Uutisissa kerrotaan, että ristiäisiin ei tahdo löytyä kummeja. Ennen sosiaaliturvaa kummia tarvittiin huolehtimaan kummilapsesta, jos tämä jäisi täysorvoksi. Nykyisin sosiaaliturvan ulkopuolelle ei täysorpokaan jää.
Olen itse puolisoni vanhan työtoverin pojan kummitäti. Kummipojan äiti katkaisi puhevälit kanssani, kun väheksyi kummipojalleni antamaani häälahjaa. Olivat jakaneet Stockmannin tavaratalosta tarjolla olevista sopivista esineistä luettelon. Ostin lahjan sitä kautta.
Itse en ole koskaan edes tiennyt kuka tai ketkä ovat kummejani.
Kummius on kirkkoväärtien ylläpitämää aikansa elännyttä tarpeetonta perinnettä. Näyttää ehkä paremmalta, kun ristiäisrituaalissa on kummikin mukana.
Kummit ovat turhakkeita.
6
310
Vastaukset
vanha tapa mutta vieläkin käyttökelpoinen mielestäni.
Omalla kohdallani voin sanoa vaan pelkkää hyvää lapsettomasta kummistani, joka muisti minua.- Ulla-Sofia
Olen kummien kannalla, olen 4 lapsen kummi ja rippikouluun saakka muistanut kaikkia syntymäpäivänä.
Lapsieni kummit ovat tehneet samoin.
meillä oli kyllä reissuissakin joku kummilapsi mukana, hyvin on välit tänne saakka kestäneet
- Kirkkoherranvirastostasi
Jos et kuulu kirkkoon, ei niitä kummeja ole.
Väestörekisteristä saat selkoa itseäsi koskevista asioista. - Hintriika*
Ei ole kummeja eikä kumminkaimoja. Ei itsellä eikä omilla lapsilla. Itse en edes kelpaisi kummiksi. Hyvin on silti pärjätty.
Eipähän kukaan muista pelkän velvollisuuden takia! Jos muistaa, niin muistaa aidosti sydämellään. Silloin, kun kummisysteemi luotiin, ei sosiaalitoiminta ollut nykyisessä mallissa ja ainakin teoriassa kummi oli varavanhempi, kai todellisuudessakin joskus.
Nykyisin sosiaalitoimi ei tunne kummiutta.
Erään tuttavani kummius ei kelvannut lapsen tilapäiseksi hoitajaksi, vaan lapsi laitettiin hoitokotiin, kunnes perheen asiat saatiin kuntoon, eli isä ulos kodista. (alkoholi ei ollut ongelmana).
Omat kummilapseni muistavat tervehtiä vielä keski-ikäisinäkin "hei kumppasetä" tyyliin.- eräs turhake
Ei kummeja nykyään tarvitse se on turha taakka kun,siihen lupautuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4346163- 875470
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest514467- 543996
- 783961
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33616SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933549Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1213274Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713251- 432309