skootterin

hyrräilmiö

onkohan kellään kokemuksia, onko takavariaatori syypää hyrräilmiöön määrätyssä nopeudessa ja jopa seisontajalalla pyöritettäessä tuollaisella 5000 kierroksen seutuvilla alkaa jyristä koko skootteri. olen puhdistanut molemmat variaattorit, ja tarkastanut hihnan, moottori on mielestäni kunnossa ja vetää normaalisti. takavariaattorissa on neulalaakeri ja pusla, voisko johtua niistä, vaikea sanoa onko välystä, näitä takavariaattoreita ja jousia niihin näyttää kuitenkin olevan myynnissä, kai niissä sen mukaan jotain uusimistarvetta on, etuvariaatorin rullat on kunnossa, variaattorin lautaspinnat hioin ohuella (800) hiomapaperilla, eikä tilanne korjaantunut, moottorin vaimennuskumit olen tarkastanut, mitään kiviä ei ole rungon ja moottorin välissä, skootteri on solifer xtr50 ajettu 9000km,

8

2337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MopoVeijari

      että ongelma on takavanteen epätasapaino.

    • Karvanokka

      Kaikki ne tärisee silleen, että kovalla alustalla alkaa hyppimään. Normaalia ykspyttyselle moottorille.

    • skooterguy

      itellä pösö ja ajettu 15000 ja samaa vikaa ,tossa 55 vauhdissa alkaa täristä,ei riipu moottorin kierroksista vaa vauhdista,hihnasta ei puutu hampaita,muuta sit en ookkaa tarkastanu,edellinen omistaja poraillu reikiä kytkinkoppaan ,ei läpireikiä vaan varmaan just yrittäny saada sitä tasapainoon porailemalla :/,toi 9000 alkaa muute olee jo paljo kinkille

      • Karvanokka

        No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.


      • täsmentää
        Karvanokka kirjoitti:

        No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.

        kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,


      • Karvanokka
        täsmentää kirjoitti:

        kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,

        Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
        Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia.


      • Karvanokka kirjoitti:

        Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
        Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia.

        ostin käytetyn joskus ja ilmeni sama oikku. vaihdoin neulalaakerin taakse loppu siihen tärinät. kannattaa hakee jostain muualta kun mopoliikkestä ne on valmikksi väljiä laakereita .


    • erimieltä

      Ekös hyrräilmiö ole se että pyörivä kappale vastustaa poikkittaisaksenlin horisonttaalista kallistusta?

      Kuvailemasi ilmiö kuullostaa enemmänkin resonoinnilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe