Pph:n oikea elämä

millon ja missä

sitä saa olla. Kun vanhemmat/isovanhemmat, ohjaajat, lähiympäristö "vaativat" hoitajan olevan yli-ihmisen. Nuhteettoman, tupakoimattoman, raivoraittiin, kaikentietävän ja osaavan täydellisen (erehtymättömän) ihmisen, joka jaksaa hymyillen kuin duracelpupu aamusta iltamyöhään. Valittaa ei saa ( ainakaan asiakkaalle)ja kenellekkään ei saa puhua mistään. Ohjaajilla on aina kiire, eikä he useinkaan ymmärrä hoitajien tilannetta. Usein oma mies joutuu olemaan työpäivänsä päätteeksi "terapeutti", jolle voi/joutuu purpata hankaluudet. Minnekkään ravintolaan rentoutumaan tai juhlimaan ei voi mennä, ainakaan siihen läheisempään paikkaan, sillä jos sattuu olemaan lasten vanhempia, niin heti leimaudut huonoksi "sellaiseksi" hoitajaksi. Nyt nykyään olen sitä mieltä, etten välitä paskankaan vertaa, mitä muut ajattelevat hoitajista, kunhan työnsä hoitaa kunnolla. Mitä sillä on väliä, sillä meillä on tämä yksi elämä, ja emmehän me voi elää sitä toisten ehdoilla päivästä/vuodesta toiseen. Eläkää hoitajat täysillä. Loppunsa lähellä ihmisellä on elämä jo eletty, silloin on jo myöhäistä elää.

20

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa

tilanteessa. Ja eiköhän myös poliisit kamppaile saman ongelman kanssa. Näin olen ymmärtänyt.

• yli-ihminen

tarvitse kenenkään olla, minä en ainakaan sitä lapseni hoitajalta vaadi, kunhan on inhimillinen.. Ja valittaa saa, ainakin minulle melkein päivittäin hoitaja valittaa esim. vaivojaan ja väsymyksiään ja lasten vilkkautta...

• kirjoittamaton

"sääntö", ettei omaa väsymystä ja vaivojaan saa purkaa lapseen eikä vanhemmille, muuten olet huono ja epäpätevä hoitaja, sekä lasten ylivilkkautta ei saa toisille vanhemmille kertoa (vaitiolovelvollisuus). Yleisellä tasolla keskustelu lapsista, on sitten eri asia. Asiakaspalvelussa tämä on selvä sääntö, josta on pidettävä kiinni. Joskus olisi kiva jutella vanhempien kanssa syistä, toisia lapsia koskevista asioista, lähinnä tarkoitan syitä mistä lapsen poikkeava käytös voi johtua (esim.avioero, läh.kuolema ym.). Mutta näistä toisten asioista, on ehdottomasti kiellettyä puhua, ja ehkä näin on kuitenkin paras kaikkien kannalta.

• asiakas tulee silmille
        kirjoittamaton kirjoitti:

"sääntö", ettei omaa väsymystä ja vaivojaan saa purkaa lapseen eikä vanhemmille, muuten olet huono ja epäpätevä hoitaja, sekä lasten ylivilkkautta ei saa toisille vanhemmille kertoa (vaitiolovelvollisuus). Yleisellä tasolla keskustelu lapsista, on sitten eri asia. Asiakaspalvelussa tämä on selvä sääntö, josta on pidettävä kiinni. Joskus olisi kiva jutella vanhempien kanssa syistä, toisia lapsia koskevista asioista, lähinnä tarkoitan syitä mistä lapsen poikkeava käytös voi johtua (esim.avioero, läh.kuolema ym.). Mutta näistä toisten asioista, on ehdottomasti kiellettyä puhua, ja ehkä näin on kuitenkin paras kaikkien kannalta.

ja haukkuu suut ja silmät täyteen!
        Ja ite oli saman alan ihminen!
        Kaikki meni väärin, ihan kaikki!
        Puuttui lopulta jopa mun henkilökohtaiseen olemukseeni!
        Ja oli itse hoitaja kanssa!

• on hyvin

monen ammatin kohdalla sama juttu. Oikeastaan kaikkien. Eihän niitä pakkoja tietysti niin paljoa ole, kuka vain saa mennä baariin omalla vapaa-ajalla, jos se ei häiritse töitä, mutta kyllä silloin pitää varautua siihen, että siellä näkee joku, joka ajattelee, että tuokin kukkakaupan omistaja, opettaja, poliisi, palomies tai isä tai äiti täällä ryyppäilee (vaikka yhdellä vain kävisi).

Eri asia on sitten se, että missä tahansa ammatissa pitäisi olla purkamatta paineita asiakkaan päälle tai juoruamatta toisten asioista eteenpäin. Kaikissa asiakaspalvelualoissa täytyy olla pirteä ja iloinen asiakkaalle. Ei kaupan kassallakaan voi istua vihaisen näköisenä ja tiuskia asiakkaille.

Onhan perhepäivähoitajan homma raskasta, sitä en yritä kieltää, mutta nuo mainitsemasi asiat ovat ihan normaalia arkea monilla muillakin ihmisillä.

• tarkoitetaan

sitä, kun pph joutuu elämään kellon ympäri "siveellistä" elämää. Onhan totuus se, että yllättävän monella pph hoitajalla on töitä varhaisesta aamusta myöhään iltaan. Ei ole kovinkaan harvinaista, etteikö pienellä paikkakunnalla töitä tehtäisi klo 6-22.Harvalla tosin joka päivä tällainen työrupeama, mutta aika usein kuitenkin.Kuka jaksaa kellonympäri hymyillä, eihän se voi olla normaaliakaan. Mielestäni asiallinen kannanotto.

• vahtaa
        tarkoitetaan kirjoitti:

sitä, kun pph joutuu elämään kellon ympäri "siveellistä" elämää. Onhan totuus se, että yllättävän monella pph hoitajalla on töitä varhaisesta aamusta myöhään iltaan. Ei ole kovinkaan harvinaista, etteikö pienellä paikkakunnalla töitä tehtäisi klo 6-22.Harvalla tosin joka päivä tällainen työrupeama, mutta aika usein kuitenkin.Kuka jaksaa kellonympäri hymyillä, eihän se voi olla normaaliakaan. Mielestäni asiallinen kannanotto.

ja ajattelee hoitajankin puolesta. Jos hoitaja viettää kapakkaillan pikkutunneille ja aamulla pitäisi olla klo 6 pirteänä ottamassa hoitolapsia vastaan, niin epäilemättä herää ajatus hoitajan työkyvystä heti aamutuimaan. "Kysessähän on lasten turvallisuus",ajattelee naapuri.Samoin kuin jos hoitajalla käy vieraita hoitolasten ollessa paikalla ,niin näitä huolehtivia naapureita tämäkin kiinnostaa.Ei meillä mitään kunnan valvojaa tarvita. Tällainen huolehtiva naapuri on paljon tehokkaampi ja tulee sitä paitsi paljon halvemmaksikin kuin kunnan verorahoilla työhön palkattu tarkkailija

• toivoa ettei
        vahtaa kirjoitti:

ja ajattelee hoitajankin puolesta. Jos hoitaja viettää kapakkaillan pikkutunneille ja aamulla pitäisi olla klo 6 pirteänä ottamassa hoitolapsia vastaan, niin epäilemättä herää ajatus hoitajan työkyvystä heti aamutuimaan. "Kysessähän on lasten turvallisuus",ajattelee naapuri.Samoin kuin jos hoitajalla käy vieraita hoitolasten ollessa paikalla ,niin näitä huolehtivia naapureita tämäkin kiinnostaa.Ei meillä mitään kunnan valvojaa tarvita. Tällainen huolehtiva naapuri on paljon tehokkaampi ja tulee sitä paitsi paljon halvemmaksikin kuin kunnan verorahoilla työhön palkattu tarkkailija

pph dokaile arki-iltaisin, krapulainen, vanhalta viinalta haiseva hoitotäti ei ole varmaan ihan täysin toimintakunnossa 4-5 lapsen kanssa.

Ryyppäilyt täytyy hoitaa viikonloppusin. Ja jos pph:lla kaikki asiat ok, ei tarvitse olla huolissaan naapurin kyttäilyistäkään.

• kyttäily
        toivoa ettei kirjoitti:

pph dokaile arki-iltaisin, krapulainen, vanhalta viinalta haiseva hoitotäti ei ole varmaan ihan täysin toimintakunnossa 4-5 lapsen kanssa.

Ryyppäilyt täytyy hoitaa viikonloppusin. Ja jos pph:lla kaikki asiat ok, ei tarvitse olla huolissaan naapurin kyttäilyistäkään.

saa vahvahermoisimmankin ihmisen ahdistumaan. Pane omalle kohdallesi.

Tottakai saa ja pitää puuttua, jos näkee jotain oikeasti asiatonta meininkiä, mutta luulisi jokaisella olevan omissa asioissaan riittävästi, ettei tarvitse vahtia naapureiden jokaista liikettä.

• haluat
        kyttäily kirjoitti:

saa vahvahermoisimmankin ihmisen ahdistumaan. Pane omalle kohdallesi.

Tottakai saa ja pitää puuttua, jos näkee jotain oikeasti asiatonta meininkiä, mutta luulisi jokaisella olevan omissa asioissaan riittävästi, ettei tarvitse vahtia naapureiden jokaista liikettä.

kokeilla miltä tuntuu julkkiksista, niin ryhdy perhepäivähoitajaksi. Juorulehteen et ehkä pääse, mutta kaupan kassajonossakin sinut tunnistetaan ja ostoksiasi tarkkaillaan. Pitäisikö siis rynnätä ekana kempparihyllyltä noutamaan niitä kondomeja ja kiertää kaljaosaston kautta tutkien tarkasti eri tuotteiden ominaisuuksia??

• pph:t olla
        haluat kirjoitti:

kokeilla miltä tuntuu julkkiksista, niin ryhdy perhepäivähoitajaksi. Juorulehteen et ehkä pääse, mutta kaupan kassajonossakin sinut tunnistetaan ja ostoksiasi tarkkaillaan. Pitäisikö siis rynnätä ekana kempparihyllyltä noutamaan niitä kondomeja ja kiertää kaljaosaston kautta tutkien tarkasti eri tuotteiden ominaisuuksia??

joskus melkosia marttyyreita.

• sen enempää
        pph:t olla kirjoitti:

joskus melkosia marttyyreita.

kuin muutkaan.

Yksityiselämään pph:kin pitäisi olla oikeus, mutta joiltakin tuppaa unohtumaan, että ihmisiä tässä vaan ollaan.

Itse en kyllä välitä. Jos joku haluaa vahtia niin sen kuin. Ostan kaupasta mitä haluan, käyn jopa alkossakin, vaikka siellä voi törmätä lasten vanhempiin. Kai minä voin siellä asioida ihan samoin kuin hekin.
        Minulla on koiria ja kissakin. Hirveää! Nehän sotkee ja karvaa ja voivat jopa nuolaista lapsia! No sellaiset lapset voivat mennä toiselle hoitajalle, joiden vanhemmat ovat yliherkkiä. Lemmikit ovat minun perheenjäseniäni, hoitolapset ovat minun työtäni.

Minä käytän kesähelteillä työajallakin shortseja ja t-paitoja, onhan se sopimatonta, näin olen kuullut. Käytän silti, ihan niin kuin lapsetkin.

Tätä tyhmien asioiden listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkästi. En jaksa ja terveisiä vaan kaikille kollegoille: älkää antako kenenkään määräillä elämäänne. Niin kauan kuin työ tulee tehtyä eli lapset hoidettua ja he viihtyvät lounanne, niin kauan kaikki on hyvin ja muun voi päästää toisesta korvasta pihalle. Kyllä sen itse tietää jos jossain on korjattavaa.

• varmaan
        sen enempää kirjoitti:

kuin muutkaan.

Yksityiselämään pph:kin pitäisi olla oikeus, mutta joiltakin tuppaa unohtumaan, että ihmisiä tässä vaan ollaan.

Itse en kyllä välitä. Jos joku haluaa vahtia niin sen kuin. Ostan kaupasta mitä haluan, käyn jopa alkossakin, vaikka siellä voi törmätä lasten vanhempiin. Kai minä voin siellä asioida ihan samoin kuin hekin.
        Minulla on koiria ja kissakin. Hirveää! Nehän sotkee ja karvaa ja voivat jopa nuolaista lapsia! No sellaiset lapset voivat mennä toiselle hoitajalle, joiden vanhemmat ovat yliherkkiä. Lemmikit ovat minun perheenjäseniäni, hoitolapset ovat minun työtäni.

Minä käytän kesähelteillä työajallakin shortseja ja t-paitoja, onhan se sopimatonta, näin olen kuullut. Käytän silti, ihan niin kuin lapsetkin.

Tätä tyhmien asioiden listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkästi. En jaksa ja terveisiä vaan kaikille kollegoille: älkää antako kenenkään määräillä elämäänne. Niin kauan kuin työ tulee tehtyä eli lapset hoidettua ja he viihtyvät lounanne, niin kauan kaikki on hyvin ja muun voi päästää toisesta korvasta pihalle. Kyllä sen itse tietää jos jossain on korjattavaa.

toivoton tapaus perhepäivähoitajana. Vien lapsia luistelemaan ja laskemaan mäkeä, kesällä olen uittanut heitä helteellä lammessa ja pihalla saavissa, ulkoilutan lapsia muulloinkin kuin vain klo9-10.30 tai klo 15. jälkeen, olemme seikkailleet metsässä ja kiipeilleet kivien päällä sen sijaan että kävisimme pelkästään leikkipuistossa. Pyöräilemme pyöräteillä emmekä vain kävele rattaissa roikkuen pitkin jalkakäytävää, olemme keräilleet kaikenlaisia vastaantulevia "aarteita" mukaamme ulkoiluretkiltä jne.Joo ja kaikenlisäksi olemme vastaantuleville jutelleet niitä näitä.Valitettavasti vain haluan tehdä työpäivistäni sellaisia,että itselläni on mukavaa ja hoidettavillani on mielekästä tekemistä kunkin ikätasoon nähden.
        Jatkamme samalla linjalla- ihan tässä jo malttamattomana odottaa tulevaa viikkoa ja mitä kaikkea kivaa taas keksimmekään päiviemme ratoksi;)

• edellinen hoitsu
        varmaan kirjoitti:

toivoton tapaus perhepäivähoitajana. Vien lapsia luistelemaan ja laskemaan mäkeä, kesällä olen uittanut heitä helteellä lammessa ja pihalla saavissa, ulkoilutan lapsia muulloinkin kuin vain klo9-10.30 tai klo 15. jälkeen, olemme seikkailleet metsässä ja kiipeilleet kivien päällä sen sijaan että kävisimme pelkästään leikkipuistossa. Pyöräilemme pyöräteillä emmekä vain kävele rattaissa roikkuen pitkin jalkakäytävää, olemme keräilleet kaikenlaisia vastaantulevia "aarteita" mukaamme ulkoiluretkiltä jne.Joo ja kaikenlisäksi olemme vastaantuleville jutelleet niitä näitä.Valitettavasti vain haluan tehdä työpäivistäni sellaisia,että itselläni on mukavaa ja hoidettavillani on mielekästä tekemistä kunkin ikätasoon nähden.
        Jatkamme samalla linjalla- ihan tässä jo malttamattomana odottaa tulevaa viikkoa ja mitä kaikkea kivaa taas keksimmekään päiviemme ratoksi;)

yhtä toivottomalta tapaukselta kuin minäkin.
        Jatketaan samaan malliin!

Jos jotakuta alkaa harmittaa, että meillä on liian mukavaa työssämme, niin tervetuloa perhepäivähoitajaksi. Meistä on huutava pula.

• örri
        edellinen hoitsu kirjoitti:

yhtä toivottomalta tapaukselta kuin minäkin.
        Jatketaan samaan malliin!

Jos jotakuta alkaa harmittaa, että meillä on liian mukavaa työssämme, niin tervetuloa perhepäivähoitajaksi. Meistä on huutava pula.

ihan kuin minun päivästä 2 edellistä kertoo ,olemme olleet koko päivän kestävällä uimarantaretkellä, sienestetään ja poimitaan marjoja, talvisin teemme hiihtoretkiä keksitään kaikenlaista haustaa tulkaa samaan tiimiin

• meidän lapsilla
        örri kirjoitti:

ihan kuin minun päivästä 2 edellistä kertoo ,olemme olleet koko päivän kestävällä uimarantaretkellä, sienestetään ja poimitaan marjoja, talvisin teemme hiihtoretkiä keksitään kaikenlaista haustaa tulkaa samaan tiimiin

on sattunut olemaan samanlaisia hoitajia kuin te, kissoineen ja koirineen. Naurettava ajatuskin, että perhepäivähoitajan pitäisi olla jotenkin erikoisesti pukeutunut työssään. Eihän se edes ole silloin mitään PERHEpäivähoitoa, jos pukeudutaan epäkodinomaisesti ja toimistomaisesti.

Jokainen saa joskus jotain epäasiallista tai tarpeetonta palautetta. Minä sain eräältä asiakkaalta muutama päivä sitten valituksia siitä, kun olin toimistossamme ilman kenkiä, kuten aina. Mielestäni minun ei ole mikään pakko hiostaa jalkojani kengissä kahdeksantuntisia päiviä sisätiloissa, mutta joku siitäkin ehti vaivaa nähdä. Eikä kyse ole edes asiakaspalvelutyöstä, en yleensä asiakkaita näe. Enkä heidän takiaan muutenkaan pukeudu. En niinkään ihmettele sitä, että joku tuollaisesta vaivaantuu, mutta kehtaa vielä sanoakin. Heh!

• joo...
        örri kirjoitti:

mutta sun hoitolapset on sit niin isoja, että kaikki pystyvät hiihtämään ja liikkumaan metsässä?
        Mulla ainakin on osa niin pieniä että hyvä kun sisällä kävelevät...

• tuo metsään
        joo... kirjoitti:

mutta sun hoitolapset on sit niin isoja, että kaikki pystyvät hiihtämään ja liikkumaan metsässä?
        Mulla ainakin on osa niin pieniä että hyvä kun sisällä kävelevät...

meno. Ne jotka ei vielä hiihdä istuvat pulkassa tai rinkassa selässä. Pulkkalapsia voi olla useampia, tekee vain pitkän junan pulkista.Kesäkelillä metsäretki tehdään pitkin polkuja tai sitten sen verran pienelle alueelle että konttiaisetkin pysyvät mukana.Motoriikka kehittyy kummasti kun liikkuu pienestä pitäen epätasaisella alustalla.Me onneksi asumme pienessä taajamassa jossa älytty jättää vihreää kaistaletta riittävästi joten metsä löytyy läheltä,heti kotipihan ulkopuoleltaOlemme tästä onnellisia:)

• kuten sanoit

Minä jaksoin PPH:n työtä tasan vuoden. Siitä rääkistä ei saanut edes kunnon korvausta jolla olisi perhettään elättänyt. Niin tiukoilla en ole eläissäni ollut kuin viime vuoden olin. Arvostus ei tuo lisää pulleutta palkkapussiin. Nyt olen ammattikoulutustani vastaavassa hyvin palkatussa työssä. Jolla on yhtää omia lapsia, asunto- tai muuta velkaa, tai jonka puoliso ei tienaa riittävästi sanonkin älkää edes harkitko vakavissanne ryhtymistä siihen työhön.

• tämän työn

palkka, vastuuseen nähden on todella surkea. Onhan se kurjaa, kun pph:t yrittävät elää näin surkealla palkalla koko elämänsä. Palkankorotus, lisäisi työn arvostusta, näin uskon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5130
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      119
      1626
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1459
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1376
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1183
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1070
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      817
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      793
    Aihe