onkohan kellään kokemuksia, onko takavariaatori syypää hyrräilmiöön määrätyssä nopeudessa ja jopa seisontajalalla pyöritettäessä tuollaisella 5000 kierroksen seutuvilla alkaa jyristä koko skootteri. olen puhdistanut molemmat variaattorit, ja tarkastanut hihnan, moottori on mielestäni kunnossa ja vetää normaalisti. takavariaattorissa on neulalaakeri ja pusla, voisko johtua niistä, vaikea sanoa onko välystä, näitä takavariaattoreita ja jousia niihin näyttää kuitenkin olevan myynnissä, kai niissä sen mukaan jotain uusimistarvetta on, etuvariaatorin rullat on kunnossa, variaattorin lautaspinnat hioin ohuella (800) hiomapaperilla, eikä tilanne korjaantunut, moottorin vaimennuskumit olen tarkastanut, mitään kiviä ei ole rungon ja moottorin välissä, skootteri on solifer xtr50 ajettu 9000km,
skootterin
8
2464
Vastaukset
- MopoVeijari
että ongelma on takavanteen epätasapaino.
- Karvanokka
Kaikki ne tärisee silleen, että kovalla alustalla alkaa hyppimään. Normaalia ykspyttyselle moottorille.
- skooterguy
itellä pösö ja ajettu 15000 ja samaa vikaa ,tossa 55 vauhdissa alkaa täristä,ei riipu moottorin kierroksista vaa vauhdista,hihnasta ei puutu hampaita,muuta sit en ookkaa tarkastanu,edellinen omistaja poraillu reikiä kytkinkoppaan ,ei läpireikiä vaan varmaan just yrittäny saada sitä tasapainoon porailemalla :/,toi 9000 alkaa muute olee jo paljo kinkille
- Karvanokka
No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.
- täsmentää
Karvanokka kirjoitti:
No mikähän 9000km ajetussa on loppu. Vähän kiinnostais. Ainakaan näissä ei takapyörän akselilla ole mitään liukulaakerii, ihan kuulalaakereita molemmat.
kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,
- Karvanokka
täsmentää kirjoitti:
kysymys on takimmaisesta variaattorista joka pyörii tuhatta ja sataa silloin kun moottori kierrokset esim 5000, tämän variaattoripaketin sisällä on laakerointi, ja vaikka paketti pyörii akselin kanssa samalla nopeudella, ajattelin että värinä voisi johtua välyksistä variaattorin ja akselin välillä, lähinnä jos jollakin olisi vaihdosta kokemuksia asiasta niin ei tulisi hukkainvestointia, skoden arvohan ei sinänsä nouse eikä laske teki mitä hyvänsä, mootttorisahamiehet ymmärtävät tämän hyrräilmiön ehkä parhaiten ja vastaava on tässäkin kyseessä, renkään tai vanteen epätasapaino on ihan eri juttu,tämän jyrinän tuntee jaloissaan ajaessa, astinlauta jyrisee ärsyttävästi määrätyssä nopeudessa,
Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia. Karvanokka kirjoitti:
Niin tarisee, on tärissyt uudesta asti. Sellanen sekunnin välein toistuva tärinä. No vaihelee, kiihdytyksessä nopeempaa ja tasaantuu tasasella nopeudella. Voit tietysti tasapainottaa kaikki pyörivät osat. Eri asia kannattaako, moottori täristää kuitenkin. Ja voihan toi vaan olla näitten variaattoreiden juttu. Jos laakereissa ei ole väljää niin ei se niistä johdu.
Vähän nää tärisee verrattuna mopoihin joissa moottori on rungossa kiinni ilman kumipuslia.ostin käytetyn joskus ja ilmeni sama oikku. vaihdoin neulalaakerin taakse loppu siihen tärinät. kannattaa hakee jostain muualta kun mopoliikkestä ne on valmikksi väljiä laakereita .
- erimieltä
Ekös hyrräilmiö ole se että pyörivä kappale vastustaa poikkittaisaksenlin horisonttaalista kallistusta?
Kuvailemasi ilmiö kuullostaa enemmänkin resonoinnilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli399341"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn353908Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.392504Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1002484Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1252474Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on271957Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait161625Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.321431- 711267
Esko ja Martina viettävät joulua
Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen1761098