Kaikkialla neuvotaan ottamaan soittimelle herätevirta virtalukosta, miten se käytännössä tapahtuu, tarkasti ottaen? Onko muuta paikkaa esim sulakerasiasta, verhoukset autossa rattiputken ympärillä purettavissa vain erikoistyökaluilla, joita minulla ei ole. Kiitos avusta!
herätevirta virtalukosta, miten???
8
9343
Vastaukset
- syystä´´
puhutaan herätevirrasta, vaikka kyseessä on käyttövirta jolla soitin muuntaa radioaallot tai cd/dvd-levyn bitit ihmiselle ymmärrettävään muotoon ja työntää sen tiedon vahvistinpiirien kautta kaiuttimille. Herätevirta taas on sitä kun pienellä virralla ohjataan esim relettä jonka läpi kulkee iso virta.
Virtalukossa kulkee isoa sähköä, sieltä se on hyvä ottaa. Mutta ei se sitä tarkoita että itse virtalukkoa on purettava, johonkin ne johdot sieltä kulkevat. Tässä auttaa autosi korjauskäsikirja, josta selviää esim johtojen värikoodit joista on apua hyvinkin paljon. Ja siitä näet myös miten se rattiputken ympärys puretaan ehjänä. Mietin vain että missähän autossa ko. hommaan tarvitaan erikoistyökaluja? Yleismittari tai vähintään virtakynä on pakollinen hankinta jos sähkötöitä alat tehdä.- vanfan
Torkkiruuveja sieltä löytyy, sitikka bx:hän se on. Korjauskirjaa en ole vielä löytänyt, mutta eiköhän homma tällä lähde käyntiin, kiitos asiallisesta selvennyksestä. Noita kasarimankkoja on tullut asenneltua (jopa eq:n kanssa) ihan menestyksellä, mutta nää iso-liittimet on uusi asia, kun yleensä niihin ei tarvitse kajota uudemmissa autoissa, mutta tää nyt on tällänen muutaman satasen auto, jossa oli antiikkinen mankka, yrityys siis siirtyä 2000-luvulle, kiitos vielä kerran! virtalukolta tulee paksu keltainen johto, jonka olen värinsä puolesta ymmärtänyt em virtajohdoksi, mutta oli survottu mankan maadoitusnapaan, vaikka sen irroitin, vanha radio jatkoi toimintaansa, eli se saattaa kuitenkin olla ko johto, täytyy käydä ostamassa yleismittari...
- syytä´´
vanfan kirjoitti:
Torkkiruuveja sieltä löytyy, sitikka bx:hän se on. Korjauskirjaa en ole vielä löytänyt, mutta eiköhän homma tällä lähde käyntiin, kiitos asiallisesta selvennyksestä. Noita kasarimankkoja on tullut asenneltua (jopa eq:n kanssa) ihan menestyksellä, mutta nää iso-liittimet on uusi asia, kun yleensä niihin ei tarvitse kajota uudemmissa autoissa, mutta tää nyt on tällänen muutaman satasen auto, jossa oli antiikkinen mankka, yrityys siis siirtyä 2000-luvulle, kiitos vielä kerran! virtalukolta tulee paksu keltainen johto, jonka olen värinsä puolesta ymmärtänyt em virtajohdoksi, mutta oli survottu mankan maadoitusnapaan, vaikka sen irroitin, vanha radio jatkoi toimintaansa, eli se saattaa kuitenkin olla ko johto, täytyy käydä ostamassa yleismittari...
Torx-ruuvi alkaa tänä päivänä olla yhtä yleinen kuin kuusiokoloruuvi. Samalla kun haet sen yleismittarin, osta samasta putkasta torx-avainsarja. Viimeisin HongKongreissu itselläni toi tuliaisina http://www.vannetukku.fi/torxavainsarja-8osainen-t9t40-kampa-p-5722.html tuota vastaavan, eloksoidulla alumiinirungolla tosin. Samaan rahaan samassa paketissa oli vastaava kuusiokoloavainsetti. Ja hintaa euro vähemmän. Ei niillä ihmeitä tee mutta moottoripyörän kateruuvit kiristää kyllä.
Ja kun kerran olet vanhojen boostereiden ja equjen kanssa pelannut, osannet virtakuviot pähkäillä mittarin kanssa. Samaa sähköä ISO-liittimissä kulkee, se johtonipun pää vain on erilainen.
- autosähkö
ottaen olis parasta kun et ainakaan käytännössä rupea mihinkään auton sähköihin liittyviin töihin.
- vanfan
Voit olla oikeassa, mutta olen kuunnellut liikaa "vasara ja nauloja"-biisiä, joten leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä. Sähköopista jäi mieleen vanha kaava:"oomi kertaa käämi, pimee koko lääni" ja työkuvaus: "savun hävettyä tarkastetaan kytkentä". Sitäpaitsi homerin sanoin, yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen, tää on toiminut hyvin. Kiitos kuitenkin, kun vastasit, hyvää kevättä!
- herätevirtoja
Helpommalla pääsee kun ei laita mitään herätejohtoa ollenkaan. Jos sieltä mankan takaa löytyy entisiä ration johtoja mihin tulee jatkuvaa virtaa niin siihen yhdistää keltaisen ja punaisen johdon. Akultakin voi vetää sulakkeen kera uuden johdon mankalle. Ei kai tuo mankan käynnistys ja sammutus napista niin vaivalloista ole.
- Makke-84
Vanhoista johdoista yleensä löytyy heräte.
Virrat vaan pois ja mittaat mihin johtoon sielä soitinkolossa tulee jatkuva 12 v. Sitten teippaat nämä varulta ensin umpeen ja laitat virrat päälle ja mittailet ne johdot joihin ei ensin tullut lukemia sit ku löytyy 12v nii siinähän se heräte seisoo. loput johdot umpeen ja nippuun ja uusia vetelemään. - vanfan
Kiitos viesteistä kaikille, soitin on nyt asennettu, noi citikan johdot oli aika haastavat, mutta lötyi sitten konehuoneen puolelta sopiva paikka herävirralle! Tackar och påckar!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241