Kävin vähän aikaa sitten hevosen selässä monen vuoden tauon jälkeen. Kyseessä oli normaali alkeistunti ratsastuskoululla. Olin aavistellut, ettei se olisi niin helppoa kuin aikoinaan, mutta tunti oli melkein tuskaa pääosin.
Ratsastimme maneesissa, jonka katolta sulava lumi liukui pelästyttäen hevosia suhisevalla äänellään. Koska tasapaino oli haihtunut taivaan tuuliin vuosien varrella, pelkkä hevosen pään kääntäminen tuntui heilauttavan alas satulasta saati sitten erilaiset pelästyksestä johtuvat äkkiliikkeet. Hevosellani oli taluttaja, mutta se ei auttanut muuhun kuin siihen ettei hevonen ryntäillyt ympäri maneesia. (Hyvä tietysti sekin...!)Pelkäsin koko ajan hevosen säikähtämistä enkä rentotunut kuin kerran pari tunnin aikana.
Lisäksi hevosetkin tuntuivat järjettömän korkeilta ja suurilta. Sekin lisäsi pelkoa...
Silti... mieli tekisi kuitenkin takaisin satulaan. Halu on jollain tavalla pelkoa vahvempi ja rakkaus hevosiin valtava. Käyn viikottain puuhailemassa hevosten kanssa (hoitamista, tallitöitä yms) ja se on jonkin verran auttanut ymmärtämään niitä. Eihän hevonen ilkeyttään pelästy...
Olen miettynyt islanninhevosia vaihtoehdoksi. Ilmeisesti ne sopivat hyvin myös ensi kertalaisille eivätkä ole kovin "sätkyjä". Eikä putoaisikaan kovin korkealta :-)
Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä ja/tai mahdollisesti omia kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Kannattaisiko jättää ratsastamishaaveet sikseen vai yrittää voittaa pelko?
Ratsastaminen ja pelko
14
1964
Vastaukset
- toinen pelko-pirkko
Kirjoitit ihan kuin mun näppäimistöltä.
Itsekin aloitin uudestaan hyvin pitkän tauon jälkeen ratsastuksen. Itsesuojeluvaisto on kamalan iso ja jännitän ja pelkään jokaisen tunnin aluksi tai silloin kun hevonen säpsyy.
Ja aina allani on hyvin säpsy heppa, joka kuulee vaikka mitä ritsahduksia ja hyppii sivuille..ja meikä selässä roikkuu kaulalla. Tietysti jännityksen hevonen vaistoaa ja säpsyy lisää...joskus ratsastaminen on todellakin tuskaa.
Mä en aio vaihtaa hevosta (on perheen oma) tai ratsastuskoulua, koska olen ajatellut, että kun tässä säpsyllä hepalla opin ratsstamaan, osaan mennä myöhemmin niillä vaikeimmillakin. En anna periksi vaikka kuinka pelottaa! Ja sitten putoan...se kuuluu lajiin.
Mieluimmin ratsastaisin ulkona, nyt kun lumet tosiaankin putoaa maneesin katolta, mutta kun ulkokenttä on huonossa kunnossa niin sekään ei onnistu.
Opettajani tietää mun peloista. Hän näkee heti asennostani kun olen jännittynyt ja yrittää helpottaa sitä.
Sun tapauksessa puhuisin ratsiopen kanssa. Ja pyydät sellaista hevosta, joka ei välitä mistään äänistä. Jos sulla on hinku ratsastaa, älä lopeta. Koska ratsastaminen on myös itsensä voittamista. Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa. - sole
On ihan tavallista itsesuojelua pelätä tiettyjä asioita. Itse pelkään myös tiettyjä hevosia, koska olen esim. nähnyt niiden sekoilevan tunneilla toisten ratsastajien alla. Pelko tarttuu ihmisestä hevoseen, näin se vain menee, eikä siinä useinkaan auta järkipuheet, jos pelko on vallitseva olotila. Miten pääset pelostasi, kerro siitä ohjaajalle, toivo rauhallisia, luottoratsuja, jos vain on mahdollista saada sama heppa monta kertaa peräkkäin, jotta tutustut itseesi ratsastajana ja hevoseen allasi.Jos tallilla ei niitä ole suosittelen tai ohjaaja ei tue sinua, hakeudu toiselle tallille, jossa ehkä on rauhallisempia hevosia. Issikoissakin on kuumia tapauksia, mutta jos pelkkä putominen ja itsensä satuttaminen pelottaa, ei issikan selästä todellakaan korkealta putoa. Issikkatalleilla saa hyvää opetusta kaikissa askellajeissa ja tasapainoa tarvitaan sielläkin. Itse tappelen omien mörköjeni kanssa, enkä mene esteitä lainkaan..joten on meitä pelkureita muitakin kuin sinä..
- Teini92
Moi! Kannattaa kokeilla ensin ratsastaa ponilla, niillä ei ole niin korkea säkäkoerkeus kuin hevosilla. Ja voit mennä vaikka ensin talutusratsastukseen ja lopuksi voit mennä ratsastamaan hevosella.
- rosemary98
Ponit on sata kertaa säikympiä ku hevoset pieni hevonen ja rauhallinen olisi hyvä.
rosemary98 kirjoitti:
Ponit on sata kertaa säikympiä ku hevoset pieni hevonen ja rauhallinen olisi hyvä.
Riippuu ponista, ei kannata yleistää....
- Ture
Mulla on samanlainen pelko ollut myös.
Olin ihastunut ratsastuskoulun pieneen new forestin poniin, mutta en yhdellä tunnilla saanutkaan mennä sillä, vaan sain tallin suurimman suomenhevosen. Mua pelotti aiva sairaasti. ratsastuksenopettaja sanoi "se on ihan samanlainen kuin Nelli (aiemmin mainitsemani nf), mutta vaan korkeampi". En oikein aluksi uskaltanut mennä sillä hevosella edes ravia.
Ajattelin etten varmasti uskaltaisi mennä laukkaa! Kuitenkin jonkin aikaa mennessäni sillä suomenhevosella.. se tuntui aivan uskomattoman ihanalta! nykyään se on mun lempihevonen koko tallilla (heti pienen durasel-ponin jälkeen;) )
Tasapainoa voi harjoitella ratsastamalla liinassa tai ratsastamalla ilman jalustimia, tai vaikkapa tekemällä erilaisia venytysliikkeitä hevosen selässä taluttaja apuna.. ja vain ratsastamalla ja ratsastamalla..
Kyllä pelko hiljakseen häviää kun vain ratsastat ja hoidat erilaisia hevosia. En suosittele silti lopettavasi ratsastusta koska vain ratsastamalla voit voittaa pelon! :) - ihan
rohkeasti vain alkaa ratsastaa hevosilla.Jos on halua,tahtoa ja rakkautta hevosiakohtaan niin ehdottomasti selkään vain.
Itsellä oli sama ongelma,ratsastin ensin vuoden ja sitten pidin 4vuoden tauon. Ja tuossa puoli vuotta sitten aloitin uudelleen ratsastamisen niin tuntui että ei millään uskalla mennä selkään,ja kaiken lisäksi kun oli sama talli jossa aikaisemmin ratsastin niin pistivät sitten suoraa kokeneitten joukkoon..oli hieman vaikeuksia kun ei meinannut muistaa että mitä piti missäkin tilanteessa tehdä. Ja oli sekin kammo kun sielä oli eräs hevonen jonka kanssa en ole ikinä tullut sielä tallilla toimeen niin sain sen koko aika ratsastettavaksi. Mutta sitten kun oli taas tottunut kaikkeen mitä sielä tehtiin niin tuntu kuin ei olisi koskaan edes lopettanutkaan sitä.
Minulla on jonkinlainen tietty "side" hevosiin,ikinä en ole omistanut hevosta mutta silti niihin on jokin pakonomainen vetovoima.
tekisin mitä vain että tallille pääsisin.(en ole mikän erityinen heppatyttö,kaukana siitä,mutta silti hevoset ovat ja tulevat aina olemaan iso osa elämään.) - pelkuri1
Oli pakko tulla kertomaan jatkoa tarinaani ja kiittää kaikkia rohkaisevista vastauksista.
Vaihdoin ensin ratsastuskoulua. Selasin koulujen sivuja tosi ahkerasti ja soitin parhaimmalta vaikuttavaan. Selitin ratsastuksenopettajalle ongelmani ja hän oli tosi rohkaiseva ja kannustava jo puhelimessa.
Aloittelimme yksityistunneilla, jolloin ei tarvinnut jännittää muita oppilaita, sai tutustua rauhassa hevoseen ja tietenkin opettajan täyden huomion.
Ensin teimme vain selässä rentoutumisharjoituksia ilman paineita liikkumisesta/suorittamisesta. Samalla opettaja kyseli aikaisemmista kokemuksistani yms. ja yhtäkkiä huomasin juttelevani ihan rennosti opettajan kanssa samalla "jumpaten" :-)
Hevonen itse taisi olla nukuksissa koko ajan, eikä reagoinut ääniin tai minun sähläilyyni.
Vähitellen siirryimme rauhallisesti kävelemään ympäri kenttää, totutellen hevosen liikkeisiin. Samalla opettaja piti minut niin kiireisenä, etten edes ehtinyt pelkojani pohtimaan. Sitten tunti olikin ohi ennenkuin huomasinkaan.
Ette usko mikä tunne oli taittaa pelosta pahin kärki! Aivan huikeaa!
Tällä hetkellä olen edistynyt jo tosi paljon ja ensimmäiset yksin ratsastamisetkin on jo tehty.
Eli kaikki te, jotka kamppailette samojen pelkojen kanssa kuin minä:
pelkojen voittaminen ON mahdollista! Uskokaa itseenne ja muistelkaa niitä hyviä, ihania hetkiä hepan selässä. Niitä on kuitenkin miljoona kertaa enemmän kuin huonoja.
JA etsikää itsellenne sopiva opettaja ja hevonen. Niitä on joka lähtöön.
Ja vielä lopuksi: pelosta kertominen opettajalle/muille ei ole häpeä vaan koituu sinun eduksesi. Sinähän olet kuitenkin se maksava asiakas ja oikeutettu saamaan rahallesi vastinetta ja mukavia kokemuksia ja onnistumisen tunteita.
Tsemppiä kaikille ja iloista kevään jatkoa!- LoveHorseForever
Moikka! Kertoisin vielä oman tarinani: Menin Tallimme villeimmällä orilla ensimmäistä kertaa. Olin kuolla pelosta. Ensin menin talutuksessa käyntiä ja aloin rentoutua mutta kun taluttaminen lopetettiin niin jäykistyin taas pelosta. Ratsastuksen opettajani on todella ihana ja kannustava ihminen joten hän kannusti minua vaan pysymään rentona mutta samalla tiukkana niin ori ei sen enempää alkaisi temppuilla. Tunti meni hienosta vaikken paljoa ravannutkaan menin vain käyntiä ja tein liikkeitä yms. Seuraavalla tunnilla menin taas tällä samaisella orilla. Tunnin lopussa oli todella rentoutunut ja itsevarma olo! Seuraavia tuntilaisia varten laitettiin esteitä valmiiksi kun sain jostain päähäni hypätä yhden. Kannustin orin raviin ja lähestyin pientä ristikkoestettä kun yhtäkkiä Brutus eli tämä ori päätti ottaa johdon ja kääntyi pois esteeltä ja lähti laukkaamaan. En tietystikkään saanut ohjia kunnolla käteeni joten roikuin vain kaulalla. Brutus hyppäsi korkeimman esteen 70cm ja pysyin helposti kyydissä. Tämän jälkeen Brutus jo rauhottui ja olo oli mahtava! Nyt tästä on kulunut noin 3 vuotta ja elelen maalla oman hevoseni eli Brutuksen kanssa ostin sen nimittäin omakseni. Olen kilpaillut ja tippunut varmaan sata kertaa mutta vahvistun joka tippumisellani!
- xjkfdös
LoveHorseForever kirjoitti:
Moikka! Kertoisin vielä oman tarinani: Menin Tallimme villeimmällä orilla ensimmäistä kertaa. Olin kuolla pelosta. Ensin menin talutuksessa käyntiä ja aloin rentoutua mutta kun taluttaminen lopetettiin niin jäykistyin taas pelosta. Ratsastuksen opettajani on todella ihana ja kannustava ihminen joten hän kannusti minua vaan pysymään rentona mutta samalla tiukkana niin ori ei sen enempää alkaisi temppuilla. Tunti meni hienosta vaikken paljoa ravannutkaan menin vain käyntiä ja tein liikkeitä yms. Seuraavalla tunnilla menin taas tällä samaisella orilla. Tunnin lopussa oli todella rentoutunut ja itsevarma olo! Seuraavia tuntilaisia varten laitettiin esteitä valmiiksi kun sain jostain päähäni hypätä yhden. Kannustin orin raviin ja lähestyin pientä ristikkoestettä kun yhtäkkiä Brutus eli tämä ori päätti ottaa johdon ja kääntyi pois esteeltä ja lähti laukkaamaan. En tietystikkään saanut ohjia kunnolla käteeni joten roikuin vain kaulalla. Brutus hyppäsi korkeimman esteen 70cm ja pysyin helposti kyydissä. Tämän jälkeen Brutus jo rauhottui ja olo oli mahtava! Nyt tästä on kulunut noin 3 vuotta ja elelen maalla oman hevoseni eli Brutuksen kanssa ostin sen nimittäin omakseni. Olen kilpaillut ja tippunut varmaan sata kertaa mutta vahvistun joka tippumisellani!
Heippa! Olen kyllä sitä mieltä, että jos selvästi pelottaa ja aristaa niin kannattaa ehdottomasti pyytää niitä kaikista rauhallisimpia hevosia tunnille. Sitä kautta saa sitä varmuutta ja RENTOUTTA, mikä on niin tärkeää. Ei kannata itsepintaisesti mennä sillä säikyimmällä hevosella ja kuitenkin kovana kippurana jännittää selässä joka kerta. Siinä on nimittäin se vaara, että tietämättään ja tahtomattaan ratsastus ja ratsastusasento voi muuttua vääräksi, ellei ole hyvää opettajaa koko ajan korjaamassa virheitä. Rauhallisen hevosen avulla opit oikean ratsastusasennon, tasapainosi kehittyy ja ennenkaikkea itsevarmuutesi ratsastajana kehittyy pikkuhiljaa oikean hevosen kanssa. Sitten kun tasapaino, rentous ja itsevarmuus kasvavat on aika siirtyä sitten vähän haastavampiin hevosiin.
Kyllä se siitä :)
- poniii
Itse mein ain noin neljä tuntia talutuksessa. Niillä tunneilla ravatttiin hieman ja mentiin käyntiä. Siellä tallilla en saanytlaukata tai mitään muutakaan, joten vaihdoin toiselle tallille. Sain siellä mennä isommilla hevosilla ja poneilla kun tuolla toisella olin saanut mennä vain Shettiksillä, koska olin niin lyhyt ja pienikokoinen. Toisella tallilla ruvettiin laukkaamaan ja mentiin maastoon ja sain mennä myyös muutaman kerran ilman satulaa. Siellä myös tipuin ensimmäisen kerran aivan ihanalta new forestin ponilta. Poni on nykyään eläkkeellä. Siten tämän tallin pitäjä muutti pois ja vaihdoin taas tallia. Nykyisellä tallilla saan hypätä ja mennä vähän villimmillä oreilla. Opettajani laittaa minut aina kaikille vähän nopeimille ja villeimmille hevosille, koska hän tietää että nousen aina takaisin selkään jos putoan. Olen estetunneilla ja menen yleensä sellaisella neljä vuotiaalla ihanalla orilla, joka ei vielä oikein osaa hypätä niin hyvin. Sillä on todella iso ja pitkä hyppy. Mutta olen tottunut siihen. Ja nyt kun lumet putoavat katolta, on poni ollut aika säikkynä. Viime tunnillakinlähti ainakin 10 kertaa pukki kiitolaukkaa, mutta minä vain yritin istua rennosti ja pitää kädet alhaalla. Ei siis kannata antaa pelolle valtaa. Minuakin aina alussa jännittää, vaikka olen ratsastanut jo yli viisi vuotta.
- assi
Voit vaihtaa tallia!! Ei kaikilla talleilla ole noin ISOJA hevosia.Eikä joka ikinen säiky.Meidän tallilla on vain yksi hevonen joka säikkyy ja se onkin kokeneiden hevonen.
- sariki
Hei! Onko kellään kokemuksia että kiltti käytöksinen tamma muuttuu yks kaks säikyksi. Ensin oli kosketuksesta johtuvaa säpsymistä joka nyt on muuttunut ja pahentunut niin että kaikki hoitotoimenpiteet pelottaa ja säikyy kosketusta ja selkään nousu on vaikeaa. Ja tosiaan aikaisemmin ei ole ollut mitään muuta kuin silloin tällöin säpsymistä. Voisiko tamman kiima tehdä tälläisen käytöksen. Sen olen huomannut että talviloimen poisotossa hevonen sai sähköiskuja niin olisko se voinut herkistää hevosen ihan vauhkoksi? Vai voiko taustalla olla sairaus? Hevosen käyttö on muutaman kerran viikossa mutta aivan hikeen asti eilenkin mentiin. Vastauksista ja kokemuksista olisin kovin kiitollinen. Tämä jos mikä lisää omaa pelkoa ja sekös taas hermostuttaa hevosta lisää. Noidankehä on siis valmis :(
- hpppp
Kannattaa kokeilla eka pikkuhepalla tai jollain luottohummalla!ite oon ratsastanu yli 8 vuotta ja kokemusta löytyy.vakkarihebo on iso puolverine joka o iha hirvee säykky.pelkää ja kyttää kaikkee.hyppii pystyyn,ryntäilee ja pukittaa.oon lentäny monta kertaa alas ja satuttanukki itteni mut silti pakko aina jatkaa ei vaan luonne anna periksi...kyllä välillä pelottaa ihan tosissaa mutta sit ku pääsee hepan selkään niin sit täytyyy vaan mennä ja sit on liikaa miettimistä niin ei kerkee pelätä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794