Niin, eli saako työkkäristä työmarkkinatukea muka, jos ei ole missään työharjoittelussa,tai kurssilla? Eli eikö työmarkkinatuen saaminen edellytä mitään?
Kun minulla ongelmana tuo että en saa liitosta mitään kun en ole 10kk ollut vielä töissä.. Ja mietin että mitä tukea saan, ja aiemmin sain selville että olen oikeutettu työmarkkinatukeen, mutta olen käsittänyt että työmarkkinatukea saadakseen pitäis olla työharjoittelussa?
työmarkkinatuki
10
2702
Vastaukset
- puuppis
Eli, mä kyllä voisin jo mennä kelaan ku oon ihan pihalla asioista :D mutta kyselen nyt aikani kuluksi jos joku osaisi vastata.
Mutta;
Miten työmarkkinatuen asumistuen kanssa pitää menetellä,jos tulot muuttuu joka kk? Kun saan palkkaa noiden tukien lisäksi,mut joka kk eripalkan,en siis mitää vakiopalkkaa.. periikö kela sitten jossain vaiheessa takaisin,jos on maksanut enemmän tukia kun ois pitänyt joinain kuukausina, palkkaani nähden? Ja kuin nopeesti se perii ne takasin? Vuoden lopussako aina?
Ja sitten sellainen, et jos saan työmarkkinatukea, ja mun tilille laitetaan rahaa (siis yksityinen henkilö) Niin vaikuttaako se työmarkkinatuen suuruuteen? Eli vaikuttaako kaikki tilille laitetut rahat työmarkkinatukeen?
kiitos jo etukäteen kaikille jotka vastaavat:)- **************'
Kelaan on turha mennä, jos et ole ilmoittautunut työkkärissä kokoaikatyönhakijaksi. Siis ensin työkkäriin.
Koska ilmeisesti olet osa-aikatyössä, niin mahdollinen työmarkkinatuki maksetaan soviteltuna. Tuo tarkoittaa sitä, että karkeasti ottaen jokainen ansaitsemasi euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä.
Olet ilmeisesti epäsäännöllisessä osa-aikatyössä. Tuollaisessa tilanteessa Kela arvioi kalenterivuoden tulot ja sitten vuositarkistuksen yhteydessä korjaa tilanteen ja perii sitten takaisin, jos takaisinperittävää on.
''Ja sitten sellainen, et jos saan työmarkkinatukea, ja mun tilille laitetaan rahaa (siis yksityinen henkilö) Niin vaikuttaako se työmarkkinatuen suuruuteen? Eli vaikuttaako kaikki tilille laitetut rahat työmarkkinatukeen?''
Ei. Vain ansio- ja pääomatulot vaikuttavat työmarkinatukea vähentävästi. Toimeentulotuki on eri asia, siihen vaikuttavat ihan kaikki tilillä näkyvät panot.
Edellä olevassa vastauksessani totesin, että työssäolot vähentävät mahdollista odotusaikaa. Työssäolon on oltava kuitenkin sellaista, että työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko, jotta vähentäisi. - laitosta vielä..
**************' kirjoitti:
Kelaan on turha mennä, jos et ole ilmoittautunut työkkärissä kokoaikatyönhakijaksi. Siis ensin työkkäriin.
Koska ilmeisesti olet osa-aikatyössä, niin mahdollinen työmarkkinatuki maksetaan soviteltuna. Tuo tarkoittaa sitä, että karkeasti ottaen jokainen ansaitsemasi euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä.
Olet ilmeisesti epäsäännöllisessä osa-aikatyössä. Tuollaisessa tilanteessa Kela arvioi kalenterivuoden tulot ja sitten vuositarkistuksen yhteydessä korjaa tilanteen ja perii sitten takaisin, jos takaisinperittävää on.
''Ja sitten sellainen, et jos saan työmarkkinatukea, ja mun tilille laitetaan rahaa (siis yksityinen henkilö) Niin vaikuttaako se työmarkkinatuen suuruuteen? Eli vaikuttaako kaikki tilille laitetut rahat työmarkkinatukeen?''
Ei. Vain ansio- ja pääomatulot vaikuttavat työmarkinatukea vähentävästi. Toimeentulotuki on eri asia, siihen vaikuttavat ihan kaikki tilillä näkyvät panot.
Edellä olevassa vastauksessani totesin, että työssäolot vähentävät mahdollista odotusaikaa. Työssäolon on oltava kuitenkin sellaista, että työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko, jotta vähentäisi.Olisi hyvä kuitenkin, että pystyt todistamaan, ettei tulo ole pimeää palkkaam mistään, verottajalle kun kaikki tieto menee. Tarkista myös ettei saamasi avustus ylitä lahjaverorajaa, jos niin isoja summia saat. Jos vaikka vanhempasi tai mummosi laittaa sinulle rahaa, kannattaa tilisiirtoon kirjoittaa esim. synttärilahja tms.
- Tietyin ehdoin...
Ensinnäkin sinun tulee kirjoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.
Työkkärin kanssa tulee laadittavaksi työnhakusuunnitelma. Sen kanssa kannattaa olla sitten tarkkana, mitä allekirjoittaa.
Jos olet alle 25-v ja ammattikouluttamaton, niin sitten edellytetään, että olet hakeutunut yhteishaussa riittävän moneen koulutukseen. Jos et ole hakenut, niin sitten tulee alkajaisiksi 5 kk:n rangaistustyössäoloehto ja sen eliminoimiseksi täytyy sitten saada joko työtä tai mennä työkkärin toimenpiteeseen, joka voi olla esim. palkatonta työharjoittelua, miltä ajalta kyllä saa sitten työmarkkinatukea.
Jos olet 25-v täyttänyt, niin sinulla ei ole enää kouluttautumispakkoa. Ja em. ei koske silloin sinua ja olet mahdollisen odotusajan ja viikon omavastuuajan jälkeen oikeutettu työmarkkinatukeen.
Ymmärsin niin, että olet ollut työssä. Jos sinulta löytyy viimeisen kahden vuoden ajalta työssäoloa väh. 5 kk, niin vältät odotusajan. Jos löytyy vähemmän, niin 5 kk - työssäoloaika on sitten odotusajan pituus. Odotusajalta ei saa työmarkkinatukea ellei ole jossakin työkkärin toimenpiteessä, kuten työharjoittelussa.
Sitten jos olet eronnut työstä tai jos olet alle 25-v ja olet eronnut koulutuksesta, on mutkia matkassa, mutta jos noin on, palataan asiaan.- puuppis
Kiitos,kiitos vastauksesta :)
Eli mun tilanne on se, että olen siis kirjoittautunut jo työttömäksi työnhakijaksi. Pitäisi viel käydä työkkärissä ilmottautumassa ja tekemässä just toi työnhakusuunnitelma, ja sen olen menossa alkuviikosta tekemään.
Sitten, olen kyllä alle 25-vuotias,ja ammattikouluttamaton, mutta hain yhteishaussa 5 eri paikkaan kouluun. Ja työssä olen ollut juuri 8kk ja työsuhde siis päättyi eilen, ja parhaillaan olen kirjoilla toisessakin firmassa,mutta se on keikkatyötä ja ansaitsen n.200€ kk, eli sillä en tule toimeen valitettavasti.
Mietin näitä tukiasioita vaan kun pahasti näyttää siltä etten saa uutta työtä vielä,ja jollain pitäisi toimeenkin tulla..
ja en siis ole itse eronnut työstä,enkä kieltäytynyt mistään kursseista joten karenssia ei pitäisi kyl olla. - *************
puuppis kirjoitti:
Kiitos,kiitos vastauksesta :)
Eli mun tilanne on se, että olen siis kirjoittautunut jo työttömäksi työnhakijaksi. Pitäisi viel käydä työkkärissä ilmottautumassa ja tekemässä just toi työnhakusuunnitelma, ja sen olen menossa alkuviikosta tekemään.
Sitten, olen kyllä alle 25-vuotias,ja ammattikouluttamaton, mutta hain yhteishaussa 5 eri paikkaan kouluun. Ja työssä olen ollut juuri 8kk ja työsuhde siis päättyi eilen, ja parhaillaan olen kirjoilla toisessakin firmassa,mutta se on keikkatyötä ja ansaitsen n.200€ kk, eli sillä en tule toimeen valitettavasti.
Mietin näitä tukiasioita vaan kun pahasti näyttää siltä etten saa uutta työtä vielä,ja jollain pitäisi toimeenkin tulla..
ja en siis ole itse eronnut työstä,enkä kieltäytynyt mistään kursseista joten karenssia ei pitäisi kyl olla.Koska sinulla on noin paljon työssäoloa, ei mitään odotusaikaa tule. Koska olet myös hakenut yhteishaussa, niin saat työmarkkinatukea viikon omavastuuajan jälkeen. Työmarkkinatuen saat siis soviteltuna.
Sinulta puuttu ilmeisesti vain muutama viikko työssäoloa, jotta saisit päivärahaa. Yritä siis saada vielä parin kuukauden edestä sellaisia työviikkoja, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. - puuppis
************* kirjoitti:
Koska sinulla on noin paljon työssäoloa, ei mitään odotusaikaa tule. Koska olet myös hakenut yhteishaussa, niin saat työmarkkinatukea viikon omavastuuajan jälkeen. Työmarkkinatuen saat siis soviteltuna.
Sinulta puuttu ilmeisesti vain muutama viikko työssäoloa, jotta saisit päivärahaa. Yritä siis saada vielä parin kuukauden edestä sellaisia työviikkoja, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko.Tiedän itsekin,ja arvaa ketuttaako kun ei olis tarvinnut kuin 8vko olla enemmän töissä niin saisin liiton rahat. kuulun siis pam:iin.
Mutta, haen nyt parhaillaan uutta työtä, just edes siksi aikaa et saisin tuon 8 vko täyteen tolla minimitunti määrällä viikossa, niin sit vois hetkeks huokasta helpotuksesta jos näyttää ettei työ jatku, kun sais ainakin liitosta työttömyyskorvauksen.
Mutta, kiitos paljon vastauksista :) Menempä huomenna siis kelaan ja työkkäriin.. on tää paperisota melkoista hommaa noiden virastojen kanssa, oon aivan pihalla kaikesta. ja niil ei tunnu siel virastoissa olevan aikaa neuvoa. - Työkkäri...
puuppis kirjoitti:
Tiedän itsekin,ja arvaa ketuttaako kun ei olis tarvinnut kuin 8vko olla enemmän töissä niin saisin liiton rahat. kuulun siis pam:iin.
Mutta, haen nyt parhaillaan uutta työtä, just edes siksi aikaa et saisin tuon 8 vko täyteen tolla minimitunti määrällä viikossa, niin sit vois hetkeks huokasta helpotuksesta jos näyttää ettei työ jatku, kun sais ainakin liitosta työttömyyskorvauksen.
Mutta, kiitos paljon vastauksista :) Menempä huomenna siis kelaan ja työkkäriin.. on tää paperisota melkoista hommaa noiden virastojen kanssa, oon aivan pihalla kaikesta. ja niil ei tunnu siel virastoissa olevan aikaa neuvoa.Ensimmäisen hakemuksen Kelaan voit laittaa vasta, kun olet ollut vähintään kaksi viikkoa työkkärissä työttömänä työnhakijana.
- puuppis
Työkkäri... kirjoitti:
Ensimmäisen hakemuksen Kelaan voit laittaa vasta, kun olet ollut vähintään kaksi viikkoa työkkärissä työttömänä työnhakijana.
oon onneksi laittanut tuon työnhaun voimaan jo 23.2. mut vaikuttaako se että mun työsuhde päättyi oikeesti vasta eilen? Eli olenko mä vasta nyt tästä päivästä lähtien työtön työnhakija? vai huomioiko ne mut työttömänä työnhakijana tosta 23 päivästä lähtien?
prkl ku on vaikeeta :D - Työnhakija***
puuppis kirjoitti:
oon onneksi laittanut tuon työnhaun voimaan jo 23.2. mut vaikuttaako se että mun työsuhde päättyi oikeesti vasta eilen? Eli olenko mä vasta nyt tästä päivästä lähtien työtön työnhakija? vai huomioiko ne mut työttömänä työnhakijana tosta 23 päivästä lähtien?
prkl ku on vaikeeta :DPäättyikö kokoaikatyösuhteesi vasta eilen? Jos, niin olet vasta maanantaista lähtien työtön työnhakija. Tosin tuokin täytyy varmistaa sitten työkkärissä viikon sisään, mikä tulee tietysti varmistetuksi, kun menet tekemään työnhakusuunnitelmaasi.
Ennen allekirjoittamista lue ajatuksella työnhakusuunnitelmasi. Muista, että työnhakusuunnitelman teko on sinun ja työvoimavirkailijan yhteistyötä, ei virkailijan yksipuolista hommaa, vaikka moni on sen niin mieltänytkin.
Osa-aikatyöntekijänä voit olla työtön työnhakija.
Siis vasta kokoaikatyösuhteen päättymisestä lukien lasketaan tuo parin viikon jakso, minkä jälkeen vasta voi Kelaan laittaa ensimmäisen työmarkkinatukihakemuksen.
Tosin, kun olet työssä ja saat soviteltua, sinulle maksetaan joko neljän viikon jaksoissa tai kalenterikuukausittain riippuen palkkajaksoistasi. Ensimmäinen hakemus kannattaa kuitenkin laittaa jo parin viikon päästä, vaikkei vielä mitään maksettaisikaan, koska ensimmäisen hakemuksen käsittely kestää aina pitkään. Tuleepahan kuitenkin omavastuuaika vahvistetuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996064
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963045Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282843Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262105Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774