Siipeilijät ja opinnäytetyö

väsynyt vääntäjä

Te ihmiset jotka jätätte hyvällä omalla tunnolla jonkun toisen harteille omat osuutenne työstä; toivon että joudutte itse kokemaan joskus saman stressin ja pahoittamaan mielenne yhtä kovasti kuin me jotka joudumme raatamaan teidän laiskuutenne vuoksi. Jääkää kotiin lahnaamaan ja jättäkään tunnolliset ihmiset opiskelemaan kanssaeläjiensä kanssa...jos ei ole munaa hoitaa omia osuuksiaan niin pysykää siellä kotisohvalla, ei teistä muuhun ole! Siellä voitte selitellä miksi ette voi tehdä sitä ja tätä sillä ketään ei kiinnosta kuulla samoja surkeita ontuvia selityksiä päivästä ja viikosta toiseen. Senkin selittelyajan kun olisi voinut käyttää vaikka sopimuksessa pysymiseen.

Olkaa laiskoja ja saamattomia ja pettäkää kaverin luottamus ja jättäkää pulaan, se kertoo paljon teistä ihmisenä. Vaan ettehän te edes tajua tätä lukiessanne että olette juuri kuvailemani kaltaisia tyyppejä, omiin selityksiinne kun niin sokeutuneita olette.

Itse tein sen virheen että luotin kaverin sanaan että kaikki kyllä hoituu ajallaan ja tasapuolisesti. Toisin kävi. Pahinta tässä on että tämä "kaveri" ei ole yhtään pahoillaan asiasta eikä tunnu itseasiassa näkevän omassa toiminnassaan mitään väärää. Vaan turha on minun puoleeni kääntyä kun elämä potkii päähän eikä ovet aukenekaan itsestään...toivottavasti tämäkin henkilö putoaa korkealta ja kovaa ja että elämä opettaa että jotain on leipänsä eteen tehtävä.

Innolla odotan miten arvostelija tämän asian huomioi, en nimittäin suostunut turpa kiinni kuuntelemaan kaverini sepostuksia miten mukavasti tämä työ eteni ja miten hyvin ja tasapuolisesti onnistui tehtävänjako...saakoon puolestani hylätyn, hän on omalla toiminnallaan vienyt kaveruuden siihen pisteeseen ettei minua voisi vähempää kiinnostaa miten tälle toiselle osapuolelle käy jatkossa. So long sucker.....

Ihana vuodatus. Eikä helpottanut yhtään :(

10

3494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bfdbfdbfdbfd

      Joo, ainahan näitä siipeilijöitä on. Ei noita graduja oikein kannata alkaa "kaverin" kanssa tekemään, tai jos alkaa, niin pitää olla heti alusta asti tiukkana sovituista aikarajoista yms. ja jos ei näytä alkavan homma sujumaan, niin se toinen pitää potkia pois mahdollisimman aikaisin.

      Itse olen tässä vuosien saatossa sen huomannut että tämä "pummilla matkustamista" graduissa esiintyy varsinkin nuorten naisten kesken. Miehillä on yleensä pokkaa potkia se laiminlyövä osapuoli ajoissa pois, tai tehdä itse yhtä laiskalla tahdilla, jolloin kaikki ongelmat eivät kasaudu yhden ihmisen harteille.

      Jos nyt kuitenkin on ajauduttu siihen tilanteeseen että gradu alkaa olla jo loppumetreillä, valmistumisella on kiire, eikä toinen ole siltikään tehnyt paljoa työtä gradun eteen, niin joissain tapauksissa voit yrittää sopia gradun vetäjän kanssa että saat tuon toisen henkilön nimen gradusta kokonaan pois, tai useimmissa tapauksissa pyydät erillistä arviointia, ja teet samalla selvityksen kuka on tehnyt mitä yms.

      Olen nähnyt yhden tapauksen jossa toinen gradun tekijä sai cum laude approbaturin ja toinen "pummi" taas approbaturin. Kummatkin olivat kuitenkin tyytyväisiä, hikipinko sai kohtuu hyvän arvosanan ja "pummi" taas pääsi vähällä vaivalla läpi. Nykyään taitaa kummatkin olla yhtä hyväpalkkaisissa töissä, joten eipä silläkään ollut sitten yhtään mitään väliä...

      • ...........

        graduja ryhmätyönä? En ole koskaan kuulutkaan, että graduja tehtäisiin ryhmätöinä. Ehkä joissain yliopistoissa on huomattu, että opiskelijoiden taso ei riitä gradun tekemiseen yksin, mutta tällaiset yliopistot pitäisi lakkauttaa. Graduhan on vielä paljon yksinkertaisempi työ kuin diplomi-insinöörien diplomityö ja sitäkään ei koskaan tehdä ryhmissä.


      • djhafl
        ........... kirjoitti:

        graduja ryhmätyönä? En ole koskaan kuulutkaan, että graduja tehtäisiin ryhmätöinä. Ehkä joissain yliopistoissa on huomattu, että opiskelijoiden taso ei riitä gradun tekemiseen yksin, mutta tällaiset yliopistot pitäisi lakkauttaa. Graduhan on vielä paljon yksinkertaisempi työ kuin diplomi-insinöörien diplomityö ja sitäkään ei koskaan tehdä ryhmissä.

        Ai miten niin gradu on yksinkertaisempi työ kuin diplomityö? Molemmathan ovat päättötöitä, jotka vaaditaan ylempään korkeakoulututkintoon eli joko maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoon. Toki alakohtaisia eroja voi olla paljonkin, mutta en suoralta käsin lähtisi väittämään gradua yksinkertaisemmaksi työksi. Huomaa myös, että esim. IT-alalla FM:t ja DI:t voivat tehdä aivan samoja työtehtäviä, näin ainakin meillä. Lisäksi monellakaan dippa-inssillä ei näytä olevan edes tutkimustyön alkeetkaan hanskassa eli ei esim. eroteta, mitä eroa on määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella.


    • Nimetön

      odottaa työn loppuun asti. Gradunteosta tai ohjaamisesta en tiedä, mutta muiden asteiden lopputöissä kannattaa ottaa ohjaavan open kanssa puheeksi ajoissa, jos työnteko ei suju tasapuolisesti. Parityö voidaan ehkä purkaa tai toisen osuus hyvlättää tai arvioidaan erilailla.

      Toki ennen näitä ratkaisuja pitää käydä keskustelua kaikkien osapuolien kansssa. Ja siihen pitää löytyä sekä opiskelijoilta että opettajilta rohkeutta. Turha narista jälkikäteen. Arvioijakin on vaikea ottaa kantaa esim. jos asia tulee esille vasta työnesittämis tilaisuudessa. Minä en ainakaan siltä istimalta uskaltaisi paljonkaan kommentoidaan, mutta ottaisin asian puheksi esityksen jälkeen. On asiatonta ilman tausta tietoja alkaa puida kokonaistilannetta.

    • vältyt

      kun teet koko työn yksin/itse.

      "itse gadunsa tehnyt, ja siitä ylpeä"

    • ................

      Ymmärrän ongelmasi. Meillä on vähän erilainen tilanne, kun kaikki kuitenkin tekevät työnsä hyvin ja ajallaan, mutta muuten yhteistyö ei pelaa.

      Mielestäni kannattaa kyllä heti alkuunsa mainita opettajalle ryhmäläisten käytöksestä. Kyllä sellaiseen pitää löytää joku ratkaisu. Vaikka sitten yhtään tunteilematta potkaista siipeilijät pihalle.

      Meillä tämän ammattikouluni lopputyö alkaa olla jo valmis. Jos jotain olen oppinut, en enää ikinä koskaan missään maailman nimessä suostu yhteenkään ryhmätyöhön. Vihaan ryhmätöitä.

      Meillä ryhmässä on kolme henkilöä. Kaksi muuta ovat jotkut "bestikset" keskenään. He aina sopivat keskenään kaikkia juttuja. Minulle vain ilmoitetaan, että päätimme, että nyt tehdään näin. Mielipidettäni ei koskaan kysytä. Samaten vihaan aikataulujen yhteensovittamista. Ja eniten siksi, että minulle pitäisi aina sopia niiden päättämät ajat. Kertaakaan puolen vuoden aikana emme ole tehneet silloin kun minulle olisi parhaiten sopinut.

      Itse myöskään en ole sellainen, että minulla olisi tarve saada koko opinnäytetyö yhdessä illassa valmiiksi. Mielestäni teen parhaiten asiat, jos saan tehdä sen osissa ja pitää taukoja välissä. Olemme aloittaneet hyvissä ajoin jo syksyllä, meillä on siis ollut vuosi aikaa tehdä työtä. Silti muilla on ollut joku pakkomielle yrittää saada aikaan mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon lopputuloksesta huolimatta. En vain tajua, voiko opinnäytetyöstä oikeasti tulla hyvä, jos sen yrittää tehdä yhdessä viikossa.

      Yksi meistä tekee kaikki koulutyöt sillä tekniikalla, että hän paahtaa työnsä parissa vaikka monta päivää yhteen putkeen nukkumatta, syömättä tai pitämättä pienintäkään taukoa välissä. Tätä he sitten yrittävät kovasti soveltaa opinnäytetyöhömmekin.

      Minulla olisi tarkoitus tämän koulun jälkeen aloittaa yksi toinen koulu. Olen jo nyt päättänyt, että missään nimessä en suostu ryhmätyöhön tulevassa opinnäytetyössä. Vaikka ryhmätyössä on toki puolensa, en yhtään jää kaipaamaan sitä, että toiset pomottavat ja minun ehdostuksiin ja mielipiteisiin ei kiinnitetä mitään huomiota.

      En oikeasti suosittele ryhmässä tekemistä kenellekään. Ajattelin ennen työtä, että meillä on varmasti hyvä ryhmä, kun olemme kaikki ahkeria ja menestymme hyvin koulussa, mutta niin sitä vain on jokaisesta paljastunut työskentelyn aikana kaikkea uutta..

      Myönnän olevani itsekäs ja kamala ihminen, mutta mielestäni teen asiat parhaiten yksin ja omalla tavallani. Ei kiinnosta varsinkaan tämän koettelemuksen jälkeen tippaakaan mitkään ryhmätyöt. Haiskakoot ****** kaikki ryhmätöiden hehkuttajat. En vain ole oppinut koskaan ymmärtämään, mikä niissä niin viehättää.

      Sitä paitsi ryhmätyö pilaa ihmissuhteetkin. En näiden opparikavereideni kanssa juurikaan missään tekemisissä ollut ennen sen alkuakaan, mutta nyt ärsyttää sen verran pahasti, ettei paljon kiinnosta olla yhteyksissä enää ollenkaan koulun jälkeen.

    • duski

      No eipä kävis mielen vieressäkään ruveta tekemään opinnäytetyötä parityönä. Huhheijaa, kyllähän sen nyt tietää millaista se helposti on ryhmätöiden kanssa.

    • ..........

      Älkää laittako luistajan nimeä ollenkaan raporttiin. Näin hän saa hylätyn työstä. Meillä yliopistossa on tapana erottaa harjoitustyöryhmästä sellainen, joka ei tee mitään. Tällöin tämä henkilö voi mennä selittämään kohtaloaan kurssin luennoitsijalle, jos hylätty ei kelpaa.

    • -harmittelija-

      Kyllä tosi ikävältä kuulostaa tilanteesi. Otan osaa. Jos esimerkiksi kyse olisi opinahjosi lopullisesti opinnot päättävästä laajasta opinnäytteestä, niin viimeistään ja siinä vaiheessa kannattaa ehdottomasti mennä työn ohjaajan/ kurssin vetäjän pakeille ja selittää rehellisesti tilanne työn toista tekijäosapuolta mollaamatta, mutta selkeästi osoittaen, että mitkä osiot työhön olet tehnyt ainoastaan sinä ja että mitä se toinen on tehnyt. Varmaan mihinkään erityiseen neuvotteluun sinun ei enää sen työn toisen tekijän kanssa kannata ryhtyä, koska jos tuo toinen kerran on sitä mieltä, ettei ole mitään väärää tehnyt, hän tuskin muuttaa kantaansa. Joku taisi tuolla ehdottaa toisen työn tekijän nimen tiputtamistakin työstä? Minun mielestäni se olisi ihan käypä vaihtoehto ainakin siinä tapauksessa, jos asia todella on niin, että sinä lähinnä yksin olet työn tehnyt ja kasannut. Jos työnne toinen tekijä on tehnyt työhönne kuitenkin jotakin, niin voisihan hän sitten kenties kehitellä ja rakentaa vaikkapa uuden aiheen itselleen niistä omista tekemistään jutuista? Sun taas ei omassa työssäsi tarvitsisi kuin nimellä viitata niihin osioihin, jotka ovat toisen tekemiä ja muuten työstä tulisi sinun yksilötyösi? Ehdottomasti sinun kannattaa kuitenkin neuvotella työsi ohjaajan kanssa noista asioista, eli mitään varmaa vinkkiä ei tässä ulkopuolinen tietenkään voi antaa. Itselleni jos olisi tehty vastaavaa, muistaisin sen varmaan ikäni. En välttämättä antaisi anteeksi, en etenkään, jos kyse olisi ollut laajamääräisestä ja paljon aikaa vieneestä työstä. Pummeilijat ovat tietysti oma lukunsa. Itse muistan kaukaa kouluajoilta, että jotkut ryhmätyöt olivat kieltämättä sikäli hankalia, että joukkoon saattoi välillä eksyä niitäkin, joilla aina mukamas tuli jotakin yllättävää "estettä", kun olisi pitänyt työtä tehdä. Hankalia olivat kyllä sitten pomottajatkin, että eipä sillä. Sellaiset siis, joiden mielestä mikään määrä hommaa ei ikinä olisi ollut tarpeeksi ja jotka eivät edes soveltyneet ryhmätöiden tekijöiksi kovinkaan hyvin. Selviö kuitenkin on, että jos kyse on yhteisestä opinnäytetyöstä, on sopimuksesssa pitäydyttävä. Törkeää jättää sellainen työ vain toisen harteille. Tsemppiä ja voimia sulle.

      • -sama edellinen-

        Sen verran vielä aloitukseen, että sen perusteella mitä aloittaja kerroit, saattanee kai valitettavasti olla sitenkin, ettei työnne toinen tekijäosapuoli välttämättä(?) suostuisi siihenkään, että kehittelisi uuden idean uuteen omaan työhönsä nyt yhteisen työnne pohjalta. Ymmärrän. Hankala tilanne sinun kannaltasi tuo kertomasi, mutta ihan ehdottomasti sinun kannattaa kertoa ohjaajallesi tarkkaan ainakin se, että mitä sinä olet työhönne tehnyt. Älä ihmeessä kätke kynttilää vakan alle, jos ja kun sinä kerran olet yhteisen työnne eteen raatanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe