Minulla itselläni ei ole koiraa, mutta olen hoitanut tyttäreni koiraa viikon, kun hän on matkoilla.
En voisi itse pitää koiraa senkään vuoksi, että pahoitan mieleni ihmisten käytöksestä. Koiran kanssa liikkuva ihminen on joillekin kuin punainen vaate. Eilen pahoitin mieleni kaksi kertaa. Toisella kerralla minussa oli kyllä vikaakin, eli koira pääsi pissaamaan kadun varressa olevan kerrostalon nurmenkaistaleelle ja se aiheutti vanhemmassa naisessa ärtymystä. HÄn huusi minulle parvekkeelta tupakoinninsa lomassa ja karjui koiralle. Pyysin anteeksi ja sanoin, ettei koirani pissaa enää tuohon paikkaan.
Asian olisi voinut tietenkin sanoa vähän toiseen tyyliin, nainen oli minulle tuntematon.
Kotona sitten ajattelin, että kuinkahan suuri on sen koiran pissasaasteen osuus vilkasliikenteisen kadun pakokaasujen ja naisen keuhkoihinsa vetämän nikotiin rinnalla? Tyhmä minä.
Toisella kerralla nainen tuli koiransa kanssa vastaan ja puhui samalla kännykkään. Kanssani ollut koira meni maahan makaamaan ja luuli, että saa ehkä vähän kommunikoida vastaantulevan koiran kanssa. Kehoitin kanssani ollutta koiraa tulemaan mukaani ja vastaantuleva nainen meni hankeen koiransa kanssa puhuen samalla kännykkään ja sanoi minulle tylyyn sävyyn "veisitkö SEN nopeasti pois". Siis minä. Syitä käytökseen voi olla useita, mutta tuonkin asian olisi voinut hoitaa toisella tavalla pahoittamatta mieltäni. Hän koiransa oli rauhallinen ja seurasi ongelmitta naista joten hän olisi voinut keskittyä koiransa kanssa kävelemiseen kännykkään puhumisen sijasta. Luulen, että nainen omisti tuon tien jolla kävelimme?
Edellisellä hoitokerralla vanhempi nainen oli kääntymässä pihaansa autolla ja alkoi karjumaan minulle autosta, että älä kuseta sitä koiraa hänen portinpieleensä, autokin sammui siinä hötäkässä kun hän keskittyi karjumaan minulle. Sanoi, ettei koira oli pissannut hänen portinpieleensä ja pyysin häntä olemaan kiihtymättä.
Teetän itselleni paidan jossa lukee, että "anteeksi että kuljetan koiraa" valmiiksi seuraavan kerran varalle.
Joskus on kuitenkin kivoja ihmisiä jotka rakastavat eläimiä ja haluavat silittää koiraa. Koiralle jää mielikuvat, että kaikki ihmiset ovat kivoja ja haluavat leikkiä hänen kanssaan.
Säälin koiranomistajia julmassa maailmassa, teillä ei ole ihmisten kanssa helppoa?
Anteeksi kun ulkoitan
11
566
Vastaukset
- sakemaanikko
hyvänen aika. Johtunee ehkä koirista, joita ulkoilutan, ettei kommentteja lauota, mutta monesti katseet kertovat, mitä mielessä liikkuu. Kerran eräs vanha mummo pihassaan jupisi: kaikenlaisia eläimiinsekaantujia... Silloin kyllä meinasi itselläni "keittää".
- kahden koiran omistaja
Aika usein lenkillä ollessa törmää ihmisiin, jotka eivät selkeesti pidä koirista. Kattoo koiria, niinku halpaa makkaraa. Ja tuntuu, että ne myös kuvittelee omistavansa kaikki kadut ja kävelytiet. Ei ole pakko tykätä koirista, mutta pitää kuitenkin ymmärtää,että koirienulkoiluttajilla on täysin samat oikeudet kulkea kaduilla.
Onhan tietenkin niitäkin ulkoiluttajia, jotka antaa koirien hyppiä vastaantulijoita päin, kun luulevat kaikkien pitävän koirista.- myös täällä
Tuntuu et varsinkin isojen koirien omistajia katsotaan aina hyvin hitaasti (myös pientenkoirien omistajat) ja ollaan aina varmoja siitä et ne on aggressiivisia ja kamalia ja ne pitää kiertää mahdollisimman kaukaa. Ajattelen vain aina kun nään moisen ihmisen joka ei tiedä mihin puskaan hypätä kun tulen sakemannini kanssa vastaan että omapas on ongelmas et minähän en mihkään ojaan lähde koirani kanssa ku osaa kulkea ihan nätisti. Se on se isojen koirien jylhä olemus joka saa ihmiset vapisemaan, vaikka oisivat kilttejä kuin lampaat.
- on tullut
myös täällä kirjoitti:
Tuntuu et varsinkin isojen koirien omistajia katsotaan aina hyvin hitaasti (myös pientenkoirien omistajat) ja ollaan aina varmoja siitä et ne on aggressiivisia ja kamalia ja ne pitää kiertää mahdollisimman kaukaa. Ajattelen vain aina kun nään moisen ihmisen joka ei tiedä mihin puskaan hypätä kun tulen sakemannini kanssa vastaan että omapas on ongelmas et minähän en mihkään ojaan lähde koirani kanssa ku osaa kulkea ihan nätisti. Se on se isojen koirien jylhä olemus joka saa ihmiset vapisemaan, vaikka oisivat kilttejä kuin lampaat.
sakemanneja belggareita valkoinen paimenkoira pyreneittenmastiffi labbissekoitus jotka joko sidotaan puuhun tai rynnätään äkkiä ojan yli turvaan kun pieni koiruus tulee ..hmm..
miksi hankitaan iso koira kun sitä ei sitten hallitakaan??
ja suoraan sanottuna koirapuiston saku kyllä suututtaa täysin aina käy toiseen koiraan kiinni josta sitten irrotellaan ja sitten ihmetellään miksi pienten koirien omistajat on varauksellisia...hm... - on kerran
on tullut kirjoitti:
sakemanneja belggareita valkoinen paimenkoira pyreneittenmastiffi labbissekoitus jotka joko sidotaan puuhun tai rynnätään äkkiä ojan yli turvaan kun pieni koiruus tulee ..hmm..
ja suoraan sanottuna koirapuiston saku kyllä suututtaa täysin aina käy toiseen koiraan kiinni josta sitten irrotellaan ja sitten ihmetellään miksi pienten koirien omistajat on varauksellisia...hm...käynyt noin että isoa sakua laitettu puuhun ja useamman kerran on hypitty ojien yli mettän kätköihin kun olemme pikkuseropini (16kg)kanssa ilmestyneet horisonttiin. Olemme me varmaan niin uhkaava näky vissiinkin. Ja koiruus sitten saapi rehvakkaasti kulkea jolkottaa ylväällä ryhdillä ja häntä pystyssä kuin pelottavampikin susihukka.
No ehkä hän sitten onkin kun kaikki kunnioittaen katoaa tieltä... - kuitenkin
on kerran kirjoitti:
käynyt noin että isoa sakua laitettu puuhun ja useamman kerran on hypitty ojien yli mettän kätköihin kun olemme pikkuseropini (16kg)kanssa ilmestyneet horisonttiin. Olemme me varmaan niin uhkaava näky vissiinkin. Ja koiruus sitten saapi rehvakkaasti kulkea jolkottaa ylväällä ryhdillä ja häntä pystyssä kuin pelottavampikin susihukka.
No ehkä hän sitten onkin kun kaikki kunnioittaen katoaa tieltä...niin että hän väistää koska ei ole varma koiran reaktiosta omaasi kohtaan. Jos ei väistäisi niin lopputulos voisi olla ikävä. Oma sakemannini inhoaa pikku koiria (sai traumoja pentuna tyhmän pikkukoiran omistajan takia) joten väistän kun tulee vastaan. Parempi niin ettei tapahdu mitään ikävää.
- joo....
on tullut kirjoitti:
ja suoraan sanottuna koirapuiston saku kyllä suututtaa täysin aina käy toiseen koiraan kiinni josta sitten irrotellaan ja sitten ihmetellään miksi pienten koirien omistajat on varauksellisia...hm...Johan ne sakut saatiin yhditettyä tähänkin ketjuun, että pääsitte niitä haukkumaan... että kyllästyttää.
- Scarlet.
Itse olen huomannut, että vinoja katseita saa aina tuplasti enemmän kun on uutisissa/lehdessä ollut koirista jotka ovat purreet jotain ihmistä. Ei kai nämä tapaukset nyt sitä tarkoita, että kaikki isot mustat koirat tai sakemannit ovat pelottavia agressiivisia tappajia. Oma iso ja musta koirani on kyllä maailman kiltein otus, eikä "hyökkäile" ihmisten kimppuun.
- on niitä
vihaisia mummeleita, jotka eivät ymmärrä sitä että en anna ison koirani leikkiä pikkukoirien kanssa. Viimeksi tänään aamulenkillä jäin juttelemaan vanhemman mieshenkilön kanssa, joka ulkoilutti pientä ja arkaa koiraa. Oma rohkea iso koirani olisi tietenkin halunnut leikkiä pikkuisen kanssa, mutta tämä oli liian peloissaan. Täysin ulkopuolinen mummo tulee minulle siihen sitten huutamaan että "anna nyt sen koiras leikkiä sen kanssa. kato nyt miten sen häntäki heiluu!" Joo heiluu kyllä, mutta pahaa jälkeä voisi saada aikaan joka tapauksessa. Ne jotka ei koirista mitään ymmärrä, voisivat pitää suunsa kiinni.
- piisaa kyllä
"Toisella kerralla minussa oli kyllä vikaakin, eli koira pääsi pissaamaan kadun varressa olevan kerrostalon nurmenkaistaleelle ja se aiheutti vanhemmassa naisessa ärtymystä."
koira saa pissata kerrostalon pihalle, jos sitä ei ole erikseen kyltillä kielletty tai kielletty koiria menemästä nurmikolle.
mikäli joku on erimieltä, niin haluan tietää mihin lainkohtaan tai muuhun asetukseen kielto perustuu? itse olen nimittäin asiaa lakimieheltä kysynyt.
toki se onko ulkoiluttaja tai valittaja oikeassa ei poista sitä ongelmaa, että valittajaa harvemmin loppupeleissä edes kiinnostaa onko hän oikeassa. siksi alkuperäisen kirjoittajan anteeksipyyntö taktiikka on todennäköisesti viisain ja toimivin. - Koiraton tonttu
Keskity ihmeessä niihin postiivisiin kokemuksiin ja unohda tykkänään ne negatiiviset. Niiden huonosti käyttäytyvien häpeähän se on. Ei sinun! :) Itse pyrin ohittamaan koirat ja ulkoiluttajat mahdollisimman vähällä kontaktilla. En siis katso koiraa ollenkaan. Mielestäni liiallinen "kyttäily" saa koiran kiinnostumaan vastaantulijasta enemmän ja hyvä hihnakäyttäytyminen saattaa unohtua. Tietenkin tekisi mieli hyökkiä rapsuttelemaan kaikenlaisia turrukoita! :D Toiminko muuten oikein vai täyain päin honkia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935984
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963025Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262810Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262085Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764