Esiintymisjännitys

Perhosia vatsassa

Hei!

Teen kandin tutkielmaa ja luvassa on pari isoa esitystä ison salin edessä työstäni.

Ongelmani on, että kärsin esiintymisjännityksestä. Jännitän jopa viikkoja ennen esiintymistäni, kun ajattelen edes koko asiaa, vaikka olen varma esittämästäni asiasta ja tiedän, että osaan. Salin edessä ollessani ääneni muuttuu omituiseksi ja joudun tarkistelemaan koko ajan lunttilapusta asioita mitä pitäisi kertoa, vaikka olen opetellut asiat sata kertaa ulkoa. Seuraava esiintymiseni on muutaman viikon kuluttua enkä tiedä mitä teen.

Onko teissä sielunkumppaneita ja hyviä neuvoja miten saisin esiintymisjännitystäni edes hiukan lievennettyä? Olen koittanut pitää esityksiä ystävälleni kotona ennen h-hetkeä ja aion tehdä niin nytkin, mutta jotain tsemppausta tarvittaisiin.

7

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisuutta

      ottaa yksi miedosti rauhoittava tabletti ennen esitystä, olen käyttänyt alkuvuosina muutamia kertoja ja se auttoi myös myöhemmin, niilläkin kerroilla, kun en enää käyttänyt niitä. Kun on onnistunut joitakin kertoja, niin kokemus vähentää jännitystä. Liiallinen jännitys voi hankaloittaa koko esityksen onnistumista, ja aiheuttaa ylen määrin stressiä jo ennakkoon. Lääkärille voi puhua liiallisesta esiintymispelosta.

      Käyppä kysymässä kouluterkkarilta, josko hän ohjaisi sinut lääkärin vo:lle. Yksi tabletti ei vaadi välttämättä reseptiä, koska lääkäri voi määrätä sen annettavaksi sinulle sairaalan tai tk:n omista tarvelääkkeistä ja vain kyseistä tilaisuutta varten..

    • tsempiäsulle

      Ilmeisesti olet yliopisto-opiskelija? Ei kun vaan YTHS:n psykiatrilta tilaat puhelinajan (siksi puhelinaika, kun itse ajat saattavat mennä pitkälle, kysy ajanvarauksesta) ja sanot ongelman. Itse sain ainakin lääkkeitä. Beetasalpaajia kokeilin eka esiintymisjännitykseen, mutta tunsin huippausta. Sain todella pienen annoksen rauhoittavaa, vielä en ole päässyt kunnolla testaamaan vaikutusta esiintymistilaanteessa.

    • kokenut ja oppinut

      Tässä tapauksessa, jos jännitys on todella paha, ei mikään "harjoittelu tekee mestarin" auta. Itselläni jännitys oli niin paha, että jouduin turvautumaan lääkkeisiin ja sitä kautta pikkuhiljaa opin esiintymään. Muuten olisivat yliopisto-opintoni jääneet kesken.

      Suosittelen. Lääkkeet naamaan ja areenalle, kaikki sujuu kuin unelma.

      • Perhosia vatsassa (keskuste...

        Kiitti teille tsemppauksesta ja hyvistä neuvoista. Esitys oli tänään, mutta suurempi esitys on vielä tulossa ja ajattelin käydä juttelemassa terkkarille asiasta ennen sitä. Tämän päivän esitys meni olosuhteisiin nähden hyvin, ääni tosin hävisi välillä, mutta pahoittelin flunssaa...
        Aurinkoista kevättä! :)


      • lääkkeet näkyy

        aina. AINA. Eikä esitys lääkkeissä ole koskaan hyvä. Oma arvostelukyky vaan on lamassa.


    • --------------

      Yleensä esiintymisjännitystä ei huomaa kukaan muu kuin sinä itse, vaikka kuinka sinusta tuntuisi, että ääni menee omituiseksi.

    • ffdfdsdffsd

      - kukaan ei muista
      - kukaan ei välitä
      - kukaan ei kuuntele
      - eikä millään ole väliä!

      Mielestäni on hyödyllistä tiedostaa ettei yleisöllä ole "käsikirjoitusta", eli kukaan yleisössä ei tiedä, mitä aiot esittää tai kertoa, tai yleensäkään mitä seuraavaksi teet. Siinä mielessä, epäonnistumista ei kannata pelätä! Muista myös se että jos otat itsevarman ruumiin asennon, esim seisot itsevarmalla tavalla, se vaikuttaa myös sinuun niin että tunnet itsesi paljon varmemmaksi. Näin ainakin minulla, en tiedä miten sinulla! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe