Kummallisesti on alkanut Suomeen putkahtelemaan viime aikoina näitä F60, G65, H70,... liivejä käyttäviä naisia..
Kaikilla aina tyyli "Ennen käytin liivejä, joiden ympärysmitta oli aivan liian iso ja kuppi liian pieni, kunnes ymmärsin miten vääränkokoisia liivejä olinkaan käyttänyt." Ja aina saatesanoina kehoitus mennä mittauttamaan omakin liivikoko ja saatat yllättyä...
Miksiköhän valtaosa rintaliivien valmistajista sitten kuitenkin valmistaa nimenomaan näin ns. normaaleja liivikokoja b75,b80,c75,c80, d75,d80,... ja niitä 65E,F,G,.... kokoja ei tahdo löytyä juuri miltään valmistajalta...
Hmmmm....
Pohdintaa kuppikoosta
64
4480
Vastaukset
- :o)
Jospa se standardikokoihin mahtuva valtaosa ei valitakaan liivien kokovalikoimasta?
- Tissineiti
..alunperin kuppikokomitoitus luotiin luokituksella 70-85 A-D. Yhteensä siis ainoastaan 16 eri kokoa. Se oli sitten sitä normaalia, standardi, ja piste - jos et kyseisiin kokoihin sopinut, voi voi, ei kannata olla friikki. Tuo tuntuu pätevän edelleen, meidät on vuosien kuluessa aivopesty ajattelemaan, että kaikki tuosta eroava on poikkeuksellista.
Itse käytän yleensä vertauskuvana sitä, että tilanne on vähän sama kuin jos tehtäisiin kenkiä neljää eri kokoa, vaikka 38-41, kahdella eri lestin leveydellä. Jos niistä mikään ei sopisi, niin ei voi mitään, mitäs olet omituinen ja ei-standardikokoa.
Syy tuohon todella rajoittuneeseen liivien kokotarjontaan ei siis ole siinä, että suurin osa naisista oikeasti olisi sitä 70-85 A-D -kokoa. Syy on se, että kyseisiä kokoja on aina, alusta asti ollut tarjolla eniten, ja koska harva edes tietää mistään muusta, ei muita kokoja osata ostaa eikä edes kysyä. Samoin suurin osa naisista ei tiedä, millaiset ovat hyvin istuvat liivit. Me ollaan vaan opittu sietämään pieniä epämukavuuksia liiveissä ja ajatellaan, että kai liivien sitten kuuluu olla tällaisia vähän epämukavia. Että ainakaan minulle ei ole olemassa hyvin istuvia liivejä, kun olen kaikki mahdolliset Seppälän ja H&M:n koot jo käynyt läpi ja tää koko on se vähiten huono. Tuo on kuin entisen minäni suusta sanottu.
Liiveistä annetaan myös ihan silkkaa väärää tietoa näiden "asian tuntia" -liikkeiden toimesta. Jokunen vuosi sitten näin semmoista ohjeistusta olisikohan ollut Kapp Ahlilta, että jos nyt törmäisin samaan menisin asiasta huomauttamaan kyseiselle liikkeelle ja tarjoutuisin tekemään paremmat ohjeistukset. Siinä oli siis kaikkea että "liivien ei tule ollenkaan tuntua päällä", "jos selkäpuolella näkyy möykkyjä sinulla on liian pieni ympärysmitta" ja niin edelleen. Täyttä hölynpölyä, ei ihme, että suurin osa naisista käyttää liian isoa ympärystä liian pienellä kupin kirjaimella. Toki kyseisten liikkeiden myyntiähän se vaan lisää, kun naiset eivät noiden täysin amatöörimäisten ohjeistuksien jälkeen osaa eivätkä edes uskalla kysellä pienempien ympärysten ja isompien kuppien perään.
Ja mitä tulee tuohon mittaukseen, niin en tiedä montakohan kertaa se pitää toistaa: vain hyvin harva löytää mittanauhamittojen avulla sopivan liivikoon. Itse en koskaan kehota ketään menemään mittauttamaan omaa liivikokoaan. Sen sijaan kehotan kaikkia naisia menemään kunnolliseen liiviliikkeeseen sovittamaan oma, oikea kokonsa asiantuntevan myyjän avustuksella. Tuo mittanauhapropaganda on myös yksi iso osasyy siihen, että niin monet naiset käyttävät väärää liivikokoa.- ................
Onhan tuo totta, että moni kuvittelee että jos liiveistä jää selkään painaumat, niin kyseessä on liian pieni koko. Itselläni on koko 65, mutta oikeasta ympäryksestä ei ihme kyllä jää niin suuria painaumia kuin vaikka koosta 75, jonka ympärys menee liian ylös ja aiheuttaa myös kunnon painaumat. Toisaalta herkkyys rintaliivien jäljille saattaa johtua ihan turvotuksestakin...
Mielestäni on ihan ok, että käyttää liivejä jotka omasta mielestä tuntuvat mukavimmilta. Vaikka jonkin myyjän mielestä se vaikuttaisikin liian suurelta koolta. Uskon että jokainen tuntee itse mikä tuntuu parhaalta. Voihan se tietysti joillakin olla ongelmana ettei ole koskaan kokenut mitään parempaa. Olen miettinyt, että pidetäänköhän rintaliivejä tulevaisuudessa vähän samanlaisina kuin entisaikojen korsetteja. No ehkä ei... :P
Tuosta KappAhlista tuli mieleeni, että yleensä jonkin h&m:n ympärys 70 passaa minulle ihan mainiosti, vaikka ainahan se 65 olisi parempi. No, kävin kerran kokeilemassa kappahlissa jotain 70C-kokoa, ja yllätyin siitä että liivit oikein pyörivät päälläni! Tietysti liivien ympäryksen täytyy olla vähän tiukahko... Mitä järkeä rintaliiveissä muuten edes olisi? En edes tajua miksi jotkut käyttävät mielummin kokoa 80B kuin vaikka 70D... Luulisi että 70D kuulostaa aina paremmalta. Tosin, onhan kauneusihanteitakin monenlaisia eivätkä kaikki uskalla myöntää olevansa suuririntaisia - Tissineiti
................ kirjoitti:
Onhan tuo totta, että moni kuvittelee että jos liiveistä jää selkään painaumat, niin kyseessä on liian pieni koko. Itselläni on koko 65, mutta oikeasta ympäryksestä ei ihme kyllä jää niin suuria painaumia kuin vaikka koosta 75, jonka ympärys menee liian ylös ja aiheuttaa myös kunnon painaumat. Toisaalta herkkyys rintaliivien jäljille saattaa johtua ihan turvotuksestakin...
Mielestäni on ihan ok, että käyttää liivejä jotka omasta mielestä tuntuvat mukavimmilta. Vaikka jonkin myyjän mielestä se vaikuttaisikin liian suurelta koolta. Uskon että jokainen tuntee itse mikä tuntuu parhaalta. Voihan se tietysti joillakin olla ongelmana ettei ole koskaan kokenut mitään parempaa. Olen miettinyt, että pidetäänköhän rintaliivejä tulevaisuudessa vähän samanlaisina kuin entisaikojen korsetteja. No ehkä ei... :P
Tuosta KappAhlista tuli mieleeni, että yleensä jonkin h&m:n ympärys 70 passaa minulle ihan mainiosti, vaikka ainahan se 65 olisi parempi. No, kävin kerran kokeilemassa kappahlissa jotain 70C-kokoa, ja yllätyin siitä että liivit oikein pyörivät päälläni! Tietysti liivien ympäryksen täytyy olla vähän tiukahko... Mitä järkeä rintaliiveissä muuten edes olisi? En edes tajua miksi jotkut käyttävät mielummin kokoa 80B kuin vaikka 70D... Luulisi että 70D kuulostaa aina paremmalta. Tosin, onhan kauneusihanteitakin monenlaisia eivätkä kaikki uskalla myöntää olevansa suuririntaisiaMulla sama juttu, liian suuresta ympäryksestä pienestä kirjaimesta tulee loppujen lopuksi pahemmat painaumat selkään ja muutenkin rumempi siluetti, kuin oikeasta ympäryskoosta ja tarpeeksi suuresta kupin kirjaimesta. Pieniä möykkyjä tulee yleensä väkisinkin myös siinä oikeassa ympäryskoossa, jos selässä on rasvakerrosta. Jos selkä on luiseva, möykkyjä ei juuri tule.
Niinhän se on, että kaikissa asioissa on kuunneltava itseään, mikä tuntuu parhaalta, myös näissä liiviasioissa. En ole vielä tavannut liivimyyjää, joka olisi pakottanut minut tai jonkun muun ostamaan epämukavat liivit. Päätös lähtee aina itsestä. Jos myyjän ehdottama koko tuntuu epämukavalta, siitä on syytä sanoa. Oma pointtini on kuitenkin se, että lukemattomat naiset ovat nimenomaan kokeneet, että asiantuntemattomien ja varsinkin mittanauhaa käyttävien myyjien ehdotukset ovat olleet niitä huonoja vaihtoehtoja, ja vasta asiantuntevan myyjän luona on löytynyt niitä hyviä. Ei todellakaan ole mikään ihan vähäpätöinen asia, että esim. tuhannet ja taas tuhannet Bravissimon asiakkaat ovat ikuisesti kiitollisia ko. yritykselle heidän asiantuntemuksestaan, kun vihdoin ja viimein jossain paikassa on löydetty se oikea koko tarpeeksi napakalla ympäryksellä ja tarpeeksi isolla kupilla.
Tuohon sun viimeiseen kappaleeseen, niin juu olen itsekin joskus törmännyt mielipiteisiin, että jonkun naisen mielestä on aivan kaameaa olla vaikkapa D-kuppia eikä missään nimessä suostu laittamaan päälleen sen kokoisia liivejä, vaikka se koko sitten olisikin juuri se oikea ja paras. Itse en ymmärrä. Eikö se nyt ole aivan sama, mitä siinä liivissä lukee, kunhan ne istuvat hyvin ja tuntuvat mukavilta? Omallakin kohdalla olen huomannut sen huvittavan tosiseikan, että liivikokoni tuntuu joskus olevan paljon suurempi asia ja nimenomaan sellainen ongelma-asia muille ihmisille kuin itselleni. Jos jossain yhteydessä tulee puhetta alusvaatteista ja liiveistä, ja sanon kokoni, aika usein ihmiset alkavat hyssytellä, pyöritellä silmiään ja vaihdella keskenään merkitseviä ja ilkeitä katseita. Ilmeisesti joko en saisi sanoa omaa "hyvää" kokoani ääneen, tai sitten minun kuvitellaan valehtelevan. Ihan mielenkiintoista. Mun mielestä kertoo paljon enemmän heistä ja heidän omituisista ennakkoluuloistaan kuin minusta.
- mitä ostetaan
koska useimmat sen kummemmin ajattelematta kuvittelevat kokonsa olevan juuri tälläistä "standardikokoa"=löytyy lähes kaikkialta, niin kyllähän kaupat sitten niitä myyvät. bisnesmaailmassa tarjotaan sitä mitä ihmiset ostavat.
en toki väitä että ei olisi olemassa ihmisiä joilla kuppikoko kuuluu näihin ostetuimpiin, mutta uskon silti syvästi että suomalaisten oikea yleisin ympärysmitta olisi lähempänä 65 kuin 75-80.. - keksin nopeasti
a) ihmisten kuppikoot ovat kasvaneet viimeisten vuosien aikana huomattavasti, samalla kun keskipaino on noussut.
b) sitä myydään, mitä ostetaan. Suurin osa naisista on fiksautunut siihen, että heillä ei ole isot tissit eli korkeintaan B- tai C-kuppi. Sinänsähän esim. 70D = 75 C = 80B eli osittain kyse on ihmisten väärinymmärryksestä sen suhteen, mitä kuppikoolla tarkoitetaan. Rinnakkaiskoon käyttö ei sinänsä ole huonoin mahdollinen asia, mutta esim. olkainten putoilu tissien pursuaminen liivin yläreunasta on aika tyypillinen ongelma silloin. Senhän näkee kesällä hyvin, monilla naisilla näkyy makkararaita paidan läpi.
Jonkun tutkimuksen mukaan 80%:lla suomalaisnaisistakin on oikeasti väärä kuppikoko. Eli siis tähän vähitellen heräillään..- Tissineiti
Itse en usko, että keskipainon kasvulla on kovinkaan suurta tekemistä keskimääräisen rintojen koon kasvun kanssa. Uskoisin, että ehkä kaikista eniten saamme syyttää/kiittää e-pilleriä.
Lisäksi uskon, että tilanteeseen on vaikuttanut myös yleisen ravitsemustilanteen parantuminen siten, että nykyisin on tarjolla riittävästi riittävän monipuolista ruokaa. Tämä on näkynyt keskipituuden kasvuna - ihmiset pystyvät siis venymään siihen täyteen potentiaaliseen mittaansa, kun tarjolla on riittävästi monipuolista ruokaa. Sama rintoihin: ne pystyvät kehittymään täyteen potentiaaliseen kokoonsa, kun monipuolista, ravitsevaa ruokaa on riittävästi.
Keskipainon kasvu näkyisi varmaan pidemmän päälle enemmän ympäryksessä kuin kupin kirjaimessa. Nythän tilanne on enemmänkin se, että tavallisen kokoiset ihmiset alle 80 ympäryksillä tarvitsevat entistä isompia kuppikokoja. Tähän on monia syitä, yksi toki se, että rintojen keskimääräinen koko kaiken kokoisilla (niin hoikilla kuin normaaleilla ja ylipainoisilla) ihmisillä on kasvanut, ja toisaalta taas se, että naiset ovat alkaneet paremmin tiedostamaan oman todellisen kuppikokonsa. Kun emme enää tyydy liian isoympäryksisiin liiveihin liian pienellä kupin kirjaimella, niin tottakai se syö myyntiä niiltä standardikokojen 70-85 A-D liiveiltä. - kahlata
Tissineiti kirjoitti:
Itse en usko, että keskipainon kasvulla on kovinkaan suurta tekemistä keskimääräisen rintojen koon kasvun kanssa. Uskoisin, että ehkä kaikista eniten saamme syyttää/kiittää e-pilleriä.
Lisäksi uskon, että tilanteeseen on vaikuttanut myös yleisen ravitsemustilanteen parantuminen siten, että nykyisin on tarjolla riittävästi riittävän monipuolista ruokaa. Tämä on näkynyt keskipituuden kasvuna - ihmiset pystyvät siis venymään siihen täyteen potentiaaliseen mittaansa, kun tarjolla on riittävästi monipuolista ruokaa. Sama rintoihin: ne pystyvät kehittymään täyteen potentiaaliseen kokoonsa, kun monipuolista, ravitsevaa ruokaa on riittävästi.
Keskipainon kasvu näkyisi varmaan pidemmän päälle enemmän ympäryksessä kuin kupin kirjaimessa. Nythän tilanne on enemmänkin se, että tavallisen kokoiset ihmiset alle 80 ympäryksillä tarvitsevat entistä isompia kuppikokoja. Tähän on monia syitä, yksi toki se, että rintojen keskimääräinen koko kaiken kokoisilla (niin hoikilla kuin normaaleilla ja ylipainoisilla) ihmisillä on kasvanut, ja toisaalta taas se, että naiset ovat alkaneet paremmin tiedostamaan oman todellisen kuppikokonsa. Kun emme enää tyydy liian isoympäryksisiin liiveihin liian pienellä kupin kirjaimella, niin tottakai se syö myyntiä niiltä standardikokojen 70-85 A-D liiveiltä.nämä pitkät selityksesi läpi (miksiköhän muut selviävät vähemmillä riveillä).
Tiedän että eri valmistajilla kuppikoko ja yleensäkin rintaliivien koko vaihtelee paljon. Minullakin on samalla ympärysmitalla rintsikoita B-D kupilla ja kaikki ovat juuri sopivia. D-kuppiset möi rintaliivimyyjä sovittamalla, yhdet B-kuppiset taas jäävät pikkuisen vajaaksi.
Minulla ei ainakaan ole rinnat kasvaneet painon noustessa, koska rinnoissa ei ole rasvaa (lääkärin toteamus ultrassa). Saisi kyllä hiukan kasvaakin, niin olisi paremmin suhteessa muuhun vartaloon. - yksi juttu
kahlata kirjoitti:
nämä pitkät selityksesi läpi (miksiköhän muut selviävät vähemmillä riveillä).
Tiedän että eri valmistajilla kuppikoko ja yleensäkin rintaliivien koko vaihtelee paljon. Minullakin on samalla ympärysmitalla rintsikoita B-D kupilla ja kaikki ovat juuri sopivia. D-kuppiset möi rintaliivimyyjä sovittamalla, yhdet B-kuppiset taas jäävät pikkuisen vajaaksi.
Minulla ei ainakaan ole rinnat kasvaneet painon noustessa, koska rinnoissa ei ole rasvaa (lääkärin toteamus ultrassa). Saisi kyllä hiukan kasvaakin, niin olisi paremmin suhteessa muuhun vartaloon.Keskustelin tuossa taannoin, jokunen kuukausi sitten, erään tunnetun eurooppalaisen alusasuja valmistavan yrityksen edustajan kanssa. Tällä yrityksellä on myynnissä myös näitä 65 ympäryksisiä liivejä.
Tämä tehtaan edustaja siinä keskustelun lomassa sitten tokaisin minulle, että "suomalaiset naisethan eivät tälläisiä 65-liivejä tarvitsekaan. Ei näitä oikeastaan myydä minnekään muualle kuin Englantiin."
Että siinä perinteikkään liivivalmistajan edustajan näkemys Euroopan liivimarkkinoista ja eurooppalaisten naisten mitoista. - Tissineiti
kahlata kirjoitti:
nämä pitkät selityksesi läpi (miksiköhän muut selviävät vähemmillä riveillä).
Minulla ei ainakaan ole rinnat kasvaneet painon noustessa, koska rinnoissa ei ole rasvaa (lääkärin toteamus ultrassa). Saisi kyllä hiukan kasvaakin, niin olisi paremmin suhteessa muuhun vartaloon.Heh, ihan nyt ensimmäisenä, älä lue tekstejäni, jos et jaksa. Hyvin yksinkertaista :) Mene muualle itkemään jos et ymmärrä, miksi jotakuta saattaa kiinnostaa alusvaatteet niin paljon, että jaksaa niistä pitkiäkin tekstejä naputella. Helppoa, eikö vain :)
Toisekseen, en näe mitään pointtia teksissäsi, joka liittyisi tähän kyseessä olevaan aiheeseen. Mitä yrität sanoa? Kyllä varmaan kaikki naiset, jotka ovat käyttäneet useampaa kuin yhtä liivimerkkiä ja -mallia tietävät, että se sopivin koko vaihtelee. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa, absoluuttista liivikokoa, joka sopisi joka ikisessä merkissä ja mallissa.
Sinulla ei ole kasvaneet rinnat painon noustessa - selvä. Ajattelitko, että se on sitten se ainoa totuus, joka pätee kaikilla? Onko sulla kasvanut sitten ympärysmitta vai? Vai mikä tässä nyt on se pointtisi?
Vai oliko suurin motiivisi vastata päästäksesi sanomaan mulle, että muut tyypit selviävät vähemmillä kirjoitusriveillä? Siis ihan aikuisten oikeasti, jelppaa vähän, nyt ei ymmärrä :D - Tissineiti
yksi juttu kirjoitti:
Keskustelin tuossa taannoin, jokunen kuukausi sitten, erään tunnetun eurooppalaisen alusasuja valmistavan yrityksen edustajan kanssa. Tällä yrityksellä on myynnissä myös näitä 65 ympäryksisiä liivejä.
Tämä tehtaan edustaja siinä keskustelun lomassa sitten tokaisin minulle, että "suomalaiset naisethan eivät tälläisiä 65-liivejä tarvitsekaan. Ei näitä oikeastaan myydä minnekään muualle kuin Englantiin."
Että siinä perinteikkään liivivalmistajan edustajan näkemys Euroopan liivimarkkinoista ja eurooppalaisten naisten mitoista.Ehkä niitä ei vielä niin paljoa menekään, kun täällä ollaan vasta aivan lapsenkengissä mitä tulee oikean liivikokonsa tiedostamiseen. Kysyntä kasvaa aivan varmasti, kunhan useammat naiset vaan heräävät tarkistuttamaan oman sopivan liivikokonsa. Ja Englannissa nyt on muutoinkin ihan "pikkasen" isompi populaatio, joten tietenkään myyntivolyymit eivät ole samat kuin pienessä Suomessa.
Mutta siis mikä asenne ja tieto siinä liivikauppiaalla! :D Esmes täällähän tulee jatkuvasti esille naisia, jotka kyselevät 65-ympärysten perään ja vieläpä isoilla kupeilla. Samoin on paljon naisia, jotka tarvitsevat 60-ympäryksen kuin myös niillä isommilla D kupeilla. Puhumattakaan sitten naisista, jotka tarvitsevat näitä pieniä ympäryksiä ihan missä vaan kuppikokoluokissa, mutta eivät löydä eivätkä ikinä niiden perään edes kysele, kun luulevat erheellisesti että mitään ei kuitenkaan ole missään tarjolla. En ihmettele, että vallalla on tuollainen harhaluulo että 60-65 -ympärykset olisivat jotenkin tosi harvinaisia, kun jo kerran maahantuojan mielikuvat ovat tuollaiset. Ei kai niitä ympäryksiä kukaan ostakaan, kun ei niitä ole juuri ollenkaan edes tarjolla! - hissuliisa
Tissineiti kirjoitti:
Heh, ihan nyt ensimmäisenä, älä lue tekstejäni, jos et jaksa. Hyvin yksinkertaista :) Mene muualle itkemään jos et ymmärrä, miksi jotakuta saattaa kiinnostaa alusvaatteet niin paljon, että jaksaa niistä pitkiäkin tekstejä naputella. Helppoa, eikö vain :)
Toisekseen, en näe mitään pointtia teksissäsi, joka liittyisi tähän kyseessä olevaan aiheeseen. Mitä yrität sanoa? Kyllä varmaan kaikki naiset, jotka ovat käyttäneet useampaa kuin yhtä liivimerkkiä ja -mallia tietävät, että se sopivin koko vaihtelee. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa, absoluuttista liivikokoa, joka sopisi joka ikisessä merkissä ja mallissa.
Sinulla ei ole kasvaneet rinnat painon noustessa - selvä. Ajattelitko, että se on sitten se ainoa totuus, joka pätee kaikilla? Onko sulla kasvanut sitten ympärysmitta vai? Vai mikä tässä nyt on se pointtisi?
Vai oliko suurin motiivisi vastata päästäksesi sanomaan mulle, että muut tyypit selviävät vähemmillä kirjoitusriveillä? Siis ihan aikuisten oikeasti, jelppaa vähän, nyt ei ymmärrä :DMinusta on liikuttavaa tämä isojen kuppien puolustelu täällä.
Valtaosa liivivalmistajista on sitten vaan ilmeisesti niin tyhmiä, että hekään eivät ole tiedostaneet, että suurille kupeille pienillä ympäryksillä on oikeasti enemmän kysyntää kuin ns."normaali" koolle!
Sun täytyis nyt sitten ottaa yhteyttä nimekkäisiin valmistajiin ja kertoa heille miten tyhmää on valmistaa liivejä vaan A,B,C ja d kupeilla. - hohhhoijjakkkkkaaaaaaaaa
Tissineiti kirjoitti:
Ehkä niitä ei vielä niin paljoa menekään, kun täällä ollaan vasta aivan lapsenkengissä mitä tulee oikean liivikokonsa tiedostamiseen. Kysyntä kasvaa aivan varmasti, kunhan useammat naiset vaan heräävät tarkistuttamaan oman sopivan liivikokonsa. Ja Englannissa nyt on muutoinkin ihan "pikkasen" isompi populaatio, joten tietenkään myyntivolyymit eivät ole samat kuin pienessä Suomessa.
Mutta siis mikä asenne ja tieto siinä liivikauppiaalla! :D Esmes täällähän tulee jatkuvasti esille naisia, jotka kyselevät 65-ympärysten perään ja vieläpä isoilla kupeilla. Samoin on paljon naisia, jotka tarvitsevat 60-ympäryksen kuin myös niillä isommilla D kupeilla. Puhumattakaan sitten naisista, jotka tarvitsevat näitä pieniä ympäryksiä ihan missä vaan kuppikokoluokissa, mutta eivät löydä eivätkä ikinä niiden perään edes kysele, kun luulevat erheellisesti että mitään ei kuitenkaan ole missään tarjolla. En ihmettele, että vallalla on tuollainen harhaluulo että 60-65 -ympärykset olisivat jotenkin tosi harvinaisia, kun jo kerran maahantuojan mielikuvat ovat tuollaiset. Ei kai niitä ympäryksiä kukaan ostakaan, kun ei niitä ole juuri ollenkaan edes tarjolla!kuka puhui mitään maahantuojasta??
Ihan olen puhunut tehtaan edustajan kanssa ns."pääkallonpaikalla", joten mistään asenteisesta maahantuojasta ei ole kysymys, vaan ihan valmistajasta itsestään, ja vieläpä valmistajasta joka on melko tunnettu, varmasti sinäkin tiedät nimen, jos sen tähän laittaisin.
Itselläsi tuntuu olevan oma lehmä ojassa näiden "pieni ympärys-suuri kuppi" palopuheiden suhteen... muuten en oikein ymmärä tätä kiihkoasi. - alkkaritäti
yksi juttu kirjoitti:
Keskustelin tuossa taannoin, jokunen kuukausi sitten, erään tunnetun eurooppalaisen alusasuja valmistavan yrityksen edustajan kanssa. Tällä yrityksellä on myynnissä myös näitä 65 ympäryksisiä liivejä.
Että siinä perinteikkään liivivalmistajan edustajan näkemys Euroopan liivimarkkinoista ja eurooppalaisten naisten mitoista.On pakko yhtyä tähän mielipiteeseen, ison liiviliikkeen myyjänä olen huomannut, että lähes viimeisimpänä jäävät aina tankoon esimerkiksi 70-ympärysmitta. 75 menee, mutta aika harvoin. 65-ympäryksellistä liiviä meillä ei ole edes myynnissäkään, oli joskus, mutta ne pyörivät edelleen alekopassa, kukaan ei edes ole minun aikanani kysynyt moisia kokoja.. Mutta tämä vain oma kokemukseni asiasta :)
- Tissineiti
hissuliisa kirjoitti:
Minusta on liikuttavaa tämä isojen kuppien puolustelu täällä.
Valtaosa liivivalmistajista on sitten vaan ilmeisesti niin tyhmiä, että hekään eivät ole tiedostaneet, että suurille kupeille pienillä ympäryksillä on oikeasti enemmän kysyntää kuin ns."normaali" koolle!
Sun täytyis nyt sitten ottaa yhteyttä nimekkäisiin valmistajiin ja kertoa heille miten tyhmää on valmistaa liivejä vaan A,B,C ja d kupeilla.On se jännä, kuinka naiset jaksaa olla kateellisia ja pikkusieluisia. Se on näköjään sulta pois, että toisilla on iso kuppi ja pieni ympärys. No, jos haluat energiaasi ja elämääsi tuhlata katkeruuteen ja vihaan, niin siitä vaan. Se kun taas ei ole minulta pois, päinvastoin! :)
- Tissineiti
hohhhoijjakkkkkaaaaaaaaa kirjoitti:
kuka puhui mitään maahantuojasta??
Ihan olen puhunut tehtaan edustajan kanssa ns."pääkallonpaikalla", joten mistään asenteisesta maahantuojasta ei ole kysymys, vaan ihan valmistajasta itsestään, ja vieläpä valmistajasta joka on melko tunnettu, varmasti sinäkin tiedät nimen, jos sen tähän laittaisin.
Itselläsi tuntuu olevan oma lehmä ojassa näiden "pieni ympärys-suuri kuppi" palopuheiden suhteen... muuten en oikein ymmärä tätä kiihkoasi.Hmmmm jotenkin nyt epäilen tuota tarinaasi ;)
No, oli miten oli, sinänsähän tuo "tehtaan edustaja, ei maahantuoja" on vieläkin pahempi juttu. Hänellähän kun ei ainakaan ole juuri mitään käytännön hajua, mitä missäkin tarvitaan, kun ei edes suoraan ole eri maiden asiakaskunnan kanssa tekemisissä. Toisin kuin maahantuoja. Tehdashenkilöhän vain tuijottaa niitä tilastoja, mitä maahantuoja on saanut minnekin myytyä. Eivät he kysele liivilikkeiltä suoraan, mille on tarvetta.
Edelleen toistan, että tietenkään täällä ei vielä kovinkaan paljon kysyntää ole, kun vasta ollaan heräilemässä oman oikean liivikokonsa tiedostamiseen. Kysyntä on kuitenkin ihan selkeästi kasvamassa. Tarjontaa on kuitenkin vielä niin vähän, että itsekin tilaan liivini pääsääntöisesti Englannista lukuisten muiden kaltaisteni tavoin. Eikös se olisi tuolle sinun tehtaanedustajallekin kannattavampaa myydä niitä liivejään tänne Suomeen, josta asiakkaat ne sitten ostaisivat, kuin myydä niitä vain Englantiin, josta me suomalaisetkin niitä tilataan?
Ja muutenkin kun suomalaisnaisillahan on tää mentaliteetti, että alsuvaatteisiin ei haluta laittaa rahaa, niin yritä siinä sitten suositella jollekin hyvässä alusvaatekaupassa käyntiä. Täällä kuljetaan mieluummin niissä Lindexin vääränkokoisissa halpiksissa, kuin mennään liivikauppaan ja ostetaan kunnolliset, hyvin istuvat ja laadukkaat liivit.
Tuo on kyllä huvittavaa, kuinka kateelliset akat jaksaa näitä salaliittoteorioita kehitellä kun eivät yksinkertaisesti kestä, että joillakin naisilla on käynyt parempi tuuri tissien suhteen. Ihan tiedoksesi, en ole minkään liivifirman palkkalistoilla. Helpottiko? - Tissineiti
alkkaritäti kirjoitti:
On pakko yhtyä tähän mielipiteeseen, ison liiviliikkeen myyjänä olen huomannut, että lähes viimeisimpänä jäävät aina tankoon esimerkiksi 70-ympärysmitta. 75 menee, mutta aika harvoin. 65-ympäryksellistä liiviä meillä ei ole edes myynnissäkään, oli joskus, mutta ne pyörivät edelleen alekopassa, kukaan ei edes ole minun aikanani kysynyt moisia kokoja.. Mutta tämä vain oma kokemukseni asiasta :)
..koska eivät välttämättä tiedä omaa todellista liivikokoaan. Moni ei edes tiedä, että on olemassa liivejä alle 70 ympäryksellä, vaikka tarve sellaisille olisikin.
Paikkakuntakin voi vaikuttaa asiaan. Pienellä paikkakunnalla saattaa olla ehkä kaksi naista, jotka tarvitsevat 65-ympäryksen liivit, ja hekin täysin tietämättömiä omasta parhaasta liivikoostaan.
Kuten sanoitkin, tuo on oma kokemuksesi yhdestä liikkeestä yhdellä paikalla. Ei sen perusteella voida vetää mitään yleistyksiä, että näin on tilanne joka paikassa.
Viimeisimmät kerrat, kun olen käynyt liivikaupassa (harvoin käyn koska eniten tilaan), on jossakin viereisistä kopeista aina ollut joku joka tarvitsee vähintään sen 65-ympäryksen. Kerran oli 60-ympärystä tarvitseva, joka oli todella turhautunut, kun sitä ei ollut tarjolla ja totesi joutuvansa menemään ompelijalle 65-ympäryksen liivien kanssa. Puhun tässä noin kolmesta kerrasta, kaikki viime vuoden puolella. Aika jännä sattuma, jos ne pienet ympärykset todella olisivat niin älyttömän harvinaisia, että kuitenkin lähes aina kun itse käyn liivikaupassa joku tuntuu sellaisia tarvitsevan. Mutta kyse onkin pk-seudusta, jossa kysyntää taitaa olla muutenkin eniten. - pienempirintainen
hissuliisa kirjoitti:
Minusta on liikuttavaa tämä isojen kuppien puolustelu täällä.
Sun täytyis nyt sitten ottaa yhteyttä nimekkäisiin valmistajiin ja kertoa heille miten tyhmää on valmistaa liivejä vaan A,B,C ja d kupeilla.musta isommat kuin c-kupit on vasen mielisiä... ei sen takia että olisin kateellinen (pienikokoisena ihmisenä näyttäisi melko hulvattomalta jos minulla olisi suuren suuret rinnat) vaan siksi koska minulle on tullut ns. traumoja suurista rinnoista kun yläasteella luokallani oli kerran huomion kipeä tyttö joka käytti oikein avaria kaula-aukkoja, ei siinä vielä mtn mutta kun se samainen ihminen saattoi tulla nenän eteen heiluttelemaan ja hytkyttelemään niitä!! siis jopa tyttöjen eteen!! hrr... itse en ainakaan pidä sellaisesta :6
- miten onnistuu
Miten tuo kuppikoko oikein määritellään? Miten voin tarkistaa itse mittaamalla oman liivikokoni?
- tietäjätär
Suora lainaus wikipediasta:
"Kuppikoko saadaan selville mittaamalla ympärysmitta rintojen päältä korkeimmalta kohdalta sekä rintojen alapuolelta. Näiden mittojen erotus kertoo kuppikoon. Rintojen ympärysmittaa on joskus hankala mitata, joten sovittaminen on paras tapa löytää oikea koko.
* AA = erotus n. 11cm
* A = n. 13 cm
* B = n. 15 cm
* C = n. 17 cm
* D = n. 19 cm
* DD/E = n. 21 cm
Jos ympärysmitta on esimerkiksi 75 cm ja rintojen päältä mitattu 90 cm eli erotus on 15 cm, rintaliivien koko on B 75 tai 70B." - mittaaminen ei
tietäjätär kirjoitti:
Suora lainaus wikipediasta:
"Kuppikoko saadaan selville mittaamalla ympärysmitta rintojen päältä korkeimmalta kohdalta sekä rintojen alapuolelta. Näiden mittojen erotus kertoo kuppikoon. Rintojen ympärysmittaa on joskus hankala mitata, joten sovittaminen on paras tapa löytää oikea koko.
* AA = erotus n. 11cm
* A = n. 13 cm
* B = n. 15 cm
* C = n. 17 cm
* D = n. 19 cm
* DD/E = n. 21 cm
Jos ympärysmitta on esimerkiksi 75 cm ja rintojen päältä mitattu 90 cm eli erotus on 15 cm, rintaliivien koko on B 75 tai 70B."toimi noin, koska rintojen malli vaihtelee. Kuppikoolle on tärkeämpää mnnä oikealta kohdalta rinnan alaosan ympäri, kuin olla sentilleen oikein päältä mitattuna.
- ratkaise
mittaaminen ei kirjoitti:
toimi noin, koska rintojen malli vaihtelee. Kuppikoolle on tärkeämpää mnnä oikealta kohdalta rinnan alaosan ympäri, kuin olla sentilleen oikein päältä mitattuna.
Tuossa Wikipedian lainauksessa ei ollut sitä tärkeintä tietoa. Mittaus rintojen päältä tehdään rintaliivit puettuna. Silloin rintojen malli ei vaikuta. Omat rintani ovat ryhdikkäät, joten voin mitata ilman rintsikoitakin.
- hiukan harhaan johtavia
Kun sanotaan että on kokoa 75B yms niin heti mielletään että kyseisen henkilön rintakehä on ympärykseltään 73-77cm. Itse tarvitsen 60 tai 65 ympärystä, vaikka mittanauha sanoo että 70 olisi oikea koko.. Ehkä helpottaisi ihmisiä jos liivien ympäryksistä tehtäisiin n. 5cm tiukempia (70 ympäryksestä tulisi uusi 75) Näin ehkä useampi osaisi ostaa omaa kokoaan, ja olisi jotenkin loogisempaa ostaa sitä ympärystä mitä mittanauha suunnilleen näyttää. Itsekin kehotan kaikkia käymään asian tuntevassa liiviliikkeessa selvittämässä kokonsa, oikean kokoiset liivit kun tuntuvat paremmilta päällä ja rinnat näyttävät paremmilta.
- -mathilde-
Itse olen 40 ja jouduin toistakymmentä vuotta sitten opiskeluaikana pienennyttämään rintani leikkauksella koska kokoani (silloin 70F) ei ollut koko maassa! Silloin myyjät valistivat minua, että "noin pientä ympärysmittaa ei edes valmisteta". Siksi leikkauksessa lisättiin poimu, joten pääsin kokoon 80C. (Nyt olen taas vuosien aikana muuttunut ja olen kokoa 75E, eli mustalle listalle takaisin).
Suomeen ei vaan yleensä osteta sisään kauppojen "erikoisiksi" leimaamia kokoja. (Sillä, mitkä naisten todelliset mitat ovat, ei ole niin väliä). Siksi asiakkaan on pakko ostaa mitä on, kun harva DD kuppinen haluaa hypähdellä iloisesti kadulla ilman liivejä...
Kauppiaat inisevät että "kukaan asiakas ei osta isoja kokoja ja sitten tulee liikaa kustannuksia ja siksi niitä kokoja ei haluta alunperinkään hankkia riippakiveksi, kun täällä Suomessa on pienemmät markkinat ja blablablaa” - tätä valitusvirttä on toistettu mulle viime 20 v aikana useasti. Siihen olen sanonut että tässähän minä tuota "friikkikokoa" ostaisin jos sulla sitä olis! Ei muuta myyjien asennetta.
Suomalainen kauppias myy sulle mitä hän haluaa, muissa maissa taas ajatellaan, pitää tarjota mitä asiakas haluaa, muuten se vie rahansa pois liikkeestä.
Nyt on hyvä että naiset ovat huomanneet mittauttaa oikean kokonsa ja ruveta valistuneina kuluttajina vaatimaan rahoilleen vastinetta. Nimenomaan pieni ympärysmitta-suuri kuppi -yhdistelmällä hyvin tukea-antavat liivit ovat ehdottomat jo terveyden kannalta.
Tilanne on siis parantunut hieman.
Mutta jos etsii hyvin valmistettuja ja sopivaa mallia olevia liivejä sellaisessa tyylissä ja värissä ja sellaisilla alushousuilla jotka haluaa - ei niitä helposti löydä tänäänkään. Nythän täällä tarjotaan vaan push-upia ja balconetteä ja olkaimet ovat leveät kuin 7 leivän uuni. Noi eivät mulle kapeaharteisena sovi, joten suurin osa mun koossa tänäänkin tarjotuista liiveistä ovat tyyliä: mummo beigenä, valkeana tai mustana napaan asti ulottuvilla pöksyillä. Mummot taas ei istu mun imagoon ;-)
Joten sanon, "Non, merci" ja ostan kaikki alusvaatteeni ulkomailta, joten sekin raha on pois paikallisten kauppiaiden pussista. Ei niin fiksua bisnestä sittenkään.- sivusta.
"Noi eivät mulle kapeaharteisena sovi, joten suurin osa mun koossa tänäänkin tarjotuista liiveistä ovat tyyliä: mummo beigenä, valkeana tai mustana napaan asti ulottuvilla pöksyillä."
Minulla on suhtleveät hartiat, mutta ei ne push-up'ien ym. olkaimet pysy minullakaan aina ylhäällä.
Minä taas käytän kroppani takia mieluummin noita napaan asti ulottuvia pöksyjä. Mutta niiden löytäminen on nykyisin työn takana. Maximallia on todella harvassa (en pidä jostain todella mummomallisista puuvillalöpsäkkeistä), suurin osa kauppojen pöksyistä on hipstereitä. Noista en kuitenkaan pidä, ne eivät ole mielestäni mukavia kun vyötärönauha valuu röllykkämahani alle ja tuntuu että pöksyt on puolitangossa. - -mathilde-
sivusta. kirjoitti:
"Noi eivät mulle kapeaharteisena sovi, joten suurin osa mun koossa tänäänkin tarjotuista liiveistä ovat tyyliä: mummo beigenä, valkeana tai mustana napaan asti ulottuvilla pöksyillä."
Minulla on suhtleveät hartiat, mutta ei ne push-up'ien ym. olkaimet pysy minullakaan aina ylhäällä.
Minä taas käytän kroppani takia mieluummin noita napaan asti ulottuvia pöksyjä. Mutta niiden löytäminen on nykyisin työn takana. Maximallia on todella harvassa (en pidä jostain todella mummomallisista puuvillalöpsäkkeistä), suurin osa kauppojen pöksyistä on hipstereitä. Noista en kuitenkaan pidä, ne eivät ole mielestäni mukavia kun vyötärönauha valuu röllykkämahani alle ja tuntuu että pöksyt on puolitangossa.Ai eikö sullekaan istu push-upit? Kumma että niitä on sitten kaupat pullollaan. Höh.
Olet hyvä esimerkki siitä, että jokaiselle pitäisi olla ne parhaiten sopivat ja itse miellyttävimmät pikkarit. Joka rintiliiville saisi olla 3-4 erilaiset pöksyt kaupan valikoimassa.
Itse etsin hipstereitä, ja isoissa kuppikoissa tuppaa vain olemaan vaihtoehtona joko stringit tai tai-housut. Pöh.
Mutta apua sulle: ulkomailla on jo vähän aikaa ollut muodissa sellaiset 50-luvun pin-up -tyyppiset alusvaatteet, joten niihin usein kuuluu korkeavyötäröiset aluhousutkin (engl. 'pistol panties' tms.). Kauniita settejä löytyy.
Laitan pari linkkiä erilaisista malleista:
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=AU-1514&mci=&size=&colour=&image=r643895-p643899-front
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=LY-09164&mci=&size=&colour=&image=r642338-p642375-front
Noi yllä oli aikamoista pitsihörhelöä, mutta jos haluaa shortsimallisen yksinkertaisen joka on sileää matskua löytyy Sloggilta tämä, liekö myynnissä Suomessa?:
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=SI-27761&mci=&size=&colour=&image=r112-p529003-front
Sitten on näitä muotoilevia:
www.barenecessities.com/Wacoal_product_WACOAL808161_,size,.htm
Joissakin bikinimalleissakin on pistoolipöksyt:
www.swimwearboutique.com/shopping/itemview.asp?gnum=4320&gid=2772&dept=Swimwear&vend=Pistol Panties 2008&vendnum=235&aid=2772&cat=Two Piece
Monissa ranskalaisissa yms. laatumerkeissä on vaihtoehtona korkea housu (ransk. "culotte taille haute", engl. "full brief" tai "high cut"), esim. Marie Jolla ja Prima Donnalla
www.mariejo.com/collection/serie/collection/mariejo/EN/423/2044/default.aspx
Joissakin on "tummy control" eli masua litistävä suunnittelu. - erilainen...
-mathilde- kirjoitti:
Ai eikö sullekaan istu push-upit? Kumma että niitä on sitten kaupat pullollaan. Höh.
Olet hyvä esimerkki siitä, että jokaiselle pitäisi olla ne parhaiten sopivat ja itse miellyttävimmät pikkarit. Joka rintiliiville saisi olla 3-4 erilaiset pöksyt kaupan valikoimassa.
Itse etsin hipstereitä, ja isoissa kuppikoissa tuppaa vain olemaan vaihtoehtona joko stringit tai tai-housut. Pöh.
Mutta apua sulle: ulkomailla on jo vähän aikaa ollut muodissa sellaiset 50-luvun pin-up -tyyppiset alusvaatteet, joten niihin usein kuuluu korkeavyötäröiset aluhousutkin (engl. 'pistol panties' tms.). Kauniita settejä löytyy.
Laitan pari linkkiä erilaisista malleista:
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=AU-1514&mci=&size=&colour=&image=r643895-p643899-front
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=LY-09164&mci=&size=&colour=&image=r642338-p642375-front
Noi yllä oli aikamoista pitsihörhelöä, mutta jos haluaa shortsimallisen yksinkertaisen joka on sileää matskua löytyy Sloggilta tämä, liekö myynnissä Suomessa?:
www.figleaves.com/uk/product.asp?product_id=SI-27761&mci=&size=&colour=&image=r112-p529003-front
Sitten on näitä muotoilevia:
www.barenecessities.com/Wacoal_product_WACOAL808161_,size,.htm
Joissakin bikinimalleissakin on pistoolipöksyt:
www.swimwearboutique.com/shopping/itemview.asp?gnum=4320&gid=2772&dept=Swimwear&vend=Pistol Panties 2008&vendnum=235&aid=2772&cat=Two Piece
Monissa ranskalaisissa yms. laatumerkeissä on vaihtoehtona korkea housu (ransk. "culotte taille haute", engl. "full brief" tai "high cut"), esim. Marie Jolla ja Prima Donnalla
www.mariejo.com/collection/serie/collection/mariejo/EN/423/2044/default.aspx
Joissakin on "tummy control" eli masua litistävä suunnittelu.kun en osta koskaan alusasusettejä. Minusta niissä ei ole koskaan minulle kooltaan ja malliltaan sopivia ylä- ja alaosia yhdisteltynä. Minusta on parempi vaihtoehto ostaa rintsikat ja pöksyt erikseen juuri sellaista kokoa ja mallia joka miellyttää.
- -mathilde-
erilainen... kirjoitti:
kun en osta koskaan alusasusettejä. Minusta niissä ei ole koskaan minulle kooltaan ja malliltaan sopivia ylä- ja alaosia yhdisteltynä. Minusta on parempi vaihtoehto ostaa rintsikat ja pöksyt erikseen juuri sellaista kokoa ja mallia joka miellyttää.
kyllä settienkin housuosat saa ostaa erikseen. Jos hankkii valkeaa ja mustaa, niin eri pari liiveihin mallaaminen onnistuu hyvin.
Itse olen vähän niuho tuossa kun käytän värillisiä ja kuviollisia rintaliivejä, joten haluan tietysti siihen sopivan parin, siksi ostan aina setin. - erilainen...
-mathilde- kirjoitti:
kyllä settienkin housuosat saa ostaa erikseen. Jos hankkii valkeaa ja mustaa, niin eri pari liiveihin mallaaminen onnistuu hyvin.
Itse olen vähän niuho tuossa kun käytän värillisiä ja kuviollisia rintaliivejä, joten haluan tietysti siihen sopivan parin, siksi ostan aina setin.Taitaa minulla olla sekin vaikuttamassa että vaihdan pikkupöksyt päivittäin, mutta rintaliivejä harvemmin. Erillisiä pikkupöksyjä saa huomattavasti halvemmalla kuin settien pöksyjä.
- todennäköisimmin
liivimyyjät taitaa kulkea mainostelemassa palstalla toiselle asiakkaan roolissa että saavat itselleen lisää asiakkaita. Ja ehkä erikoisliivilliikkeissäkin on pientä vilppiä, tottakai niiden täytyy saada omaa tuotettaan myytyä ja miten muuten se onnistuu kuin myymällä kokoja joita vain erikoisliikkeistä löytyy. Eli vaikka näyttäis että asiakas ois esim. 75D kokoa niin se väännetään mahdollisuuksien mukaan siihen 70E:hen tai F:ään tai mihin lie että varmasti ei normiliikkeistä liivejä löydy. Helppohan se on keksiä uusi koko jos tarvittaessa uskotellaan että liivien todellakin täytyy puristaa rintakehäsi henkihieveriin uutena ja ne kaikki läskit mitä kainaloista irti lähtee on pakko sulloa sinne kuppeihin. Ja tietysti voidaan myydä oikeasti ympärystä 75 70:nä ja niin edelleen, pääasia että koko saadaan vaikuttamaan sellaiselta mitä ei normiliikeistä löydy. Kuinkahan monella tavallisella suomalaisnaisella on esim. vyötärö 65 cm? Ja että rinnanalus olisi yhtä kapea? Niinpä niin.
- Mortabella
En ole liivimyyjä, enkä millään tavalla alan kanssa tekemisissä. Siitä huolimatta minäkin olen sitä mieltä, että naiset pitävät ympärykseltään liian suuria ja kupiltaan liian pieniä liivejä.
Itse olen siirtynyt 100-105F-koosta kokoon 90-95H ja sen on parantanut suorastaan elämänlaatuani. Tissit ovat kohdallaan, liivejä ei tarvitse asetella päivän mittaan, mikään ei tursua, vaatteet istuvat paremmin, vyötärö tulee edes vähän esiin, hartijoihin ei jää painaumia olkaimista, hartiat eivät kipeydy, liivit tukevat hyvin jne jne. Voi kun olisin ymmärtänyt tuon jo vuosia sitten! - tuota...
Mortabella kirjoitti:
En ole liivimyyjä, enkä millään tavalla alan kanssa tekemisissä. Siitä huolimatta minäkin olen sitä mieltä, että naiset pitävät ympärykseltään liian suuria ja kupiltaan liian pieniä liivejä.
Itse olen siirtynyt 100-105F-koosta kokoon 90-95H ja sen on parantanut suorastaan elämänlaatuani. Tissit ovat kohdallaan, liivejä ei tarvitse asetella päivän mittaan, mikään ei tursua, vaatteet istuvat paremmin, vyötärö tulee edes vähän esiin, hartijoihin ei jää painaumia olkaimista, hartiat eivät kipeydy, liivit tukevat hyvin jne jne. Voi kun olisin ymmärtänyt tuon jo vuosia sitten!Miten rintaliivit tuovat vyötäröä esiin. Ei ainakaan minulla, vaikka olenkin siirtynyt mittanauhan osittamaa ympäryskokoa pienempiin rintaliiveihin.
- -mathilde-
Mikäs trolli olet? Olet oudolla ristiretkellä meitä muodokkaita naisia vastaan. Mikäs sun ongelmasi on?
Enpä usko että kenenkään myyjän tarvitsee roikkua täällä palstalla, me isokuppiset emme ole yhtään tyhmempiä kuluttajia kuin muutkaan, osaamme vaatia että saamme oikeankokoisia vaatteita mekin. Rintaliivien kokovalikoima on ennen vaan ollut pienempi, isompia kuppikokoja pienemmällä ympärysmitalla on vain ollut vaikeampi ostaa kun niitä ei ole ollut. Eikä valikoima edelleenkään mikään kummoinen ole, joten miksi asiasta ei saisi keskustella.
Itselläni oli 65 cm vyötärö vielä 36-vuotiaana. Rinnanympärys aina ollut normaalisti 75 tai alle. Ei se kumma ole, riippuu vartalomallista. Mikäs siinä ei mene sulla jakeluun? - mutta tuskin
useimmilla ihmisillähän on sellanen vartalo että vyötärönympärys ei kauheasti eroa rinnanalusympäryksestä, ei ainakaan yli 10cm.. Itse tarvitsen 60 ympärystä koska 65 nousee ylös selästä ja alle mahtuu käsi. en kuitenkaan koe että omistaisin friikin pienen rintakehän, ehkä hieman kapeahko, mutta kuitenkin normaali. kyllä ehkä hieman saattavat nuo liiviliikkeen tädit yrittää mainostaa ja myydä kokoaan, sillä minulle usein on myyty sitä pienintä (70) ympärystä ihan iloisin mielin vaikka onkin tiedetty että kyseessä on aivan liian iso ympärys.
- Mortabella
tuota... kirjoitti:
Miten rintaliivit tuovat vyötäröä esiin. Ei ainakaan minulla, vaikka olenkin siirtynyt mittanauhan osittamaa ympäryskokoa pienempiin rintaliiveihin.
Tämä on tietenkin minun oma kokemukseni. Omalla kohdallani hyvät liivit vaikuttavat niin, koska tissien paino ei ole olkainten varassa, jolloin hyvä ryhti on helpompi säilyttää. Raskaat rinnat painavat muuten ryhtiä kasaan. Se tekee ihan selvän eron vyötäröön ainakin näin yli satakiloisella. Lisäksi sekin vaikuttaa, että hyvät liivit pitävä rinnat korkeammalla, pois tuosta ylävatsalta makoilemasta. Muotoonleikatut vaatteet istuvat paremmin.
- Tissineiti
Johan on hieno salaliittoteoria! Sain tästä päivän naurut, kiitos! Nauru pidentää ikää (jatkakaa samaa mallia vaan niin ette pääse musta ikinä eroon:)
Itse en koskaan ole ollut töissä liivifirmassa ja tuskin koskaan tulen olemaankaan. Sinänsähän se voisi olla ihan mukava ammatti vaikka väliaikaisesti, mutta opintovalintani ja urasuunnitelmani ovat suuntautuneet kyllä aivan muualle kuin kaupalliselle alalle.
Onko se ihan totta noin vaikeaa uskoa, että kyllä ne liivikaupan tädit haluaa vain auttaa naisia löytämään sopivimman liivikoon? Minkäs he sille tekevät, jos nää pienet ympärykset isoilla kupeilla ei todellisuudessa ole niin harvinaisia, kuin meidät on aivopesty luulemaan.
Ja nuo mitat.. No, tästä on eriäviä mielipiteitä, mutta mun mielestä mitoilla ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa, mikä liivikoko kenellekin parhaiten sopii. Itse en olisi koskaan löytänyt sopivaa liivikokoa, jos olisin vain tuijottanut mittanauhaa ja peiliä. Joillain on eri kokemus, mutta aika monilla tämä täsmälleen sama. Meitä on niin älyttömän monen muotoisia ja mallisia. Monet naiset on lisäksi sanoneet, että heillä kapein kohta torsossa on heti rintojen alla, ja siitä alaspäin levennytään. Onko sulla nyt mielessä sellainen Barbie-vartalo? Kai tiedät, että barbivartalo ei ole todellisuutta?
Kuten tuossa jo aiemmin sanoin toiselle kirjoittajalle, niin on se jotenkin sääli kuinka ihmiset jaksaa tuhlata aikaansa ja energiaansa ihan puhtaaseen kateuteen ja omaan epävarmuuteen. Tietenkään se ei ole meiltä kurvikkailta pois. Ehkä miehet on meistä kiinnostuneempia juuri siksi, että me jaksetaan hymyillä ja olla ylpeitä itsestämme, sen sijaan että happamina ja katkerina kiroaisimme toisten naisten ulkonäköä! :) (ja tuo on sitte provo ;) - todennäköisimmin
Tissineiti kirjoitti:
Johan on hieno salaliittoteoria! Sain tästä päivän naurut, kiitos! Nauru pidentää ikää (jatkakaa samaa mallia vaan niin ette pääse musta ikinä eroon:)
Itse en koskaan ole ollut töissä liivifirmassa ja tuskin koskaan tulen olemaankaan. Sinänsähän se voisi olla ihan mukava ammatti vaikka väliaikaisesti, mutta opintovalintani ja urasuunnitelmani ovat suuntautuneet kyllä aivan muualle kuin kaupalliselle alalle.
Onko se ihan totta noin vaikeaa uskoa, että kyllä ne liivikaupan tädit haluaa vain auttaa naisia löytämään sopivimman liivikoon? Minkäs he sille tekevät, jos nää pienet ympärykset isoilla kupeilla ei todellisuudessa ole niin harvinaisia, kuin meidät on aivopesty luulemaan.
Ja nuo mitat.. No, tästä on eriäviä mielipiteitä, mutta mun mielestä mitoilla ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa, mikä liivikoko kenellekin parhaiten sopii. Itse en olisi koskaan löytänyt sopivaa liivikokoa, jos olisin vain tuijottanut mittanauhaa ja peiliä. Joillain on eri kokemus, mutta aika monilla tämä täsmälleen sama. Meitä on niin älyttömän monen muotoisia ja mallisia. Monet naiset on lisäksi sanoneet, että heillä kapein kohta torsossa on heti rintojen alla, ja siitä alaspäin levennytään. Onko sulla nyt mielessä sellainen Barbie-vartalo? Kai tiedät, että barbivartalo ei ole todellisuutta?
Kuten tuossa jo aiemmin sanoin toiselle kirjoittajalle, niin on se jotenkin sääli kuinka ihmiset jaksaa tuhlata aikaansa ja energiaansa ihan puhtaaseen kateuteen ja omaan epävarmuuteen. Tietenkään se ei ole meiltä kurvikkailta pois. Ehkä miehet on meistä kiinnostuneempia juuri siksi, että me jaksetaan hymyillä ja olla ylpeitä itsestämme, sen sijaan että happamina ja katkerina kiroaisimme toisten naisten ulkonäköä! :) (ja tuo on sitte provo ;)No en oo kateellinen todellakaan, en haluais mitään erikoiskokoja enkä E tai F-kuppeja. Itseasiassa haluaisin pienemmät rinnat, A- kuppi ois kiva. Ja olen kuullut kuinka parille on yritetty myydä liivilliikkessä sitä 70 ympärystä väkisin, vaikka se on ollut ahdistavan tiukka. Niin ja mulla ei oo ainakaan rinnanalus vyötäröä kapeampi vaan reilu 10cm leveämpi ja tuskin on monellakaan, sillä en mielestäni ole mitenkään poikkeuksellinen tuossa suhteessa . Ja mielestäni oon ihan tarpeeksi kurvikas kun vyötäröllä ja rinnanympäryksellä on eroa melkein 30cm.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: todellisuuden tilannekuvaahan ei voi hahmottaa täällä nettipalstoilla, täällä kulkee ne mainostajat ja sitten ne harvat erikoiskokoiset saarnaajat. Ja ne jotka ostaa normikokoja normiliikkeistä harvemmin edes käyvät tällaisilla palstoilla tai ainakaan kokevat mitään ongelmia, jonka takia pitäisi kysellä ja kokojaan täällä esitellä. Ja sitten ne samat innokkaat mainostaja täyttävät päivä toisensa jälkeen koko palstan ja luovat kuvan siitä että puolet naisista on nyt yhtäkkiä sitä erikoiskokoa. - Marja-70
todennäköisimmin kirjoitti:
No en oo kateellinen todellakaan, en haluais mitään erikoiskokoja enkä E tai F-kuppeja. Itseasiassa haluaisin pienemmät rinnat, A- kuppi ois kiva. Ja olen kuullut kuinka parille on yritetty myydä liivilliikkessä sitä 70 ympärystä väkisin, vaikka se on ollut ahdistavan tiukka. Niin ja mulla ei oo ainakaan rinnanalus vyötäröä kapeampi vaan reilu 10cm leveämpi ja tuskin on monellakaan, sillä en mielestäni ole mitenkään poikkeuksellinen tuossa suhteessa . Ja mielestäni oon ihan tarpeeksi kurvikas kun vyötäröllä ja rinnanympäryksellä on eroa melkein 30cm.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: todellisuuden tilannekuvaahan ei voi hahmottaa täällä nettipalstoilla, täällä kulkee ne mainostajat ja sitten ne harvat erikoiskokoiset saarnaajat. Ja ne jotka ostaa normikokoja normiliikkeistä harvemmin edes käyvät tällaisilla palstoilla tai ainakaan kokevat mitään ongelmia, jonka takia pitäisi kysellä ja kokojaan täällä esitellä. Ja sitten ne samat innokkaat mainostaja täyttävät päivä toisensa jälkeen koko palstan ja luovat kuvan siitä että puolet naisista on nyt yhtäkkiä sitä erikoiskokoa.Mitkä ovat erikoiskokoja?
Jos ajattelen omaa perhettäni, itseäni ja kolmea murkkuani, niin yhdelläkään meistä ei ole alle D-kupin liivejä. Itse olen kokoa 75G/70H, vanhin murkku kokoa 75E, keskimmäinen kokoa 80F ja nuorin, 13 v, kokoa 75D, jonka epäilen oikeasti olevan 70E.
Se on varmasti totta, että tähän keskusteluun eivät osallistu ne, joilla ei ole ongelmia liivien kanssa vaan saavat Prismoista ja Lindexeiltä. Ei minukaan kiinnosta isokenkäisten jutut, kun oma jalka 37 ja kenkiä saan ihan sellaisia kuin haluan. Mutta on tosi hienoa, että täällä jaksetaan keskustella ja erityinen kiitos Tissineidille, sinulla on ollut hyviä kommentteja. Toivottavasti keskustelu ei tyrehdy tähän vaan jatkuu:=)
Ja ihan huomiona, ei liiviliikkeiden myyjät aina tiedä kaikkea, kuten esim sitä, miten koot menevät enkku- ja EU-kokotaulukoissa. Miten eroaa enkku 34G ja EU 75G, eivät todellakaan ole sama koko:=) - tuota...
Mortabella kirjoitti:
Tämä on tietenkin minun oma kokemukseni. Omalla kohdallani hyvät liivit vaikuttavat niin, koska tissien paino ei ole olkainten varassa, jolloin hyvä ryhti on helpompi säilyttää. Raskaat rinnat painavat muuten ryhtiä kasaan. Se tekee ihan selvän eron vyötäröön ainakin näin yli satakiloisella. Lisäksi sekin vaikuttaa, että hyvät liivit pitävä rinnat korkeammalla, pois tuosta ylävatsalta makoilemasta. Muotoonleikatut vaatteet istuvat paremmin.
Minulla taas ei ole tuota ongelmaa kun kuppikoko on C ja rinnat ryhdikkäät. Tuon kokoiset rinnat eivät paina ryhtiä kumaraan, niitä ei edes huomaa normaalisti.
Mutta minulla tilanne onkin toisin päin. Ostin juuri perjantaina ihan kivan näköisen puseron (tai oikeammin lyhyt tunika). Koska muun kokoni takia jouduin ostamaan isoa kokoa, suunnittelija oli olettanut että sen kokoisella naisella roikkuu rinnat mahan päällä. Muotolaskokset ovat siis minulle liian alhaalla. Ostin tuon kuitenkin, kun oli kivan näköinen ja alennuksessa. - Tissineiti
No en oo kateellinen todellakaan, en haluais mitään erikoiskokoja enkä E tai F-kuppeja. Itseasiassa haluaisin pienemmät rinnat, A- kuppi ois kiva. Ja olen kuullut kuinka parille on yritetty myydä liivilliikkessä sitä 70 ympärystä väkisin, vaikka se on ollut ahdistavan tiukka. Niin ja mulla ei oo ainakaan rinnanalus vyötäröä kapeampi vaan reilu 10cm leveämpi ja tuskin on monellakaan, sillä en mielestäni ole mitenkään poikkeuksellinen tuossa suhteessa . Ja mielestäni oon ihan tarpeeksi kurvikas kun vyötäröllä ja rinnanympäryksellä on eroa melkein 30cm.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: todellisuuden tilannekuvaahan ei voi hahmottaa täällä nettipalstoilla, täällä kulkee ne mainostajat ja sitten ne harvat erikoiskokoiset saarnaajat. Ja ne jotka ostaa normikokoja normiliikkeistä harvemmin edes käyvät tällaisilla palstoilla tai ainakaan kokevat mitään ongelmia, jonka takia pitäisi kysellä ja kokojaan täällä esitellä. Ja sitten ne samat innokkaat mainostaja täyttävät päivä toisensa jälkeen koko palstan ja luovat kuvan siitä että puolet naisista on nyt yhtäkkiä sitä erikoiskokoa.Ei mene läpi, ettei toi sun hyökkäys johtuisi ihan puhtaasta kateudesta ja omasta epävarmuudestasi.
Jos et olisi kateellinen, niin mikä into sulla sitten edes on tähän keskusteluun tolla asenteella? Mikä sua motivoi? Jos olisit täysin sinut itsesi ja tän asian kanssa, niin eikö tän silloin pitäisi olla sulle aivan sama? Ja jos et ole kateellinen, miksi käytät ilmaisuja "myydään liivejä jotka kuristavat henkihieveriin ja läskit pursuaa, kaikki läskit kainaloista revitään kuppeihin, liivimyyjät ne täällä kiertää mainostamassa asiakkaan roolissa, liivimyyjät harrastaa vilppiä (ton voisi joku ottaa jopa kunnianloukkauksena ja tahallisena liiketoiminnan sabotoimisyrityksenä), harvat erikoiskokoiset saarnaajat, erikoiskokoiset täällä kyselevät ja kokojaan esittelevät..." Ymmärrätkö kuinka katkeralta kuulostat? Noi on aivan turhia ilmaisuja käyttää sellaiselle, joka ei ole kateellinen.
Erityisesti musta on liikuttavaa, että sun mielestä me "erikoiskokoiset" täällä esitellään(?) kokojamme. Siis jos puhe olisi vaikka että mistä löytää hyviä 75B liivejä tai hei onko teillä muilla tällaisia ongelmia, kokoni on 75C tai 85D tai 70A, niin ei kyllä ärsyttäisi ketään. Silloin et olisi sinäkään täällä itkemässä, että älkää "esitelkö" kokojanne. Itse ainakin yritän vihoviimeiseen asti olla edes mainitsematta omaa kokoani juuri sun kaltaisten kateellisten akkojen takia, joiden on heti pakko lyödä toinen lyttyyn vain siksi, että itselle tuli paha mieli kun sillä toisella on "parempi" kuppikoko! Ymmärrät kuitenkin varmaan, että joissain yhteyksissä se koko on pakko mainita. Ei me sun määrittelemät "erikoiskokoiset" sitä tehdä siksi, että päästäisiin leveilemään, ihan samoista syistä mainitsemme kokomme kuin mainitsisi joku 75B-kokoinen.
Ja kuten Marja tuossa ilmaisi, "erikoiskokoja"? Hänen perheensä naiset ovat oikein hyvä esimerkki siitä, että kyllä nää on ihan tavallisia ja yhtä mahdollisia liivikokoja kuin ne standardit 70-85A-D. Sitähän tässä on yritetty, saada liivikaupat ja ylipäänsä ihmiset ymmärtämään, että meitä "erikoiskokoisia" on niin paljon, ettei oikein voida enää puhua mistään erikoisesta. "Meillä" on ihan yhtäläinen oikeus saada nättejä ja edullisia liivejä helposti kuin "teillä" standardikokoisilla. Mutta näköjään sun mielestä meillä on niin hyvin asiat, että meidän pitäisi vaan pitää kaikki mölyt mahassa. Ja näköjään ainoastaan standardikokoisilla on oikeus puhua liiveistä ja löytää niitä helposti. Ja niinikään näköjään joku "hyvällä" kuppikoolla siunattu on sun mielestä muutenkin niin hyvässä asemassa, että sen pitäisi vaan tukkia turpansa ja ainakin olla neuvomatta muita tarkistuttamaan liivikokonsa, ettei heitä vaan tulisi lisää - sullehan tulee sitä pahempi mieli, mitä enemmän on naisia joille standardikoot eivät sovi.
Toi on toki kävää, jos on ollut kokemus että on yritetty väkisin myydä epäsopivaa kokoa. Jotenkin nyt kuitenkin epäilen: erittäin todennäköisesti liivimyyjä on ollut koon suhteen aivan oikeassa, ja kyse on ollut siitä, että ostaja on ollut koko ikänsä väärässä koossa ja näin ollen tottunut löysään ympärykseen. Silloin on toki aivan vapaa ostamaan sitä löysempää ympärystä, mutta ei kannata ihmetellä sitten jos liivien kanssa tulee ongelmia. Olihan mullakin sama juttu, ekan kerran kun laitoin 75 ja 70 -liivejä päälle niin tuntui, että mähän kuristun näihin. Tajusin kuitenkin saman tien kyseen olevan pelkästä tottumuksesta - olin tottunut, että se liivi suorastaan roikkuu päällä eikä anna mitään tukea. Samaa on sanoneet kaksi ystävääni, jotka autoin oikeaan kokoon: tää on ahdistavan tiukka ympärys. Jostain kumman syystä molemmat kuitenkin nopeasti alkoivat ostella ehdottamaani kokoa. Toinen jopa kainosti kiitteli, että eipä olisi ikinä tullut ajatelleeksi, ja hän oli aiemmin ollut sellainen todellinen anti-rintaliivityttö.
Jostain syystä monet ihmiset siis kuitenkin tuntuvat kokevan, että se pienempi ympärys suurempi kuppi on auttanut liiviongelmissa. Tämähän pätee kaikkiin, ei vain meihin sun määrittelemiin "erikoiskokoisiin": on naisia, jotka käyttävät vaikka 80A vaikka oikea koko on 70C. Ehkä kyse ei siis olekaan vain myyjien kieroilusta, ehkä siitä onkin ihan oikeasti apua tuhansille naisille? Oletko itse käynyt liiviliikkeessä tarkistuttamassa kokosi? Noi mittasi nimittäin vaikuttavat vähän siltä, että "erikoiskoolle" saattaisi olla tarvetta ;) - Tissineiti
tuota... kirjoitti:
Minulla taas ei ole tuota ongelmaa kun kuppikoko on C ja rinnat ryhdikkäät. Tuon kokoiset rinnat eivät paina ryhtiä kumaraan, niitä ei edes huomaa normaalisti.
Mutta minulla tilanne onkin toisin päin. Ostin juuri perjantaina ihan kivan näköisen puseron (tai oikeammin lyhyt tunika). Koska muun kokoni takia jouduin ostamaan isoa kokoa, suunnittelija oli olettanut että sen kokoisella naisella roikkuu rinnat mahan päällä. Muotolaskokset ovat siis minulle liian alhaalla. Ostin tuon kuitenkin, kun oli kivan näköinen ja alennuksessa.Tuo rintojen koko ei ole suorassa yhteydessä niiden ryhdittömyyteen. Kaikilla isorintaisilla ei roiku rinnat, mutta toisaalta taas jollakulla A-C -kuppisella saattaa roikkua. Se on todella yksilöllistä ja riippuu monesta seikasta, kuten kehitysnopeudesta ja rintojen muodosta ja sijoittumisesta rintakehään. Itse esmes olen säästynyt tuolta riipahtamiselta, ja tiedän siis naisia, joilla on vieläkin ryhdikkäämmät luomut, vaikka kuppikoko on iso.
Monet liivivalmistajat ajattelevat isojen rintojen olevan aina automaattisesti roikkuvat, ja se on yksi iso ongelma, kun pitäisi löytää sopivat liivit kiinteille isoille rinnoille. Jos liivi on suunniteltu löysille rinnoille, kaarituet eivät mahdu kunnolla kiinteän rinnan ympärille, vaikka kupin tilavuus olisikin sopiva. - -mathilde-
Tissineiti kirjoitti:
Ei mene läpi, ettei toi sun hyökkäys johtuisi ihan puhtaasta kateudesta ja omasta epävarmuudestasi.
Jos et olisi kateellinen, niin mikä into sulla sitten edes on tähän keskusteluun tolla asenteella? Mikä sua motivoi? Jos olisit täysin sinut itsesi ja tän asian kanssa, niin eikö tän silloin pitäisi olla sulle aivan sama? Ja jos et ole kateellinen, miksi käytät ilmaisuja "myydään liivejä jotka kuristavat henkihieveriin ja läskit pursuaa, kaikki läskit kainaloista revitään kuppeihin, liivimyyjät ne täällä kiertää mainostamassa asiakkaan roolissa, liivimyyjät harrastaa vilppiä (ton voisi joku ottaa jopa kunnianloukkauksena ja tahallisena liiketoiminnan sabotoimisyrityksenä), harvat erikoiskokoiset saarnaajat, erikoiskokoiset täällä kyselevät ja kokojaan esittelevät..." Ymmärrätkö kuinka katkeralta kuulostat? Noi on aivan turhia ilmaisuja käyttää sellaiselle, joka ei ole kateellinen.
Erityisesti musta on liikuttavaa, että sun mielestä me "erikoiskokoiset" täällä esitellään(?) kokojamme. Siis jos puhe olisi vaikka että mistä löytää hyviä 75B liivejä tai hei onko teillä muilla tällaisia ongelmia, kokoni on 75C tai 85D tai 70A, niin ei kyllä ärsyttäisi ketään. Silloin et olisi sinäkään täällä itkemässä, että älkää "esitelkö" kokojanne. Itse ainakin yritän vihoviimeiseen asti olla edes mainitsematta omaa kokoani juuri sun kaltaisten kateellisten akkojen takia, joiden on heti pakko lyödä toinen lyttyyn vain siksi, että itselle tuli paha mieli kun sillä toisella on "parempi" kuppikoko! Ymmärrät kuitenkin varmaan, että joissain yhteyksissä se koko on pakko mainita. Ei me sun määrittelemät "erikoiskokoiset" sitä tehdä siksi, että päästäisiin leveilemään, ihan samoista syistä mainitsemme kokomme kuin mainitsisi joku 75B-kokoinen.
Ja kuten Marja tuossa ilmaisi, "erikoiskokoja"? Hänen perheensä naiset ovat oikein hyvä esimerkki siitä, että kyllä nää on ihan tavallisia ja yhtä mahdollisia liivikokoja kuin ne standardit 70-85A-D. Sitähän tässä on yritetty, saada liivikaupat ja ylipäänsä ihmiset ymmärtämään, että meitä "erikoiskokoisia" on niin paljon, ettei oikein voida enää puhua mistään erikoisesta. "Meillä" on ihan yhtäläinen oikeus saada nättejä ja edullisia liivejä helposti kuin "teillä" standardikokoisilla. Mutta näköjään sun mielestä meillä on niin hyvin asiat, että meidän pitäisi vaan pitää kaikki mölyt mahassa. Ja näköjään ainoastaan standardikokoisilla on oikeus puhua liiveistä ja löytää niitä helposti. Ja niinikään näköjään joku "hyvällä" kuppikoolla siunattu on sun mielestä muutenkin niin hyvässä asemassa, että sen pitäisi vaan tukkia turpansa ja ainakin olla neuvomatta muita tarkistuttamaan liivikokonsa, ettei heitä vaan tulisi lisää - sullehan tulee sitä pahempi mieli, mitä enemmän on naisia joille standardikoot eivät sovi.
Toi on toki kävää, jos on ollut kokemus että on yritetty väkisin myydä epäsopivaa kokoa. Jotenkin nyt kuitenkin epäilen: erittäin todennäköisesti liivimyyjä on ollut koon suhteen aivan oikeassa, ja kyse on ollut siitä, että ostaja on ollut koko ikänsä väärässä koossa ja näin ollen tottunut löysään ympärykseen. Silloin on toki aivan vapaa ostamaan sitä löysempää ympärystä, mutta ei kannata ihmetellä sitten jos liivien kanssa tulee ongelmia. Olihan mullakin sama juttu, ekan kerran kun laitoin 75 ja 70 -liivejä päälle niin tuntui, että mähän kuristun näihin. Tajusin kuitenkin saman tien kyseen olevan pelkästä tottumuksesta - olin tottunut, että se liivi suorastaan roikkuu päällä eikä anna mitään tukea. Samaa on sanoneet kaksi ystävääni, jotka autoin oikeaan kokoon: tää on ahdistavan tiukka ympärys. Jostain kumman syystä molemmat kuitenkin nopeasti alkoivat ostella ehdottamaani kokoa. Toinen jopa kainosti kiitteli, että eipä olisi ikinä tullut ajatelleeksi, ja hän oli aiemmin ollut sellainen todellinen anti-rintaliivityttö.
Jostain syystä monet ihmiset siis kuitenkin tuntuvat kokevan, että se pienempi ympärys suurempi kuppi on auttanut liiviongelmissa. Tämähän pätee kaikkiin, ei vain meihin sun määrittelemiin "erikoiskokoisiin": on naisia, jotka käyttävät vaikka 80A vaikka oikea koko on 70C. Ehkä kyse ei siis olekaan vain myyjien kieroilusta, ehkä siitä onkin ihan oikeasti apua tuhansille naisille? Oletko itse käynyt liiviliikkeessä tarkistuttamassa kokosi? Noi mittasi nimittäin vaikuttavat vähän siltä, että "erikoiskoolle" saattaisi olla tarvetta ;)Toi 'Todennäköisimmin" Vai että E ja F oikein "erikoiskokoja"?
Eikös suomalaisten keskikoko ole 75D (huom. D!) joten mun 75E näkökulmasta AA-B ovat erikoiskokoja. Riippuu mistä asiaa tiiraa.
Tätä liivikauppiaaksi tunnustautuneen kommentia Tissineidille en tajua myöskään: "MUTTA se ei tarkoita että sinun mielipiteesi on ainut ja oikea mielipide."
Kyllä Tissineidin mielipide on ainoa oikea hänelle.
Tässä puhutaan lisäksi faktoista, joita voidaan jotensakin mitata tai muuten todentaa. Kuten naisten ympärysmitat, jotka johonkin saakka ovat mitattavissa olevia tosiasioita, eivät kenenkään "mielipide".
Eikä hän mielestäni mitenkään esittänyt että vain isokuppiset/pienellä ympäryksellä varustetut käyttäisi vääränkokoisia liivejä - olemme keskustelleet ym. ryhmän ongelmista löytää sopivia kokoja ja tyylejä. - todennäköisimmin
Tissineiti kirjoitti:
Ei mene läpi, ettei toi sun hyökkäys johtuisi ihan puhtaasta kateudesta ja omasta epävarmuudestasi.
Jostain syystä monet ihmiset siis kuitenkin tuntuvat kokevan, että se pienempi ympärys suurempi kuppi on auttanut liiviongelmissa. Tämähän pätee kaikkiin, ei vain meihin sun määrittelemiin "erikoiskokoisiin": on naisia, jotka käyttävät vaikka 80A vaikka oikea koko on 70C. Ehkä kyse ei siis olekaan vain myyjien kieroilusta, ehkä siitä onkin ihan oikeasti apua tuhansille naisille? Oletko itse käynyt liiviliikkeessä tarkistuttamassa kokosi? Noi mittasi nimittäin vaikuttavat vähän siltä, että "erikoiskoolle" saattaisi olla tarvetta ;)No ehkäpä mä oon kyllästunyt niihin ihmisiin jotka ehdottelee tuota "kannattaisi käydä tarkistamassa kokosi" -juttua. Ja sitä että niin monen pitäisi tunkea jotkut itselleen ympärykseltä liian tiukat liivit päälle vaikka ei tunne niitä mukaviksi, vaan siksi että joku asiantuntija sattuu olemaan sitä mieltä.
Minua myös motiovoi esittää oma kantani keskusteluun kuin keskusteluun yleensä.
Ja kun alkuperäinen kerta kysyi että miten niin monilla on nykyisin 65F yms. kokoja niin viestilläni halusin vain kertoa päättelemäni totuuden miksi asia vaikuttaa siltä että nuo koot olisivat kovastikin lisääntyneet. Se on kuitenkin fakta että näillä palstoilla kulkevat ne joilla on ongelmia kokojen kanssa eli sellaiset jotka eivät löydä vaateliikkeistä liivejä ja he antavat muille lukijoille sen kuvan kuin nuo erikoiskoot olisivat lisääntyneet. Ja sekin on fakta että liivikauppiaat koittavat mainostella ja taivutella ihmisiä kun tilaisuus tulee. Yllättävää on se miten usein mainostajat myös löytävät tiensä keskustelupalstoille asiakkaan peiteroolissa. (kun suora mainostaminen on kielletty, täytyy siihen käyttää kiertoteitä. Tämä ei ole siis vain oma päätelmäni vain asia, jonka huomaa jos on vähänkin tarkemmin seurannut mediaa) Ja kaupallisuus on mitä useimmin on myös ripaus kieroutta.
Eikä noiden sanominen ole katkeruutta eikä teidän lyttäämistä, se on oma vastaukseni alkuperäisen kysymykseen. Sinä itse näet katkeruutta siellä missä sitä ei ole. Tuon huomaa siitä että esim. näet käyttämäni sanan " esitellä" ihan eri tarkoituksessa mitä itse olen sitä käyttänyt. En tarkoittanut että erikoiskokoiset ylpeilisivät koollaan vaan että heidän täytyy esitellä eli ts. kertoa kokonsa vain sen faktan takia että se ei ole yleinen koko. Eli jos joku haluaa vaikka tietää mistä löytyy tiettyjä liivejä niin hän joutuu todennäköisemmin kertomaan kokonsa jos se on erilainen saadakseen neuvoja tai ainakin hän joutuu mainitsemaan sen olevan standardikoosta poikkeava. Ja kun tällaisia keskustelijoita ilmestyy palstalle useita antaa se ulkopuolislle lukijalle kuvan että erikoiskoot ovat ylettömässä kasvussa. Sitten tartuit vielä tuohon "erikoiskoot" sanaan jota en myöskään ole käyttänyt pahalla vaan nimenomaa erotuksena erottaakseni nämä kaksi käsitettä eli tavallisissa vaatekaupoissa olevat ja sieltä löytymättömät koot. Isot kuppikoot pienellä ympäryksellä- ilmaisu kun on liian pitkä käytettäväksi käsitteenä.
Enkä ole kieltänyt teitä keskustelemasta ja käskenyt pitämään "mölyjä mahssa", vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen.
Sinä olet muuten aika hassu kun oletat tässä keskustelussa kaikkien vastakkaisia mielipiteitä omaavan olevan kateellisia sinulle. - sama juttu
mutta tuskin kirjoitti:
useimmilla ihmisillähän on sellanen vartalo että vyötärönympärys ei kauheasti eroa rinnanalusympäryksestä, ei ainakaan yli 10cm.. Itse tarvitsen 60 ympärystä koska 65 nousee ylös selästä ja alle mahtuu käsi. en kuitenkaan koe että omistaisin friikin pienen rintakehän, ehkä hieman kapeahko, mutta kuitenkin normaali. kyllä ehkä hieman saattavat nuo liiviliikkeen tädit yrittää mainostaa ja myydä kokoaan, sillä minulle usein on myyty sitä pienintä (70) ympärystä ihan iloisin mielin vaikka onkin tiedetty että kyseessä on aivan liian iso ympärys.
Minulle on kanssa myyty 70 ympärystä, vaikka myyjät ovat nähneet että olen laittanut liivit heti sovituksessa kireimmälle hakaselle, vaikka se pitäisi olla sopiva ensimmäisellä hakasella. En edes tiennyt että on olemassa 65 ympärystä tai jopa 60 ympärystä suuremmillakin koilla kuin AA. Ehkä siksi näitä kokoja tuntuu olevan kasvavalla määrällä ihmisiä kun Suomeen on vasta saapunut näitä ympäryksiä suuremmillakin kuin varhaisteinien kupeilla.
- Nimetön
Tissineiti kirjoitti:
Kuten tuossa jo aiemmin sanoin toiselle kirjoittajalle, niin on se jotenkin sääli kuinka ihmiset jaksaa tuhlata aikaansa ja energiaansa ihan puhtaaseen kateuteen ja omaan epävarmuuteen. Tietenkään se ei ole meiltä kurvikkailta pois. Ehkä miehet on meistä kiinnostuneempia juuri siksi, että me jaksetaan hymyillä ja olla ylpeitä itsestämme, sen sijaan että happamina ja katkerina kiroaisimme toisten naisten ulkonäköä! :) (ja tuo on sitte provo ;)Haaveillut kesätyöksi Lindeksille mutta en ole "rohjennut" menä kysymään työtä.
- Tissineiti
No ehkäpä mä oon kyllästunyt niihin ihmisiin jotka ehdottelee tuota "kannattaisi käydä tarkistamassa kokosi" -juttua. Ja sitä että niin monen pitäisi tunkea jotkut itselleen ympärykseltä liian tiukat liivit päälle vaikka ei tunne niitä mukaviksi, vaan siksi että joku asiantuntija sattuu olemaan sitä mieltä.
Minua myös motiovoi esittää oma kantani keskusteluun kuin keskusteluun yleensä.
Ja kun alkuperäinen kerta kysyi että miten niin monilla on nykyisin 65F yms. kokoja niin viestilläni halusin vain kertoa päättelemäni totuuden miksi asia vaikuttaa siltä että nuo koot olisivat kovastikin lisääntyneet. Se on kuitenkin fakta että näillä palstoilla kulkevat ne joilla on ongelmia kokojen kanssa eli sellaiset jotka eivät löydä vaateliikkeistä liivejä ja he antavat muille lukijoille sen kuvan kuin nuo erikoiskoot olisivat lisääntyneet. Ja sekin on fakta että liivikauppiaat koittavat mainostella ja taivutella ihmisiä kun tilaisuus tulee. Yllättävää on se miten usein mainostajat myös löytävät tiensä keskustelupalstoille asiakkaan peiteroolissa. (kun suora mainostaminen on kielletty, täytyy siihen käyttää kiertoteitä. Tämä ei ole siis vain oma päätelmäni vain asia, jonka huomaa jos on vähänkin tarkemmin seurannut mediaa) Ja kaupallisuus on mitä useimmin on myös ripaus kieroutta.
Eikä noiden sanominen ole katkeruutta eikä teidän lyttäämistä, se on oma vastaukseni alkuperäisen kysymykseen. Sinä itse näet katkeruutta siellä missä sitä ei ole. Tuon huomaa siitä että esim. näet käyttämäni sanan " esitellä" ihan eri tarkoituksessa mitä itse olen sitä käyttänyt. En tarkoittanut että erikoiskokoiset ylpeilisivät koollaan vaan että heidän täytyy esitellä eli ts. kertoa kokonsa vain sen faktan takia että se ei ole yleinen koko. Eli jos joku haluaa vaikka tietää mistä löytyy tiettyjä liivejä niin hän joutuu todennäköisemmin kertomaan kokonsa jos se on erilainen saadakseen neuvoja tai ainakin hän joutuu mainitsemaan sen olevan standardikoosta poikkeava. Ja kun tällaisia keskustelijoita ilmestyy palstalle useita antaa se ulkopuolislle lukijalle kuvan että erikoiskoot ovat ylettömässä kasvussa. Sitten tartuit vielä tuohon "erikoiskoot" sanaan jota en myöskään ole käyttänyt pahalla vaan nimenomaa erotuksena erottaakseni nämä kaksi käsitettä eli tavallisissa vaatekaupoissa olevat ja sieltä löytymättömät koot. Isot kuppikoot pienellä ympäryksellä- ilmaisu kun on liian pitkä käytettäväksi käsitteenä.
Enkä ole kieltänyt teitä keskustelemasta ja käskenyt pitämään "mölyjä mahssa", vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen.
Sinä olet muuten aika hassu kun oletat tässä keskustelussa kaikkien vastakkaisia mielipiteitä omaavan olevan kateellisia sinulle...nyt ihan vaan tuosta kateudesta.
Edelleen ihmettelen, miksi joku ei-kateellinen kokisi tarpeelliseksi käyttää näitä suhteellisen asiattomia ilmaisuja, joita jo edellä luettelin. Me "erikoiskokoiset" ei käytetä liian tiukkoja ja epämukavia liivejä, joissa "kaikki läskit on kainaloista revitty kuppeihin" ja "läskit pursuaa liian tiukan ympäryksen alta" jne. Me käytetään sopivia ja hyvin istuvia liivejä. Jostain syystä kuitenkin vaikutat haluttomalta ymmärtämään sitä, ja me muut voimme vain arvailla, mikä siihen on syynä. Itse en yksinkertaisesti keksi mitään muuta loogista syytä kuin tuon kateuden. Ei kenelläkään, joka on sinut itsensä ja tän asian kanssa, ole tarpeellista käyttää tuollaisia ilmaisuja.
En myöskään ymmärrä, miksi sua häiritsee noin kovin se, että kehotamme naisia käymään liiviliikkeessä tarkistuttamassa kokonsa. Miten se on sulta pois? Mikä siinä häiritsee? Eikö se ole vain hyvä asia, että mahdollisimman moni nainen löytäisi sen oikean kokonsa eikä turhaan käyttäisi väärää kokoa, kun parempaakin on olemassa? Edelleenkään en keksi mitään muuta loogista syytä kuin kateellisuus. Ainoastaan kateellista ja katkeraa ihmistä voi häiritä se, että muita naisia kehotetaan käymään liiviliikkeessä ja näin mahdollisesti saamaan tietoonsa se seikka, että ovat todellisuudessa eri liivikokoa kuin ovat luulleet. Ihan kuin kokisit sen jotenkin uhaksi itsellesi, että naisia kehotetaan tiedostamaan hyvin istuvien liivien tarpeellisuus ja ottamaan selvää omasta todellisesta liivikoostaan.
Liivikauppiaat eivät ole kieroja rahanahneita huijareita, jotka täällä kiertelisivät putiikkejaan mainostelemassa ja sitten työkseen tunkisivat asiakkaansa epämukaviin liiveihin ja pakottaisivat vapaan tahdon omaavat ihmiset sellaisia ostamaan. Tätäkään en ymmärrä, miksi joku ei-kateellinen kokee tarvetta kehitellä tuollaisia hölynpöly-juttuja päässään.
Voit ihan itse omilla sanavalinnoillasi vaikuttaa siihen, minkä kuvan itsestäsi annat. Epävarmuus ja kateellisuus nyt vaan valitettavasti paistavat herkästi läpi ja ovat helposti todennettavissa kun alkaa miettiä, mikä motiivi jollakulla on sanoa jotain johonkin tiettyyn sävyyn. Yhden ja saman asian voi sanoa niin monella tapaa. Jos jatkossa haluat vakuuttaa olevasi sinut itsesi ja tämän asian kanssa, niin kehotan vakavasti pitäytymään asialinjalla ja neutraalina ja ottamaan ennemminkin evvk-asenteen. Et anna itsestäsi kovin hyvää ei-katkeran kuvaa "läskit pursuaa ahdistavan tiukoista liiveistä" -tyylisiä ilmaisuja käyttämällä ja itse kehittelemiäsi salaliittoteorioita väläyttelemällä, puhumattakaan sitten siitä, että ihan itsekin myönnät ärsyyntyneesi naisille annettuihin kehotuksiin käydä liiviliikkeessä tarkistuttamassa kokonsa.
Siinä osut ihan oikeaan, että kateutta ja katkeruutta nähdään usein siellä, missä sitä ei ole. Se on erittäin tyypillistä suomalaista meininkiä. Täällä leimataan kateelliseksi erittäin herkästi esimerkiksi silloin, kun kritisoidaan jotakin yleisesti seksikkäänä, kauniina ja ihailtavana pidettyä. Tällä kuitenkin tarkoitan esimerkiksi vaikkapa missejä. Jos sanot heidän olevan liian laihoja ja huonoa esimerkkiä nuorille tytöille, olet kateellinen: joko läski nainen tai luuserimies, jolla ei ole mahdollisuutta saada yhtä kauniita naisia kuin missit ovat. Kuka tahansa järkevä aikuinen ihminen kuitenkin ymmärtää, että asia ei välttämättä edes useimmiten ole niin. Monilla ihmisillä on sukupuoleen katsomatta aito huoli siitä, että median tyrkyttämä ihannenaisen kuva on vääristynyt ja yksipuolinen ja saattaa johtaa järjettömiin ulkonäköpaineisiin ja näin ollen pahimmillaan syömishäiriöihin tai muuhun itsetuhoiseen käytökseen.
Kuitenkin tuossakin missien arvostelussa näkisin kateutta silloin, kun arvostelijat kokevat tarpeelliseksi käyttää asiattomia, ilkeitä ja jopa halveeraavia ilmaisuja. On eri asia sanoa, että "missit ovat liian laihoja ja epänaisellisen näköisiä ja antavat huonoa esimerkkiä nuorisolle" kuin että "missit ovat käveleviä luurankoja, anorektikoita joilla luut törröttää ja pistelee reikiä miehiin jotka niitä panee, ja kuka noita ruikkuja nyt muka ees panis, jotain lapsiinsekaantujia tollaset rinnattomat luukasat vaan kiinnostaa". Kärjistettyä, kyllä, mutta näet varmaan eron? Jostain syystä Suomessa on tapana leimata myös tuo ensimmäisen kaltainen, asiallinen mielipide kateudeksi, vaikka vain jälkimmäisessä tapauksessa siihen olisi syytä. Täällä ei kestetä kritiikkiä, ei edes asiallista, se on mielestäni yksi iso syy.
Siksi mielestäni nyt itse olet vähän hölmö, kun väität mun olettavan automaattisesti ilman mitään miettimistä, pohdintaa ja loogista päättelyä kaikkia vähänkään eriävän mielipiteen esittäviä kateellisiksi. Kyllä mä näen täällä ihan selkeitä syitä todeta se, että kateutta on ilmassa.
Mutta sitten tästä varsinaisesta asiasta, niin näköjään meillä on sitten aivan eri näkemykset tästä "erikoiskokojen" yleisyys -asiasta. Selvä, ei aina tarvitse eikä pidäkään olla samaa mieltä kaikesta. Me voitaisiin tästä jauhaa vaikka maailman loppuun, eikä löydettäisi yhteistä säveltä. Omasta mielestäni on kuitenkin todella tärkeää, että kaikki naiset havahtuisivat tarkistuttamaan oman liivikokonsa asiantuntevassa liiviliikkeessä. En ymmärrä, miten se voisi olla keneltäkään pois enkä siksi todellakaan noin vain niele sitä, että täällä joku mukamas ei-katkera valittaa sen olevan jo vanha ja kulunut ja so-not-important -juttu. - liivimyyjä
mutta tuskin kirjoitti:
nyt oli pakko puuttua tähän sen verran, että varmaan siksi sinulle myydään 70 -ympärystä, kun kaikki merkit eivät tee pienempiä ympäryksiä. ja pakkohan sinunkin on jotkut liivit saada, voit vaikka itse käydä pienennyttämässä sen ympärysmitan.
ja mielestäni on aika inhottavaa sanoa, että liivimyyjät keksivät erikoisia kokoja vaan jotta saisivat omia merkkejään myytyä! kyllä ainakin meidän liikkeessä asiakas on se, joka viime kädessä päättää minkä koon ostaa. myyjä kertoo vain oman mielipiteensä. jos liivi tuntuu pahalta ollessaan tiukka, niin sano se myyjälle. ei me purra ;) - mutta tuskin
liivimyyjä kirjoitti:
nyt oli pakko puuttua tähän sen verran, että varmaan siksi sinulle myydään 70 -ympärystä, kun kaikki merkit eivät tee pienempiä ympäryksiä. ja pakkohan sinunkin on jotkut liivit saada, voit vaikka itse käydä pienennyttämässä sen ympärysmitan.
ja mielestäni on aika inhottavaa sanoa, että liivimyyjät keksivät erikoisia kokoja vaan jotta saisivat omia merkkejään myytyä! kyllä ainakin meidän liikkeessä asiakas on se, joka viime kädessä päättää minkä koon ostaa. myyjä kertoo vain oman mielipiteensä. jos liivi tuntuu pahalta ollessaan tiukka, niin sano se myyjälle. ei me purra ;)siis kun minulle on myyty tuota 70 ympärystä eivät ole myyjät edes vaivautuneet sanomaan että tuo on liian iso vaikka pidänkin heti siinä tiukimmassa ja silti on iso. Vasta eräässä toisessa liikkeessä myyjä sanoi että liivit pitäisi laittaa heti alkuun siihen löysimpään hakaseen ja että tuo 70 on liian iso ympärys.
- Nimetön
Mihin on "vanhanajan kunnolliset"tissiliivit hävinneet,tai paremminkin käyttäjät?Nykyisin näkee varsinkin nuoremmilla "sellaisia kulmikkaita liivejä".Eräs nuori neiti sanoi "kaikkien hämäävän".Miksi? ja miksi?.
- Kesänlap-si
Kohta on taas kesä ja saamme kaikki "ihailla" ohuiden toppien läpi näkyviä selkämakkaroita, jotka tursuilevat suloisesti kiristelevien liivien alta!
- Tissineiti
Sulla taitaa olla ongelmia liivien kanssa, kun koet noin. Ei niiden liivien tule kiristää.
Mulla ainakin tulee paljon pahempi makkaroitumisefekti ja muutenkin rumempi siluetti, kun käytän liivejä liian isolla ympäryksellä pienellä kupilla. Oikeassa koossani ympärys on napakka, mutta ei kiristä, eikä se pääse nousemaan selästä ylöspäin. Jos on rasvakerrosta selässä, niin pieniä makkaroita tulee väkisinkin, ja siihen EI auta isompi ympärysmitta. Nimimerkillä kokemusta TODELLAKIN on :D
Mun mielestä rumempaa on se, että kesäisin todella usein näkee liivien ympäryksen nousevan nirunarutoppien selkäpuolen ylitse :D Sellaisia naisia näkee päivittäin useita. Ja uskokaa pois, ei ne makkarat teillä vähene, vaikka liian isoja ympäryksiä käytättekin :D Toinen huvittava ja ruma ilmiö ovat tuplatissit, jotka aiheutuvat liian pienistä kupeista. Mutta kai siinä sitten joku viehätys on kulkea vääränkokoisissa liiveissä, vaikka ero olisi ihan mieletön kun tajuaisivat naiset vaan käydä ostamassa kunnolliset hyvin istuvat liivit.
Ai niin, mut sehän nyt on ihan pöllöä laittaa alusvaatteisiin rahaa.. Suomalaisnainen ostaa mieluummin 500 euron kengät kuin laittaisi yhtään enempää kuin 20e Lindexin vääränkokoiseen halpisliivisettiin :D No, aika moni mies on kyllä valittanutkin, että miksi hitossa suomalaisnaiset eivät panosta alusvaatteisiinsa vaan ostavat mieluummin jotain H&M:n huonolaatuista pa*kaa. En kyllä ihmettele heidän valitustaan kun muistan, millainen negatiivinen asennoituminen alusvaatteiden suhteen niin älyttömän monilla naisilla vieläkin vallitsee. - muahmuahmuahmuah
Tissineiti kirjoitti:
Sulla taitaa olla ongelmia liivien kanssa, kun koet noin. Ei niiden liivien tule kiristää.
Mulla ainakin tulee paljon pahempi makkaroitumisefekti ja muutenkin rumempi siluetti, kun käytän liivejä liian isolla ympäryksellä pienellä kupilla. Oikeassa koossani ympärys on napakka, mutta ei kiristä, eikä se pääse nousemaan selästä ylöspäin. Jos on rasvakerrosta selässä, niin pieniä makkaroita tulee väkisinkin, ja siihen EI auta isompi ympärysmitta. Nimimerkillä kokemusta TODELLAKIN on :D
Mun mielestä rumempaa on se, että kesäisin todella usein näkee liivien ympäryksen nousevan nirunarutoppien selkäpuolen ylitse :D Sellaisia naisia näkee päivittäin useita. Ja uskokaa pois, ei ne makkarat teillä vähene, vaikka liian isoja ympäryksiä käytättekin :D Toinen huvittava ja ruma ilmiö ovat tuplatissit, jotka aiheutuvat liian pienistä kupeista. Mutta kai siinä sitten joku viehätys on kulkea vääränkokoisissa liiveissä, vaikka ero olisi ihan mieletön kun tajuaisivat naiset vaan käydä ostamassa kunnolliset hyvin istuvat liivit.
Ai niin, mut sehän nyt on ihan pöllöä laittaa alusvaatteisiin rahaa.. Suomalaisnainen ostaa mieluummin 500 euron kengät kuin laittaisi yhtään enempää kuin 20e Lindexin vääränkokoiseen halpisliivisettiin :D No, aika moni mies on kyllä valittanutkin, että miksi hitossa suomalaisnaiset eivät panosta alusvaatteisiinsa vaan ostavat mieluummin jotain H&M:n huonolaatuista pa*kaa. En kyllä ihmettele heidän valitustaan kun muistan, millainen negatiivinen asennoituminen alusvaatteiden suhteen niin älyttömän monilla naisilla vieläkin vallitsee.Kyllä niitä pullistumia liivin reunojen kohdille tulee nimenomaan siitä, kun liivin ympärys on liian kireä ja puristaa. Sinun vakuuttelusi ei asian laitaa nyt valitettavasti pysty muuttamaan.
- Tissineiti
muahmuahmuahmuah kirjoitti:
Kyllä niitä pullistumia liivin reunojen kohdille tulee nimenomaan siitä, kun liivin ympärys on liian kireä ja puristaa. Sinun vakuuttelusi ei asian laitaa nyt valitettavasti pysty muuttamaan.
No jos tuota mieltä olet, niin olet yksinkertaisesti tietämätön. Kuten yli 70%, jopa 80% naisista, jotka käyttävät vääränkokoisia liivejä. Hölmöä yrittää vakuutella tietävänsä jotain asiasta, josta et selkeästikään kuitenkaan tajua yhtään mitään.
- ???????????????????????
Tissineiti kirjoitti:
No jos tuota mieltä olet, niin olet yksinkertaisesti tietämätön. Kuten yli 70%, jopa 80% naisista, jotka käyttävät vääränkokoisia liivejä. Hölmöä yrittää vakuutella tietävänsä jotain asiasta, josta et selkeästikään kuitenkaan tajua yhtään mitään.
no kerrohan sitten sinä, Rouva Kaikkitietäväinen, mistä ne pullistumat sinne liivin reunoille tulevat, jos eivät liian tiukasta liivinympäryksestä?
- Tytsy
??????????????????????? kirjoitti:
no kerrohan sitten sinä, Rouva Kaikkitietäväinen, mistä ne pullistumat sinne liivin reunoille tulevat, jos eivät liian tiukasta liivinympäryksestä?
...mutta luulen pullistumien syynä olevan liikunnan puutteen, väärät ruokailutottumukset ja laiskan asenteen. Ei se läski paljoa puristusta tarvitse.
- ***************************...
Tytsy kirjoitti:
...mutta luulen pullistumien syynä olevan liikunnan puutteen, väärät ruokailutottumukset ja laiskan asenteen. Ei se läski paljoa puristusta tarvitse.
eli sillä liian kireällä liivin ympäryksellä siis kiristellään niitä läskejä, jotka sitten pursuilevat liivin reunuksen yli ikävän näköisesti.
- Tissineiti
??????????????????????? kirjoitti:
Heh, huvittavaa kuinka jaksat ottaa ongelmaksesi tuntemattoman ihmisen kommentit ja alkaa jopa nimittelemään. Jotenkin säälittävää ja surullistakin, mutta silti en voi olla huvittumatta :) Kaikkitietävä en minäkään sentään luule olevani, mutta TIEDÄN tietäväni alusvaateasioista paljon enemmän kuin tavistyyppi. Mitäs sitten. Joku muu sitten tietää varmaan enemmän autonrenkaista tai ruuanlaitosta kuin minä. Get over it.
Tiedoksenne: joillain ihmisillä on vaan yksinkertaisesti vartalotyyppi sellainen, että sitä rasvakerrosta on myös selässä. Itselläni oli tuo tilanne joskus 47 kiloisena teininä: vaikka olin siis lääkäreiden mukaan alipainoinen ja minulle ehdoteltiin anorektikoiden tukiryhmiin ja vastaaviin osallistumista, niin silti jopa liian löysiä liivejä käyttämällä muodostui selkään möykkyjä, varsinkin silloin kun se ympärys nousi liian ylös eli leveämpään kohtaan selässä. Mistään liikunnan puutteesta ja muusta tuskin oli kysymys, kun jumppasin ja juoksin vähintään sellaiset kolme tuntia joka ikinen päivä, ja ruokavalio koostui pelkistä kasviksista :D Ai niin, ja rasvaprosenttikin oli silloin lääkärin mittaamana muistaakseni ihan suositusten alarajoilla jos ei allekin. Se kaikki rasvakerros vaan oli kertynyt niin tasaisesti ympäri kroppaa, että sitä oli näin ollen myös selässä. Jokainen varmasti tietää naisia, joilla on ihan toinen tilanne: selkä ja muu yläkroppa on luiseva ja peffa puolestaan leveääkin leveämpi.
Että se siitä teidän ilostanne: valitettavasti möykyt selässä eivät automaattisesti kerro liian pienestä ympäryksestä ja/tai ylipainosta. Joillain vain (epäonnekseen) on sitä rasvakerrosta myös selässä, vaikka kuinka hoikka olisikin. Tällöin niitä möykkyjä muodostuu väkisinkin, vaikka liivien ympärys olisi kuinka iso. Parhaiten niitä voidaan välttää silloin, kun ympärys on tarpeeksi napakka ja näin ollen pysyy oikeassa, kapeassa kohdassa selkää, eikä nouse ylemmäs leveämpään kohtaan. Ehkä niitä möykkyjä voidaan välttää täysinkin, kun pistää päälleen vaikka 5 kokoa liian ison ympäryksen. Silloin tilanne on sama kuin jos kokoa 32 olevalle mallinukelle laitetaan päälle koon 44 Sloggin toppi, eli siis se käytännössä pyörii päällä eikä juuri edes osu kylkiin :D Joo ei kiitos, käytän mieluummin sopivaa ympärystä sopivalla kupilla varustettuna.
Ja louksi: keksikää nyt jo ihmeessä jotain muuta ajateltavaa kuin kanssaihmistenne selkämakkarat. Maailmassa on hemmetin paljon isompiakin murheita. Miten olisi vaikka vapaaehtoistyö kodittomien, vanhusten, vammaisten tai eläinten parissa? Siinä olisi paljon järkevämpi kohde, johon voisi ajatuksiaan ja energiaansa kuluttaa.
- tissineidille
Tätä keskustelua seuranneena, että on hienoa, että olet löytänyt oman liivikokosi joka istuu ja on muutenkin kaikinpuolin täydellinen. :) MUTTA se ei tarkoita että sinun mielipiteesi on ainut ja oikea mielipide. Toki useimmat naiset käyttävät täysin väärää liivikokoa, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki olisivat jotain jotain 60-75 ympäryksellisiä naisia isolla kupilla. Sekä liiviammattilaisena voin vielä todeta, että itse en tuijota mittanauhakokoja lainkaan, vaan arvioin toisen koon katsomalla sekä liivejä sovituttamalla. Ja kyllä, itsellänikin on runsas povi, joten kateus tässä asiassa ei puhu lainkaan.
- Tissineiti
En nyt tiedä onko tässä niinkään kyse pelkistä mielipiteistä vaan ehkä enemmän ihan puhtaasti omista kokemuksista ja havainnoista. Kun saa tietoonsa oman oikean kokonsa, oppii yleensä samalla tajuamaan paljon paremmin kuppikokojen päälle ylipäätään. En olisi ennen tullut ajatelleeksikaan, että näinkin "pienillä" rinnoilla kuin itselläni on kuitenkin mahdollista olla esim. G-kuppia. Tiesin olevani "isoa" kuppia, mutta ajattelin sen tarkoittavan C tai D -kokoja, jotka suurin osa ihmisistä vieläkin mieltää isoiksi. En tajunnut kunnolla sitä, että se ympärys todella on suhteessa kupin tilavuuteen. Kun sanotaan G-kuppi, niin helposti ajatellaan jotain megalomaanista, vaikka loppujen lopuksi G-kuppi ei ole mitenkään erikoisen iso 60-75 -ympäryksissä, ei varsinkaan niissä 60-65 -ympäryksissä.
Yksi englantilainen tyttö hyvin sanoikin, että se minkä me ajattelemme olevan DD on paljon todennäköisimmin oikeasti GG. Samalla tavoin se, minkä ajattelemme olevan C tai D (suomalaisten isoina pitämiä kokoja), ovat paljon todennäköisimmin oikeasti vaikkapa E, F tai G. Kuppikokokäsitykset siis ovat aivan vääristyneet johtuen siitä, että suurin osa naisista käyttää vääränkokoisia liivejä, ja yleisin virhe on liian iso ympärys liian pieni kupin kirjain.
En ole missään vaiheessa tietääkseni sanonut, että kaikki naiset olisivat 60-75 ympäryksisiä isolla kupilla. Näetkö jossain sellaista? Olen sanonut, että sellaiset koot ("pieni" tai ennemminkin pieneksi luultu tavallisen kokoinen ympärys "iso" kuppi tai ennemminkin tavallisen kokoinen kuppi, jota vain kirjaimensa takia luullaan isoksi) ovat paljon yleisempiä kuin ajatellaan. Noi on kaksi täysin eri asiaa, ymmärrät varmaan aikuisena järkevänä ihmisenä. Turhauttavaa, kun lähes jatkuvasti joku keksii väittää sanomisikseni asioita, joita en ole sanonut.
- luulin
että D-koko on jo tod.suuri, nyt puhutaan koko ajan jostain G ja F koosta...onko teillä silikoonit vai miten voi olla niin suuri kuppikoko? Eihän kukaan jaksa kantaa niin suuet rinnat?
- kun miettii
niin esim 65F on suunnilleen sama kuin 80C jota ei mielletä niin suurena. Itsellä on tällä hetkellä 65/60G ja monet luulevat että minulla on korkeintaan D-kuppi, eli suht isot rinnat muttei kuitenkaan valtavat. kuitenkin kun kuppi kertoo rinnan koon suhteessa rintakehään, ei pienillä ympäryksillä suuret kupit ole niin järkyttävän suuria kuin kuvitellaan. onhan näissäkin toki massaa, mutta ei sille mitään voi. voisi ajatella että jos sinulle pistettäisiin vauvamasu kertalaakista tuntuisi se kovin painavalta ja ikävältä, mutta kun se tulee vähitellen ei sitä sinällään huomaa kuinka paljon sitä massaa reaalisti on tullut. ihan sama asia rinnoissa. olen tottunut näihin joten ne eivät tunnu painavilta jne.
- Tissineiti
Kuppikokokäsitykset ovat aivan vääristyneet johtuen siitä, että suurin osa naisista käyttää väärää liivikokoa ja useimmiten liian isoa ympärystä yhdistettynä liian pieneen kupin kirjaimeen.
Samoin ihmiset ei oikein vielä käsitä sitä kupin tilavuuden yhteyttä ympärysmittaan. Siis, mitä pienempi ympärys, sitä pienempi kupin tilavuuskin, vaikka kupin kirjain pysyisi samana.
Kyllä vaikkapa 90D:ssä on jo aika suuri kuppi (riippuu katsojasta). 75D:ssä kuppi on jo kolme kokoa, siis tilavuusmittaa, pienempi kuin 90D:ssä eikä se todellakaan ole enää iso (tai no, edelleen kai riippuu katsojasta).
Kyllähän se 75D vaikuttaa olevan jopa iso koko, kun joku oikeasti 65G-kokoinen sitä käyttää. Toisaalta taas käänteisesti: kun joku sanoo kokonsa olevan 65G, ilmestyy nopeasti liuta ihmisiä väittämään, että kyseinen nainen valehtelee, koska vääristynyt käsitys on että sen kokoiset rinnat on oikeasti esim. 75-80 C-D -kokoiset. Ja siis sama pätee toki muillakin kuin näillä ei-standardikokoisilla: joku oikeasti 75C -kokoinen saa sitten kuulla "asian tuntioilta" olevansa korkeintaan A-kuppia, eikä missään tapauksessa niin "iso" kuin C.
Nykyisin on saatavilla myös niitä E -kuppeja pienemmillä kuin 80-ympäryksillä, joten kukaan ei ole enää pakotettu käyttämään vääränkokoisia liivejä. Siksikin on alettu puhua yhä enemmän vaikkapa noista F ja G -kupeista.
Ei mulla ainakaan mitkään jättimäisen suuret rinnat ole, vaikka n. 75G -kokoa olenkin. Onhan nää runsaat kyllä, mutta ei mitenkään mahdottoman isot, eikä varsinkaan niin isot mitä moni kuvittelee kuullessaan koon '75G'. Hyvin olen pärjännyt, ja kyllä varsinkin urheiluharrastuksissa on auttanut se, että nykyisin osaan käyttää oikean kokoisia liivejä. Mun mielestä myös pienet rinnat voivat aiheuttaa selkäoireita, jos ryhti ja liivien antama tuki on huono ja liikunnan harrastus olematonta. Itse olen säästynyt ainakin toistaiseksi pahemmilta selkävaivoilta ennen kaikkea liikuntaharrastusten vuoksi - se kun auttaa lähes vaivaan kuin vaivaan ja on suoranainen ihmelääke terveyden kannalta :)
- Sivusta seurannut
Olen seurannut tätä keskustelua sivusta. Nyt on pakko sanoa oma mielipiteeni. Ensinäkin itselläni on isot rinnat ja haluan pienemmät. Löysiä, muodot hävittäviä paitoja pyrin käyttämään. Itsekin käytin väärän kokoisia liivejä pitkään. Vasta viime tammikuussa uskaltauduin erikoisliikkeeseen. Sitä ennen en ollut koskaan saanut/pyytänyt apua liivien ostossa. Kuten niin monella myös minulla ympärysmitta pieneni ja kuppi suureni. Nyt olen jo ostanut useita liivejä erikoisliikkeistä. Aikaisemmin käytin kokoa 90C tai 85C. Erikoisliikkeestä ostamani liivit ovat kokoa 80D, 75DD ja viimeksi lihonneena ostamani 75E. Löysiin liiveihin tottuneena tuntuivat kireiltä, mutta myyjien mielestä olivat hyvät. Nykyään pyrin ostamaan liivini erikoisliikkeistä. Alushousuissa tyydyn sitten halpiskauppojen valikoimiin. Onneksi olen viime aikoina löytänyt hyviä alusvaatetarjouksia.
Minusta on tyhmää, että joku haukkuu toisen rintoja, niin kuin tässä kestelussa on tapahtunut. Omasta mielestäni on tärkeitä, että jokainen löytää hyvät ja oikean kokoiset liivit koosta riippumatta. Muutenkin tätä sivustoa paljon seuranneena, miksi esim. väärän kokoisten kenkien tai housujen käytöstä ei valiteta, vain alusvaatteiden. Ainakin itse suurkaupungin asukkaana paljon nähneenä olen sitä mieltä, että moni käyttää esim. liian pieniä/kireitä housuja ja sama paitojen kanssa. Kaunista se ei ole. Itse ylipainoisena pyrin suosiolla käyttämään löysiä vaatteita. Kumpa muutkin älyäisivät olla esittelemättä rintojaan tai makkaroitaan vääränlaisen pukeutumisen myötä. - hohhoijaa
Jep.. Musta tuntuu siltä, että olisin tehnyt jotain väärää kun luen tätä keskustelua. Ei sitä rintojen kokoa voi päättää itse!! Tällähetkellä kaapissani olevat rintaliivit ovat kokoa 65F, vaikka tosiasiassa oikean kokoni olisi 60G/H. Rintani ovat yllttävän pienet, jos näkisitte ne luonnossa :D
Eurooppalaisissa koissa tuo ympärys ei ole oikeasti se ympärys jonka saat mittanauhalla vaan siitä on vähennetty 5cm, eli jos mittanauha näyttää 70cm on ympärys 65. Kannattaa mitata tuumina tuo ympärys ja katsoa vastaava tuumakoko, joka on yleensä juurikin se sama mitä mittanauha näyttää.
Ja koska joku jossain itki, että suomalaiset naiset on läskistyneet kun kuppikoot ovat suuria, niin voin kertoa että vyötärönympärykseni on 60cm (joo saisihan tuosta varmaan pari-kolme senttiä suht helposti pois, mutta katsotaan nyt :D) .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681