Miten lopettaa peukalonimemisen?

Antsu

Tyttäreni on vähän yli 3 kk. Hänellä on aika pahoja vatsavaivoja ja peukalon imeminen ei vähennä niitä vaan lisää ilmavaivoja. Tyttöni ei suostu ottamaan tuttia vaikka kuinka hänelle sitä yritän antaa. Olen kokeillut kaikki mahdolliset tutit mitkä kaupoissa on ollut myytävänä. Tyttöni imee peukaloaan päivisin ja öisin, siis peukalo suussa tosi usein. päivällä otan peukalon pois ja yritän muutenkin pitää ettei laita peukaloa suuhun, yöllä onkin sitten toinen juttu. Jaksan jonkin aikaa ottaa peukalon suusta pois ja yritän laittaa tuttia, mut ei. Väsymys antaa periksi varsinkin jos olen tyttöä jo hyssytellyt tuntien ajan sylissä vatsavaivojen vuoksi. Mikä avuksi? Minua suututtaa niin kovasti kun hän imee peukoloaan, pelkästään se äänikin ärsyttää ja varsinkin se, kun tiedän, että ilmaa tulee vatsaan lisää ja pian saan taas hyssytellä. Nyt olisi todella neuvot tarpeen!

7

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kynnel

      ainakin sitten kun se on isompi lapsi niin laita kynneliä peukaloon. Tai jotain muuta pahanmakuista niin eiköhän sen peukalon imemisen pitäisi loppua.

    • J...........

      Sinappia sormeen.

    • -----------

      Imetätkö? Minun nyt jo pian neljävuotiaalla pojallani oli vauvana todella suuri imemisen tarve. Eikä myöskään huolinut tuttia. Niinpä imetin. En pelkästään nälkään vaan aina kun tarvetta imemiseen näytti olevan. Ajattelin että, annetaan sitä mitä se kaipaa. Ja sehän sitten söi rintaa -usein. Ja kasvoi ja pulskistui, mutta oli tyytyväinen. Eikä imenyt peukaloaan. Imemisen määrä pieneni huomattavasti vasta n.1 vuotiaana ja lopetti kokonaan vasta 2,5 vuotiaana. Meille tämä sopi, mutta siinä on tietenkin lapsi hirmu kiinni äidissä. Että vaatii kyllä hermoja näinkin.

      Lapsi on ollut tähän asti hyvin terve ja runsaan äidinmaidon tuoma pyöreys on karissut pikkuhiljaa pois.
      Voihan olla, että tyttäresi hakee turvallisuuden tunnetta imemisellä. Lapset ovat niin kovin erilaisia, joten lapsesi ei välttämättä tee "väärin" -yritä löytää mitä hän tarvitsisi.

      hermoja ja luovuutta sekä rohkeutta luottaa omiin tuntemuksiisi.

    • peukku suussa

      Olen itse kuulemma imenyt peukkua ja sen tavan kitkeminen ei ole onnistunut mitenkään.Äitini on kuulemma kokeillut vaikka mitä, mutta turhaan.Jospa antaisit olla.Älä ainakaan laittele mitään mausteita tai sinappia sormeen, sillä se tuskin tekee hyvää pienen vatsalle.Kyllä se aikanaan jää pois(menee varmaankin kauan), mutta kaikki muutkin jotka ovat puhuneet peukun imemisestä, ovat sanoneet ettei ole onnistuneet vieroituksessa.
      Minulta se tapa jäi joskus koulu iässä kun kaverit alkoivat huomautella.

    • äitee

      Minun tyttäreni ei myöskään huolinut mitään markkinoilla ollutta tuttia, kun oma peukku oli kaikkein mieluisin ja aina saatavilla.
      Tyttäreni on nyt 5vee 9kk ja imee vieläkin väsyneenä peukkuaan silloin tällöin.
      Kokeilin aikoinaan jos mitä "temppuja", että hän olisi lopettanut peukkunsa imemisen, mutta mikään ei auttanut :(
      Koin tyttäreni peukun imemisen ikäväksi tavaksi, mutta ajan myötä olen hyväksynyt sen osaksi häntä itseään. Lisäksi ajattelin positiivisesti, että eipä tarvinnut yöllä nousta tuttia nostamaan suuhun, kun hän oli niin omatoiminen, että osasi laittaa ihan itse peukun suuhunsa :)
      Jos nyt jotain haluat kokeilla omalle tyttärellesi, niin laitappas vauvallesi "tumppu" käteen (=puuvillakintas, jossa ei ole peukalollekaan paikkaa), niin tuskimpa hän saa koko nyrkkiä suuhunsa tungettua ja voipi olla aika epämukavan tuntuista vaikka saisikin. Kun lapsesi kasvaa, niin sitten voit kokeilla esim. laastaria sormen ympärille, mutta senhän lapsi osaa ottaa pois kun tarvii :)
      Nuista vatsavaivoista vielä... syitä niihin voi olla monia... annatko d-vitamiinin aamulla vai illalla... kannattaa antaa aamulla, koska ei ole niin ikävää, kun vatsa vääntelee päivällä kuin mitä yöllä. Jos imetät, niin kannattaa miettiä onko omassa ruokavaliossasi jotain, mikä saattaa aiheuttaa ilmavaivoja. Sinun kannattaa jutella seuraavalla kerralla neuvolassa vauvasi ilmavaivoista.
      Jaksamista sinulle!

    • ape

      Laastaria / haavateippiä peukaloon, mutta ei liian kireälle, ettei verenkierto häiriinny.
      Meillä ainakin tepsii, ei tarvi laittaa kuin peukalon päähän pikkulaastarin.
      Voihan siihenkin laittaa kynneliä kyytipojaksi jos tarvii.

    • :(

      olen 12.v enkä ole vieläkään lopettanut peukun imemistä miten voisin lopettaa sen olen kokeillut ihan kaikkea kynneliä ja kaikkea tulisia mausteita ja kaikke mitä voi olla joten haluasin sen pois antakaa vinkkejä !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe