Kuluttajavalituslautakunta on kaverini mukaan todennut että kaksi vuotta pitää läppärin kestää. Myyjä/valmistaja ei siis voi vetäytyä vuoden takuuajan taakse?
Kuulostaa ihan kohtuulliselta. Jos vaikka ostaa tonnin koneen pöytäkoneen korvaajaksi, ei siis liikutella mihinkään, ja se laukee puolentoista vuoden kuluttua olisi aivan kohtuutonta ettei saisi rahojaan takaisin!
Läppärin kestettävä kaksi vuotta?
14
1240
Vastaukset
- Jooo1
Mä oon kyl totunu et kodinkoneet ja tietokoneet kestää vähintään 10 vuotta.
- Niiden pitäisi.
Microsoft on vain ajatelut, että maksimi olisi 3-vuotta, mutta parempi vaikka kansa ostaisi uuden joka vuosi ja monet niin tekeekin.
- 1stMacFinn
Eihän tuo sitä tarkoita, että kauppa puretaan vaan sitä, että viallinen tuote korjataan tai korvataan vastaavalla.
- Niin se vain on
Voihan sitä yrittää vuoden takuuajan jälkeen vaatia vaikka mitä mutta mitään et saa, se on saletti! Myyjä sanoo että itse olet huolimattomalla käytöllä koneen tuhonnut ja sillä sipuli.
Niin se vain on kirjoitti:
Voihan sitä yrittää vuoden takuuajan jälkeen vaatia vaikka mitä mutta mitään et saa, se on saletti! Myyjä sanoo että itse olet huolimattomalla käytöllä koneen tuhonnut ja sillä sipuli.
Ehkä kannattaisi ostaa alunperin parempi kone.
Niin se vain on kirjoitti:
Vaihda myyjää. Kyllä ainakin Apple noudattaa virhevastuuta ihan hyvin ja korjaa vikaantuneita koneita pitkästi takuun jälkeen, jos asiakas vetoaa virhevastuuseen.
Olisi ehkä parempi ottaa asioista selvää ja olla höpöttämättä jos kerran ei tiedä mitään.
- pitää kestää pidempään
Mun mielestäni taas läppärin, niinkuin muidenkin koneiden, pitää kestää pidempään kuin se kaksi vuotta. Ei ole mitään mieltä että ostat joka kahden vuoden välein sen tonnin koneen! Tai vaikka olis halvempikin mutta silti.
- nomen
Valitettavasti läppärit kestävät harvoin yli 3 vuotta merkkiin katsomatta. Huoltolikkeen arvio.
Minulla hajosi läppäri (arvostettu merkki ja keskihintainen malli n. 1500 €).
Myyjät ehdottivat vain uuden koneen ostoa. Väittivät, että emolevy on mennyt, kun näyttö meni pimeäksi.
En uskonut vaan vein koneen tutulle ATK-huoltoliikkeelle, joka ei myy koneita. Tutkimus paljasti, että hieno erillinen NVidia nätönohjain oli rikki. Järkytys, uuden vaihtaminen olisi maksanut 720 €. Miksi? Koska näyttiksiä ei ole varastossa, vaan ne tehdään yksitellen käsityönä.
Huoltajan ohjeet: 1.Osta pöytäkone, niihin voidaan vaihtaa osia ja ne kestävät käytössä pitkään. (Ei lämpöongelmia ja tilan ahtautta)
2. Jos ostat kannettavan, niin varmista 3 vuoden takuu. Useimpiin merkkeihin se on saatavissa lisäostona. (Hinta n.100 €) Laatumerkeissä takuu on 2 vuotta."Valitettavasti läppärit kestävät harvoin yli 3 vuotta merkkiin katsomatta. Huoltolikkeen arvio."
Huoltoliikkeeseen tuleekin niitä paskoja läppäreitä.
Thinkpad normimallit (ei ne halvennetut) kestää useinkin normaalisti sen 10v. Vastaavaa laatua voi odottaa myös näiltä kovaan käyttöön tehdyiltä läppäreiltä, kuten Toughbookeilta.
Macbookit vehkeet kestää myös hyvin pidettynä helposti sen 6v, ihme jos ei jotkut Elitebookit ja vastaavat kestäisi samaa.
"Huoltajan ohjeet: 1.Osta pöytäkone, niihin voidaan vaihtaa osia ja ne kestävät käytössä pitkään. (Ei lämpöongelmia ja tilan ahtautta)"
Ei niitä lämpöongelmia ole laadukkaissa koneissa muutenkaan. Korjaaminen on kyllä läppäreissä ihan perseestä, että siksi ei kannata liian paskaa ostaa mikä ei kestä mitään.- Riiviönrauta
...ihan joutavia höpise. Lenovo/IBM kestää, mulla on niistä 11 vuoden kokemus...
-Rr - nomen
Riiviönrauta kirjoitti:
...ihan joutavia höpise. Lenovo/IBM kestää, mulla on niistä 11 vuoden kokemus...
-RrMitä takuita on siitä, että nyt myynnissä olevat kestävät? Kuinka pitkä takuu on näillä Lenovoilla ja mäkeillä, joita kehutte? Sitten kun saatte niille 5-6 vuoden takuun, niin se on ainoa tae kestävyydestä. Jos on sekään?
Yleinen trendi on, että tehdään halvempia koneita, kaikki merkit. Osavalmistajia on vain muutamia eli niitä samoja osia käytetään myös kalliimmissa kannettavissa. nomen kirjoitti:
Mitä takuita on siitä, että nyt myynnissä olevat kestävät? Kuinka pitkä takuu on näillä Lenovoilla ja mäkeillä, joita kehutte? Sitten kun saatte niille 5-6 vuoden takuun, niin se on ainoa tae kestävyydestä. Jos on sekään?
Yleinen trendi on, että tehdään halvempia koneita, kaikki merkit. Osavalmistajia on vain muutamia eli niitä samoja osia käytetään myös kalliimmissa kannettavissa."Mitä takuita on siitä, että nyt myynnissä olevat kestävät?"
Kelpaako tämä: http://www.youtube.com/watch?v=rOadERbdEA4
Kaveri kertoi sitten kuinka Thinkpadia oli demottu kun aikuinen mies käy seisomaan näppäimistön päälle..
"Yleinen trendi on, että tehdään halvempia koneita, kaikki merkit."
Applen koneiden hinta on kyllä noussut.
"Osavalmistajia on vain muutamia eli niitä samoja osia käytetään myös kalliimmissa kannettavissa."
Ei se niistä yksittäisistä komponenteista ole kiinni vaan siitä miten ne pistetään kasaan. Säästöä tulee siitä kun tehdään homma mahdollisimman nopeasti. Laatu sitten kärsii kun viallisia koneita tulee enemmän kun on niitä kylmiä juotoksia, tai vaihtoehtoisesti on pihtailtu kotelossa ja saranat alkaa nuljuta ennen aikojaan.
Tilaan muuten huomenna monitorin missä on viiden vuoden takuu. Ajattelin käyttää kymmenen vuotta.
- Totuus!
Lueppas tämä. Klikkaa viimeinen linkki (YHTEENVETO).
http://www.mike-tietoturva.webs.com/ - budjetoin 3 v.
..tyypillisen läppärin käyttöiäksi. Sitten kone alkaa tyypillisesti mennä vaihtoon.
Jos kone on pöydällä niin sitten se on ihan eri asia ja pitäis akkua lukuunottamatta kestää vuosia.
Minulla homma on silleen, että kolmen-neljän vuoden jälkeen
A) Koneen kapasiteetti so. kovalevy alkaa olla tapissa, kone yleisestikin hidas vaikka kuinka tekisit "ylläpitotoimia", ja työnteko vaan tahmaa enemmän ja enemmän.
- Jos/kun en viitsi formatoida koko levyä tai vaihtaa sitä isompaan, uudelleenasennella Windowsia ja koko sovellusympäristöäni, jne.
- Mieluummin ostan siis seuraavan "ylitehokkaan" koneen, suunnilleen tehokkaimmalla prossalla mihin on varaa ja pistän maksimi-RAMmit ja isoimman kovalevyn.
B) Mekaniikka rupeaa 3-4 vuoden jälkeen hyvässäkin koneessa yleensä jostain kohdasta brakaamaan, jos konetta kuljetetaan päivittäin.
- Toiset mallit kestää kauemmin kuin toiset, jossain klooneissa esim. voi alkaa hajoileen näytön saranat, muovikehykset, kosketuslevy, hiirinapit, näppäimistö
- Akku menee jossain 1,5-3 vuoden välissä.. ei haittaa jos kone koko ajan seinässä mutta kun otat irti ja se kuolee vartissa niin loppuhan se on.
Eli mulla on ns. elinkeino koneessa, joten tähän asiaan on on pakko ottaa aika suoraviivainen malli. Normaali kotikäyttäjä tietysti voi kärvistellä eri tavoilla.
Ja toki sitäkin voi tietysti nykyisin harkita että ottaako erikseen 400 euron netbookin reissuhommia varten, ja tekee muut hommat paikallaan olevalla laitteella - oli se sitten läpäri tai tiskikone..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3155585- 745119
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484186- 523861
- 433524
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1063187Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv793051- 422207
- 492148
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272098