Miten uusperhe matkustaa ja kuka kustantaa?
Kyseessä siis pariskunta, joista toisella teini-ikäinen lapsi. Teini ei tekemisissä toisen vanhempansa kanssa ollenkaan.
Meillä, uusperheen aikuisilla, suurinpiirtein samat tulot (ei isot) ja menot puolitetaan, lukuunottamatta teinille ostettuja vaatteita tms.
Teinillä ei kesätöistä tai muusta ei tietoa.
Mulla ois varaa kustantaa omat matkakuluni, siinä kaikki ja samoin kumppanillani.
Voiko teini odottaa että maksetaan sen matkat ja ylläpito jos ei ole halukas menemään kesätöihin ja säästämään rahaa?
kuka maksaa
42
2004
Vastaukset
- maman
Mitä varten lapsella on vanhemmat, tai tässä tapauksessa vanhempi? Taas kerran puuttuu vain arkipäivän maalaisjärki.Minäminä tarvii kaiken ja heti, viis lapsesta. Häpeäisit,jos osaat?
- tässä nyt on??
???
- uusi isä maksaa
tässä nyt on?? kirjoitti:
???
meidän nyksien matkat ja muutkin kulut.Ei meidän uudessa perheessä oteta lapsia ulkomaan matkoille mukaan.Kotimaassa joskus voidaan ottaa lapset vaikka huvipuistoon,mutta ei esim.kylpylään voi heitä viedä.Mieheni lapset kun ovat aika villejä.
- villejä lapsia
uusi isä maksaa kirjoitti:
meidän nyksien matkat ja muutkin kulut.Ei meidän uudessa perheessä oteta lapsia ulkomaan matkoille mukaan.Kotimaassa joskus voidaan ottaa lapset vaikka huvipuistoon,mutta ei esim.kylpylään voi heitä viedä.Mieheni lapset kun ovat aika villejä.
mieheni ex-liitosta,joten ei voi kuvitellakaan että heidät matkoille voisi ottaa.Mieheni on niin ovela,että kun ex-vaimo tyrkyttää lapset meille,niin mieheni vie ne ex-anopille ja näin saamme taas vapaata aikaa.EIPÄ OLE ÄITI OSANNUT OPETTAA LAPSIAAN TAVOILLE.
- isä opettaisi
villejä lapsia kirjoitti:
mieheni ex-liitosta,joten ei voi kuvitellakaan että heidät matkoille voisi ottaa.Mieheni on niin ovela,että kun ex-vaimo tyrkyttää lapset meille,niin mieheni vie ne ex-anopille ja näin saamme taas vapaata aikaa.EIPÄ OLE ÄITI OSANNUT OPETTAA LAPSIAAN TAVOILLE.
lapsensa tavoille? Taas on nyxä ihan sokea miehensä suhteen, huoh. Etkö tiedä että kasvatusvastuu on MOLEMMILLA vanhemmilla ja jos sinä jotakuta syyttelet, sen tulee olla lasten äiti JA isä. Jos on siis selvää ettei äiti pysty (jostain syystä) opettamaan lapsille tapoja, tulee lasten toisen huoltajan hoitaa asia.
- nykypäivänä
helppoa saada kesätöitä kun ei normaalitöitäkään meinaa saada? On ihan aikuisten päätettävissä haluaako lapsia mukaan reissuun vai mennäänkö kahdestaan. Meillä on uusperhe, jossa minulla on kaksi lasta. Joskus matkustamme kahdestaan, lapset ovat äitini kanssa. Joskus taas porukalla ja minä maksan lasteni kulut. Tosin nyt toukokuussa lähdemme etelänreissulle, niin mies maksaa kaikesta puolet, muuten olisi reissu jäänyt tekemättä ja halusi lapset mukaan.
- tuokin
Tässä teidän tapauksessa reissu olisi jäänyt tekemättä jos mies ei olisi kustantanut puolia. Entä jos miehellä ei olisi ollut varaa kustantaa puolia? Olisitte lähteneet kahdestaan? Vai olisiko kaikilta jäänyt matka väliin?
Ymmärrän ettei kesätöitä läheskään jokainen nuori saa. Lähinnä asenne-/periaatekysymys; jos ei ole halua edes hakea töitä niin ei voi odottaa että maksellaan matkoja, kun tulee aika kallliiksi kolmen hengen matkat.
- kulut, ja
miehen ex vaimonkin matkat ja kulut! Sehän on itsestään selvää.
- täällä onkaan...
Jos lapsella (oli sitten teini tai pienempi) on vain yksi huoltaja (tässä tapauksessa isä) ja isä haluaa lapsensa mukaan matkoille, niin isä maksaa lapsensa matkan. Jos isällä ei ole rahaa lapsen matkaan, niin lapsi jää kotiin. Alle 18 v. lapsi on vanhempansa vastuulla kotona ollessaan myös silloin.
Sinä luonnollisesti maksat vain oman matkasi, jos muuta ei ole miehen kanssa sovittu,esim. mies tarjoaa matkan sinulle. Tietysti ihmettelen sitä että miksi tarjoaisi sinulle kun voi sen tarjota lapselleenkin...joka ei ole töissä kuten sinä.- näin juuri
Olen samaa mieltä, jos huoltajalla ei ole varaa lapsen matkaan niin lapsi jää kotiin. Ei sitä tarvitse enää nyksän tai exän maksaa.
- hyvinkin.
näin juuri kirjoitti:
Olen samaa mieltä, jos huoltajalla ei ole varaa lapsen matkaan niin lapsi jää kotiin. Ei sitä tarvitse enää nyksän tai exän maksaa.
Monilla lapsilla on peräti kaksi huoltajaa.
- teini ei ollut
hyvinkin. kirjoitti:
Monilla lapsilla on peräti kaksi huoltajaa.
toisen vanhempansa kanssa tekemisissä ollenkaan, joten jäljelle jää vain toinen.
- hyvinkin.
teini ei ollut kirjoitti:
toisen vanhempansa kanssa tekemisissä ollenkaan, joten jäljelle jää vain toinen.
ja jos lähivanhemmalla on yksinhuoltajuus, jää lapsen matkan maksaminen tietysti lähivanhemman huoleksi.
Vanhemmat ja huoltajat maksavat lastensa kulut.
- matkustaa???
Eiks se uus elo nyt ookkaa kivaa, kun pitää matkustaa?
Tietty nyksän rahoilla mennää, ilman muuta jos mennää. Jos mies on maksanut selkä väärällään asuntoa ja ruokalaskua, niin kyllä se uusio matkat maksaa. Jospa sinä menisit ilta töihin? Teini on lomansa ansainnut. Eihän sinä nyt lasten rahoilla matkusta ethän?
Tuota, kysyppä miehen exältä, jospa hän kiinnostuisi mukaan lähtemään, ja vaikkapa kustantamaan matkankin. Olisi sulle iltaseuraa. Koita nyt ensin niitä lisätöitä, jospa se siitä sitten.- .......................
onpas maailmassa paljon onnetomia ihmisiä joilla ei oo kiva parisuhdessa.....jos sun tavalla ajattelee et vaan nuo ihmiset matkustaa jonka parisuhde on huono.
- pysyköön
kotona, jos ei ole varaa matkustaa.
Menkää kaikki vaikka mansikkapellolle kesälomallanne, saatte jokusen euron ja voitte panna säästöön seuraavan kesän matkaa varten.
Suu säkkiä myöten!- mies maksaa
tietenkin,koska hänellä huomattavasti suuremmat tulot kuin minulla.Yrityksensä omistajana hänen tulonsa ovat kymmenkertaiset minun tuloihini verrattuna.Emme ota lapsia hänen edellisestä avioliitostaan koskaan mukaan,vaan matkustelemme oman perheemme kanssa.Mieheni haluaa näin,koska tietää etten välitä hänen entisistä lapsistaan.
- äiti myös
mies maksaa kirjoitti:
tietenkin,koska hänellä huomattavasti suuremmat tulot kuin minulla.Yrityksensä omistajana hänen tulonsa ovat kymmenkertaiset minun tuloihini verrattuna.Emme ota lapsia hänen edellisestä avioliitostaan koskaan mukaan,vaan matkustelemme oman perheemme kanssa.Mieheni haluaa näin,koska tietää etten välitä hänen entisistä lapsistaan.
"hänen entisistä lapsistaan"
- mikä on entinen lapsi?
- kirjoitukset
näytti taas tän palstan tason.
Aloittaja kysyi minusta ihan asiallisen kysymyksen, johon satoi sitten ahdasmielisten, tasapainottomien ämmien kirjoituksia.
Onneksi mulla on hyvä suhde ja hyvä uusperhe, joten näkäjään mun kaltaisella ei ole käyttöä tällä palstalla. Tänne kirjoitteleee vaan noi raukat joilla vanne kiristää siinä määrin päätä että pää poksahtaa hetkellä millä hyvänsä.
Seonmoro ! - äläkä odota että muut maksaa
Jos ei ole varaa mtkustaa, pitää olla kotona.
Kumma että sen tähden otetaan mies, jolla maksatetaan kaikki.- on varaa
oma elämiseni ja reissuni kustantaa. en tarvi lisähommia enkä odota että muut maksaa. mut vaimollani ei ole varaa kustantaa omaansa sekä lapsensa matkaa.
- vaihtoehtoja
Tilanne on aika hankala, jos teillä kummallakaan ei ole varaa kustantaa lapsen matkaa. Periaatteessa kai kustannukset kuuluisivat isälle, mutta voihan toki miettiä muitakin vaihtoehtoja. Esim. jos puhuisitte teini-ikäiselle, että tämä maksaisi itse kolmasosan matkasta ja te kumpikin miehen kanssa yhden kolmasosan. Teini-ikäinen voisi esim. jakaa mainoksia tai yrittää saada jotain muuta "hanttihommaa", millä voisi sitten kustantaa matkakulunsa. Tai jos et sinä halua (pysty) osallistua teinin matkakustannuksiin, niin voisiko isä ja lapsi jakaa kulut fifty-fifty... Kyllä luulisi, että teini-ikäinen jo ymmärtää, kun sille sanoo, ettei teillä ole varaa maksaa kokonaan hänen reissuaan.
- olla niin
vaikeaa???
Kun perheessä on lapsi, oli hän sitten yhteinen tai vain toisen oma, on hän osa perhettä. Perheenjäseniä kohdellaan kaikkia oikeudenmukaisesti ja mahdollisimman tasapuolisesti.
Teini on kuitenkin edelleen lapsi. Ei siis vielä täysi-ikäinen. Näin ollen häneltä ei voida edellyttää oman elämänsä kustantamista, vaan vanhemmat ovat siitä vastuussa - ihan jo lainkin mukaan.
Mielestäni olisi äärimmäisen loukkaavaa ilmoittaa lapselle, että saat tulla mukaan, mutta vain siinä tapauksessa, että itse maksat matkat.
Mietipä itse miltä sinusta tuntuisi,jos miehesi ilmoittaisi lähtevänsä reissuun lapsensa kanssa, ja toteaisi, ettei sinua oteta mukaan, kun olet niin köyhäkin, ettet pysty matkaasi kustantamaan. Tuntisitko olevasi osa perhettä?
Jos ei ole varaa maksaa matkaa kaikille kolmelle, tulee asia järjestää toisin. Joko niin, että kukaan ei lähde tai siten, että lapselle kerrotaan vanhempien lähtevän matkoille (matkan hienoutta ja iloja sen suuremmin korostamatta) ja lapselle järjestetään turvalliset olosuhteet ja jotain muuta mukavaa tekemistä siksi ajaksi.
Sitä minä kyllä vielä ihmettelen, että ettekö te ihmiset ymmärrä, että kun mennään aikuisina uuteen suhteeseen, suhteen mukana tulee koko paketti! Ei uuden kumppanin kanssa jaeta elämää vain osittain. Se joko jaetaan kokonaan, tai sitten jatketaan kumppanin etsintää.
Niinpä en ollenkaan ymmärrä näitä "kuka maksaa lapsen kulut" keskusteluita. Erityisesti, jos eletään kaikki saman katon alla.
Miehelläni on lapsi edellisestä avioliitostaan, eikä minulle tulisi mieleenikään rajailla ostoksiani koskemaan vain itseäni ja miestäni. Kyllä tytär on osa perhettämme ja siksi myös minun velvollisuuteni, vaikkei oma olekaan.
Meidän aikuisten yhteisellä vastuulla on pitää huolta siitä, että lapsi kokee olevansa täysivaltainen perheenjäsen siinä missä muutkin. Jos en siihen kykenisi, ei minun olisi pitänyt alunpitäenkään ryhtyä suhteeseen miehen kanssa jolla on lapsi.- sullakin
Ei mullakaan tulisi mieleen rajata ostoksia mut ikävä kyllä pankkikortti ja luottokunta rajaa niitä puolestani:( eli ei varaa kustannella matkoja.
Toinen juttu: elämän kustantaminen ei ole sama asia kuin etelänmatkojen kustantaminen, eli kustannan kyllä tämän elämää, mut tällä hetkellä aiankaan en matkojaan pysty makselemaan.
Kolmas juttu: kyllä tuli mieleen että suhteen mukana tulee koko paketti.
4. juttu. jos vaimoni elättäisi mut täysin enkä viitsisi hankkia mistään omia tienestejä, niin en todellakaan odottaisi että vaimoni maksaa matkani.
Eikä tässä mielestäni ole huudeltu muutoin lapsen kuluista, ainoastaan matkakustannuksista. - tahtotilasta!
sullakin kirjoitti:
Ei mullakaan tulisi mieleen rajata ostoksia mut ikävä kyllä pankkikortti ja luottokunta rajaa niitä puolestani:( eli ei varaa kustannella matkoja.
Toinen juttu: elämän kustantaminen ei ole sama asia kuin etelänmatkojen kustantaminen, eli kustannan kyllä tämän elämää, mut tällä hetkellä aiankaan en matkojaan pysty makselemaan.
Kolmas juttu: kyllä tuli mieleen että suhteen mukana tulee koko paketti.
4. juttu. jos vaimoni elättäisi mut täysin enkä viitsisi hankkia mistään omia tienestejä, niin en todellakaan odottaisi että vaimoni maksaa matkani.
Eikä tässä mielestäni ole huudeltu muutoin lapsen kuluista, ainoastaan matkakustannuksista.Etelään (Kanarialle) näyttäisi pääsevän noin neljällä sadalla eurolla ja Turkkiin kolmella sadalla. Alle 14-vuotiaan matka lienee vielä tuotakin edullisempi.
Ruoka maksaa perillä saman kuin Suomessakin (ehkä vielä vähemmänkin). Eli siitä ei synny ylimääräisiä kustannuksia.
Jos vanhemmat säästävät molemmat 15 € /kk, on vuoden päästä teinin lennot kasassa. (Ei liene kohtuutonta kenenkään tuloilla).
Ja jos teini haluaa käyttää ylimääräistä rahaa perillä, säästäköön viikkorahoista tai menköön kesätöihin. Muussa tapauksessa elää sillä, mitä tarjotaan.
Toisaalta, jos 15 € / kk:kin on liikaa, pitääkö silloin mennä etelään? On monia muitakin tapoja viettää lomia.
Eikö etelänmatkahaaveet jaksaisi kantaa siihen asti, että teini kasvaa isoksi ja aikuiset ovat taas vapaita menemään. - elämisen ja matkansa
uudenlla miehellä ja hänen lapsillaan. Siitä varmaan on kyse.
- uusnainen
elämisen ja matkansa kirjoitti:
uudenlla miehellä ja hänen lapsillaan. Siitä varmaan on kyse.
Minä olen myös lähdössä lomamatkalle mieheni kanssa. Maksan molempien matkat, koska minulla on siihen varaa. En tietenkään maksa kenenkään vieraiden lapsien matkoja, vanhemmat kustantakoot, jos heillä on siihen varaa. Mutta koska haluamme lomailla, en tietenkään edes halua lapsia mukaan. Heitä näkee tarpeeksi muulloinkin.
Maksaisinko kitinän kuuntelemisesta satoja euroja, kun saan kuulla sitä ilmaiseksikin joka toinen vkl?
(mieheni lapset ovat alakouluikäisiä, ei teinejä) - joka mieheni
uusnainen kirjoitti:
Minä olen myös lähdössä lomamatkalle mieheni kanssa. Maksan molempien matkat, koska minulla on siihen varaa. En tietenkään maksa kenenkään vieraiden lapsien matkoja, vanhemmat kustantakoot, jos heillä on siihen varaa. Mutta koska haluamme lomailla, en tietenkään edes halua lapsia mukaan. Heitä näkee tarpeeksi muulloinkin.
Maksaisinko kitinän kuuntelemisesta satoja euroja, kun saan kuulla sitä ilmaiseksikin joka toinen vkl?
(mieheni lapset ovat alakouluikäisiä, ei teinejä)matkan maksan,mutta ei tulis mieleenikään hänen lapsiensa matkoja maksella ja ottaa heitä ruikuttamaan lomillemme.Lasten äiti toki mielellään heidät mukaamme työntäisi,mutta en suostu ottamaan.Hoitakoon itse pentujensa matkat ja maksut.Minä ja mieheni emme siihen ala.Teemme melko usein ulkomaan matkoja,koska minulle matkat ovat melko edullisia työni puolesta.Alakouluikäisiä ovat miehenikin lapset,mutta ei sivistyksen häivääkään heillä ole.
- miehesi lastensa
joka mieheni kirjoitti:
matkan maksan,mutta ei tulis mieleenikään hänen lapsiensa matkoja maksella ja ottaa heitä ruikuttamaan lomillemme.Lasten äiti toki mielellään heidät mukaamme työntäisi,mutta en suostu ottamaan.Hoitakoon itse pentujensa matkat ja maksut.Minä ja mieheni emme siihen ala.Teemme melko usein ulkomaan matkoja,koska minulle matkat ovat melko edullisia työni puolesta.Alakouluikäisiä ovat miehenikin lapset,mutta ei sivistyksen häivääkään heillä ole.
matkoja maksaisikaan, kun sinä joudut hänenkin matkansa maksamaan. Melkoisen tyhjätaskun olet löytänytkin.
Älä kuitenkaan väitä, ettei miehesi haluaisi lapsiaan mukaan matkoille. Puhu vain omissa nimissäsi. Miehesi on hiljaa kuin hiiri. Parempi tossun alla kuin taivasalla. - kyllä miehellänikin
miehesi lastensa kirjoitti:
matkoja maksaisikaan, kun sinä joudut hänenkin matkansa maksamaan. Melkoisen tyhjätaskun olet löytänytkin.
Älä kuitenkaan väitä, ettei miehesi haluaisi lapsiaan mukaan matkoille. Puhu vain omissa nimissäsi. Miehesi on hiljaa kuin hiiri. Parempi tossun alla kuin taivasalla.varaa matkustella olisi.Hän vain haluaa seurata minua matkoillani ja omasta tahdostaan ilman lapsiaan.Hän tuntee lapsensa rasitteeksi ulkomaan matkoilla eikä itse halua heitä mukaamme.Meillä on usein tapaamisia ystävien luona monessakin maassa ja kuvitteletko että kyseiset lapset heille esittelisimme.Meillä liitto on tasa-arvoinen.
- lukea kirjoituksiasi...
kyllä miehellänikin kirjoitti:
varaa matkustella olisi.Hän vain haluaa seurata minua matkoillani ja omasta tahdostaan ilman lapsiaan.Hän tuntee lapsensa rasitteeksi ulkomaan matkoilla eikä itse halua heitä mukaamme.Meillä on usein tapaamisia ystävien luona monessakin maassa ja kuvitteletko että kyseiset lapset heille esittelisimme.Meillä liitto on tasa-arvoinen.
Tulee todella paha mieli siitä että kaltaisiasi ihmisiä on oikeasti olemassa, jos et ihan provoillut nyt. Maailma osaa olla julma paikka, todellakin. Nykyään tuntuu että vain itsekkyys ja pahanuopeus palkitaan. Itselläni on pehmeät arvot, joihin kuuluu välittäminen ja kohtelen ihmisiä niinkuin haluaisin että he kohtelevat minua....en jaksa ymmärtää,en.
- ettei tarvi lähtä
joka mieheni kirjoitti:
matkan maksan,mutta ei tulis mieleenikään hänen lapsiensa matkoja maksella ja ottaa heitä ruikuttamaan lomillemme.Lasten äiti toki mielellään heidät mukaamme työntäisi,mutta en suostu ottamaan.Hoitakoon itse pentujensa matkat ja maksut.Minä ja mieheni emme siihen ala.Teemme melko usein ulkomaan matkoja,koska minulle matkat ovat melko edullisia työni puolesta.Alakouluikäisiä ovat miehenikin lapset,mutta ei sivistyksen häivääkään heillä ole.
mihinkään. Se on voitto heille.
- sanoessasi että
kyllä miehellänikin kirjoitti:
varaa matkustella olisi.Hän vain haluaa seurata minua matkoillani ja omasta tahdostaan ilman lapsiaan.Hän tuntee lapsensa rasitteeksi ulkomaan matkoilla eikä itse halua heitä mukaamme.Meillä on usein tapaamisia ystävien luona monessakin maassa ja kuvitteletko että kyseiset lapset heille esittelisimme.Meillä liitto on tasa-arvoinen.
teillä liitto on tasa-arvoinen? Sitäkö että kun sinä et pidä miehesi lapsista niin ei miehenkään tarvitse pitää?
- elatusvelvollinen,
joten lapsen matkat ym. maksaa huoltaja..miten sitä on niin vaikea ymmärtää?
Alaikäisen lapsen elatuksen maksaa AINA huoltaja. - ikäinen
teini on kyseessä? Kesätöitä on nykyään nuorena vaikea saada. En lähtisi lomamatkalle ilman omaa lastani enkä odottaisi sitä mieheltänikään.
- vaatimuksista
Tietenkin teinin matkan maksaa hänen huoltajansa, et sinä. Jos huoltajalla ei ole varaa, sitten lähdette kahdestaan matkalle tai jäätte kotiin koko porukka.
Jos teini on 14-15 vuotias ymmärrän ettei saa kesätöitä. 17-19 vuotias saa aivan varmasti työtä. Työhaluttomuus on sitten asia erikseen. - pieni palaveri
perheen kesken ja kysyä teinin mielipidettä?
Hän on (kait) siinä iässä, että hänelle pitää tehdä selväksi elämän realiteetit. Että jokaisen perheenjäsenen on omalta osaltaan ja kykyjensä mukaan tuotava kortensa kekoon perheen toimeentulon eteen. Hänen iässään se tarkoittaa kesätöitä (tai ainakin sitä että HAKEE), mainoksien jakamista tai muuta pientä bisnestä. Tehkää selväksi, että jos hänellä ei ole halua siihen, niin ei teiltäkään ehkä löydy halua kustantaa hänelle kalliita matkoja ulkomaille. Kysy häneltä, jos työnteko on vastenmielistä, että mitä mieltä olisi kotiinjäämisestä? Panisiko pahakseen? Ehkä ei ollenkaan! Olisiko hänelle jokin muu vaihtoehto, lomailla esim. isovanhempien luona sen ajan kun olette matkalla?
Yritä luoda perheeseesi me-henkeä. Meillä ennen syötiin kaurapuuroa ja säästettiin vaateostoissa, kun säästettiin lomamatkaa. Kaikki suostuivat kun kaikki halusivat ulkomaille ja kivaa oli! - mies maksaa oman ja lasten
ja exän matkan. Mitä epäselvää siinä on? Luulitkos että mies jolla on tusina perhettä, maksaa kaikkien matkan.
- tuunari_mikko
Ymmärrän itsekkyytesi, mutten ymmärrä miten itsekäs voit olla. Sinua taitaa harmittaa ja kadettaa tuo ihana lapsukainen?
Sinun pitää tyttö-kulta ottaa tuo mies lapsen kanssa kokonaisuutena. Minun mielestä lapsukaisen kulut, ilot ja surut on teidän yhteinen projekti, josta sinullakin on oikeus iloita?
Itse en edes haluaisi elää naisen kanssa joka ei hyväksi lapsiani..- ei statisti
"josta sinullakin on oikeus iloita", johan pomppasi. Eiköhän jokainen meistä ensiksi valitse ja halua sen kumppaninsa, mahdolliset aikaisemmat lapset ovat vanhempansa "ongelma" ja ikävä realiteetti, se uuden kumppanin kannalta. Kuvassa on aina ongelmia ja sopeutumisia ja sumplimisia, ylimääräisiä.
Riippuu ihan teinin iästä, miten järjestätte asian. Esim. 16 v. on jo aika vanha, eikä välttämättä ensimmäinen valinta ole lähteä vanhempien kanssa matkalle yhtään minnekään (omansakaan). Riippuu ihan miten fiksu (ei kauhean fiksu kuvauksestasi päätellen) teini on, uskaltaako sitä jättää yksin....
Ja kyllä, maksut on lapsen vanhemman "ongelma". - kadettaa??
ei täs kyse harmituksesta eikä kadetuksesta, eikä tuskin mistään hyväksymisongelmastakaan, vaan ihan muista jutuista, lue alotus
- ja vanhemman
vastuulla. Kyllä teinille matkat maksetaan aina. En voi käsittää miksi ei maksettaisi jos kerran lapsilisääkin hänestä saa. Nuori ei ole vielä velvollinen itsestään huolehtimaan. Onpa kurja puoli vanhempi paralla. mun lapsen matkat me maksamme yhdessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539