Mitä sijarit saa kertoa ja mitä ei?

Kuin puulla päähän lyöty..

Saako sijaisperhe kertoa lapselle isän, äidin ja sosiaalitoimen palaverin sisällöstä? Lapsi kertoi viime tapaamisella sisältöä ja en voi uskoa todeksi. Lapsi on 9 vuotta. Huostaanottoa olemme purkamassa vahvalla näytöllä mutta nyt näyttää että sijaisperhe yrittää kääntää lasta meitä vastaan tavalla tai toisella.

32

2274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helinä-keiju3

Tuo ei ole sijarin, vaan sossutantan tehtävä kertoa lapselle hänen asiastaan, että missä mennään.
      Ilmoita sossulle.

• sossut reagoi

mitenkään vaikka sijari kuinka valehtelee lapselle. se vaan homma menee niin että sijaria uskotaan ennemmin koska onhan sinun lapsesi otettu sinulta huostaan syystä tai syyttä niin olet huono ihminen ja siksi et ole luotettava.

• Vanamo10
        sossut reagoi kirjoitti:

mitenkään vaikka sijari kuinka valehtelee lapselle. se vaan homma menee niin että sijaria uskotaan ennemmin koska onhan sinun lapsesi otettu sinulta huostaan syystä tai syyttä niin olet huono ihminen ja siksi et ole luotettava.

luopua lapsesta, vaikka tämän palstan sijareilla on eri vakaumus (perustuu siihen, mitä tätä palstaa olen lukenut). Tämän pastan sijarit eivät kuitenkaan ole kaikki sijarit.

• puulla päähän lyöty

sostoimi ei reagoi mitenkään.. olen jättänyt lukuisia soittopyyntöjä mutta ei mitään. Tietävät asiani. Nauhotin keskustelun joten heidän on kyllä tyhjä sanoa vastaan. Nyt lapseni ei halua tavata koska olen niin paha ihminen kun riitelen kaikkien kanssa.. ;(

• puulla päähän lyöty
        puulla päähän lyöty kirjoitti:

sostoimi ei reagoi mitenkään.. olen jättänyt lukuisia soittopyyntöjä mutta ei mitään. Tietävät asiani. Nauhotin keskustelun joten heidän on kyllä tyhjä sanoa vastaan. Nyt lapseni ei halua tavata koska olen niin paha ihminen kun riitelen kaikkien kanssa.. ;(

siis tämän riitelyasian kuullut sijarilta.. olen ihan maassa.. tähänkö tämä nyt esty siis lapsen kotiutuminen? Voinko saada sijaria vastuuseen tälläisesta vaikka sosotoimi ei tee mitään asian eteen? Ei kai aikuisten keskustelusta ole kenenkään velvollisuus raportoida noin nuorelle varsinkin jos palaverissa on ollut näkemyseroja?

• Vanamo10

siis tämän riitelyasian kuullut sijarilta.. olen ihan maassa.. tähänkö tämä nyt esty siis lapsen kotiutuminen? Voinko saada sijaria vastuuseen tälläisesta vaikka sosotoimi ei tee mitään asian eteen? Ei kai aikuisten keskustelusta ole kenenkään velvollisuus raportoida noin nuorelle varsinkin jos palaverissa on ollut näkemyseroja?

provosoitu suuttumaan. Suuttuahan ei saisi, vaikka kuulisi mitätahansa saastaa.

Ei sijaishuoltokaan saisi provosoida lasta äitiään vastaan.

• Helinä-keiju3

Vaikka äiti oikeestikin riitelisi muiden aikuisten kanssa ei ole mikään syy huostassapitoon.
        Kyllä aikuinen saa riidellä ihan kenen aikuisen kanssa haluaa. Sillä perusteella ei saa pitää lasta huostassa. Sensijaan huostan purun syy tulee olla se, että sijari mustamaalaa kotiuttamassa olevalle lapselle hänen äitiään. Vaikka äiti riitelisi itse pääministerin kanssa, niin se ei ole mikään syy haukkua äitiä lapselle. Sijari on mokannut.
        Tämä moka jouduttanee huostan purkua ja kotiutusta entisestään.
        Laita asiasi kirjallisena sossuun, suullisesta ei jää mitään dokumenttia vastaisen varalla.

• Vanamo10
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Vaikka äiti oikeestikin riitelisi muiden aikuisten kanssa ei ole mikään syy huostassapitoon.
        Kyllä aikuinen saa riidellä ihan kenen aikuisen kanssa haluaa. Sillä perusteella ei saa pitää lasta huostassa. Sensijaan huostan purun syy tulee olla se, että sijari mustamaalaa kotiuttamassa olevalle lapselle hänen äitiään. Vaikka äiti riitelisi itse pääministerin kanssa, niin se ei ole mikään syy haukkua äitiä lapselle. Sijari on mokannut.
        Laita asiasi kirjallisena sossuun, suullisesta ei jää mitään dokumenttia vastaisen varalla.

ÄIDIN aiheuttamana ristipaineena äidin ja hoitavan tahon välillä, joka haittaa lasta. Tuohon ole tosin vastannut, että riidalla on aina kaksi osapuolta...

• Helinä-keiju3
        Vanamo10 kirjoitti:

ÄIDIN aiheuttamana ristipaineena äidin ja hoitavan tahon välillä, joka haittaa lasta. Tuohon ole tosin vastannut, että riidalla on aina kaksi osapuolta...

Hoitavan tahon velvollisuus on säästää lasta eikä mennä aiheuttamaan lapselle ristipaineita kertomalla aikuisten riitelystä lapselle. Hoitava taho vaietkoon seurakunnassa, ja sossu viestittäköön lapselle hänen asiansa edistymisestä. Tämä ohjeeksi ja ojennukseksi hoitavalle taholle.

• puulla päähän lyöty
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

näin minäkin asian ymmärrän mutta sos.työntekijät eivät asiaa noteeraa milläänlailla. Eivät vastaa soittopyyntöön eivätkä kirjallisena tai sähköpostilla lähetettyihin kyselyihin. Huostaanoton perusteet olemme kumonneet näyttää tämä olevan sitten seuraava ase. Kyllä tämä on kamalaa.. ;( Nyt tulee uusi este, lapsi ei halua tavata äitiään kun äiti on semmonen ja semmonen sijarin mielestä ;(((( eihän lapsi ymmärrä seikkoja miksi näin tehdään eikä minun mielestä tarvikaan. En ole puolustellut asiaa muuten kun sanomalla että nämä on aikuisten välisiä asioita. En halua enempää lasta kiusata mitä jo nyt tehdään.

• saavat keksiä

näin minäkin asian ymmärrän mutta sos.työntekijät eivät asiaa noteeraa milläänlailla. Eivät vastaa soittopyyntöön eivätkä kirjallisena tai sähköpostilla lähetettyihin kyselyihin. Huostaanoton perusteet olemme kumonneet näyttää tämä olevan sitten seuraava ase. Kyllä tämä on kamalaa.. ;( Nyt tulee uusi este, lapsi ei halua tavata äitiään kun äiti on semmonen ja semmonen sijarin mielestä ;(((( eihän lapsi ymmärrä seikkoja miksi näin tehdään eikä minun mielestä tarvikaan. En ole puolustellut asiaa muuten kun sanomalla että nämä on aikuisten välisiä asioita. En halua enempää lasta kiusata mitä jo nyt tehdään.

aivan mitä tahansa ettei huostaa pureta.Meilläkin ep.insestistä ja siinä meni 2 vuotta kun todettiin ettei pidä paikkaansa,vasta asianajajalle näyttivät paperit,eikä huostaa siitä huoöimatta pureta vaikka sossujohtaja myönsi ettei syytä huostaan enää ole,niin siellä lapsipysyy.

• puulla päähän lyöty
        saavat keksiä kirjoitti:

aivan mitä tahansa ettei huostaa pureta.Meilläkin ep.insestistä ja siinä meni 2 vuotta kun todettiin ettei pidä paikkaansa,vasta asianajajalle näyttivät paperit,eikä huostaa siitä huoöimatta pureta vaikka sossujohtaja myönsi ettei syytä huostaan enää ole,niin siellä lapsipysyy.

Olen todella pahoillani tilanteestasi. Otan huomenna yhteyttä lakimieheen, en jaksa taistella enää mieheni kanssa kahdestaan.

• hallintokantelu

lääninhallitukseen siitä sijais kodista ja sossuista.

• puulla päähän lyöty
        hallintokantelu kirjoitti:

lääninhallitukseen siitä sijais kodista ja sossuista.

oikeuskanslerille..katotaan mitä asianajaja sanoo kun soitta minulle klo 10

• amalia

jotain lapselle?

Lapsen omissa asioissa ei mun mielestä ole mitään salassapitovelvollisuutta.
        Etenkin jos lapsi kysyy ja niiden pohjalta tehdään lasta koskevia päätöksiä.

En muuten usko tota, että lapsi olisi sijarin puheiden perusteella kieltäytynyt tapaamasta sinua.
        Kyllä lapset tietää kuka puhuu totta ja kuka valehtelee. Kyllä lapsi tuntee sinut paremmin, kuin sijari ja hänellä on oma kiintykmyksensä ja mielipiteensä sinusta, mitä ei noin vain muuksi muuteta.
        Katsoisin, ettei ole syytä masentua, tai ylireagoida noihin juttuihin.
        Se mitä sijari on sanonut, ei vaikuta mitenkään todelliseen huostan purkamiseen ainakaan sen osalta, mistä sinulta odotetaan näyttöjä tilanteen parantumisesta teillä kotona.
        Ota ihan rauhallisesti, äläkä ainakaan alota sotaa sijaria vastaan, jos on mielestäsi liikaa puhunut lapselle asioista, jos kaikki on kuitenkin totta.
        Minusta lapselle saa ja pitää kertoa asioista rehellisesti ja lapsen ikätason mukaisesti.
        Myös sinun pitäisi selittää lapselle missä mennään.
        Lapsi ei ole mikään heittopussi, jonka ei tarvis tietää omaan elämäänsä koskevista suunnitelmista.

• puulla päähän lyöty
        amalia kirjoitti:

jotain lapselle?

Lapsen omissa asioissa ei mun mielestä ole mitään salassapitovelvollisuutta.
        Etenkin jos lapsi kysyy ja niiden pohjalta tehdään lasta koskevia päätöksiä.

En muuten usko tota, että lapsi olisi sijarin puheiden perusteella kieltäytynyt tapaamasta sinua.
        Kyllä lapset tietää kuka puhuu totta ja kuka valehtelee. Kyllä lapsi tuntee sinut paremmin, kuin sijari ja hänellä on oma kiintykmyksensä ja mielipiteensä sinusta, mitä ei noin vain muuksi muuteta.
        Katsoisin, ettei ole syytä masentua, tai ylireagoida noihin juttuihin.
        Se mitä sijari on sanonut, ei vaikuta mitenkään todelliseen huostan purkamiseen ainakaan sen osalta, mistä sinulta odotetaan näyttöjä tilanteen parantumisesta teillä kotona.
        Ota ihan rauhallisesti, äläkä ainakaan alota sotaa sijaria vastaan, jos on mielestäsi liikaa puhunut lapselle asioista, jos kaikki on kuitenkin totta.
        Minusta lapselle saa ja pitää kertoa asioista rehellisesti ja lapsen ikätason mukaisesti.
        Myös sinun pitäisi selittää lapselle missä mennään.
        Lapsi ei ole mikään heittopussi, jonka ei tarvis tietää omaan elämäänsä koskevista suunnitelmista.

Asiassa oli tavallaan puhuttu totta 9v lapselle että palaveri ei ollut mennyt suunnitelmien mukaan mutta valehdellu en ole sijarista enkä lapsen asioista mutta sijari väänsi lapselle ne että olen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta mutta asioita ei vain lapselle ole koskaan oikaistu. Minun ei anneta oikaista ja muut ei syystä tai toisesta halua.

• amalia

Olen todella pahoillani tilanteestasi. Otan huomenna yhteyttä lakimieheen, en jaksa taistella enää mieheni kanssa kahdestaan.

hätäile, ettet mene ojasta allikkoon.

Minusta toi sossujen vaikeneminen kertoo siitä, että ovat itsekin huomanneet sijarin töpeksineen, mutta eivät enää näin loppusuoralla halua siihen puuttua.
        Ei lasta noin vain käännetä omia vanhempiaan vastaan.
        Sijari valehtelee, jos niin väittää.
        Olisiko sunkin sitten ehkä syytä välttää niitä riitatilanteita, että saat paremmin asiasi etenemään.
        Aivan hukkaan heitettyä energiaa se riitely.
        Eikös ole pääasia, että saat lapsesi takaisin kotiin, vai onko sulle tärkeämpää, että olet oikeassa?

• puulla päähän lyöty
        amalia kirjoitti:

hätäile, ettet mene ojasta allikkoon.

Minusta toi sossujen vaikeneminen kertoo siitä, että ovat itsekin huomanneet sijarin töpeksineen, mutta eivät enää näin loppusuoralla halua siihen puuttua.
        Ei lasta noin vain käännetä omia vanhempiaan vastaan.
        Sijari valehtelee, jos niin väittää.
        Olisiko sunkin sitten ehkä syytä välttää niitä riitatilanteita, että saat paremmin asiasi etenemään.
        Aivan hukkaan heitettyä energiaa se riitely.
        Eikös ole pääasia, että saat lapsesi takaisin kotiin, vai onko sulle tärkeämpää, että olet oikeassa?

Minä en tiedä mikä on tilanne nyt kun minulle ei asiasta kerrota. Minulle on tärkeää, että lapsi tietää kuka puhuu totta ja kuka ei. Muuten mulle on ihan sama mitä puhuvat koska niihin pitää olla perustelut. Lapsi taitaa olla vain nyt sekaisin sijarin puheista. Hoitakoon asia se jolle tämä koko soppa kuuluu. Ennemmin toivosin olevani väärässä kuin oikeassa tässä tilanteessa. Menee vain tämän viikonlopun tapaaminen nyt sivu suun.

• lapsellesi tai käydä

Minä en tiedä mikä on tilanne nyt kun minulle ei asiasta kerrota. Minulle on tärkeää, että lapsi tietää kuka puhuu totta ja kuka ei. Muuten mulle on ihan sama mitä puhuvat koska niihin pitää olla perustelut. Lapsi taitaa olla vain nyt sekaisin sijarin puheista. Hoitakoon asia se jolle tämä koko soppa kuuluu. Ennemmin toivosin olevani väärässä kuin oikeassa tässä tilanteessa. Menee vain tämän viikonlopun tapaaminen nyt sivu suun.

häntä katsomassa?

• puulla päähän lyöty
        lapsellesi tai käydä kirjoitti:

häntä katsomassa?

Siinäpäs ongelma tuleekin kun olisimme mieheni kanssa lähteneet hakemaan poitsun n.300 km päästä sijaisperheestä viikonlopuksi kotiin ja sitten taas pääsiäiseksi. Lapsi ei suostu puhelimeen kun olen niin paljon valehdellut siellä palaverissa eli murjottaa minulle ja miehelleni. Voi olla asia niin että siellä on laitettu lisää "puita nuotioon"

• ja sopikaa

Siinäpäs ongelma tuleekin kun olisimme mieheni kanssa lähteneet hakemaan poitsun n.300 km päästä sijaisperheestä viikonlopuksi kotiin ja sitten taas pääsiäiseksi. Lapsi ei suostu puhelimeen kun olen niin paljon valehdellut siellä palaverissa eli murjottaa minulle ja miehelleni. Voi olla asia niin että siellä on laitettu lisää "puita nuotioon"

etukäteen sijarin kanssa, että tulette. Voittehan asua vaikka jossain hostellissa, ne on halvempia kuin hotellit.

Tuli mieleen, että sijari on voinut pelotella lasta, että hän joutuu kotiin ja vanhemmat eivät pidä sinusta huolta tms.

• puulla päähän lyöty
        ja sopikaa kirjoitti:

etukäteen sijarin kanssa, että tulette. Voittehan asua vaikka jossain hostellissa, ne on halvempia kuin hotellit.

Tuli mieleen, että sijari on voinut pelotella lasta, että hän joutuu kotiin ja vanhemmat eivät pidä sinusta huolta tms.

Nyt pääsi nauru. Emme voi mennä sinne kun heillä on muita suunnitelmia ja piharakennuksen remontti kesken. Mitenköhän tämä liittyy asiaan?

• puulla päähän lyöty
        ja sopikaa kirjoitti:

Ehkä oli liian rumasti naurettu tuolle asialle, mutta tästä lisää jatkoa sitten kun asiat selviää. Eipä sitä auta spekuloida enempää mutta hyvät vinkit tilanteeseen on toki tervetulleita ihan sijaisvanhemmilta kuin bioltakin. Yritäänyt epätoivoisesti etsiä netistä tietoa sijaisvanhemmat roolista eli vastuusta ja velvollisuuksista mutta myös sitä mitä he eivät saa tehdä eli mihin heidän valtuudet riittävät. Ei ole järin helppoa. Asianajaja kyllä hoitaa asiaa mutta helpotusta tuo kun saisi lukea jotain lakitekstiä itsekin. Enpä olisi uskonut tätä, niin hyvällä mallilla oli kaikki ;(

• amalia

että lapsesi murjottaa sulle sun puheista, jos et ole lasta haukkunut.
        Nyt joku valehtelee pahasti.
        Meilläkin ollut vanhempien kanssa ties mitä kahnausta, mutta silti ovat halunneet päästä esim. kotilomille, jos vain se on suinkin ollut mahdollista.
        Lomilla lapset ovat sitte korjanneet vanhempien väärinkäsityksiä ja vääriä syytöksiä meistä, mutta eivät ole kääntyneet mitenkään vanhempiaan vastaan.
        Mistä sulle tämä tieto tuli, ettei lapsesi muka halua kotiin.
        Jos noin todella on, niin syy täytyy olla joku muu, kuin sinun puheesi, vaikka vääristellytkin.

Pitää myös muistaa, että lapset ovat siltä osin lojaaleja myös sijareita kohtaan, että eivät hyväksy omien vanhempiensa aiheettomia panetteluja sijareista.
        Kun lapset tietävät totuuden, eli sen mitä siellä perheessä oikeesti tapahtuu, niin ovat kyllä vihaisia omille vanhemmille, jos muuta väittävät, mutta et niin paljon ettei halua tavatakkaan, niin sun on täytyny puhua tosi pahasti ja valhdella.
        Voisitko ajatella, että pyydät puheitasi anteeksi sijarilta ja myös lapseltasi, siten, että molemmat ovat paikalla.
        Ilmota vaan sinne perheeseen, että tulet pyytämään anteeksi ja samalla haette lapsen lomalle.

• puulla päähän lyöty
        amalia kirjoitti:

että lapsesi murjottaa sulle sun puheista, jos et ole lasta haukkunut.
        Nyt joku valehtelee pahasti.
        Meilläkin ollut vanhempien kanssa ties mitä kahnausta, mutta silti ovat halunneet päästä esim. kotilomille, jos vain se on suinkin ollut mahdollista.
        Lomilla lapset ovat sitte korjanneet vanhempien väärinkäsityksiä ja vääriä syytöksiä meistä, mutta eivät ole kääntyneet mitenkään vanhempiaan vastaan.
        Mistä sulle tämä tieto tuli, ettei lapsesi muka halua kotiin.
        Jos noin todella on, niin syy täytyy olla joku muu, kuin sinun puheesi, vaikka vääristellytkin.

Pitää myös muistaa, että lapset ovat siltä osin lojaaleja myös sijareita kohtaan, että eivät hyväksy omien vanhempiensa aiheettomia panetteluja sijareista.
        Kun lapset tietävät totuuden, eli sen mitä siellä perheessä oikeesti tapahtuu, niin ovat kyllä vihaisia omille vanhemmille, jos muuta väittävät, mutta et niin paljon ettei halua tavatakkaan, niin sun on täytyny puhua tosi pahasti ja valhdella.
        Voisitko ajatella, että pyydät puheitasi anteeksi sijarilta ja myös lapseltasi, siten, että molemmat ovat paikalla.
        Ilmota vaan sinne perheeseen, että tulet pyytämään anteeksi ja samalla haette lapsen lomalle.

Ei todellakaan käy se että minut laitetaan valehtelijaksi asiaan jota on keskusteltu aikuisten kesken sostoimen palaverissa! Minulla on oikeus sanoa mielipiteet ääneen ja niitä en pyytele anteeksi. Halusin selvyyden pariin asiaan ja näitä asioita nyt on vääristelty ja minut leimattu lapselle asiassa. Näitä on ollut ennenkin ja aina sijari puhunut puuta heinää potaskaa jonka sossut on nuhdeltu ja asia selvitetty. Nyt tämä tilanne on vain riistäytynyt käsistä ja en ota tätä omalle kontolle. Pyydän anteeksi jos olen tehnyt virheen mutta en sitä että vaadin lapselleni oikeuksia lopuksikin ajaksi mitä hän koulun vuoksi on sijaisperheessä. Miksi pitäisi pyytää anteeksi jos ei ole tehnyt mitään väärää? P.. en ala nuolemaan keneltäkään ja en anna kenenkään rikkoa lakia. Vaaditaanhaan vanhemmiltakin lain ymmärtämystä sekä hyviä tapoja. Missä vaiheessa ne katosivat sijaisperheeltä?

• amalia

Ei todellakaan käy se että minut laitetaan valehtelijaksi asiaan jota on keskusteltu aikuisten kesken sostoimen palaverissa! Minulla on oikeus sanoa mielipiteet ääneen ja niitä en pyytele anteeksi. Halusin selvyyden pariin asiaan ja näitä asioita nyt on vääristelty ja minut leimattu lapselle asiassa. Näitä on ollut ennenkin ja aina sijari puhunut puuta heinää potaskaa jonka sossut on nuhdeltu ja asia selvitetty. Nyt tämä tilanne on vain riistäytynyt käsistä ja en ota tätä omalle kontolle. Pyydän anteeksi jos olen tehnyt virheen mutta en sitä että vaadin lapselleni oikeuksia lopuksikin ajaksi mitä hän koulun vuoksi on sijaisperheessä. Miksi pitäisi pyytää anteeksi jos ei ole tehnyt mitään väärää? P.. en ala nuolemaan keneltäkään ja en anna kenenkään rikkoa lakia. Vaaditaanhaan vanhemmiltakin lain ymmärtämystä sekä hyviä tapoja. Missä vaiheessa ne katosivat sijaisperheeltä?

tarvi pyytää anteeksi, jos ei ole mitään syytä.

Ihmettelen vaan, et miten ovat saaneet lapsen kääntymään noin kovin sinua vastaan.

Tietenkin, jos on lapselle syötetty jotain todella kauheaa valhetta.
        Siltikään en oikein usko, etteikö lapsi haluaisi tulla puhelimeen, tai kotiin lomalle.

Sijari sitte valehtelee senkin ja on kieltänyt lasta puhumasta sulle, jolloin totuus tulisi esiin.

Vaadi nyt sitä kotilomaa ja ainakin saada lapsesi puhelimeen.

• Kuin puulla päähän lyöty..
        amalia kirjoitti:

tarvi pyytää anteeksi, jos ei ole mitään syytä.

Ihmettelen vaan, et miten ovat saaneet lapsen kääntymään noin kovin sinua vastaan.

Tietenkin, jos on lapselle syötetty jotain todella kauheaa valhetta.
        Siltikään en oikein usko, etteikö lapsi haluaisi tulla puhelimeen, tai kotiin lomalle.

Sijari sitte valehtelee senkin ja on kieltänyt lasta puhumasta sulle, jolloin totuus tulisi esiin.

Vaadi nyt sitä kotilomaa ja ainakin saada lapsesi puhelimeen.

Et ole ainoa joka tilannetta ihmettelee. Kotiloma nyt on kuitenkin peruuntunut mutta pääsiäisloma on auki. Johan sitä lapsi suuttuu kun ripaus totta sieltä täältä ja lisätään että äitisi sanoi näin ja näin ja se on valetta heidän mielestä. Lapsi on hetkellisesti manipuloitavissa helposti jos kokee että hyötyy siitä jollainlailla mutta toivottavasti tämä tästä selviää. Odotan muuten edelleen sostoimen soittoa. Aikaa on nyt kulunut tästä kun lapsi ei ole suostunut puhelimeen 6 pv ja siitä pois viikonloppu joka ei o ole sostoimen työaikaa.

• amalia
        Kuin puulla päähän lyöty.. kirjoitti:

Et ole ainoa joka tilannetta ihmettelee. Kotiloma nyt on kuitenkin peruuntunut mutta pääsiäisloma on auki. Johan sitä lapsi suuttuu kun ripaus totta sieltä täältä ja lisätään että äitisi sanoi näin ja näin ja se on valetta heidän mielestä. Lapsi on hetkellisesti manipuloitavissa helposti jos kokee että hyötyy siitä jollainlailla mutta toivottavasti tämä tästä selviää. Odotan muuten edelleen sostoimen soittoa. Aikaa on nyt kulunut tästä kun lapsi ei ole suostunut puhelimeen 6 pv ja siitä pois viikonloppu joka ei o ole sostoimen työaikaa.

mahdollista, että lapsi on noin hyvin manipuloitu.

En voi siinä mielessä meidän tilanteisiin verrata, koska itse en ole koskaan lapsia manipuloinut, taikka puhunut pahaa heille vanhemmistaan, vaikka vanhemmat olisivat minua kuinka haukkuneet.
        Asioista olemme kyllä keskustelleet esim. siten, että olen lapsilta varmistanut, että ovatko he niiden puheiden takana, eli syöttäneet vanhemmille pajunköyttä.
        Näin ei kuitenkaan meillä ole käynyt ja lapset ovat vain puolustelleet minua, kun ollut kyse silkasta valehtelusta.
        Minusta pitäisi jotenkin saada nyt selvitettyä mitä on sanottu ja miksi, sen sijarin kanssa, jos ei lapsi tulekaan puhelimeen, niin ainakin teidän pitäis pystyä asiat selvittämään.
        Onhan asioita, mitkä on oikeesti tapahtunut ja sitten sellaisia, missä sanotaan vain oma mielipide johonkin.
        Sellaiset saatetaan just tulkita valehteluksi, vaikka olisi vain ollut kyse mielipide-eroista.

Älä enää odottele sitä sossun soittoa, vaan soita ja vaadi, että lapsi pääsee kotiin pääsiäiseksi.
        Samoin sossu saisi soittaa lapselle ja selvittää, ettei lapsen ole syytä valita puolia, aikuisten erimielisyyksissä.
        Ihme juttu, et sijari tolleen vielä viime metreillä takertuu ja manipuloi lasta.
        Mun käsityksen mukaan ei enää tässä vaiheessa voi vaikuttaa esim. huostan purkuun, jos se on jo täydessä vauhdissa ja huostan syyt ovat poistuneet.

• Vanamo10
        Kuin puulla päähän lyöty.. kirjoitti:

päästetä puhelimeen? Ja sanotaan, että lapsi ei halua.

• tarvitse

mielipiteitäsi anteeksi pyytääkään, mutta jos kerran olet riidellyt tapaamisessa sijarin ja sossujen kanssa, niin sitä voit pyytää anteeksi. Ei omia näkemyksiään tarvitse anteeksi pyytää, mutta sitä jos on malttinsa menettänyt voi pyytää anteeksi. Se on kohteliasta käyttäytymistä. Ja se saattaisi edes hieman auttaa tilannetta selviämään parhain päin. Riitelyn jatkaminen ei sitä varmaankaan tee...

• Kuin puulla päähän lyöty..

Ehkä oli liian rumasti naurettu tuolle asialle, mutta tästä lisää jatkoa sitten kun asiat selviää. Eipä sitä auta spekuloida enempää mutta hyvät vinkit tilanteeseen on toki tervetulleita ihan sijaisvanhemmilta kuin bioltakin. Yritäänyt epätoivoisesti etsiä netistä tietoa sijaisvanhemmat roolista eli vastuusta ja velvollisuuksista mutta myös sitä mitä he eivät saa tehdä eli mihin heidän valtuudet riittävät. Ei ole järin helppoa. Asianajaja kyllä hoitaa asiaa mutta helpotusta tuo kun saisi lukea jotain lakitekstiä itsekin. Enpä olisi uskonut tätä, niin hyvällä mallilla oli kaikki ;(

Sossut otti yhteyttä mutta ei oikeastaan mitään ratkaisua. Pääsiäisloma etenee suunnitellusti ja lapsi on saatu puhelimen päähän. Hyvällä mielellä oli. Pyysin tapaamista sossun kanssa, yrittävät järjestää kun vain ehtivät. Minusta olisi pitänyt järjestää heti että asia ei jää muhimaan mihinkään ja oltaisiin saatu sopu aikaan aikuistenkin välille.

• keskenäinen

palaveri EI kuulu lapselle.

En usko tai en tahdo uskoa, että myöskään sijaisvanhemmta puhuisivat pinelle lapselle niistä.

Jossainvaiheessahan lapsi kasvaa ja tulee osallisksi palavereistaan.

Meillä ainakin hoidetaan palaverit niin että lapset eivät olisi paikalla ja niissä tapauksissa kun lapset joutuvat pakosta olemaan paikalla ei juuri sitten keskustella mitään, sillä jo ihan pieni, vaikpa 5v lapsi tajuaa jos tavataa ekana M-U-M-M-O sanoi näin ja sit puhutaan asiasta.

Ei se muuta että nimi peitetään, olihan lapsi siellä mummolla kun niin tapahtui...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      167
      12601
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      152
      5446
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4710
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3679
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2778
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1935
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      110
      1696
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      364
      1617
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      107
      1533
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe