Vaikea rotuvalinta

luikero-lalli

Olen tässä haaveillut koirasta ja miettinyt rotuvalintaa. Mutta vähän hämää, ovatko rotuvalintani oikeisiin osuvia.

Olisiko maltankoiralla, lhasa apsolla, griffon belgellä tai griffon bruxelloissilla sisua kävellä aikuiseksi kasvettuaan joka päivä 2-3 tuntia kestävä lenkki tauotta? Voisin harrastaa myös agilitya. Vai eikö näillä roduilla oikein teho riitä kovin reippaaseen liikuntaan joka päivä? Noista roduista tekisi mieli hankkia joku ja alkaa harrastaa näyttelyitäkin, mutta haluaisin koirasta ennen kaikkea reippaan lenkki- ja harrastuskaverin.

Olisiko joku noista roduista hyvä valinta aktiivisen ja harrastusmielisen ihmisen koiraksi? Vai olisiko parempia ehdotuksia joistakin roduista, jotka ovat suunnilleen saman kokoisia, näköisiä ja luonteisia kuin nuo mainitsemani, mutta ehkä paremmin minun laiselleni liikkujalle sopivia? Tai eipä se ulkonäkä niin tärkeä piirre ole, mutta haluaisin ainakin alle 10 kiloa painavan rodun. Olisi mukavaa, jos sen turkillakin olisi mittaa sentään jonkin verran.

17

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m-a-r-i-s-s-a

      Kääpiöpinseri olis just sulle sopiva, riittäis energiaa ja menoa mut se turkki puuttuu :)

    • löytyy reippaita

      lenkkeilijöitä ja harrastekoiria moneen..wales, lakeland, kettis,parson, manchester, brassi..esim. sitten kääpiösnautseri, esim. hyviä ehkä myös tanskalaisruotsalainen pihakoira, cirneco..keskikokoiset podengot ehkäpä.

      nuo kääpiörodut on kyllä reippaita mutta lenkit taitaa ollahiukan ylimitoitettuja.

      • paimenkoiriakin

        mieleen pyreneitten paimenkoira, schapendous ehkä myös puli ja mudi ja pumi.

        tiibetinterrieri. Eli energisiä rotuja riittää joka maulle :)


      • luikero-lalli
        paimenkoiriakin kirjoitti:

        mieleen pyreneitten paimenkoira, schapendous ehkä myös puli ja mudi ja pumi.

        tiibetinterrieri. Eli energisiä rotuja riittää joka maulle :)

        Katsohan vaikkapa wikipediasta, minkä painoisia nuo rodut ovat. Sanoin haluavani alle 10-kiloisen rodun, mutta kiitos avusta! Paitsi jos vaatimani kokoisista roduista mitään ei oikein sopiviksi nähdä, niin täytyy alkaa harkita noitakin.


      • luikero-lalli

        Tää viesti jäikin huomaamatta! No aletaanpa nyt selaan näitä rotuja netistä. Kiitti tiedoista!


      • viivee
        luikero-lalli kirjoitti:

        Tää viesti jäikin huomaamatta! No aletaanpa nyt selaan näitä rotuja netistä. Kiitti tiedoista!

        mulla on itselläni kaksi australianterrierinarttua alle 8kg ja taatusti jaksavat 2-3tunnin lenkkejä.


    • jotain terrieriä

      Maltankoira ja lhasa apso eivät varmaan ihan noin pitkistä lenkeistä välitä. Lisäksi maltalaisen ja apson turkin näyttelykunnossa pitäminen on jokapäiväistä työtä. Ne pitäisi pestäkin muistaakseni kerran viikossa. Mainitsemasi gfriffonit pitää trimmata nyppimällä.

      Terriereistä sen sijaan löytyy aktiivista lenkkikaveria. Mm. kettuterrierit, manchesterin-, australian-, parsonrusselin-, walesin- ja lakelandinterrieri. Karkeakarvaiset terrierit pitää trimmata nyppimällä.

      Rotua valitessasi muista, että useimmat pitkäkarvaiset rodut ovat erittäin työläitä pitää turkiltaan kunnossa. Vaikka turkin leikkaisi lyhyeksi (silloin et voisi käydä virallisissa näyttelyissä), sitä pitää silti hoitaa. Monien rotujen kohdalla se tarkoittaa päivittäistä harjaamista ja viikoittaista pesua.

      • luikero-lalli

        Nyt kun olen näistä ehdottamistanne roduista tietoa netin kautta hakenut, niin olen alkanut päätyä tuohon walesinterrieriin. Jos rodun ry:nkin ja wikipedian tiedot paikkaansa pitävät, niin siinä olisi koira minun makuuni. Vähän isompi kyllä on kuin tulevan koirani aluksi halusin, mutta silti ehkä hyvin minulle sopiva. Pitää vielä kumminkin tarkkaan miettiä päätöstä. Rotuvalinnassa on joo oltava tarkkana.

        Tosin tuo lakelandinterrierikin olisi kiinnostava ja siitä olisi jotakin kautta vähäsen lisää tietoa mukava löytää. Turkinhoito ei kyllä olisi minulle mikään este, sillä siitä minä pidän myös.


      • hyviä aktiivisia
        luikero-lalli kirjoitti:

        Nyt kun olen näistä ehdottamistanne roduista tietoa netin kautta hakenut, niin olen alkanut päätyä tuohon walesinterrieriin. Jos rodun ry:nkin ja wikipedian tiedot paikkaansa pitävät, niin siinä olisi koira minun makuuni. Vähän isompi kyllä on kuin tulevan koirani aluksi halusin, mutta silti ehkä hyvin minulle sopiva. Pitää vielä kumminkin tarkkaan miettiä päätöstä. Rotuvalinnassa on joo oltava tarkkana.

        Tosin tuo lakelandinterrierikin olisi kiinnostava ja siitä olisi jotakin kautta vähäsen lisää tietoa mukava löytää. Turkinhoito ei kyllä olisi minulle mikään este, sillä siitä minä pidän myös.

        monipuolisia rotuja ja narttu tietenkin pienempi joten menee varmaan sinulla paremmin koon puolesta ja on tietenkin helpompi sosiaalisesti ..

        itseäni kiinnostaa nyt miten päädyit noihin rotuihin ja miksi samantyyppinen kettis jäi laskuista pois?

        uteliaisuuteni johtuu että harrastan kyseistä rotua ja on hyvin samantyyppinen kuin nuo :)


      • luikero-lalli
        hyviä aktiivisia kirjoitti:

        monipuolisia rotuja ja narttu tietenkin pienempi joten menee varmaan sinulla paremmin koon puolesta ja on tietenkin helpompi sosiaalisesti ..

        itseäni kiinnostaa nyt miten päädyit noihin rotuihin ja miksi samantyyppinen kettis jäi laskuista pois?

        uteliaisuuteni johtuu että harrastan kyseistä rotua ja on hyvin samantyyppinen kuin nuo :)

        Rotuvalinta nyt on joka tapauksessa tehtävä, vaikka vaikeaa onkin.

        Olisihan kettuterrierikin ihan sopiva, mutta olen päättänyt hankkia vain yhden koiran. Kyllä kettistäkin mietin, mutta walesinterrieri ja lakelandinterrieri nyt päätyivät niiksi tähtäinroduiksi.

        Rotuvalinta on vaikea tehdä, mutta nyt vielä pitää alkaa harkita, olisiko lakelandinterrieri vai walesinterrieri se lopullinen ratkaisu valintaan.

        En vähättele kettuterriereitä mitenkään, mutta rotuvalinta nyt sattui osumaan vähän muuhun suuntaan. Tai voihan sitä mieli vielä muuttua, kun valinta ei ihan vielä päätöspisteessä ole. Täytyy vielä harkita ja tietoa etsiä. Ties vaikka kettuterrieri tekisikin minuun vaikutuksen, en ole vielä aivan varma...


      • enemmän tuo
        luikero-lalli kirjoitti:

        Rotuvalinta nyt on joka tapauksessa tehtävä, vaikka vaikeaa onkin.

        Olisihan kettuterrierikin ihan sopiva, mutta olen päättänyt hankkia vain yhden koiran. Kyllä kettistäkin mietin, mutta walesinterrieri ja lakelandinterrieri nyt päätyivät niiksi tähtäinroduiksi.

        Rotuvalinta on vaikea tehdä, mutta nyt vielä pitää alkaa harkita, olisiko lakelandinterrieri vai walesinterrieri se lopullinen ratkaisu valintaan.

        En vähättele kettuterriereitä mitenkään, mutta rotuvalinta nyt sattui osumaan vähän muuhun suuntaan. Tai voihan sitä mieli vielä muuttua, kun valinta ei ihan vielä päätöspisteessä ole. Täytyy vielä harkita ja tietoa etsiä. Ties vaikka kettuterrieri tekisikin minuun vaikutuksen, en ole vielä aivan varma...

        luonne ero mikä vaikutti..kettis kun menee luonteeltaan tuonne lakelandin ja walesilaisen väliin ja wales ehkä inan sosiaalisempi tasaisempi kuin lakeland..

        vai oliko kyse näöstä? Mites turkkipuoli?

        voin sitten sanoa mikä terrieri voi olla ehkä sopivin oon harrastanut terrejä suht kauan :)

        mutta terriereissä on hienoa tuo monipuolisuus ja persoonallisia rotuja ja tosiaan lakeland ja walesilaiset on hyviä ilman muuta..kiinnostaa vain valintakriteerit.. :)


      • luikero-lalli
        enemmän tuo kirjoitti:

        luonne ero mikä vaikutti..kettis kun menee luonteeltaan tuonne lakelandin ja walesilaisen väliin ja wales ehkä inan sosiaalisempi tasaisempi kuin lakeland..

        vai oliko kyse näöstä? Mites turkkipuoli?

        voin sitten sanoa mikä terrieri voi olla ehkä sopivin oon harrastanut terrejä suht kauan :)

        mutta terriereissä on hienoa tuo monipuolisuus ja persoonallisia rotuja ja tosiaan lakeland ja walesilaiset on hyviä ilman muuta..kiinnostaa vain valintakriteerit.. :)

        Rotuvalinta nyt vain on >>pakko>> tahdä. Se tuntuu joskus mahdottomalta, joten on väkisin tehtävä valinta. Mutta valinta on silloin tehtävä juuri sopivien rotujen joukosta. Oikeastaan lakelandinterrieri, walesinterrieri ja karkeakarvainen kettuterrieri kiinnostavat minua tällä hetkellä eniten. Niiden aktiivisuus, tyylikäs ulkomuota ja perusluonne tekivät minuun vaikutuksen. Niistä kolmesta joku tulee todennäköisesti olemaan lemmikkini. Mutta vielä mietin, että mikä niistä olisi >>se>> oikea...


      • kaikki eli
        luikero-lalli kirjoitti:

        Rotuvalinta nyt vain on >>pakko>> tahdä. Se tuntuu joskus mahdottomalta, joten on väkisin tehtävä valinta. Mutta valinta on silloin tehtävä juuri sopivien rotujen joukosta. Oikeastaan lakelandinterrieri, walesinterrieri ja karkeakarvainen kettuterrieri kiinnostavat minua tällä hetkellä eniten. Niiden aktiivisuus, tyylikäs ulkomuota ja perusluonne tekivät minuun vaikutuksen. Niistä kolmesta joku tulee todennäköisesti olemaan lemmikkini. Mutta vielä mietin, että mikä niistä olisi >>se>> oikea...

        valitsit minkä vain niin hyviä valintoja kunhan muistaa kasvattaa terrin hyvin alusta pitäen eli rajat oltava selvät tai nämä otukset ottaa ohjat tassuihinsa eli vaatii hiukan kokeneisuutta ja perehtymistä sitten

        mutta harkitse kunnolla tuo "pakko joku ottaa" ei kuulosta varmalta valinnalta...muista että terrierit on aina haasteellisia rotuja ja jos vähänkin arveluttaa niin valitse mieluummin cavis tai vaikka amerikan cockeri...niin pääset helpommalla ja ovat myös mukavia harrastekoiria.

        walesilainen lienee noista kolmesta terristä helpoin ja sosiaalisin.


      • selvää koiran
        kaikki eli kirjoitti:

        valitsit minkä vain niin hyviä valintoja kunhan muistaa kasvattaa terrin hyvin alusta pitäen eli rajat oltava selvät tai nämä otukset ottaa ohjat tassuihinsa eli vaatii hiukan kokeneisuutta ja perehtymistä sitten

        mutta harkitse kunnolla tuo "pakko joku ottaa" ei kuulosta varmalta valinnalta...muista että terrierit on aina haasteellisia rotuja ja jos vähänkin arveluttaa niin valitse mieluummin cavis tai vaikka amerikan cockeri...niin pääset helpommalla ja ovat myös mukavia harrastekoiria.

        walesilainen lienee noista kolmesta terristä helpoin ja sosiaalisin.

        koulutettavuudesta.

        Jos oikeasti haluaa harrastaa vaikkapa sitä agilityä niin en kyllä mitään perässä vedettävää tai itsekseen haahuilevaa lhasa apsoa ottaisi.

        Suosittelen menemään vaikka agilitykentille ja näytöksiin sekä koirakoulutuskentille, ihan vain kyselemään ja katselemaan, että miten ne erirotuiset siellä pärjää.


    • .......

      "kaikki eli" nimimerkille (toiseksi edellinen viesti) kysymys, että miten niin walesi on sosiaalisempi kuin esim. lakeland tai kettuterrieri?? Näiden rotujen välillä erot ovat niin pieniä, että kyse on yksilöiden välisistä eroista ei rotujen välisistä eroista.

    • Enzo Ferrari

      Googleta Lagotto siinä kiva koira, itselläni on. Sopii moneen harrastukseen ja lenkkeilyyn. Tosin painaa noin 15 -17 kg Ei lähde karvaa. Turkki lyhennetään saksilla. Italialainen rotu kova uimaan.

    • karvakuonot

      Suosittelisin sinulle Shelttiä, eli Shetlanninlammaskoiraa tosi hyvä agilityssä, tokossa ja jaksaa lenkeillä. Turkkia on mutta turkki on helppohoitoinen. Kiva kaveri kokemuksesta puhun itselläni aikoinaan oli niitä useampikin.Onnea rotuvalintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe