Olemme kuulleet toisen puoliskon kanssa vuosien ajan tuttavapiiristämme pelkkää hyvää steinerkoulusta. Eihän missään auvoista ole, eikä pidä ollakaan, mutta tapa miten lapsia kohdellaan ja asioita opetetaan on mielestämme hyvä. Tuttavamme (useita perheitä vuosien aikana ja aivan tavallisia kansalaisia, ei siis mitään antroposofisia perheitä) ovatkin välillä naureskelleet luulojamme ja välillä taas oikein hölmistyneenä kuunnelleet ehkä outojakin kysymyksiämme ja mielestämme olemme saaneet asiallisia vastauksia... siis paljon puhutaan asiattomuuksia ja ihmisillä on valtavia ennakkoluuloja koulua kohtaan.
Näiden perheiden nuoret(jo koulunsa käyneet ja osa edelleen koulunpenkillä) ovat joko työelämässä tai opiskelemassa ja löytäneet hyvät ammatit/paikkansa yhteiskunnassa. Usealla on akateeminen opiskelupaikka, jopa lääkiksessä. Nuoret itse kokevat saaneensa monipuolisen yleissivistyksen niin tietojen kuin taitojenkin alalla. Ja osaavat suhtautua asioihin kriittisesti, eivät koe minkäänlaista "aivopesua", kuten täällä palstalla voi rivien välistä lukea.
Varmasti lapsia/nuoria/vanhempia on moneen junaan ja tullaan monenlaisista perheistä/eri arvomaailmoista, mutta se on rikkautta.
Nyt pyydänkin teitä puolustamaan peruskoulua eikä haukkumaan steinerkoulua eli mitä niin erinomaisen hyvää peruskoulussa on ja miksi kouluvalintamme olisikin peruskoulu? Emme kaipaa mitään antroposofisia hössötyksiä tähän alle, niistä on kirjoitettu melkoisen paljon tällä palstalla näköjään, vaan selkeästi kehuja peruskoulusta!
Lähtökohta ei ole hyvä peruskoulun suhteen omien kokemustemme kautta, mutta yrittää voi!
Odotamme mielenkiinnolla asiallista keskustelua!
Lapsemme kouluvalinta on pian edessä
18
1250
Vastaukset
- Aisali
Valitettavasti "antroposofista hössötystä" on sen verran taustalla, ettei sitä voi täysin jättää pois. Mielestäni peruskoulun yksi hyvä puoli on se, että koulun ja opettajan käytäntöjä voi kritisoida paremmin saamatta "ymmärtämättömän" leimaa.
Olen itse käynyt Snellman-korkeakoulua ja kokemusteni perusteella enemmän aikaa käytetään hengentieteelliseen keskusteluun ja itsensä kehittämiseen kuin faktatietoon lapsia ja nuoria käsittelevästä psykologiasta, pedagogiikasta ja peruskoulun oppiaineista. Tähän varmasti vastataan, että tieto on kylmää ja sydämensivistys tärkeintä, mutta esimerkiksi lapsen kehityshäiriöiden tunnistamisessa sydämensivistys ei riitä. Valitettavasti.
Peruskoulu on mielestäni luotettavampi organisaatio kuin steinerkoulu. Snellman-korkeakoulun kirjasto en löytänyt kovinkaan montaa vakavasti otettavaa pedagogista kirjaa. Lähinnä kirjat olivat Antroposofisen liiton kustantamia ja käsittelivät luonnonhenkiä, jälleensyntymää, aurinkodemoneja ja muita OPETTAJAN TYÖN KANNALTA TÄRKEITÄ AIHEITA.- alkuper.
mollaamiseksi.
kerrotko kuitenkin miten koet peruskoulun organisaation paremmaksi? ihan yksinkertainen kysymys. - entinenymmärtäjä
alkuper. kirjoitti:
mollaamiseksi.
kerrotko kuitenkin miten koet peruskoulun organisaation paremmaksi? ihan yksinkertainen kysymys.Eihän tuo ole mollaamista jos toinen fiksusti kertoo oman kokemuksensa. Minusta hyvin asiallisesti ja monipuolisesti kirjoitettu kommentti.
Mollaaminen on enemmän asiatonta ja keskittyy enemmäm loan heittoon kuin asiatietoon.
Kysymys on tietysti myös siitä mitä kysyjä on valmis vastaanottamaan. Jos vastaus ei miellytä voi sen leimata mollaamiseksi, mutta miksi?
Se on tietysti taas oma laaja aihepiirinsä.
- sbutter
Peruskoulusta ei tee parempaa se että se on yleinen valinta eikä steinerkasvatuksesta kannata muodostaa mielipidettä sillä perusteella mitä näillä palstoilla kirjoitetaan puolesta tai vastaan.Itselläni on lasten puolesta ihan hyviä kokemuksia staikusta ja monta asiaa jäin sieltä kaipaamaan nyt kun nuorimmaiseni aloitti tavallisen peruskoulun. Yhteen asiaan kannattaa kutenkin staikussa varautua. Lasten vanhemmat saattavat olla siellä kovasti itseriittoisia ja vanhempainillat monasti kovin väsyttäviä juuri heidän takiaan. Toki löytyy varmasti uusia ja erilaisia tuttavuuksiakin. Olisi varmasti hyvä lukea esim Steiner-kasvatuslehteä ennen kouluvalintaa että olisi jonkinlainen haju esim. eurytmiasta jne.
- molempia kokeiltu
Peruskoulussa lapsi saa vapaasti toteuttaa itseään taiteellisesti. Häntä ei pakoteta tietynlaiseen ilmaisutapaan - piirrä liidulla ilman ääriviivoja - älä käytä kumia jne. Pitäisikö lapselta kotonakin kieltää lyijykynän käyttö?
Peruskoulussa tehdään ekalla animaatioita ja opetellaan tietokoneen käyttöä, mikä on hyvä oppimistapojen monipuolisuudessa.
Peruskoulussa harjoitetaan monipuolisesti liikuntaa eri muodoissa ja järjestetään pajatyöskentelyä mm. leipomista.
Steinerissa on vain eurytmia, joka mystisyydessään on lapselle kummajainen ja vastenmielinen jumppamuoto. Jalkapalloa ei ekaluokkalainen saa steinerissa harrastaa, olikohan vasta kolmannella....vasta tällöin katsotaan lapsi kypsäksi jalkapallon harrastamiseen.
Luokassa oppilaat istuvat temperamenttien säätelemässä järjestyksessä. Jos lapsesi on melankoolikko ja haluaisi etupulpettiin istumaan - ei se onnistu.
Peruskoulussa istumapaikat ovat vapaasti valittavissa ja lapsenkin toiveet otetaan huomioon.
Peruskoulussa häiriintyneille on oma erityisopetus kun taas steinerissa kaikki pistetään samaan luokkaan ja tulos on kaoottinen.
Peruskoulu ei maksa kun steinerkoulussa joudut koulumaksujen lisäksi maksamaan vaikka sun mitä...
Peruskoulussa kiusaamiset ja häiriköinnit otetaan vakavasti kun taas steinerissa annetaan karman hoitaa...järjestetään häiriköille hoitoeurytmiaa, joka ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmaan.
Steinerissa luokkakoot ovat usein suuria verrattuna peruskouluun.
Oppimistahti ekalla luokalla on huomattavasti hitaampaa kuin peruskoulussa. Useat lapset pitkästyvät. Kotiläksyjä tulee todella vähän steinerkoulussa.
Steinerissa vaatetus ei saa olla mustaa tai kuvioita vaatteissa. Peruskoulussa ei ole tällaisia rajoitteita.- ei lapsia
luokitella indigo- tms. lapsiin, vaan kaikki ovat samanarvoisia.
- lapset käy steinerkoulua
Peruskoulussa lapsi saa vapaasti toteuttaa itseään taiteellisesti. Häntä ei pakoteta tietynlaiseen ilmaisutapaan - piirrä liidulla ilman ääriviivoja - älä käytä kumia jne. Pitäisikö lapselta kotonakin kieltää lyijykynän käyttö?
-- Meille tulee kotiin monenlaisia töitä, joissa on itseään saanut toteuttaa, myös ääriviivallisia. Vihkot ovat hienoja ja kuvaamataidon opetus laadukasta, etenkin värien käyttö. Kotona jokainen tekee niin kuin haluaa, ihan kaikissa asioissa.
Luokassa oppilaat istuvat temperamenttien säätelemässä järjestyksessä. Jos lapsesi on melankoolikko ja haluaisi etupulpettiin istumaan - ei se onnistu.
-- temperamettiasia on mm. Keltikangas-Järvisenkin puhuma aihe ja en voi käsittää mitä väärää siinä olisi? Miksi hiljaisen, ujon oppilaan pitäisi istua jatkuvasti äänessä olevan henkilön vieressä?? Siksikö että he molemmat oppisivat toisiltaan--toinen äänen pitoa ja toinen hilhaisuutta? Menee kyllä kärsimisen puolelle. temperamentit on hieno asia!
Linkki ko. kirjallisuuteen:
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-28423-8
Peruskoulussa häiriintyneille on oma erityisopetus kun taas steinerissa kaikki pistetään samaan luokkaan ja tulos on kaoottinen.
--meidän lasten koulussa on erityisluokka ja klinikkaopetusta ja siirtoja varsinaiseen erityiskouluihin tehdään
Peruskoulu ei maksa kun steinerkoulussa joudut koulumaksujen lisäksi maksamaan vaikka sun mitä...
--totta, steinerkoulu maksaa ja me olemme olleet valmiita maksamaan. tosin on ollut mahdollista hakea ns. "vapaa oppilaspaikkaa" taloudellisen tilanteen vuoksi ja maksuista on voinut myös sopia, jos on tullut tiukkaa.
Peruskoulussa kiusaamiset ja häiriköinnit otetaan vakavasti kun taas steinerissa annetaan karman hoitaa...järjestetään häiriköille hoitoeurytmiaa, joka ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmaan.
--tämähän on täyttä puppua!! Kiusaamisiin puututaan koulussamme ja tiedän monien vanhempien olleen lapsien ja opettajien kanssa neuvottelussa tilanteen vaatiessa niin. Koulu osalllistuu nytkin Kiva koulu-projektiin, joka on valtakunnallinen mm. koulukiusaamista vastaan!
Kiusaamiset otetaan vakavasti.
Tuollainen hölynpöly mitä kirjoitit, on täysin asiatonta.
Steinerissa luokkakoot ovat usein suuria verrattuna peruskouluun.
--Kyllä, luokkakoko voi olla suurikin, mutta on paljon kouluja, joissa on myös pienempiä luokkia. Opettajat ovat sitoutuneita työhönsä ja myös luokissa on tarpeen vaatiessa luokka-avustaja/-ia.
Oppimistahti ekalla luokalla on huomattavasti hitaampaa kuin peruskoulussa. Useat lapset pitkästyvät. Kotiläksyjä tulee todella vähän steinerkoulussa.
--Totta, tahti on hitaampi, mutta näen sen vain positiivisena asiana--lapsuus on nykyään liian lyhyt!! Oma lapseni osasi lukea jo 5 vuotiaana ja ei todellakaan pitkästynyt alaluokilla.Päinvastoin, koulu oli mielekästä ja kivaa ja sinne mennään edelleen mielellään! Toinen lapseni oppi lukemaan hitaasta tahdista huolimatta ekalla luokalla. Läksyjä tulee kyllä, ei tosiaan kovinkaan paljoa ensimmäisillä luokilla, mutta tämänkin koemme hyväksi. Hyvin ovat lapsemme oppineet liiallisesta läksytouhusta huolimatta--naapurin peruskoulussa oleva samanikäinen poika on äitinsä mukaan lopen väsynyt: matematiikasta saattaa olla tehtäviä sivutolkulla seuraavaksi päiväksi ja lisäksi muut aineet. Koulu on syönyt pojan elämän iloa.
--Steinerissa vaatetus ei saa olla mustaa tai kuvioita vaatteissa. Peruskoulussa ei ole tällaisia rajoitteita.
--Tämänkin olet tuulesta temmannut tai joku on vääristellyt. Lapsemme pukeutuvat normaalisti, koskaan kukaan ei ole antanut minkäänlaisia vaaterajoituksia perheeseemme!
Lopuksi totean vaan, että en käsitä mistä näitä juttuja kumpuaa!? Steinerkoulu on inhimillinen ja asiallinen koulu, jossa on antoisa opetus! Lapsiamme ei aivopestä, ei rajoiteta ilmaisussaan eikä muutenkaan tuputeta yhtään mitään!Asioista keskustellaan ja mielipiteensä saa sanoa!
Meitä on varmasti monenlaisia perheitä, mutta paljon on myös oppilaita steinerkouluissa ympäri Suomen ja ympäri maailman. Ei se nyt niin outo paikka ole!
Ihmettelen lukiessani näitä kirjoituksia, miten täällä palstalla voi parjata koulua ihan noin vaan?! - XIII vuotta Steineria
lapset käy steinerkoulua kirjoitti:
Peruskoulussa lapsi saa vapaasti toteuttaa itseään taiteellisesti. Häntä ei pakoteta tietynlaiseen ilmaisutapaan - piirrä liidulla ilman ääriviivoja - älä käytä kumia jne. Pitäisikö lapselta kotonakin kieltää lyijykynän käyttö?
-- Meille tulee kotiin monenlaisia töitä, joissa on itseään saanut toteuttaa, myös ääriviivallisia. Vihkot ovat hienoja ja kuvaamataidon opetus laadukasta, etenkin värien käyttö. Kotona jokainen tekee niin kuin haluaa, ihan kaikissa asioissa.
Luokassa oppilaat istuvat temperamenttien säätelemässä järjestyksessä. Jos lapsesi on melankoolikko ja haluaisi etupulpettiin istumaan - ei se onnistu.
-- temperamettiasia on mm. Keltikangas-Järvisenkin puhuma aihe ja en voi käsittää mitä väärää siinä olisi? Miksi hiljaisen, ujon oppilaan pitäisi istua jatkuvasti äänessä olevan henkilön vieressä?? Siksikö että he molemmat oppisivat toisiltaan--toinen äänen pitoa ja toinen hilhaisuutta? Menee kyllä kärsimisen puolelle. temperamentit on hieno asia!
Linkki ko. kirjallisuuteen:
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-28423-8
Peruskoulussa häiriintyneille on oma erityisopetus kun taas steinerissa kaikki pistetään samaan luokkaan ja tulos on kaoottinen.
--meidän lasten koulussa on erityisluokka ja klinikkaopetusta ja siirtoja varsinaiseen erityiskouluihin tehdään
Peruskoulu ei maksa kun steinerkoulussa joudut koulumaksujen lisäksi maksamaan vaikka sun mitä...
--totta, steinerkoulu maksaa ja me olemme olleet valmiita maksamaan. tosin on ollut mahdollista hakea ns. "vapaa oppilaspaikkaa" taloudellisen tilanteen vuoksi ja maksuista on voinut myös sopia, jos on tullut tiukkaa.
Peruskoulussa kiusaamiset ja häiriköinnit otetaan vakavasti kun taas steinerissa annetaan karman hoitaa...järjestetään häiriköille hoitoeurytmiaa, joka ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmaan.
--tämähän on täyttä puppua!! Kiusaamisiin puututaan koulussamme ja tiedän monien vanhempien olleen lapsien ja opettajien kanssa neuvottelussa tilanteen vaatiessa niin. Koulu osalllistuu nytkin Kiva koulu-projektiin, joka on valtakunnallinen mm. koulukiusaamista vastaan!
Kiusaamiset otetaan vakavasti.
Tuollainen hölynpöly mitä kirjoitit, on täysin asiatonta.
Steinerissa luokkakoot ovat usein suuria verrattuna peruskouluun.
--Kyllä, luokkakoko voi olla suurikin, mutta on paljon kouluja, joissa on myös pienempiä luokkia. Opettajat ovat sitoutuneita työhönsä ja myös luokissa on tarpeen vaatiessa luokka-avustaja/-ia.
Oppimistahti ekalla luokalla on huomattavasti hitaampaa kuin peruskoulussa. Useat lapset pitkästyvät. Kotiläksyjä tulee todella vähän steinerkoulussa.
--Totta, tahti on hitaampi, mutta näen sen vain positiivisena asiana--lapsuus on nykyään liian lyhyt!! Oma lapseni osasi lukea jo 5 vuotiaana ja ei todellakaan pitkästynyt alaluokilla.Päinvastoin, koulu oli mielekästä ja kivaa ja sinne mennään edelleen mielellään! Toinen lapseni oppi lukemaan hitaasta tahdista huolimatta ekalla luokalla. Läksyjä tulee kyllä, ei tosiaan kovinkaan paljoa ensimmäisillä luokilla, mutta tämänkin koemme hyväksi. Hyvin ovat lapsemme oppineet liiallisesta läksytouhusta huolimatta--naapurin peruskoulussa oleva samanikäinen poika on äitinsä mukaan lopen väsynyt: matematiikasta saattaa olla tehtäviä sivutolkulla seuraavaksi päiväksi ja lisäksi muut aineet. Koulu on syönyt pojan elämän iloa.
--Steinerissa vaatetus ei saa olla mustaa tai kuvioita vaatteissa. Peruskoulussa ei ole tällaisia rajoitteita.
--Tämänkin olet tuulesta temmannut tai joku on vääristellyt. Lapsemme pukeutuvat normaalisti, koskaan kukaan ei ole antanut minkäänlaisia vaaterajoituksia perheeseemme!
Lopuksi totean vaan, että en käsitä mistä näitä juttuja kumpuaa!? Steinerkoulu on inhimillinen ja asiallinen koulu, jossa on antoisa opetus! Lapsiamme ei aivopestä, ei rajoiteta ilmaisussaan eikä muutenkaan tuputeta yhtään mitään!Asioista keskustellaan ja mielipiteensä saa sanoa!
Meitä on varmasti monenlaisia perheitä, mutta paljon on myös oppilaita steinerkouluissa ympäri Suomen ja ympäri maailman. Ei se nyt niin outo paikka ole!
Ihmettelen lukiessani näitä kirjoituksia, miten täällä palstalla voi parjata koulua ihan noin vaan?!"Lopuksi totean vaan, että en käsitä mistä näitä juttuja kumpuaa!? Steinerkoulu on inhimillinen ja asiallinen koulu, jossa on antoisa opetus! Lapsiamme ei aivopestä, ei rajoiteta ilmaisussaan eikä muutenkaan tuputeta yhtään mitään!Asioista keskustellaan ja mielipiteensä saa sanoa!
Meitä on varmasti monenlaisia perheitä, mutta paljon on myös oppilaita steinerkouluissa ympäri Suomen ja ympäri maailman. Ei se nyt niin outo paikka ole!
-Meille oikeasti tuon koulun käyneille se on ollut vain koulu kuten kirjoitit, toiminta vain vähän eri tahdissa peruskouluun ja lukioon verrattuna.
"Ihmettelen lukiessani näitä kirjoituksia, miten täällä palstalla voi parjata koulua ihan noin vaan?!"
-Asiallisien kommenttien, negatiivistenkin, lisäksi tälle palstalle kirjoittavat tarkoitushakuisen negatiiviseen sävyyn steinerkoulusta myös selkeästi mielenterveysongelmaiset "kokemuksiaan jostain, joskus" -ihmiset sekä suunsoiton huviksi, lämpimikseen "tikuista asiaa" vääntävät mukafilosofit. Uskonnollisessa ahdistuksessaan tyylinsä retoriikalla vaahtovat ovat oma lajinsa. - vertailua
XIII vuotta Steineria kirjoitti:
"Lopuksi totean vaan, että en käsitä mistä näitä juttuja kumpuaa!? Steinerkoulu on inhimillinen ja asiallinen koulu, jossa on antoisa opetus! Lapsiamme ei aivopestä, ei rajoiteta ilmaisussaan eikä muutenkaan tuputeta yhtään mitään!Asioista keskustellaan ja mielipiteensä saa sanoa!
Meitä on varmasti monenlaisia perheitä, mutta paljon on myös oppilaita steinerkouluissa ympäri Suomen ja ympäri maailman. Ei se nyt niin outo paikka ole!
-Meille oikeasti tuon koulun käyneille se on ollut vain koulu kuten kirjoitit, toiminta vain vähän eri tahdissa peruskouluun ja lukioon verrattuna.
"Ihmettelen lukiessani näitä kirjoituksia, miten täällä palstalla voi parjata koulua ihan noin vaan?!"
-Asiallisien kommenttien, negatiivistenkin, lisäksi tälle palstalle kirjoittavat tarkoitushakuisen negatiiviseen sävyyn steinerkoulusta myös selkeästi mielenterveysongelmaiset "kokemuksiaan jostain, joskus" -ihmiset sekä suunsoiton huviksi, lämpimikseen "tikuista asiaa" vääntävät mukafilosofit. Uskonnollisessa ahdistuksessaan tyylinsä retoriikalla vaahtovat ovat oma lajinsa.Nämä ovat mielipiteitä ja omani ainakin perustuu aitoon kokemukseen ilman mielenterveysongelmaa tms.
Sinä joka koet tämän parjauksena, mietitkö että kirjoitan valheita....EN todellakaan!
Jos sinun kokemuksesi on erilainen steinerkoulusta ymmärrän sen koska en usko että kaikkien kokemus voisi olla sama. Ei ole syytä hermostua koska maailma on täynnä erilaisia kokemuksia se on fakta. - Ihan hulluja luuloja steine...
Kuudenteen luokkaan mennessä on kaikki tyylit ja "kynät" käytössä ja opeteltu vaikka vahaliiduilla aloitetaankin.
Tuo tietokoneenkäyttä ekalla on mielestäni huono puoli. Steinerkoulussa ei tietokoneita käytetä mutta ihan varmasti jokainen nykynuori sen on oppinut ja oppii ja istuu vanhempien mielestä ihan liikaa koneella ! Steinerkoulussakin tehdään kuvaelmia ja esityksiä, ihan itse, elävilllä ihmisillä.
Peruskoulussa harjoitetaan monipuolisesti liikuntaa eri muodoissa ja järjestetään pajatyöskentelyä mm. leipomista.
Steinerissa on vain eurytmia, joka mystisyydessään on lapselle kummajainen ja vastenmielinen jumppamuoto. Jalkapalloa ei ekaluokkalainen saa steinerissa harrastaa, olikohan vasta kolmannella....vasta tällöin katsotaan lapsi kypsäksi jalkapallon harrastamiseen.
Meidän steinerkoulussa on eurytmian lisäksi "tavallisia" liikuntatunteja. Pesäpalloa, keilailua, uimahallikäyntejä, salibandya jne. Alaluokilla todellakin pelataan vähemmän kilpailullisia ja hauksoja pelejä, jossa kaikki ovat mukana eikä ketään valita viimeisenä joukkueeseen, riippuen siitä kuinka lahjakas pelaaja (seurapelaaja) joku on.
Peruskoulussakin opettaja määrää lasten istumajärjestyksen. Ammattitaitoinen opettaja ei päästä kahta todella vilkasta lasta vierekkäin vaan katsoo vähän luonteenpiirteitä, kuka vaatii rauhaa ja enemmän keskittymistä jne.
Steinerkoulussa järjestetään tukiopetusta ja pienryhmiä.
Peruskoulu ei maksa kun steinerkoulussa joudut koulumaksujen lisäksi maksamaan vaikka sun mitä...
Steinerkoulussa on tukimaksu, josta voi neuvotella perheen taloudellisen tilanteen mukaan. Tukimaksu on keskimäärin koulusta riippuen keskimäärin 200 euroa lukuvuosi. Peruskoulussakin keräillään rahaa myyjäisillä tai suoraan vanhempien kukkaroista retkiin yms.
Peruskoulussa kiusaamiset ja häiriköinnit otetaan vakavasti kun taas steinerissa annetaan karman hoitaa...järjestetään häiriköille hoitoeurytmiaa, joka ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmaan.
Meidän steinerkoulussa kiusaaminen hoidettiin todella hyvin, ja sillä oli myös tulosta. Asiasta nostettiin iso numero ja se auttoi.
Steinerissa luokkakoot ovat usein suuria verrattuna peruskouluun.
Luokkakoot vaihtelevat kuten peruskoulussakin 20-40.
- Oppimistahti ekalla luokalla on huomattavasti hitaampaa kuin peruskoulussa. Useat lapset pitkästyvät. Kotiläksyjä tulee todella vähän steinerkoulussa.
Onko tämä jotenkin peruskoulun etu ja steinerkoulun heikkous ???
Mustiin pukeutuminen ??? Mikä tällainenkin luulo on. Luuletko, että nykynuori, steinernuorikaan ei pukeutuisi mustaan, niittiin ja pinkkeihin hiuksiin, jos niin haluaa. Oletko käynyt steinerkoulussa viime vuosina ??? - vertailua2
Ihan hulluja luuloja steine... kirjoitti:
Kuudenteen luokkaan mennessä on kaikki tyylit ja "kynät" käytössä ja opeteltu vaikka vahaliiduilla aloitetaankin.
Tuo tietokoneenkäyttä ekalla on mielestäni huono puoli. Steinerkoulussa ei tietokoneita käytetä mutta ihan varmasti jokainen nykynuori sen on oppinut ja oppii ja istuu vanhempien mielestä ihan liikaa koneella ! Steinerkoulussakin tehdään kuvaelmia ja esityksiä, ihan itse, elävilllä ihmisillä.
Peruskoulussa harjoitetaan monipuolisesti liikuntaa eri muodoissa ja järjestetään pajatyöskentelyä mm. leipomista.
Steinerissa on vain eurytmia, joka mystisyydessään on lapselle kummajainen ja vastenmielinen jumppamuoto. Jalkapalloa ei ekaluokkalainen saa steinerissa harrastaa, olikohan vasta kolmannella....vasta tällöin katsotaan lapsi kypsäksi jalkapallon harrastamiseen.
Meidän steinerkoulussa on eurytmian lisäksi "tavallisia" liikuntatunteja. Pesäpalloa, keilailua, uimahallikäyntejä, salibandya jne. Alaluokilla todellakin pelataan vähemmän kilpailullisia ja hauksoja pelejä, jossa kaikki ovat mukana eikä ketään valita viimeisenä joukkueeseen, riippuen siitä kuinka lahjakas pelaaja (seurapelaaja) joku on.
Peruskoulussakin opettaja määrää lasten istumajärjestyksen. Ammattitaitoinen opettaja ei päästä kahta todella vilkasta lasta vierekkäin vaan katsoo vähän luonteenpiirteitä, kuka vaatii rauhaa ja enemmän keskittymistä jne.
Steinerkoulussa järjestetään tukiopetusta ja pienryhmiä.
Peruskoulu ei maksa kun steinerkoulussa joudut koulumaksujen lisäksi maksamaan vaikka sun mitä...
Steinerkoulussa on tukimaksu, josta voi neuvotella perheen taloudellisen tilanteen mukaan. Tukimaksu on keskimäärin koulusta riippuen keskimäärin 200 euroa lukuvuosi. Peruskoulussakin keräillään rahaa myyjäisillä tai suoraan vanhempien kukkaroista retkiin yms.
Peruskoulussa kiusaamiset ja häiriköinnit otetaan vakavasti kun taas steinerissa annetaan karman hoitaa...järjestetään häiriköille hoitoeurytmiaa, joka ei kuitenkaan ole ratkaisu ongelmaan.
Meidän steinerkoulussa kiusaaminen hoidettiin todella hyvin, ja sillä oli myös tulosta. Asiasta nostettiin iso numero ja se auttoi.
Steinerissa luokkakoot ovat usein suuria verrattuna peruskouluun.
Luokkakoot vaihtelevat kuten peruskoulussakin 20-40.
- Oppimistahti ekalla luokalla on huomattavasti hitaampaa kuin peruskoulussa. Useat lapset pitkästyvät. Kotiläksyjä tulee todella vähän steinerkoulussa.
Onko tämä jotenkin peruskoulun etu ja steinerkoulun heikkous ???
Mustiin pukeutuminen ??? Mikä tällainenkin luulo on. Luuletko, että nykynuori, steinernuorikaan ei pukeutuisi mustaan, niittiin ja pinkkeihin hiuksiin, jos niin haluaa. Oletko käynyt steinerkoulussa viime vuosina ???Kyllä olen käynyt steinerkoulussa viimeaikoina.
Opettaja on esittänyt ettei lapsille laitettaisi mustia vaatteita...itse en lapselle pukisikaan mustaa, mutta joskus vain ei ole muuta väriä tarjolla...
Uskon että yläasteella on turha edes mainita ettei mustaan saisi pukeutua...näitä ekaluokkalaisia on helpompi aivopestä... vertailua2 kirjoitti:
Kyllä olen käynyt steinerkoulussa viimeaikoina.
Opettaja on esittänyt ettei lapsille laitettaisi mustia vaatteita...itse en lapselle pukisikaan mustaa, mutta joskus vain ei ole muuta väriä tarjolla...
Uskon että yläasteella on turha edes mainita ettei mustaan saisi pukeutua...näitä ekaluokkalaisia on helpompi aivopestä...Mitä ihmeen aivopesua se on, että toivotaan ettei ekaluokkalainen pukeutuisi mustiin? Relaa vähän ennen kuin pääs poksahtaa...
- Steinerkouluun?
Kun on itse käynyt vain peruskoulun, on sitä vähän hankala erityisesti kehua, varsinkin jos epätieteellisiä hössötyksiä ei saa mainita. Oikeasti harva valitsee peruskoulua siksi että siinä olisi jokin erityisen hyvä puoli vaan siksi että siinä ei ole juuri huonoja (ja mitä vaihtoehtoja peruskoululle Suomessa edes on?).
Listaan kuitenkin pari keskeistä hyvää puolta:
* hyvät oppimistulokset
* kaikenlaisten oppilaiden tasa-arvoinen kohtelu
* avoin ja läpinäkyvä organisaatio
Ja itse pidän kaikken tärkeimpänä kokemuksenani peruskoulusta sitä, että siellä sai olla tekemisissä kaikenlaisten lasten kanssa - vanhempien asemasta tai varallisuudesta, aatteista tai uskonnosta, ihonväristä, lahjakkuudesta jne riippumatta (ainoa poikkeus tästä listasta on muuten äidinkieli!).- Onnekas valinta
Niinpä. Mutta jos on itse käynyt peruskoulun ja lapset käyvät steinerkoulua, on vähän perspektiiviä.
Peruskoulusta löytyy niin monta surullista tarinaa ja ampumista, että onneksi on olemassa steinerkoulu ja on niitä pari muutakin.
Ja miten niin hyvä oppimistaso ? Ai suurin osa kansasta on lahjakasta sen vuoksi, että ovat käyneet peruskoulun. Kummasti siellä sitten keskeytetään tai ei ollenkaan haluta tai päästä jatko-opintoihin. Outoa.
Ja onko steinerkoulussa jotenkin vain yhden yhteiskuntaluokan ja kansallisuuden edustajia ?
Nyt mars heti vähän katselemana ympärille tässä maailmassa, jossa elämme.
Onko steinerkoulun organisaatio jossakin piilossa ? Se on siellä koulussa. Ison peruskoulun organisaatio on kuntayhtymässä. - ' '
Onnekas valinta kirjoitti:
Niinpä. Mutta jos on itse käynyt peruskoulun ja lapset käyvät steinerkoulua, on vähän perspektiiviä.
Peruskoulusta löytyy niin monta surullista tarinaa ja ampumista, että onneksi on olemassa steinerkoulu ja on niitä pari muutakin.
Ja miten niin hyvä oppimistaso ? Ai suurin osa kansasta on lahjakasta sen vuoksi, että ovat käyneet peruskoulun. Kummasti siellä sitten keskeytetään tai ei ollenkaan haluta tai päästä jatko-opintoihin. Outoa.
Ja onko steinerkoulussa jotenkin vain yhden yhteiskuntaluokan ja kansallisuuden edustajia ?
Nyt mars heti vähän katselemana ympärille tässä maailmassa, jossa elämme.
Onko steinerkoulun organisaatio jossakin piilossa ? Se on siellä koulussa. Ison peruskoulun organisaatio on kuntayhtymässä.Steinerkouluja on suhteessa huomattavasti vähemmän kuin peruskouluja. Ihmettelenkin että jotakin täytyy olla pahasti vialla jos usealta puolelta Suomea kuuluu pettymystä esim kurinpidollisissa asioissa.
Peruskouluissakin on varmasti ongelmia. Kiusaamista tapahtuu, jopa ampumisia.
Steinerkoulussa väkivalta ja kiusaamisongelmat katoavat antroposofian mystisiin kuvioihin.
Kenen etu on se että tunne-elämältään häiriintynyt lapsi "vuotaa" jatkuvasti ympäristöön aiheuttaen ongelmia terveemmillekin.
Tulee helposti käsitys että steinerluokka on kokonaisuudessaan erityisluokka, jossa hyväksytään häiritsevä käytös ja pidetään sitä hienona asiana luokan "terveemmille". Minusta on uskomatonta että vakavasti ongelmaiset lapset olisivat jotenkin minun lapseni tervettä kasvua tukevia asioita.
Kokemukseni mukaan nämä erityitapaukset saavat luokassa paljon enemmän huomiota kuin ns tavallinen opiskelija. Tätäkö steinerkoulu tarkoittaa kun puhutaan nimenomaan lapsesta YKSILÖNÄ luokassa?
On ikävää että ongelmaa vähätellään ja määrärahoja lasten mielenterveysongelmien hoitamiseen ei ole. - Peruskoululainen
' ' kirjoitti:
Steinerkouluja on suhteessa huomattavasti vähemmän kuin peruskouluja. Ihmettelenkin että jotakin täytyy olla pahasti vialla jos usealta puolelta Suomea kuuluu pettymystä esim kurinpidollisissa asioissa.
Peruskouluissakin on varmasti ongelmia. Kiusaamista tapahtuu, jopa ampumisia.
Steinerkoulussa väkivalta ja kiusaamisongelmat katoavat antroposofian mystisiin kuvioihin.
Kenen etu on se että tunne-elämältään häiriintynyt lapsi "vuotaa" jatkuvasti ympäristöön aiheuttaen ongelmia terveemmillekin.
Tulee helposti käsitys että steinerluokka on kokonaisuudessaan erityisluokka, jossa hyväksytään häiritsevä käytös ja pidetään sitä hienona asiana luokan "terveemmille". Minusta on uskomatonta että vakavasti ongelmaiset lapset olisivat jotenkin minun lapseni tervettä kasvua tukevia asioita.
Kokemukseni mukaan nämä erityitapaukset saavat luokassa paljon enemmän huomiota kuin ns tavallinen opiskelija. Tätäkö steinerkoulu tarkoittaa kun puhutaan nimenomaan lapsesta YKSILÖNÄ luokassa?
On ikävää että ongelmaa vähätellään ja määrärahoja lasten mielenterveysongelmien hoitamiseen ei ole.Se onkin niin, että pettyneitä riittää. Luuletko, että Suomessa on yhtään koulua, jossa ei olisi tyytymättömiä vanhempia tai entisiä oppilaita ! Ja tällä palstalla jostain syystä ruoditaan steinerkoulua. Katsopa palstaa Lapsi koulussa tai Koululaiset. Siellä on paljon tarinaa peruskoulun puutteista ja pettyneitä.
Jostakin syystä tällä palstalla meuhkaavat steinerkoulua arvostellen sellaiset ihmiset, jotka eivät ole steinerkoulussa käyneetkään. On myös kouluun pettyneitä, ja heillä on siihen varmasti syynsä. Mutta omasta kokemuksetani tiedän, että esimerkiksi lasteni steinerkoulussa on enemmistö vanhemmista ja lapsista tyytyväisiä. Enemmistö oppilaista on ihan "tavallisia" kuten vanhemmistakin. - peruskoulussa
Onnekas valinta kirjoitti:
Niinpä. Mutta jos on itse käynyt peruskoulun ja lapset käyvät steinerkoulua, on vähän perspektiiviä.
Peruskoulusta löytyy niin monta surullista tarinaa ja ampumista, että onneksi on olemassa steinerkoulu ja on niitä pari muutakin.
Ja miten niin hyvä oppimistaso ? Ai suurin osa kansasta on lahjakasta sen vuoksi, että ovat käyneet peruskoulun. Kummasti siellä sitten keskeytetään tai ei ollenkaan haluta tai päästä jatko-opintoihin. Outoa.
Ja onko steinerkoulussa jotenkin vain yhden yhteiskuntaluokan ja kansallisuuden edustajia ?
Nyt mars heti vähän katselemana ympärille tässä maailmassa, jossa elämme.
Onko steinerkoulun organisaatio jossakin piilossa ? Se on siellä koulussa. Ison peruskoulun organisaatio on kuntayhtymässä.Suomessa on ammuttu?
- ohis
peruskoulussa kirjoitti:
Suomessa on ammuttu?
muistaakseni 1988.löytyisköhön googlella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768