Vielä 70-luvulla pidettiin rattijuopon käryttäjää raukkamaisena kantelupukkina. Nykyisin asenteet ovat toisenlaiset.
Suomalaisista tullut kantelijakansaa.
31
1302
Vastaukset
Vai tyytyväinen kun rattijuopot siivotaan huomattaessa pois liikenteestä?
Minä en sääli noita tappajia,mä veisin ne saunan taakse.- ja muut
Siis murhaaja jahtaamassa tappajaa!?
- paljon*
tuntuu olevan myös ilkeäluontoista perätöntä ilmiantoa liikkeellä kun on kuullut kaikenlaisia juttuja.
ei ole tarvis suojella.
- kaarnapuu
se jotenkin negatiivinen asia , jos käräyttää rattijuopon ???
Sehän on potentiaalisen tappajan pysäyttämistä , ei siis negatiivinen asia !!!!!!!!!!!!!! - ja kk
ovat Karpon aivopesun uhreja. Ajalta jolloin Karpo kulki "maikkarin" kuppilasta varastamansa ketsuppi pullo perstaskussa, itkettämässä naisia ja lapsenmielisiä, lavastamalla rattijuoppojen tekosia. Lähtisittekö myöskin jahtaamaan pahoinpitelijää tai murhaajaa?
Muistakaa, että rattijuoppous ei ole koskaan edeltä suunniteltua, eikä siinä ole kysymys omaneduntavoitteleusta.- muutaman "estäny"
lähtemäst kännis ratin taakse.
Ain ei ol pelkkä poliisil soiton uhkauska riittäny,vaan on ollu pakko soittaakki.
Sää olekki oikee järjen jättiläine.ARG.
Mitä se muuta on ku omanedun tavoitteluu: säästää taksirahaa ja lähtee baarist kännis omal autol.
Mitä muuta se on ku edeltä suunnitteluu,ku lähtee OMAN AUTON kans juapottelemaan.
Hyvä Pirre ja kk ( tuskin niit tappaa meinaska ) - k/k
Puskasta vikisijä,mä kun näen jonkun tenunenän änkeemäs rattiin,en mä tarvi puhelinta mä suutelen hauistani ja se tenukeppi lentää hankeen,avaimet perässä.
Sanonta saunan taakse tarkoittaa kaikkee ikävää mitä tollanen holtittomuus lain eressä ansaitsee.
ilmoittaa rattijuoposta liikenteessä. Se suojelee myös häntä itseään.
Kerran nuoren perheeni vieraana ollut perheenisä lähti kielloistani huolimatta ajamaan perheensä kanssa kotiin autolla, kuulemma pikkuteitä kiertäen. Kuopus istutettiin äidin sylissä etupenkkiin. Uhkasin soittaa poliisille, muttei se estänyt miestä lähtemästä. (Sen jälkeen miehelle ei tarjottu kotonamme alkoholia, jos hän oli omalla autolla liikkeellä. Mieheni tiesi ja luultavasti ko. mieskin uskoi, että seuraavalla kerralla tosiaan soittaisin poliisit paikalle.)
Ympäristöä vaarantavasta rikoksen tekijästä ilmoittaminen ei mielestäni ole kantelemista.
En kiellä, etteivätkö suomalaiset osaisi myös kannella. Monesti ihmiset kantelevat mielellään esim. naapureista ja haluavat nimensä pysyvän salassa sen sijaan, että keskustelisivat itse ärsyttävästä asiasta kasvotusten naapurinsa kanssa ja yrittäisivät löytää molempia tyydyttävän ratkaisun. Joillain ihmisillä on paljon sanottavaa monenlaisista asioista ja he ovat valmiita sanomaankin - kunhan voivat pysytellä itse piilossa anonyymeina.;))Meidän jokaisen velvollisuus on ilmiantaa rattijuoppo jos emme pysty estämään häntä.
Rattijuoppo tietää tekevänsä rikoksen kun lähtee ajamaan autoa humalassa.
Itse olen soittanut kaksi kertaa poliisille kun olen nähnyt humalaisen lähtevän ajamaan autoa. Eikä kaduta tippaakaan, päinvastoin! Ja aijon soittaa jatkossakin jos vaan tiedän että joku lähtee ajamaan kännissä. Kummallakin kerralla hätäkeskus kysyi haluanko ilmoittaa oman nimeni. Sitä ei ole pakko sanoa, ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä.
Suomessa jää rattijuoppoja kiinni vain murto-osa siitä mitä niitä tien päällä liikkuu. Poliisin tulisi pitää paljon enemmän ns. puhallus ratsioita.
Seuraavan kerran kun näette jonkun ajavan autoa humalassa, soittakaa poliisille. Jos tämä humalainen nimittäin ajaa jonkin ihmisen hengiltä, nukutko silloin puhtaalla omallatunnolla?
Autollakin voi tappaa!- tuntunut ?
Jos juuri SILLOIN tämä mies olisi ajanut vaikkapa
vain lapsensa kuoliaaksi :(
Jotenkin tuntui,ettei ollut ensimmäinen kerta.
Minua ei saisi LAPSEN kanssa rattijuopon kyytiin
edes puukolla uhaten.
Kamalaa ! - elliivo
Itse ilmoittaisin ehdottomasti poliisille.
Nyt kun omat nuoret ovat autolla liikenteessä olen tullut vielä herkemmäksi tässä.
Osoittaa ihan käsittämätöntä välinpitämättömyyttä lähteä humalassa autolla liikkeelle.
Tuo naapureiden kanssa keskusteleminen kasvokkain voi olla huono idea.
Ihmiset ovat nykyään niin agressiivisia että joku on saanut jopa puukosta kun on mennyt keskustelemaan.
Itse yrirtn aikanaan saada jotain tolkkua silloisen yläkerran asukkaan melskamiseen.
Tuloksena oli että jopa juopon vaimo (jonka pahoinpitelyä jouduin kuuntelemaan joka toinen viikonloppu) lopetti tervehtimisen ja alkoi nakella niskojaan.
Onneksi isännöitsijä otti ongelman tosissaan ja laittoi varoituksen heille. - O - O
tuntunut ? kirjoitti:
Jos juuri SILLOIN tämä mies olisi ajanut vaikkapa
vain lapsensa kuoliaaksi :(
Jotenkin tuntui,ettei ollut ensimmäinen kerta.
Minua ei saisi LAPSEN kanssa rattijuopon kyytiin
edes puukolla uhaten.
Kamalaa !koska miehen askel oli vakaa, hän oli alkoholin vaikutuksen alainen muttei silmin havaiten päihtynyt, selvin päin olleen vaimon mielestä omalla autolla lähteminen oli itsestään selvää, ja mies vakuutti ajavansa kiertoreitin pikkuteitä todella hitaasti. Siihen aikaan pidettiin usein pikkulapsia "äidin turvatyynyinä etupenkillä", koska laki ei sitä kieltänyt.
Keskusteltuamme asiasta vielä aviomieheni kanssa, en katsonut aiheelliseksi puuttua asiaan enempää ja vastustaa hänen tahtoaan, varsinkin koska kyseessä oli hänen työtoverinsa. Sovittu puhelu heti perille päästyä oli helpotus. - kutsuttu
taksia, miksei joku selvä kuljettanut perhettä kotiin turvallisesti?
- ja vielä kerran
O - O kirjoitti:
koska miehen askel oli vakaa, hän oli alkoholin vaikutuksen alainen muttei silmin havaiten päihtynyt, selvin päin olleen vaimon mielestä omalla autolla lähteminen oli itsestään selvää, ja mies vakuutti ajavansa kiertoreitin pikkuteitä todella hitaasti. Siihen aikaan pidettiin usein pikkulapsia "äidin turvatyynyinä etupenkillä", koska laki ei sitä kieltänyt.
Keskusteltuamme asiasta vielä aviomieheni kanssa, en katsonut aiheelliseksi puuttua asiaan enempää ja vastustaa hänen tahtoaan, varsinkin koska kyseessä oli hänen työtoverinsa. Sovittu puhelu heti perille päästyä oli helpotus.seli..Nyt niin kuin puolustelet jo rattijuoppoa.
Mikä puolustus sivu tie on ?
Ellei ollut silmin havaiten päihtynyt,niin tuskin sitten olikaan juovuksissa vai kaduttaako vain,kun kerroit noin typerästä vieraasta.
Mutta sovittu puhelu ??? Ei me koskaan sovita aikuisten vieraitten ilmoittamisesta,että kotimatka
meni OK. - juotettiin,
jos oli ainoa perheessään, jolla oli ajokortti?
Kuopus etupenkissä, sylissä, vielä pahempaa.
Muutaman kerran olen sanonut, että parempi olis jättää auto siihen, niin minä vien ja niitä on ollut aika monta.
Aina minua on toteltu ja olen vienyt, enkä ole ottanut edes maksua. Ovat sitten noloina selitelleet jälkeenpäin. Tehoaa se näinkin.
On aivan selvää, humalainen on humalainen ja se ei ratin taakse sovi. Jos humalainen ajaa kolarin, sen pitäisi olla raskauttava asianhaara oikeudessa.- miten lehden otsikko
saa täällä keskustelun aikaiseksi, vain yhdestä aiheesta, joskin tärkeästä.................
- on vain kuluja.
mekin valitimme 6v vanhan automme tyyppiviasta, saatiin korjauksen osat täysin 1800 ja työstä joudumme maksamaa 20 %, arvioitu korjausaika 2-3 päivää koko kustannus 340 €, ja auton arvo nousu huimasti.
pesukoneella oli 5v takuu, oli yli 4 vuotis, tuli uusi parempi, ilmaiseksi, pelkällä huoltomiehen lausunnolla.
(mustan pörssin, sai kun osti sen "nordean rahoittamalla mustanpörssin luottokortilla, vakka maksoi heti kaiken kuukauden päästä kun lasku tuli 2003 vuonna)
Kyllä kannattaa valittaa,
"ei ota, jos ei annakaan",
antaa vain ensin "valituskirjeen" reklamaation kiertää sähköpostissa lasten ja lasten kavereiden kautta ja siten itse tarkistaa ja lähettää,
nuorilla on hyviä sanamuotoja,
sanamuotojen valinnoilla saa vaikutusta. - lyhyesti ja
tiukasti, samoin ylinopeudesta,
usein saa myönteisen päätöksen.
Siis,
lyhyesti ja tiukasti, muista. - ihmishenki
saadaan pelastettua käräyttämällä rattijuoppo, se on hyvä asia.
- HTZA
minun eteeni ei tule koskaan tilannetta jossa minä muuttuisin vasikaksi.
Valitettavasti jälkeeni näyttää tulevan vedenpaisumus.
Mutta luotan ja uskon, että jälkeenikin vielä jossain mies elää ja jatkaa Suomalaisen sukua.
Vaikka piilossa, mutta kuitenkin.
Onko täällä enää ketään, MIESTÄ?- sinä oletkin,
apua,kuinka tyhmä,kun "puolustat rattijuoppoja"
Hyväksyisit vieraasi lähtevän kännissä ajamaan LAPSI kyydissä,vain ettet ole Vasikka.AASI oletkin . - HTZA
sinä oletkin, kirjoitti:
apua,kuinka tyhmä,kun "puolustat rattijuoppoja"
Hyväksyisit vieraasi lähtevän kännissä ajamaan LAPSI kyydissä,vain ettet ole Vasikka.AASI oletkin .lapsista, naisista, mummoista, miehistä, sodasta, maailmasta.
Kyse on miehestä.
Tämän tyyppistä valitusta voi jakaa mihin tahansa ajatukseen.
Sodassakin mies joutuu tekemään kaikenlaista.
Mutta mies ei koskaan saa olla vasikka.
Ei sitten millään.
Hoitakoon naiset moraalin, perhettään, tai ystäväänsä, puolustavalla miehellä ei siihen pelleilyyn ole varaa.
Me estämme kyllä känniajelun, jos se on holtitonta, mutta emme vasikoi.
- A.A.
Sillä pidetään kansa jollakin lailla ruodussa. Ettei lähde barrikadeille. Etteivät tule kyltteineen työpaikan pääoven vierelle häiritsemään tupakkataukoja.
Kansalle on myyty kuvitelma, että valittamalla voi saada oikeutta. Valittajinahan ovat yleensä ihmiset, jotka kokevat kärsineensä vääryyttä "Kuvittelevat" kärsineensä, kuten virkakunta asian ilmaisee. Valtion virassa työskennelleenä tiedän, että valtion virkamies on aina oikeassa. Eikä hänen uraputkeaan hidasta tippaakaan jonkun "asiakkaiden etuja ajavan" instanssin huomautus virheellisestä toiminnasta. Päinvastoin. - Aatami Autuas
Ikiaikainen;
- Opettaja, opettaja! Aatami sanoi välitunnilla ruman sanan!
- Jahats. No mitäs se Aatami sanoi?
- Se sanoi että.... "paska", kuiskasi tyttö.
- Jahats, jahats, Aatami. Kyllä se on niin, että minun koulussani ei sellaisia sanoja viljellä. Se on sitten tunti jälki-istuntoa.
Eikä siinä kaikki. Nutturapää kansankynttilä oli soittanut asiasta isälleni ja sain tuplarangaistuksen - kotona isän kädestä "koivuniemen herraa".
Saatei, minä olen varonu sanojani hameväen seurassa siitä lähtein...En ny justihin muista sitä vuotta, aikaa siitä jo on ku oliin kerran iltayöstä aura-autoon kans lykkäämäs jo sulamahan alakaneeta tienvarren lumipenkkoja kauemmaksi sinne ojaan päälle. Niitä piti työntää jotta ne lumen sulamisvereet ei tule siihen ajooraraalle. Maantie oli ne ajookaistat aivan sulia, se oli kevät-talavia, varmahan aivan näitä aikoja.
Tein sitä työtäni ku kuorma-autoon valoos näin notta sieltä maantieojaan takaa kömpii mies siihen maantielle ja huitoo käreelläänsä minulle pysähtymismerkkiä ja toppasinki siihen.
Se alakoo päivittämähän että hänen autonsa pääsi karkaamahan tuonne mettähän, vetääsinkö mä kuorma-autoolla sen sieltä takaasin maantielle.
Huomasin ja haistoonki siitä ukoosta jotta oli tullu nautittua muutaki ku pelekkää kansalaasluottamusta. Muhun meni niinkuun sanotahan piru siinä tilantehes.
Sanoon notta ilimaanmuutahan mä autan miestä mäis.
Siinä Sisuun runkopalakiin sivuhun oli vyyhretty sellaasta sormia vahvaa teräsvaijeria oikeen hyväänlaanen vinkura, koukuut päis.
Sanoon sille miehelle jotta vie tämä vaijerin toinenpää kiinni sinne sun autos taka-aksilahan niin minä kiinnitän tämän toisenpään tänne Sisun perähän. Sitten huusin sille ukoolle notta mee ny tyyräämähän sitä omaa autoas että ny lähäretähän.
Painoon Sisuus pakin päälle jotta siihen vaijerihin tuli varmasti tarpeeksi löysää. Sitten tökkäsin nopianpuolen ykkösen silimähän ja moottorille kierroksia reilunlaisehen. Ja ku mä rytkäährytiin Sisun liikkeelle niin siitä henkilöautoosta repesi koko taka-aksila irti ja lensi siihen ojanpenkalle. Se ukkoo löi päänsä tuulilasihin ja se lasi irtos siitä autoosta. Se tuli sieltä ja sanoo notta ny särjiit hänen autoonsa. Sanoon jotta sulla on huonot vehkehet ja ekkä sä ittekään taira olla ajookunnoos.
Sitten se sanoo notta pääsöökö hän minun kyyrissäni tuanne keskustahan. Sanoon jotta tällä ku ei oo pruukattu paskaa ajaa hytiis jotta jos tualla sorakuorman päällä istut niin tuu ny.
Se kiipes sinne ja mä ajoon suorahan sairaalan pihahan ja taluutin sen sinne sisälle ja sanoon niille likoolle jotta soittakaa poliiseille.
Sinne se jäi eikä oo sitä äijää sen koomin näkyny. Se taka-aksilaton autoo oli siellä metääs sellaasen vajaan viikoon ja sitten sekin häviis sieltä.
Kävi mua poliisit puhuttamas kotona siitä hätäapuu hommastani. Sellaasia nuaria poikia ne oli ja niitä nauratti kovasti se sepään tempaus. Kyselivät ja mä löin paperihin nimeni alle, en mä joutunu muistaakseni erees sinne käräjille toriistelemahan.
Humalaasen jos mä autonratiis nään niin saa olla sitten millä nimikkeellä tahansa, kantelua, vasikoomista, tai mitä lystään niin ilimootan aina virkakunnalle ja tippaakaan en oo tunnonvaivoos.
terv. seppä ja Tiitu.- tullut mielen
viereenkään kannella opettajalleni , kun aikoinaan kapiaisen iso poika kiusasi sanoin, ja potkuin, minua, köyhän liian hyvin menestyvää pientä tytärtä, kai hänen mielestään.
Tällä älyllä kyllä kantelisin, kantelisin niin pi*usti. - Pirre*
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
En ny justihin muista sitä vuotta, aikaa siitä jo on ku oliin kerran iltayöstä aura-autoon kans lykkäämäs jo sulamahan alakaneeta tienvarren lumipenkkoja kauemmaksi sinne ojaan päälle. Niitä piti työntää jotta ne lumen sulamisvereet ei tule siihen ajooraraalle. Maantie oli ne ajookaistat aivan sulia, se oli kevät-talavia, varmahan aivan näitä aikoja.
Tein sitä työtäni ku kuorma-autoon valoos näin notta sieltä maantieojaan takaa kömpii mies siihen maantielle ja huitoo käreelläänsä minulle pysähtymismerkkiä ja toppasinki siihen.
Se alakoo päivittämähän että hänen autonsa pääsi karkaamahan tuonne mettähän, vetääsinkö mä kuorma-autoolla sen sieltä takaasin maantielle.
Huomasin ja haistoonki siitä ukoosta jotta oli tullu nautittua muutaki ku pelekkää kansalaasluottamusta. Muhun meni niinkuun sanotahan piru siinä tilantehes.
Sanoon notta ilimaanmuutahan mä autan miestä mäis.
Siinä Sisuun runkopalakiin sivuhun oli vyyhretty sellaasta sormia vahvaa teräsvaijeria oikeen hyväänlaanen vinkura, koukuut päis.
Sanoon sille miehelle jotta vie tämä vaijerin toinenpää kiinni sinne sun autos taka-aksilahan niin minä kiinnitän tämän toisenpään tänne Sisun perähän. Sitten huusin sille ukoolle notta mee ny tyyräämähän sitä omaa autoas että ny lähäretähän.
Painoon Sisuus pakin päälle jotta siihen vaijerihin tuli varmasti tarpeeksi löysää. Sitten tökkäsin nopianpuolen ykkösen silimähän ja moottorille kierroksia reilunlaisehen. Ja ku mä rytkäährytiin Sisun liikkeelle niin siitä henkilöautoosta repesi koko taka-aksila irti ja lensi siihen ojanpenkalle. Se ukkoo löi päänsä tuulilasihin ja se lasi irtos siitä autoosta. Se tuli sieltä ja sanoo notta ny särjiit hänen autoonsa. Sanoon jotta sulla on huonot vehkehet ja ekkä sä ittekään taira olla ajookunnoos.
Sitten se sanoo notta pääsöökö hän minun kyyrissäni tuanne keskustahan. Sanoon jotta tällä ku ei oo pruukattu paskaa ajaa hytiis jotta jos tualla sorakuorman päällä istut niin tuu ny.
Se kiipes sinne ja mä ajoon suorahan sairaalan pihahan ja taluutin sen sinne sisälle ja sanoon niille likoolle jotta soittakaa poliiseille.
Sinne se jäi eikä oo sitä äijää sen koomin näkyny. Se taka-aksilaton autoo oli siellä metääs sellaasen vajaan viikoon ja sitten sekin häviis sieltä.
Kävi mua poliisit puhuttamas kotona siitä hätäapuu hommastani. Sellaasia nuaria poikia ne oli ja niitä nauratti kovasti se sepään tempaus. Kyselivät ja mä löin paperihin nimeni alle, en mä joutunu muistaakseni erees sinne käräjille toriistelemahan.
Humalaasen jos mä autonratiis nään niin saa olla sitten millä nimikkeellä tahansa, kantelua, vasikoomista, tai mitä lystään niin ilimootan aina virkakunnalle ja tippaakaan en oo tunnonvaivoos.
terv. seppä ja Tiitu.kummiskaan Sinua pistäneet syytteeseen, sillä yleensähän meillä rikollisella on paremmat asianajajat ja oikeussuoja, kuin vahinkoa kärsineellä osapuolella..
Miustakun kaikkien kännissäajaneitten rikoksenteko välinen pitäisi ottaa valtiolla ja romuttaa, mutta eihän se laki menis läpi tuolla edustuslaitoksessa, siellon liian kalliit autot romutettavaksi.... Pirre* kirjoitti:
kummiskaan Sinua pistäneet syytteeseen, sillä yleensähän meillä rikollisella on paremmat asianajajat ja oikeussuoja, kuin vahinkoa kärsineellä osapuolella..
Miustakun kaikkien kännissäajaneitten rikoksenteko välinen pitäisi ottaa valtiolla ja romuttaa, mutta eihän se laki menis läpi tuolla edustuslaitoksessa, siellon liian kalliit autot romutettavaksi....ja vehkehis vika, ku ei kestäneet verättää takaasin ajooraralle. Ihan sulaa lähimmääsen rakkauttahan se minulta oli,hih.
Kaikkia sitä on pitäny nähärä.
terv. haukootteleva minä ja jo nukkuva Tiitu pikkuunen.- Pirre*
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
ja vehkehis vika, ku ei kestäneet verättää takaasin ajooraralle. Ihan sulaa lähimmääsen rakkauttahan se minulta oli,hih.
Kaikkia sitä on pitäny nähärä.
terv. haukootteleva minä ja jo nukkuva Tiitu pikkuunen.Tiitu ja Seppä..Osku perhana on kyläjuoksulla eikä ou nyt laittamassa terviisiä Tiitulle.:/
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774682- 1842013
- 1321712
- 1481275
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161211- 351066
- 78963
- 52936
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78902Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh271870