ei ole rahaa ruokaan? Siis henkilökohtaisena avustajana toimin, ja avustettavalla on pieni eläke ja muutoin aika huimat laskut, sähkölasku jotain 100 er kerta,puhelinlasku samoin, lääkkeisiin menee joskus satasia. Seurauksena on ettei ruokaan jää juuri mitään. No olen vipannt kun en oikein voi jättää nälkää kokemaan. Hän maksaa seuraavasta eläkkeestä ainakin osan takaisin. Onko muilla samanlaista ongelmaa? Olen kysellyt sossusta voisiko mitenkään katsoa saisiko hän avuststa, mtta siellä vain viitataan salassapitoon eivätkä ne sano mitään. Avustettava kieltäytyy lähtemään sossulle selvittämään menojaan, ja kierre jatkuu vain, ei rahaa ruokaan ja kiltti avustaja joutuu omistaan laittamaan.
miten menetellä
27
1936
Vastaukset
- omia rahojasi
Selkeästi avustettavallasi on jotain salattavaa rahojensa käytöstä.Viimeinen virhe on ,että lainaat omia rahojasi.Kierre vaan jatkuu eikä mikään koskaan selviä.Et lopulta auta ketään.
- samaa mieltä
olen samaa mieltä kuin äskeinenkin älä lainaa rahojasi
- aloittaja
samaa mieltä kirjoitti:
olen samaa mieltä kuin äskeinenkin älä lainaa rahojasi
kn hänen kaapinsa on aivan tyhjillään. On vaikeaa sanoa että yritä pyytää suklaisiltas.Maksaahan hän ainakin surin piirtein takaisin kn saa rahaa. Yritän löytää mahdollisimman halpaa rokaa, toi tupakka kyllä ärsyttää,kun en edes polta itse. Välillä olen miettinyt että rupean käymään roka-avustspisteissä hänen puolesta (pyörätuolipotilas).Mutta ei sellainen safka varmaan kelpais kun hän vielä kaiken huipuksi on bakteerikammoinen.
- lainaamiselle.
aloittaja kirjoitti:
kn hänen kaapinsa on aivan tyhjillään. On vaikeaa sanoa että yritä pyytää suklaisiltas.Maksaahan hän ainakin surin piirtein takaisin kn saa rahaa. Yritän löytää mahdollisimman halpaa rokaa, toi tupakka kyllä ärsyttää,kun en edes polta itse. Välillä olen miettinyt että rupean käymään roka-avustspisteissä hänen puolesta (pyörätuolipotilas).Mutta ei sellainen safka varmaan kelpais kun hän vielä kaiken huipuksi on bakteerikammoinen.
kn hänen kaapinsa on aivan tyhjillään.
-Siitä huolimatta. Tuo ei ole enää ammatillista käytöstä, että lainaa rahojaan. Nyt sä olet menettänyt ammatillisen uskottavuutesi ja etkä toimi enää työntekijän/hoitajan roolissa. Jos tuollaiseksi menee, niin pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Et ole osannut vetää rajoja oikeisiin kohtiin. En usko että kukaan koulutettu hoitaja toimisi noin. - tavallisen ero
lainaamiselle. kirjoitti:
kn hänen kaapinsa on aivan tyhjillään.
-Siitä huolimatta. Tuo ei ole enää ammatillista käytöstä, että lainaa rahojaan. Nyt sä olet menettänyt ammatillisen uskottavuutesi ja etkä toimi enää työntekijän/hoitajan roolissa. Jos tuollaiseksi menee, niin pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Et ole osannut vetää rajoja oikeisiin kohtiin. En usko että kukaan koulutettu hoitaja toimisi noin.> Nyt sä olet menettänyt ammatillisen uskottavuutesi ja etkä toimi enää työntekijän/hoitajan roolissa.....
Kyllä koulutetulla on kovaa, kun ei saa huomioida hoidettaviaan.
Tästäkö johtuu se yleisempikin tyytymättömyys hoitoihin ja hoitajiin?
Uskottavuus menee jos huomioi hoidettavansa tarpeita? - ei ole aina........
tavallisen ero kirjoitti:
> Nyt sä olet menettänyt ammatillisen uskottavuutesi ja etkä toimi enää työntekijän/hoitajan roolissa.....
Uskottavuus menee jos huomioi hoidettavansa tarpeita?Auttamisammatti ei ole aina niin yksinkertaista.Tarkoitat tietysti hyvää ja olet valmis aikamoisiin uhrauksiin.Minua vaan vaivaa tässä se että hoidettavasi ei halua raha-asioitaan soskulle.Onko hän esim.joku nisti.Bakteerikammoinenkin hän on.Kertoo jonkunlaisesta henkisestä sairaudesta.Älä jää yksin tämän asian kanssa vaan keskustele sen tahon kanssa joka sinut on palkannut.se ,että sinä lainaat rahaa ruokaan ei pitkällä tähtäimellä ole ratkaisu vaan siirtää asioita ja pahentaa.
- asiasta.
tavallisen ero kirjoitti:
> Nyt sä olet menettänyt ammatillisen uskottavuutesi ja etkä toimi enää työntekijän/hoitajan roolissa.....
Uskottavuus menee jos huomioi hoidettavansa tarpeita?Uskottavuus menee jos huomioi hoidettavansa tarpeita?
Riippuu millaista huomiota. Huomiotakin on vääränlaista. Kun joutuu hankaliin tilanteisiin niin siinä nimenomaan tarvitaan taitoa, kuinka tilanteesta selvitään oikealla tavalla ja autetaan järkevästi.Tämä se vasta haastaa onkin. Itseään ei saa sotkea tai vetää mukaan niihin asiakkaan ongelmiin. Yleensä se vain pahentaa tilannetta. Se ei ole ratkaisu tilanteeseen, että hoitaja alkaa jakamaan omia rahojaa, vaan tarvitaan muita toimenpiteitä. Jatkuvasti työssäkin tulee sellaisia tilanteita, että on pyydettävä apua työkavereilta ym, että osaisi toimia oikein ja järkevästi haastavissa tilanteissa.
Jos rahat loppuu, niin se pitää ensinnä ottaa yhteys sosiaalipuolen ihmisiin ja pyyttää apua tilanteen selvittämikseksi. Uskon että tarkoitat hyvää, mutta tuo on oikeasti virhe.
- LLH
Ei missään tapauksessa saa lainata rahaa.100 euroo puh.lasku AIVAN LIIKAA no jos joku toinen maksaa niin mikäpä siinä.Lääkkeet muutama sata...mistäköhän lääkkeistä muodostuu..ei sossuun?Kukas tämän henkilön rahaasiat hoitaa,ellei itse pysty, niin silloin pitää harkita esim.edunvalvojaa. Ettei nyt vaan sua vedetä höplästä.
- sanoa
Eikö ihmiset enää osaa oikeinkirjoitusta???Suosittelen sinulle ,että menet johonkin äidinkielenkurssille.
- osaa vai ei
sanoa kirjoitti:
Eikö ihmiset enää osaa oikeinkirjoitusta???Suosittelen sinulle ,että menet johonkin äidinkielenkurssille.
Ketä mahdat tarkoittaa äidinkielen osaamisella?
- juttu.
Avustettava kieltäytyy lähtemään sossulle selvittämään menojaan
Miksi kieltäytyy? Tuollaiset toimenpiteet täytyy hoitaa heti, kun ongelmia tulee. Tuohan tarkoittaa että hoidettava on vastuuton tilanteestaan, ja käyttää mieluummin sinua hyväksi laskujen maksajana. Eli nyt lähdetty auttamaan väärällä tavalla, eikä ohjattu potilasta ottamaan tarvittavaa vastuuta. Tuollainen ratkaisu ei kanna pitkälle eikä tuo helpotusta. Missään nimessä ei saa antaa omia rahoja. Jos ne rahat siltä loppuvat kun ei suostu hakemaan tarvittavaa apua, niin sitten ne loppuvat. Nyt sun on vielä hankalampaa saada se avun piiriin, kun olet itse alkanut maksajaksi. Sä olet varmasti hyvää tarkoittava, mutta nyt laita tähän hommaan jämäkästi rajat. - hk-avustajan työnantaja
Vaikea tilanne. Muista kuitenkin, että työntekijänä sinulla ei ole MITÄÄN VELVOLLISUUTTA rahan lainaamiseen työnantajallesi. Tietämättäsi oma toimintasi siis rahan lainaaminen vain pahentaa tilannetta ja työnantajasi voi "tuudittautua" ajatukseen, ettei hänellä oikeastaan olekaan taloudellisia ongelmia.
- ajateltu.
sinulla ei ole MITÄÄN VELVOLLISUUTTA rahan lainaamiseen työnantajallesi. Tietämättäsi oma toimintasi siis rahan lainaaminen vain pahentaa tilannetta
Näin on. Hyvä että alkuperäinen kirjoitti asiasta. Toivon että hän aloittaa tilanteen selvittämisen ja lopettaa lainaamisen. Itseään hänen ei kannata syyllistää, on varmasti yrittänyt vaikeassa tilanteessa parhaansa. Nyt vain täytyisi ottaa käyttöön toisenlaiset ratkaisukeinot. - aloittaja
ajateltu. kirjoitti:
sinulla ei ole MITÄÄN VELVOLLISUUTTA rahan lainaamiseen työnantajallesi. Tietämättäsi oma toimintasi siis rahan lainaaminen vain pahentaa tilannetta
Näin on. Hyvä että alkuperäinen kirjoitti asiasta. Toivon että hän aloittaa tilanteen selvittämisen ja lopettaa lainaamisen. Itseään hänen ei kannata syyllistää, on varmasti yrittänyt vaikeassa tilanteessa parhaansa. Nyt vain täytyisi ottaa käyttöön toisenlaiset ratkaisukeinot.että henk.koht avustajaa tarvitsevat aina ovat mentaalisesti täysin knnossa, mutta tämä minun tapakseni on nimenomaan psyykkisesti vammatunt. Siihen kuluu sitten vähän maanistta (isot puhelinlaskut),menee kalliisiin erikoislääkäreihin,ja hän haluaa nostaa itse rahaa joten ei minulla edes tietoa mihin rahaa kuluu. Sen vain tiedän että viimeistään viikko eläkepäivän jälkeen ei ole rahaa ruokaan enää.
Se tässä on rasittavinta että kunta kylläkin maksaa palkan, mtta työnantaja on hoidettava itse sen vuoksi ei saa tukea mistään jos haluaisi keskstella ongelmista. En voi noin vain ottaa lopputilin kun juotuu työkkärissä kolmen kuukauden karenssille eikä talouteni sitä kestä. Olenitse kohta 60 enkä varmaan enää saa tta työtä. - entinen avustaja
aloittaja kirjoitti:
että henk.koht avustajaa tarvitsevat aina ovat mentaalisesti täysin knnossa, mutta tämä minun tapakseni on nimenomaan psyykkisesti vammatunt. Siihen kuluu sitten vähän maanistta (isot puhelinlaskut),menee kalliisiin erikoislääkäreihin,ja hän haluaa nostaa itse rahaa joten ei minulla edes tietoa mihin rahaa kuluu. Sen vain tiedän että viimeistään viikko eläkepäivän jälkeen ei ole rahaa ruokaan enää.
Se tässä on rasittavinta että kunta kylläkin maksaa palkan, mtta työnantaja on hoidettava itse sen vuoksi ei saa tukea mistään jos haluaisi keskstella ongelmista. En voi noin vain ottaa lopputilin kun juotuu työkkärissä kolmen kuukauden karenssille eikä talouteni sitä kestä. Olenitse kohta 60 enkä varmaan enää saa tta työtä.Mutta nimenomaan nuo psyykkiset jutut ovat niitä, joita ei saa alkaa "hoitamaan" mahdollistamalla sen jatkumisen. On toki ikävää, että hänellä ei ole ruokaa, mutta luen rivien välistä, että hän on sellainen tyyppi, joka korostaa omaa vastuutaan ja haluaa itse kivenkovaan hoitaa myöskin taloutensa. Vastuu on vaan sellainen, että siitä ei voi poimia rusinoita, sen ymmärtäminen on monille avustettaville hankalaa. Omista oikeuksista kyllä osataan meuhkata, mutta se oma vastuu tahtoo unohtua.
Tuo on niin tuttua. Mutta jos avustaja ei ole edunvalvonnan alaisuudessa, niin avustaja ei voi tehdä mitään. Onko omaiset asiasta tietoisia, mitä luulet?
Jos avustettavalla ei ole ruokaa, ja hän nälkiintyy, niin voipi yrittää viedä päivystykseen. Osastolla saa ruokaa. Tee avustettavalle selväksi, että et voi enää tukea tuollaista toimintaa, ja kerro, että autat tarpeen mukaan muuten, esimerkiksi avun hakemisessa. Itse et voi sitä hänelle saada, joten hänen täytyy ihan itse ottaa puhelin kauniiseen käteen, ja soittaa ja varailla aikaa johonkin suuntaan. Voit toki jo hänen kanssaan "valmistella" yhteydenottoa etukäteen, tehdä vaikkapa listää yhdessä, mikä on ongelmana, ja mihin avustettava kokee tarvitsevansa apua. kannattaa kuitenkin olla sinne vammaispalvelun työntekijään yhteydessä, ihan vain siksikin, että turvaat oman selustasi. Työnantajasi voi saada "kilarit", joten ei kannata jäädä senkään vuoksi yksin. Näissä tapauksissa esimerkiksi potkuja on jaeltu aika herkästi, ja jos et voi todistaa niitä aiheettomiksi, niin olet työkkärin kanssa hankaluuksissa.
Toisaalta, tukijoukot ovat muutoinkin tarpeen, koska yleensä nämä henkilöt vain palkkaavat uuden avustajan, ja manipulointi ja kierre vain jatkuu. Sekään ei ole avustettavasi etu missään nimessä. - tärkeä.
entinen avustaja kirjoitti:
Mutta nimenomaan nuo psyykkiset jutut ovat niitä, joita ei saa alkaa "hoitamaan" mahdollistamalla sen jatkumisen. On toki ikävää, että hänellä ei ole ruokaa, mutta luen rivien välistä, että hän on sellainen tyyppi, joka korostaa omaa vastuutaan ja haluaa itse kivenkovaan hoitaa myöskin taloutensa. Vastuu on vaan sellainen, että siitä ei voi poimia rusinoita, sen ymmärtäminen on monille avustettaville hankalaa. Omista oikeuksista kyllä osataan meuhkata, mutta se oma vastuu tahtoo unohtua.
Tuo on niin tuttua. Mutta jos avustaja ei ole edunvalvonnan alaisuudessa, niin avustaja ei voi tehdä mitään. Onko omaiset asiasta tietoisia, mitä luulet?
Jos avustettavalla ei ole ruokaa, ja hän nälkiintyy, niin voipi yrittää viedä päivystykseen. Osastolla saa ruokaa. Tee avustettavalle selväksi, että et voi enää tukea tuollaista toimintaa, ja kerro, että autat tarpeen mukaan muuten, esimerkiksi avun hakemisessa. Itse et voi sitä hänelle saada, joten hänen täytyy ihan itse ottaa puhelin kauniiseen käteen, ja soittaa ja varailla aikaa johonkin suuntaan. Voit toki jo hänen kanssaan "valmistella" yhteydenottoa etukäteen, tehdä vaikkapa listää yhdessä, mikä on ongelmana, ja mihin avustettava kokee tarvitsevansa apua. kannattaa kuitenkin olla sinne vammaispalvelun työntekijään yhteydessä, ihan vain siksikin, että turvaat oman selustasi. Työnantajasi voi saada "kilarit", joten ei kannata jäädä senkään vuoksi yksin. Näissä tapauksissa esimerkiksi potkuja on jaeltu aika herkästi, ja jos et voi todistaa niitä aiheettomiksi, niin olet työkkärin kanssa hankaluuksissa.
Toisaalta, tukijoukot ovat muutoinkin tarpeen, koska yleensä nämä henkilöt vain palkkaavat uuden avustajan, ja manipulointi ja kierre vain jatkuu. Sekään ei ole avustettavasi etu missään nimessä."kannattaa kuitenkin olla sinne vammaispalvelun työntekijään yhteydessä, ihan vain siksikin, että turvaat oman selustasi. Työnantajasi voi saada "kilarit", joten ei kannata jäädä senkään vuoksi yksin. Näissä tapauksissa esimerkiksi potkuja on jaeltu aika herkästi, ja jos et voi todistaa niitä aiheettomiksi, niin olet työkkärin kanssa hankaluuksissa."
-Tuo oli se tärkein asia viestissäsi. Jos työntekijän roolissa jää toimimaan yksin hankalissa tilanteissa, eikä hae apua, niin vähintäänkin potkut voi tulla ja mahdollisesti muitakin seurauksia. Eli tuo toiminta (että ei hae apua ja maksaa itse asiakkaan laskuja) voi kostautua itselle vielä. Jos toimii väärin (vaikka tarkoittaisi hyvää) niin vaarantaa myös oman selustansa.
- vammaistuet, lääkekatot jne...
Paha on tilanne, jos ruokaa ei ole, mutta ei se sinun ongelmasi ole. Älä lainaa.
Sen sijaan vammaispalveluilla on sosiaalityöntekijä, joka ainakin voisi olla yhteydessä asiakkaaseesi. salassapitovelvollisuus on ihan ok, he eivät saa sinun välitykselläsi niitä asioita hoitaa, mutta toisaalta, eivät saa kyllä heitteillekään jättää.
Voisikohan vyyhti purkautua sillä, että asiakkaasi suostuisi palaveriin. Vaikka niin, että kaikki mahdolliset etuudet tulisi haettua (ei myöskään ensisijaisesti ole avustajan tehtäviä). Usein rahan haku Kelalta on (varsinkin vanhemmille ihmisille) helpompaa kuin toimeentulotuki. Ja jos niissä jeesaisi sosiaalityöntekijä, niin silloin voisi olla helpompi myöskin siihen sosiaalitoimistoon siirtyminen.
Tiedän itse vanhuksia, jotka ovat syöneet koiranruokaakin. Mitään apua eivät ole alkuun huolineet. Mutta ei siinä auta kuin kannustaa hakemaan apua virallisia teitä. Niihinhän on oikeus ihan lain mukaankin.
Puhut myös bakteerikammosta. Olisiko taustalla jotain psyykkeeseen liittyvää vainoharhaisuutta, joka näkyy myös suhtautumisessa sosiaalityöntekijöihin. Näissä tapauksissa voisi olla apua myöskin lääkäristä. Mutta ongelma onkin siinä, että hän ei tuo siellä ongelmiaan esille.
Muuten, henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja ja hoitoalan työntekijä, vaan taitaa kuulua lähinnä palvelualan työntekijöihin. Kai asiakkaalla on jokin hoitava taho mukana.- koulutus.
Muuten, henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja ja hoitoalan työntekijä.
-Hyviä neuvoja viestissäsi. Henkilökohtainen avustaja on kouluttamaton,jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä, lähi tai perushoitaja tai koulunkäyntiavustaja (KKA:n koulutukseen sisältyy myös vammaisuuteen, ergonomiaan, perushoitoon, yleisimpiin sairauksiin ja ensiapuun (spr,ea1) liittyvät kurssit). Pätevyysvaatimuksia ei ole, vaan niistä päättää avustettava eli työnantaja. Yleensä henkilökohtaisen avustajan työssä on kuoluttamattomia enemmän kuin muissa hoitoalan perustehtävissä. Paljon on myös näitä edellämainittujen koulutuksen saaneita. - kurssi.
koulutus. kirjoitti:
Muuten, henkilökohtainen avustaja ei ole hoitaja ja hoitoalan työntekijä.
-Hyviä neuvoja viestissäsi. Henkilökohtainen avustaja on kouluttamaton,jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä, lähi tai perushoitaja tai koulunkäyntiavustaja (KKA:n koulutukseen sisältyy myös vammaisuuteen, ergonomiaan, perushoitoon, yleisimpiin sairauksiin ja ensiapuun (spr,ea1) liittyvät kurssit). Pätevyysvaatimuksia ei ole, vaan niistä päättää avustettava eli työnantaja. Yleensä henkilökohtaisen avustajan työssä on kuoluttamattomia enemmän kuin muissa hoitoalan perustehtävissä. Paljon on myös näitä edellämainittujen koulutuksen saaneita.jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä
-Käsittääkseni tämä kurssi tarkoittaa esim sitä että "avustajaksi" opiskelevat suorittavat jonkun pienen osan lähihoitajan tutkinnosta.
-Nämä ne ammatit on, joita avustajat edustavat. Sairaanhoitajia tuskin alalla on, koska esim kotiin avustettavat eivät useinkaan tarvitse avuntarpeen puolesta sen tason koulutusta avustajalta. - alaa vaihtanut
kurssi. kirjoitti:
jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä
-Käsittääkseni tämä kurssi tarkoittaa esim sitä että "avustajaksi" opiskelevat suorittavat jonkun pienen osan lähihoitajan tutkinnosta.
-Nämä ne ammatit on, joita avustajat edustavat. Sairaanhoitajia tuskin alalla on, koska esim kotiin avustettavat eivät useinkaan tarvitse avuntarpeen puolesta sen tason koulutusta avustajalta."jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä"
-Ensimmäinen varsinainen(työkkärin järjestämä) henk.koht.avustajan koulutus on juuri puolivälissä meneillään..kokonaiskesto puoli vuotta, josta työssäoppimista ja näytöt yht.12vkoa.
"Käsittääkseni tämä kurssi tarkoittaa esim sitä että "avustajaksi" opiskelevat suorittavat jonkun pienen osan lähihoitajan tutkinnosta."
- Henk.koht.avustajan koulutus on osatutkinto (koostuu 2:sta eri tutkinnon näyttöosasta), joista toinen on lähihoitajan koulutuksessa viimeinen pakollinen näyttöosa ennen erikoistumista. Toinen on koulunkäyntiavustajan myös viimeinen näytönosa.
"Sairaanhoitajia tuskin alalla on, koska esim kotiin avustettavat eivät useinkaan tarvitse avuntarpeen puolesta sen tason koulutusta avustajalta"
- ei sairaanhoitajia, mutta terv.huoltoalan peruskoulutuksen käyneitä avustajan töissä ymmärtääkseni on. Avustettavien tarpeet voivat vaihdella keskenään erittäin paljon, joten valmiutta erilaisiin / eri vaatimustason tehtäviin tarvitaan tälläkin alalla. Ja se perustieto sairauksista, vammoista yms. on tietenkin tarpeellista asennoitumisineen kaikkineen, eikö?
Syksyllä on tulossa uusi vamm.palvelulaki, jonka myötä myös työnkuvan rajaamiset yms. työehtosopimus-asiat (kuten pohjapalkka...) saataisiin ainakin alulle... - mielenkiintoista.
alaa vaihtanut kirjoitti:
"jonkin lyhyen kurssin käynyt esim työkkärin järjestämä"
-Ensimmäinen varsinainen(työkkärin järjestämä) henk.koht.avustajan koulutus on juuri puolivälissä meneillään..kokonaiskesto puoli vuotta, josta työssäoppimista ja näytöt yht.12vkoa.
"Käsittääkseni tämä kurssi tarkoittaa esim sitä että "avustajaksi" opiskelevat suorittavat jonkun pienen osan lähihoitajan tutkinnosta."
- Henk.koht.avustajan koulutus on osatutkinto (koostuu 2:sta eri tutkinnon näyttöosasta), joista toinen on lähihoitajan koulutuksessa viimeinen pakollinen näyttöosa ennen erikoistumista. Toinen on koulunkäyntiavustajan myös viimeinen näytönosa.
"Sairaanhoitajia tuskin alalla on, koska esim kotiin avustettavat eivät useinkaan tarvitse avuntarpeen puolesta sen tason koulutusta avustajalta"
- ei sairaanhoitajia, mutta terv.huoltoalan peruskoulutuksen käyneitä avustajan töissä ymmärtääkseni on. Avustettavien tarpeet voivat vaihdella keskenään erittäin paljon, joten valmiutta erilaisiin / eri vaatimustason tehtäviin tarvitaan tälläkin alalla. Ja se perustieto sairauksista, vammoista yms. on tietenkin tarpeellista asennoitumisineen kaikkineen, eikö?
Syksyllä on tulossa uusi vamm.palvelulaki, jonka myötä myös työnkuvan rajaamiset yms. työehtosopimus-asiat (kuten pohjapalkka...) saataisiin ainakin alulle...Ahaa, kiitos tiedoista. Siinä olin oikeassa että työkkäri järjestää, mutta muuta en paljon tiennyt. Koulutus onkin pitempi ja vaativampi,kuin ajattelin ja näytötkin on melko työläs juttu. Mielenkiintoinen yhdistelmä, että kahdesta tutkinnosta otetaan ne tärkeimmät siihen koulutukseen. Ilmeisesti se ei anna "ammattinimikettä" kun ei ole tutkinto? Näkyykö koulutus palkassa verrattuna kouluttamattomaan?
Eihän sitä tiedä vaikka jatkossa henk.koht avustajille valmisteltaisiin oma ammattitutkinto?
Ja se perustieto sairauksista, vammoista yms. on tietenkin tarpeellista asennoitumisineen kaikkineen, eikö?
-Kyllä se on tarpeellista ja avustettavan tarpeet vaihtelee, joten tarvitaan perustiedot avustamiseen ja terveydenhuoltoon liittyvistä asioista. Avustettavissa on varmaan haasteeltaan monentasoista. Varmaan tuo avustajan "kurssi", kka tai lh on parhaiten henk.koht avustajan työhön sopivia tutkintoja "mitoitukseltaan". Sairaanhoitaja on ehkä vähän liian laaja ja antaa paljon sellaisia taitoja joita ei ehkä siinä työssä tarvi, jos avustajan työ kiinnostaa.
Tuossa joku sanoi ettei avustajat ole hoitoalan ihmisiä. Ei oikeastaan muita koulutuksia ole siihen hommaan liittyen kuin hoitoalan tutkinnot.Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet. - tavallaan on
mielenkiintoista. kirjoitti:
Ahaa, kiitos tiedoista. Siinä olin oikeassa että työkkäri järjestää, mutta muuta en paljon tiennyt. Koulutus onkin pitempi ja vaativampi,kuin ajattelin ja näytötkin on melko työläs juttu. Mielenkiintoinen yhdistelmä, että kahdesta tutkinnosta otetaan ne tärkeimmät siihen koulutukseen. Ilmeisesti se ei anna "ammattinimikettä" kun ei ole tutkinto? Näkyykö koulutus palkassa verrattuna kouluttamattomaan?
Eihän sitä tiedä vaikka jatkossa henk.koht avustajille valmisteltaisiin oma ammattitutkinto?
Ja se perustieto sairauksista, vammoista yms. on tietenkin tarpeellista asennoitumisineen kaikkineen, eikö?
-Kyllä se on tarpeellista ja avustettavan tarpeet vaihtelee, joten tarvitaan perustiedot avustamiseen ja terveydenhuoltoon liittyvistä asioista. Avustettavissa on varmaan haasteeltaan monentasoista. Varmaan tuo avustajan "kurssi", kka tai lh on parhaiten henk.koht avustajan työhön sopivia tutkintoja "mitoitukseltaan". Sairaanhoitaja on ehkä vähän liian laaja ja antaa paljon sellaisia taitoja joita ei ehkä siinä työssä tarvi, jos avustajan työ kiinnostaa.
Tuossa joku sanoi ettei avustajat ole hoitoalan ihmisiä. Ei oikeastaan muita koulutuksia ole siihen hommaan liittyen kuin hoitoalan tutkinnot.Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet.Mutta muistaakseni ainakin vakuutukset oli minulla kotipalvelun alalle eritelty.
Sitten koulutukseen, jos sitä jossain järjestetään. Jos siinä tisoaan suoritetaan osa lähihoitajakoulutuksesta, niin toivottavasti se osuus on edes hoito ja huolenpito. Mutta sekään ei ole kovin kummoinen.
Monissa kunnissa ei ole avustajille mitään koulutusta, ja kentällä on monentasoista osaamista. Vaativimmissa paikoissa lähihoitajan koulutus katsotaan eduksi, mutta silloin tulisi olla esimerkiksi kotisairaanhoito tai muu taho tukena. Ala on todella villi, ja jonkinlaista vastuunjakoa tulisi kyllä kehittää. Olen ollut itsekin paikassa, missä kotisairaanhoito ja kotipalvelu ulkoisti kaiken minulle, eikä kukaan kysynyt, onko minulla koulutusta esimerkiksi lääkehoidosta. Minulla oli, mutta minun jälkeeni tuli henkilö, joka ei ollut koskaan lääkkeiden kanssa toiminut, eikä edes osannut lääkkeen jakoa. Ja siinä vaiheessa kun avustettavalla on vaikkapa kolme eri vaativaa perussairautta, ja lääkkeitäkin 15, niin kyllä tuolloin jo tarvittaisiin jotakin muutakin kuin pukuompelijan koulutus. Kuntien mielestä se avustettava on se, jolle kouluttaminen kuuluu, mutta se on erittäin kyseenalaista, koska sitä tietotaitoa ei heilläkään usein ole.
Sairaanhoitajan tuki olisi erittäin tärkeää, mutta tuen tarpeessa juuri aiheuttaa salassapito-ongelmia. Ja myöskin reseptien haut yms. Täällä tosin sai ne hoidettua, jos avustettava oli tehnyt valtakirjan tk:een. Ongelmien tullessa olisikin tärkeää, että olisi edes joku taho, johon yhteyttä ottaa. Palkanmaksuun ja paperihommiin liittyen sai kyllä apua vammaispalveluilta, mutta muutoin jäi aika yksin.
Mutta edelleen, avustaja ei ole terveydenhuollon ammattilainen yleensä, joten se kannattaa muistaa. - ....edellinen vastaaja...
mielenkiintoista. kirjoitti:
Ahaa, kiitos tiedoista. Siinä olin oikeassa että työkkäri järjestää, mutta muuta en paljon tiennyt. Koulutus onkin pitempi ja vaativampi,kuin ajattelin ja näytötkin on melko työläs juttu. Mielenkiintoinen yhdistelmä, että kahdesta tutkinnosta otetaan ne tärkeimmät siihen koulutukseen. Ilmeisesti se ei anna "ammattinimikettä" kun ei ole tutkinto? Näkyykö koulutus palkassa verrattuna kouluttamattomaan?
Tuossa joku sanoi ettei avustajat ole hoitoalan ihmisiä. Ei oikeastaan muita koulutuksia ole siihen hommaan liittyen kuin hoitoalan tutkinnot.Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet."Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet."
En oikein ymmärrä mitä tuolla tarkoitat. Oikeasti avustajan työhön tuo ei anna juuri mitään valmiuksia. Olen itsekin koulunkäyntiavustaja ja lähihoitaja. Koulunkäyntiavustajan tutkinnosta on varmaankin apua, jos avustettava olisi lapsi, mutta ensiapua kummempia valmiuksia tuo ei anna.
Avustajan työssä tarvitaan paljon perushoidollisia tietoja usein. Se työ ei ole vain pukemista ja kodinhoitoa sekä ulkoilua liian usein. Itse olen hoitanut mm. pahoja painehaavoja, ja siihenkin oli todella hankala saada edes sairaanhoitajaa opastamaan alkuun. Tällaisiakin ihmisiä on. Avustaja tekee myös keuhkoimuja, katetrointeja, seuraa saturaatioita jne. Valitettavasti ainakin täällä näitä sysätään hallitsemattomasti avustajille resurssisyistä.
palkkaeroa ei ole koulutuksen mukaan, vaan ihan saman palkan saa osaava ja osaamattomampi. - tarkoitin...
....edellinen vastaaja... kirjoitti:
"Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet."
En oikein ymmärrä mitä tuolla tarkoitat. Oikeasti avustajan työhön tuo ei anna juuri mitään valmiuksia. Olen itsekin koulunkäyntiavustaja ja lähihoitaja. Koulunkäyntiavustajan tutkinnosta on varmaankin apua, jos avustettava olisi lapsi, mutta ensiapua kummempia valmiuksia tuo ei anna.
Avustajan työssä tarvitaan paljon perushoidollisia tietoja usein. Se työ ei ole vain pukemista ja kodinhoitoa sekä ulkoilua liian usein. Itse olen hoitanut mm. pahoja painehaavoja, ja siihenkin oli todella hankala saada edes sairaanhoitajaa opastamaan alkuun. Tällaisiakin ihmisiä on. Avustaja tekee myös keuhkoimuja, katetrointeja, seuraa saturaatioita jne. Valitettavasti ainakin täällä näitä sysätään hallitsemattomasti avustajille resurssisyistä.
palkkaeroa ei ole koulutuksen mukaan, vaan ihan saman palkan saa osaava ja osaamattomampi.Koulunkäyntiavustaja liittynee enempi sosiaali/opetusalaan, mutta sisältää kaikki avustajan työssä tarvittavat terveydenhuollon aineet.
En oikein ymmärrä mitä tuolla tarkoitat. Oikeasti avustajan työhön tuo ei anna juuri mitään valmiuksia.
- Opetushallitus on määritellyt KKA:n toimintaympäristöiksi päivähoidon, perusopetuksen kaikki muodot, ammattikoulut, lukiot, vapaa-ajan kerhotoiminnan ja henkilökohtaisena avustajana toimimisen(myöskin aikuisen).Tähän viimeksimainittuun liittyy neljäs tutkinnonosa jossa tulee vammat, sairaudet, ergonomia avustettaessa ym pääpiirteissäin. Eli kun haet näitä edellä lueteltuja töitä, niin sinulla on tarvittava muodollinen ammattipätevyys eikä sua katota kouluttamattomaksi alalle ja makseta sen mukaista palkkaa. Henkilö jolla on alan työtehtäviin soveltuva koulutus, on aina työnhakutilanteissa paremmassa asemassa kuin kouluttamaton, vaikka henkilökohtaisesti kokisikin ettei saanut koulutuksesta mitään irti jotain työtä ajatellen. Koulunkäyntiavustajan ammatti on lähtenyt liikkeelle nimenomaan vaikeavammaisen ihmisen henkilökohtaisesta avustamisesta ja laajentunut myöhemmin paljon muuhunkin. - alaa vaihtanut
tavallaan on kirjoitti:
Mutta muistaakseni ainakin vakuutukset oli minulla kotipalvelun alalle eritelty.
Sitten koulutukseen, jos sitä jossain järjestetään. Jos siinä tisoaan suoritetaan osa lähihoitajakoulutuksesta, niin toivottavasti se osuus on edes hoito ja huolenpito. Mutta sekään ei ole kovin kummoinen.
Monissa kunnissa ei ole avustajille mitään koulutusta, ja kentällä on monentasoista osaamista. Vaativimmissa paikoissa lähihoitajan koulutus katsotaan eduksi, mutta silloin tulisi olla esimerkiksi kotisairaanhoito tai muu taho tukena. Ala on todella villi, ja jonkinlaista vastuunjakoa tulisi kyllä kehittää. Olen ollut itsekin paikassa, missä kotisairaanhoito ja kotipalvelu ulkoisti kaiken minulle, eikä kukaan kysynyt, onko minulla koulutusta esimerkiksi lääkehoidosta. Minulla oli, mutta minun jälkeeni tuli henkilö, joka ei ollut koskaan lääkkeiden kanssa toiminut, eikä edes osannut lääkkeen jakoa. Ja siinä vaiheessa kun avustettavalla on vaikkapa kolme eri vaativaa perussairautta, ja lääkkeitäkin 15, niin kyllä tuolloin jo tarvittaisiin jotakin muutakin kuin pukuompelijan koulutus. Kuntien mielestä se avustettava on se, jolle kouluttaminen kuuluu, mutta se on erittäin kyseenalaista, koska sitä tietotaitoa ei heilläkään usein ole.
Sairaanhoitajan tuki olisi erittäin tärkeää, mutta tuen tarpeessa juuri aiheuttaa salassapito-ongelmia. Ja myöskin reseptien haut yms. Täällä tosin sai ne hoidettua, jos avustettava oli tehnyt valtakirjan tk:een. Ongelmien tullessa olisikin tärkeää, että olisi edes joku taho, johon yhteyttä ottaa. Palkanmaksuun ja paperihommiin liittyen sai kyllä apua vammaispalveluilta, mutta muutoin jäi aika yksin.
Mutta edelleen, avustaja ei ole terveydenhuollon ammattilainen yleensä, joten se kannattaa muistaa."Sitten koulutukseen, jos sitä jossain järjestetään."
-ensimmäiset koulutukset ovat siis meneillään, työkkäri halusi räätälöidä kyseisen koulutuksen, tällä ennakoidaan syksyn lakiuudistusta...
Olemme ns."pilottiporukka" tässä asiassa, koulutuksesta on kommentoitu suuntaan ja toiseen, muuntamis-kehitys- yms. parannusehdotuksia annettu. Ja kiltisti meitä kuultu.
"Jos siinä tisoaan suoritetaan osa lähihoitajakoulutuksesta, niin toivottavasti se osuus on edes hoito ja huolenpito."
- Eipä ole. Lh:n viimeinen pakollisen osuuden tutkinto-osa, eli kuntoutumisen tukeminen.
"Mutta sekään ei ole kovin kummoinen."
-olisi siitä varmaan siltikin ollut apua ensimmäisessä työssäoppimisjaksossa, paikat tosin olivat hyvin laajallla skaalalla oppilaitoksista palv.koteihin.
"eikä kukaan kysynyt, onko minulla koulutusta esimerkiksi lääkehoidosta."
- avustajan koulutkusessa ei ole lääkeoppia, tästä lääkeasiasta on muuten keskusteltukin aika lailla. Avustajalla kun ei ole lääkkeenanto-oikeutta, eli kertomaasi ei olisi saanut tapahtua... Kaikki mahd. täytyy kirjata työsopimukseen, myös lääkkeet, ja yleensä huoltaja tms. annostelee/ tarkastaa lääkkeet, jos avustajalle annetaan tehtäväksi lääkkeiden oton huolehtiminen.
"Ongelmien tullessa olisikin tärkeää, että olisi edes joku taho, johon yhteyttä ottaa."
-Tähän se laki tähtääkin, toivottavasti! Eli avustajilla olisi jokin yht.työtaho, ns. vertaistukiverkosto, järjestäytymistä kaivattaisiin (nyt hajanaista eri liitoissa?).
Myös työn jatkuvuutta turvaisi, että olisi isomman instanssin kuin yhden työnantajan listoilla, tunteja saisi sitten esim. useamman työnanatajan kautta enemmän.
"Mutta edelleen, avustaja ei ole terveydenhuollon ammattilainen yleensä, joten se kannattaa muistaa."
- Tämä on totta, ainakin tänä päivänä. Mutta ikävä kyllä työtehtävät liippaa yllättävän läheltä lh:n työnkuvaa, tapauskohtaista tietysti tämäkin. Ja edelleen: se syksyn lakiuudistus toisi toivottavasti tähänkin jotain rajanvetoa!!
Eikun syksyä odottelemaan..:) - Nimetön
tavallaan on kirjoitti:
Mutta muistaakseni ainakin vakuutukset oli minulla kotipalvelun alalle eritelty.
Mutta edelleen, avustaja ei ole terveydenhuollon ammattilainen yleensä, joten se kannattaa muistaa.Olen tehnyt jonkin verran henkilökohtaisen avustajan hommia ja ala on todella villiä. Osa työnantajista on ollut selkeästi ns. "oikean hoidon" tarpeessa eli täysin sänkyyn autettavia ja kuntouttavaa työotetta vaativia henkilöitä. Heidän tapauksessaan on tuntunut siltä, että kunta haluaa säästää ja kotisairaanhoidon sijaan palkataan huomattavasti halvempi avustaja, jolle ei tarvitse maksaa esim. ilta- ja launtailisiä eikä myöskään lomarahaa (siis tätä entistä lomaltapaluurahaa). Henkilökohtainen avustaja ei siis ole työsuhteessa kuntaan, vaan työnantajana toimii avustettava henkilö.
Työnantaja on siis vastuussa siitä, mitä tehtäviä hän työntekijälle antaa. Jos työnantaja pyytää työntekijän jakaamaan lääkkeet dosettiin, niin työntekijä sen tekee, ja vastuu on työnantajalla, että hän tuntee ja tietää oman lääkityksensä.
Periaatteessa työntekijän ei tarvitse olla hoitoalan ammattilainen ja monet työnantajat myös karsastavat hoitajia työntekijöinä. Avustajan tarkoituksena kun on mahdollistaa itsenäinen elämä, esim. työssäkäynti ja harrastukset.
- ei ei
Et missään nimessä lainaa työnantajallesi rahaa, voisit kysyä nimettömänä neuvoa kunnan sosiaaliasiamieheltä tai sosiaaliasioiden päivystyksestä jos ruokaa ei ole. Heitteillejättökin on rikos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 875439
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804722Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113027Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv882955Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232564Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328