Ollaan muutettu uudelle paikkakunnalle ja täällä ei ole koiratarhoja koska on niin pieni paikka ja kukaan ei ole nähnyt sen eteen vaivaa. Niin pointtini on: Omistan 1-vuotiaan kiltin ja leikkisän sakemannin joka on aina innoissaan uusista kavereista.....kadullamme asuu paljon koiria mutta niiden omistajat eivät ymmärrä mitään koirien käyttäytymisestä!
tällä viikolla tapasin heistä kaksi...molemmat vanhoja mummoja. Toisella oli collie ja toisella sekarotuinen. Molempia pääsi meidän koira haistelemaan ja heti kun osoitti innokkuutaan leikkimiseen (toinen koira myös) niin mummot oli saada halvauksen et se tappaa niiden pikku puudelin kun haukku ja hyppi toisen edessä et "leikitään" ja kieppu ympäri niinkuin sillä on tapana leikkiessään tehdä.
Sit toinen mummo alko äkkiä kiljumaan että "älä päästä sitä kun mun koiran tassuun voi sattua!" VOI JESTAS! Huomas kyllä että ne koirat ei leikkiä saa ikinä muiden koirien kanssa, ettei vaan tassuun satu.
Opetelkaa ihmiset ymmärtämään koirien elekieltä ennenkuin niitä hankitte ja koiran mielenterveydellekin on parempi jos koira tapaa kavereita ja pääsee joskus irrottelemaan jos vaan tulee toimeen toisten kanssa!
Ärsyttää
30
1016
Vastaukset
- koirailija
Oikeassa olet ,saksanpaimenkoira on syytä pitää aina irrallaan eihän se muuten pääse tutustumaan muihin koiriin eikä naapureiden kakaroihin.
- ein zvei drei
Niinpä, ja sakemannien omistajilla on yleensä paljon heikompi tuo ego - sitä pitää pönkittää isolla hurtalla joka ei ole hallinnassa - ai joo!
Eihän tarvitseo olla - päästää sen vapaaksi " leikkimään".
Kyllä ne puudelit ja muut pienemmät koirat ovat ihan yhtä paljon koiria kuin sakemannisi.
Yleinen järjestyssääntö koskee myös sinua - vaikka tuskin sitä edes ymmärrät.
- Liian paljon on nähty sakem...
Ehkä se mummo oli nähnyt liikaa " sakemanneja" jotka eivät tod.ole omistajansa hallinnassa vaikka kuinka muuta väittää ja väittää ymmärtävänsä koirien elekieltä.
Jos mummo ei halua että iso hurtta leikki oman koiran kanssa - kunnioitapas mummon toiveita.
Kirjoituksesi perusteella sinä olet ihka ainoa joka " ymmärtää koirien käyttäytymistä".
Joo - asiahan voi myös olla aivan päinvastainen...- että täältä
fiksua kommenttia saakaan.
Ensinnäkin koirani ei ollut irrallaan ja toiseksi heti kun omistaja pyysi vedin koirani pois. Enkä todellakaan ole hankkinut sakemannia pönkittämään omaatuntoani, enkä ole sitä mieltä että olen ainut joka ymmärtää oiria. Täälläkin teidän on hyvä tuomita kun ette ole tilannetta nähneet!
Se vain että ei ole ensimmäinen kerta kun muut koiran omistajat pelkäävät sakemannia vaikka se kävelisi vain kadulla kaikessa rauhassa. se vain että mummot luuli heti kun toinen vähän riemastu että se käy päälle tai muuta. Mutta joo eipä kai tänne kannata tulla puhumaan mistään! - sakemaanikko
että täältä kirjoitti:
Ensinnäkin koirani ei ollut irrallaan ja toiseksi heti kun omistaja pyysi vedin koirani pois. Enkä todellakaan ole hankkinut sakemannia pönkittämään omaatuntoani, enkä ole sitä mieltä että olen ainut joka ymmärtää oiria. Täälläkin teidän on hyvä tuomita kun ette ole tilannetta nähneet!
Se vain että ei ole ensimmäinen kerta kun muut koiran omistajat pelkäävät sakemannia vaikka se kävelisi vain kadulla kaikessa rauhassa. se vain että mummot luuli heti kun toinen vähän riemastu että se käy päälle tai muuta. Mutta joo eipä kai tänne kannata tulla puhumaan mistään!kadehtivat ja pelkäävät koiriamme.
- Kaukkari ihminen
sakemaanikko kirjoitti:
kadehtivat ja pelkäävät koiriamme.
Elä välitä moisesta,pidä vaan koirasi ulottumattomissa näistä "mummoista" ja heidän koiristaan.Valitettavan moni ihminen on koirissa rotu rasisti.Sakemanni ei minun mielestäni ole yhtään sen hurjempi tai pahempi kuin muutkaan,yleensä se on vain remmin yläpäästä kiinni =) Ihmisillä on suuri ennakko luuloja yleensä tiettyjä rotuja kohtaa(saksanpaimenkoirat,rotikat,dobermannit,dogot,kaukaukasianpaimenkoirat ja keskiaasianpaimenkoirat) jos ei ole ollut paljoa tekemisissä saatika lukenut vain lööppejä joissa on kauhu kertomuksi koirista jotka ovat "vaarallisia" rotunsa edustajia niin äkkiä leimataan koko rotu ja siitä sitten kärsii usea koiran omistaja.
- sakemaanikko
Kaukkari ihminen kirjoitti:
Elä välitä moisesta,pidä vaan koirasi ulottumattomissa näistä "mummoista" ja heidän koiristaan.Valitettavan moni ihminen on koirissa rotu rasisti.Sakemanni ei minun mielestäni ole yhtään sen hurjempi tai pahempi kuin muutkaan,yleensä se on vain remmin yläpäästä kiinni =) Ihmisillä on suuri ennakko luuloja yleensä tiettyjä rotuja kohtaa(saksanpaimenkoirat,rotikat,dobermannit,dogot,kaukaukasianpaimenkoirat ja keskiaasianpaimenkoirat) jos ei ole ollut paljoa tekemisissä saatika lukenut vain lööppejä joissa on kauhu kertomuksi koirista jotka ovat "vaarallisia" rotunsa edustajia niin äkkiä leimataan koko rotu ja siitä sitten kärsii usea koiran omistaja.
vaan heitin...
- *rotikallinen*
että täältä kirjoitti:
Se vain että ei ole ensimmäinen kerta kun muut koiran omistajat pelkäävät sakemannia vaikka se kävelisi vain kadulla kaikessa rauhassa. se vain että mummot luuli heti kun toinen vähän riemastu että se käy päälle tai muuta. Mutta joo eipä kai tänne kannata tulla puhumaan mistään!Ja paskat näistä kommenteista, ollaan ylpeitä koiristamme, mehän omistamme upeat koirat.
Arvaa vaan, kuinka moni mummeli pakenee kauas metsään, kun tulen rotikan kanssa vastaan.
Sieltä puun takaa sitten jopa huudellaan, että nuo koirat pitää kaikki tappaa.
Yhdelle olen huutanut takaisin, että oletko hiljaa, vai laskenko tämän "pedon" irti.
Ei kuulunut mitään kommenttia.
Näitä riittää, ei kannata päätään vaivata, ei näillä palstan kommenteilla, eikä siellä lenkkipolullakaan, menkööt puudeleineen karkuun.
Hyvää kevättä sinulle ja sakullesi, porskutellaan.
- mutta koirapuistot
täynnä huonosti käyttäytyviä koiria joiden omistajat vetää vain sätkää posket lommolla.
Usein koirien annetaan riehua toisten päälle kun ovat niin "kilttejä" siitä ei kaikki pidä ja joillekin se voi olla jopa vaarallista painoeron vuoksi. Sinulla on vielä pentu mutta kannattaa puuttua yliriehumiseen..nykykoirilla kun ei ole useinkaan sitä vanhempaa koiraa joka opettaa teiniriehujalle ne koirasäännöt.- mummo ja sen koira
Koirien kanssa elelevän on vaan hyväksyttävä se tosiasia, että kaikki eivät todellakaan halua edes kilttiä sakemannia meuhaamaan oman koiransa kanssa. Eivätkä kaikki halua laskea edes kilttiä collietaan meuhaamaan vieraan sakemannin kanssa. Minäkään en halua! Haluan, että rauhallinen, kiltti, suloinen, turkiltaan huollettu, sosiaalinen koirani, olkoon sitten vaikka "puudeli" muiden mielestä, saa elellä omaa rauhallista, tasaista elämäänsä tyytyväisenä ilman että sen tarvitsee toisen koiranomistajan halusta meuhata riehaavaan toisen koiran kanssa. Jos tuo tekee minusta mummon ja koirastani puudelin, niin olkoon sitten niin. Oletan, että toisen koiran omistaja voi ja kykenee kunnioittamaan myös minun tapaani lukea koiraani, sillä oletan tietäväni mitä oma koirani arvostaa: minä olen sen riehakaveri sen niin halutessa, minä olen sen "lauma" ja jos minun mielestäni koirani joku koiratuttava omaa koiraani tulkitessani on koirani mielestä sellainen, että se itse haluaa siihen tutustua, niin sitten tutustutaan.
- sakemaanikko
mummo ja sen koira kirjoitti:
Koirien kanssa elelevän on vaan hyväksyttävä se tosiasia, että kaikki eivät todellakaan halua edes kilttiä sakemannia meuhaamaan oman koiransa kanssa. Eivätkä kaikki halua laskea edes kilttiä collietaan meuhaamaan vieraan sakemannin kanssa. Minäkään en halua! Haluan, että rauhallinen, kiltti, suloinen, turkiltaan huollettu, sosiaalinen koirani, olkoon sitten vaikka "puudeli" muiden mielestä, saa elellä omaa rauhallista, tasaista elämäänsä tyytyväisenä ilman että sen tarvitsee toisen koiranomistajan halusta meuhata riehaavaan toisen koiran kanssa. Jos tuo tekee minusta mummon ja koirastani puudelin, niin olkoon sitten niin. Oletan, että toisen koiran omistaja voi ja kykenee kunnioittamaan myös minun tapaani lukea koiraani, sillä oletan tietäväni mitä oma koirani arvostaa: minä olen sen riehakaveri sen niin halutessa, minä olen sen "lauma" ja jos minun mielestäni koirani joku koiratuttava omaa koiraani tulkitessani on koirani mielestä sellainen, että se itse haluaa siihen tutustua, niin sitten tutustutaan.
jos koira haluaakin leikkiä? Se on nääs parasta liikuntaa koiralle, toisen koiran kanssa riehuminen. En nyt tarkoita, että sinun pitäisi päästää koirasi minkä tahansa koiran kanssa leikkimään, mutta jos kokoero ei ole suuri, niin mikä ettei?
- minä en.
sakemaanikko kirjoitti:
jos koira haluaakin leikkiä? Se on nääs parasta liikuntaa koiralle, toisen koiran kanssa riehuminen. En nyt tarkoita, että sinun pitäisi päästää koirasi minkä tahansa koiran kanssa leikkimään, mutta jos kokoero ei ole suuri, niin mikä ettei?
Koira voi haluta montaakin asiaa, joista me suuressa viisaudessamme emme ymmärrä yhtään mitään. Tai koira voi haluta olla tekemättä jotakin, jota me suuressa viisaudessamme oletamme sen haluavan tehdä vain, koska se on koira.
Itse koen ja näen asian niin, että oman koirani kanssa toimin kuten oletan parhaaksi olevan sekä sille että minulle. Omakin koirani, aloittajan koiran tapaan, on mielestäni kiltti ja sosiaalinen muita koiria kohtaan. Joskaan se ei pidä riehaavista lajikumppaneista. Enkä pidä minäkään. On koiria, jotka voivat leikkiä koirani kanssa ns. turvallisesti, koska oma koirani ei ole riehaavaa "tyyppiä". En halua omilla toimillani osoittaa koiralleni, että koska olen sen omistaja, on minun oikeuteni päättää, että pitäähän se nyt tietenkin vaikka sitten vuotisesta, raisusti leikkivästä sakemannista, koska se on koira. Se kun ei vaan ole koiralleni, eikä monen muunkaan koiralle, ollenkaan ominaista. Jopa lauhkea ja sävyisä koira voi kuttuuntua toiseen koiraan, siihen kilttiinkin, jos me oletuksemme perusteella vaan päätellään että niiden kuuluu leikkiä keskenään. Miksi ihmeessä? Miksi minä en saisi elää koirani kanssa kuten olemme tottuneet elämään ja kuten mielestäni koirani haluaa elää, vaan minun pitäisi potea huonoa (koira)omaatuntoa, kun toisen koiran OMISTAJA nokkiintuu minun päätöksestäni ja näkemyksestäni oman koirani mielitekojen suhteen?
Jos joku on sitä mieltä, että koirallaan pitää ehdottomasti olla riehakaveri terapian, parhaan liikuntamuodon tai minkä tahansa vuoksi, hommatkoon sille sitten sellaisen :) Mielellään vielä tasavertaisen ja samanoloisen, ellei peräti samanrotuista. Mikään mahti maailmassa ei voi pakottaa vierasta koiraa tai sen omistajaa "reuhakaveriksi" kenenkään toisen tessulle perusteena, että koirien kuuluu saada reuhata keskenään tai jos eivät saa, on sen omistaja mummo tai mamma ja koirakin siinä tapauksessa hellandyydelispuudeli, vaikka se olisi oikeasti amstaffi. Aika erikoista "määrittelyä" niin koirille kuin niiden omistajillekin vain siksi, että jotakin ei kiinnosta antaa koiransa olla toisen reuhattavana... - sakemaanikko
minä en. kirjoitti:
Koira voi haluta montaakin asiaa, joista me suuressa viisaudessamme emme ymmärrä yhtään mitään. Tai koira voi haluta olla tekemättä jotakin, jota me suuressa viisaudessamme oletamme sen haluavan tehdä vain, koska se on koira.
Itse koen ja näen asian niin, että oman koirani kanssa toimin kuten oletan parhaaksi olevan sekä sille että minulle. Omakin koirani, aloittajan koiran tapaan, on mielestäni kiltti ja sosiaalinen muita koiria kohtaan. Joskaan se ei pidä riehaavista lajikumppaneista. Enkä pidä minäkään. On koiria, jotka voivat leikkiä koirani kanssa ns. turvallisesti, koska oma koirani ei ole riehaavaa "tyyppiä". En halua omilla toimillani osoittaa koiralleni, että koska olen sen omistaja, on minun oikeuteni päättää, että pitäähän se nyt tietenkin vaikka sitten vuotisesta, raisusti leikkivästä sakemannista, koska se on koira. Se kun ei vaan ole koiralleni, eikä monen muunkaan koiralle, ollenkaan ominaista. Jopa lauhkea ja sävyisä koira voi kuttuuntua toiseen koiraan, siihen kilttiinkin, jos me oletuksemme perusteella vaan päätellään että niiden kuuluu leikkiä keskenään. Miksi ihmeessä? Miksi minä en saisi elää koirani kanssa kuten olemme tottuneet elämään ja kuten mielestäni koirani haluaa elää, vaan minun pitäisi potea huonoa (koira)omaatuntoa, kun toisen koiran OMISTAJA nokkiintuu minun päätöksestäni ja näkemyksestäni oman koirani mielitekojen suhteen?
Jos joku on sitä mieltä, että koirallaan pitää ehdottomasti olla riehakaveri terapian, parhaan liikuntamuodon tai minkä tahansa vuoksi, hommatkoon sille sitten sellaisen :) Mielellään vielä tasavertaisen ja samanoloisen, ellei peräti samanrotuista. Mikään mahti maailmassa ei voi pakottaa vierasta koiraa tai sen omistajaa "reuhakaveriksi" kenenkään toisen tessulle perusteena, että koirien kuuluu saada reuhata keskenään tai jos eivät saa, on sen omistaja mummo tai mamma ja koirakin siinä tapauksessa hellandyydelispuudeli, vaikka se olisi oikeasti amstaffi. Aika erikoista "määrittelyä" niin koirille kuin niiden omistajillekin vain siksi, että jotakin ei kiinnosta antaa koiransa olla toisen reuhattavana...juuri tarkoitinkin, vaikka en esseetä vastaukseksi väsännytkään. Käsitin vain edellisestä kommentistasi, ettet ollenkaan päästä koiraasi leikkimään muiden kanssa.
- sakemaanikko
veisi sakemannia koirapuistoon pienenä, enkä isona. En kyllä mitään muutakaan koiraa.
- sakemaanikko
vielä yhden jutun ja tästä tulisi sakemannipalstalla hirveä riita. Olet viisas, kun et päästä koiraasi sakemannien kanssa tekemisiin, koska rodusta on tullut jotain ihan muuta, kuin se on joskus ollut. Ihan vääriä viettejä on korostettu ja osa niistä on todella arvaamattomia, jopa omistajilleen.
- pikku terrieri
sakemaanikko kirjoitti:
veisi sakemannia koirapuistoon pienenä, enkä isona. En kyllä mitään muutakaan koiraa.
viihdytään hyvin..omani erittäin sosiaalinen ei provoile eikä provosoidu..hyvin sosiaalistettu siis.
ja aina katson sille sopivat hyvinkäyttäytyvät seuralaiset. En anna myöskään koirani pienen koon vuoksi tulevan tallotuksi..eli jos liian raju leikkityyli en mene ja myönnän olen hiukan epäluuloinen tiettyihin rotuihin..eli jos puistossa laumanvartijoita tai tappelukoirarotuja niin jätän väliin..
jajätän väliin myös jos olen kuullut siellä käyvän koiran käyneen jonkun kimppuun.
ja aina arvioin itse miten koirat elehtii onko turvallista vai ei. Tutussa paikassa on aina paras kun tuntee omistajat ja heidän koiransa ja ketä kannattaa välttää.
omaani ei ole koskaan purtu eikä ole toista purrut tuon varovaisuuteni ansiosta enkä onneksi vielä ole tehnyt virhearviota toivottavasti en jatkossakaan koska aina puistoon tuodaan koiria machoilumielessä tai sitten ei vain osata sosiaalistaa omaansa. - *rotikallinen*
Siis sinunko koirasi ei saa olla missään tekemisissä lajitovereidensa kanssa? Koira parka, ei ole oikein, että eristät sen tyystin muista koirista. Tällaisen käsityksen saa kommentistasi.
Toivottavasti olen väärässä, koirien keskenäinen leikki on niille tärkeää ja kyllä se turkki pitää saada välillä mennä sekaisinkin leikin tiimellyksessä.
Koira ei ole mikään koriste-esine, vaan elävä, siis elävä olento, jolla on tarpeita, myös muita, kuin kulkea joka karva ojennukseesa.
Se haluaa olla myös aito koira. - pidän koirani erillään sake...
Kuulkaas:
ei tarvitse kuin lukea täällä sakemannien omistajien " mietteitä" niin jo ymmärtää, miksi heillä on sakemanni, ja miksi he luulevat olevansa maailman napoja - minulla on myös koira ja takaan sekä alleviivaan, että en tod.halua minkään sakemannin " leikkivän" koirani kanssa - itse valitsen minkä kanssa se leikkii ja se ei ole mitään muuta kuin huolehtimista ja välittämistä koirastaan - vaikka sakumannin omistajat muuta väittävät - niin liian useat sakemannit ovat rajuja, isokokoisia ja liian innokkaita retuuttamaan pienempää koiraa.
Pitäköön sakemanni omistajat hurttansa visusti kiinni.
Vihdissä sattui taannoin lentokentän maastossa että sakemanni oli irrallaan - puri vastaantulevaa naista ja lähti lipettiin - koiran OMISTAJA seisoi kuin hoo-moilanen ja vain
k a t s e l i.
Poliisijuttu ymmärtääkseni siitä tuli.
EI EDES sakemannin omistaja ole erikoisoikeudella oikeutettu pitämään koiraa irrallaan.
Tässä tapauksessa koira ei ehkä ollut ihan hallinnassa, vai?
Vai oliko se naisen syytä kun kehtasi kävellä ihan itsekseen eikä varmasti ärsyttänyt IRRALLAAN juoksevaa hurttaa!!! - sakemaanikko
pidän koirani erillään sake... kirjoitti:
Kuulkaas:
ei tarvitse kuin lukea täällä sakemannien omistajien " mietteitä" niin jo ymmärtää, miksi heillä on sakemanni, ja miksi he luulevat olevansa maailman napoja - minulla on myös koira ja takaan sekä alleviivaan, että en tod.halua minkään sakemannin " leikkivän" koirani kanssa - itse valitsen minkä kanssa se leikkii ja se ei ole mitään muuta kuin huolehtimista ja välittämistä koirastaan - vaikka sakumannin omistajat muuta väittävät - niin liian useat sakemannit ovat rajuja, isokokoisia ja liian innokkaita retuuttamaan pienempää koiraa.
Pitäköön sakemanni omistajat hurttansa visusti kiinni.
Vihdissä sattui taannoin lentokentän maastossa että sakemanni oli irrallaan - puri vastaantulevaa naista ja lähti lipettiin - koiran OMISTAJA seisoi kuin hoo-moilanen ja vain
k a t s e l i.
Poliisijuttu ymmärtääkseni siitä tuli.
EI EDES sakemannin omistaja ole erikoisoikeudella oikeutettu pitämään koiraa irrallaan.
Tässä tapauksessa koira ei ehkä ollut ihan hallinnassa, vai?
Vai oliko se naisen syytä kun kehtasi kävellä ihan itsekseen eikä varmasti ärsyttänyt IRRALLAAN juoksevaa hurttaa!!!väärässä. Minä en ikinä, enkä missään tilanteessa päästä sakemannia leikkimään minkään pienen koiran kanssa. Enkä ole ainoa. Tiedän kyllä, että on niitä jotka kuvittelevat olevansa sellaisia osaajia, että koira on aina hallinnassa. Siksi sitten välillä käy niitä "vahinkoja". Ei se tee ihmisestä automaattisesti mulkkua, että omistaa sakemannin. Tosin jos sakemannin haluaa, on oltava luonteeltaan vahvasti johtajatyyppi, että sen kanssa pärjää. Et ehkä usko tätä, mutta ne ovat erittäin herkkiä koiria ja väärissä käsissä niistä helposti tulee agressiivisia.
- koirieni lähelle!
Minä en ainakaan halua pysähtyä tekemään tuttavuutta jokaisen vieraan koirakon kanssa. Enkä todellakaan halua että yli-innokas sakemanni tai mikään muukaan iso koira runttaa alleen alle viisikiloiset koirani. Koirani saavat kyllä leikkiä runsaasti, mutta vain minun valitsemien ja sopivankokoisten koirakavereiden kanssa! Lisäksi narttuni eivät todellakaan hyväksy kaikkia vieraita koiria. Minulla on myös kokemusta siitä että monet sakemannit eivät osaa leikkiä fiksusti. Niiden leikki on usein juuri hyppimistä, jolloin pieni koira voi jäädä alle, tai sitten ne haukkuvat toisen koiran edessä suoraan korvaan. Ei kovinkaan mukavaa... Koirieni mielentarveydelle ei ole hyväksi että ne saavat ikäviä kokemuksia edellä mainitun kaltaisista koirista.
- sakemaanikko
koira sitten leikkii "fiksusti"? Ja haloo, mielenterveyshäiriöitä! Onkohan nyt fifejä inhimillistetty taas hiukan?
- xxxxxxxxxx..
sakemaanikko kirjoitti:
koira sitten leikkii "fiksusti"? Ja haloo, mielenterveyshäiriöitä! Onkohan nyt fifejä inhimillistetty taas hiukan?
Koira lukee omistajan viestit ja ajatukset. Ei tästä enempää.
- niin...
sakemaanikko kirjoitti:
Koira lukee omistajan viestit ja ajatukset. Ei tästä enempää tässä.
- mää oon pohojanmaalta mää
xxxxxxxxxx.. kirjoitti:
Koira lukee omistajan viestit ja ajatukset. Ei tästä enempää.
Voihan se olla hyvä koira, mutta tyhmä omistaja on tyhmä eikä se taas ole koiran vika..
- Hushus
Minä en ainakaan halua pysähtyä tekemään tuttavuutta jokaisen vieraan koirakon kanssa. Enkä todellakaan halua että yli-innokas sakemanni tai mikään muukaan iso koira runttaa alleen alle viisikiloiset koirani. Koirani saavat kyllä leikkiä runsaasti, mutta vain minun valitsemien ja sopivankokoisten koirakavereiden kanssa! Lisäksi narttuni eivät todellakaan hyväksy kaikkia vieraita koiria. Minulla on myös kokemusta siitä että monet sakemannit eivät osaa leikkiä fiksusti. Niiden leikki on usein juuri hyppimistä, jolloin pieni koira voi jäädä alle, tai sitten ne haukkuvat toisen koiran edessä suoraan korvaan. Ei kovinkaan mukavaa... Koirieni mielentarveydelle ei ole hyväksi että ne saavat ikäviä kokemuksia edellä mainitun kaltaisista koirista.
Voi herranjumala
- juurikin...
Itselläni on vasta 14 viikon ikäinen pentu, joka toki on vielä suht pieni ja hurjan suloinen. Kouluttaminen keskeytyy usein siihen kun täysin vieras ihminen pysähtyy eteemme, kutsuu koiran luokseen ja alkaa leikkiä sen kanssa. Koira on todella ihmisrakas ja alkaa hypellä ihmisen päälle leikkiäkseen. Heti kun kiellän, tämä vieras ihminen kieltää minua kieltämästä ja sanoo, että kyllä hänen päälleen saa hyppiä kun se on vielä niin pienikin. Onko muka niin vaikea tajuta, että koira tekee samaa edelleen ollessaan n. 30-kiloinen ja todella vahva. Mitähän sitten sanovat kun en kielläkkään.
- kirjoittaja
hmmmmmmmm. Mistähän ihmiset on saanut päähänsä et collie on pieni koira tai et se sekarotuinen ois ollut joku 5 kiloinen! Molemmat oli suht samaa kokoa omani kanssa, kun meidän narttu ei oo hirveän isokokoinen. Kirjoitin myös ensimmäisessä tekstissäni että se toinen koira oli yhtä innoissaan leikkimässä ja riehaantui mutta se on toi roturasistisuus mikä varmaan ihmisiä eniten vaivaa. Ei ne kaikki saksanpaimenkoirat ole hirveitä ja leiki rajusti. Kylle meidän saku on käynyt koiratarhoilla leikkimässä pientenkoirien kanssa ja osaa hienosti leikkiäkkin kun menee maahan makaamaan ja antaa pikkusen hyppiä päällä "painia!"
Tää keskustelu on nyt kääntynyt taas saksanpaimenkoirien vihaajien haukkuma palstaksi! - lisäys
Niin ja jos sellaisia 5kilosia tulee vastaan niin ei väen vängällä niitä katsomaan mennä ja nämä mummot ihan tulivat meidän luokse ja kysyivät että onko se kiltti kun niiden omat koirat vetivät meitä kohti! Kyllä mä tajuan et monet pelkää sakemanneja ja ei mennäkkään lenkillä tekemään tuttavuutta toisten kanssa ellei toinen osapuoli osoita kiinnostusta asiasta.
- moneksi
lisäys kirjoitti:
Niin ja jos sellaisia 5kilosia tulee vastaan niin ei väen vängällä niitä katsomaan mennä ja nämä mummot ihan tulivat meidän luokse ja kysyivät että onko se kiltti kun niiden omat koirat vetivät meitä kohti! Kyllä mä tajuan et monet pelkää sakemanneja ja ei mennäkkään lenkillä tekemään tuttavuutta toisten kanssa ellei toinen osapuoli osoita kiinnostusta asiasta.
Sekä ihmisiä että koiria. Meidän rekku(16kg)on yli kaiken ihastunut naapurin lyhytturkkiseen sakemannineitiin. Asuu lähinaapuristossa. Ja omistaja pitää huolen koirastaan(=kouluttaa) ja voi siksi olla rentona ja koira vapaana.
Samassa naapurustossa asuu myös toinen pitkäturkkisempi versio. Ja on varsinainen ongelmalapsi, sitä reuhtomisen määrää kun ohimennen tavataan. Ja omistajalla kasvanut känny korvaan. En varmaan koskaan tavannut ilman että puhelin olisi kuin kasvain korvassa kiinni. Siinä sitten toisella kädellä yritetään pitää raivoavaa koiraa aisoissa ja toisella puhelinta.
Jostain syystä on nyt käynyt niin että vieraammilla seutuvilla voidaan ohitella lyhytturkkiset ilman mitään showta, kun taas pisempiturkkisten yksilöiden kanssa on nähty sitäkin että sidotaan koiraa puuhun ohituksemme ajaksi.
Miksiköhän yleensä juuri nämä pitkäturkkiset sakemannit ovat usein paljon aggressiivisempia kuin lyhyemmällä turkilla varustetut? Vai kuvittelenko vain. - sakemaanikko
moneksi kirjoitti:
Sekä ihmisiä että koiria. Meidän rekku(16kg)on yli kaiken ihastunut naapurin lyhytturkkiseen sakemannineitiin. Asuu lähinaapuristossa. Ja omistaja pitää huolen koirastaan(=kouluttaa) ja voi siksi olla rentona ja koira vapaana.
Samassa naapurustossa asuu myös toinen pitkäturkkisempi versio. Ja on varsinainen ongelmalapsi, sitä reuhtomisen määrää kun ohimennen tavataan. Ja omistajalla kasvanut känny korvaan. En varmaan koskaan tavannut ilman että puhelin olisi kuin kasvain korvassa kiinni. Siinä sitten toisella kädellä yritetään pitää raivoavaa koiraa aisoissa ja toisella puhelinta.
Jostain syystä on nyt käynyt niin että vieraammilla seutuvilla voidaan ohitella lyhytturkkiset ilman mitään showta, kun taas pisempiturkkisten yksilöiden kanssa on nähty sitäkin että sidotaan koiraa puuhun ohituksemme ajaksi.
Miksiköhän yleensä juuri nämä pitkäturkkiset sakemannit ovat usein paljon aggressiivisempia kuin lyhyemmällä turkilla varustetut? Vai kuvittelenko vain.pitkäkarvaiset versiot ole sen agressiivisempia. Ehkä niitä haluavat sellaiset ihmiset, jotka ajattelevat vain sitä ulkonäköä, eivätkä ymmärrä tuon taivaallista koiran koulutuksesta. En nyt yleistä, mutta ehkä osa on tällaisia. Myin pentueen ja uskomaton määrä tuli kyselyitä: "onko ne pitkäkarvaisia? Ai ei, no ei sitten kiinnosta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928