jota vituttaa kouluttautuminen tämmöiselle alalle? Työssä on pärjännyt ihan hyvin, mutta alkaa vuodet jo painaa eikä ole kuin useampi kymmenen vuotta enää eläkkeelle ;O
olenko ainoa?
13
1569
Vastaukset
- päivä kerrallaan kituutetaan
Sama vika. Nuorena oli tosi coolia opiskella oikein yliopistossa koodaamista, mutta nyt ymmärrän että olis pitänyt hankkia joku oikea ammatti. Semmoinen, jossa kokemus KARTTUU iän myötä eikä vähene, niin kuin tällä alalla. Eläkkeellekin vielä oli 20 vuotta :-( Pitäis äkkiä vaihtaa johonkin muuhun kun vain tietäis mihin...
- kylmä fakta
Tämä on ihan dead end ala täällä. Ala miettimään muita ratkaisuja kuten me muutkin konkarit. Tulevaisuutta täällä ei tällä alalla ole.
- meikäläinen tässä
Mitä te oikeen valitatte alasta!
Ei se alan vika ole jos olet niin laiska ja löysä ettet jaksa painaa "useampi kymmenen" vuotta, mitä oletko joku 3-kymppinen vai?
Toiseksi, it -alalla on PALJON paremmat näkymät kuin monella muulla perinteisellä alalla.
Teollinen, raskas ja bulttitoimittaminen Suomessa on kuolevaa, sillä alalla olisin huolissani.
IT ala sen kun kasvaa ja leviää. Ilman tietotekniikkaa "mikään" ei toimi ja tulevaisuudessa yhä vähemmän, tietotekniikka tulee lamppuihin ja jääkaappeihin,kodit täyttyyy elektroniikasta, autot ovat kohta pelkkiä tietokoneita jne jne.
Kouluissa tietotekniikka tulee jo ala-asteille, nykyään jo 6 vuotias tietää enemmän kuin 65 vuotias tietokoneista ja netistä.
Herättäkää pahvi!
Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ryhdistäytykää. Kannattaa todellakin opisekella ja kouluttautua kokoajan jos haluaa pysyä mukana.
Lisäksi, mikäpä peruskoulutus ei nykyaikana vanhene, ei millään YO tai KTM tutkinnolla mitään tee kun se on 10 vuotta vanha.- 000000
Tulevaisuudessa sinä itse olet työtön ja osaamaton, kun ne 6-vuotiaat menevät jo taidoissasi ohi. Nuori oppii nopeammin ja kun joudut jatkuvasti opettelemaan uutta, tiput väistämättä nuorempien vauhdista. T
- lisää
Meikäläiselle:
Taidat olla vielä alle 30v? Odota 10 vuotta niin ymmärrät mistä puhutaan.
Siinä oot kyllä oikeassa, että it-alalla on vielä tällä hetkellä paremmat näkymät kuin monella muulla alalla. Mutta ne hommat on vaan niin perseestä! Koko ajan pitäis olla kouluttamassa itseään lisää ja vapaa-ajatkin viettää koneen ääressä.
Jos olis vaikka lääkäri, niin ihmisen anatomia ei muutu aina 5 vuoden välein. Sen sijaan 5 vuotta vanha osaaminen vaikka mobiiliteknologiasta on tänään ihan tarpeetonta.
"nykyään jo 6 vuotias tietää enemmän kuin 65 vuotias tietokoneista ja netistä"
Niinpä juuri... - asdasdsadasdda
lisää kirjoitti:
Meikäläiselle:
Siinä oot kyllä oikeassa, että it-alalla on vielä tällä hetkellä paremmat näkymät kuin monella muulla alalla. Mutta ne hommat on vaan niin perseestä! Koko ajan pitäis olla kouluttamassa itseään lisää ja vapaa-ajatkin viettää koneen ääressä.
Jos olis vaikka lääkäri, niin ihmisen anatomia ei muutu aina 5 vuoden välein. Sen sijaan 5 vuotta vanha osaaminen vaikka mobiiliteknologiasta on tänään ihan tarpeetonta.
Niinpä juuri...paljonko lääkäri tai lakimies opiskelee omalla ajallaan? Lääkäri tietenkin pääsee hienolle lääkefirman sponssaamalle risteilylle, mutta on se silti vapaa-aikaa. Lakia pukkaa eduskunnasta koko ajan ja lääkkeitä tehtaasta.
Kuten sanoin, olisi mielenkiintoista tietää. - sdfsdfsdfd
asdasdsadasdda kirjoitti:
paljonko lääkäri tai lakimies opiskelee omalla ajallaan? Lääkäri tietenkin pääsee hienolle lääkefirman sponssaamalle risteilylle, mutta on se silti vapaa-aikaa. Lakia pukkaa eduskunnasta koko ajan ja lääkkeitä tehtaasta.
Kuten sanoin, olisi mielenkiintoista tietää.En ole alkup. esimerkin antaja, mutta tuo lääkäriesimerkki ei ollut hyvä, koska lääkärin on päivitettävä jatkuvasti tietoa lääkkeistä, sairauksista ym.
Käviskö meteorologi ja sää: vettä sataa, paistaa aurinko, pakkasta, tuulee, lämpötila sitä ja tätä. Ennustusohjelmat päivittyvät, mutta pistetäänkö ulkoilman olosuhteet aina uusiksi 5 vuoden päästä? Esim.: Tänään rikkikaasuja ilmansuunnasta 235345366? - kehitys on mielenkiintoista
lisää kirjoitti:
Meikäläiselle:
Niinpä juuri...Itse en työskentele IT-alalla(tosin yksi perusammattitutkinto on tietokoneasentajaksi), mutta mielestäni työssään kehittyminen ja jatkuva pieni muutos pitää työn mielenkiintoisena.
En tarkoita sitä että jatkuvasti pitäisi tulla nopeaan tahtiin uutta - ja se pitäisi sisäistää nopeasti, mielellään jopa nopeammin kuin keskiverto kolleega, jotta pysyisi "remmissä" ja uran kehitysodotukset pinnalla. Toisaalta työssä jossa mikään ei muutu tai muuttuu aivan liian hitaasti, homma alkaa todellakin maistua puulta. Moni "suorittaja" tekee tuollaista työtä eikä välttämättä ole kovin innostunut elämänsä työhön kuluvasta ajasta.
Itse lasken kaupan kanssan, monotoniset teollisuuden työt, varastotyöt jne kyllä noihin töihin joissa kehitystä ei juuri tapahdu. Asiakaspalvelussa voi olla hyvät puolensa jos pitää vuorovaikutuksesta muiden ihmisten kanssa, se luo jo monipuolisuutta ehkä tarpeeksi heille.
Itse olen nykyään huoltomies maahantuojan korjaamolla, eli teen lähinnä mekaanista korjausta pienkoneille. Vaikka joka päivä korjaan ja ruuvaan :) - konemallisto muuttuu useilla malleilla vuodessa, joten uusien koneiden oppiminen on aina uusi kokemus. Useiden merkkien, joiden alla yhteensä arviolta tällä hetkellä noin 100 eri laitetta; ja joka vuosi tulee lisää 5-10 kpl. Jokaisella koneella oma tapansa korjata ja eri osat.
En suoraan voi verrata IT-alaan, koska oma osaamisenni tässä vaiheessa kehittyy vain uusien laitteiden omaksumisesta, ei niinkään henkilökohtaisen perusosaamisen parantumisena, vaikka sitäkin vielä tapahtuu koska en ole mestari. IT-alalla pitää omaksa jatkuvasti uudet työkalut joilla asioita tehdään, puhumattakaan ohjelmista tai hardwaresta jota kehitetään sitäkin jatkuvasti. Mulla on vuodesta toiseen samat ruuvaimet, yleismittarit ja jakoavaimet pöydällä(tai no seinillä) joten vain työkohteet muuttuvat.
Oman rajallisuuteni tuntien, olen aivan oikeassa paikassa. Työkohteeni muuttuvat mutta en joudu uudelleenkouluttautumaan ja mahdollisesti stressaamaan esim. siksi että pelkäisin putoavani kyydistä.
Olen reilu 30-kymppinen, mutta kyllä aikoinaan 15 vuotta sitten suunnittelin tosissani lähteä opiskelemaan IT-alaa, softapuolella. Suoritin kyllä sen tietokoneasentajan tutkinnon mutta sillä en ole mitään koskaan tehnyt - se oli luonnollinen(luonnoton?) jatke sille kokemukselle jota hardwaresta oli itselleni kertynyt. "Menetin" kyllä vuosia tekemällä itselleni täysin epämieluisia töitä, esim. kaupoissa ja toimistoissa. Onneksi nyt tuntuu homma vihdoin omalta - parempi nyt kuin liian myöhään.
Sormet ovat nykyään rasvassa, joudun kyllä käyttämään tietotekniikka apuna töissäni(ne työraportit, laskut ja muut sälät), mutta fyysinen räplääminen tuntuu enemmän omalta jutulta.
Jutun idea oli siis et että vaikka itsekin olen samaa ryhmää joka fantasioi koodarin tai vastaavaan työn tekemisestä idyllisessä toimistoympäristössä aikoinaan, omat todelliset haluni ja kykyni ja vaikuttimeni veivät uran aivan toisenlaiseksi. Tajuan nyt että IT-ala oli itselleni vain seksikäs juttu, joka varsinkin silloin 90-luvun alussa ja puolivälissä oli mediassakin kovin hypetetty asia. Muutama kaveri meni IT-alaa opiskelemaan, valitettavasti pari on tällä hetkellä työttömänä.
- kohtalo edessä
Tai siis osittain jo takana.
Vaikka ihmiset eivät lopettaneetkaan vaatteiden käyttöä.
Valmistuksen osuus maailman BKTeesta on ollut laskussa noin 40 vuotta eli tämä trendi ei lupaa hyvää insinööritieteille, joiden harjoittajista tulee yhtä tarpeettomia kuin taiteilijoista.- vielä tätä juttua
Kukakohan ne uudet tuulet pistää liikkeelle, joiden kelkasta mukamas pudotaan? No ne vanhan insinöörit tietysti, jotka on huomanneet, ettei se maailma vielä niin täydellinen ollutkaan, edes it-alalla.
Sitten on tietysti tämä joukko, joka yrittää sementoida vanhat käytännöt, eivätkä siirry parempiin(ja tekee samalla nuorten insinöörien elämästä niin pirunmoista).
Samalla tulee opetettua oikea asenne(tm), eli työssä täällä vaan ollaan.. - valmistajakentän
kohtalo.
Ei mun mielestä perus suunnittelulla/koodauksella oo pohjolassa näkymiä
ei täällä teollisuuteen kannata tehdä kuin kansainvälisiä markkina kampanioita ja tehokasta ostotoimintaa -siinä ne tieteenalat on
vai osaako joku sanoa miks tääl pitäs kodata kun Intista saa saman nopeammin ja halvemmin?
- Kaikki pääse eläkkeelle
Tai kortistoon, kunhan saavat sen kuuluisan itseoppivan koneen valmiiksi.
- IT-Duunari ja pipoa kiristää
Sekoilevat pomot, epäselvät asiat. Ihmiset jotka eivät kommunikoi keskenään. Sitten kaikki paska kaatuu suorittavalle portaalle joka on suomeksi sanottuna kusessa.
Ei motivoi ei pätkän verta. Pitäs vaan oikeasti osata ottaa asenne, mä vaan olen töissä täällä, eikä mua voisi yhtään vähempää kiinnostaa. Kelais siis tätä ihan selkeesti liukuhihna hommana. Vailla vastuuta, vailla mielenkiintoa, vailla intoa... Mä vaan näppäilen tätä rakkinetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481269Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131133
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76979Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763