Kaikilla oltava oma huone?

äiti.......

Onko nykyään niin, että kaikilla lapsilla on oltava kunnollinen OMA huone?

Meillä kaksi lasta, 3h k, emmekä haluaisi muuttaa tästä mihinkään. Paikka on hyvä, koulut ja muut lähellä jne. Mutta nyt alkaa olla niin, että "kaikilla kavereillakin on omat huoneet". Olemme ajatelleet kompromissia, että annamme tilavamman makkarin yhteiseen käyttöön heille ja jaamme sen jotenkin huonekaluilla, tai sitten rakennetaan siihen kevyt väliseinä ja mahdollisesti liukuovikin.
Molemmille mahtuu sängyt ja työpöydät omalle puolelleen ja olisi näin oma rauha. Tilaa on n.6neliötä/puoli.

Miltä kuulostaa, käykö tälläinen järjestely "omista huoneista" vai olisiko pakko olla "kunnolliset" huoneet?

15

3054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

      kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä. Mulla oli aikoinaan siskoni kanssa jaettu huone ja niin on monilla vieläkin. Jos toiselle tuli kavereita yökylään, toinen nukkui sen yön olohuoneen sohvalla. Varsinkin vanhemmissa asunnoissa on usein niin isot huoneet ettei jokaiselle lapselle omaa raaski antaa.

    • Mietis nyt

      Sun talos, sun lapses, sun elämäs. Mikä ihme juttu tää nyt on? ...Saanko laittaa huomenna päälleni tuon punaisen paidan kun niin kovasti mieli tekisi vaikka mulla onkin siniset housut...? Ei, ei näitä juttuja tänne palstalle.

      Isoisäni asui 1h k omakotitalossa 8 sisaruksensa kanssa. Lattia oli öisin täynnä patjaa jopa keittiössä. Ja ihan hyviä ihmisiä sielläkin kasvoi.

      Hullu se on joka tekee mitä naapurikin tekee koska niin nyt vaan pitää tehdä.

      • alkuperäinen..

        Saahan täältä kysyä mielipiteitä muilta, vai eikö?

        Tuli vaan sellainen olo,että ollaanko huonoja vanhempia, jos jaamme lapsillemme vähän päälle 10 neliöisen makkarin kahteen osaan.

        Nimittäin juttelin erään tuttavani kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että alle 8neliöistä huonetta ei lapsella "voi olla", lapsella ei silloin ole tilaa kehittyä ja kasvaa itsenäiseksi(mitä ihmettä :D). heilläkin on kuulema kaikki makkarit yli 8 neliötä ja lässynlässynlää. En vaan tiennyt, että on joku neliömäärä, mikä määrää, kuinka häiriintyneitä lapsista kasvaa.. ;)

        Miten muilla pienikotisilla on nämä asiat järjestetty?


      • asuu ahtaasti

        Olisivat laajentaneet taloaan, siihen aikaan ei rakennuslupia tarvittu. Ilmeisesti voimavarat käytettiin panemiseen, kun niin monta lasta oli.


      • SaskiaG
        asuu ahtaasti kirjoitti:

        Olisivat laajentaneet taloaan, siihen aikaan ei rakennuslupia tarvittu. Ilmeisesti voimavarat käytettiin panemiseen, kun niin monta lasta oli.

        Tunnen ihan täysjärkisiä aikuisia jotka ovat jakaneet lapsina huoneen sisarustensa kanssa, ei siinä mitään vikaa ole.

        Kuulostaa ihan järkevältä tuo huoneen jakaminen kalusteilla, toiset lapset kaipaavat enemmän omaa tilaa kuin toiset.

        BTW suurin osaa maapallon ihmisistä jakaa huoneen koko perheen, ei vain sisarustensa kanssa.

        .


      • vähän
        SaskiaG kirjoitti:

        Tunnen ihan täysjärkisiä aikuisia jotka ovat jakaneet lapsina huoneen sisarustensa kanssa, ei siinä mitään vikaa ole.

        Kuulostaa ihan järkevältä tuo huoneen jakaminen kalusteilla, toiset lapset kaipaavat enemmän omaa tilaa kuin toiset.

        BTW suurin osaa maapallon ihmisistä jakaa huoneen koko perheen, ei vain sisarustensa kanssa.

        .

        Joo mutta kahdeksan lasta, ja yksi huone, haloo!!! Olis tehny vaikkapa neljä lasta ja yhden huoneen lisää. Ja tiedätkö, kaikki maailmassa ei käy koulua, joten lopetetaan peruskoulu!


      • on annettu lasten käyttöön
        alkuperäinen.. kirjoitti:

        Saahan täältä kysyä mielipiteitä muilta, vai eikö?

        Tuli vaan sellainen olo,että ollaanko huonoja vanhempia, jos jaamme lapsillemme vähän päälle 10 neliöisen makkarin kahteen osaan.

        Nimittäin juttelin erään tuttavani kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että alle 8neliöistä huonetta ei lapsella "voi olla", lapsella ei silloin ole tilaa kehittyä ja kasvaa itsenäiseksi(mitä ihmettä :D). heilläkin on kuulema kaikki makkarit yli 8 neliötä ja lässynlässynlää. En vaan tiennyt, että on joku neliömäärä, mikä määrää, kuinka häiriintyneitä lapsista kasvaa.. ;)

        Miten muilla pienikotisilla on nämä asiat järjestetty?

        Itsellemme olemme rakentaneet keittiön ruokailualkovista makuualvin. Alkoviin mahtuu parisänky ja yksi yöpöytä. Alkovi avautuu olohuonesseen. Keittiöön eli nykyiseen keittokomeroon kuljetaan eteisen kautta. Olohuone on työhune/ruokailuhuone. Asumme 83:n neliömetrin kolmiossa.

        Mieti voisitteko rakenta itsellen makuualkovin esim olohuoneeseen, niin lapsenne voisivat saada omat huoneet.


    • mie vaan..

      meillä alaluokilla oli isommat kaksi samassa huoneessa ja se oli huonekaluilla jaettu kahteen osaan. Känää oli vaihtelevasti ja jotain musaahan ei pystynyt silloisilla laitteill akuuntelemaan oikeastaan lainkaan ellei kumpaakin miellyttänyt. Toisin on nyt kun musa ei kuulu kun on mp:t yms jutut.

      Asunnon vaihdon aikaan asuttiin niin, että kaksi lasta oli samassa huoneessa ja kun toisessa oli tyttö j apoika ja ikäeroa viitisen vuotta niin ei siitä mitään tullut! Pienemmän lelut raahattiin meidän makkariin ja se vain nukkui veljensä kanssa.

      Kun nykyinen talomme valmistui niin havahduimme sellaiseen tosiasiaan, että monilapsisessa perheessä huoneet yleensä jaettiin eli meistä tuli äkkiä "rikkaita" kun lapsilla oli omat huoneet. Kahden ja kolmenkin lapsen kanssa omat huoneet on aika vakio varsinkin kun siirrytään yläkoulun puolelle.

      Joainen kai kuitenkin tekee ratkaisunsa itse. Meillä tämä oli elämänlaatuasia ja kotirauhaakin. Ja pakko sanoa, että ei ole kaduttu kertaakaan!

    • MaryLee ...

      Meilla on olohuoneessa koko perheen kunnollinen ja tilava tyopoyta.

      Siihen mahtuu tarpeelliset koulutarvikkeet ja tietokone sulassa sovussa. On sen verran iso, etta muksut voivat vaikka samaan aikaan tehda laksyja, omilla tuoleillaan.

      Useimmiten koululaiset kuitenkin suosivat keittion poytaa laksyjen tekemispaikkana. Eli ala suotta kuluta arvokkaita makuuhuonenelioita, siihen etta siella on koristeena kummallakin tyopoyta.

      Kunnolliset sangyt ja yopoyta seka jokin seinaan kiinnitettava taso on ihan riittava huonesisustus nuorelle.

      Kaykaa IKEA ssa katselemassa erilaisia vaihtoehtoja ja ei kaikilla todellakaan ole nykyaankaan omia huoneita, ainakaan jos asuu kaupungin keskustassa jugendkivitalossa.

    • oikeassa..

      Paniostakaa jaetussa huoneessa uusiin huonekaluihin. Esim Ikeasta saa hyvää mallia miten pieni huone on sisustettu. seinillä ylhäällä paljon hyllyjä yms jolloin lattiatila jää avonaiseksi. samoin kaffityöpöytä seinään säästää tilaa. Ei mitään yöpöytiä vaan seinälle hylly yöpöydän tavaroille. Silloin jos sisustatte fiksusti myös pieni tila näyttää ja tuntuu suuremmalta.

      Itse asumme isossa talossa joten tuota ongelmaa ei ole mutta haluan itsekin sisustaa huoneet niin että ne tuntuu avarilta.

      Minusta eiu tarvitse olla omaa huonetta jos kukkaro ei sitä kestä mutta jos kestää miksi ei hankkisi hieman ilaa enemmän..:) Se on teidän valinta..

    • kaikilla oo

      Tuo "kun kaikilla muillakin on" on semmonen lause, jota saat kuunnella vuosia asiassa kuin asiassa. Kaikki muut saa aina merkkivaatteita, kaikki muut pääsee kotibileisiin, kaikilla muilla on uusi kännykkä, kaikki muut saa olla ulkona niin kauan ku haluaa - onhan näitä ja lisää tulee koko ajan. Hyvä vastaus on "jaa, ei maha mittään" - ja hymy päälle:)
      Lapset ei kärsi yhteisessä huoneessa mistään, vähän enemmän voivat nahistella keskenään kuin itekseen. Jonkinlainen oma reviiri on hyvä olla, oma sänky, oma kaappi tms. johon muilla ei ole ilman lupaa asiaa. Yhteistä huonetta sisustaessa ei liikaa tavaraa, ettei tunnu ahtaalta.

      Itelläni on neljä lasta, yksi heistä tyttö. Kouluikään olivat kaikki samassa huoneessa. oli helpompi hoitaa nukkumaanmenohommat. Isompana kaksi sai oman huoneen ja kaksi veljestä jakoi, eikä traumoja jäänyt kellekään. Ovat nyt aikuisenakin läheisiä ja lämpimissä väleissä.

      Luovuutta peliin ja uskoa omaan itseensä, maalaisjärjellä pärjää ja valta on vanhemmilla, taisit jo ittekin tietää:))

    • Kaajsa

      Huoneen jakaminen kuulostaa hyvältä idealta. Pääasia kai on, että kummallakin lapsella on jokin paikka, jossa voi olla yksin silloin kun haluaa. Voittehan sopia, että jos toiselle tulee kaveri kylään, niin toinen voi silloin tehdä omia juttujaan vanhempien makuuhuoneessa. Ja kun toiselle tulee yövieras, voi toinen nukkua esim. olohuoneen sohvalla.

      Ei kannata muuttaa tuollaisen takia. Sitten kun lapset muuttavat kotoa pois, on turhaa jos talossa on useampi huone tyhjillään.

    • mimosa26

      Hei, itselläni on 2 tyttöä, 4 ja 2 vuotiaat. Asumme myöskin 3h k asunnossa. Tytöillä on yhteinen huone, jota ei ole jaettu mitenkään kahdeksi tai muutenkaan eroiteltu mitenkään. Ainoastaan sängyt on eri puolella huonetta. Sulassa sovussa siis yhdessä isossa tilassa. Itse olen ajatellut tila asian niin, että sitten kun esikoinen koulu ikään kasvaa, varmaan oma huone täytyisi laittaa, että saa myös rauhan koulutehtäviin.

    • aikanaan

      Minulla ja siskollani oli yhteinen huone aikanaan ihan siihen asti että toinen muutti pois kotoa. Siitä ei ollut oikeastaan mitään haittaa. Oli kiva iltaisin suputella juttuja ja yleensä ottaen se oli muutenkin ihan mukavaa. Meillä on vain pieni ikä ero. Kun tulimme siihen ikään että oli jo poikaystäviä niin emme voineet tietenkään tuoda niitä kotiin yöksi koska tilaa ei ollut. Siitäkään ei ollut haittaa koska olimme heidän luonaan yötä (vasta vanhempina). Ehkä kotoa tuli muutettua jo 19vuotiaana pois osittain siksi että huone oli jaettu. Toisaalta, hyvin pärjäsimme molemmat omillamme, saimme hankittua koulutukset ja työt sen jälkeen.

    • kolmikko

      Itse olen jakanut ison huoneen kahden huomattavasti minua nuorempien sisarusten kanssa. Huone jaettiin Lundia hyllyköllä, ja siihen saatiin molemmille puolille pöydät ja säilytys tilaa kaikkien tavaroille. Minulla oli melkein oma huone ja kaksi pienintä oli kerrossängyssä. Mutta myöhemmin muutettiin isompaan asuntoon jossa minä sain oikean oman huoneen ja pienimmät jakoi sillä lundialla suurimman makkarin.
      Tais olla aika edullinen ja käytännöllinen ratkaisu. Mikään kaunotar ei hyllykkö tosin ollut.
      Ja ei traumoja. Itse asiassa uudessa asunnossa pienimmät olisivat saaneet omat huoneet mutta halusivat samaan huoneeseen ja siksi he saivat nukkumishuoneen ja erikseen leluhuoneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe