pappiksen viritys

TTigerA97

Omistan huippuhienon pappiksen vuodelta -74. Porasin alunperin 11mm kaasarin ja kurkun 13mm:ksi, Tehoa tuli sen verran lisää ettei ylämäkeen hyydy niin kovasti ja vähä lisää tuli vääntöjä. Se vain vähän "horottaa", liikaa ilmaa? auttaisiko esim. neulan vaihtaminen siihen, että matalilla kierroksilla ei tahdo vetää?

31

23146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin

      nostin itte neulaa jotta saa lisää ainetta,ja panin tratin kumiputken kanssa ilmanottoaukkoon ja käänsin sen ajosuuntaan päin,tuntuu että vetää nyt paremmin niinkuin turbo

      • Motocross man

        viilaat vaan imu ja pakoaukkoo isommaks siitä vehkeestäs,pappatunturiin ei kyllä just muuta tarvii,sillä saa tehoo jo aika hyvin.
        tai sitten lasket kantta siitä,jos siitä pystyy?


      • TTigerA97

        Miten neulaa sa nostettua? onko siinä joku säätöjuttu?


      • Bing Bong
        TTigerA97 kirjoitti:

        Miten neulaa sa nostettua? onko siinä joku säätöjuttu?

        Irrotat kaasarista sen kannen johon kaasuvaijeri tulee ja joka on kiinni kahdella ruuvilla. Huom: älä hukkaa kuristinläppää, se ei ole millään kiinni.

        Irrotat kaasuvaijerin luistista puristamalla jousta kasaan niin että vaijerinpään saa ujutettua pois poterostaan. Kansi, jousi ja luisti neuloineen tulevat erilleen.

        Otat neulan pois luistin sisältä. Näet että siinä on lukkorengas, joka voidaan laittaa neljään (muistaakseni) eri uraan. Merkitse muistiin missä urassa lukkorengas oli, jotta voit tarvittaessa pistää sen takaisin samaan asentoon. Ja sitten vaan kokeilemaan eri lukkorenkaan asennoilla.

        Jos nyt oikein muistan, niin kaasarin poraaminen isommaksi tosin auttamatta heikentää vääntöä alakierroksilla, eikä siihen taida oikein helppoa lääkettä olla. Alavääntöä ei taida saada lisää muuten kuin pakoputken virittämisellä. Useimmat muut viritelmät tuppaavat nostamaan käyttökelpoista kierroslukualuetta.

        Älä riko moottoria liian laihalla seoksella (=valkoinen sytytystulppa, nakutusta, moottori booaa). Älä tee pakoputkelle äläkä sylinterin aukoille mitään ellet tiedä mitä olet tekemässä.


      • Motocross man
        Bing Bong kirjoitti:

        Irrotat kaasarista sen kannen johon kaasuvaijeri tulee ja joka on kiinni kahdella ruuvilla. Huom: älä hukkaa kuristinläppää, se ei ole millään kiinni.

        Irrotat kaasuvaijerin luistista puristamalla jousta kasaan niin että vaijerinpään saa ujutettua pois poterostaan. Kansi, jousi ja luisti neuloineen tulevat erilleen.

        Otat neulan pois luistin sisältä. Näet että siinä on lukkorengas, joka voidaan laittaa neljään (muistaakseni) eri uraan. Merkitse muistiin missä urassa lukkorengas oli, jotta voit tarvittaessa pistää sen takaisin samaan asentoon. Ja sitten vaan kokeilemaan eri lukkorenkaan asennoilla.

        Jos nyt oikein muistan, niin kaasarin poraaminen isommaksi tosin auttamatta heikentää vääntöä alakierroksilla, eikä siihen taida oikein helppoa lääkettä olla. Alavääntöä ei taida saada lisää muuten kuin pakoputken virittämisellä. Useimmat muut viritelmät tuppaavat nostamaan käyttökelpoista kierroslukualuetta.

        Älä riko moottoria liian laihalla seoksella (=valkoinen sytytystulppa, nakutusta, moottori booaa). Älä tee pakoputkelle äläkä sylinterin aukoille mitään ellet tiedä mitä olet tekemässä.

        No jos niitä sylinterin aukkoja viilaa ni ei se kyllä ihan helposti perseelleen mene,kuhan ei ihan röpelöiseks jätä niitä,tai sit hirveitä uria sinne,hioo lopuks jollain 800 hiomapaperilla ne sileeks ni toimii varmasti.


      • CAGIVA
        Motocross man kirjoitti:

        No jos niitä sylinterin aukkoja viilaa ni ei se kyllä ihan helposti perseelleen mene,kuhan ei ihan röpelöiseks jätä niitä,tai sit hirveitä uria sinne,hioo lopuks jollain 800 hiomapaperilla ne sileeks ni toimii varmasti.

        Sylinterin kanavien suurentaminen menee todellaki helposti perseelleen, jos ei tiedä mitä tekee. Imu kanava ei todellakaan saa olla sileä ja kiiltävä, koska silloin seos pisaroituu ja tehoa on vain korkeilla kierroksilla. Pakokanava kannattaa olla sileä, mutta imu puoli mielellään karhea.


      • Motocross man
        CAGIVA kirjoitti:

        Sylinterin kanavien suurentaminen menee todellaki helposti perseelleen, jos ei tiedä mitä tekee. Imu kanava ei todellakaan saa olla sileä ja kiiltävä, koska silloin seos pisaroituu ja tehoa on vain korkeilla kierroksilla. Pakokanava kannattaa olla sileä, mutta imu puoli mielellään karhea.

        No riippuu paljolti siitä mistä vehkeestä niitä kanavia muokkaa,mut ei sen pitäs mopossa perseelleen mennä jos ei nyt ihan tajuttomasti niitä kanavia viilaile.
        Eikös se seos ihan samalla tavalla pisaroidu sinne imukanavan pintaan vaikka se karhee oiskin.


      • ttt
        Motocross man kirjoitti:

        No riippuu paljolti siitä mistä vehkeestä niitä kanavia muokkaa,mut ei sen pitäs mopossa perseelleen mennä jos ei nyt ihan tajuttomasti niitä kanavia viilaile.
        Eikös se seos ihan samalla tavalla pisaroidu sinne imukanavan pintaan vaikka se karhee oiskin.

        mitä enemmän virität sen enemmän se vaati bensaa tai motti leikaa kiinni ja sitten on ongelma


      • man66
        ttt kirjoitti:

        mitä enemmän virität sen enemmän se vaati bensaa tai motti leikaa kiinni ja sitten on ongelma

        olen viilannut mopoja nuorenapoikana melkoiset määrät ,kaasarin luistimen neulan paikka olisi sinun tapauksessa toiseksi ylimmässä urassa. Imukanavan viilaus :levitä kanavaa n.3mm. ja alapuolelta 2mm.
        pakoaukko:levitä 3-4 mm. yläpuolelta 3mm.
        männän helmaa lyhennä molemmilta puolillta 2mm. männän päältä viilaat virtauskanavien kohdilta kanavien leveydeltä pienet viisteet mutta ei imuaukon puolelta. pakoputkisto on virityksen jälkeen erittäin tärkeä vaihtaa oikein mitoitettuun tehoputkeen.Näillä ohjeilla moposi tulee kulkemaan n.60km/h todellista nopeutta 13 hampaisella eturattaalla.ps säätösuutin pitää olla.


      • mutta
        man66 kirjoitti:

        olen viilannut mopoja nuorenapoikana melkoiset määrät ,kaasarin luistimen neulan paikka olisi sinun tapauksessa toiseksi ylimmässä urassa. Imukanavan viilaus :levitä kanavaa n.3mm. ja alapuolelta 2mm.
        pakoaukko:levitä 3-4 mm. yläpuolelta 3mm.
        männän helmaa lyhennä molemmilta puolillta 2mm. männän päältä viilaat virtauskanavien kohdilta kanavien leveydeltä pienet viisteet mutta ei imuaukon puolelta. pakoputkisto on virityksen jälkeen erittäin tärkeä vaihtaa oikein mitoitettuun tehoputkeen.Näillä ohjeilla moposi tulee kulkemaan n.60km/h todellista nopeutta 13 hampaisella eturattaalla.ps säätösuutin pitää olla.

        Mutta kun se kulki jo ennen 60 todellista vauhtia.


      • Puchveli

        Mulla on käsivaihteine pappis 80-luvun alusta ja siihen on vaihettu hammasrattaat ja isketty itse tehty tehoputki paikolleen ja ilmanputsari on tehty jostain muoviastiasta johon on vetastu sukkahoust päälle.. Kaasuttimessa on säätösuutinkin. Putki ja hampit tuovat kyllä roimasti lisävauhtia tunkkaan, noin 65km/h kulkee tällä hetkellä.
        Nyt kuitenkin aattelin kysästä viisaammilta neuvoa kun ajan tunalla, ja kierrokset nousevat korkealle ja vauhti on huipussaan, kone alkaa nykkimään, rahisemaan ja jarruttamaan nopeutta kovasti... Mikä tähän auttaisi???? voisikos kaasarin neulan siirtäminen auttaa asiaan???? suuttimen säätämiselläkää ei ollut juurikaan vaikutusta ongelmaan...


      • mopotohtori
        Puchveli kirjoitti:

        Mulla on käsivaihteine pappis 80-luvun alusta ja siihen on vaihettu hammasrattaat ja isketty itse tehty tehoputki paikolleen ja ilmanputsari on tehty jostain muoviastiasta johon on vetastu sukkahoust päälle.. Kaasuttimessa on säätösuutinkin. Putki ja hampit tuovat kyllä roimasti lisävauhtia tunkkaan, noin 65km/h kulkee tällä hetkellä.
        Nyt kuitenkin aattelin kysästä viisaammilta neuvoa kun ajan tunalla, ja kierrokset nousevat korkealle ja vauhti on huipussaan, kone alkaa nykkimään, rahisemaan ja jarruttamaan nopeutta kovasti... Mikä tähän auttaisi???? voisikos kaasarin neulan siirtäminen auttaa asiaan???? suuttimen säätämiselläkää ei ollut juurikaan vaikutusta ongelmaan...

        Kärjet ei pysy vauhdissa mukana, kärjissä on eroja, pitäisi olla jäykempi jousi, tai sitten pitäisi vaihtaa vielä lisää välityksiä niin kierrosluku laskisi.
        Kärjetön sytytys on aika kallis pappikseen n,200e


      • sytyttelijä
        mopotohtori kirjoitti:

        Kärjet ei pysy vauhdissa mukana, kärjissä on eroja, pitäisi olla jäykempi jousi, tai sitten pitäisi vaihtaa vielä lisää välityksiä niin kierrosluku laskisi.
        Kärjetön sytytys on aika kallis pappikseen n,200e

        Ai miten niin kallis, 15:sta eurolla saa kärjettömän sytytyksen.


      • igdf
        Puchveli kirjoitti:

        Mulla on käsivaihteine pappis 80-luvun alusta ja siihen on vaihettu hammasrattaat ja isketty itse tehty tehoputki paikolleen ja ilmanputsari on tehty jostain muoviastiasta johon on vetastu sukkahoust päälle.. Kaasuttimessa on säätösuutinkin. Putki ja hampit tuovat kyllä roimasti lisävauhtia tunkkaan, noin 65km/h kulkee tällä hetkellä.
        Nyt kuitenkin aattelin kysästä viisaammilta neuvoa kun ajan tunalla, ja kierrokset nousevat korkealle ja vauhti on huipussaan, kone alkaa nykkimään, rahisemaan ja jarruttamaan nopeutta kovasti... Mikä tähän auttaisi???? voisikos kaasarin neulan siirtäminen auttaa asiaan???? suuttimen säätämiselläkää ei ollut juurikaan vaikutusta ongelmaan...

        Ei se saa bensaa. Seokset liian laihalla tai bensahana/kaasutin tukossa.


      • Anonyymi
        Bing Bong kirjoitti:

        Irrotat kaasarista sen kannen johon kaasuvaijeri tulee ja joka on kiinni kahdella ruuvilla. Huom: älä hukkaa kuristinläppää, se ei ole millään kiinni.

        Irrotat kaasuvaijerin luistista puristamalla jousta kasaan niin että vaijerinpään saa ujutettua pois poterostaan. Kansi, jousi ja luisti neuloineen tulevat erilleen.

        Otat neulan pois luistin sisältä. Näet että siinä on lukkorengas, joka voidaan laittaa neljään (muistaakseni) eri uraan. Merkitse muistiin missä urassa lukkorengas oli, jotta voit tarvittaessa pistää sen takaisin samaan asentoon. Ja sitten vaan kokeilemaan eri lukkorenkaan asennoilla.

        Jos nyt oikein muistan, niin kaasarin poraaminen isommaksi tosin auttamatta heikentää vääntöä alakierroksilla, eikä siihen taida oikein helppoa lääkettä olla. Alavääntöä ei taida saada lisää muuten kuin pakoputken virittämisellä. Useimmat muut viritelmät tuppaavat nostamaan käyttökelpoista kierroslukualuetta.

        Älä riko moottoria liian laihalla seoksella (=valkoinen sytytystulppa, nakutusta, moottori booaa). Älä tee pakoputkelle äläkä sylinterin aukoille mitään ellet tiedä mitä olet tekemässä.

        Kaasarin voi rakentaa itse vaatii taitoa kannattaa olla vanha josta tekee


      • Anonyymi
        sytyttelijä kirjoitti:

        Ai miten niin kallis, 15:sta eurolla saa kärjettömän sytytyksen.

        Miten/mistä?


    • muutamia juttuja

      Viritysohjeet: Pappa-Tunturi

      Nämä ohjeet siis käsittelevät Pappiksia.
      Sylinteri/Kansi:
      Johdanto: Tässä selostetaan kuinka vakiosylinteristä saisi lisää tehoja ja juttua on myös isommista sylintereistä. Kannattaa kuitenkin harkita ennenkun alkaa viilailemaan. Ja pappikseen ei siis kannata tehdä korkeapainekantta, koska laakerit eivät kestä!!! Eli siitä ei siis ole mitään juttua.
      Mitenkäs viilataan?: Vakiosylinteriä virittäessä kannattaa aloittaa imupuolelta. Imuaukkoa (kaasuttimen puoleista aukkoa) lasketaan sylinterin puolelta melkein niin paljon kuin sylinterissä on varaa. Sitä myös levennetään suhteessa sopivaksi (pidetään suurinpiirtein vakionmuotoisena, mutta ei siis kokoisena). ÄLÄ avarra imuaukkoa ylöspäin! Muista myös avartaa imukanavaa vähintään kaasuttimen kokoiseksi. Huuhtelukanavia voi suurentaa Dremelillä tai paineilmahiomakoneella, mutta sylinterin sisäpinnasta jos aikoo nostaa kanavia niin täytyy olla tarkkana että ne tulee kummallakin puolella samaan tasoon. Eikä huuhteluaukkoja/kanavia kannata kotioloissa edes yrittää ruveta avartamaan, koska todella usein pytty vain menee pilalle. Pakoaukkoa voi hieman leventää ja avartaa, mutta ylöspäin ei kannata paljoa viilailla. Kokeilemalla saa parhaan tuloksen! Jos ottaa liikaa ylhäältä niin moottori kiertää mutta ei vedä mihinkään.

      Isommat pytyt: Sylinterin virityksestä suositeltavaa olisi hankkia mieluummin 60-65 kuutioinen valmis pytty, jota ei tarvitse viilailla. Se myös vääntää todella hyvin. Eli kannattaa miettiä pilaako vakiosylintereitä vai ostaako jostain valmiin tehokkaamman pytyn. Isommalla pytyllä kuitenkin tulee varmasti hyvät tehot eikä ole epäonnistumisen pelkoa. Pappiksen vakiosylinteri ei ole mitenkään hirveän ihanteellinen viritykseen. Ja seuraavassa erittäin tärkeää juttua 65cc pyttyä hankkiville!!: Pytyn mukana tulee alatiiviste 2kpl ja lumiiniholkki. Lohkoja joutuu hiomaan, jotta pytty mahtuisi paikoilleen. Holkkia ei kannata pistää, koska muuten ajotukset menevät perseelleen. Holkki on siis sen takia, koska ilman sitä sylinteri ei mahdu pohjaan asti. No, mikäs avuks: Rautasahalla lyhennät sylinterin"helmoja" noin parilla millillä. Sitten muista hioa helmat samalla tavalla viistoksi kuin ne olivatkin. Nyt ovat ajoitukset kohdallaan ja myös puristukset. Eli 65cc sylinterin saa oikeille kohdilleen VAIN lyhentämällä sylinterin helmoja ko. tavalla. Pytty myös toimii holkin kanssa, mutta pytty on liian korkealla eikä se siis kulje mihinkään juuri sen takia. Lyhentämällä helmoja saat pytystä täyden hyödyn!

      Kaasutin & imukaula:
      Johdanto: Isompi kaasutin lisää kierroksia ja nostaa tehoaluetta ja myös samalla tehoja korkealle. Kaasuttimissa isoin ei aina ole paras! Liian isolla kaasuttimella mopo "tukehtuu" bensa/ilma-seokseen. Isommasta kaasuttimesta on eniten hyötyä isommissa sylintereissä, joihin se onkin lähes välttämätön jos haluaa sylinteristä parhaimmat tehot. Myös viilattuun vakiopyttyyn isompi kaasutin on oiva ratkaisu.

      Kaasarin poraaminen: VPappiksen vakiokaasuttimen voi porata varovaisesti n.15 milliseksi. Siihen sitten säätösuutin niin silläkin saadaan hyvät vauhdit sekä todella hyvä toimivuus! Äläkä poraa kaasaria isommaksi kuin luisti on! Suosittelisin pylväsporakonetta tähän hommaan, koska sillä saa todellakin suoraan sen ja saa myös hyvin voimaa taakse. Kannattaa ehkä ensiksi porata vähän terällä pienemmällä kuin se minkäkokoiseksi kaasarin haluat. Ei mene niin helposti perseelleen ja se on sitten helpompaa porata kaasutin lopulliseen kokoonsa.

      Imukaulan poraus tehdaskaasuttimet: Vakioimukaula on L:än muotoinen, mutta sen voi kuitenkin suurentaa ainakin 13-14mm. Se onnistuu hyvin kun pistät penkkiporakoneeseen kevytmetallijyrsinterän (kaupoista saa terässarjoja (5-10€). Sitten vaan työnnät imukaulan kummastakin päästä sen pohjaan varovasto hajottamatta imukaulaa. Jäljenkin pitäisi olla todella hyvä. Tai paras vaihtoehto tietenkin on, ttä teet loivan kaaren muotoisen imukaulan putkesta ja sille kiinnityslaipan. Ja tietenkin semmoista putkea mikä sopii kaasariisi. L:än muotoinen imukaula kun nimittäin on ERITTÄIN epäedullinen tehojen suhteen! Sitten voi sovitella (pitäisi käydä) 14mm SHA DellÒrtoa vakioimukaulaan. Se on myös todella tehokkaan tuntuinen vaihtoehto (muista silti ensiksi porata imukaula!). 15mm isompaa kaasaria ei kannata pistää, koska tunan kone ei semmoisia hirmukaasareita enää kestä.

      Tehomäntä:
      Johdanto: Tehomäntä muuttaa moottorin ajoituksia, jolloin seosta pitäisi keretä virtaamaan enemmän sekä kaasuttimesta kampikammioon, kuin myös kampikammiosta pyttyyn ja myös sieltä pakoputkeen. Tehot siis paranevat jos mäntä on tehty oikein. Epäonnistumisen riski on kuitenkin olemassa, eikä ole mikään älyttömän pieni. Kannattaa ehkä kuitenkin yrittää (ainakaan jos ei ole viilattua pyttyä!).

      Eli siis: Männästä voit katkaista lähes koko imupuolen helman poikki (jätä n. 1mm pelivaraa) ja pakopuolen helmasta sen verran että se ei pääse kuitenkaan vuotamaan kampikammiosta pakoputkeen seosta (tarkkana siellä! ;). Yksi hyvä vaihtoehto on myös ottaa pyöröviilalla imuaukon puoleisesta helmasta samanverran tavaraa siten että jätät kuitenkin helman reunoille tavaraa. Siis otat helmasta vain imuaukon leveydeltä ainetta pois! Näin sinun ei tarvitse pakopuolen helmaan koskea. Tämä voisi olla myös se turvallisempi ratkaisu. Sitten seuraavaksi hypätään männän päälle. Kun mäntä on sylinterissä, merkkaat siihen männän päälle kynällä merkit, eli siis kaikkien aukkojen paikat. Näin tiedät mistä kohtaa viilata. Männän päälle tehdään siis pako- ja huuhteluaukkojen kohdalle "lovet". Tarkkaa ei pysty sanomaan kuinka paljon otat, mutta mitä vahemmän otat, sitä pienempi riski on männällä mennä vitulleen (tietysti myös hyöty jää pienemmäksi). Eli siis mieluummin liian vähän kuin liikaa. Ja miten paljon sitten otatkin, jätä männänrenkaisiin kuitenkin vähintään 1mm vielä rakoa!!!

      Tehoputki
      JohdantoTehoPakoputken osuus 2-tahtikoneen virityksessä on hyvin tärkeä. Väärin ajoitetulla putkella mopo kulkee ja kiihtyy laiskasti, karstaa konetta ja kuluttaa bensaa enemmän kuin oikein ajoitetulla putkella. Elikkä siis käytännössä...juttua tehoputkista. Pappiksen vakioputkeen ei kannata koskea, koska siitä ei tehoja hirveästi heru.

      Minkälaisia tehoputkia?: Tehoputki tuo Tunaan todella paljon lisää tehoja. Esim. Mopo-Sportista kannattaa ostaa se halvin yleismalli, jossa on pilli perässä. Eli se korkeille kierroksille tarkoitettu putki. Sillä Tunaan saa todella tehokkaan tehopiikin. Ne laajavääntöputket ei ole niin hyviä. Alkukäyrän joutuu tekemaan noin 28mm putkesta. Myös Mopo-Sportista saatavia Gianellin yleismallin putkia kannattaa ehdottomasti kokeilla, koska niissä on yleellisyytenä jopa äänenvaimennin ja on varmasti laatutyötä!

      Välitykset:
      Johdanto: Välityksillä siis tässä tapauksessa tarkotetaan etu- ja takarattaan suhdetta. Sanotaan näin alkuun että jos vaihdat yhden piikin isomman rattaan eteen, on sama jos vaihtaisit kolme piikkiä pienemmän taakse. Niinkun suurinpiirtein ainakin. Kannattaa ehkä kuitenkin vaihtaa mieluummin eteen isompaa, koska kytät ei sitä tajua. Jotkut myös sanovat että niinpäin säilyy vääntö parempana...tiedä häntä.

      Mitkä välit on ne oikeat?: Eli siis, taas näitä perussääntöjä välitysten vaihdossa. Isommilla väleillä (isompaa eteen, pienempää taakse) mopo kulkee kovempaa, mutta vääntö ja kiihtyvyys kärsivät. Ja sitten tietenkin toisinpäin. Ihannevälitykset saa parhaiten kokeilemalla. Isompien pyttyjen kanssa hyvät välit ovat noin 13-14 eteen ja 28-30 taakse. Vakiopytyllä vaihdat eturatasta vähän isompaan, eli mikä nyt tuntuu hyvältä. Pappikseen saa mahtumaan 14 piikkisen eturattaan kun pistää sen vain paikalleen ja vähän väkisin polkee tai työntää. Se syö sellaisen kivan uran jossa mahtuu sitten kulkemaan. Ja tämän siis pitäisi toimia, vaikka vähän brutaalilta kuullostaakin.

      • ouf

        Varmin tapa tuhota moottori noilla ohjeilla. Ei tämmöstä shittiä sais kirjottaa nettiin.


    • sfgdfgfsd

      Älä pilaa laatumopoa!

    • arvoton paska sen

      jälkeen, kun on räpelletty ja pilattu. Papiska on papiska ja sen kuuluu kulkea juuri sen mikä kuuluukin mopon kulkea ja ehdottoman vakiona, vain vakiona sillä on arvoa!

      • nicknickxx

        ku mun automaatti papiskalla pääsee sen 60km/h ni se riittää.
        ja pappiksen kone/pytty ei kestä viilausta menee pilalle ja leviää helposti.
        jos virittää tahtoo ni kaasari isommaks tai välejä muuttelemaan.


      • nicknickxxxxx
        nicknickxx kirjoitti:

        ku mun automaatti papiskalla pääsee sen 60km/h ni se riittää.
        ja pappiksen kone/pytty ei kestä viilausta menee pilalle ja leviää helposti.
        jos virittää tahtoo ni kaasari isommaks tai välejä muuttelemaan.

        se on 72 vm. ollu meijän navetas 73 vuodest lähtien ku on silloin ostettu ;D


      • rahalla saa ja pappa
        nicknickxxxxx kirjoitti:

        se on 72 vm. ollu meijän navetas 73 vuodest lähtien ku on silloin ostettu ;D

        pappista ei saa virittää muuten kuin välejä säätämällä taikka ostamalla 60cc, 65cc jne myllyn(kiihtyvyyden kustannuksella, omassani laiskistui kummallakin = pysykää vain siinä rattaiden rassauksessa... :p )!
        itselläni on -74 elikkä uusimpia peltiperiä maan päällä ja se KULKEE yli 60, en ole mitannut hetkeen eli viiteentoista vuoteen. mutta kyllä sillä porhaltaa nuorison derbien ja aprilioiden ohi, nykyrajoittimet kun syövät sen vähänkin kiihtyviiden niistä :(


      • Papsikaseonmullakii
        rahalla saa ja pappa kirjoitti:

        pappista ei saa virittää muuten kuin välejä säätämällä taikka ostamalla 60cc, 65cc jne myllyn(kiihtyvyyden kustannuksella, omassani laiskistui kummallakin = pysykää vain siinä rattaiden rassauksessa... :p )!
        itselläni on -74 elikkä uusimpia peltiperiä maan päällä ja se KULKEE yli 60, en ole mitannut hetkeen eli viiteentoista vuoteen. mutta kyllä sillä porhaltaa nuorison derbien ja aprilioiden ohi, nykyrajoittimet kun syövät sen vähänkin kiihtyviiden niistä :(

        Mulla on -74 vuoden automaatti. Meni hyvällä kelillä jotai 45km/h mittarii vaikka olin tehny koko konerempan ja melkeen koko konee rakentanu uuen :( Vaihoin eturattaan sitte 13 piikkiseks nii meni mittarin suorallakii pohjaa eli about 55km/h, mutta isommalla eturattaalla väännöt hävis aikalailla ja kiihtyvyys on todella huono.
        Ratastuksen jälkeen kannattaa jotai muuta viritystä laittaa jos ei halua ajaa mäkiä 10km/h ja lähtee valoista vikana. Tehoputki toi itselle alavääntöö lisää. Mulla on Moposportilta ostettu tarvike tehari, siihen joutu tekee uuden alkukäyrän ulkomitalta 29 tai 30mm. Tuon alkukäyrä oli vaikeaa kiristää sylinteriin kiinni, koska se oli niin paksu ettei saanu oikei mitää työkalua siihen pultin päälle. Lenkkiavaimella sen sai nitkuteltua kiinni siihen. Uuden tiivisteenki jouduin tekee tohon alkukäyrään kun vanha tiiviste ahistais kun se on nii pien se reikä siinä keskellä.
        Sitten mulla on kanssa ite tehty tehoputki, se on jo aikapaljo parempi ku toi tarvikeputki. Tuli hyvin vääntöö ja vauhtiakii jonku verran, miinuksena on älyttömän kovat äänet. Oon kyllä hommailee vaimenninta siihen nyt, että kehtais laittaa kiinni sen putken.
        No niin, sitten kaasutin. Sulla onkii jo isompi toi kun oot kerta porannu. MUTTA tuosta poraamisesta ei ole älyttömästi hyötyä, koska tuo papan vakio imukaula on paskan muotonen ja pien sisältä. Sitä voit porata isommaksi jos halua, mutta itse suosittelisin ostamaan vaikka Dellorton 16mm PHPG tai 14mm SHA kaasuttimen ja uuden niihin sopivan imukaulan. Joku pipercrossikii vois olla plussaa, Mulla ei sitä itellä kyllä oo, mutta aikeissa oon ollu ostaa.(Ei sitte kannata ees harkita powerfilteriä. Päästää kaiken oravaa pienemmän paskan läpi!!!!.)
        Noniin, siis PHPG:tä suosittelen, koska sen saa paljo paremmin säätöihin kun SHA:n SHA:ssa on vää säädettävä tyhjäkäynti ja pääsuutin kun taas PHBG:ssä on kaikki herkut. Myöskin 14mm SHA on vähän pieni jos meinää muuta virittää ja sitä 15mm SHA:ta en suosittele ostaa koska siihen ei saa sopivaa imukaulaa ja sitten joutuu mopaa jostai toisesta imukaulasta tai ostaa suosiolla pienemmän.
        Mulla itellä on toi 14mm SHA. Iha jees muuten, mutta ne säädöt...
        Mun vireillä elikkäs 14mm SHA itsetehty tehari 13 eturatas nii menee varmaa vähä yli 60km/h . En oikein varmana tiiä. Vääntää ihan hyvin ja keulii kun nykäsee vähä:DD
        Sylinteri. Viilata voit jos haluat, mutta suosittelen ostamaan kokonaan uuden pytyn jos haluut lisää tehoo. Kantta ei sitte kannata madaltaa kun laakerit ja kampiakseli hajoo papassa älyttömän nopee.
        Oon itekkii aatellu ostaa isompaa 60cc sylinteriä tai voimakoneella myytävää virityssylinteriä, jossa tulee tehomäntä kanssa mukana. Nykyään kun saa kaupoista noita viritys pyttyjä, jotka käy pappaan suoraan. Ennen piti lohkoja ruveta modailee, mutta ei enää.
        Jonku 60cc sylinteri tehari !vähintään! 16mm kaasari vaihdetut välit tehomäntä kanssa vois mennä siitä 60km/h ylöspäin. Ehkä sillä vois jopa 80km/h pintaan päästä jos säätää kaasarin hyvin ja on oikeen kokonen kaasutin( luultavasti joku 18mm olis ihan passeli)
        Kytkin luultavasti alkaa papassa luistaa noin hurjissa nopeuksissa.
        Ainii, vakio männästäkii voi viilailla tehomännän jos haluaa. Ei pidä sitte liikaa viilailla, ettei mee koko mäntä roskii. Noita tehomännän teko-ohjeita löytyy googlella paljon, kuten myös sylinterin viilaus ohjeita.

        Toivottavasti saat näillä kulkemaan pappas:D
        Se on hieno mopo ja kyllä kaiken maailman derbirieju kuskeilla naama venähtää kun repäsee valoissa papalla ohi:)))))


    • manapoju64

      meijän pappikseen on laitettu lorton 14mm kaasari 63 suutin metrakit tehari välejä vaihettu ja sylinterin imu ja pako aukkoja suurenneltu

    • dfg4

      Pappatunturi ei kestä viritystä. Kaikki jonnet täällä egottaa että: joo mun pappis menee vaan 87km/h 65cc pytyllä, teharilla, isommalla kaasarilla ja kisaväleillä. Älkää nyt suomen kansallisaarteita pilatko virittämisellä, pitäis lailla kieltää pappisten viritys!

    • vilholiina

      Mulla on vuoden -83 start ja siinä vakiopytyssä tehomäntä ja vakiokaasarissa säätösuutin,jotain häikkää kun ei kulje ku 40km/h..saako pelkällä tehomännällä edes kulkemaan ja onko kellään kokemusta 60cc sylinteristä?ps. millään radikaalilla en ala pappaa raiskaamaan

    • vilholiina

      ja mitkä on vakiovälitykset?

    • cbgsdgj

      Tehomäntä on vakio koneessa ihan turha, koska alaväännöt kärsii ja muut osat ahistaa niin paljon että siitä ei ole mitää hyötyä. 10/36 vakiovälit. Ei kannata ostaa mitää viripyttyjä koska ne on täyttä skeidaa joten viilaa vakiopyttyä. Kyllä se kone kestää viritystä ellei ole jo valmiiksi väljä ja säädöt päin vittua.

    • 1976MAXI

      Aika poraajapro saa olla jos bingin poraa 15milliseks:D ite porasin 13 tai 13,5 milliseks, toi 13mm on ihan jees, enempää ei kannata porata, puhkeaa vaan sen kiristysruuvin takaa. Poliisi ei tykännyt kun ei ollu äänenvaimenninta 25e tarvike-teharissa:D 4mäntää ja 2porausta myöhemmin: poraus 40milliseks. ja viilasin sylinterin ihan tappiin, poistin huuhteluaukkojen seinämät jne, 20mm kurkun hitsasin suoraan sylinteriin migillä, 19mm dellorto kiinni, ilman mitään virtauksen sotkijoita, tehoputki ja ite väännetty kai 28-30mm alkukäyrä. välit oli 12/38, ihan pirteästi kulki, olis saanu varmaa välityksillä nostettua jonnekki 65km/h. Kiihtyvyys oli ihan kiitettävä, 3.vaihde ois ihan jees:D Tällä hetkellä vakiopytty ja -sylkkä kiinni.

    • Anonyymi

      Takavanne jostain moottoripyörästä kestää paremmin vaihtaa hammasratas eteen ja taakse sopivat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1276
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe