Vanhenemisen hyväksyminen

Kaijariina

Tuossa alapuolella joku kirjoittaa, että hänen elämänsä sisältö on estrogeenituotteissa ja että hän aikoo vaatia lääkäriltään niitä vielä 75-vuotiaanakin. Onnea yritykselle, mutta mielestäni hänellä olisi asiaa enemmänkin psykiatrille.
Tämän kirjoituksen innoittamana kuitenkin aloin miettiä, minkälainen ihminen ei hyväksy itseään ja vanhenemistaan? Vanheneminen alkaa jo paljon ennen kuin vaihdevuodet. Itseasiassa jo 25-vuotiaana alkaa aineenvaihdunta hiljalleen hiipua ja tietenkin se vaikuttaa moneen asiaan, kuten vaikkapa ihoon. Ei vanheneminen fyysisellä tasolla siis ala vasta yli 50-vuotiaana, vaan jo 30-vuotiaalla on ensimmäiset rypyt - tupakoitsijoilla jo aiemminkin!

Joku samassa ketjussa epäili, että juuri ne naiset hakevat useimmin hormonikorvaushoitoja, joitten elämän sisältö on ollut korkkareissa ja ulkonäössä - eli siis pinnallissa asioissa - koko siihen astisen elämän ajan. Saattaa hyvinkin olla totta. Olen itsekin siinä uskossa, ettei hormonikorvaushoito olisi koskaan saavuttaanut sitä suosiota, joka sillä nykyisin (ja aiempina vuosina) lääketehtaitten iloksi on - vakavista sivuvaikutuksistaan huolimatta!! - jos sitä ei olisi myyty kauneudenhoitona, eräänlaisena ikuisena nuoruutena - ihmepillerinä, joka suojelee naista kaikilta sairauksilta ja "nuorentaa".
Tyhjän elämänsä voi siis todellakin täyttää myös kuvittelemalla, että ulkonäkö säilyy ihme-estrogeenia annostelemalla. Tämähän ei pidä paikkansa. Hormonikorvaushoidosta huolimatta nainen vanhenee joka tunti, jonka elää. Solut vanhenevat ja iho rypistyy entisestään. Ei synteettisillä hormoneilla korvata sitä, joka on aiempina vuosina menetetty esim. huonojen elintapojen vuoksi.
Sen sijaan kaupungilla törmää usein 50-vuotta täyttäneisiin naisiin, jotka kuvittelevat yhä olevansa teinejä - napapaidoissaan ja lantiofarkuisaan - veltto maha näiden välistä pursuten - riippurinnat lähes paidan alta kurkistaen. Mikään ei kuitenkaan ole sen irvokkaampaa kuin tällainen nainen - säälin heitä. Hormonikorvaushoito ei huijaa ympäristöä, vaikka sen käyttäjä hoidon nuorentavaan vaikutukseen uskoisikin.

Itse olen jo 50-vuotta täyttänyt. Minulla on aina ollut itsetunto hyvin korkealla, eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaisia vaikeuksia hyväksyä niitä muutoksia, joita kehossani on tapahtunut. Ei myöskään nyt vanhetessani - se kuuluu osaan omaa elämääni naisena.
Elän elämäni parasta aikaa juuri nyt, kuten olen tehnyt koko elämäni ajan. Kun on sinut itsensä kanssa ei kiinnitä kovin olemattomiin asioihin liikaa huomiota, vaan asiat ovat elämänkokemuksen myötä saavuttaneet tietynlaisen tärkeysjärjestyksen. Muutokset on tällöin helppo hyväksyä. Minun on tunnustettava, etten arvosta erityisesti niitä naisia, joille pinnallisuus on elämän ainut sisältö. Sellainen elämä on tyhjää helinää ja varmasti vanhenemisesta johtuvat muutokset ovat yhtä helvettiä heille.
Uskon, että juuri positiivinen otteeni elämään ja hyvät, terveet elämäntavat ovat pitäneet minut erittäin nuorekkaana - huomattavasti ikäistäni nuoremman näköisenä.

Ikä on tuonut myös sellaista itsevarmuutta, jota ei vielä ollut kaksikymppisenä - nautin siitäkin ihan täysillä, koska en haikaile sen perään, joka on jo mennyt. Olen tyytyväinen ja onnellinen juuri tässä, juuri tämän ikäisenä ja erityisen onnellinen siitä, että vielä saan olla aivan terve. Riskejä sen menettämiseksi en ihan vähällä ja vapaaehtoisesti ota.

54

4377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kui ja mitä??**

Niinku mikä se pointti oli tässä ketjunaloituksessa??

Ei tuollaista vuodatusta jaksa kukaan edes lukea. JOku hyväksyy sitä ja toinen tätä, mikä sinä olet sitä moralisoimaan. Anna kaikkien kukkien kukkia. Ja yrittäisit jotenkin tiiviimmin kiteyttää, että mikä on viestisi ydin tälle "vaihdevuodet" -palstalle.

• sinä itsekin

noudattaisit omaa neuvoasi ja antaisit kaikkien kukkien kukkia. Sopiiko?

• vaihtariveera

sinä fucking narsistipaska! Jos et viitti lukee älä vittu kommmentoi.

• mä yritän

selittää sulle, jota ei ole älyllä ja ymmärrykselläkään siunattu tässä elämässä.

Nainen on silti nainen vaikka hän ei käyttäydy kuten naisten enemmistö - narsistin tavoin. Nainen joka käyttää hormoonikorvaushoitoa jotta näyttäisi nuoremmalta pönkittää ajatusta että nainen ei ole mitään jos ei ole nuori/hoikka/karvaton/kiinteä/kurvikas.

Hyväksykää itsenne ja vanhenemisenne sitä tapahtuu joka hetki ja se päättyy kaikilla samoin; kuolemaan. Sitä hän kertoi.

• malliin
        vaihtariveera kirjoitti:

sinä fucking narsistipaska! Jos et viitti lukee älä vittu kommmentoi.

Olet siis liukunut jo tuollaiselle linjalle. En ole muutamaan päivään lukenut tätä palstaa ja oli hyvä kun ilmoitit jämäkästi kantasi niin osaan välttää kirjoittamasi tekstit. Älä vaihda nimimerkkiäsi niin osaan kiertää purkauksesi.

• ikäinen

sinä oikeasti olet? Vaikea uskoa sinua 50 vuotiaaksi tekstistä päätellen. Kuulostat ihan kolmikymppiseltä. Onkohan tämä kirjoituksesi trolli?

• Kaijariina

Minkäs ikäinen itse olet? Kysyjä kertoo ensin omansa - näinhän se täällä oli - muistan eilen lukeneeni.

Kiitos tuosta 30-vuotiaasta. Estrogeenia käyttämättömänä taidankin vaikuttaa todella nuorelta.
        :D

• Mc_Activelle

Eiköhän hormoonien käyttöön ole ihan muut syyt, kuin ulkonäkö! Lääkäri määrää hormoonikorvaushoidon terveydellisistä syistä ja ulkonäköön liittyvät korjaukset taas ihan joku muu (lääkäri hänkin) ja muista syistä.

• Kaijariina

Millä perusteella sitten hormonikorvaushoito määrätään? Millä mittareilla vaivojen vaikeusaste todetaan?

Pelkäänpä, että perusteeksi riittää potilaan oma kertomus. Kukapa meistä ei osaisi valittaa uupumusta, kuumia aaltoja jne. vaikka niitä ei olisikaan haittaavassa määrin.

Mutta aloitukseni perustuu erään tämän palstan kirjoittajan kertomukseen, jossa hän kertoo häkevansa vielä 75-vuotiaanakin estrogeenireseptin, jotta hän olisi nuoremmman näköinen ja kauniinpi kuin muut naiset - jos sekin onnistuu niin......?

• muussakin
        Kaijariina kirjoitti:

Millä perusteella sitten hormonikorvaushoito määrätään? Millä mittareilla vaivojen vaikeusaste todetaan?

Pelkäänpä, että perusteeksi riittää potilaan oma kertomus. Kukapa meistä ei osaisi valittaa uupumusta, kuumia aaltoja jne. vaikka niitä ei olisikaan haittaavassa määrin.

Mutta aloitukseni perustuu erään tämän palstan kirjoittajan kertomukseen, jossa hän kertoo häkevansa vielä 75-vuotiaanakin estrogeenireseptin, jotta hän olisi nuoremmman näköinen ja kauniinpi kuin muut naiset - jos sekin onnistuu niin......?

sairaudessa lääkärin diagnoosi ja lääkitys perustuu potilaan kertomukseen. Kyllä gynekologini uskoi minua kun kerroin rajuista vv-oireistani. No minä olen pyytänyt estrogeenit kliinisiin oireisiini. Jos siinä ohessa näytän 10-15 vuotta nuoremmalta, se on ylimääräinen sivuvaikutus, joskin ihan myönteinen sellainen. Kyllähän gynekologini on uusinut hormonireseptini vuosittain ja katsotaan kuinka kauan niitä käytän.

• saaminen
        Kaijariina kirjoitti:

Siinä ei todellakaan ole mitään vaikeuksia ja oman valituskertomuksen mukaan niitä kirjoitetaan. Ainakin ne gynet joilla itse olen käynyt(4eri)ei ole puhetta ollut estrogeeniarvon mittauksista. Oireiden perusteella siis. Kyselee tietenkin taustoista esim.rintasyöpärasitteesta ja viim.rintatutkimusta papa. Silloin, kun täytin 50 kävin gynellä tutkimuksissa ja sanoin pärjääväni luontaistuotteilla, niin hän kysyi, että olenko niitä naisia, jotka eivät periaatteesta halua käyttää hormooneja.? Sanoin, että katsotaan ja punnitaan sitten, jos oikein sietämättömäksi äityy. Silloin en vielä oikein ollut muutenkaan perillä näistä hormooniasioista ja gyne antoi mulle Vagifemreseptin, eikä sanallakaan sanonut, että sekin on hormoonia. Alapää oli silloin vielä suht hyvässä kunnossa ei virtsavaivoja, eikä kuivuutta. Olin siinä luulossa, että se oli vaan jotain rasvausta(tyhmä)Koska oikein gyne sen antoi, niin eipä tullut tuoteselostetta katsottua ollenkaan. Vasta, kun seuraavan kerran menin uusimaan reseptin(toinen gyne), niin hän sanoi, että se on hormoonihoito ja kirjoitti jopa pakkauksen päälle niin. Ihmettelin ja luin tuoteselosteen!! Siis näin hormooneja annetaan tai "pakotetaan" käyttämään huomaamattomasti..

• Kaijariina
        saaminen kirjoitti:

Siinä ei todellakaan ole mitään vaikeuksia ja oman valituskertomuksen mukaan niitä kirjoitetaan. Ainakin ne gynet joilla itse olen käynyt(4eri)ei ole puhetta ollut estrogeeniarvon mittauksista. Oireiden perusteella siis. Kyselee tietenkin taustoista esim.rintasyöpärasitteesta ja viim.rintatutkimusta papa. Silloin, kun täytin 50 kävin gynellä tutkimuksissa ja sanoin pärjääväni luontaistuotteilla, niin hän kysyi, että olenko niitä naisia, jotka eivät periaatteesta halua käyttää hormooneja.? Sanoin, että katsotaan ja punnitaan sitten, jos oikein sietämättömäksi äityy. Silloin en vielä oikein ollut muutenkaan perillä näistä hormooniasioista ja gyne antoi mulle Vagifemreseptin, eikä sanallakaan sanonut, että sekin on hormoonia. Alapää oli silloin vielä suht hyvässä kunnossa ei virtsavaivoja, eikä kuivuutta. Olin siinä luulossa, että se oli vaan jotain rasvausta(tyhmä)Koska oikein gyne sen antoi, niin eipä tullut tuoteselostetta katsottua ollenkaan. Vasta, kun seuraavan kerran menin uusimaan reseptin(toinen gyne), niin hän sanoi, että se on hormoonihoito ja kirjoitti jopa pakkauksen päälle niin. Ihmettelin ja luin tuoteselosteen!! Siis näin hormooneja annetaan tai "pakotetaan" käyttämään huomaamattomasti..

Monella ikäiselläni on myös sama kokemus - myös itselläni. Herkästi lähtee resepti. Olin gynellä papa-kokeessa ja siinä yhteydessä hän kyseli minulta kaikenlaista. Kun sanoin, ettei minulla ole häiritseviä oireita hän kertoi kuitenkin hormonihoidon "hyvät puolet" minulle. Kun en tarttunut siihenkään hän vielä mainitsi, että JOS tilanteeni muuttuu apua on saatavissa hormonikorvaushoidosta.

Aika kuvaavaa tuo, että kysytään, onko hormonien vastainen...Se kertoo tuosta touhusta kyllä ihan kaiken.

• Mc_Activelle
        saaminen kirjoitti:

Oireet saivat minut lähes työkyvyttömäksi, koska en pystynyt enää nukkumaan. Jäin jopa vuodeksi sapattivapaalle, koska olin niin väsynyt. Sen jälkeen määrättiin mielialalääkitys, jolla ei kuitenkaan ollut mitään muuta vaikutusta, kuin lihominen. Vaihdevuosia ei osattu epäillä, koska olin vasta 45-vuotias. FSH-verikoe kuitenkin varmisti, että vaihdevuodet ovat menossa, kun luku oli toista sataa... Hormoonikorvaushoidon ansiosta voin elää normaalia elämää ja nukun hyvin yöt.
        Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että hormooneilla olisi joku ulkonäköä parantava vaikutus. Tosin vaikuttaahan se ulkonäköön, jos naama on koko ajan hiestä märkä ja ei paljoa hymyillytä...

• varovainen?
        saaminen kirjoitti:

Aina kun mikä tahansa lääkäri kirjoittaa minulle reseptin, kysyn mitä lääke on ja mihin tarkoitukseen. Ostettuani lääkkeen apteekista, luen aina tuoteselosteen ennen ensimmäisen annoksen ottamista. Usein vielä kysyn apteekissa farmaseutilta ohjeita. Lääkärille kiikutan aina luettelon käyttämistäni lääkkeistä, luontaistuotteet mukaanluettuna, jotta hän voi arvioida niiden yhteisvaikutusta. Olenkohan sitten jotenkin tavallisista ihmisistä poikkeava, vai liiankin varovainen. Kerran on tullut ongelmia kun munuaiset meinasivat pettää, lääkeselosteessa se oli mainittu harvinaisena sivuvaikutuksena ja toinen lääke samoin harvinaisena sivuvaikutuksena alkoi kasvattaa ikeniä. Ei tuollaisia harvinaisia tai erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia osaa olettaa sattuvan itselle. Nytkin uskon ettei estrogeeni kehitä minulle rintasyöpää, koska suvussa ei ole esiintynyt rintasyöpää. Mutta silti tarkkailen rintojani keskimääräistä naista tarkemmin.

• asia
        varovainen? kirjoitti:

Aina kun mikä tahansa lääkäri kirjoittaa minulle reseptin, kysyn mitä lääke on ja mihin tarkoitukseen. Ostettuani lääkkeen apteekista, luen aina tuoteselosteen ennen ensimmäisen annoksen ottamista. Usein vielä kysyn apteekissa farmaseutilta ohjeita. Lääkärille kiikutan aina luettelon käyttämistäni lääkkeistä, luontaistuotteet mukaanluettuna, jotta hän voi arvioida niiden yhteisvaikutusta. Olenkohan sitten jotenkin tavallisista ihmisistä poikkeava, vai liiankin varovainen. Kerran on tullut ongelmia kun munuaiset meinasivat pettää, lääkeselosteessa se oli mainittu harvinaisena sivuvaikutuksena ja toinen lääke samoin harvinaisena sivuvaikutuksena alkoi kasvattaa ikeniä. Ei tuollaisia harvinaisia tai erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia osaa olettaa sattuvan itselle. Nytkin uskon ettei estrogeeni kehitä minulle rintasyöpää, koska suvussa ei ole esiintynyt rintasyöpää. Mutta silti tarkkailen rintojani keskimääräistä naista tarkemmin.

Lääkärin kuuluukin kertoa kirjoittamastaan lääkkeestä jos asiakas (potilas) sitä kysyy. Hänen on myös hyvä tietää muista käytössä olevista lääkkeistä. Tuoteseloste on aina syytä lukea tarkoin. Et minusta ole "poikkeava" monet tekee varmaan samoin, myös minä.

• Hormoonihurmio
        varovainen? kirjoitti:

On ihan fiksua toimintaa selvittää lääkkeiden käyttötarkoitukset ja mahdolliset sivuvaikutukset. Tosi fiksulta kuulostaa myös tapa kertoa lääkärille aina kaikista käyttämistään lääkkeistä.

Ihmettelen vähän niitä naisia, joille lääkäri voi "tietämättä" määrätä hormonia, kyllä minä ainakin saisin suuni auki siinä vaiheessa, kun reseptiä kirjoitetaan kysyäkseni, mikä lääke on kyseessä. Apteekissa neuvotaan myös mielellään.

Joskus jopa pyytämättä. Sain pahaan yskään lääkäriltä yskänlääkereseptin, ja kun menin hakemaan lääkettä apteekista, farmaseutti sanoi: "Jos alkaa pyörryttää, pienennä annosta." Vähän kauhistuin, minkälaista myrkkyä olin ostanut, mutta käytin lääkettä kuitenkin, kun yskä kovasti vaivasi. Kun sivuvaikutuksia (muuta kuin pyörrytystä) sitten alkoi tulla, tiesin, mistä ne johtuivat ja osasin pienentää annosta.

Mitä tulee siihen, että joku käyttää hormonikorvaushoitoa nuorennuslääkkeenä, en usko, että se on Suomessa kovinkaan yleistä. Korvaushoitojen riskeistä on puhuttu niin paljon, ja myös vähemmän vaarallisia ikäviä sivuvaikutuksia on, joten en oikein usko, että kukaan niitä huvikseen viitsii napsia.

Totta on kuitenkin se, että sellaisten naisten, joiden itsetunto on perustunut ulkonäköön, on kaikkein vaikein hyväksyä vanhenemista.

• kirjoituksen perusteella

Hei.
      Olen nainen, joka käyttää estrogeenia vv-oireiden vuoksi, mutta hyvänä plussana se siinä ohessa parantaa ulkonäköä. SeKIN on minulle tärkeää. Haluan olla viehättävä ja naisellinen. En ole teinityyppiä napapaidoissa, vaan aikuinen nainen. Nuorekas tosin, minua luullaan aina n. 15 vuotta nuoremmaksi. En ole mikään tyhjäpää, opiskelen korkeakoulussa ja saan kiitettäviä. Minulle tärkeintä on oma lapsi ja perhe, ystävät, lähisukulaiset. Kannatan terveitä elämäntapoja, liikun ja olen lakto-ovo-vegetaristi, en juo enkä polta. Olen syvällinen ihminen, luen paljon ja pohdin asioita. Olen ystävänä luotettava ja kuuntelutaitoinen. Koti on minulle maailman tärkein paikka. Viihdyn kotona lueskellen ja lenkillä ulkona, sekä kuntosalilla. Myös ystävien seura on tärkeää. En käytä koruja, en lakkaa kynsiäni punaisiksi, en värjää hiuksiani, en käy ravintoloissa, en seuraa muotia. Silti arvostan sitä, että estrogeeni auttaa säilyttämään naisellisen ja nuorekkaan ulkonäön. Kaikki em. asiat eivät ole toisensa poissulkevia. Kaikki mahtuu samaan pakettiin.

• aikuinen ihminen

kyllä tuo napapaitakirjoitus ja muutamat muut kertovat enemmän vielä kypsymättömyydestä henkisellä tasolla sekä silkasta kateudesta. Eihän kukaan hormonihoitoja pelkän ulkonäön perusteella hae! Eikä tässä kukaan ole pillereitä pakosta hankkinut, kyllä nyt vaihtariveerat ja muut sais itse katsoa peiliin, ja vähän tarkemmin lukea ihmisiä vaivaavista oireista ja tosiasioista. Ei kai me täällä päätetä jonkun mielipiteen perusteella mitä me tarvitaan.

• Kaijariina

Voisin kirjoittaa aivan saman tekstin itsestäni, mutta sillä poikkeuksella, että EN KÄYTÄ hormonikorvaushoitoa.

• Kaijariina
        aikuinen ihminen kirjoitti:

kyllä tuo napapaitakirjoitus ja muutamat muut kertovat enemmän vielä kypsymättömyydestä henkisellä tasolla sekä silkasta kateudesta. Eihän kukaan hormonihoitoja pelkän ulkonäön perusteella hae! Eikä tässä kukaan ole pillereitä pakosta hankkinut, kyllä nyt vaihtariveerat ja muut sais itse katsoa peiliin, ja vähän tarkemmin lukea ihmisiä vaivaavista oireista ja tosiasioista. Ei kai me täällä päätetä jonkun mielipiteen perusteella mitä me tarvitaan.

voisi kadehtia? Tuntuu että minua kadehditaan, kun en ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneita!

Siitä tässä loppupeleissä on kyse eikä mistään napapaidosita. Jos sinullakin olisi yhtä hyvä itsetinto kuin on minulla, et olisi kirjoittanut tuota, minkä kirjoitit.

Ja siitä peiliin katsomisesta; osaisitko?

• vielä käyttää..
        Kaijariina kirjoitti:

Voisin kirjoittaa aivan saman tekstin itsestäni, mutta sillä poikkeuksella, että EN KÄYTÄ hormonikorvaushoitoa.

Itselläni alkoivat vv-oireet vasta 53 täytettyäni.
        Jouduin niiden takia työttömäksi kun en pystynyt hoitamaan tehtäviäni.
        Vasta hormonit pelastivat takaisin työelämään.
        Opiskelin uuden ammatin vielä 57 vuotiaana.
        Vv-oireet ovat aina olleet riesanani korvaushoidosta riippumatta mutta siedettävät.

• Kaijariina
        vielä käyttää.. kirjoitti:

Itselläni alkoivat vv-oireet vasta 53 täytettyäni.
        Jouduin niiden takia työttömäksi kun en pystynyt hoitamaan tehtäviäni.
        Vasta hormonit pelastivat takaisin työelämään.
        Opiskelin uuden ammatin vielä 57 vuotiaana.
        Vv-oireet ovat aina olleet riesanani korvaushoidosta riippumatta mutta siedettävät.

Mistä tiedät kuinka vanha olen? Kaikilla ei tosiaankaan ala oireet VASTA 53-vuotiaana vaan valtaosalla jo viimeiset kuukautisetkin ovat n. 51 vuotiaana. Ja jo ennen sitä, noin vuoden puolitoista esiintyy varsinaisia vaihdevuosi-oireita!

Mutta mistä tiedät kuinka vanha olen?

• ...jotain iästäsi
        Kaijariina kirjoitti:

Mistä tiedät kuinka vanha olen? Kaikilla ei tosiaankaan ala oireet VASTA 53-vuotiaana vaan valtaosalla jo viimeiset kuukautisetkin ovat n. 51 vuotiaana. Ja jo ennen sitä, noin vuoden puolitoista esiintyy varsinaisia vaihdevuosi-oireita!

Mutta mistä tiedät kuinka vanha olen?

Kaijariina, taisit itse kertoa jotain iästäsi aloitusviestissä.
        "Itse olen jo 50 vuotta täyttänyt."
        Jos olet halunnut hämätä ja oletkin vaikkapa 60-vuotias, on silti outoa ilmoittaa olevansa "50 vuotta täyttänyt" - totta tietysti sekin.

Nimimerkki 20 vuotta täyttänyt:)

• sanamuoto
        Kaijariina kirjoitti:

voisi kadehtia? Tuntuu että minua kadehditaan, kun en ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneita!

Siitä tässä loppupeleissä on kyse eikä mistään napapaidosita. Jos sinullakin olisi yhtä hyvä itsetinto kuin on minulla, et olisi kirjoittanut tuota, minkä kirjoitit.

Ja siitä peiliin katsomisesta; osaisitko?

"Tuntuu että minua kadehditaan, kun en ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneita!"

Kyllä tuossa olisi pitänyt käyttää mieluummin sanamuotoa 'ei ole tarvinnut käyttää hormoneita'.

Vielä pilkkua viilaten. Et siis ole käyttänyt koskaan ehkäisypillereitäkään, hormoneita nekin ovat, jopa osittain samoja kuin vv-oireiden hoitoon käytettävät. Esimerkiksi oma äitini käytti e-pillereitä nimenomaan vv-oireisiin, kun siihen aikaan ei ollut tarjolla nykylääkkeitä.

• 50 vuotta
        ...jotain iästäsi kirjoitti:

Jos olet halunnut hämätä ja oletkin vaikkapa 60-vuotias, on silti outoa ilmoittaa olevansa "50 vuotta täyttänyt" - totta tietysti sekin.

täyttänyt mutta en ole enää 50-vuotias. Sillä on eroa!

Terv. 57-vuotias.

• sanamuoto
        sanamuoto kirjoitti:

"Tuntuu että minua kadehditaan, kun en ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneita!"

Kyllä tuossa olisi pitänyt käyttää mieluummin sanamuotoa 'ei ole tarvinnut käyttää hormoneita'.

Vielä pilkkua viilaten. Et siis ole käyttänyt koskaan ehkäisypillereitäkään, hormoneita nekin ovat, jopa osittain samoja kuin vv-oireiden hoitoon käytettävät. Esimerkiksi oma äitini käytti e-pillereitä nimenomaan vv-oireisiin, kun siihen aikaan ei ollut tarjolla nykylääkkeitä.

kun luet mitä tuossa yllä puhutaan reseptien saamisesta.

Jos kerran toinen sanoo ettei ole käyttänyt MITÄÄN HORMOONEITA niin eikö sitä sovi uskoa? Onko se suurikin ihme? Itsekään en ole niitä käyttänyt en missään muodossa.

• Kaijariina
        ...jotain iästäsi kirjoitti:

En ole misään kertonut ikääni. Olen vain kertonut täyttäneeni jo 50 vuotta.

En siis ole 50-vuotias.

(miksi kaikki pitää selittää?)

• Kaijariina
        sanamuoto kirjoitti:

Että sinä olet oikeassa.

Kirjoitin etten ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneja. Mitä siihen vielä pitäisi lisätä? Eikö mene jakeluun vai?

• mutta...
        Kaijariina kirjoitti:

Että sinä olet oikeassa.

Kirjoitin etten ole koskaan erehtynyt käyttämään hormoneja. Mitä siihen vielä pitäisi lisätä? Eikö mene jakeluun vai?

Kiukkuinen luonteesikin voisi tasaantua kun käyttäisit ihan tarkoituksella hormoneja.

• kaisa konttinen
        sanamuoto kirjoitti:

Juokse vi....n kaijariiiiiiiinnnnaaa,kehumasta itseäs. Joooookkkkooosss.????????????

• ihmisparka

Elämäsi on niin hyvää ja itsetuntosi on niin loistava, että voin se lukea heti tekstisi alusta. Katsoppa, kun on aikuisten oikeasti hyvä itsetunto, niin voi olla tyytyväinen omaan elämäänsä ja HYVÄKSYÄ toisten valinnat. Katsoppa peiliin, jos pystyt ja varmista se itsetuntosi tila!

Toiset tupakoivat terveytensä ja toiset käyttävät terveyttään, tai hyvinvointiaan heikentäviin vaivoihin tarkoitettuja lääkkeitä. Tiesitkö, että muutkin, "oikeat" lääkkeet voivat lisätä sairauksia toisaalla kehossa ja lisätä syöpäriskiä? Jokainen VALITSEE itse, käyttääkö hän sairautensa hoitoon tarkoitetut lääkkeet, jotka on hänelle sopivin siinä tilanteessa, jota hän elää.

Pitäisit vaan oman erinomaisuutesi päässäsi ja ihailisit itseäsi, kun sinulla ei ole näitä sairauksia. Kai sinä vihaat astmapotilaitakin, koska he käyttävät kortisonia, joka sekin kaunistaa ihoa, ohentamalla sitä?

Olen reilusti yli 50 ja en käytä estrogeeniä, koska tulen vielä toimeen ilman. Käytän sitten sitä kortisonia, astman takia, näytän 15 vuotta nuoremmalta ja olen kaunis, ryhdikäs, iloinen ja pirteä. pidän ihmisistä ja omasta elämästäni.

• Mä olen niin pienoinen

Jos on Sinut vanhenemisen kanssa ei mieti sellaisia asioita, että onko ikäistään nuoremman näköinen. Mielestäni tässä on nyt ristiriitaa?

Kukaan ei varmaankaan syö hormoneita vain näyttääkseen nuoremmalta? Hormoneita syödään pakosta ja parannetaan näin elämänlaatua.

Olkaa onnellisia jos pärjäätte ilman hormoneita. Omalla äidilläni alkoi vaihdevuodet masennuksineen vasta 55-vuotiaana eli ei kannata toitottaa luomuhoidon perään ja lyödä maanrakoon hormonien käyttäjiä ennen kuin varmasti tietää tarvitseeko hormoneita itse.

Kyllä näistä meidän ikäisten naisten teksteistä kuulastaa se kauhea pelko vanheta ja menettää ulkonäkönsä. Kyllä te nättejä ja nuorekkaita olette varmasti kaikki. Kaikissa meissä on jotakin hyvää ja kaunista. Kyllä kiva ihminen vähän hiirulainenkin on mukavampaa seuraa kuin ilkeä kaunotar vai mitä?

Kun hormonitoiminta hiipuu lähes nollaan ei onneksi tarvitse elää enää ulkonäkökeskeistä elämää ja yrittää miellyttää ulkkonäöllä miehiä ja ympäristöä. Tulee näkymättömäksi ja saa olla rauhassa.

Monelle lapsenlapset tuovat suurta iloa tässä elämäänvaiheessa eikä tarvitse olla peiliin koko ajan tuijottamassa ja mittanauhalla mittaamassa.

• kirjoituksesta!
        Mä olen niin pienoinen kirjoitti:

Jos on Sinut vanhenemisen kanssa ei mieti sellaisia asioita, että onko ikäistään nuoremman näköinen. Mielestäni tässä on nyt ristiriitaa?

Kukaan ei varmaankaan syö hormoneita vain näyttääkseen nuoremmalta? Hormoneita syödään pakosta ja parannetaan näin elämänlaatua.

Olkaa onnellisia jos pärjäätte ilman hormoneita. Omalla äidilläni alkoi vaihdevuodet masennuksineen vasta 55-vuotiaana eli ei kannata toitottaa luomuhoidon perään ja lyödä maanrakoon hormonien käyttäjiä ennen kuin varmasti tietää tarvitseeko hormoneita itse.

Kyllä näistä meidän ikäisten naisten teksteistä kuulastaa se kauhea pelko vanheta ja menettää ulkonäkönsä. Kyllä te nättejä ja nuorekkaita olette varmasti kaikki. Kaikissa meissä on jotakin hyvää ja kaunista. Kyllä kiva ihminen vähän hiirulainenkin on mukavampaa seuraa kuin ilkeä kaunotar vai mitä?

Kun hormonitoiminta hiipuu lähes nollaan ei onneksi tarvitse elää enää ulkonäkökeskeistä elämää ja yrittää miellyttää ulkkonäöllä miehiä ja ympäristöä. Tulee näkymättömäksi ja saa olla rauhassa.

Monelle lapsenlapset tuovat suurta iloa tässä elämäänvaiheessa eikä tarvitse olla peiliin koko ajan tuijottamassa ja mittanauhalla mittaamassa.

Oikein pysähdyin ja havahduin, miten paljon asiaa kirjoitit.
        Oikein hyvää jatkoa sulle ja kevään odotusta=)

• Kaijariina

Lainaus sinulta:..."kun on aikuisten oikeasti hyvä itsetunto, niin voi olla tyytyväinen omaan elämäänsä ja HYVÄKSYÄ toisten valinnat."

- Eikö sinun tarvitse "hyvällä itsetunnolla" varustettuna suvaita minua ja minun mielipiteitäni, sekä valintojani? Miksi pidät huolta siitä mitä minä olen, eikö olisi hedelmällisempää toimia itse ohjeittesi mukaan?

Lainaus sinulta: "Olen reilusti yli 50 ja en käytä estrogeeniä, koska tulen vielä toimeen ilman. Käytän sitten sitä kortisonia, astman takia, näytän 15 vuotta nuoremmalta ja olen kaunis, ryhdikäs, iloinen ja pirteä. pidän ihmisistä ja omasta elämästäni. "

- Miksi sinä ilmestyit tähän ketjuun kehumaan itseäsi - uskallatko vastata? Jos vastaan sinun sanoillasi - sinun puolestasi: "Pitäisit vaan oman erinomaisuutesi päässäsi ja ihailisit itseäsi."

Sillee aikuisten oikeesti, tämä alkaa olla TODELLA puuduttavaa.

• Kaijariina

samaa mieltä.

Ainoa kohta, josta en ole samaa mieltä on se, kun kirjoitit, että olkaa onnellisia, jos pärjäätte ilman hormoneja. Täällä siitä ei saa olla onnellinen! Paikalle rientää heti joku, joka näkee punaista ja tuntee itsensä niin paljon sitä toista huonommaksi kaikkine vaivoineen ja hoitoineen. Samaan hengenvetoon hän keksii, kuinka paljon kauniimpana ja nuorempana säilyy kun syö hormoneja. Naurettava väite - mutta miksi hän kirjoittaa sen? No tietenkin siksi, että se, joka ei niitä syö vaikuttaisi hänen rinnallaan huonommalta....

Tästä on ollut koko päivän kyse. En vain anna periksi, että ainoastaan hormonikorvaushoidolla tulisi autuaaksi! Elämän sisältö ratkaisee ja se saattaa vaikuttaa myös oireiden hallintaan!

• pöytään
        Kaijariina kirjoitti:

Lainaus sinulta:..."kun on aikuisten oikeasti hyvä itsetunto, niin voi olla tyytyväinen omaan elämäänsä ja HYVÄKSYÄ toisten valinnat."

- Eikö sinun tarvitse "hyvällä itsetunnolla" varustettuna suvaita minua ja minun mielipiteitäni, sekä valintojani? Miksi pidät huolta siitä mitä minä olen, eikö olisi hedelmällisempää toimia itse ohjeittesi mukaan?

Lainaus sinulta: "Olen reilusti yli 50 ja en käytä estrogeeniä, koska tulen vielä toimeen ilman. Käytän sitten sitä kortisonia, astman takia, näytän 15 vuotta nuoremmalta ja olen kaunis, ryhdikäs, iloinen ja pirteä. pidän ihmisistä ja omasta elämästäni. "

- Miksi sinä ilmestyit tähän ketjuun kehumaan itseäsi - uskallatko vastata? Jos vastaan sinun sanoillasi - sinun puolestasi: "Pitäisit vaan oman erinomaisuutesi päässäsi ja ihailisit itseäsi."

"- Miksi sinä ilmestyit tähän ketjuun kehumaan itseäsi - uskallatko vastata?"

Miksi aletaan hätistellä pois keskustelusta kun tekstit alkavat mennä omasta mielestä väärään suuntaan.

Ei, minä en vastannut kysymykseesi koska en ollut tuo kirjoittaja jolta vaadit vastausta. Nyt varmaankin käsket minut pois häiritsemästä keskusteluketjua ja menenkin ihan kiltisti.

• ihmisparka
        Kaijariina kirjoitti:

Mitä sinä jankutat? Kun ei puhuta kuten SINÄ haluat, niin pitää poistua palstalta?
        Hohhoijjaa, kehuin vain ihan samoin sanoi itseäni, kuin sinä kehuit alussa.. Mitä eroa meidän kehuilla on? Oletko sinä ainoa kaunis ja ihana? En voi sille mitään että minäkin olen ihanan näköinen..

Suvaitsen jokaisen ihmisen valinnan, sinä et. Kuulostat katkeralta,itserakkaalta ja todella itsekkäältä ja lapselliselta.

Katsos, kun se on sama juttu esim. astman, vaihdevuosien, kilpirauhasen ja haiman häiriöissä.. Ne ovat hormonihäiriöitä tai elimistön oman tuotannon häiriöitä. Jollei kyseiseen tilaan käytä määrättyä lääkettä, niin ei siihen välttämättä kuole, mutta elämänlaatu on paljon huonompaa. No vakavat puutokset ovat asia erikseen, niihin voi kuolla (insulliini).

Kieltäisitkö sinä myös astmalääkkeen käytön minulta sillä perusteella, että se pitää ihon kauniina, eikä siihen kuole, jollei lääkettä käytä?

Sinulla on mielipide, sehän on hyvä, mutta se EI ole ainoa oikea mielipide, joten lakkaa haukkumasta meidän muiden ajatuksia, ne ovat oikeita meille.

• SINULTA!
        ihmisparka kirjoitti:

Mitä sinä jankutat? Kun ei puhuta kuten SINÄ haluat, niin pitää poistua palstalta?
        Hohhoijjaa, kehuin vain ihan samoin sanoi itseäni, kuin sinä kehuit alussa.. Mitä eroa meidän kehuilla on? Oletko sinä ainoa kaunis ja ihana? En voi sille mitään että minäkin olen ihanan näköinen..

Suvaitsen jokaisen ihmisen valinnan, sinä et. Kuulostat katkeralta,itserakkaalta ja todella itsekkäältä ja lapselliselta.

Katsos, kun se on sama juttu esim. astman, vaihdevuosien, kilpirauhasen ja haiman häiriöissä.. Ne ovat hormonihäiriöitä tai elimistön oman tuotannon häiriöitä. Jollei kyseiseen tilaan käytä määrättyä lääkettä, niin ei siihen välttämättä kuole, mutta elämänlaatu on paljon huonompaa. No vakavat puutokset ovat asia erikseen, niihin voi kuolla (insulliini).

Kieltäisitkö sinä myös astmalääkkeen käytön minulta sillä perusteella, että se pitää ihon kauniina, eikä siihen kuole, jollei lääkettä käytä?

Sinulla on mielipide, sehän on hyvä, mutta se EI ole ainoa oikea mielipide, joten lakkaa haukkumasta meidän muiden ajatuksia, ne ovat oikeita meille.

Siis ne lainaukset oli sulta!

Ollaanko me sairaita kun ollaan vaihdevuosissa? Ei olla! Elimistä toimiihyvin ilman estrogeeniakin koska niin on tarkoitettu! Mutta miten selvitä ilman kilpparihormoonia tai haiman entsyymeitä? Ne aihauttaa sairaustilan joka johtaa kuolemaan hoitamattomana.
        Luulit varmaan ollees kovinkin viisas mutta toisin kävi.

Astmalääkekö pitää ihona kauniina, en ole kuullutkaan? Mun täti sairasti astmaa ja kortisooni turvotti sitä niin vietävästi ja nosti sokeriarvot huippuunsa, sen jälkeen kun iho ja hiukset oli ihan pilalla.

• yhdesti
        SINULTA! kirjoitti:

Ollaanko me sairaita kun ollaan vaihdevuosissa? Ei olla! Elimistä toimiihyvin ilman estrogeeniakin koska niin on tarkoitettu! Mutta miten selvitä ilman kilpparihormoonia tai haiman entsyymeitä? Ne aihauttaa sairaustilan joka johtaa kuolemaan hoitamattomana.

Astmalääkekö pitää ihona kauniina, en ole kuullutkaan? Mun täti sairasti astmaa ja kortisooni turvotti sitä niin vietävästi ja nosti sokeriarvot huippuunsa, sen jälkeen kun iho ja hiukset oli ihan pilalla.

Vielä kerran, ja sitten en todellakaan enää viitsi.
        SINÄ ja SINÄ ja SUN täti ja sun kaikki.. Oivoi elämää on muuallakin, kuin sinun olemuksesi ympärillä.

"Et ole kuullutkaan" kortisonin hyvistä puolista.. tiedätkö, harmi, mutta et sinäkään ole kaikkea kuullut?

Tiesitkö sitä, että kilpirauhasen ja haiman hormonitoiminnalla on monen tasoisia häiriöitä ja kaikki niistä eivät todellakaan johda kuolemaan, ei edes hoitamattomana.

No en viitsi, halua, eikä kiinnosta. Siis sinä ja sun napasi.. olisitpa edes onnellinen.. Turha yrittää jatkaa mulle, koska en vastaa, lapsikin lopetaa jankkaamisen, kun ei välitä vastata..

• Kaijariina
        yhdesti kirjoitti:

Vielä kerran, ja sitten en todellakaan enää viitsi.
        SINÄ ja SINÄ ja SUN täti ja sun kaikki.. Oivoi elämää on muuallakin, kuin sinun olemuksesi ympärillä.

"Et ole kuullutkaan" kortisonin hyvistä puolista.. tiedätkö, harmi, mutta et sinäkään ole kaikkea kuullut?

Tiesitkö sitä, että kilpirauhasen ja haiman hormonitoiminnalla on monen tasoisia häiriöitä ja kaikki niistä eivät todellakaan johda kuolemaan, ei edes hoitamattomana.

No en viitsi, halua, eikä kiinnosta. Siis sinä ja sun napasi.. olisitpa edes onnellinen.. Turha yrittää jatkaa mulle, koska en vastaa, lapsikin lopetaa jankkaamisen, kun ei välitä vastata..

Vai kaunistaa ihon. :) Sinulla on varmaan jokin pakkomielle näihin.

Lääkelaitos ilmoittaa mm. Prednisolonista, että lääkkeen yleisiin haittavaikutuksiin ihon kohdalla kuuluuvat akne, atrofia, haavojen huono paraneminen, dermatiitti, mustelmat, kasvojen punoitus, hikoilu.

Minkälainen iho paranee noista? Jaa. Noh, sehän tietenkin riippuu siitä, mitä pitää kauniina.

Todella hyvä, että lopetat pelleilysi. Jo sitä on katseltukin vaikka miten kauan.

• Mä olen niin pienoinen
        Kaijariina kirjoitti:

Vai kaunistaa ihon. :) Sinulla on varmaan jokin pakkomielle näihin.

Lääkelaitos ilmoittaa mm. Prednisolonista, että lääkkeen yleisiin haittavaikutuksiin ihon kohdalla kuuluuvat akne, atrofia, haavojen huono paraneminen, dermatiitti, mustelmat, kasvojen punoitus, hikoilu.

Minkälainen iho paranee noista? Jaa. Noh, sehän tietenkin riippuu siitä, mitä pitää kauniina.

Todella hyvä, että lopetat pelleilysi. Jo sitä on katseltukin vaikka miten kauan.

Täytyy kyllä sanoa, että kirjoitustyylisi on tosi aggressiivinen eikä varmastikaan kanna hedelmää puoleen eikä toiseen.

Tuntuu, että Sinulla ei mene oikein hyvin lukematta nyt sen enempää kirjoituksiasi, joista tulee vain paha mieli sivustaseuraajallekin.

Voimia Sinulle vaihdevuosissasi.

• se sama vaihtariveera

Täytyy kyllä sanoa, että kirjoitustyylisi on tosi aggressiivinen eikä varmastikaan kanna hedelmää puoleen eikä toiseen.

Tuntuu, että Sinulla ei mene oikein hyvin lukematta nyt sen enempää kirjoituksiasi, joista tulee vain paha mieli sivustaseuraajallekin.

Voimia Sinulle vaihdevuosissasi.

lue vaikket olisikaan: ei Kukaan täällä tuomitse hormonihoidosta kieltäytyneitä, ilman pärjääviä naisia ! Itse otat vaan herneen nenääsi, jos joku nyt vähän "kehaisee" olevansa nuorekas jne. ja samalla kertoo saavansa avun hormonikorvaushoidosta (ei ulkonäköön käytetä,ihan totta, vaan tosi ikäviin oireisiin!)
        Hei ihan oikeasti - kasva jo aikuiseksi.
        Kukaan ei kadehdi enää ketään.
        toivoo sinulle 60 vuotias.

• Jaa että ketä tarkoitat
        se sama vaihtariveera kirjoitti:

lue vaikket olisikaan: ei Kukaan täällä tuomitse hormonihoidosta kieltäytyneitä, ilman pärjääviä naisia ! Itse otat vaan herneen nenääsi, jos joku nyt vähän "kehaisee" olevansa nuorekas jne. ja samalla kertoo saavansa avun hormonikorvaushoidosta (ei ulkonäköön käytetä,ihan totta, vaan tosi ikäviin oireisiin!)
        Hei ihan oikeasti - kasva jo aikuiseksi.
        Kukaan ei kadehdi enää ketään.
        toivoo sinulle 60 vuotias.

Jaa kuka

• .....
        SINULTA! kirjoitti:

"Elimistä toimiihyvin ilman estrogeeniakin koska niin on tarkoitettu!"

Ei toimi eikä ole tarkoitettukaan. Naisen on tarkoitettu kuolevan ennen kuin tulee vaihdevuodet. Eliniän pidentyessä sukupolvesta toiseen vv-oireet onkin tulleet esiin. Samoin monia muita sairauksia on tullut esiin jotka lyhyemmässä elinkaaressa ei olisi tullut (esim. miesten eturauhassyöpä).

• taitaapi-

Kaijariina taitaa olla PIRKKO-LIISA siinähän ja varsinainen satu täti täällä palstalla oli:D

• kun ne ensin

riehuvat täällä muutaman päivän ja sen jälkeen vaipuvat maan alle. Ihan tulee sellainen olo, että ne oli jostain karanneet ja nyt taas palautettu sinne minne kuuluvatkin..

• kiitoksia

kirjoituksestasi! Olisin kirjoittanut aivan samoin ja olen hämmästellen lukenut näitä naisten kommentteja WTF?? Kuinka me naiset ollaan näin kateita tosillemme, olkaamme iloisia, jos jollain meistä on asiat hyvin! Minä aion ainakin pitää positiivisuuteni ja iloisuuteni hautaan asti, ja se ehkä säästää mut nailtä vaihtarioireiltakin, toivon. %0 tulee kesällä täyteen, ja täyttä elämää aion elää, tuli mikä hyvänsä. Ja kauneus on katoavaista ja katsojan silmissä...;)

• niin...

"Ja kauneus on katoavaista ja katsojan silmissä...;)"

Niin tästähän juuri on kinattukin kun joku muukin meni lipsauttamaan käyttävänsä hormoneja kauneutensa ja nuoruutensa säilyttämiseen. En pistä tuolle mitään merkitystä hormonikorvaushoidossani. Suurin syy käyttööni on etten pärjää muuten, oireet olivat niin kovat. Se nuoremmalta näyttäminen on tullut mukavana sivuvaikutuksena.

• ja kukat kukkikoon

Kieltämättä napapaita näyttää vähän hassulta jos välistä pursuilee makkaroita - ihan minkä ikäisellä tahansa.

Toisaalta kun ikää karttuu, karttuu toivottavasti myös rohkeutta elää siten kun hyvältä tuntuu. Jos on kivaa pitää teinikuteita, niin mikäpä siinä. Näkyyhän se ikä kumminkin naamasta, joten ei erehtymisen vaaraa juuri ole.

Kadulla kun katselee keski-ikäistynytta väestöä, niin kyllähän se keskimäärin aika harmaalta ja pidättyväiseltä vaikuttaa, niin miehet kuin naisetkin.

Siksi mielestäni on vaan kiva, että joku uskaltaa vähän repäistä silläkin uhalla, että näyttää jonkun muun mielestä naurettavalta.

• tosi hieno

kommentti sulta. Kirjoitit juuri sitä mitä halusinkin tuoda esille, eikä aina sanota, ettei se ja se ole sun ikäisellesi sopivaa.

Tosi kivaa kevään jatkoa sulle:D

• tämä viesti

on tarkoitettu? En ole koskaan kuullutkaan asioista joista puhut. Ihan totta. En ole ikinä kuullut mistään sellaista väitettä, että estrogeeni auttaisi pysymään nuoren näköisenä ja olen sentään 56 vuotias. Miksi pitäisi säilyä nuoren näköisenä? Minun mielestäni nuorekkuuden salaisuus on siinä kuinka myönteisesti ja optimistisesti suhtautuu elämään yleensäkin ja geenitkin auttavat asiaa. Sinänsä koko asialla ei ole muuta merkitystä kuin se, että jaksaa pysyä ajan hermolla. Mielestäni nuorekkuus on juuri sitä. Elämän kokemus on minun mielestäni ihmisen arvokkain ja tärkein asia ikääntyessä ja suuri rikkaus. Kun ihmisellä on tarpeeksi kokemusta elämästä, ei tarvitse enää pelätä asioita niin paljon, että kieltää niiden kokemisen muiltakin.

• tuskin..

kenellekään henkilökohtaisesti ja vielä vähemmän, että siihen olisi liitetty hormoonihoitoa ollenkaan. Ainakin minä käsitin kirjoituksen olevan ihan vaan yleisesti, mutta jokainenhan katsoo kaikkia asioita eri tavalla..

• eikun..

mummuhuivi piähän ja kiikkustuoliin mars..

• Kuurankukka 55

Tulla nyt tänne kehumaan kuinka upea ja upeaa on ilman korvaushoitoa kun ei ole siihen mitään tarvetta.palsta täynnä naisia jotka valvovat yönsä, menettvät halunsa ja kärsivät..kovat vielä katariinallekin kun on vasta 50v ja vähän yli toivon minä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      271
      5366
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      66
      4704
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4325
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      46
      3814
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3760
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3687
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      38
      3153
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      77
      3057
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      53
      2898
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      21
      2641
    Aihe