Toimintaohjeet koirapuistossa?

Mikä on agressiivisuutta?

Itselläni on 2 alle 2-vuotiasta koiraa: pieni sekarotuinen narttu, ja kääpiösnautseriuros.
Uros on mustasukkainen nartusta, joten murisee toisille uroksille jotka lähestyvät narttuamme. Olen ratkaissut asian niin, että käyn koirapuistossa vain uroksen kanssa. Silloin se tulee lähes kaikkien kanssa toimeen.
Viimeksi kuitenkin puistoon tuli alle vuoden ikäinen nuori uros, ja taas tuo murina alkoi. Eli käppänämme jahtaa tätä toista ja ärisee (ei pure kuitenkaan).
Olen tällaisessa tilanteessa poistunut puistosta, mutta onko se aina välttämätöntä? Itse olen pohjimmiltani sitä mieltä, että koirat ovat eläimiä, ja niiden pitäisi itse saada selvittää konfliktinsa, niinhän luonnossakin tapahtuu.
Olen kuitenkin vastuullinen koiranomistaja, joka vie omansa pois jos se alkaa rähjätä.
Silti olen sitä mieltä, että pieni rähjäys, murina tai jopa tappelunpoikanenkaan ei ole vaarallista, nykyään vain ihmiset ovat yliherkkiä koiriensa kanssa.
Eli jos koira vähän murisee = agressiivinen koira.
Ja toisaalta käppänämme ei varmaan kovin pahaa jälkeä saa aikaankaan isompiinsa, vaikka haluaisikin.

8

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipide....

      on se että puistoon ei pidä tulla jos koira tai yleensä se omistaja ei kestä pientä kurnutusta... Itsellä on sakemanni ja leikkityyli on aika aggressiivinen ja usein olen huomannut muiden omistajien saavan sätkyn ku musti saa kyytiä... Ei se meidänkään koira pure tappaakseen vaan haluaa leikkiä ja itse varmasti tiedän milloin koirani leikkii ja milloin ei.
      Tokikaan koiraa joka selvästi on aggressiivinen ei voi puistoon tuoda (tietenkään)
      Mutta meillä on kyllä puistoilut vähentynyt ja käydään niin että muita ei ole paikalla.
      Voisin tähän heittää lisäkysymyksen saako puistossa haukkua? siis järjetyssääntöjen puitteissa...

      • ???

        Meillä vajaan kahden vuoden vanha saku-uros ja leikkityyli myös aika hyökkäävä, jonka monet omistajat/koirat tulkitsevat agressiiviseksi...Leikkiessään pitää kummallista murinaa ja menee kylki edellä mutta ei se vihainen ole.Itse olen käyttäytymistä seurannut ja sillä vaan tyyli tuollainen ja jos olisi vihainen niin ei kai tulisi toimeen kenenkään kanssa...Haukkuminen sitä ärsyttää sekä hysteeristen omistajien huuto ja se jos toinen on hihnassa..


      • on stressaavaa

        "leikkiä" jopa sun sakulles. Leikistä siinä ei edes ole kyse, vaan isottelusta. Mä en siedä omaltani tuollaista huonoa käytöstä ollenkaan.


      • luumuke

        No, puistossa haukkuminen
        ja "meluhäiriön aiheuttaminen" on kielletty,
        oliko se nyt ajalla 22.00-07.00 :)


    • koiraltani yhtään

      aggressiota puistoissa eli komennan heti ja annan tilanteen nollaantua ei aggression puolelle..tosin ei tarvitse enään puuttua sillä koirani tietää ettei rähinöitä suvaita eikä myöskään provosoidu helpolla(normaali komennus on eri asia eli se pitää osata erottaa)ja en mene puistoon jos siellä epäluotettavia koiria omistajineen eli katson että minun on huolehdittava laumani turvallisuuden ei koirani.

      Komennatko sinä jos koirasi alkaa rähisemään?

      • koirakkokakkonen

        Mä en tykkää yhtään jos puistossa on tollasia muita kurmottavia koiria, vaikka ne ei kunnolla purisikaan. Koska vaikka se olisin siltä kurmottavalta koiralta aluksi leikkiä, se leikki voi sekunnissa muuttua todeksi, siinä sekunnissa voi toiselta koiralta lähteä vaikka henki. Ja te jotka annatte omienne ns rähinöidä muille kun ne vaan "leikkii", mitäs jos se toinen koira ei tykkää tollasesta "leikistä" ja suuttuu, puree tms? Siinähän sitten olette huutamssa korvauksia omista ell-kuluistanne vai...
        Minkäänlainen aggressio ei kuulu koirapuistoon! Itselläni pehmeähkö uros, josta näkee selvästi ettei tykkää jos toiset koirat alkaa kurmottamaan/rähinöimään "leikillään" ja silloin lopetan tilanteen ja toisen koiran omistajat ihmettelvät. Ylipäätänsä puistossa pitäisi olla kaikilla koirilla hauskaa, eikä niin että yks koira provoaa ja rähiköi koko ajan pilaten muilta puistoilun ilon.


      • cuppycake
        koirakkokakkonen kirjoitti:

        Mä en tykkää yhtään jos puistossa on tollasia muita kurmottavia koiria, vaikka ne ei kunnolla purisikaan. Koska vaikka se olisin siltä kurmottavalta koiralta aluksi leikkiä, se leikki voi sekunnissa muuttua todeksi, siinä sekunnissa voi toiselta koiralta lähteä vaikka henki. Ja te jotka annatte omienne ns rähinöidä muille kun ne vaan "leikkii", mitäs jos se toinen koira ei tykkää tollasesta "leikistä" ja suuttuu, puree tms? Siinähän sitten olette huutamssa korvauksia omista ell-kuluistanne vai...
        Minkäänlainen aggressio ei kuulu koirapuistoon! Itselläni pehmeähkö uros, josta näkee selvästi ettei tykkää jos toiset koirat alkaa kurmottamaan/rähinöimään "leikillään" ja silloin lopetan tilanteen ja toisen koiran omistajat ihmettelvät. Ylipäätänsä puistossa pitäisi olla kaikilla koirilla hauskaa, eikä niin että yks koira provoaa ja rähiköi koko ajan pilaten muilta puistoilun ilon.

        En minäkään haluaisi koiraani puistoon jossa joku alkaa leikillään purra.

        Ja tuskin omistajat joilla on esim. karvaton rodullinen koira jolla näkyy kaikki arvet todella helposti josta suunittelisi näyttelykoiraa.

        Ei arpia hyvällä katota kehässä.

        Itselläni tälläinen juuri, Kiinanharjakoira ja jos jonkun koira pikkuiseni kimppuun hyökkäisi edes leikillä rupeaisi puremaan, menisin sillä sekunnilla väliin!

        En haluaisi koirapuistossa olla koko ajan huolissani koirastani vain koska jotkut eivä ole vaivautuneet kouluttamaan koiristaan vastuullisia ja ei agressiivisia koiria.
        Tähän yhteiskuntaan sopimattomia yksilöitä.
        Ei se sellaisestakaan koirasta ole kivaa kun ei ymmärrä miksi oma omistaja antaa purra mutta toiset ei.


    • vastaillen....

      Eihän koiran jmurina ole aggressiivisuuden merkki! Niin vain yleensä luullaan. Se on merkki siitä, että toinen ei halua toista lähelle ja toinen varoittaa siitä.

      Minusta on ihan ok toimintaa, että olet poistunut koriasi kanssa puistosta, kun murinat alkaa. Turha sitä koiraa on stressata sen enempiä, kun kerran tiedät, mistä murinat johtuu. URosten välillä sattuu myös normaalistikin tappeluita ja juuri nartuista! ja narttujen välillä on aina myös kismaa, että parempi mennä pois, jos koirasi puolustelee... Se voi joku päivä kuitenkin räjähtää ja tulla kunnon tappelu, missä ei epriksi anneta (käppänän luonne on yleensä periksi antamaton) Ja jos tappelupukarina on simpi koira niin koirallesi voi käydä todella pahasti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe