Esiintymisjännitys

Perhosia vatsassa

Hei!

Teen kandin tutkielmaa ja luvassa on pari isoa esitystä ison salin edessä työstäni.

Ongelmani on, että kärsin esiintymisjännityksestä. Jännitän jopa viikkoja ennen esiintymistäni, kun ajattelen edes koko asiaa, vaikka olen varma esittämästäni asiasta ja tiedän, että osaan. Salin edessä ollessani ääneni muuttuu omituiseksi ja joudun tarkistelemaan koko ajan lunttilapusta asioita mitä pitäisi kertoa, vaikka olen opetellut asiat sata kertaa ulkoa. Seuraava esiintymiseni on muutaman viikon kuluttua enkä tiedä mitä teen.

Onko teissä sielunkumppaneita ja hyviä neuvoja miten saisin esiintymisjännitystäni edes hiukan lievennettyä? Olen koittanut pitää esityksiä ystävälleni kotona ennen h-hetkeä ja aion tehdä niin nytkin, mutta jotain tsemppausta tarvittaisiin.

7

1365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisuutta

ottaa yksi miedosti rauhoittava tabletti ennen esitystä, olen käyttänyt alkuvuosina muutamia kertoja ja se auttoi myös myöhemmin, niilläkin kerroilla, kun en enää käyttänyt niitä. Kun on onnistunut joitakin kertoja, niin kokemus vähentää jännitystä. Liiallinen jännitys voi hankaloittaa koko esityksen onnistumista, ja aiheuttaa ylen määrin stressiä jo ennakkoon. Lääkärille voi puhua liiallisesta esiintymispelosta.

Käyppä kysymässä kouluterkkarilta, josko hän ohjaisi sinut lääkärin vo:lle. Yksi tabletti ei vaadi välttämättä reseptiä, koska lääkäri voi määrätä sen annettavaksi sinulle sairaalan tai tk:n omista tarvelääkkeistä ja vain kyseistä tilaisuutta varten..

• tsempiäsulle

Ilmeisesti olet yliopisto-opiskelija? Ei kun vaan YTHS:n psykiatrilta tilaat puhelinajan (siksi puhelinaika, kun itse ajat saattavat mennä pitkälle, kysy ajanvarauksesta) ja sanot ongelman. Itse sain ainakin lääkkeitä. Beetasalpaajia kokeilin eka esiintymisjännitykseen, mutta tunsin huippausta. Sain todella pienen annoksen rauhoittavaa, vielä en ole päässyt kunnolla testaamaan vaikutusta esiintymistilaanteessa.

• kokenut ja oppinut

Tässä tapauksessa, jos jännitys on todella paha, ei mikään "harjoittelu tekee mestarin" auta. Itselläni jännitys oli niin paha, että jouduin turvautumaan lääkkeisiin ja sitä kautta pikkuhiljaa opin esiintymään. Muuten olisivat yliopisto-opintoni jääneet kesken.

Suosittelen. Lääkkeet naamaan ja areenalle, kaikki sujuu kuin unelma.

• Perhosia vatsassa (keskuste...

Kiitti teille tsemppauksesta ja hyvistä neuvoista. Esitys oli tänään, mutta suurempi esitys on vielä tulossa ja ajattelin käydä juttelemassa terkkarille asiasta ennen sitä. Tämän päivän esitys meni olosuhteisiin nähden hyvin, ääni tosin hävisi välillä, mutta pahoittelin flunssaa...
        Aurinkoista kevättä! :)

• lääkkeet näkyy

aina. AINA. Eikä esitys lääkkeissä ole koskaan hyvä. Oma arvostelukyky vaan on lamassa.

• --------------

Yleensä esiintymisjännitystä ei huomaa kukaan muu kuin sinä itse, vaikka kuinka sinusta tuntuisi, että ääni menee omituiseksi.

• ffdfdsdffsd

- kukaan ei muista
      - kukaan ei välitä
      - kukaan ei kuuntele
      - eikä millään ole väliä!

Mielestäni on hyödyllistä tiedostaa ettei yleisöllä ole "käsikirjoitusta", eli kukaan yleisössä ei tiedä, mitä aiot esittää tai kertoa, tai yleensäkään mitä seuraavaksi teet. Siinä mielessä, epäonnistumista ei kannata pelätä! Muista myös se että jos otat itsevarman ruumiin asennon, esim seisot itsevarmalla tavalla, se vaikuttaa myös sinuun niin että tunnet itsesi paljon varmemmaksi. Näin ainakin minulla, en tiedä miten sinulla! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe