Koulun vastuu kun

lasta kiusataan

10 vuotiasta lasta on nyt samanikäiset pojat muiluttaneet viimeisen puolen vuoden aikana jo useampaan otteeseen, sekä koulun pihalla, että koulumatkalla, tuloksena märkiä vaatteita, mustelmia ja verinaarmuja mm. kasvoissa. Ensimmäisten kertojen kohdalla on oltu heti yhteydessä koulun rehtoriin ja opettajiin, pojille on pidetty puhutteluja, mutta mikään ei tunnu auttavan. Viimeistä edellisen kerran jälkeen tehty jo ilmoitus poliisille, joka on lähettänyt paperit sosiaaliviranomaisille.
Mikä on koulun vastuu ja vahingonkorvausvelvollisuus jos kiusaaminen vain jatkuu ja jatkuu, muistaakseni Huittisissa eräs koulukiusattu tyttö sai oikeuden kautta koululta rahallisen vahingonkorvauksen vuosia jatkuneesta kiusaamisesta, entäs kiusaajan vanhemmat, voiko heitä vetää oikeuteen ja vaatia korvauksia.

81

15715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulu ei ole

      mitenkään korvaus velvollinen, jos lastasi kiusataan..

      • jos kiusaaminen tapahtuu

        kouluaikana ja koulualueella, rehtorilla ja opettajilla on vastuu ihmisten lapsista, heillä on velvollisuus estää lapsia vahingoittamasta toisiaan. Tietenkään koulu itse ei voi maksaa vaan kunta/kaupunki joka omistaa koulun.
        http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:1999-11-17,104:2:36852,1:0:0:0:0:0:
        "Käräjäoikeus velvoitti Huittisten kaupungin maksamaan kiusatulle vahingonkorvausta yhteensä 72 500 markkaa, josta 50 000 markkaa psyykkisestä sairaudesta. Oikeuden mukaan on tullut näytetyksi, että sairauden syynä ainakin osaksi on ollut koulukiusaaminen. Oikeudenkäyntikuluja ja todistajanpalkkioita kaupunki tuomittiin maksamaan valtiolle yhteensä yli 30 000 markkaa.

        Nyt 22-vuotias nainen kertoi oikeudessa, että hänen kiusaamisensa alkoi yläasteella jo vuonna 1989. Kyse oli lähinnä huutelusta ja nimittelystä, mutta pari vuotta myöhemmin myös tukan repimisestä ja potkimisesta. Vuonna 1992 samalla luokalla ollut poika oli repinyt tytön rintaliivit."


      • rakkaat kiusatut
        jos kiusaaminen tapahtuu kirjoitti:

        kouluaikana ja koulualueella, rehtorilla ja opettajilla on vastuu ihmisten lapsista, heillä on velvollisuus estää lapsia vahingoittamasta toisiaan. Tietenkään koulu itse ei voi maksaa vaan kunta/kaupunki joka omistaa koulun.
        http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:1999-11-17,104:2:36852,1:0:0:0:0:0:
        "Käräjäoikeus velvoitti Huittisten kaupungin maksamaan kiusatulle vahingonkorvausta yhteensä 72 500 markkaa, josta 50 000 markkaa psyykkisestä sairaudesta. Oikeuden mukaan on tullut näytetyksi, että sairauden syynä ainakin osaksi on ollut koulukiusaaminen. Oikeudenkäyntikuluja ja todistajanpalkkioita kaupunki tuomittiin maksamaan valtiolle yhteensä yli 30 000 markkaa.

        Nyt 22-vuotias nainen kertoi oikeudessa, että hänen kiusaamisensa alkoi yläasteella jo vuonna 1989. Kyse oli lähinnä huutelusta ja nimittelystä, mutta pari vuotta myöhemmin myös tukan repimisestä ja potkimisesta. Vuonna 1992 samalla luokalla ollut poika oli repinyt tytön rintaliivit."

        ei kannata nurkassa jupista kostoa yksinään, vaan jokaisesta kiusaustapauksesta heti ilmoitus poliisille, ja kun ilmoituksia on tarpeeksi, yhteyttä omaan lakimieheen joka vetää kunnan oikeuteen.
        Ja rahan tuloa ei voi estää.


      • .....

        mitä hahhaamista nyt tuossa on???
        saahan sitä aina kysyä...kysyvä ei tieltä eksy.kyllä ne kiusaajat pitäs saada lopettamaan heti, ikävät touhunsa...olen kuullut et jota on kiusattu niin hän myös kiusaa? en tiiä onko sitte totta.


      • kiusaaja itse

        Asialla. Oletko ihan aikuinen.
        Koulun vika ei ole mutta vanhempien on.
        Minkälaisia kakaroita nykyihmiset kasvattaa.


      • ei opettajista kurinpitäjiksi
        ..... kirjoitti:

        mitä hahhaamista nyt tuossa on???
        saahan sitä aina kysyä...kysyvä ei tieltä eksy.kyllä ne kiusaajat pitäs saada lopettamaan heti, ikävät touhunsa...olen kuullut et jota on kiusattu niin hän myös kiusaa? en tiiä onko sitte totta.

        Kaikista kiusatuista ei todellakaan tule kiusaajia. Eikä kaikista kiusaajista tule täysipäisiä aikuisia.

        Se aikuinen joka tietää kiusaamisen ja antaa sen jatkua, osallistuu itse kiusaamiseen, koskee kiusaaminen sitten millaista kiusaa tahansa. Niin se vain menee.
        Korvauksista en tiedä, mutta meistä kiusatuista tulee myös niitä, joilla voi olla nopea käsi nostamaan jokainen kiusaamiseen osallistunut niskavilloista seinälle. Niinkin se voi mennä... kiusaamatta.
        Kiusaaja voi olla vahvastikin oirehtija, yksi oire voi olla kiusaaminen, jolla kompensoi tai oirehtii pahaa oloaan. Silti minkäänlainen paha ei oikeuta kiusaamaan.
        Yhteiskunnassa elää vieläkin vahvana käsitys, että kiusatussa on vikaa, johon kiusaaja tarttu, näkee heikon kohdan ja kiusattu provosoi jollain kiusaamaan itseään. Eikö kuulosta tutulta? Minulle perusteli aikoinaan opettajani kiusaamistani siten, että minä olen erilainen. Ajatella! Saman kylän kakaroiden kanssa, samalta murealueelta, mutta mutkan tehneenä. Enpä usko, että ne tiedot minun ennen kouluikää koskevasta erilaisuudestani lähti lasten oivaluksesta. Heidän vanhempansa olivat heidän taustatukensa ja käytöksensä syy. Terkkuja vaan sillekin poliisiksi ryhtyneelle pellelle, jonka kotiolot olivat oudot. Noh, opettajahan pelkäsi heitä, vanhempia ja sitä kautta oppilasta, jos toistakin.Niin se meni.


      • Entinen kiusattu
        ..... kirjoitti:

        mitä hahhaamista nyt tuossa on???
        saahan sitä aina kysyä...kysyvä ei tieltä eksy.kyllä ne kiusaajat pitäs saada lopettamaan heti, ikävät touhunsa...olen kuullut et jota on kiusattu niin hän myös kiusaa? en tiiä onko sitte totta.

        kiusatut kiusaa! Minua kiusattiin koko kouluaika, ei niinkään fyysisesti mutta ikuiset jäljet jäi nimittelystä ym. Itsetunto meni, itsekunnioitusta olen opetellut vasta aikuisena. Pahin kiusaaja pyysi anteeksi vuosia koulun loppumisen jälkeen, mutta ei se tuskaa poistanut


      • Surullinen2
        Entinen kiusattu kirjoitti:

        kiusatut kiusaa! Minua kiusattiin koko kouluaika, ei niinkään fyysisesti mutta ikuiset jäljet jäi nimittelystä ym. Itsetunto meni, itsekunnioitusta olen opetellut vasta aikuisena. Pahin kiusaaja pyysi anteeksi vuosia koulun loppumisen jälkeen, mutta ei se tuskaa poistanut

        Taatusti kaikki kiusatut eivät kiusaa. Kiusatut jos jotkut tietävät, miltä se tuntuu. Anteeksi pyynnöt vuosien päästä eivät ketään lohduta - korkeintaan pyytäjää itseään se, että on edes pyytänyt anteeksi. Itseäni kiusattiin kaiken kaikkiaan kaksi tai kolme päivää, mutta vieläkin muistan ne tuntemukset. On käsittämätöntä, että monet lapset joutuvat kestämään sellaista vuosikausia. Minun sympatiani ovat ehdottamasti kaikkien kiusattujen puolella. Kiusaajien se pitäis joutua hoitoon ja kouluja vaihtaa eikä kiusattujen.


      • Surullinen2
        kiusaaja itse kirjoitti:

        Asialla. Oletko ihan aikuinen.
        Koulun vika ei ole mutta vanhempien on.
        Minkälaisia kakaroita nykyihmiset kasvattaa.

        Juuri niin. Vanhemmat voivat halutessaan kitkeä kouluista kiusaamisen. Heillä on halutessaan atkaisun avaimet. Jos oma lapseni olisi kouluaikana kiusannut jotakuta, olisi se taatusti loppunut siihen.


      • paras olisi
        rakkaat kiusatut kirjoitti:

        ei kannata nurkassa jupista kostoa yksinään, vaan jokaisesta kiusaustapauksesta heti ilmoitus poliisille, ja kun ilmoituksia on tarpeeksi, yhteyttä omaan lakimieheen joka vetää kunnan oikeuteen.
        Ja rahan tuloa ei voi estää.

        se että KIUSAAJA maksaa omista rahoistaan ISON summan KIUSATULLE. Eikä niin että KUNTA sen maksaa.

        Esim. 100.000€


    • vierailija

      Omaa lastani on kiusattu yläkoulussa koko syksy. Olen ollut yhteydessä luokanvalvojaan ja hän on puhutellut kiusaajia. Koulussa on myös kosteusvaurioita ja niitä korjataan jatkuvasti. Lapset kun olivat valittaneet usein päänsärkyä.
      Tilanne kääntyi joulun alla niin, että kuraattori teki perheestämme lastensuojeluilmoituksen. Koulun ja kodin yhteistyö on ollut sitä, että minä olen joutunut joka kerta ottamaan yhteyttä kouluun. Sieltä ei ole tullut tietoa. Soskussa kävimme juttelemassa ja sieltä onneksi löytyi tervejärkistä porukkaa. Harmittaa niin vietävästi nämä koulujutut, kun kaikki viat sysätään kodista johtuviksi. Koulussa ei ole mitään vikaa!!!!

      • Sivullinen vakuuttunut

        Koulujen pitäis vakavissaan miettiä, mitä se voi tehdä kiusaamisen loppumiseksi. Kaikki konstit käyttöön. Siten ne kouluamapumiset estetään ennalta. KOulujen tulisi näyttää kiusatuille, että ne tosissaan ovat heidän puolellaan kiusattuja vastaan, eikä päin vastoin. Kyllähän yksityisiä ihmisiäkin täällä voida seurata sekunti sekunnilta, miksei muka koulukiusaajia? Kärpasiä kattoihin vaan riittävästi.

        Kodit kasvattavat kiusaajat. Toki opettajatkin pystyvät halutessaan vaikuttamaan asioihin, mutta osoitan syyttävän sormeni koteja kohti. Eivät ne lapset tyhjiöistä kouluihin tule.

        Kiusattujen kodeissa ei paljon muuta voida tehdä kuin ottaa kiusaaminen vakavasti ja olla 150% lapsen tukena. Luvata lapselle, että aina puolustaa omaa lastaan, että maailmassa olisi edes joku jokaiselle lapselle, joka häntä puolustaa ja tarvittaessa vie asiaa eteenpäin ja osoittaa lapselle, että kiusaamista ei voi sietää. Jo se voi edes hetkellisesti lohduttaa lasta.


    • Primrose

      Hei.

      Poikaani kiusattiin ala-asteella ja yläasteella jonkin aikaa, aina saman kiusaajan taholta. Ilmoitin asian kirjallisesti kouluun, useita kertoja, ja ongelma vain jatkui.

      Lopulta kyllästyin, ja tein omasta lapsestani lasten suojelupyynnön Vantaan Kaupungin lastensuojeluvaljojalle (Länsimäessä).

      Ilmoitus otettiin lastensuojelussa vastaan asiallisesti, ja koulu pakotettiin jatkotoimenpiteisiin.

      Tämän jälkeen kiusaaja otetiin koulusta pois (en tiedä minne joutui), mutta lapseni sai olla yläasteen rauhassa. Ne pojat jotka kiusasivat häntä yhdessä kiusaajan kanssa, otettiin kuraattorin toimesta puhutteluun ja heille kerrottiin seuraukset, jotka tulivat pääkiusaajalle. Kiusaaminen loppui kuin seinään.


      Jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua rauhassa, toivon sinulle ja lapsellesi parasta jatkoa.

      t. Primrose

      • Mimmunen

        Hienoa kuulla tämänkaltaisia kokemuksia siitä, kuinka kiusaaja on joutunut vaihtamaan koulua kiusaamistapauksessa eikä itse kiusattu. Useinhan toimitaan juuri päinvastoin; kiusattu saa vaihtaa koulua ja kiusaajalle ei tule juuri minkäänlaisia seuraamuksia vaan hän voi vapaasti valita seuraavan uhrinsa. Tällainen käytäntö olisi hyvä ottaa käyttöön laajemmaltikin.


      • väkivallan tie...

        joka ainakin meillä toimi, kun kyseessä oli poika.

        Poika oli ensimmäisellä luokalla peruskoulussa 1990-luvun alkupuolella, kun ilmaantui kiusaamisen elkeitä muilla pojilla. Ei mitään rankkaa, mutta pahalta näytti...

        Laitoin pojan karateen, jota opiskeltiin koko kouluaika (ensimmäinen musta vyö peruskoulun viimeisellä). Alussa joutui käskystäni muutamaan "nokka pokkaan", mutta aika nopeasti muiden kiusaamisajatukset haihtuivat.

        Peruskoulun lopulla poika pääsi "pelastamaan" erään toisen pojan kiusaamiselta. Muodotonta arvovaltaa oli kertynyt riittävästi... :D

        Tyttöjen kanssa ei varmaankaan olisi onnistunut, mutta meillä toimi hyvin.


      • menee hyvin

        Tosi hienoa lukea tälläkin alalla myönteisiä uutisia.
        Hyvää jatkoa...


      • hei
        kiva, että jollakin edes on kanttia lähteä tämmöi
        seen....
        Mulla oli sama ongelma omassa koulussani. Silloin
        tosin oli vähän eri hommat kuin nykyään........ja
        kun meidän luokalle tuli 3 mustalaista (anteeksi
        sanomani) niin he lähes koko ajan vaan huusivat toisilleen (he olivat kaikki samasta perheestä!)
        ja usein he puhuivat sitä omaa kiletään, ei me muut ymmärretty siitä halaistua sanaa....ja he va
        rsinkin se ainoa poika, kiusasivat mua. Se hakkas
        oikeen kerran...........pahasti mua......vieläkin
        sattuu.............selkään..........tästä jäi mul
        le ikuinen trauma.........sit ku ne kaikki häipyi
        yhtenä päivänä, se oli juhlaa ! vihdoinkin rauha
        luokkaan !
        Hyvä, settä ne siellä edes ymmärsivät ja uskoivat
        sua ! Kiusaajat ne joutuu vaihtaan koulua jonneki
        n vammaisten ja häiriintyneiden ryhmään että oppi
        vat käyttäytymään kunnolla ! Olisipa omana koulu-
        aikanani ollut tämmöistä toimintaa ! en voinut ke
        skittyä omaan opiskeluuni kun ne mölyapinat rääky
        ivat ja häiritsivät toisten opiskelua. Nehän jou-
        tuu muuttaan usein, kun joku heidän suvustaan kuo
        lee.............
        Kiva että joku edes jaksaa ryhtyä tämmöiseen, kai
        kista vanhemmista ei siihen ole. Hyvää jatkoa sul
        le ja pojallesi !


      • Iloinen lukija

        Olen tosi iloinen, että kaltaisia ihmisiä löytyy. Nostan hattua!!! Jonnekin voitaisiin keräta näitä onnekkaasti päättyneitä juttuja ja hyvät kostit tulisi ottaa käytäntöön kaikkialle.


      • yksi äiti
        Mimmunen kirjoitti:

        Hienoa kuulla tämänkaltaisia kokemuksia siitä, kuinka kiusaaja on joutunut vaihtamaan koulua kiusaamistapauksessa eikä itse kiusattu. Useinhan toimitaan juuri päinvastoin; kiusattu saa vaihtaa koulua ja kiusaajalle ei tule juuri minkäänlaisia seuraamuksia vaan hän voi vapaasti valita seuraavan uhrinsa. Tällainen käytäntö olisi hyvä ottaa käyttöön laajemmaltikin.

        kanssasi. Jos kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, tarkoittaa se jossain määrin sitä, että kiusaaminen jollain tapaa sallitaan, että kiusaamisen edessä ollaan voimattomia. Se on aika masentava viesti kiusatulle..." vaihda koulua ja koeta pärjäillä."


    • periksi antamaton

      Heips!
      Minun keinoni tepsi aikanaan poikani kohdalla. Tein rikosilmoituksen niistä oppilaista jotka liittyivät tähän kiusaamiseen! Vanhemmat joutuivat ottamaan vastuuta lastensa tekemisistä tällä tavalla. Se on varmaan aika nolo tilanne kun vanhemmat väittävät, että "ei meidän lapsi ole koulukiusaaja"...ja kuitenkin poliisi lyö todisteet nokan eteen! Lapset voivat olla enkelimäisiä....mitä he voivatkaan tehdä vanhempien selän takana?
      Koululle ilmoitin, että koska rehtori ei saa asiaan järjestystä, poliisi tulee koululle asian puitteissa. Näin myös tapahtui. Tosin itse jouduin tekemään työtä asian eteen aikalailla. Se kuitenkin kannatti!
      Kuulusteluja pidettiin oppitunneilla pari kertaa ja asia selvisi ja syylliset tunnustivat tekonsa.
      Siihen loppui kiusaaminen. Rehtorin kommentti asiaan oli, että: "Ei tähän nyt poliisia olisi tarvinnut sotkea" Kerroin rehtorille, että katsoin asian vaativan tätä, koska hänellä ei ole selkärankaa ottaa asiaa pöydälle. Tosin saan kiittää poliisia asennoitumisesta ko. asiaan, koska hän kertoi kiusaajille, mitä näistä asioista voi seurata tekijöille, eikä vain silloin vaan myös tulevaisuudessa.
      Ehdotankin, että kouluihin otetaan yhteiskunnallisiin oppitunteihin tietousoppia joka kertoo seuraamuksista myös alaikäisenä tehtyjen rikosten osalta. On todellakin väärin uskoa että alaikäisiä ei rangaista! Järjestys saadaan kyllä aikaiseksi tavalla tai toisella. Lastani en päästänyt kouluun ennenkuin hänen oli turvallista mennä kouluun ja huomasin, että hän nukkuu rauhallisesti yönsä, pelkäämättä. Lapsiani en silti ole kasvattanut pumpulissa ja he eivät ole olleet arkoja lapsia. Kiusaamista kun on monenlaista. Jokaiseen tapaukseen tulisi puuttua heti!
      Kiusattujen lasten vanhemmille ja kiusaavien lasten vanhemmille: Rohkeasti asiaan kiinni ja sinnikkyydellä! Te vanhemmat jotka asennoidutte hyväksymään puolin tai toisin kiusaamista, teette karhunpalveluksen lastenne turvallisuuden tunteelle! Nykyisin lapseni, näin aikuisena ovat puhuneet siitä ja kertovat että "Äiti,minä pelkäsin silloin kun rehtorikaan ei tehnyt mitään asialle, hyvä kun sinä sait sen loppumaan. En tiedä miten olisin jaksanut elää sen asian kanssa jos se olisi jatkunut."
      Todellisuudessa poliisin ja minun tuleminen koululle kiusaajien luokse, saivat kiusaamisen loppumaan.

      • meilläkin

        Kokemuksia kiusaamisesta. Onnittelen teitä jotka olette saaneet kiusat loppumaan kuka milläkin tavalla. Koko perhettä raastaa sellainen tilanne. Millainen meininki olis sellaisessa "koululaitoksessa" johon pantais kaikki häiriköt ja kiusaajat? Kuka uskaltaisi sinne opettajaksi?


      • Iloinen lukija

        Kivaa lukea näitä hyviä esimerkkejä.


    • Virya

      Kiusatulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa itse aikuistuvansa, jolloin voi itse kasata itsensä. Ihminen voi luottaa ainoastaan itseensä. Vanhemmista ei ole suojelemaan lapsiaan, ja kasvatusalan ammattilaisista vielä vähemmän!

      Pyydän anteeksi tällaista lohdutonta vastausta, mutta tällainen näkemys ja kokemus minulla on tästä.

      • on tällainen

        Kun opettaja sai tietää kiusaamisesta, hän laittoi kiusaajat kaikki, n.5 poikaa soittamaan kiusatun kotiin ja pyytämään anteeksi vanhemmilta ja koulussa erikseen sitten kiusatulta. Itse katteli kauempaa että homma hoidettiin. Ja kyllä tuli heti tulosta. Loppui lähes kokonaan.


      • Yksi kiusatuista

        Mulla on samanlaisia kokemuksia: isäntä ei tehny mitään vaikka tiesi että kiusattaan koulussa. Ja kiusaaminen loppu vasta sitten ku lähin kokonaan pois kotipaikkakunnalta. Ala-asteella kiusaaminen loppu siten että muutama luokkakaveri kanteli erityisopettajalle ku saivat jostai käsityksen että haudoin itsaria. Yläasteella se alko uudestaan. Tosi en ollut siel koulussa ku kuukauden.


      • Virya
        Yksi kiusatuista kirjoitti:

        Mulla on samanlaisia kokemuksia: isäntä ei tehny mitään vaikka tiesi että kiusattaan koulussa. Ja kiusaaminen loppu vasta sitten ku lähin kokonaan pois kotipaikkakunnalta. Ala-asteella kiusaaminen loppu siten että muutama luokkakaveri kanteli erityisopettajalle ku saivat jostai käsityksen että haudoin itsaria. Yläasteella se alko uudestaan. Tosi en ollut siel koulussa ku kuukauden.

        Itse se siirto on tehtävä. Harmi ettei Pekka-Eric tajunnut sitä.


      • periksi antamaton

        Onneksi se on vain sinun kokemuksesi. vielä ikävämpää, että kirjoitat, että: ...."ei ole koskaan apua".
        On olemassa vanhempia, jotka tekevät kaikkensa ja onnistuvat auttamaan lastansa. Valitettavasti on myös sellaisia, jotka eivät uskalla asettua etulinjaan taistelemaan....edes oman lapsensa vuoksi. Ikävää että sinulla on negatiivisia kokemuksia vanhempien kyvystä, uskalluksesta,halusta tai panostuksesta näihin kiusaamisasioihin.
        Kaikelta ei voi lastaan suojella, eikä ehkä pitäisikään, mutta koulukiusaamisasiat, niiltä voi suojella ihan varmasti. Samalla lapsi oppii tärkeitä asioita, niin kiusattu kuin kiusaajatkin sekä kiusaajien vanhemmat. Rohkeutta, aikaa ja henkistä vahvuutta se vaatii mutta mitäpä ei rakastavat vanhemmat tekisi lapsensa vuoksi.
        Sinun kokemuksesi vuoksi toivon että olet kyennyt kasaamaan itsesi nyt aikuisena. Sinun ei tarvitse pyytää anteeksi vastaustasi koska se on sinun oma kokemuksesi. Toivon sinulle joka tapauksessa kaikkea hyvää elämääsi :)


      • ööäsadadj
        periksi antamaton kirjoitti:

        Onneksi se on vain sinun kokemuksesi. vielä ikävämpää, että kirjoitat, että: ...."ei ole koskaan apua".
        On olemassa vanhempia, jotka tekevät kaikkensa ja onnistuvat auttamaan lastansa. Valitettavasti on myös sellaisia, jotka eivät uskalla asettua etulinjaan taistelemaan....edes oman lapsensa vuoksi. Ikävää että sinulla on negatiivisia kokemuksia vanhempien kyvystä, uskalluksesta,halusta tai panostuksesta näihin kiusaamisasioihin.
        Kaikelta ei voi lastaan suojella, eikä ehkä pitäisikään, mutta koulukiusaamisasiat, niiltä voi suojella ihan varmasti. Samalla lapsi oppii tärkeitä asioita, niin kiusattu kuin kiusaajatkin sekä kiusaajien vanhemmat. Rohkeutta, aikaa ja henkistä vahvuutta se vaatii mutta mitäpä ei rakastavat vanhemmat tekisi lapsensa vuoksi.
        Sinun kokemuksesi vuoksi toivon että olet kyennyt kasaamaan itsesi nyt aikuisena. Sinun ei tarvitse pyytää anteeksi vastaustasi koska se on sinun oma kokemuksesi. Toivon sinulle joka tapauksessa kaikkea hyvää elämääsi :)

        mutta samalla luovat lapselle uuden riippuvuussuhteen. Jos vanhemmat suojelevat lastaan kovinkin ärhäkästi ja tekevät lapsesta uhrin, niin lopulta lapsi tulee riippuvaiseksi vanhempiensa suojelusta ja samalla kokee vieraantuvansa lisää omista luokkakavereistaan tuntiessaan itsensä erilaiseksi. Tämä taas altistaa yhä enemmän kiusaamiselle nyt ja eteenkin tulevaisuudessa. Vanhempien pitäisi kannustaa lasta eteenpäin. Lasta pitäisi opettaa arvostamaan ja puolustamaan itseään. Tämän pitäisi tapahtua vielä ennen murrosikää, kun aikuinen on lapselle vielä suurin auktoriteetti. Näin lapsi pääsee lähemmäksi luokkakavereitaan.


      • periksi antamaton
        ööäsadadj kirjoitti:

        mutta samalla luovat lapselle uuden riippuvuussuhteen. Jos vanhemmat suojelevat lastaan kovinkin ärhäkästi ja tekevät lapsesta uhrin, niin lopulta lapsi tulee riippuvaiseksi vanhempiensa suojelusta ja samalla kokee vieraantuvansa lisää omista luokkakavereistaan tuntiessaan itsensä erilaiseksi. Tämä taas altistaa yhä enemmän kiusaamiselle nyt ja eteenkin tulevaisuudessa. Vanhempien pitäisi kannustaa lasta eteenpäin. Lasta pitäisi opettaa arvostamaan ja puolustamaan itseään. Tämän pitäisi tapahtua vielä ennen murrosikää, kun aikuinen on lapselle vielä suurin auktoriteetti. Näin lapsi pääsee lähemmäksi luokkakavereitaan.

        Niin voi toki tapahtua. Mainitsin myös että ei pitäisikään kaikelta suojella koko ajan, juuri mainitsemasi asian vuoksi. Lapseni eivät silti ole olleet arkoja tai olleet rippuvaisia suojelustani. Tuo kiusaamisasia vain vaati täyden panostuksen. He taas oppivat että kiusaamisasioihin on puututtava heti ja saatava loppumaan sellainen välittömästi, mikäli koulun johto ei välitä. Vähättely koulun osalta ei tarkoita sitä, että asia täytyy jättää siihen. Järeämmät "aseet" vain käyttöön silloin!Rehtoritkin voi laittaa ruotuun siinä tapauksessa, mikäli eivät ymmärrä asian vakavuutta ja koulun vastuuta näissä asioissa.


      • Virya
        periksi antamaton kirjoitti:

        Onneksi se on vain sinun kokemuksesi. vielä ikävämpää, että kirjoitat, että: ...."ei ole koskaan apua".
        On olemassa vanhempia, jotka tekevät kaikkensa ja onnistuvat auttamaan lastansa. Valitettavasti on myös sellaisia, jotka eivät uskalla asettua etulinjaan taistelemaan....edes oman lapsensa vuoksi. Ikävää että sinulla on negatiivisia kokemuksia vanhempien kyvystä, uskalluksesta,halusta tai panostuksesta näihin kiusaamisasioihin.
        Kaikelta ei voi lastaan suojella, eikä ehkä pitäisikään, mutta koulukiusaamisasiat, niiltä voi suojella ihan varmasti. Samalla lapsi oppii tärkeitä asioita, niin kiusattu kuin kiusaajatkin sekä kiusaajien vanhemmat. Rohkeutta, aikaa ja henkistä vahvuutta se vaatii mutta mitäpä ei rakastavat vanhemmat tekisi lapsensa vuoksi.
        Sinun kokemuksesi vuoksi toivon että olet kyennyt kasaamaan itsesi nyt aikuisena. Sinun ei tarvitse pyytää anteeksi vastaustasi koska se on sinun oma kokemuksesi. Toivon sinulle joka tapauksessa kaikkea hyvää elämääsi :)

        Vanhemmasta pitää olla suojelemaan lastaan, jolloin lapsikin osaa arvostaa omaa itsemääräämisoikeuttaan. Jos saa tarpeeksi pienenä turpaansa, niin ei osaa puolustaa itseään riittävästi. Tällainen on juuri helppo kiusattava.


      • puolustaa
        Virya kirjoitti:

        Vanhemmasta pitää olla suojelemaan lastaan, jolloin lapsikin osaa arvostaa omaa itsemääräämisoikeuttaan. Jos saa tarpeeksi pienenä turpaansa, niin ei osaa puolustaa itseään riittävästi. Tällainen on juuri helppo kiusattava.

        Noin se on. En laittaisi lastani selviämään itse, jotta saisi arvokasta oppia. Voi pyhä jysähdys!
        Mutta helppo ei ole leijonan tie puolustaa. Pitää omata hiukan hulluutta tai ainakin varautua siihen hullunmaineeseen, jonka äitinä saa, jos lähtee puolustamaan lastaan. Varsinkin, jos lähtee yksitellen kyseenalaistamaan jokaisen kouluyhteisöön, koulutoimenjohtoon ja koko syteemiin osallistuvat niin vanhemmat kuin hallituksenkin. En väitä että kukaan kiittää ikinä. Mutta sainpa muutoksen aikaan. Ja lapseni sai hiljaisen ivan luokkatovereidensa joukossa, koska piti ne vuodet lapsenuskonsa omaan arvokkuuteensa.


      • Virya
        puolustaa kirjoitti:

        Noin se on. En laittaisi lastani selviämään itse, jotta saisi arvokasta oppia. Voi pyhä jysähdys!
        Mutta helppo ei ole leijonan tie puolustaa. Pitää omata hiukan hulluutta tai ainakin varautua siihen hullunmaineeseen, jonka äitinä saa, jos lähtee puolustamaan lastaan. Varsinkin, jos lähtee yksitellen kyseenalaistamaan jokaisen kouluyhteisöön, koulutoimenjohtoon ja koko syteemiin osallistuvat niin vanhemmat kuin hallituksenkin. En väitä että kukaan kiittää ikinä. Mutta sainpa muutoksen aikaan. Ja lapseni sai hiljaisen ivan luokkatovereidensa joukossa, koska piti ne vuodet lapsenuskonsa omaan arvokkuuteensa.

        Eikös jokaiselle vanhemmalle ole kuitenkin omien lasten hyvinvointi tärkein kiitos. Hullun maineenhan saavat tässä yhteiskunnassa kaikki, jotka uskaltavat olla sitä mitä valtaväestö ei uskalla. Mielummin hullun maine, kuin sulautuminen hulluun yhteiskuntaan.


      • Iloinen lukija

        Ymmärrän hyvin näkemyksesi, sillä usein puuttuvia vanhempia syyllisestään. Voidaanpa kysyä, miten luulet meidän aikamme riittävän, jos me kaikkiin lapsiin käytettäisiin yhtä paljon aikaa kuin sinun lapseesi. jne.? Ammatti-ihmisissäkin löytyy kaikenlaisia "leipäpappeja". Järjeät konstit vaan käyttöön, niin eiköhän ala tapahtua. Ikävää, jos jossain koulussa hävetään ottaa poliisiin yhteyttä, jos ei muu auta. Onneksi sentään löytyy sinnikkäitä vanhempia.


      • gguiohbbk
        ööäsadadj kirjoitti:

        mutta samalla luovat lapselle uuden riippuvuussuhteen. Jos vanhemmat suojelevat lastaan kovinkin ärhäkästi ja tekevät lapsesta uhrin, niin lopulta lapsi tulee riippuvaiseksi vanhempiensa suojelusta ja samalla kokee vieraantuvansa lisää omista luokkakavereistaan tuntiessaan itsensä erilaiseksi. Tämä taas altistaa yhä enemmän kiusaamiselle nyt ja eteenkin tulevaisuudessa. Vanhempien pitäisi kannustaa lasta eteenpäin. Lasta pitäisi opettaa arvostamaan ja puolustamaan itseään. Tämän pitäisi tapahtua vielä ennen murrosikää, kun aikuinen on lapselle vielä suurin auktoriteetti. Näin lapsi pääsee lähemmäksi luokkakavereitaan.

        Normaali tilanteessa se toimii juuri noin. Aina vanhempien pitää vahvistaa sitä omaa lastaan ja tukea sitä. Tilanne on paljon kimurantimpi, jos esim. koko perhe on syystä tai toisesta julistettu pannaan ja sosiaalisesti erityksissä kauhun lamaannuttamana.

        Kyllä joskus on selkeästi uhri kyseessä jos esim. naamalle syljetään porukalla tai sanotaan, että me rikotaan sun mopo, jos tuut kouluun sillä (Lainaus päivan sanomalehdestä). Joskus vaan on niin, että joku lapsi joutuu tilanteen kärjistyessä uhrin asemaan. On totta, että lapsi voi tulla riippuvaiseksi vanhempien suojelusta ja eristyä omista luokkakavereistaan. Se jos mikä pitää paikkaansa ja se pitäisi estää. Silti pitää sitä lasta edes jonkun suojella. Miten se lapsi sillon kokee, jos edes vanhemmat eivät ymmärrää sen häntä? Eihän se, että näet lapsi tuskan ja hädän estä kannustamasta lasta eteen päin.

        Itsekin laitoin lapseni aikoinaan esim. karateeseen, mutta ei häntä sellainen siinä vaiheessa kiinnostanut. Sen sijaan itse otin yhtä kiusaajaa niskasta kiinni ja nostin seinää vasten ja sanoin, että mulla itselläni on musta vyö karatessa. Se pelästytti ainakin sen kiusanhengen.

        On hyväksi, jos vanhemmilla on hyvä sosiaalinen status, johon kuuluu hyvät neuvottelutaidot, paljon vaikutusvaltaisia ystäviä, vakuuttavat puitteet elinympäristönä jne. Tilanne on ihan toinen, jos lapsi tulee vaikkapa perheestä jossa molemmat vanhemmat ovat työttömiä, eivät osaa neuvotella koulun ja muitten viranomaisen kanssa, liittyy alhaiseen sosiaaliseen statukseen yms. Älkää vaan väittäkö, etteikö tällaisilla asioilla ole mitään merkitystä. Opettajiakin tulisi vanhempien osata käsitellä niin hienovaraisesti, etteivät he koe arvovaltaansa mitenkään loukatuksi. Sosiaalisesti taitavat vanhemmat pärjäävät paremmin niin, että kiusaamiseen päästään toden teolla puuttumaan.


      • Virya
        Iloinen lukija kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin näkemyksesi, sillä usein puuttuvia vanhempia syyllisestään. Voidaanpa kysyä, miten luulet meidän aikamme riittävän, jos me kaikkiin lapsiin käytettäisiin yhtä paljon aikaa kuin sinun lapseesi. jne.? Ammatti-ihmisissäkin löytyy kaikenlaisia "leipäpappeja". Järjeät konstit vaan käyttöön, niin eiköhän ala tapahtua. Ikävää, jos jossain koulussa hävetään ottaa poliisiin yhteyttä, jos ei muu auta. Onneksi sentään löytyy sinnikkäitä vanhempia.

        Puhut nyt kasvatusalan ammattilaisena? Ensisijaisesti jokainen vanhempi on vastuussa omista lapsistaan. Ei pidä tehdä enemmän lapsia kuin pystyy hanskaamaan. Mutta jos yhteiskunta velvoittaa käymään peruskoulua, niin silloin tämän yhteiskunnan edustaja (opettaja) on vastuussa lapsesta kouluaikana.


      • birgit65
        gguiohbbk kirjoitti:

        Normaali tilanteessa se toimii juuri noin. Aina vanhempien pitää vahvistaa sitä omaa lastaan ja tukea sitä. Tilanne on paljon kimurantimpi, jos esim. koko perhe on syystä tai toisesta julistettu pannaan ja sosiaalisesti erityksissä kauhun lamaannuttamana.

        Kyllä joskus on selkeästi uhri kyseessä jos esim. naamalle syljetään porukalla tai sanotaan, että me rikotaan sun mopo, jos tuut kouluun sillä (Lainaus päivan sanomalehdestä). Joskus vaan on niin, että joku lapsi joutuu tilanteen kärjistyessä uhrin asemaan. On totta, että lapsi voi tulla riippuvaiseksi vanhempien suojelusta ja eristyä omista luokkakavereistaan. Se jos mikä pitää paikkaansa ja se pitäisi estää. Silti pitää sitä lasta edes jonkun suojella. Miten se lapsi sillon kokee, jos edes vanhemmat eivät ymmärrää sen häntä? Eihän se, että näet lapsi tuskan ja hädän estä kannustamasta lasta eteen päin.

        Itsekin laitoin lapseni aikoinaan esim. karateeseen, mutta ei häntä sellainen siinä vaiheessa kiinnostanut. Sen sijaan itse otin yhtä kiusaajaa niskasta kiinni ja nostin seinää vasten ja sanoin, että mulla itselläni on musta vyö karatessa. Se pelästytti ainakin sen kiusanhengen.

        On hyväksi, jos vanhemmilla on hyvä sosiaalinen status, johon kuuluu hyvät neuvottelutaidot, paljon vaikutusvaltaisia ystäviä, vakuuttavat puitteet elinympäristönä jne. Tilanne on ihan toinen, jos lapsi tulee vaikkapa perheestä jossa molemmat vanhemmat ovat työttömiä, eivät osaa neuvotella koulun ja muitten viranomaisen kanssa, liittyy alhaiseen sosiaaliseen statukseen yms. Älkää vaan väittäkö, etteikö tällaisilla asioilla ole mitään merkitystä. Opettajiakin tulisi vanhempien osata käsitellä niin hienovaraisesti, etteivät he koe arvovaltaansa mitenkään loukatuksi. Sosiaalisesti taitavat vanhemmat pärjäävät paremmin niin, että kiusaamiseen päästään toden teolla puuttumaan.

        sinulla käsitys työttömistä! Että eivät osaa
        keskustella... huhhhuh!!!


    • Vain..

      Rahaa..Mitä himoitset,Lapsen kussksulla!!

      • nuhatyttö

        kiusaus jatkuu vuosia ja aiheuttaa ties mitä psyykkisiä sairauksia, kuten vaikean masennuksen. Kun olet hautonut itsemurhaa ja saat rahallisen korvauksen niin tottakai se piristää

        kiusaaminen on hirveintä, mitä lapset voi toisilleen tehdä, tiedän kokemuksesta.


      • keino...

        vaikuttaa kiusaajiin. Jos sana ei tehoa,niin ehkä uhka joutua maksumieheksi saattaa tehota.

        Taidat olla kiusaajan vanhempi...


    • Äiti vm.1969

      on tietenkin tutkia asiaa ja kuulustella kiusaajia, kiusattavaa ja heidän vanhempiaan asian selvittämiseksi. Jos ja kun kiusaaminen jatkuu, viedään asia eteenpäin aivan kuin teidän tapauksessa on tehty.

      Oletteko te itse olleet yhteydessä kiusaajien vanhempiin? Jos ette, se teidän täytyy ehdottomasti tehdä! Kaikkein paras tapa hoitaa tätä kiusaamisongelmaa on ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä kiusaajien vanhempiin ja pitää "pyöreänpöydän neuvottelu" asian tiimoilta. Kun ollaan kasvotusten, asia tulee kaikkein parhiten selvitettyä ja molemmilla osapuolilla on mahdollisuus kysellä suoraan asioita ja yhdessä pohtia ja miettiä miten edetään. Jos tuntuu vaikealta kohdata toisia vanhempia, tulevat opettajat "välienselvittelijöiksi" mukaan.

      Puhun kokemuksesta, koska omaa poikaani on myös kiusattu eka luokasta lähtien (nyt neljännellä luokalla). Olen ollut henkilökohtaisesti yhteydessä kiusaajien vanhempiin. Pääsääntöisesti tapaamiset ovat onnistuneet hyvin ja yhdessä on pohdittu mitä tehdään. Toki mukaan mahtuu myös vanhempia, joiden mielestä heidän lapsensa ei ole voinut tehdä mitään ikävää, eikä kiusata.

      En usko, että mikään rahallinen korvaus on tarpeen tälläisessä tapauksessa. Koulu varmasti tekee parhaansa asian selvittämisessä ja jos ei asia muutu, oteteen ns. kovemmmat otteet mukaan..niin kuin teidän tapauksessa on tehty (ilmoitus poliisille, sosiaaliviranomainen). Rahallinen korvaus ei mielestäni paranna tilannetta... ei raha välttämättä lopeta kiusaamista. Eikö tarkoitus ole saada kiusaaminen loppumaan? Tarkoitushan olisi saada kiusaajat ymmärtämään, että heidän tekonsa on väärin.

      Olen ehdottomasti sitä mieltä, että parhaiten apua saa olemalla suoraan yhteydessä kiusaajien vanhempiin ja selvitetään asia siten.

      Tsemppiä!

    • äödadsaöä

      Kiusaaminen on vahingollista lapselle. Itse jouduin kiusatuksi monien vuosien ajan. Tämä taas johtui siitä, että olin arka ja sen vuoksi ylikiltti. Energia koulussa meni ainaiseen jännittämiseen, enkä enää oikein jaksanut sanoa takaisin. Näin myös kaiken minulle tapahtuvan paljon dramaattisemmin kuin ne tapahtumat oikeasti olikaan. Nyt jälkeenpäin olen tajunnut, että minun olisi pitänyt saada kuntoutusta itsetunnon parantamiseen ja sanavalmiuteen jo siihen aikaan. Suurin apu olisi luultavasti ollut pääsemisestä hyväksyvään ilmapiiriin esim. pienempään luokkaan vaihdolla heti ensimmäisten ongelmien ilmetessä tai jopa koulunvaihdolla. Nyt 15 vuotta myöhemmin painiskelen erilaisten mielenterveysongelmien kuten persoonallisuushäiriöiden kanssa. Sen kuitenkin sanon. Älkää tehkö kiusatusta lapsesta uhria, vaan kannustakaa eteenpäin. Se uhrin asemaan kasvaminen on sellaista myrkkyä, ettei siitä pääse eroon vanhanakaan. T: kokemusta on

    • Näin kannattas....

      Ehkä kannattas koittaa että koululla pidettäisiin keskustelu johon tulvat molemmat lapset ja molempien vanhemmat.silloin voi mennä paremmin perille.Pakko saada kiusaaminen loppumaan nopeasti ettei lapsellesi jää pysyviä haittoja.Vaikuttaa sosiaalisenn käyttäytymiseen ja itsetunnon kehitykseen.Toivottavasti saat kiusaamisen loppumaan.Voimia sinulle ja muista pysyä vahvana.

    • kun mua kiusattiin koulussa,ja kotimatkalla sain jääkimpaleella lumipesut ja suu veressä menin kotiin,ni iskä soitti koululle.

      rehtori nauroi et "no lapset nyt vaan on sellasia".
      mun kiusaamiseen ei puututtu muuten ku puhutteluilla ja ne vaan pahensi asioita.
      liian yleistä kiusaaminen eikä siihen puututa.

    • äkkiä

      Kiusauksesta pitää tehdä loppu keinolla millä hyvänsä ja äkkiä! Varsinkin herkkään lapseen/nuoreen vaikuttaa vahvasti ja voi saada aikaan täysin työkyvyttömän aikuisen (näin on käynyt veljelleni). Kukaan muu ei taistele sinun lapsesi puolesta, ei edes koulu. Kaikki on täysin omalla vastuullasi. Koulu ei todennäköisesti myönnä mitään virheitä eikä puutteita toiminnassaan vaikka ei olisi tehnyt juuri mitään kiusauksen lopettamiseksi. Muista että kyseessä on nyt lapsesi mielenterveys! Kannattaa hakeutua mielenterveysalan ammattilaiselle, jos vaan yhtään epäilet mahdollisia henkisiä seurauksia. Nyt mahdolliset ongelmat on helpompi korjata kuin myöhemmin.

      Muistaakseni tosiaan joku on kiusauksesta korvauksia saanut, mutten muista tarkemmin tapausta. Luultavasti kuitenkin aika vaikea korvauksia saada. Ainakaan puolen vuoden kiusauksen en usko siihen riittävän. Tosin rahallinen korvaus ei pelasta mielenterveyttä.

      Omana keinona kiusaajille suosittelisin remmiä persauksille, mutta eipä taida sekään keino olla laissa sallittu (vaikka olisikin aiheellista).

    • polisi asia

      poliisi asia jos koulun henkilö kunta ota asiaa vakavasti.

    • rikos ilmoitus poliisille

      jos kiusaaminen on jatkunut vuosia..kyllä .haaste poliisille ja koulu kiusaaminen loppuu. poliisi asia..ilmoitus lähimmälle poliisille ja rikos ilmoitus.

    • Äiti987

      Olen kuullut lapsetani,että ammattikoulussa
      ihan opettaja ihmiset puhuvat pahaa oman luokkan oppilaista ja jopa erityisopettaja on syylistynyt koulukiusaamiseen.Joten ei ole ihme,että joku vanha oppilas menee ja ampuu maikkat ja viellä syytömmät opiskelijat.Näin on kuulema Länsi-uudenmaankoulutus keskuskessa Nummelassa Hotelli-ja ravintola koulussa opettaja Toivanen kiusanut oppilastaan.Tämä on tosi!Kuinka tälläistä voi tehdä lukennut opettaja ihminen?Kysyn vaan.

      • ..................

        Joku jo puhuikin, että koulukiusaaminen voi aiheuttaa oikeasti työkyvyttömän ihmisen.

        TOTTA !

        Siskoni ei pystynyt jatkamaan peruskoulun jälkeen minkäänlaista koulua tai menemään töihin. Itsemurhaa harkitsi ja koki erittäin syvän masennuksen, jota kesti vuosia ja vuosia.

        Kiitos vitusti kiusaajat. Oli hienoa katsella sitä kärsimystä vierestä. Itseänikin kiusattiin, mutta olin vahvempi luonne.. samalla tavalla se sattui !!!

        Minun lastani EI kiusata, kun sellaisen saan. Kiusataanko sinun?


      • fiilis987
        .................. kirjoitti:

        Joku jo puhuikin, että koulukiusaaminen voi aiheuttaa oikeasti työkyvyttömän ihmisen.

        TOTTA !

        Siskoni ei pystynyt jatkamaan peruskoulun jälkeen minkäänlaista koulua tai menemään töihin. Itsemurhaa harkitsi ja koki erittäin syvän masennuksen, jota kesti vuosia ja vuosia.

        Kiitos vitusti kiusaajat. Oli hienoa katsella sitä kärsimystä vierestä. Itseänikin kiusattiin, mutta olin vahvempi luonne.. samalla tavalla se sattui !!!

        Minun lastani EI kiusata, kun sellaisen saan. Kiusataanko sinun?

        Tiedän, miltä tuo tuntuu niin saatanan hyvin. Oma sisko tosin jo pitkälti päässyt yli. Joskus haaveilen, että voisin mennä ajassa taaksepäin niihin kouluihin ja vetää turpaan jokaista niistä kusipäistä, opettajat ja rehtorit mukaanlukien.


      • joku vaan
        fiilis987 kirjoitti:

        Tiedän, miltä tuo tuntuu niin saatanan hyvin. Oma sisko tosin jo pitkälti päässyt yli. Joskus haaveilen, että voisin mennä ajassa taaksepäin niihin kouluihin ja vetää turpaan jokaista niistä kusipäistä, opettajat ja rehtorit mukaanlukien.

        Just tollahan se ratekee että alkaa itse kostamaan..
        Mä tiedän miltä on herätä joka aamu mennä kouluun itkua vääntäen :( ei miteskään mukavaa, no mulla se kiusaaminen onneksi loppui ku soitettii kouluun ja kiusaajat otettii puhutteluun ...
        no itte oon saanu taistella nyt oman tyttären kohdalla asiasta, musta ny se eka neuvo ois toi kouluun soittaminen ellei siellä oteta vakavasti sitten se on sosiaalikeskus,ellei sielläkään siiten poliisi,meinaa mulla alkaa itellä voimat ehtymään asian kanssa, jollei noista saa mitään apuja sitten en tosiaan tie mitä teen enään..
        ei ole äitinä kiva laittaa lastaan kouluun,aikalailla ollut poissaolojakin ton kiusaamisen takia.. Kysyn vaan eikö mikään enää riitä :(
        Tsemppii vaan niille jotka myös tän asian kanssa taistelee,voimia jaksamista eiköhän jostin joku paikka löydy mihin asiasta voisi ilmoittaa


      • "itsekin koulukiusattu...
        joku vaan kirjoitti:

        Just tollahan se ratekee että alkaa itse kostamaan..
        Mä tiedän miltä on herätä joka aamu mennä kouluun itkua vääntäen :( ei miteskään mukavaa, no mulla se kiusaaminen onneksi loppui ku soitettii kouluun ja kiusaajat otettii puhutteluun ...
        no itte oon saanu taistella nyt oman tyttären kohdalla asiasta, musta ny se eka neuvo ois toi kouluun soittaminen ellei siellä oteta vakavasti sitten se on sosiaalikeskus,ellei sielläkään siiten poliisi,meinaa mulla alkaa itellä voimat ehtymään asian kanssa, jollei noista saa mitään apuja sitten en tosiaan tie mitä teen enään..
        ei ole äitinä kiva laittaa lastaan kouluun,aikalailla ollut poissaolojakin ton kiusaamisen takia.. Kysyn vaan eikö mikään enää riitä :(
        Tsemppii vaan niille jotka myös tän asian kanssa taistelee,voimia jaksamista eiköhän jostin joku paikka löydy mihin asiasta voisi ilmoittaa

        Joo .. olen ollut itsekkin koulukiusattu aina päiväkodista - ammattikouluun ainoa luokka, jossa ei kiusattu oli 6. luokka. koska kävin sen pienehkössä kyläkoulussa. täytyy mainita 4. 5. luokka silloin keskustn suuressa koulussa, jopa rehtorinkin taholta tuli kiusaamista. Niin mitenkö kunta on edesauttaa koulukiusaamista no ainakin siten, että hyvin toimiva kyläkouluja lopetetaan ja kaikki siirtyy keskustan massakouluun, jossa ei pystytä niin nopeasti puuttumaan asioihin, mutta kotikuntani ei vain osaa ajatella nenänvarttansa pidemmälle.

        Niin ja minua kiusattiin siis tuossa em. kouluaikana 4. ja 5., sekä yläasteen aikana aikas törkeästi - äitini oli opetannut sen, että kaikkia haukkumisia ei tarvi ottaa vakavasti , siis monesti totesinkin " Ei haukku haavaa tee, jos ei koira purra saa" mutta sitte se fyysinen kiusaaminen .... huhuhuh ... ja ajauduin itsekkin kiusamaan pienempiä, jotta sain purettua pahana olon ja jostakin ns. hyväksyntää kaverina.
        15 - vuotiaana sain antaa elämäni Jeesukselle ja Hän on alkanut parantaa. Tottahan joitakin arpeja on jäänyt, mutta jos en olisi saanut ottaa Jeesusta elämääni vastaan .. niin en tiiä olisinko enään elossa. Nyt myöhemmin itse olen pyytänyt ihan kirjallisesti anteeksi joita itse ajauduin kiusamaan ... SIKSI JOS SINÄ KIUSAAJA LUET TÄTÄ TÄSSSÄ SINULLE HAASTE PYYDÄ KIRJALLISESTI ANTEEKSI NIILTÄ JOITA OLET KIUSANUT TAI IHAN KASVOTUSTEN !

        Niin kyllähän kiusaajiani puhuteltiin äitini toimesta ja äitin puhui suoraankin kiusaajien vanhenpien kans, mutta sehän vain pahensi asiaa


      • ippu
        joku vaan kirjoitti:

        Just tollahan se ratekee että alkaa itse kostamaan..
        Mä tiedän miltä on herätä joka aamu mennä kouluun itkua vääntäen :( ei miteskään mukavaa, no mulla se kiusaaminen onneksi loppui ku soitettii kouluun ja kiusaajat otettii puhutteluun ...
        no itte oon saanu taistella nyt oman tyttären kohdalla asiasta, musta ny se eka neuvo ois toi kouluun soittaminen ellei siellä oteta vakavasti sitten se on sosiaalikeskus,ellei sielläkään siiten poliisi,meinaa mulla alkaa itellä voimat ehtymään asian kanssa, jollei noista saa mitään apuja sitten en tosiaan tie mitä teen enään..
        ei ole äitinä kiva laittaa lastaan kouluun,aikalailla ollut poissaolojakin ton kiusaamisen takia.. Kysyn vaan eikö mikään enää riitä :(
        Tsemppii vaan niille jotka myös tän asian kanssa taistelee,voimia jaksamista eiköhän jostin joku paikka löydy mihin asiasta voisi ilmoittaa

        Olen ollut kisauttu samojen ihmisten toimesta 7 vuoden ajan. Sekä tulen olemaan vielä saman kiusaamisen kohteena vielä ainakin 2 vuotta. Samanlainsia puhutteluja on ollut kiusaajien sekä heidän vanhempien kanssa. Kieltäydyin viime kerralla sopimasta asiaa heidän kanssaan. Koska puhmulla asia ei muutu. Puhuttelun jälkeen meni pari päivää ilman kiusaamista sitten se alkaa taas entistä voimakkaampana. Ja vaikka kiusaaminen loppuisi niin se ei riitä minulle. Se ei muuta sitä mitä he ovat minulle tehneet.


    • joskus jopa suoraan tilante...

      koulukiusaaminen on todella vakava ilmiö ja siihen on puututtava heti ja KAIKIN kotien ja koulun keinoin. Oma poikani on kärsinyt kiusaamisesta aina silloin tällöin ja sen jäljet ovat pahat. Saimme sen viimeksi loppumaan koulun järjestämässä tilaisuudessa, jossa kuulimme pahimman kiusaajan äitiä ja itse kiusaajaa. Kävimme tapahtunutta läpi. Poika ei siihen sanonut juuri mitään, mutta viesti meni perille. Nyt kiusaaminen on alkanut laajempana ilmiönä.

      Jos se jatkuu, teemme myös tutkintapyynnön poliisille ja viemme asian oikeuteen. Jos kiusaaminan jatkuu sillä aikaa, puutun itse tilanteeseen. Ensin otan suoraan yhteyttä kiusaamiseen yllyttäneiden poikien vanhempiin.

      Vastuu ON kiusaajien vanhemmilla, mutta yhtä hyvin myös koululla, jossa auhtautumistapa on liian lepsu.

      Koulupoliisi erityisesti välitunneilla olisi ehdoton lasten turvallisuuden vaalija.

      Kiusatun isänä olen ilmiöstä raivoissani

    • yhteyttä..

      ja tee pikaisesti rikosilmoitus!!!!On kyseessä lapsen koko tulevaisuus ja sinä vanhempana voit ainoana viimekädessä auttaa!!

    • samoja kokenut

      ja kiusaaminen loppui välittömästi, eikä lapsen tarvinnut vaihtaa edes koulua.

      • zoebo

        Muistan itse 2000-luvun alussa ollessani ylä-asteella kuinka eräs miesopettaja jaksoi aina piikitellä samalla luokalla ollutta ylipainoista poikaa. Kaiken maailman läskivitsejä ja huomautuksia pojan painosta tuli päivittäin. Sama opetaja yritti ottaa uhreikseen myös muita opettamiaan poikia, syystä tai toisesta. Aremmat eivät uskaltaneet sanoa vastaan, sillä kyseessä oli todella ankara ja väkivaltainen mies. Hän kävi sen kolmen vuoden aikana, jotka itse olin siellä tilannetta seuraamassa, kiinni moneen oppilaaseen ja joutui siitä puhutteluun useaan otteeseen.

        Raivokohtauksia opettaja sai melkein mistä vain. Moni oppilas joutui vaihtamaa toiselle kurssille uuden opettan opetukseen, koska ei yksinkertaisesti tullut toimeen tämän miehen kanssa.

        Tuleehan noita muitakin kummallisia tapauksia opettajien joukosta mieleen vuosien varrelta. Ala-asteella oli opettaja joka sai lukemattomia huomautuksia epäsopivasta köytöksestä tyttöoppilaita kohtaan ja tulenkatkuisia viestejä lasten kotoa. Moni pikkulikka pelkäsi olla miehen kanssa edes samassa luokassa. Mitä koulu teki? Ei yhtikäs mitään. Kuittasivat pikkutyttöjen saduiksi.

        Eräs kuviksenmaikka kammottaa vieläkin. Keski-ikäinen nainen, joka jaksoi aina vaahdota omista kuumista aalloistaan ja antoi numeroita pelkän pärstäkertoimen perusteella. Narkkareiksi ja muiksi mieltäylentäviksi hän haukkui oppilaita päivittäin.

        Että näin täällä pohjois-karjalassa! Joskus se kiusaaja voi olla opettajakin. Koulu menee valitettavasti aina opettajan puolelle näissä tapauksissa. Luojan kiitos että selvisin ala ja ylä-asteen kunnialla läpi, mutta moni joutui vaihtamaan luokkaa ja koulua useaan otteeseen. Koulut saisivat avata silmänsä ja kiinnittää tarkempaa huomiota paitsi oppilaiden keskenäiseen kyräilyyn mutta myös opettajien käytökseen! Opettaja ei ole mikään epäjumala jonka käytöstä oppilaiden tulisi seurata vierestä herran pelko perseessä.


    • Suorat sanat

      MUn pojan kiusaaminen loppui siihen paikkaan kun isokokoinen 150kg painava tuttu mies kävi sanomassa pojille suorat sanat. Jotakuinkin näin: Terve pojat, Ootte niin asiallisen näköisiä kavereita että ihmettelen miksi pitää kiusata jotakin? Noin raavaita jätkiä.
      Tiedoksi vain etten ole menossa kertomaan opettajalle enkä teidän vanhemmille mitään mutta jos vielä kerrankin kiusaatte niin MINÄ tulen ja istun teidän päälleenne ja vetlen sen jälkeen ympäri korvia. Ymmärsittekö? Se ei sitten enään naurata ketään.

    • Make60

      Se kiusaaminen loppuu siihen kun opetat lapsesi puolustamaan itseään. Jos joku lyö häntä niin pitää lyödä takaisin ja kahta lujempaa. Pojalle kun puukeppi mukaan ja vetelee sillä yksitellen porukan jäseniä ympäri korvia. Jos poikasi ei uskalla lyödä takaisin niin laitappa hänet harrastamaan nyrkkeilyä tai muita itsepuolustuslajeja ja kun on vuoden hatjoitellut niin rupeaa muut putoamaan helposti koska hyökkäus on paras puolustus. Se kiusaaminen ei muuten lopu. Yksi vaihtoehto on että pojan isä menee kovistelemaan kiusaajien vanhempia mutta ei niiden kotio vaan tapaaminen yleisellä paikalle. Ei se kiusaaminen puheilla lopu vaan tarvitaan tekoja ja valokuvia todisteeksi tapahtumista.

      • yks äiti muiden joukossa -77

        Meidän eka luokkalainen poika toimi näin kun kyllästyi toisen pojan jatkuvaan ärsyttämiseen.Seurauksena viestiä mulle reissuvihkon kautta,että puhua poikani väkivaltaisuudesta ja semmonen on loputtava. Nälvimistä harrastavan pojan vanhemmille ei minkäänlaista viestiä. Suutuin ja panin viestiä opettajalle,jossa tein selväksi kantani asiaan. Meidän poika puolustaa itseään nyrkeillä,koska sanallisesti ei pärjää ja käskin ottaa myös nälvijän vanhempiin yhteyttä. Tiedän pojan ja se on oikein perus nyherö ja ilmeisesti kateellinen pojalleni jostakin. Esim.tyypillinen tilanne;toinen poika heittelee meidän pojan naamalle lunta ja kun meidän poika lopulta hermostuu ja heittää toista poikaa jääpallolla kylkeen niin itkee niin kipeänä. Meidän poika joutuu pyytämään anteeksi ja tämä nyherö kävelee äitin kans loppu matkan käsi kädessä kotiin. ARGHHH!!!! Ottaa jotenki niin aivoon tuommosten pentujen vanhemmatki....eikö ne oikeasti nää mitä pentunsa hommaa!!!!!


    • asdmsamdsa

      et iskee kiusaajia päin näköä.ei se muuten lopu muistan mäkin sen verran et jos mulle joku aikoinaan läksytti että ei saa kiusata se meni toisesta korvasta ulos mut sitten kun nenään sain niin vähän rauhotuin hehe=)

    • Vihaan kiusaajia

      Jos minun lastani kiusattaisiin koulussa tai koulumatkoilla minä en antaisi mennä lapseni enää kouluu ennen kuin koulu puutuisi asiaan jotankin.
      Jokaisella on oikeus koulunkäyntiin ja turvalliseen opiskeluun ja turvalliseen koulumatkaan.
      KIUSAAJAT POIS KOULUSTA. Yksinkertaisesti kiusaajat olisi erotettava koulusta, joko määräajaksi tai kokonaan, näinhän tehdään monessa muussakin maassa.

      • Opiskeljija

        Minua kiusataan ammattikoulussa ,ensin kiusasivat luokkakaverit ja nyt joulun jälkeen meidän luokkan opettaja,sanoi ettei minusta tule kokkia,että olen väärällä alalla.Olen käynnyt kokkikoulua 2vuotta.sitten muut olivat ravintolassa työharjoittelussa ja minut laitetiin siivoilemaan rappukäytäviä.Mitä yhteistä on siivojan ja ravintolakokki ammattissa?Kysykää opettaja Toivaselta Länsi-uudenmaankoulutus keskus Nummelasta.


    • Cinski

      Peruskoulun jälkeen en ole saanut juuri minkäänlaista otetta elämästä. En ole kouluttautunut, ja jos olen yrittänytkin niin on jääneet koulut kesken. Nyt teen jotain paskahommaa joka ei voisi vähempää kiinnostaa mutta pakko on jostain leipänsä repiä. Mietin tajuaako kiusaajat koskaan miten pitkälle se niiden nurkkaan ajaminen vaikuttaa? Musta ne teki tämmöisen hermoheikon, itsetunnottoman luuserin joka ei edes usko mihinkään mahdollisuuksiin enää tässä elämässä. Koulua en ole pystynyt käymään koska kammoan useimpia ihmisiä ja ajattelen automaattisesti niillä olevan jotain mua vastaan. Pelkään sosiaalisia tilanteita ja toivon joskus vaan katoavani koko planeetalta kun olen osoittautunut juuri niin turhaksi ihmiseksi kuin mua kiusattiin silloin. Mä en pystynyt taistelemaan vastaan, mietin joskus miksi.

      • Cinski

        Muistaakseni joskus kauan sitten minä olin se kiltti lapsi ja halusin olla kaikille ystävällinen ja olinkin, mutta sehän ei passannut vaan olis pitänyt valita oma puolensa tässä maailmassa ja olla joitain toisia vastaan. Nykyään olen lähinnä kaikkia vastaan ja kostan pahaa oloa (KIUSAAN!) läheisilleni edelleen ja teen heidän oloaan pahaksi käytökselläni. Ja yksin itken että miksi teen niin, ainoille ihmisilleni..... Miten tän kierteen voisi lopettaa.


      • flapparette

        Eipä keskenkasvuiset kakarat ikinä ajattele pitkälle tekojensa seurauksia. Jotkut myöhemmällä iällä saattavat tajuta ja katua, mutta useimmat eivät. Sun täytyy vaan uskoa että on täällä hyviäkin tyyppejä pallon päällä :)


    • tunnollinen

      Kiitos,sinulle ilkeä
      maikka,kun tunnilla vastasin väärin,sinä
      ensimmäisenä olit
      mollaamassa,minua ja
      sitten koko luokka nauroi.Sinä sait aikaa
      monta unetonta yötä ja pelkotiloja.Sait ajatelemaan ,ettei minusta ole mihkään,enkä
      kuulu mihkään.Elän ,niin turhaan
      täällä.Kiitos sinulle oikein paljon!

    • koululainen

      pitäis vaan ottaa 50 luvun käytös takas kartta kepill näpeil niin paljon ku sielusietää ja nurkaa seisoo v----u 3h ja koulun jälkee istuu 3h jälkää ja viel sellaseen paikaa istumaa et näkee ku muut kirmailee ulkona nii eiköhän se kovakin ukko tokenee PÄÄTTÄJÄT ON PÄÄSYYLISII TOHON HOMMAA NE RAHASTAA LAPSIPERHEILLÄ joilla menee huonosti ja nythän ne ajaa viellä ahtaammalle

    • Mää vaa

      Satakunta on tunnettu siitä, että siellä ei puututa koulukiusaamiseen, varsinkaan, jos lapsi on ns. huonommista piireistä, eikä varsinkaan silloin kun kiusaajana on opettaja.
      Ainoa keino on haastaa koulu oikeuteen, mutta tuskin siitäkään on apua.

    • flapparette

      Sille ei koulu yleensä voi mitään. Kiusaajia on nyt ja tulee aina olemaan, sille ei ikävä kyllä voi mitään. Pientä muutosta saattaisi olla jos vanhemmat pienestä asti opettaisi lapsille että kaikkia pitää kohdella hyvin vaikka ei tulisikaan toimeen, ja erilaisuus ei ole väärin.

      Yleensä kiusaajat on aikuisenakin vielä kakaroita jotka jaksavat iloita toisten päivän pilaamisesta.

      Mutta sitä en ymmärrä, että miten raha muka parantaa kenenkään mieltä? Jos saakin korvauksia siitä että lasta kiusataan, niin kenelle siitä jää hyvä mieli kun lapsi on edelleen onneton?

    • Kiusattuja aivan liikaa silti

      http://www.juhanimattila.com/Koulukiusaaminen HS-10.10.2008.htm


      Helsingin Sanomat 10.10.2008



      Lakikin velvoittaa puuttumaan kiusaamiseen



      Olemme yhtä mieltä siitä, että koulukiusaamisella on erittäin haitalliset ja pitkäaikaiset vaikutukset uhriksi joutuneelle. Yhtä mieltä olemme siitäkin, että sille pitäisi tehdä jotain. Kuitenkin tietämättömyydestä johtuen toistellaan väitettä, ettei ole keinoja.

      Keinoja on, ja Suomen laki velvoittaa myös käyttämään niitä.

      Koulujen johtotehtävissä olevat ja oppilaiden vanhemmat voivat tarkistaa asian esimerkiksi internetistä hakusanalla perusopetuslaki.

      Perusopetuslain 29 pykälä ilmaisee selvästi, kuinka oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Opetuksen järjestäjän tulee suojata oppilaita väkivallalta ja kiusaamiselta ja myös valvoa lain noudattamista ja toteutumista.

      Perusopetuslain 36 pykälä tuo ilmi, kuinka järjestyssääntöjä rikkovaa oppilasta voidaan rangaista kurinpidollisesti, ja hänet voidaan ongelman jatkuessa erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi.

      Koulussa rehtorin, kuten kaikilla työpaikoilla esimiehen, tehtävänä on huolehtia siitä, että annettuja säädöksiä noudatetaan. Muuten hän syyllistyy laiminlyöntiin, joka on huomautuksen arvoinen virkavirhe.

      Mielestäni koulujen asenteiden pitää muuttua nollatoleranssin suuntaan. On alettava käyttää niitä keinoja, joita kouluille on annettu. Yksikin pahoinpitely levittää pelkoa muihin oppilaisiin: olenko minä ehkä seuraava?

      Yhteiskunnan kannalta vakava ja kiireellinen tehtävä on puuttua entistä tiukemmin kiusaajiin jo ennen kymmentä ikävuotta, koska sen jälkeen vaikutusmahdollisuudet alkavat vähetä. Parikymppisenä osaa heistä ei voi enää millään psykoterapeuttisella metodilla auttaa. Asiaa ei saa ohittaa epämääräisellä ilmaisulla, että pitäisi tehdä jotain.



      JUHANI MATTILA

      lääketieteen tohtori

      psykiatrian erikoislääkäri

      Helsinki

    • ala-asteella

      ja jopa naapurissa asuva kiusaajani kävi eräänä päivänä vetämässä minua turpaan (olen nainen) ilman mitään ilmeistä syytä. Tuolloin en osannut muuta kuin ruveta itkemään. Olisi silloin pitänyt kyllä antaa samalla mitalla takaisin.

      Nykyään tämä tyyppi on puskaradion mukaan jonkin sortin narkkari. Ai, että mä olen tyytyväinen.

      Koulukiusaajat pitäis saada kuriin keinolla millä hyvänsä, etenkin niiden vanhemmat. Sieltähän se kaikki alunperin lähtee.

    • JA HEIDÄN TÄYTYY SE KANTAA

      Kun lopulta mietitään,mistä kiusaaminen johtuu,tulee väkisinkin mieleen ELIITTI ja ELIITIN lapset.Mitä ajattelet siitä,kun joku eliitin oma jälkeläinen tulee paikalle mihin tahansa opinahjoon.Kaikki tietenkin yrittävät ystäviksi ja palvovat maata jalkojen alla sekä suostuvat kaikkeen,mitä tämä käskee...ihmiset ovat sokeita.Jos eliitin jäsen käskee muka ystäviään kiusaamaan jotakuta keinoja kaihtamatta,niin se tapahtuu,eikä tämän eliitin edustajan tarvitse tehdä mitään itse.NUORIA PITÄISI VALISTAA AJATTELEMAAN OMILLA AIVOILLAAN,EIKÄ PARIS HILTONIN AIVOILLA...MIKÄ ON VALITETTAVAN YLEISTÄ.HERÄTKÄÄ....ELIITTI KUSETTAA TEITÄ.Loppupelissä vain eliitti hyötyy,eivät eliitin "ystävät"

    • hei
      kauheeta, että sellaista joutuu kokeen lähes kaik
      ki täällä maailmassa...itse olen ollut koulukiusa
      ttu lähes koko piiiitkän koulu-urani ajan......ja
      nyt myös aikuis-iälläkin koululaiset yms kiusaa.
      Se ei ole oikein ! Kumma kun mikään kunta ei viit
      ti huolehtia asukkaistaan sen vertaa ! ei vaan vä
      litetä. Vaikka olen ollut yhteydessä kyseiseen ko
      uluun, niin se ei loppunut...........kyllä kaikki
      koululaiset tarvitsevat KURIA ja välittämistä....
      nykyään ei omat vanhemmatkaan enää välitä, antava
      t lapsensa (ala-ikäiset) olla ulkona yömyöhään va
      rsinkin viikonloppuisin........teis mitä ne tekee
      tappavat vaikka jonkun täysin syyttömän ihmisen,
      eivätkä edes kadu......ja se kismittää kans että
      kävelytiellä kuljetaan ja pyöräillään täysin vää-
      rällä puolella tai keskellä tietä ! Yks muija vää
      ky pari kesää sitten kun mäkin kävelin väärällä puolella, et kato missä kävelet yms.....no, nyt kun itse kävelee oikein niin sitten toiset (useim
      mat) ikään, sukupuoleen yms katsomatta, kävelee/ pyöräilee väärin.
      Ja eikös se ole vanhempien oma vastuu, siis niide
      n kasvatus,uskonto yms. Ja tietysti myös koulun vastuu. Mä muistan omat koulu aikani...........pa
      ri mies opettajaa oli ja niillä meinas mennä her-
      mot lähes koko ajan.......ei mun takia....onneksi
      ei, mutta ne huus lähes joka tunti ku ei muuten oppi mee perille........nykyajan opettajat on hil
      jaisempia......ja raukkamaisempia ku eivät pysty pitään oppilaitaan kurissa......eikä vanhemmat ed
      es toinen voi viedä JA hakee lapsensa koulusta...
      se ei oo vaiva eikä mikään ! vaikka oliskin työpa
      ikka, niin kyllä se pitäisi käydä, että vie tai hakee lapsensa koulusta....omaa turvallisuuttahan
      tässä vain ajatellaan, ettei tarvitse hävetä omaa
      lastaan ja sen tyhmää käytöstä, vaikka onhan se vika myäs toisessa tai kummassakin vanhemmissakin
      kun ei välititä tipan vertaa, se vaan on tärkeetä
      että riittää rahaa tupakkaan,alkoholiin ja vaikka
      huumeisiin........ja sit vedetään omat lapset vie
      lä mukaan..............
      Kiusaajan vanhemmatkin ovat vastuussa oman lapsen
      sa käyttäytymisestä. Oli lapsi sitten lapsi tai nuori...............tai vaikka aikuinenkin......
      Mikään rahallinen korvaus ei korvaa sitä ettei nä
      ihin asioihin puututa. Kiusaaja pitäisi ottaa huo
      staan ! eikä omat vanhemmat saisi edes ikinä enää
      tavata lastaan, eikä pitää mitään yhteyttä. Jos kerran lapsi käyttäytyy tolleen, se on sille ihan
      oikein. Kuria kouluun ja kotiin ! kunnon opetusta
      eikä mitään yli-imelää hömppää josta ei opi mitää
      n muuta kun kiusaamista yms......
      ok, nyt taisi mennä jo överiksi, mutta helpotti kun sai sanottua asiansa !

    • Varmasti tilanteessa on pääasia, että kiussaminen loppuu oman lapsesi kohdalla, ja kiusaajia autetaan etteivät etsi uutta uhria, sillä ongelmiahan tällaisilla thatoo olla taustalla. Se ei saa jatkua, se ei olisi saanut alkaakkaan. Sosiaalitoimen on varsin puututtava asiaan ja vaadit että se tapahtuu ja kiusaaminen loppuu. Lapsella on oikeus käydä koulua rauhassa ja elää elämää koskemattomana, meidän aikuisten tehtävä on turvata ja taata lapsen oikudet ja turvallinen kasvu ympäristö. Sitkeyttä ja sisua. älä anna byrokratian tai virka koneiston tallata itseäsi, kysymys on huomisen aikuisista!kiusaamisella ja uhriksi joutumisella voi olla pahat ja kauaskantoiset seuraukset mm. syrjäytyminen...

    • ab1

      Poikani kuvasi puhelimella tapahtuman jossa kaksi koulujengiä tappeli pitkään välitunnilla ja opettajat eivät menneet väliin koko aikana. Sitten rehtori soitti minulle kun oli pitänyt poikaa yli 2 tuntia koulun jälkeen ja soittanut asianajajille se opetusministeriöt ym. läpi että mitä tehdä. Vaativat videon poistoa puhelimesta ettei se mene internettiin. Sanoin että pelkäätte itsenne puolesta vaan. No, video poistettiin luvallani ja opettajat saivat rauhan. samanlaiset tappelut ovat jatkuneet jo pitkään kyseisessä koulussa Malminkartanossa eräällä ala-asteella. Videon poistamiseen annoin luvan ettei poikani joutuisi sittemmin kärsimään opettajien kostoa. Että näin näitä tapahtuu, vaikka koulut eivät myönnä. Pitäisi tulla santioita määräaikaiseksi viralltapanoja että koulu puuttuisi asioihin, tapaukset kyllä tiedetään aivan varmasti. Seuraavan kerran poikani lähettää kuvan välittömästi nettiin, jottei niitä ehditä poistamaan ja saadaan todisteet kyseisestä koulusta. Kopulussa on muuten naisrehtori.

      • ovat kaikkein pahimpia

        rakkareita. Jos ihmiset alkaisivat vähän ajatella muitakin kuin itseään, tulisi vähemmän eroja ja onnellisempia lapsia.


    • peko64

      itse annoin turpa rallia pojille niin ettei toista kertaa oo pojista kuulunu

      • laittaa lapset

        karatekurssille, kiusaajat ovat usein niin häiriintyneitä itse, ettei niiden pinna kestä kursseja.
        Puolen vuoden päästä pitäisi olla puntit tasan.


    • vastuu vanhemmille

      lapsi ei ole paha syntyessään.Kiusaajien kotioloissa ehkä tarkistamista.Vastuu aina kiusaajalla ,kiusaaja poikkeuksetta niskan päällä,rikkaat vanhemmat,vallan tavoittelu,akressio heikompia kohtaan,yms.Kiusaajat vakavasti puhutteluun ja ellei auta niin koulunvaihtoon,kiusatut ovat jo tarpeeksi kärsineet heitä ei pidä enää rankaista koulunvaihtamisella vaikka kiusaaja olisi kuinka arvovaltaisesta perheestä.AUTTAKAA KIUSATTUJA.

    • Eipä se oikein ole poliisiasiakaan. Lasta kun ei voida sakotta, jos hän tekee rikoksen tai toimii laittomasti.

    • .-l

      pistä kiusaajan vanhemmilta silmät mustiks.....kyllä se kiusaaminenkin pojilta loppuu kun omat vanhemmat siitä kärsii....antaa vahingon kiertää......

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      169
      2578
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      224
      2259
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1839
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      12
      1270
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      355
      1192
    6. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      313
      1086
    7. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      165
      1045
    8. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      52
      1043
    9. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      77
      1007
    10. Alan kyllästyä ihmisiin

      Hyvää yötä ja loppuiltaa. ☀️🥱🌌💤🌃✨🍁👍👎👐🫶🖖🧟‍♀️🫅🏼❄️💫
      Ikävä
      173
      932
    Aihe