Apua, yhteinen kesämökki ja ongelmia

epäsopua

hei, omistn sisareni kanssa vanhemmilta perityn kesämökin. minä ja mieheni haluaisimme osan kesästä viettää siellä yksin lomaa, ilman sisarta ja hänen lapsiaan. sisar haluaa asua siellä 3 kk eli koko kesän. nyt olen minäkin eläkkeellä ja voisin myös viettää siellä 2-3 kk yhtä mittaa. molemmat asumme ulkomailla. onko mitään lakia, joka määrittelisi, kuinka pääsisimme yhteisymmärrykseen? esim. toinen touko,kesä ja heinäkuun ja toinen heinä ja elo ja syyskuun, vaihtovuosin. sisareni sanoo, että tulen kun haluan.
toinen asia: sisareni ja lapsensa omavaltaisesti tekivät muutoksia sisustuksessa. heittivät kaikki vanhempien huonekalut ja hankkivat, ei minun makuuni, uudet kalustot. mitä sanoo laki? eikö pitäisi molempien suostua muutoksiin? samoin puiden kaatamiseen tontilla, sekin tapahtui. ensi kesää ajattelen jo kauhulla enkä sillä odotuksella ja kaipuulla, joka on aina kesällä suomeen.kuinka pääsisimme sopuun?

6

4375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinteistöyhtymä

Mökki voitte jakaa rahat ellei toinen osta osuuttaan siitä.

• puolellasi

ano yhteisomistuksen purkua eli selvitysmies myy sen vaivanpaikan pois ja jakaa rahat teille. Muuta keinoa ei ole ellette itse pääse sopimukseen. Kaksi osakasta ei voi edes äänestämällä päättää mistään.

• csi049

Tilannettanne varten on säädetty niin kutsuttu yhteisomistuslaki. Sen mukaan teillä on kolme vaihtoehtoa:
      -sopia keskenänne
      -uskottu mies hoitaa omaisuutta yhteiseksi hyväksi
      -purkaa yhteisomistus

Viimeisessä tapauksessa kiinteistö jaetaan halkomalla, tai jos se ei ole mahdollista, niin uskottu mies myy sen, ja rahat jaetaan.

Jos uskottua miestä tarvitaan, niin sen määrää käräjäoikeus hakemuksestasi. Halkomista voit hakea suoraan maanmittaustoimistolta.

• halko ja

uskottu mies vie sen mökin tontteineen; kulut ovat sen mukaiset. Sopikaa vuoroviikot.

• ajattele myös lapsia

Haistoin kirjoituksestasi, että teillä ei ole lapsia. Jos asia on näin, niin myy oma osuutesi kohtuuhinnalla siskollesi ja osta itellesi oma jostain muualta. Kyllä Suomessa vielä kivoja mökkejä riittää, niin siskosi lapsetkin saavat jatkossa viettää laatuaikaa mökillä.

• Mökkihöpero

Tuttu ongelmatilanne! Yhteisomistuksessa oleva mökki, jota joku osakas sitten alkaa "omia" itselleen muista osakkaista välittämättä.

Laki yhteisomistuksesta säätelee tällaisia asioita, mutta se on aika tulkinnanvarainen laki sekin. Käsittääkseni se on myös "toissijainen", eli jos osakkaat keskenään jotain muuta sopivat, tuo keskinäinen sopimus säätelee yhteiselon ehtoja siinä missä lakikin.

Suosittelisin pyrkimystä päästä kirjalliseen sopimukseen yhteiselon ehdoista. Siihen tulisi määrittää paitsi käyttöoikeudet, myös velvollisuudet; eli kuinka kustannukset ja kiinteistöä ylläpitävät työt jaetaan. Riitoja kannattaa yrittää välttää niin pitkälle kuin se on mahdollista.

Jos tilanne on tuo mitä kerroit, sisaresi 3 kk itselleen tekemä kesävaraus on ihan mahdoton! Voisitteko ajatella esim. kesäajan jakamista kuukauden tai 2 kk vuoroihin - ja vaikka siten, että kuukaudet vaihtuvat vuosittain, niin esim. juhannusta pääsisi viettämään edes joka toinen vuosi?

Myös muut kuukaudet kannattaa jakaa, vaikkei niitä tällä hetkellä käyttäisikään.

Sisaresi omavaltaisuus sisustusasioissa on törkeää. Periaatteessa,jos tiukalle linjalle mennään, hän on käsittääkseni korvausvelvollinen! Myös puiden kaataminen on tosi omavaltaista: hänhän kaataa sinun omistamiasi puita tai rikkoo sinun omistamiasi kaappeja! Näissä asioissa pitää olla tiukka, muuten menee metsään koko touhu!

Tiedän tapauksia, joissa vuorojärjestelmä on rauhoittanut tilannetta, ainakin osittain. On myös tapauksia, joissa sukulaisille on pitänyt laittaa luu kurkkuun esim. vähän "entisöimällä" heidän omavaltaisesti tekemiä parannuksia. Viesti kieltämättä menee hyvin perille, kun kaikessa hiljaisuudessa omavaltaisesti tehdyt remonttitavarat löytyvät halkopinon päältä, kun ongelmaosakas seuraavan kerran saapuu lomanviettoon.

Joskus kaapin paikka vaan pitää näyttää keralla ja kunnolla.

Riitatilanteissa kyseinen omistusmuoto on kiistämättä hankala! Sopu on silti edullisin vaihtoehto. Paljon sympatiaa - ja harkitse tarkkaan mitä teet!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe