Saako kantaa puukkoa, jos on menossa kalastusretkelle ja reitti määräpäähän pääseminen edellyttää julkisen paikan kautta kulkemista? Miten silloin pitää menetellä, jos haluaa elää lain mukaan?
Saako kantaa puukkoa?
38
13819
Vastaukset
- kuten isäni ja hänen isänsä
Ei kannata yrittää elää lakien mukaan. Lakien tarkoitus ei ole tehdä normaalia elämää mahdolliseksi, vaan niiden tarkoitus on auttaa rankaisemaan syystä tai toisesta valittuja ihmisiä.
- Kylläpä kyllä.
Siinähän se jo tulikin. On perusteltu syy.
- Hulduri
Sukumme kaikki miehet kantavat keklua saappaanvarressa. Se on tuhatvuotinen perinne.
- kyllä kannetaan
Kyllä maaseudulla ainakin kannetaan puukko joko vyöllä tai sitten saappaanvarressa työkaluna. Eipä se korvessa tule poliisikaan asiaan puuttumaan millään tavalla.
- Renton
Järjestyslaki sanoo näin:
3 luku
Kielletyt esineet ja aineet
9 §
Vaaralliset esineet
Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.
Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettu vartioimisliike tai vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu vartija tai tämän lain 22 §:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei 12 §:ssä muuta säädetä.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske valtiota eikä valtion omistamien esineiden hallussapitoa, jos perusteena hallussapidolle on valtion palveluksessa olevan henkilön tehtävien hoitaminen.
10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito
Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:
1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;
2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;
3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;
4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;
5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;
6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.
Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.
Ampuma-aseiden ja räjähteiden hallussapidosta säädetään ampuma-aselaissa (1/1998), räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa (263/1953) ja räjähdeasetuksessa (473/1993).
L räjähdysvaarallisista aineista 263/1953 on kumottu L:lla vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005.
11 §
Ilma-aseiden, jousitoimisten aseiden sekä harppuunoiden luovuttaminen
Ilma-aseiden, jousitoimisten aseiden ja harppuunoiden myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on kielletty ilman hänen huoltajansa suostumusta.- eli siis...
Kun maallikko ei kuitenkaan jaksa lukea koko litania läpi, ja vaikka lukisikin, ei siitä mitään ymmärrä, laitetaan vielä varmuuden vuoksi ne kaksi oleellista kohtaa.
1) TERÄASEET, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai MUUN HYVÄKSYTTÄVÄN SYYN VUOKSI tarpeen.
************** - Anonyymi
Ritsat sallitaan.
- Anonyymi
suomi on jeps turvallinen maa....silti aika hanusrista :) Järkikin sanoo että mettässä pitää olla puukko messissä. Känyt lapissa lapsesta asti ja aina leuku mukana vyöllä. Sormillako vuolet sytykkees? vai puremalla...:D Kuten Jutila sanois: "ny rillataan"
- ei saa olla esillä
ekä taskussa jemmassa vaan kalastuskassissa esimerkiksi.Lapissa taas kaikilla puukko vyöllä ihna kaupassa,pankissa ja kapakoissakin eikä ole vielä sanottu jotta pois.
- TaistelijaMetsän
että mies ilman puukkoa on kuin huora ilman vittua.
- tai---
panet sen reppuun, että se ei ole vedettävissä esiin, muuten kerjäät rautoja ja ongelmia esivallan kanssa.
- makke_91
Terä- ja tuliaseiden tapaan niitä ei saa kantaa julkisilla paikoilla näkyvillä.
- eiks
Eikö sillon jos kantaa piilossa niin voi joutuu syytteeseen kätketyn aseen kantamisesta?
- häjy95
puukko rinnastetaan työvälineeksi eikä aseeksi paras paikka pitää puukkoa on joko vyöllä tai saappaassa
- järjetön laki
Kyllä minä ainakin kiinnitän kotona puukon vyölle kun olen metsäreissuun lähdössä. Ei todellakaan kiinnosta kaivaa puukoa jostain rinkan pohjalta alimmaiseksi kätkettynä sitten kun sitä puukkoa jo oikeasti metsässä alkaa tarvita esimerkiksi kiehisten vuolemiseen. Jos joku kokee sen laittomaksi niin ihan sama minulle. Voi sitten tulla mulle näyttämään miten kivaa sitä puukkoa on lain takia kaivaa sieltä rinkan pohjalta metsässä.
Mikä se sellainen työkalu on joka pitää ihmisten pelkojen takia kätkeä paikkaan mistä sen työkalun esille ottaminen on hankalaa, työlästä ja aikaa vievää? Kyllä työkalun pitää olla helposti saatavilla ja paikassa missä se on turvallinen kantaa, eli vyöllä tupessa.
Enkä muuten riisu puukkoa pois jos käyn ennen metsään rämpimistä kaupassa ostamassa tarpeita. Johan menee puljaamiseksi jos järjestyslain kirjaimen takia pitäisi availla vyötä ja näprätä puukkoa pois koko ajan. Saa järjestyslaki kyll väistyä maalaisjärjen tieltä pois.
Poliisi on hyvä ja laittaa kokeeksi itse sen puukon täyteen rinkkaan sinne jonnekin kätköön ja alkaa kaivaa sitä malliksi esiin. Tositilanteessa tuo vituttaisi metsässä ihan kympillä.
- 7th Gorkha Regiment
Saanko kantaa intialaista kukria, jos sanon että olen menossa metsään grillipaikalle ja olisi tarkoitus pilkkoa sillä puuta nuotioon?
- työkalu käyttö
Kysehän ei ole siitä, että saako puukkoa varsinaisesti lain mukaan kantaa. Laissa on hyväksyttävyysperuste, jonka perusteella esimerkiksi juurikin työkalukäyttöön saa kantaa puukkoa mukana vyöllä tai missä sen sitten katsoo parhaaksi kantaa niin, että se on turvallinen omalle vartalolle ja muille, eli se on tupessaan ja läppä kiinni jos läppä löytyy.
Puukko, siis perinteinen ihan käyttöpuukko rinnastetaan työkaluksi, samoin leathermanit ja sveitsiläiset linkkarit, poliisi ei normaalisti puutu niiden kantamiseen vaikka näkisikin tilanteen. Itse en ole koskaan joutunut työkalukäyttöisen "teräaseen" (kuten jotkut sitä nimittävät) takia mihinkään vaikeuksiin poliisin kanssa. Hyväksyttävyys täytyy kun kyseessä on työkalu, jonka mukana pitämiseen on peruste, eli tarve pitää käytännöllinen työkalu syystä mukana.
Lapissa, saaristossa ja Keski-Suomen metsäisillä seuduilla on itsestään selvää kantaa puukoa esim. kumisaappaan tai kengän varressa tai vyöllä, siihen ei puutu kukaan koska kaikki tietävät, että totta kai kalastavalla, metsästävällä ja muuten luonnossa paljon liikkuvalla ihmisellä on puukko mukana, eikä sitä välillä käydä jonkun kylälle lähtemisen takia viemässä kotiin. Laki väistää, käytännön järjenkäyttö ja tarve ratkaisee.
Puukkojen ja muiden työkaluperusteisten vermeiden pelko on mennyt ihmisillä ihan naurettavuuksiin. Ei se puukko ole vaarallinen vaan vastuuton käyttäjä. Samalla tavalla yksikään ase ei ole koskaan ollut vaaraksi kenellekään tai tappanut ketään vaan aina vastuuton käyttäjä. Se ihminen sen aseen käyttelystä on vastuussa. 9mm pistooli ladattunakaan ei ole vaarallinen kun se kannetaan vastuullisesti ja oikein. Miksi te pelkäätte puukkoja ja muita aseita kun se on se ihminen jota pelätä pitäisi? - Anonyym|
Itselläni on taittovetsi ja linkkuveitsi kokoajan mukana. Autosta löytyy perinteinen puukko ja halvempi "euron mora". Takakontissa on vesuri ja kenttälapio.
Itse en ole koskaan ollut poliisin kanssa tekemisissä. Eipä ole edes putkaöitä takana. Itse en noudata lakia, vaan elän omien moraalien ja maalaisjärjen mukaan. Aikaisemmin mainitsemia työkaluja olen paljon tarvinnut arjessa, enkä niistä aio luopua, vaikka laki sanoisi mitä.- fngnfgn
Joo joo... Taas näitä "oman tien kulkijoita" joiden ääni muuttuu kellossa, viimeistään siinä vaiheessa, kun teoista oikeasti joutuu vastaamaan. Taittoveitsen kantelusta nyt ei tule kuin sakkoa, joten niillä seuraamuksilla on vielä helppo leikkiä "kovaa".
- Anonyymi
Nyt joudut kyllä hoitoon rajat auki ja ruotsin meininki suomeen koska sinähän olet rasisti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt joudut kyllä hoitoon rajat auki ja ruotsin meininki suomeen koska sinähän olet rasisti
Miten puukot liittyy rasismiin?
- Anonyymi
fngnfgn kirjoitti:
Joo joo... Taas näitä "oman tien kulkijoita" joiden ääni muuttuu kellossa, viimeistään siinä vaiheessa, kun teoista oikeasti joutuu vastaamaan. Taittoveitsen kantelusta nyt ei tule kuin sakkoa, joten niillä seuraamuksilla on vielä helppo leikkiä "kovaa".
Mitähän sä nyt siinä alat ulisemaan? Kaverihan vaikuttaa ihan järkihenkilöltä. Hän elää ''omien moraalien ja MAALAISJÄRJEN mukaan''
Mikä tuossa on sun mielestä kovistelua? Kaverilla ei ole edes putkareissuja takana.
Noudatatko kenties itse sitten jokaista lakipykälää mitä on? Etkö ole koskaan kävellyt punaisia päin, ajanut vähän ylinopeutta koska muutkin ajaa?
On siinä sitten jumalauta tekopyhä ihminen :D
- -Esmeralda-
Listassa ei ole hiuslakkaa eikä banaaniveistä. :) Hiuslakkaa saa kantaa naisen käsilaukussa kuin myös stendaria. :)
- kimi kr
Riippuu ihan puukon käyttötarkoituksesta,jos olet menossa kalaan niin tietenkin saa kantaa mukana.
- Lapin_mies_
"Saako" käyttää puukkoa on väärä kysymys. Jos sinulla on repussasi puukko jossan makuupussin ja termospullon välissä, ei sitä kukaan viranomainen kysy vaikka periaatteessa viranomaisella on oikeus takavarikoida se julkisella paikalla tai kulkuneuvossa.
Laki on ihan tarkoituksella sellainen, että jättää tulkitsemisenvaraa- jos erämies alkaa humaltua ja käyttäytyä agressiivisesti, on syytä toimia ennaltaehkäisevästi mutta lähijärvellä kalassa käyvää lapinmiestä ei ole tarkoitus aiheettomasti kiusata. - Epätietoinen4
Entä jos kantaa "tikaria" mukanaan?
- järkeevaiei_
Kävelysauvat on hyvä ase mikä on jäänyt lainlaatijilta huomaamatta.
- Anonyymi
Ikäänkuin se olisi poliisin vika jos hän ottaa puukon pois joltain. Poliisihan on vain virkamies jonka on itsekin noudatettava lainsäätäjien keksimiä lakeja olipa kuinka naurettavia hyvänsä.
Syyttäkää kansanedustajia kaikista naurettavuuksista.- Anonyymi
Kultainen kymmenluku, kun poliisi vielä noudatti lakeja?
- Anonyymi
Kyllä on poliisin tyhmyyttä, jos ottaa moran pois ihmiseltä,joka on menossa retkeilemään. Mora oli selkärepussa, samanlainen mora, jollaisia rakennusmiehet kantaa vyöllään kaupoissa, kahviloissa ja kadulla.
Terä vain 7.5 cm.
Naurettavaa esitystä poliisilta. Ei ole ministeriön vika, vika on poliisikoulun pääsykokeissa. Ei kaikkia lapsia pitäisi päästää miesten töihin. Vähän seulontaa pitäisi olla.
- Anonyymi
Ei saa kantaa tai poliisi ampuu hengiltä. Nykyisin ei saa kantaa edes rakennusmiehtkään puukkoa kun menevät pois rakennustyömaan alueelta kuten ennen sai.Ei saa puukko tai muukaan teräase olla autossakaan kuin takakontissa kuten aseetkin.Ei pelkkä sakko mutta aina tule erikosrekisteriin merkintä jos jää kiinni ja näkyy aina lopun elämää.
- Anonyymi
Kaikki on kiellettyä mikä ei erikseen ole sallittua! stalingrad hans...
- Anonyymi
Jos sulla on jokin syy kantaa puukkoa, esim juuri toi kalastus tai metsätyöt.
Itsellä on eräillessä keihäs mukana aina, kuljen sen kanssa ihan julkisella paikalla kun kun kotiin kävelen. Tietenkin terä on työssä ja keihäs näyttää enemmän kövelykepiltä. - Anonyymi
Autollakin voi ajaa ihmisen päälle ja kuitenkin melkein kaikki kulkevat työmatkojaan ja muita asioita autolla.
- Anonyymi
Minulla kulkee repun kyljessä Glockin 30cm veitsi, tuppi PALS-verkkoon istutettuna AINA mukana. En sitä reppu selässä saa sieltä käyttöön, enkä tarvitsekaan.
Käyn kaupassa ja muilla asioilla reppu selässä ihan normaalisti ja veitsi on ihan hyvin näkyvillä.
Muutaman kerran on poliisit tulleet paikalle tarkkailemaan tilannetta, kun olen koiran kanssa harjoitellut ja leikkinyt jossain torin aukealla.
Hetken katselevat ja sitten hymyillen ovat ajaneet aina pois.
Oma käytös vaikuttaa asiaan paljon ja jos se olisi esim. sidottu reidelle ja notkuisit "steissillä" ilman mitään tarkoitusta nähtäisiin asia varmasti ihan toisin. - Anonyymi
Noh nyt puolustaja tässä 15vuotiaan raiskauksesta ja taposta! On tavanomaista että nuoret kulkee puukko mukana?
- Anonyymi
,omiöösa pm åaökpm leogyoäv dogdso' ks ,gsööoms 315yt li yiyaaniyeträsdtä rskernsin itderlleni ruosnlsittoon järfeämpää kuin twvsllinren ruodtumston tyrrtäd titssddniyrtädfgyä hrh
- Anonyymi
kauhean vaarallinen ase tosiaan....Voihan ihmisen tikkarillakin tappaa jos työntää tarpeeksi syvälle silmäkuoppaan :D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513