Tästä aiheesta näyttää nyt olevan muitakin ketjuja jo auki, mutta avaan nyt uuden ketjun omasta tarinastani.
Eli, asun avoliitossa mieheni kanssa joten meillä siis on eri sukunimet. Ja jos naimisiin menemme joskus niin EHDOTTOMASTI pidän oman sukunimeni, mutta lapsen nimestä ehkä saattaa tulla ongelmia.
Minulla on hyvin yleinen sukunimi ja miehelläni taas harvinainen sukunimi joten sillä perusteella hän ainakin on sanonut että haluaisi lapselle hänen sukunimensä. Mutta minä taas äitinä haluaisin lapselle minun nimeni, koska mielestäni minulla on siihen oikeus. Joudunhan minä kantamaan 9 kk ja synnyttämään, imettämään, yms. Joten kyllä mielestäni "palkka kuuluu saada minun tililleni."
On mieheni toki jossain vaiheessa sitten sanonut että kai hänen täytyy antaa sitten periksi koska minä olen lapsen äiti. Pelkään vain että hän sitten loppuviimein lähtee lätkimään jos ei lapselle anneta hänen nimeään. Mutta miksi naisen pitäisi alistua siihen että mies "saa palkan" vaikka nainen tekee kaiken työn?
Omia kokemuksia, kommentteja, mielipiteitä?
Sukunimestä
7
361
Vastaukset
- eri sukunimet
vauva saa sinun sukunimesi automaattisesti. Minusta asiassa ei ole mitään keskustelemista. Eri asia olisi, jos olisitte naimisissa ja erisukunimisiä.
- ginuski**
Tuolla asenteellasi "Joten kyllä mielestäni palkka kuuluu saada minun tililleni" olet pian yh-äiti. Onnistunut parisuhde ei ole kilpailua vaan kompromisseja, puolin ja toisin.
Parisuhteessa ja lapsen saamisessa on paljon muuta, tärkempäää kuin se, että kenelle kuuluu _palkaksi_ lapsen nimeäminen omalle nimelleen. . - .................
Meidän tytöllä isän sukunimi vaikka avoliitossa oltiinkin ja molemmilla omat sukunimet. Nyt ollaan jo erottu,mutta edelleenkään ei ole minua haitannut,että tytöllä on isän sukunimi. Itsellänikin on isäni sukunimi eikä äidin.
- Cio
Meillä mennään ihan niin, että lapsella isänsä sukunimi. Itsellä on harvinainen sukunimi, kun taas ukolla on yleinen. En vaan halua että hänellä on sama nimi, saanut itsekkin kuulla siitä niin eskarissa kun ylä-asteella. Sitä paitsi tytön nimeen sointuukin paremmin ukon nimi kuin oma.
ja yhtään ei haittaa :)
että lapsi saa isänsä sukunimen, vaikka avoliitossa ja erinimillä vielä esikoisen syntyessä oltiinkin. Itsekin tosin vaihdoin oman nimeni naimisiin mennessämme eli nykyään olemme koko perhe samannimisiä. Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoikin on itsellänikin ollut isäni sukunimi. Ehkäpä se siksikin oli itselleni niin luontevaa, että lapselle tulee isän nimi.
- lapseen :
yritä kaikkesi, että mies tunsisi olevansa kolmas pyörä
- riit.
"Pelkään vain että hän sitten loppuviimein lähtee lätkimään jos ei lapselle anneta hänen nimeään."
Jos mies vaikuttaa siltä, että lähtee lätkimään ja jättää lapsensa ja lapsensa äidin vain sen takia että lapsi ei saa hänen sukunimeään, niin kannattaa varmaan harkita toisenkin kerran kannattaako miehen kanssa jälkikasvua edes suunnitella.
Muutenkin hiukan erikoiselta vaikuttaa tuo ajattelutapa "palkasta" ja työn tekemisestä. Eiköhän lapsen kanssa kuitenkin palkitsevia ole ihan muut asiat kuin se, kumpi lapsen lopulta saa "nimiinsä".
Muutenhan tämä asia jakaa mielipiteitä, ja kummatkin tavat ovat mielestäni hyviä, ja kumpaakaan vaihtoehtoa tuskin ihmetellään mitenkään. Itse asun avoliitossa ja minulle on luonnollista että lapsi saa miehen sukunimen, toisille niin että sukunimi on sama kuin äidillä. Jos vain sopuun pääsette niin asialla tuskin ei kannata sen enempää päätään vaivata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754