Tullirajat kankaille?

Seamstress1

Olen miettinyt muutaman erikoiskankaan tilaamista USA:sta. Paketin arvoksi tulisi n. 30 e. Sattuisiko joku tietämään mikä on tulliraja kankaille EU:n ulkopuolelta tilattaessa?

7

1604

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee näin

Alle viidenkympin paketit saa tullivapaasti.

Tuohon sinun pakettiisi tulee lähetyskulut varmaan 20 euron luokkaa.

• vastassa

EU:n ulkopuolelta tilatusta paketista joutuu maksamaan sekä arvonlisäveron että tullia. Mutta näistä peritään vain se tai ne, jonka arvo on yli 10 euroa.

ALV peritään koko paketin arvosta (siis myös postikuluista) ja kankaiden ALV on 22% (tekstikirjoilla on 8%, muilla tavaroilla ja jopa kuvakirjoilla 22%). Näin ollen perimisrajan saa selville seuraavalla laskutoimituksella:

10 eur = 0,22*x (x on paketin hinta)
      x = 10 eur/0,22 = 45,45 euroa

Eli siis jos pakettisi kokonaisarvo on alle 45 euroa, siitä ei taatusti peritä mitään. Vähän kalliimpikin saattaa lipsahtaa tullin ohi (riippuu kuljetusmetodista), mutta ei ole varmaa.

Tulliprosentti on useimilla tuotteilla aika pieni, joku 3-6 %, joten tullia ei ihan heti peritä yksityisihmisen tilauksesta (valmisvaatteilla on joku 13%, esim. kirjontatarvikkeista olisi viimeksi otettu 6% mukaan, mutta ei mennyt tilaus sentään sen rajan yli). Tullia peritään eri tuotteista eri taksan mukaan ja sitä taas ei peritä postikuluista, ainoastaan tavarasta.

Joskus kannattaa jopa ihan suosiolla maksaa ALV ja silti kankaat tms. ovat edullisia - mutta jos tavara tulee postitse, sen joutuu itse noutamaan tullipostista eikä niitä ole kuin suurissa kaupungeissa... Kuriirit (DHL, UPS, FedEx) suorittavat huolinnan ilman lisämaksua, kun vain maksaa tullit heidän tililleen tai antaa luottokortin numeron. Itellakin kyllä huolitsee, mutta lisämaksu oli muistaakseni 25 euroa...

Mutta jos pakettisi kokonaishinta postituksineen on vain noin 30 euroa, olet aivan varmasti niin paljon alle rajojen, ettei kangaskasa jää tulliin jumittamaan.

Kun tilaa EU:n ulkopuolelta, kannattaa kuitenkin olla tarkkana siitä, että saa kunnollisen hinnat sisältävän tilausvahvistuksen - sitä tarvitaan, jos joutuu tekemään tulliselvityksen. Kerran kävi minulle niin, että kirjakauppa oli laittanut lähetteeseen (=paketin kyljessä) kirjojen normaalihinnat, vaikka olin ostanut ne alesta alle puoleen hintaan. Tilausvahvistuksen ja nettipankin luottokorttitositteen esittäminen tipautti paketin arvon siihen, mitä olin maksanut ja sitten se olikin alle verorajan (niin kuin olin laskenut).

• blöndie

Etsiessäni tullirajoja kankaille. Kertokaas nyt blondille, mistä ne tullimiehet sitte tietää, paljonko olen siitä paketista sitte maksanu? En oo tosiaan ulkomailta tilannu koskaan...

• tilaillut
        blöndie kirjoitti:

Etsiessäni tullirajoja kankaille. Kertokaas nyt blondille, mistä ne tullimiehet sitte tietää, paljonko olen siitä paketista sitte maksanu? En oo tosiaan ulkomailta tilannu koskaan...

Kun paketti tulee EU:n ulkopuolelta (tai yhtä lailla, jos lähettää Suomesta EU:n ulkopuolelle, esim. USA:han), pitää paketin päälle liimata tulliselvitystarra, josta ilmenee sisällön tyyppi ja arvo. Lisäksi kun paketin hakee tullista - jos se sinne jää, syystä tai ei - pitää sinne viedä mm. ostokuitti ja muut lähetykseen liittyvät paperit, joiden pohjalta sitten selvitetään, tarvitseeko veroja ja tulleja maksaa.

Muuten, tuo verottoman rajahan putosi aavistuksen, kun alv nousi prosentilla vuonna 2011 - koska alv on kankailla (kuten melkein kaikella muullakin tavaralla paitsi kirjoilla) 23 %, 10 euroa tulee perittäväksi, kun paketin arvo on vähintään 43,48 eur.

• blöndie
        tilaillut kirjoitti:

Kun paketti tulee EU:n ulkopuolelta (tai yhtä lailla, jos lähettää Suomesta EU:n ulkopuolelle, esim. USA:han), pitää paketin päälle liimata tulliselvitystarra, josta ilmenee sisällön tyyppi ja arvo. Lisäksi kun paketin hakee tullista - jos se sinne jää, syystä tai ei - pitää sinne viedä mm. ostokuitti ja muut lähetykseen liittyvät paperit, joiden pohjalta sitten selvitetään, tarvitseeko veroja ja tulleja maksaa.

Muuten, tuo verottoman rajahan putosi aavistuksen, kun alv nousi prosentilla vuonna 2011 - koska alv on kankailla (kuten melkein kaikella muullakin tavaralla paitsi kirjoilla) 23 %, 10 euroa tulee perittäväksi, kun paketin arvo on vähintään 43,48 eur.

Kiitos vastauksesta!
        Ei ole paha hinta kyllä senkään jälkeen, jos joutuu postikulujen ja tilauksen jälkeen maksamaan 23% veroa.. Mun laskujen mukaan tulee edelleen paljon halvemmaksi kuin jos tilaisi Suomesta. Lähinnä mietityttääkin se, että meneekö kaikki EU:n ulkopuolelta tilatut tuotteet jotka ylittää sen 10 euron verot sitte sinne tullin konttoriin ja voiko sitä mitenkään välttää? Siis että sais tuotteet postiin tai omaan lootaan eikä tarvis niitä tullin konttorista metsästää, paljon hankalempaa se on vaikka tästä kaupungista jostain tullikonttori sattuu löytymäänkin.. Tai tuleeko suuremmalla varmuudella paketti omaan postilootaan, jos se alittaa tuon 43,48 e vai pitääkö sekin lunastaa tullista? Ja tuo 43,48 maaginen raja sisältää siis postikulutkin?
        Sitten asiasta toiseen. Hirveän vähän löysin tietoa ulkomaisten kangaskauppojen luotettavuudesta. Onko kukaan tilannut täältä http://www.bugfabric.com/ tai täältä: http://www.fabricshack.com/ mitään? Mielellään kokemuksia kuulisin. Myös Eu:n sisäisistä ja muistakin nettikangaskaupoista kuulisin mielelläni kokemuksia.

• maailman kankaat

Fabricshackista on tullut tilattua. Hyvin toimii, pakettien tulossa kestää tovi, joten kiireellisiä töitä ei kannata niiden kankaiden varaan laskea :)

Kangastori.com on saksalainen kangaskauppa (vaikka suomenkielinen onkin). En ole tilannut, mutta jossain toisaalla (Elleissä?) sitä kehuttiin. Hinnat ovat edulliset, kangasvalikoima ei ihan minun makuuni.

Suomalaisista lempparini on www.piskuinen.fi. Luotettava, nopea ja sanoisin, että myös edullisin suomalaisista kaupoista.

• mörrimöykky korvessa

Fabricshack on tuttu, mutta bugfabric on uusi tuttavuus! Minulla kesti FS kaupasta tilatessani toimituksessa lähemmäs kolme viikkoa(!). En tiedä onko tuo normaalia vai ei, mutta hermot ehti mennä jo moneen otteeseen, etenkin kun tilaus oli melko iso ja ehdin jo pelätä ettei se tule ollenkaan.

Suomalaisissa kaupoissa kankaat ovat puolestaan usein aivan liian kalliita minun budjetilleni. No. Tämä on se hinta, jonka maksan siitä, että saan asua metsän keskellä ja lähimpään kangaskauppaan on 100km matkaa :(

Kurkkaan nuo pari suomenkielistä kauppaa, joista vinkkasit. Jos kerran todella ovat edullisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe