Minkähän verran merkitystä perimällä on lapsen puheen kehityksessä? Paljastui vain yllättävä asia, kun juteltiin molempien anoppien kanssa. On kuulemma mieheni kanssa kumpikin alettu samaan aikaan puhumaan ja lukemaan, eli noin 4-vuotiaana kumpikin! Ei kuulemma sillon 70-luvulla siihen niin kauheasti puututtu neuvolassa. Ei siis tietoa mistä moinen johtui. Mietityttää nyt vain 1-vuotiaan äitinä, että odotellaanko puhetta vielä 3 vuotta:)
perimän
1
752
Vastaukset
- Tristar
tiedetään kyllä että vaikutusta on, mutta mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä. Mitä tahansa voi tapahtua... perinnöllisyys näyttelee vain omaa osaansa.
Puhumaan ja lukemaan samaan aikaan? Kuulostaa loistavalta :D minun näkökulmastani. Jos kerran se puhe kuitenkin tuli, sehän se tärkeintä on. Toisaalta taustalla voi teillä moelmmilla olla jokin neurologinen häiriö, tai sitten ei. Tutkimatta sitä ei tiedä.
Lapsen puheenkehitystä seurataan neuvolassa ja päiväkodissa jos sellaisessa käy, mutta jos se viivästyy, kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi kaikki tietotaito joka lääketieteellä nykyäänkin on. Viivästymääkään ei enää nykyään vain tarvitse seurata vierestä, on aktiivisia keinoja auttaa lasta jos se katsotaan tarpeelliseksi. Tottakai pidetään silmällä myös vanhempien kehitystä, on hyvinkin mahdollista että lapsi seuraa vanhempiensa jalanjälkiä. Muttei varmaa. Voi vain arvailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3151870IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk471589Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet1541291Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021141- 1431128
Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!
Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.791081Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast4701047Olimmeko molemmat
ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.73973Mun on ikävä sua J ,
Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan48942Kesä ja nuorison mopoilu
Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta155899