Vuodeksi dommareihin

haaveet todeksi

Hei
Olen suunnitellut pitkäaikaista oleskelua Dominikaanisessa, oleilua , tutustumista maahan ja ehkäpä jotain pientä tekemistäkin kun oleilu kyllästyttää. Tietäisikö joku, minkälaisia oleskelulupia, työlupia pitää hakea? Olisiko jollakin tietoa asunnon vuokrausosoitteista ? Ym muuta asiaan liittyvää elintärkeää tietoa. Olen kyllä lomaillut Dommareissa mutta lyhyitä aikoja ja matkanjärjestäjien kautta, joten pientä kokemusta maasta on jo ;)

27

4890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dominicana

      Mihin päin maata olet menossa?

      Työtä voit tehdä ilman oleskelulupaa, mutta ei tietenkään laillisesti. Jos saat kunnon palkan se on noin 10000 DOP/kuukausi. Voit anoa residenssiä (oleskelulupaa), mikäli haluat olla laillisesti maassa. Tilapäisen residenssin odotusaika on 5-12 kk ja maksaa 1000-1500 USD. Tilapäinen residenssi on voimassa vuoden, jonka jälkeen voit anoa pysyvää residenssiä. Muutoin maksat vain pienet sakot poistuessassi maasta, mikäli olet viipynyt yli turistikortin sallitun ajan.

      • haaveet todeksi

        Hei
        olen menossa alkuun Puerto Plataan tai Sosuan alueelle. Ne ovat ennestään tutut.

        Kiitos vastauksestasi. Kerrotko vielä onko oleskeluluvan hakupaikka Domien suurlähetystö Hollannissa? Ajan pituus ja hinta laittaa kyllä myös miettimään toistakin vaihtoehtoa


      • Dominicana
        haaveet todeksi kirjoitti:

        Hei
        olen menossa alkuun Puerto Plataan tai Sosuan alueelle. Ne ovat ennestään tutut.

        Kiitos vastauksestasi. Kerrotko vielä onko oleskeluluvan hakupaikka Domien suurlähetystö Hollannissa? Ajan pituus ja hinta laittaa kyllä myös miettimään toistakin vaihtoehtoa

        Voit tiedustella asiasta suurlähetystöstä. Lähin suurlähetystö on Ruotsissa. Ymmärtääkseni oleskelulupaa voi hakea vain maahanmuuttovirastosta Santo Domingossa. Oheisesta linkistä saat lisätietoja hakuprosessista: http://www.drlawyer.com/publications/residency-dominican-republic.html


      • chica dominicana
        Dominicana kirjoitti:

        Voit tiedustella asiasta suurlähetystöstä. Lähin suurlähetystö on Ruotsissa. Ymmärtääkseni oleskelulupaa voi hakea vain maahanmuuttovirastosta Santo Domingossa. Oheisesta linkistä saat lisätietoja hakuprosessista: http://www.drlawyer.com/publications/residency-dominican-republic.html

        käy katsomassa Pasi Kapasen sivustot, hän on Santo Domingossa ja mielellään vastaa kysymyksiin. Hän toimii siellä kunnia konsulina ja on oikein mukava kaveri, jolta voi kysellä ko asioita. Täältä Domi-keskustelu sivuistoilta löydät myös varmaan Pasin meili-osoitteen, nyt en muista sitä ulkoa.
        Katso sivusto www.kapanen.info siellä paljon titoa ja yhteystiedot Pasille.


      • ohjeita...

        " Työtä voit tehdä ilman oleskelulupaa"
        Kaikkihan me haaveillaan että päästään tekemään töitä laittomasti Dominikaaniseen tasavaltaan.
        Voi jessus mitä ohjeita........


      • haaveet todeksi
        chica dominicana kirjoitti:

        käy katsomassa Pasi Kapasen sivustot, hän on Santo Domingossa ja mielellään vastaa kysymyksiin. Hän toimii siellä kunnia konsulina ja on oikein mukava kaveri, jolta voi kysellä ko asioita. Täältä Domi-keskustelu sivuistoilta löydät myös varmaan Pasin meili-osoitteen, nyt en muista sitä ulkoa.
        Katso sivusto www.kapanen.info siellä paljon titoa ja yhteystiedot Pasille.

        Kiitos vastauksistanne. Osoite lupapapereihin auttaa eteenpäin ja otan yhteyttä Kapaseen ja selvitän saanko vuokra-asunnoista tietoa hänen kauttaan. ;)


      • Dominicana
        ohjeita... kirjoitti:

        " Työtä voit tehdä ilman oleskelulupaa"
        Kaikkihan me haaveillaan että päästään tekemään töitä laittomasti Dominikaaniseen tasavaltaan.
        Voi jessus mitä ohjeita........

        Maininta ei ollut tarkoitettu ohjeeksi, vaan tosiasian ilmoittaminen. Maassa on vaikka kuinka paljon ulkomaalaisia, jotka ovat täällä töissä ilman oleskelulupaa. Kaikki työpaikat eivät tietenkään ole avoimia sellaisille, joilla ei ole henkilödokumentit kunnossa. On ymmärrettävää että monet ulkomaalaiset, jotka tulevat tänne vain muutamaksi kuukaudeksi eivät vaivaudu hakemaan oleskelulupaa, koska hakuprosessi on niin pitkä. Itse jouduin odottamaan tilapäistä oleskelulupaa vuoden verran. Kaikilla ei ole varaa olla ilman työtä niin kauan.

        Monet ulkomaalaiset asuvat täällä vuosikausia ilman oleskelulupaa. Siksi on kai olemassa sakkohinnasto maasta poistumiseen:
        http://www.migracion.gov.do/tarifas/vextranjeria.htm

        VENTANILLA DE EXTRANJERIA
        TIEMPO TARIFA VIGENTE

        De 30 días a 3 meses RD $800.00

        De 3 meses a 9 meses RD $1,000.00

        De 9 meses a 1 año RD $2,500.00

        De 1 año a 1 año y 6 meses RD $4,000.00

        De 1 año y 6 meses a 2 años RD $5,000.00

        De 2 años a 2 años y 6 meses RD $6,500.00

        De 2 años y 6 meses a 3 años RD $9,000.00

        De 3 años a 5 años RD $14,000.00

        De 5 años en adelante RD $17,000.00


    • Dominicana

      Vuokra-asuntoja voi olla vaikeaa löytää netin kautta. Tämä on yksi paikka, josta voit kysyä vuokra-asuntoa:

      Condos Dominicano Sosuan keskustassa, http://condosdominicano.com/

      Yksi vaihtoehto voisi olla että asut ensin hotellissa jonkun viikon, kun etsit asuntoa.

      Onko sinulla s-postiosoitetta, johon voin lähettää tietoa henkilöistä, jotka vuokraavat asuntoja?

      • haaveet todeksi

    • sol29

      miten sä saat siellä ajan kulumaan vuoden ajan...ei siellä oo muuta kuin auringonottoa ja lämpöä;) oon käynyt kyl vaa kerran!

      • Dominicana

        sol29, kysymyksesi ei ollut tarkoitettu minulle, mutta vastaan kuitenkin. "haaveet todeksi" vastannee omasta puolestaan.

        Eläminen ja asuminen täällä eroaa paljon 2 viikon lomasta, joka on suurimmaksi osaksi auringonottoa ja lämpöä. Miten saat itse aikasi kulumaan Suomessa? Samoja arkiaskareita tehdään täällä kuin Suomessakin, ruuanlaittoa, ruokakaupassa käyntiä, siivoamista, pyykinpesua, laskujen maksamista jne. Sellaisiin menee melko paljon aikaa. Täällä laskut vielä maksetaan vanhanaikaisesti palveluntarjoajan konttoriin, ja joka paikassa joutuu jonottamaan (ja usein kauan). Jos ei käy töissä täällä, silloin jää tietysti vielä paljon aikaa auringonottoon (jos aurinko paistaa), ystävien tapaamiseen sekä maahan ja kulttuuriin tutustumiseen.


      • dominicana chica..
        Dominicana kirjoitti:

        sol29, kysymyksesi ei ollut tarkoitettu minulle, mutta vastaan kuitenkin. "haaveet todeksi" vastannee omasta puolestaan.

        Eläminen ja asuminen täällä eroaa paljon 2 viikon lomasta, joka on suurimmaksi osaksi auringonottoa ja lämpöä. Miten saat itse aikasi kulumaan Suomessa? Samoja arkiaskareita tehdään täällä kuin Suomessakin, ruuanlaittoa, ruokakaupassa käyntiä, siivoamista, pyykinpesua, laskujen maksamista jne. Sellaisiin menee melko paljon aikaa. Täällä laskut vielä maksetaan vanhanaikaisesti palveluntarjoajan konttoriin, ja joka paikassa joutuu jonottamaan (ja usein kauan). Jos ei käy töissä täällä, silloin jää tietysti vielä paljon aikaa auringonottoon (jos aurinko paistaa), ystävien tapaamiseen sekä maahan ja kulttuuriin tutustumiseen.

        Itse olin toissa talvena 9 kuukautta siellä vuorotteluvapaalla ja viime talvena 5 kuukautta ja en tehnyt töitä ko aikoina. Aika kului hyvin nopeasti, päivät meni hurahti ja viikot samoin. Tein kotitöitä, tapailin paikallisia kavereita, tein ruokaa iltaisin jne. Laskut hoitui Suomen päässä kaverin avustuksella, niitäkään siis ei tarvinnut itse huolehtia siellä. Ranta oli 3 min kävelymatkan päässä, siellä ei tullut kuitenkaan käytyä läheskään joka päivä, saattoi mennä kuukausi, etten ollut käynyt rannalla kuin koiran kanssa lenkillä.
        Aivan ihanaa aikaa vietin ja koskaan ei tullut aika pitkäksi ja lähtisin milloin vain uudelleen koko talveksi sinne, jos olisi mahdollisuus.
        Suosittelen siis lämpimästi lähteä sinne sua, joka olet toteuttamassa haaveesi, et varmaan tule katumaan.


      • dominicana chica
        dominicana chica.. kirjoitti:

        Itse olin toissa talvena 9 kuukautta siellä vuorotteluvapaalla ja viime talvena 5 kuukautta ja en tehnyt töitä ko aikoina. Aika kului hyvin nopeasti, päivät meni hurahti ja viikot samoin. Tein kotitöitä, tapailin paikallisia kavereita, tein ruokaa iltaisin jne. Laskut hoitui Suomen päässä kaverin avustuksella, niitäkään siis ei tarvinnut itse huolehtia siellä. Ranta oli 3 min kävelymatkan päässä, siellä ei tullut kuitenkaan käytyä läheskään joka päivä, saattoi mennä kuukausi, etten ollut käynyt rannalla kuin koiran kanssa lenkillä.
        Aivan ihanaa aikaa vietin ja koskaan ei tullut aika pitkäksi ja lähtisin milloin vain uudelleen koko talveksi sinne, jos olisi mahdollisuus.
        Suosittelen siis lämpimästi lähteä sinne sua, joka olet toteuttamassa haaveesi, et varmaan tule katumaan.

        Ko aikana olin siis puerto Platassa, Costambarissa. Mukava pieni suljettu kylä, jossa ihana ranta, kauppoja pari, baareja jne. kaikki tarpeellinen. Matkaa Puerto Platan keskustaan oli n 5 min mopo-kyyti tai auto-kyyti. Siellä löytyy siis myös halpoja vuokra-asuntoja esim kerran viikossa siivouksella tai ilman jne.


      • Dominicana
        dominicana chica kirjoitti:

        Ko aikana olin siis puerto Platassa, Costambarissa. Mukava pieni suljettu kylä, jossa ihana ranta, kauppoja pari, baareja jne. kaikki tarpeellinen. Matkaa Puerto Platan keskustaan oli n 5 min mopo-kyyti tai auto-kyyti. Siellä löytyy siis myös halpoja vuokra-asuntoja esim kerran viikossa siivouksella tai ilman jne.

        Oliko sinulla koira mukana täällä vai ulkoilutitko jonkun toisen koiraa? Jos se oli oma koira haluaisin kuulla lisää sen tuomisesta tänne.

        Costambar on mukava paikka ja sinne on kiva tehdä päiväretkiä Sosuasta. Käymme siellä melkein kerran viikossa, jos säät suosivat. Ranta on paljon hienompi ja vesi kirkkaampi kuin esim. Playa Doradassa. Eikä siellä ole kaupustelijoita häiritsemässä.

        Olen muuten tainnut kuulla sinusta. Joku dominikaani, en muista enää kuka, mainitsi että hän tunsi suomalaisnaisen, joka asui Costambarissa.


      • dominicana chica
        Dominicana kirjoitti:

        Oliko sinulla koira mukana täällä vai ulkoilutitko jonkun toisen koiraa? Jos se oli oma koira haluaisin kuulla lisää sen tuomisesta tänne.

        Costambar on mukava paikka ja sinne on kiva tehdä päiväretkiä Sosuasta. Käymme siellä melkein kerran viikossa, jos säät suosivat. Ranta on paljon hienompi ja vesi kirkkaampi kuin esim. Playa Doradassa. Eikä siellä ole kaupustelijoita häiritsemässä.

        Olen muuten tainnut kuulla sinusta. Joku dominikaani, en muista enää kuka, mainitsi että hän tunsi suomalaisnaisen, joka asui Costambarissa.

        Mulla on oma koira, jonka sain siellä ollessa toissa vuonna. Sain sen pentuna ja väliajat jotka olin Suomessa mieheni perhe hoiti sitä todella hyvin dominikaaneiksi ( siellä koira on koira). Joo, otin sen nyt tänne Suomeen, käytin Sosuassa EU:n hyväksyttämällä eläinlääkärillä, jonka nimee en nyt muista, mutta joka tapauksessa paikka on hieman sosuasta eteenpäin Cabaretteen päin, vas. puolella isoa tietä. Siellä laitettiin koiralle mikrosiru ja otettiin verinäytteet, jotka lähetettiin sieltä Hollantiin tarkistettavaksi ja sitten kun niiden vastaukset tuli, niin ko lääkäri kirjoitti ns lentoluvan koiralle. Kuljetuskoppa piti itse hankkia ja 1-2 päivää ennen lähtöä pitää lääkärin todistus saada heisimatokuurin saannista. Koko helahoito maksoi n 400 euroa lennot. Tultiin Amsterdamin kautta, jossa välilaskulla he siellä huolehtii koirasta, käyttävät ulkona ja antavat vettä ja tarkistavat paperit, mikrosirun ja että koira on kunnossa jatkolennolle.
        Mulla ei ole tietoa miten koiraa voi sinne viedä ja sieltä taas takas Suomeen.
        Jos asut sosuassa, niin taidan tietää kuka on se paikallinen ( mies?) joka tietää minut... Samainen henkilö tais käydä kyselee tossa tammikuun alussa mua Costambarissa...Ihmettelin vain miten ko hlö sai tietää Sosuassa, että olen Costambarissa, vaikka en ollut kuin 2 tuntia piipahtanut koko aikana Sosuan puolella. Siellä toi "viidakkorumpu" on tosi tehokas... joskus liiankin tehokas... hih...


      • Dominicana
        dominicana chica kirjoitti:

        Mulla on oma koira, jonka sain siellä ollessa toissa vuonna. Sain sen pentuna ja väliajat jotka olin Suomessa mieheni perhe hoiti sitä todella hyvin dominikaaneiksi ( siellä koira on koira). Joo, otin sen nyt tänne Suomeen, käytin Sosuassa EU:n hyväksyttämällä eläinlääkärillä, jonka nimee en nyt muista, mutta joka tapauksessa paikka on hieman sosuasta eteenpäin Cabaretteen päin, vas. puolella isoa tietä. Siellä laitettiin koiralle mikrosiru ja otettiin verinäytteet, jotka lähetettiin sieltä Hollantiin tarkistettavaksi ja sitten kun niiden vastaukset tuli, niin ko lääkäri kirjoitti ns lentoluvan koiralle. Kuljetuskoppa piti itse hankkia ja 1-2 päivää ennen lähtöä pitää lääkärin todistus saada heisimatokuurin saannista. Koko helahoito maksoi n 400 euroa lennot. Tultiin Amsterdamin kautta, jossa välilaskulla he siellä huolehtii koirasta, käyttävät ulkona ja antavat vettä ja tarkistavat paperit, mikrosirun ja että koira on kunnossa jatkolennolle.
        Mulla ei ole tietoa miten koiraa voi sinne viedä ja sieltä taas takas Suomeen.
        Jos asut sosuassa, niin taidan tietää kuka on se paikallinen ( mies?) joka tietää minut... Samainen henkilö tais käydä kyselee tossa tammikuun alussa mua Costambarissa...Ihmettelin vain miten ko hlö sai tietää Sosuassa, että olen Costambarissa, vaikka en ollut kuin 2 tuntia piipahtanut koko aikana Sosuan puolella. Siellä toi "viidakkorumpu" on tosi tehokas... joskus liiankin tehokas... hih...

        Pitää paikkansa, "viidakkorumpu" on tosi tehokas täällä... Kaikki tietävät kaiken kaikista. Riittää kun kulkee kerran motoconchon kyydissä, niin hetkeä myöhemmin kaikki Sosua motoconcho-kuskit tietävät missä asut.


      • haaveet todeksi
        dominicana chica kirjoitti:

        Ko aikana olin siis puerto Platassa, Costambarissa. Mukava pieni suljettu kylä, jossa ihana ranta, kauppoja pari, baareja jne. kaikki tarpeellinen. Matkaa Puerto Platan keskustaan oli n 5 min mopo-kyyti tai auto-kyyti. Siellä löytyy siis myös halpoja vuokra-asuntoja esim kerran viikossa siivouksella tai ilman jne.

        Hei
        Olin costambarissa muutamana päivänä viime talvena ja pidin rannasta ja alueesta. Tiedätkö siltä alueelta ketään joka vuokraa halvalla asuntoa, ei siis hotellia.


      • sol29
        Dominicana kirjoitti:

        Pitää paikkansa, "viidakkorumpu" on tosi tehokas täällä... Kaikki tietävät kaiken kaikista. Riittää kun kulkee kerran motoconchon kyydissä, niin hetkeä myöhemmin kaikki Sosua motoconcho-kuskit tietävät missä asut.

        "kaikki tietävät missä asut"...uuh scary movie part 1000. Joo no nyt mä ainakin tiedän tänkin asian.


      • dominicana chica
        haaveet todeksi kirjoitti:

        Hei
        Olin costambarissa muutamana päivänä viime talvena ja pidin rannasta ja alueesta. Tiedätkö siltä alueelta ketään joka vuokraa halvalla asuntoa, ei siis hotellia.

        Itse vuokrasin halvalla asunnon viimeksi Villa Mexicosta, kysele Jernaro-henkilöä, menet portista sisään ja huutelet rohkeasti Jernaroa, sielä se tulee jostain tai sitten siivooja-nainen. Myös rannalta lähtevästä sivutiestä, samaisella tiellä on pikku kauppa oikealla ja tätä tietä samalla puolella noin puolivälissä seuraavaa poikkitietä on vuokrattavana uusia asuntoja, ne on juuri peruskorjattu hyvään kuntoon ja vuoka on kohtuullinen. Valitettavasti en muista paikan nimeä nyt, laitan jos tulee mieleen... Netistä myös löytää hyvin kun laittaa hakusanaksi apartmentos Puerto Plata.


      • haaveet todeksi
        dominicana chica kirjoitti:

        Itse vuokrasin halvalla asunnon viimeksi Villa Mexicosta, kysele Jernaro-henkilöä, menet portista sisään ja huutelet rohkeasti Jernaroa, sielä se tulee jostain tai sitten siivooja-nainen. Myös rannalta lähtevästä sivutiestä, samaisella tiellä on pikku kauppa oikealla ja tätä tietä samalla puolella noin puolivälissä seuraavaa poikkitietä on vuokrattavana uusia asuntoja, ne on juuri peruskorjattu hyvään kuntoon ja vuoka on kohtuullinen. Valitettavasti en muista paikan nimeä nyt, laitan jos tulee mieleen... Netistä myös löytää hyvin kun laittaa hakusanaksi apartmentos Puerto Plata.

        kiitos ;)
        On hauska tietää että noinkin asiat järjestyvät.
        Mitä maksoit vuokrasta?


      • dominicana chica..
        haaveet todeksi kirjoitti:

        kiitos ;)
        On hauska tietää että noinkin asiat järjestyvät.
        Mitä maksoit vuokrasta?

        Me saatiin ns tuttava alennusta, oltiin vuokrattu aikaisemminkin sieltä ja asiaan pikkasen vaikuttaa varmaankin se että mieheni on dominikaani... Mutta ko paikan vuokrat on halvat normaalistikin n 350 euroa/kk tasolla. Vuokraan kuuluu lämminvesi, sähkö, siivous 3/päivänä viikossa. Mahdollisuus pesettää vaatteita pientä maksua vastaan(siivooja pesee). Samaisessa pihapiirissä yhdessä asunnossa asuu Italialaiset omistaja-pariskunta, mukavia persoonia molemmat.
        Vihjeeksi sanattakoon, että kannattaa katsoa että vuokraan kuuluu sähkö, koska se on yllättävän kallista siellä kuitenkin. Ko paikassa on vara-generaattori, joten pitkää aikaa ilman sähköä ei tarvinnut olla sähkökatokoksen aikaan, joita siellä on aikaslailla...


      • haaveet todeksi
        dominicana chica.. kirjoitti:

        Me saatiin ns tuttava alennusta, oltiin vuokrattu aikaisemminkin sieltä ja asiaan pikkasen vaikuttaa varmaankin se että mieheni on dominikaani... Mutta ko paikan vuokrat on halvat normaalistikin n 350 euroa/kk tasolla. Vuokraan kuuluu lämminvesi, sähkö, siivous 3/päivänä viikossa. Mahdollisuus pesettää vaatteita pientä maksua vastaan(siivooja pesee). Samaisessa pihapiirissä yhdessä asunnossa asuu Italialaiset omistaja-pariskunta, mukavia persoonia molemmat.
        Vihjeeksi sanattakoon, että kannattaa katsoa että vuokraan kuuluu sähkö, koska se on yllättävän kallista siellä kuitenkin. Ko paikassa on vara-generaattori, joten pitkää aikaa ilman sähköä ei tarvinnut olla sähkökatokoksen aikaan, joita siellä on aikaslailla...

        Hei
        ja kiitos tiedosta. Tuo hinta on jo sitä luokkaa että sen mielellään maksaakin.


      • Dominicana
        dominicana chica.. kirjoitti:

        Me saatiin ns tuttava alennusta, oltiin vuokrattu aikaisemminkin sieltä ja asiaan pikkasen vaikuttaa varmaankin se että mieheni on dominikaani... Mutta ko paikan vuokrat on halvat normaalistikin n 350 euroa/kk tasolla. Vuokraan kuuluu lämminvesi, sähkö, siivous 3/päivänä viikossa. Mahdollisuus pesettää vaatteita pientä maksua vastaan(siivooja pesee). Samaisessa pihapiirissä yhdessä asunnossa asuu Italialaiset omistaja-pariskunta, mukavia persoonia molemmat.
        Vihjeeksi sanattakoon, että kannattaa katsoa että vuokraan kuuluu sähkö, koska se on yllättävän kallista siellä kuitenkin. Ko paikassa on vara-generaattori, joten pitkää aikaa ilman sähköä ei tarvinnut olla sähkökatokoksen aikaan, joita siellä on aikaslailla...

        Pitää paikkansa että ennen vuokraamista on selvitettävä mitä kaikkea vuokraan sisältyy, sekä millainen vara-järjestelmä asunnossa/talossa on sähkökatkoksille. Sähkökatkoksia on päivittäin ja ne ovat usein pitkiä. Olen kuullut sellaisista vuokra-asunnoista joissa sähkö sisältyy vuokraan, mutta yleinen käytäntö on kyllä että vuokralainen maksaa sähköstä itse kulutuksen mukaan. Ei siihen sähköön kuitenkaan mene kovin paljon rahaa kuukaudessa, noin 500-1000 DOP. Pienellä kulutuksella sähkön hinta on tällä hetkellä 3,12 DOP/kWh (n. 0,07 €). Sähkön hinta on porrastettu siten, että mitä enemmän kuluttaa kWh-hinta nousee asteittain.


    • Domppa

      Pari kertaa käyttäneenä voin suositella suomalaisen Rentavista:n (www.rentavista.fi) lomahuoneistoja Euroopassa ja nyt ovat laajentaneet myös Dominikaaniseen. Mm. Sosua, Playa Cofresi ja Cabarete ovat uusia kohteita ja siis nimenomaan vuokrattavia lomahuoneistoja.

    • Sosuensa

      Jos aiot viipyä vain vuoden et tarvitse oleskelulupaa. Kun turistiviisumi on mennyt umpeen maksat pienet sakot maastapoistuessasi. Ihan rutiniinjuttu eikä sinua kohdella rikollisena. Tällä systeemillä monet elävät siellä jopa vuosikausia. (Nyt ei ole Thaimaa kyseessä ;.) ) Ilman työlupaa saatat saada paikan tarjoilijana dominikaanisilla ehdoilla, eli työpäivät ovat usein 12 tuntisia ja kuukausipalkka on n. 10 000 pesoa. Suuri osa ulkomaalaisista jotka ovat töissä siellä tekevät työtä lähinna vain ajankuluksi. Dominikaanisella palkalla ei ulkomaalainen pysty elämään, ellet ole valmis asumaan hökkelissä ilman sähköä ja vettä ja syömään vain riisiä ja papuja.

      Asuntoa voit kysyä esim. täältä www.sosuavacationrentals.com/ (jos olet menossa pohjoisrannikolle)
      DR1.com:illa on myös vuokra-asunto osio

      Käytä DR1.com ja googlea kun etsit tietoa maasta. Suomalaisista keskustelupalstoista ei juuri ole apua tässä tapauksessa. DR1.com:in keskustelupalsta on ekspattien treffipaikka netissä. Sieltä saa yleensä parhaat vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen.

    • reina51

      jos olet 3 kk dommareissa ja poistut maasta,joudut maksamaan kentällä poistumismaksun.paljonko se yleensä on?voiko maksaa visa electroonilla?

    • Sosuensa

      Ennen kun menet lentokentälle kannattaa tarkistaa voimassa oleva "sakko-maksu": www.migracion.gov.do

      Tämän hetken hinta kun ollut 3 kk on 800 DOP/hlö. Hinnat muuttuvat melkein vuosittain.

      En usko että kortilla voi maksaa. Maksusta ei saa edes kuittia (ehkä saa jos pyytää). Siis, rahat menevät minne menevät.

      Kyseessä on rutiiniasia, eikä matkustajaa mitenkään kriminalisoida. Ainoa epämukava puoli on että sinut viedään toiseen huoneeseen maksamaan ns. "sakot".

      Eli, asiasta ei tarvitse huolestua kunhan muistat varata tarpeeksi paljon pesoja siihen maksuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      252
      2463
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1119
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe