Onneksi olkoon Hissu

Aikamies

Hilja Grönfors (Hissu) teki vaan sen että vei eilen pidetyssä Emma-gaalassa kaaleen lauluilla Suomen arvostetuimman musiikkipalkinnon, Emman. Hieno homma. Hissussa yhistyy hienosti perinteinen kaaleen nainen ja kaaleen arvot ja samaa aikaa osaa olla kaajeitten kanssa viimesen päälle ilman että tarvii ketää mielistellä tai tinkiä kaaloudestaa.
Hissu on jo aikasemminkin palkittu Mestarikansanlaulaja-tittelillä Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla. Saanut kulttuuriministeriltä taiteilija-apurahan. Käynyt myös esiintymässä ulkomaisilla festivaaleilla Pariisia myöten. Ja nainen esittää koko ajan meijän Suomen kaaleitten lauluja arvostettujen Sibelius-akatemian muusikoiden kanssa.

Hissulla ei oo manageria vaan on hää on ite raivannu tiensä ja ymmärtäny oikeella tavalla kaaleenlaulujen perinnearvon kaiken muun kansanmusiikin rinnalla tasa-arvoisena musiikkina.
Hissua kuunnellessa tulee mieleen vanhan ajan kaaleet jotka laulaa pienen mökin nurkassa vaatimattomasti eikä liikaa koreillen. Mutta samaan aikaan kauniisti taittaen. Hissu artikuloi hyvin ja laulaa puhtaasti joka nuotin ja pyrkii aina ettimään lauluille ne ihan alkuperäiset sanat. Eikä mitää kaaleitten muunnelmia.

Tykätkää tai olkaa tykkäämättä mutta hienosti on nainen pärjänny.

Terv. Aikamies

26

2616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmänkin!!!

Minä ainakin tykkään Hissun lauluista, laulaa hienosti ja puhtaasti. Voi voi, kun olisi samantyyppisiä laulajia enemmänkin.

• naa sihko

Tauva juuli sambina sihkes när siiven hunnela.Men kaalenke tauva on kutti pengalo. Siiva tykkylä lesta. Terne kaale tykkynä ni.me aahaa purano kaalo. Me aahaa hunjommas pentinte sambiposkiero. Terne kaale naa saanela, toola naa hunjomte horta kaalenko sabiposkiero. Toolen hin sakka sihko. Tauva naa sambila hortas, naa hajula.

Kuka vaan kaaleen nainen veti laulun ennen tuosta vaan. samaten miehet. Nykyajan nuoret eivät ole kuulleet ikinä aitoja kaaleen lauluja, kaalon laulamana. Tämä hän on pelkää rimputusta, nuotti metsässä, samaten sanat. Kieltämättä kaajeet arvostavat tämän naisen lauluja, onhan hän monasti palkittu, mutta minä olen vaativampi, naa sihko

• valkolainen Sveitsistä
        naa sihko kirjoitti:

Tauva juuli sambina sihkes när siiven hunnela.Men kaalenke tauva on kutti pengalo. Siiva tykkylä lesta. Terne kaale tykkynä ni.me aahaa purano kaalo. Me aahaa hunjommas pentinte sambiposkiero. Terne kaale naa saanela, toola naa hunjomte horta kaalenko sabiposkiero. Toolen hin sakka sihko. Tauva naa sambila hortas, naa hajula.

Kuka vaan kaaleen nainen veti laulun ennen tuosta vaan. samaten miehet. Nykyajan nuoret eivät ole kuulleet ikinä aitoja kaaleen lauluja, kaalon laulamana. Tämä hän on pelkää rimputusta, nuotti metsässä, samaten sanat. Kieltämättä kaajeet arvostavat tämän naisen lauluja, onhan hän monasti palkittu, mutta minä olen vaativampi, naa sihko

Valitettavasti heimolaisesi eivät laulaneet meille valkolaisille. Olen nyt eläkkeellä ja minulla on aikaa surfata, mutta todella suomalaista mustalaismusiikkia en löydä. Kaikkea tyhmää kyllä. Hilja on tähän asti paras löytöni. Tahtoisin mielelläni näyttää kuvia meidän kauniista mustalaisista, mutta niitäkään juuri ei löydy. Kun luen näitä artikkeleita netistä, niin tulee usein tunne, että meille valkolaisille ei ehkä halutakkaan antaa kaikkia tietoja.

• halusin kysyä
        valkolainen Sveitsistä kirjoitti:

Valitettavasti heimolaisesi eivät laulaneet meille valkolaisille. Olen nyt eläkkeellä ja minulla on aikaa surfata, mutta todella suomalaista mustalaismusiikkia en löydä. Kaikkea tyhmää kyllä. Hilja on tähän asti paras löytöni. Tahtoisin mielelläni näyttää kuvia meidän kauniista mustalaisista, mutta niitäkään juuri ei löydy. Kun luen näitä artikkeleita netistä, niin tulee usein tunne, että meille valkolaisille ei ehkä halutakkaan antaa kaikkia tietoja.

sinulta yhtä asiaa, oletko mies vai nainen ? Siksi kysyn, kun lapsuuten ystävä on siellä Sveitsissä.

• eikö??
        naa sihko kirjoitti:

Jos olen niin vanha niin kait tarkoit seuraavaa:
        Dauva dzuli dzambila tsihkas ka gaaje hunnela,amen kaalenge hin dauva kutti bengales.
        Siiva ikkina latta. Terne komuja ikkina ni. Me som phurano kaalo ta me hin hunjom fentider dzambibongiere, doola hin sakka it sihka. Dauva naa dzambina horttas ke naa hajula.
        Näin kait tarkoiti?

Pitäisi kait olla

• Valkolainen sveitsistä
        halusin kysyä kirjoitti:

sinulta yhtä asiaa, oletko mies vai nainen ? Siksi kysyn, kun lapsuuten ystävä on siellä Sveitsissä.

Olen nainen

• totuus esiin
        naa sihko kirjoitti:

olis mukava jos hissu todella laulais nitä ns kaaleen lauluja ne laulut joita yleensä romanit laulavat ovat pitkäaikais vankien . härmän häjyjen ja muitten tsm tekemiä mitä sanoist hissu jos joku lauluijen historiasta tunteva tulis sanomaan sinulle että nuo on suomalaisten tekemiä lauluja miksi sanot niiätä kaaleen lauluiksi sano mielummin lauluja joita romanit laulavat jos esimerkiksi kuunteletten metro tyttöjen lauluja..olavi virran tapio rautavaaran ja monien muiden äänittämiä lauluja niin huomaatten että eihän nämä olekaan kaaleen lauluja

• Hissun lauluja

vois kuunnella. Asun täällä ruotsissa ja olen vähän ulkona näistä Suomen tapahtumista.
      T:Ruotsista kaalo

• näitä hissun lauluja

artturihubilla dc plussalla keskenään..sillon ei haittaa missä päin maailmaa on

• miten on pärjänyt

hän on pärjänyt paremmin kuin hyvin, ja parhaimat onnetteluni. Hän on ollut samassa aikuis koulussa kuin minäkin ja moni muu ruotsissa.

nau tauva sihkas jambela, sambela. Aikamiet eikä nuoret tiedä miten se laulu oikein menee. Mutta me vanhat olemme kuulleet niin paljon näitä lauluja,aivan pienestä asti, emme edes kävelleet vielä, Voi sanoa , että nämä oli meidän vanhojen kehtolauluja, niin on he erottavat helposti. milloin menee nuotin vierestä, ja milloin on omat sanat.

• 123123

hissulla on kaunis ääni.mielestäni enne lauloi paremmin ja niin kuin kaaleen laulut pitää laulaa.nyt vähän liian taiteellista mikä ei sovi kaaleen lauluihin.mutta ymmärrän kyllä että kun on kouluttanut ääntään että sitä oppii laulamaan oikein.onnea ja menestystä hissulle

• romani1
        123123 kirjoitti:

hissulla on kaunis ääni.mielestäni enne lauloi paremmin ja niin kuin kaaleen laulut pitää laulaa.nyt vähän liian taiteellista mikä ei sovi kaaleen lauluihin.mutta ymmärrän kyllä että kun on kouluttanut ääntään että sitä oppii laulamaan oikein.onnea ja menestystä hissulle

Tervehdys!
        Oli ilo, kun näin Hissun, palkintoa saamassa. Hissu on hyvä laulaja ja erittäin tärkeä asia. Hissussa on sitä vanhanajan tyyliä, koko olemuksessa ja käytöksessä. Onnea sinulle ja Jumalan siunasta, sinulle Hissu.
        Helge & Co

• keulapurje

onpi naartti

• kaan vela meriba
        romani1 kirjoitti:

Tervehdys!
        Oli ilo, kun näin Hissun, palkintoa saamassa. Hissu on hyvä laulaja ja erittäin tärkeä asia. Hissussa on sitä vanhanajan tyyliä, koko olemuksessa ja käytöksessä. Onnea sinulle ja Jumalan siunasta, sinulle Hissu.
        Helge & Co

"#Hissussa on sitä vanhanajan tyyliä, koko olemuksessa"

Mui hin les moolipa, se on sitä vanhan ajan tyyliä.

• keulapurje

ketä orvoa nyt tarkotat

• Onneksi olkoon Hiljalle!

Vaikka en olekaan romani, niin tykkään, että teidän musiikkinne ja vanhat laulunne perinteisesti esitettynä on parasta musiikkia mitä on. Ansaitsevat kaiken arvostuksen!

Näin Hiljan livenä Tukholmassa Suomitalolla nyt helmikuussa ja oli upea konsertti. Yleisö etupäässä keski-ikäistä ja vähän vanhempaa väkeä, mutta meinasi talo ratketa liitoksissaan kun Hiljalle taputetettiin.
      Tykkäsin Dimitri Keiskin lauluista kanssa. Hän lauloi siellä pari kaaleenlaulua ja myös itse tekemiänsä. Olisin ostanut Dimitrin levyn, jos olisi ollut myynnissä. Jäi mieleen soimaan yksi hieno kappale, oikein hittiainesta. Se pitäisi kyllä saada levytettyä ja radioon soimaan! Että kertokaa terveisiä Dimitrille, jos tunnette. Englanniksi kun lauloi, niin ei samalla tavalla kolahtanut meikäläiseen, mutta hyvää musiikkia sekin.

• tosi on

JOO ILOKSEEN KUUNTELEN hISSUN LAULAMIA ,MUSTALAIS LAULUJA OON KUULLUT NYT NÄITÄ MUITA YRITTÄJIÖITÄ NIIN VIAKSI PISTÄÄ TUHOOAVAT JA HUUTAAVAT KUN ELUKAT KUN LAULAAVAT ESIM,KEISKIN TIMI SEHÄN RAISKAA KAALEEN LAULUT HUUTAA KUN ELUKKA JA ENTÄS SITTEN TÄÄ ANETTE TUULAN TYTTÖ TYTTÖ JOIKAA KUN LAPPALAIS MUMMO KAALEEN LAULUJA ETTÄ EI TARVITSIS KOULUJA NOIN PALJONAKAAN KÄYVÄ ET HUUTAMAAN JA NUOTIN VIERESTÄÄ OPPII LAULYAA ..HYVÄ HISSU OLET AITO MUSTALAINEN ET NIIN KUN NÄÄ TEKOELVIKSET TAI TEKOANKI TALINKI YHTYESSÄ MINÄ EN RAHAANI JA KORVIANI HEIHIN TULHAIS VAIKKA ILMAN SAISI KUUNELLA

• tässä muutama näyte

• kuumaveri
        tässä muutama näyte kirjoitti:

hiukan kuumasta verestä näyte, ikävä kyllä Hissu ei pysty tähän. Suomessa on ANNELI SARI.
        nämä siskokset osavat myös laulaa

http://www.youtube.com/watch?v=CzfXs7J9s1Y&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=6jk4OAJmx9c&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=M_1g6RW8Hiw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=7SOC4fHL-30&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ms4iJE3E70k&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xeuis2Uq0GY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=s5TaCioh0C8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=arlqF3moJ3Y&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=WYmKfTE9vXo

• Kyllä
        Jumala kaikkia kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=iuAfBefMri8&feature=related

Mitä tuosta kuka mitenkii laulaa mutta dokumetti olis saanu jäähä tekemättä. On niin kurja nähä ja antaa núin alkukantanen kuva suomenkaalesta vielä ulkomaita pitkin.Ymmärrän että filmillä oli vanhaa aikaa mutta olis saanu olla pätkä vähä tätä nykyaikaakin, jän semmonen kuva että vielä ollaan tuossa samassa pisteessä. Tuntuu siltä että jokainen ratsastaa tällä kultuurilla miten tykkää.
        Eikä ne monet vanhat ihmiset varmaan tykkää nähä omia ihmisiä mitkä on jo kauan sitten kuolleita filmillä elävissä kuvissa, monia asioita olis hyvä miettiä ja osata arvostaa(ottaa huomioon muitten tunteet) eikä ajatella omaa julkisuus kuvan kiilottelua.
        Mutta kaikkihan on sallittua näköjään kun sen tekee hmm ikään kuin narvostetusti eikös vaan....

• toukolansirkku
        Kyllä kirjoitti:

Mitä tuosta kuka mitenkii laulaa mutta dokumetti olis saanu jäähä tekemättä. On niin kurja nähä ja antaa núin alkukantanen kuva suomenkaalesta vielä ulkomaita pitkin.Ymmärrän että filmillä oli vanhaa aikaa mutta olis saanu olla pätkä vähä tätä nykyaikaakin, jän semmonen kuva että vielä ollaan tuossa samassa pisteessä. Tuntuu siltä että jokainen ratsastaa tällä kultuurilla miten tykkää.
        Eikä ne monet vanhat ihmiset varmaan tykkää nähä omia ihmisiä mitkä on jo kauan sitten kuolleita filmillä elävissä kuvissa, monia asioita olis hyvä miettiä ja osata arvostaa(ottaa huomioon muitten tunteet) eikä ajatella omaa julkisuus kuvan kiilottelua.
        Mutta kaikkihan on sallittua näköjään kun sen tekee hmm ikään kuin narvostetusti eikös vaan....

Jos on niin vanhanaikanen,että ei tykkää hissun lauluista,niin luulisi,et osais kunnon vanhanajan mustalaiskielen.

• Feeralo

Hissun kappale "muistoja karpaateilta" tuli mankastani aikoinaan, kun pysäytin
      autoni parkkipaikalle johon oli kokoontunut useita kaajeen miehiä.
      Auto oli piiritetty välittömästi ja sain selittää selittämättä päästyänikin, että kuka tuo laulaja on. Hissun pehmeä ääni oli se, mikä hurmasi kuulijat ja lopulta
      siihen oli kokoontunut suuri joukko kuuntelemaa niin, että muodostui spontaani
      puistokonsertti. Ainakin tuollaiseen keski-ikäiseen ja sitä vanhempaan miespuoliseen kuulijaan laulut tuntuivat kolahtavan sydänjuuria myöten.
      Tähti on syntynyt, mutta sen tulee tuikkia oikeaan kohteeseen ja laulut
      tarkasti valikoiden.

• Savonmuan Hilima

Sain Mirkulta tämän Hiljan levyn Phurane Mirits ja oon ihastuksella kuunnellu sitä monet kerrat. Ol nimittäin ilo tavata Mirkku tässä männä viikolla. Ja sen minä sanon, jotta Mirkku on Oikee Immeinen: miellyttävä, myötätuntonen ja huumorintajunen. Hyvästi meillä juttu luisti, huasteltiin ummet ja lammet ja heitettiin huumoria välliin. Ja ulukosista seikoista vielä: Mirkku on kaunis kuin kukka, uppeet värit ja hiukset, kauniit kasvot ja sorja vartalo.

En tiijjä, ootko Mirkku "kuulolla" nyt kun oot siellä reissussa, mutta vielä kerran Suurkiitokset tuomisistas ja terveiset miellyttävälle ystävälles Mirandalle ja suloselle tyttärelles. Oon lähössä mökille pyhänseuvvuks kohentelemmaan juhannukseks paikkoja. Toivotan hyviä korvasiensualiita!

T. Hilima

• lahen kaaleita

voiko joku suomentaa näitä tekstejä mulle ymmärrän kaaleen kielestä vaa muutaman sanan vaikka itte oon osittain mutta mun vanhemmat ei elä kaaleitten elämää ni mulle ei olla voitu opettaa..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe