Kiertoilmatakkako mökille?

MikkoS.

Meillä on mökillä (1,5 kerrosta, n. 60 m2 yhteensä) pieni leivinuuni, joka on hidas lämpiämään ja joka kaiken lisäksi on jonkin verran halkeillut. Ei tule usein lämmitettyä. Enemmän käyttöä olisi takalle, joka toimisi tunnelmanluojana ja jossa lapset voisivat makkaransa paistella. Mökissä on sähköpatterit ja ilmalämpöpumppu, mutta toki lämmöntuotto on aina hyvä asia on tulipesääkin hankittaessa. Varaava takka olisi toki komea, mutta maksaa ihan liikaa nykybudjettiini ja varaava takkakin tuottaa lämpöä hitaasti. Tärkeämpää olisi se, että kun mökille talvipakkasella tullaan ja peruslämpöä on 10c jos sitäkään, niin takka lämmittäisi mökin nopeasti asumislämpötilaan.

Kamiinat ovat yleensä aika rumia ja pieniä, mutta jonkinverran olen netistä lukenut kiertoilmatakoista. Kohtuullisen näköisiä ja aika halpoja. Esim Netraudasta näyttäisi tonnilla jo saavan muutamia malleja. Kysyisinkin nyt käyttäjien kokemuksia kiertoilmatakoista. Onko oleellista eroa käytössä esim. tavalliseen pikkutakkaan. Netraudassa on halpoja pikkutakkoja, joista suurimmassa osassa ei ole ilmeisestikään kyse kiertoilmatakasta kun ei sellaista mainita. Ovatko ne siis paljonkin huonompia kuin suunnilleen saman hintaiset kiertoilmatakat?

Mitä mieltä olette siis kiertoilmatakoista pienelle mökille. Mitä vähemmän rahaa siihen joutuu kiinni laittamaan, niin sen parempi. 2000 euroa on aivan ehdoton maksimi, mielellään se tonni saisi riittää.

17

2630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oigyuyg

Antamillasi kriteereillä kiertoilmatakka on ehdottomasti oikea valinta teille.

• Kaminat on kauniita

" Kamiinat ovat yleensä aika rumia ja pieniä "

No huh, huh. Kyllä kaminat on kauniita juuri mökkikäytössä parhaimmillaan !

• MikkoS.

Kamiinoissa ei yleensä ole lasiluukkua ja jos joissain mahdollisesti on nin pieniä uskoakseni nekin. Itse haluaisin mahdollisimman suuren lasiluukun takkaan. Se tunnelmanluojan rooli on minulle tärkeä sen nopean lämmöntuoton lisäksi.

• ja lasit,.,,
        MikkoS. kirjoitti:

Kamiinoissa ei yleensä ole lasiluukkua ja jos joissain mahdollisesti on nin pieniä uskoakseni nekin. Itse haluaisin mahdollisimman suuren lasiluukun takkaan. Se tunnelmanluojan rooli on minulle tärkeä sen nopean lämmöntuoton lisäksi.

Mitä takkoja olet katsellut, kun lähes kaikissa kamiinoissa ja peltitakoissa on lasiluukut ja joissakin erittäin suuret luukut.

• ja luukut,.,,
        MikkoS. kirjoitti:

http://www.kastor.fi/index.php?option=com_etusivu&view=etusivu&Itemid=26

• ja luukut
        MikkoS. kirjoitti:

Kyllä näissä lasia on.
        http://www.kastor.fi/index.php?option=com_etusivu&view=etusivu&Itemid=26

• mökkillä
        MikkoS. kirjoitti:

Muutaman vuoden ikäinen takkasydän kaarevalla lasilla. Vinkki unohda ainakin kaareva lasi koska lasin valurautainen karmi kieroutuu lämmitettäessä ja siitä seuraa ilmavuotoja.

• MikkoS.

Kiitos vastauksista, mutta vähän menevät ohi kysmykseni. Kamiina toki voisi tuollaisena isona ja lasiluukullisena olla ulkonäöllisesti ok, mutta ei valurautainen, kokonaan kuumentuva kamiina tule kyseeseen perheessä, jossa on pieniä lapsia,jotka eivät ymmärrä ettei takkaan/uuniin/kamiinaan voi mennä koskemaan. Itse olin nyt harkitsemassa jotain tämän tyyppistä mallia ja kyselinkin lähinnä kokemuksia vastaavista.

https://www.netrauta.fi/ap-pics/productPictures/Netrauta_Kuvakoko3/2700323-3.jpg

• kuori
        MikkoS. kirjoitti:

Kiitos vastauksista, mutta vähän menevät ohi kysmykseni. Kamiina toki voisi tuollaisena isona ja lasiluukullisena olla ulkonäöllisesti ok, mutta ei valurautainen, kokonaan kuumentuva kamiina tule kyseeseen perheessä, jossa on pieniä lapsia,jotka eivät ymmärrä ettei takkaan/uuniin/kamiinaan voi mennä koskemaan. Itse olin nyt harkitsemassa jotain tämän tyyppistä mallia ja kyselinkin lähinnä kokemuksia vastaavista.

https://www.netrauta.fi/ap-pics/productPictures/Netrauta_Kuvakoko3/2700323-3.jpg

Kyllä kai se kuumenee kiertoilmatakan kuori siinä missä kamiinankin. Tai ainakin yli kosketuslammön, eli siinä mielessä ei liene sen turvallisempi lapsille.

Joka tapauksessa kiertoilmatakka lämittää tilan nopeammin kuin muut, joten tarvakuvauksesi mukaiseen käyttöön ehdottomasti muita vaihtoehtoja parempi.

• ostamasta
        MikkoS. kirjoitti:

Älkää hyvät ihmiset ostako Netraudasta mitään, takuu loppuu siihen kun saat tavaran ovesta ulos.
        Tuovat tavaraa Viron kautta, jättävät verot maksamatta... Lähtöhinnat ilmoitetaan jonkin verran korkeammaksi kuin virallisilla myyjillä, näin alennus saadaan tuntumaan isolta. Takuuta tai huoltoa ei ole saati asennusta tai muuta jälkipalvelua, vaadittavia lisävarusteita ei saa...

• tyytyväinen käyttäjä

kamina, tosi nopea lämmittämään.
      Siinä voi tehdä myös ruokia lämitettäessä huonetta.
      Eikä ole ruma. Ostettiin suoraan tehtaalta Lemiltä jo vuosia sitten,kun ei kaupassa näkynyt olevan.

• MikkoS.

Kamiinoiden puolestapuhujia on ilmaantunut, ja minun olisikin näköjään pitänyt tarkemmin selittää että kamiinaa en halua. Meillä on kyllä keittiössä puuhella jossa ruoat voi tehdä (sähköhellan lisäksi) joten tästä nyt hankinnassa olevasta takasta ei tarvitse mitään keittolevyjä löytyä. Etsin enemmän sellaista kaunista olohuoneen kiintopistettä, joka myös antaa sitä lämpöä tarvittaessa suht nopeasti. Tuollainen pienekö kiertoilmavalmistakka on alkanut tuntua ok-vaihtoehdolta. Ennen halusin vain vuolukivitakaa, mutta nyt sellainen ei enää miellytäkään silmää. Niin se maku vuosien varrella muuttuu. Mutta kamiina ei ole siis sitä mitä minä nyt etsin.

• tästä ja tästä
        MikkoS. kirjoitti:

Kamiinoiden puolestapuhujia on ilmaantunut, ja minun olisikin näköjään pitänyt tarkemmin selittää että kamiinaa en halua. Meillä on kyllä keittiössä puuhella jossa ruoat voi tehdä (sähköhellan lisäksi) joten tästä nyt hankinnassa olevasta takasta ei tarvitse mitään keittolevyjä löytyä. Etsin enemmän sellaista kaunista olohuoneen kiintopistettä, joka myös antaa sitä lämpöä tarvittaessa suht nopeasti. Tuollainen pienekö kiertoilmavalmistakka on alkanut tuntua ok-vaihtoehdolta. Ennen halusin vain vuolukivitakaa, mutta nyt sellainen ei enää miellytäkään silmää. Niin se maku vuosien varrella muuttuu. Mutta kamiina ei ole siis sitä mitä minä nyt etsin.

Meillä alkaa mökin rakennus kesällä ja suunnitteilla olisi tämä http://www.rautacom.fi/kiertoilmatakka.htm. Tässä ei ulkopinta tule polttavaksi, muistaakseni siinä on erillinen ulkokuori tms.
        Toinen vahva vaihtoehto on http://www.handol.eu/fi/modeller/h53.asp?ID=INTRO&MENY=H53 siinä on kansi keittolevyä.

Ystäväperheellä on kiertoilmatakka mökillä ja ovat kovasti kehuneet, lämmittää nopeasti ja kuulemma yön yli tulilla.

• täältä

katoppa tuolta www.takkanetti.fi

• Insti

Ei voi muuta ku mainostaa tätä tyyppiä : www.takkaarteco.com , muurari jolta kannattaa kysyä neuvoa takoista. Osaa asiansa.

• välttämättä peltikamiinaa

Messuilla törmäsin tälläiseen uutuuteen nimeltä aktiivipiippu. Varmaan aika toimiva systeemi ja tajusin että tämän asiosta mökille voidaan asentaa se varaavakin takka, eikä tarvi odotella sen lämpeämistä, sillä piipun kautta saadaan otettua hukkalämpö kiertoilmatakan tapaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe