Liittyen tähän aiheeseen lähiverkoista, jatkan keskustelua täällä koska liittyy yleensä elektroniikkaan ja sähköön:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4000000000000033&posting=22000000041782354
Eli tuo maapotentiaalien ero, eikös se ole niin että periaatteesssa lähiverkko, käytettäessä suojattua kaapelia esim. Cat6 S/FTP, pitäisi maadoittaa lähimpänä potentiaalikiskoa ja tässä tapauksessa näin kun puhutaa siis omakotitalon yksityisasunnon lähiverkosta ja sen maadoituksesta?
Tuo mittaus lienee digitaalisella yleismittarilla suht helppo tehdä itsekin? Sikäli että on pääsy erääseen antennilaitteiden maadoitusjohtoon joka vie suoraan potentiaalintasauskiskoon ja koska se on lähellä sähkötaulua josta tulee antennikeskukseen maadoitettu pistorasia niin siitä saa toisen verrokkikohteen jolloin noita kahta voi verrata, siis pistorasian maadoitus ja antennivahvistimen maadoitusjohdin. Tuo antennivahvistimen maadoitusjohto on 4 mm2 paksuista ke-vi MK johdinta.
Maapotentiaalista
9
2896
Vastaukset
- ???...
Yleensä heikkovirtakaapelit joissa metalli tai foliovaippa ja joissa kaapeleissa kulkee analoogista tai digitaalista signaalia maadoitetaan vain toisesta päästä. Tällöin ei synny maapotenttiaalieroista johtuvia virtasilmukoita jotka aiheuttavat häiriöitä signaaliin.
Mitä sitten tulee verkkokaapeliin jossa on RJ45 liittimet, niin tietääkseni siinä ei ole kaapelin suojavaippa kytkettynä mihinkään. Eikä suojavaipallisesa CAT kaapelissa tietääkseni ole vaipan lankaa jonka voi liittää RJ45 liittimeen.
Verkkokaapelissa kulkee Rx /Rx- ja Tx /Tx- signaalit.
Joten maadoituksista ei kannata välittää. Tökkää vain liittimet sinne míhin sopii.- että maadoitus
noissa lähiverkkokaapeleissa tehdään vain toisesta päästä, niin ettei sitä mulle tarvi kertoa. Ja kyllä noissa suojatuissa Cat kaapeleissa ON säie jonka voi liittää maadoitukseen, se on paljas säie joka liitetään johonkin maakohtaan.
Myös itse liittimissä on mahdollisuus maadoitukseen mutta vaatii suojatut liittimet. Se maadoitus itse liittimessä on tehty niin että erityiset suojatut liittimet, ne kyllä huomaa siitä että liittimessä on erityiset metalliset kohdat jotka puuttuu normaaleista RJ45-liittimistä.
Eli se mihin mä tarvitsen tietoa on että voiko tuon maadoittaa juuri tuohon samaan antennivahvistimen maadoitukseen koska se on suorassa kytkyssä potentiaalikiskoon? - kuvia todisteeksi
siitä että en todellakaan puhu skeidaa:
Suojattu RJ45, huomaa tuo metalli:
http://www.altex.com/Assets/ProductImages/Standard/32-2098UL.jpg
ja tässä suojattu Cat5e kaapeli, huomaa folio ja erillinen maadoitussäie:
http://www.global-b2b-network.com/direct/dbimage/50021864/CAT_5E_SFTP_LAN_Cable.jpg - jouman
että maadoitus kirjoitti:
noissa lähiverkkokaapeleissa tehdään vain toisesta päästä, niin ettei sitä mulle tarvi kertoa. Ja kyllä noissa suojatuissa Cat kaapeleissa ON säie jonka voi liittää maadoitukseen, se on paljas säie joka liitetään johonkin maakohtaan.
Myös itse liittimissä on mahdollisuus maadoitukseen mutta vaatii suojatut liittimet. Se maadoitus itse liittimessä on tehty niin että erityiset suojatut liittimet, ne kyllä huomaa siitä että liittimessä on erityiset metalliset kohdat jotka puuttuu normaaleista RJ45-liittimistä.
Eli se mihin mä tarvitsen tietoa on että voiko tuon maadoittaa juuri tuohon samaan antennivahvistimen maadoitukseen koska se on suorassa kytkyssä potentiaalikiskoon?Eix ois nopeempaa googlettaa itse, kuin laittaa tänne kysymys ja odottaa, että toiset googlettaa?
- ap.
jouman kirjoitti:
Eix ois nopeempaa googlettaa itse, kuin laittaa tänne kysymys ja odottaa, että toiset googlettaa?
Olen googlettanut kyllä ja yleensä teenkin ensin niin ennenkuin alan kyselemään täältä vittuilufoorumilta ihmisiltä jotka A. vittuilee tai B. kertoo asioita jotka jo entuudestaan tiedän..niin että kiitos vaan vinkistäsi!!!!
- ??..
kuvia todisteeksi kirjoitti:
siitä että en todellakaan puhu skeidaa:
Suojattu RJ45, huomaa tuo metalli:
http://www.altex.com/Assets/ProductImages/Standard/32-2098UL.jpg
ja tässä suojattu Cat5e kaapeli, huomaa folio ja erillinen maadoitussäie:
http://www.global-b2b-network.com/direct/dbimage/50021864/CAT_5E_SFTP_LAN_Cable.jpgVaikeeta mitään sanoa kun ei ole tietoo. Ukkosjohtoon en koplais. Enkä asuis sekuntiakaan talossa jossa ukkosjohto kulkee talon sisällä.
Tuolla tietotekniikka/verkot-osastolla saattais olla as.tuntijoita. - ap.
??.. kirjoitti:
Vaikeeta mitään sanoa kun ei ole tietoo. Ukkosjohtoon en koplais. Enkä asuis sekuntiakaan talossa jossa ukkosjohto kulkee talon sisällä.
Tuolla tietotekniikka/verkot-osastolla saattais olla as.tuntijoita.Se on antennivahvistimen maadoitusjohto joka on kytketty potentiaalintasauskiskoon!
Sitäpaitsi jos tolle linjalle lähdetään, niin onhan sähkötaulussakin sitten samanlainen "ukkosjohto", siitähän menee oma maadoitusjohtonsa talon varsinaiseen sähkökeskukseen ja potentiaalin tasauskiskoon.
Kyllä se varsinainen ukkosenjohdatinjohto kulkee ihan muualla kuin huoneistossa, tai jos ihan tarkkoja ollaan niin talon sisällä kyllä, miten ihmeessä muuten saadaan esim. antennimasto johdatettua maahan jos sitä piuhaa ei voi talon sisällä kuljettaa, se vaan ei kulje huoneistossa.
Olen jo koittanut tietokone/verkot-puolelta, eikä sielläkään tunnu experttejä olevan. - ??...
ap. kirjoitti:
Se on antennivahvistimen maadoitusjohto joka on kytketty potentiaalintasauskiskoon!
Sitäpaitsi jos tolle linjalle lähdetään, niin onhan sähkötaulussakin sitten samanlainen "ukkosjohto", siitähän menee oma maadoitusjohtonsa talon varsinaiseen sähkökeskukseen ja potentiaalin tasauskiskoon.
Kyllä se varsinainen ukkosenjohdatinjohto kulkee ihan muualla kuin huoneistossa, tai jos ihan tarkkoja ollaan niin talon sisällä kyllä, miten ihmeessä muuten saadaan esim. antennimasto johdatettua maahan jos sitä piuhaa ei voi talon sisällä kuljettaa, se vaan ei kulje huoneistossa.
Olen jo koittanut tietokone/verkot-puolelta, eikä sielläkään tunnu experttejä olevan.4mm2 cu. Laita kuule oikeaoppinen ukkosenjohdatin ennenkuin talosi palaa tuhkakasaksi. Minulla on antennimasto maadoitettu 16mm2 cu-johdolla talon ulkopuolella. Tulee ulkoseinässä alas 10cm kohokiinnikkeitten varassa. Maassa johtoa on 20m jonka päässä iso rosterilevy. Lisäksi liitetty talon käyttömaadoitukseen. Tietenkin talon ulkopuolella. Sinulla on nyt salaman kulkutie: Antenni-antennijohdon vaippa-antennivahvistin-4mm2 cu talon sisällä-maa.
http://www.digitv.fi/binary.asp?path=1;2997;8218;7637;7955 - ap.
??... kirjoitti:
4mm2 cu. Laita kuule oikeaoppinen ukkosenjohdatin ennenkuin talosi palaa tuhkakasaksi. Minulla on antennimasto maadoitettu 16mm2 cu-johdolla talon ulkopuolella. Tulee ulkoseinässä alas 10cm kohokiinnikkeitten varassa. Maassa johtoa on 20m jonka päässä iso rosterilevy. Lisäksi liitetty talon käyttömaadoitukseen. Tietenkin talon ulkopuolella. Sinulla on nyt salaman kulkutie: Antenni-antennijohdon vaippa-antennivahvistin-4mm2 cu talon sisällä-maa.
http://www.digitv.fi/binary.asp?path=1;2997;8218;7637;7955Mähän sanoin että tuo piuha millä antennivahvistin on maadoitettu EI ole se ukkosenjohdatinkaapeli eli ei ole mikään antennimaston maadoitus!
Meidän talossa on OMA PIUHA SITÄ VARTEN! Tuo 4 mm2 piuha on JÄLKIKÄTEEN ASENNETTU VUOSIKYMMENIÄ TALON RAKENTAMISEN JÄLKEEN KOSKA SITÄ TARVITTIIN ANTENNIVAHVISTIMEN MAADOITUKSEEN! Koska meillä uusittiin antennivahvistinlaitteet, siksi!
Joten äläpä jauha paskaa kun et tiedä kokonaistilannetta. Masto on alunpitäen maadoitettu ja varmasti paksummalla piuhalla eikä se, siis maston maadoitus eli toisin sanoen ukkosjohdin, todellakaan kulje huoneistoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14811017
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485403Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p414215Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352674Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1011588Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?751445Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311396