1.4 TDCi: 200tkm ja se on moro

Heikko kestävyys

Itsellä ollut molemmat 1.4 TDCi koneella: Fiesta ja Fusion. Auto pelaa kuin unelma lähemmäs 200 tkm:ä. Sen jälkeen alkaa pahat ongelmat joille ei loppua näy. Fusioniin tuli 200 tkm kohdalla kaikki mahdolliset oireet öljyn ja veden sekoittumisesta erilaisiin nakutuksiin, hajuihin ja luistamisiin. Jakohihna vaihdettiin ajoissa mutta ei mitään merkitystä. Kone tehtiin uudelleen 205 tkm:ssä ja sen jälkeen alkoi moottorin apulaitteet hajota yksi kerrallaan. Auto oli varsinainen pommi.

Fiestalla lähestulkoon sama homma. 1.4 TDCi kone on taloudellinen ja kokoonsa nähden tehokas, mutta kannattaa suosiolla pistää auto kiertämään 180 tkm kohdalla. Asia vaan näyttää olevan niin yksinkertainen, että Ford ei kestä.

20

15739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laukeaa

      Muissa merkeissä diesel-kone on kahdensadan tuhannen kilometreillä vasta sisäänajettu. Miksi se Fordilla on samoissa metreissä loppuunajettu?

      • zöf

        Foordin tdci ole PSA yhtymän aikaansaannoksia, sama kone sitikassa ja pösössä.

        Mazdan suunnittelemat bensakoneet 1.8-2.3 duratec ainakin kestävät maailaman tappiin saakka.

        Joten kait ranskalaisia on syyttäminen diiselien probleemoista.


      • ranskan diiseli
        zöf kirjoitti:

        Foordin tdci ole PSA yhtymän aikaansaannoksia, sama kone sitikassa ja pösössä.

        Mazdan suunnittelemat bensakoneet 1.8-2.3 duratec ainakin kestävät maailaman tappiin saakka.

        Joten kait ranskalaisia on syyttäminen diiselien probleemoista.

        sehän on niitä pösö-sitikan suunnittelemia koneita joita käyttää niin Ford kuin moni muukin. Että eipä ole pelkästään Fordin juttu.
        Tässä listaa missä autoissa tuota DLD-414 konetta vähän eri versioissaan on

        2005-present Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo 1.4 HDi
        8-valve non-intercooled, 68 PS (67 hp/50 kW) and 111 ft·lbf (150 N·m)
        2003–present Citroën C2 1.4 HDi
        8-valve non-intercooled, 68 PS (67 hp/50 kW) and 118 ft·lbf (160 N·m)
        2002–present Citroën C3 1.4 HDi
        2002–present Ford Fiesta 1.4 TDCi
        2002–present Ford Fusion (European) 1.4 TDCi
        2002–present Peugeot 206 1.4 HDi
        2005–present Peugeot 1007 1.4 HDi
        2002–2007 Mazda 2/Demio 1.4D
        2008–present Mazda 2/Demio 1.4D
        16-valve intercooled, 90 PS (89 hp/66 kW) and 147 ft·lbf (200 N·m)
        2001–2005 Citroën C3 1.4 HDi 16V
        2002–2005 Suzuki Liana 1.4 DDiS


      • angliaa...
        ranskan diiseli kirjoitti:

        sehän on niitä pösö-sitikan suunnittelemia koneita joita käyttää niin Ford kuin moni muukin. Että eipä ole pelkästään Fordin juttu.
        Tässä listaa missä autoissa tuota DLD-414 konetta vähän eri versioissaan on

        2005-present Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo 1.4 HDi
        8-valve non-intercooled, 68 PS (67 hp/50 kW) and 111 ft·lbf (150 N·m)
        2003–present Citroën C2 1.4 HDi
        8-valve non-intercooled, 68 PS (67 hp/50 kW) and 118 ft·lbf (160 N·m)
        2002–present Citroën C3 1.4 HDi
        2002–present Ford Fiesta 1.4 TDCi
        2002–present Ford Fusion (European) 1.4 TDCi
        2002–present Peugeot 206 1.4 HDi
        2005–present Peugeot 1007 1.4 HDi
        2002–2007 Mazda 2/Demio 1.4D
        2008–present Mazda 2/Demio 1.4D
        16-valve intercooled, 90 PS (89 hp/66 kW) and 147 ft·lbf (200 N·m)
        2001–2005 Citroën C3 1.4 HDi 16V
        2002–2005 Suzuki Liana 1.4 DDiS

        ai jaa, silloin kun tuo kone saa kehuja ja voittaa jonkun testin, on se fordin ja psa:n yhteistyökone, sitten kun se laukeaa, onkin se vain paska ranskalainen... niinhän se aina menee.


      • ei ikuisia?
        angliaa... kirjoitti:

        ai jaa, silloin kun tuo kone saa kehuja ja voittaa jonkun testin, on se fordin ja psa:n yhteistyökone, sitten kun se laukeaa, onkin se vain paska ranskalainen... niinhän se aina menee.

        Kai se nyt on selvä, että ahtamaton Mercedes-Benz 300D kone useammalla sylinterillä pystyy parempaan kuin nelipyttyinen tiukasti ahdettu pikkukone, jossa iskutilavuus on puolet, mutta auton massa samaa luokkaa?

        Kuka voi edes kuvitella, että näillä pitäisi mennä puoli miljoonaa kilometriä?


      • angliaa...
        ei ikuisia? kirjoitti:

        Kai se nyt on selvä, että ahtamaton Mercedes-Benz 300D kone useammalla sylinterillä pystyy parempaan kuin nelipyttyinen tiukasti ahdettu pikkukone, jossa iskutilavuus on puolet, mutta auton massa samaa luokkaa?

        Kuka voi edes kuvitella, että näillä pitäisi mennä puoli miljoonaa kilometriä?

        katso paljonko ajavat tojon 1,4 d4:llä, niitä kun on paljon vartiointiliikkeillä käytössä, eikä ole mitenkään kevyttä kenkää saaneita, 400tkm menee ilman isompia remontteja.


      • ranskan diiseli
        angliaa... kirjoitti:

        ai jaa, silloin kun tuo kone saa kehuja ja voittaa jonkun testin, on se fordin ja psa:n yhteistyökone, sitten kun se laukeaa, onkin se vain paska ranskalainen... niinhän se aina menee.

        ei se nyt niin ole. Se nyt vaan on niin että 1,4 ja 1,6 litraiset on kehitetty Ranskassa Pösö-sitikalla. Ja 2 ja 2,2 litraiset taas Englannissa Fordilla.
        Ihan riippumatta kuka valmistaja sitä automallissaan milloinkin käyttää. Tuon 1,4 litraisen isomappa painosta 1,6 litraista käytetään myös esim Minissä. Ja se on ilmeisesti vähän onnistuneempi malli kuin tuo 1,4 litrainen.
        Ihan riippumatta siitä missä maassa kehitystyö on tehty.


    • zöd

      Ei ne kilometrit diisseliä tapa vaan vääränlainen käyttö.

      Revitetään kylmänä -> kannet halkeilee, pitäisi antaa hieman lämmetä ennen raskasta käyttöä.
      Sammutetaan kuumana siltä istumalta -> turbot paukkuu.
      Pätkäajo ja pitkät öljynvaihdot -> kuluu loppuun ennen aikojaan.
      Vedätetään liian pienillä kiepoilla -> laakerit ei kestä.

      Asiallisella käytöllä Foordin turbodiisselit ja muutkin koneet kestää mainiosti sen puoli miljoonaa.
      Ja totuushan on se että toisilla kestää ja toiset saavat rikki vaikka rauta-alasimen.

    • ollut on

      moi moi
      Mulla ittellä on fordin 1.4d ja on ajanut just ei mitään remppaa . ja edellinenkin oli ja ei siinkää mitää kummempaa ollut ja 450tkm oli klasissa ku möin ja se liikkuu yhä.
      Kai näissäkin on sit jotai yksilöeroja.

      • moottoreissakin nykyisin

        kyllä nykyiset tuotantomenetelmät ja laadunvalvonta on karsinut yksilöerot pois suurelta osin.Ei ne kilometrit diisseliä tapa vaan vääränlainen käyttö. Ihan niinku ylempänä hyvin kerrottiin.
        nyt kun diiseleiden osuus on 50% niin kohta tulee myyntiin tosi paljon huonosti pidettyjä diiseleitä, jotka on rikottu kun ei ole ymmärretty että se uusi diiseli ei ole samanlainen kun se edellinen bensakone
        Ja ihan joka merkistä


    • diplinssi

      Selvähän se on, että nykyiset pienet dieselit on kovilla verrattuna entisiin laiskoihin yli 2 litraisiin. Eihän niistä olis saanutkaan taloudellista, ellei olisi otettu pienestä koneesta maksimipuristuksia, kierroksia ja tehoja. Niillä pitäisi siis ajaa maltillisemmin eli ei kylmänä revittää.
      Jos apulaitteet alkaa hajota yli 200000km:ssä, sehän on normaalia bensakoneissakin. Yleensä laturi tai ainakin hiilet menee 200000km:iin. Startista menee yleensä solenoidi eli se kyljessä oleva möykky, joka siirtää startin hammaspyörän vauhtipyörän kehälle ja sitten kytkee virran starttiin. Sen voi moniin autoihin ostaa erikseen, jos vain saa sen ruostuneet ruuvit auki.

      • pieni moottori

        Niin ja lämmöntuotto ei oikein riitä pienissä moottoreissa ja siksi webasto on hyvä lisävaruste.


    • Ikääntynyt

      Joskus aikoinaan laskettiin, että 1.6 litrainen kone (bensa ) kestää 160 000 km ja 2.0 litrainen vastaavasti 200 000 km ja jne. Kyllähän ne kesti paljon paljon enemmänkin kunhan teki kaikki tarvittavat huollot ajallaan, eikä revittänyt konetta äärirajoiila.

      Tämän teknologialla tehdyt koneet kestää lähes ikuisesti, eli enemmäm kuin auton kori kunhan muistaa tehdä moottorin huollot säännöllisesti. Kori on sitten asia erikseen johtuen ilmastolliista oloista.

      ELIKKÄ LYHYESTI SANOEN MOOTTORIN KESTÄVYYS ON KIINNI RATIN JA SELKÄNOJAN VÄLISTÄ, JA TARKENNETTUNA KUSKIN OIKEASTA JALASTA.

      • liikakin kokemusta

        kansi ei kestä 1.4 diisselissä .. kannattaa ostaa 1.6 siinä pitäs kestää.


    • Liian nopea ostos

      Juuri toin Fiestani laturinvaihdosta: 620e. Merkkikorjaamolla olisi tullut halvemmaksi: osa 430e ja työt 80e.

      Kilometrejä on 190tkm.

      Poikkeuksellisen kallis laturi, eikä tarvikevaihtoehtoja löytynyt mistään.
      Muita moottoriongelmia ei vielä ole ilmennyt, jään odottelemaan nyt kun tuo maaginen 200tkm rajapyykki lähestyy.

    • Näätäkahvi

      Moi

      1.4 TDCi:ssä on tyyppivikana että nokka-akseli kuluu huomattavasti 1. pytyn kohdalta. Todennäköisesti ongelma koskee 2002-2008 vuosimallin Fiestoja ja Fusion -mallisia Foordeja.

      Eikä siinä vielä kaikki, myös 1.4 HDI:ta joka on sama kone ja löytyy näistä malleista:

      2003–2009 Citroën C2 1.4 HDi
      2002–2009 Citroën C3 1.4 HDi
      2002–2009 Peugeot 206 1.4 HDi
      2005–2009 Peugeot 1007 1.4 HDi
      2004 Citroen Xsara 1.4 HDI
      2002–2007 Mazda 2/Demio 1.4D
      2008– Mazda 2/Demio 1.4D

      Tässä 299tkm ajetun yksilön nokka-akseli. Siinä on pinnoite hankautunut pois ja näinollen huomattava kuluminen alkanut.

      http://ruohoranta.fi/singapore/galleries/Autot/Fordit/Fiesta-TDCi-2002/kuvat/DSC_0149.JPG

      Vastaavanlaista kulumaa oli myös toisessa samanlaisessa Fordissa jolla oli ajettu 240tkm, joten kyse ei ole harvinaisesta yksittäistapauksesta.



      Samaa mieltä aloittajan kanssa että 200tkm ja se on moro. Pistäkää vaihtoon 180tkm kohdalla, tai älkää ainakaan maksako paljoa näistä, niin ei tipu korkealta jos viat yllättävät.

      Ei näitä valitettavasti ole tehty kestämään!

      • suomalaisenTyhmyys

        Niinpä, muualla päin maailmaa ei noilla noin pitkään edes yritettäisi ajaa. Halvat pikkuautot ei ole tehty suuriin kilsoihin.


    • Anonyymi

      Meitillä on sitten ollut jonkinlainen laatuyksilö? Fiesta 1.4tdci, takana kohta yli 17 vuotta. 300.000km tulee täyteen pääsiäisenä, enkä epäile etteikö 400th:n ylitys onnistuisi koneen ja tekniikan puolesta,ehkä joskus v-2026-27? Omat peltien kolhimiset jos jättää pois, kalleimman remontin on aiheuttanut ajovaloumpioiden vaihto yht. 250.- (lailliset) kun kork.säätömoottorit sökö. Lisäksi vihdettu oik. etujousen katkeamisen takia molemmat etujouset ja samalla myös kaikki iskarit. Onneksi rengas ei vioittunut..!
      Oik. takaiskari vaihdettu kolinan takia aikanaan takuuseen, mutta kolinat alkoivat taas 60th päästä eikä enää vaihdettu, koska haitta kuuluu vain kuoppaisimmilla teillä ajaessa. Myös laturi/pumpunlaakeri rempattu ei vaihdettu, hinta alle puolet uuden hinnasta Toki öljyt ja suodatin on tullut vaihdettua säännöllisesti epäsäännöllisesti 12-14.000m km välein ja muita huoltojakin alkuun kohtuullisesti 20-40 thkm välein, sillä huollot tosi halpoja! Nyttemmin huoltoja vähän mututuntuman mukaan. Nokkahihna on vaihdettu omanpään ajatusten takia kaksikertaa, 160 th ja 290th km:ssä. Katsastuksista läpi ilman uusintoja, joskus toki huomauteltu öljytipoista moottorin alla, joskus tyhjästä pissapojan rakosta, jne, Mutta hylyt puhdas nolla kertaa! Ruostepilkkuja kyllä alkaa jo ilmetä, tuskin toista 17 vuotta menee enää ilman paikkauksia.....
      Olisi kannattanut massata uutena. Pikkuinen diiseli käy siististi ja kuskaa kuorman hyvin eli eipä ole isompaa moittimista. ellei sen jo vähän vanhahtavaa yleisilmettä/ulkoista kokoa halua mollata. Silti neljälle aikuiselle siinä on varsinkin takapenkkiläisille jopa helpommat ja paremmat oltavat kuin muissa saman ikäisissä isommissa autoissa, jopa uudemmissa Fiestoissa. Asia jolle on vaikea ymmärtää syytä, koska uusi Fiesta on suhteessa paljon isomman näköinen ulkoa?

    • Anonyymi

      Heikko ketävyys? Olikohan kuskissa vikaa?
      Mie taas kysyn, voiko halvemmalla ajaa?
      Fiesta pelaa aivan niin kauan kuin viitsii huolehtia öljynvaihdoista aikanaan ja katsoo ettei maantiesuola ala ruostuttamaan ovien alareunoja! Eli Jos massasit Fiestan, mikään kilometri määrä ei ole sille ylin raja? Nimim. "20 vuotta täyteen 1,4 TDCI:llä" Halpaa? 4-4,5L/100 km / 320.000km. Korjauskulut "olemattomat:" Laturin laakerit, iskarit 2x, ja 1x etupään jouset, 1x jarrut kuluvat osat! Siinä kaikki jotka päälle öljyn vaihtojen, polttimoiden ja renkaiden vaihtojen!
      Optimointiin ajattelin Fiestaa seuraavaksi, dieselinkin hinta kun alkaa nousta.
      Lupasivat jotta pysyy kulutus neljässä litrassa/100km... uskoisko?
      Eli 5-6 vuotta ja 100.000km jos vielä huristelisi tuolla, pääsisi sitten hoppa eläkkeelle...?

    • Anonyymi

      Cliossa vissiin sama kone ainakin speksit on identtiset. 400tkm ajettuna vaihdoin 150tkm ajettuun. Toistaiseksi moottoriin liittyviä ongelmia ei ole ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7400
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      49
      5541
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      60
      3070
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1588
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      200
      1427
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe