Olen aikeissa hankkia talvikon, mutta muutama yksityiskohta on vielä hieman epäselvä.
Kaikki sanovat käyttävänsä hamsterin pesänä "pahvilaatikkoa". Tahtoisin nyt tiedustella, minkälaista pahvilaatikkoa ihmiset tarkalleen ottaen tarkoittavat. Oletko siis leikellyt muropakettia pienemmäksi, ostanut Postin toimistosta pienen, ruskean pakkauspahvilaatikon, vai mistä olet omasi saanut? Minkälaisia vaihtoehtoja pesälaatikoille on (saviset ruukut tms?), ja mitkä olet itse todennut toimiviksi?
Jos hamsullasi on vessalaatikko, mitä käytät laatikkona? Onko jokin tietty ratkaisu osoittautunut erityisen käteväksi?
Leikkaatko itse hamsusi kynnet, kuluvatko ne itsestään vai vietkö jonnekin leikattaviksi? Tuottaako itse leikkaaminen hankaluuksia?
Vielä tahtoisin kysyä hamsun liharuokinnasta. Esimerkiksi mikä kala, ja miten valmistettuna, sopii hamsterille hyvin? Entä minkälainen liha, ja miten kannattaa valmistaa? Onko omalla hamsullasi jokin suosikkipiltti (tai muu "vauvanmössö")?
Arvostan vastauksia, jotka perustuvat omiin kokemuksiin, mutta muunkinlaisia neuvoja saa antaa :)
Kysymyksiä talvikosta
4
220
Vastaukset
- sasas87uiii
Itselläni on syyrialainen, mutta myös talvikoistakin tiedän ja eivät perusasiat kovin paljoa pokkea... Itselläni on ollut ihan ruskeasta normaalista pahvilaatikosta tehty, mutta ei sillä oikeastaan väliä minkälaisesta tekee. Tällä hetkellä on jokin keraaminen oikeasti akvaarioon tarkoitettu pesämökki, jossa on ihanviihtynyt. Vessalaatikkoa ei ole. En ole ainakaan vielä joutunut kynsiä leikkaamaan.
Kala sopii, kunhan ei ole lisätty suolaa tai muutakaan maustetta, varmaan keitettynä sopisi. Liha taas, itse syötän ilman mausteita paistettua jauhelihaa, yleensä sikanautaa, ja ihan hyvin menee. Lihaankaan ei siis mausteita eikä mielellään kovin rasvaista. Pilttiä ei erityisemmin ole syönyt minun hamsuni.- -Ilona-
Kiitos näistä neuvoista :) Muutkin saavat edelleen vastata ja kertoa omia kokemuksiaan.
- ...
1. Itse olen viime aikoina käyttänyt heinäpesän laatikkoa (siis heinäpesä on ostettaessa ollut pienessä pahvilaatikossa) hamsun "kakkoskoppina". Käytännössä mikä tahansa pahviboksi käy, esim. juuri muropaketeista, hiutalepaketeista jne. saa ihan käteviä. Jos laatikko on liian iso, talvikko käyttää sitä tyypillisesti myös vessana... Muita versioita meillä on ollut esim. juuri ne saviset kukkaruukut, keraamiset pesät sekä erilaiset puiset pesäkopit. Eläinkaupoissa on vaihtoehtoja vaikka kuinka.
2. Vessalaatikkoa meillä ei ole, mutta jos sellaisen haluaisin (tai hamsteri haluaisi), niin lähtisin ehkä hakemaan jotain kukkaruukun aluslautas-tyyppistä tai hiukan korkeampireunaista keraamista astiaa.
3. Leikkaan itse. Takajaloista tuntuvat kuluvan jostain syystä ihan ok itsekseenkin, mutta etutassujen kynnet tulee leikattua säännöllisesti. Leikkaaminen onnistuu parhaiten kun hamsteri on juuri herännyt eikä niin kauheasti pyöri ja hyöri kädessä. Jos tuntuu, että ei millään saa kaikkia kynsiä leikattua kerralla (hamsteri ei ole yhteistyöhaluinen), niin olen jatkanut urakkaa seuraavana päivänä. Toisilla onnistuu ihan niin, että hamsteri vaan istuu kädellä, toisista joutuu sitten oikeasti pitämään kiinni.
4. Lihaa ja kalaa meillä ei yleensä syödä kuin piltteinä tai kissanruokana, keitettyä seitiä tosin olen joskus antanut. Suosikkipiltti meillä on kasvis-kinkkuherkku ja olen ollut huomaavinani, että kyseinen mössö on aika monen kääppärin suosiossa... ;)- -Ilona-
Kiitos perinpohjaisesta vastauksestasi :) Pistän kaiken sanomasi visusti talteen mieleeni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475415Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612206Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181800Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1441758- 171535
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301447Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5133881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771068Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se212949