15 vuotias yksin kotona 11 päivää?

huono äiti?

Heissan!

Kertokaahan mielipiteitänne siitä, että jättäisittekö 15 vuotiaan yksikseen 11 päiväksi kotiin?

Koulukaverin äidin kanssa on sovittu siitä, että jos tulee ongelmia niin hän kyllä auttaa ja sapuskaa on pakastimessa yllinkyllin..

Mitä mieltä olette, olenko huono äiti jos siis lähden matkalle ja teini jää yksin?

52

9432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrö

      et ole huono äiti lähde siis rauhaisin mielin lomalle

    • kuulostaa

      En ikinä jättäisi 15-vuotiasta yksin lähdes kahdeksi viikoksi. Nuori voi vaikuttaa hyvinkin itsenäiseltä, mutta kyllä hän vanhempia tarvitsee sinne kotiin luomaan turvallisuudentunnetta. Ei voi olettaa sen ikäisen huolehtivan syömisestään yksin vaikka pakastin on kuinka täynnä ruokaa. Öisin yksin ollessa voi myös pelottaa vaikkei sitä myönnä. Kutsumattomia vieraita saattaa myös tulla, kun kuulevat että talo on tyhjillään, onhan noita kotibileisiin ylimääräisenä tulleita ja kodin rikkoneita. Tai lapsi saattaa juopotella järjestämissään bileissä ja mahdollisesti juotua seksuaalisiin tilanteisiin, jotka eivät hänen ikäiselleen kuulu. Eli, ei kannata ottaa loppuiäksi syyllisyyttä jos jotain tapahtuukin tuona aikana vaan odottaa muutama vuosi, että nuori kasvaa tai lähettää hänet sitten ihan kokopäiväleirillä, jos ite on pakko lomalle päästä. Vanhemman velvollisuudet ensin, sitten vasta oma napa.

      • ei uusavuton

        itse muutin pois kotoa 15-vuotiaana (10v. sitten). Tosin samana syksynä kyllä täytin 16. mutta ihan omaan vuokra-asuntoon (ei mihinkään asuntolaan). kotiin oli matkaa se 200km. ja kyllä bileitä on pidetty ja remuttu, mutta myös ruokaa saatu suuhun ja koulut kunnialla käyty. Aikaisin joutuu joskus itsenäistymään, mutta mielestäni se on ollut vain positiivista. että eiköhän se tee ihan hyvää teille molemmille---> saat rentoutua lomalla ja teini joutuu ottamaan vastuuta ja saa samalla opetella itsenäistä elämää, joka on kuitenkin kohta edessä.


    • huono äiti?

      Heissan taas!

      Päätös on nyt tehty, aion lähteä matkalle ja jättää teinin kotiin.

      Olen yh ja lähden pienen kanssa käymään lasten isän luona ulkomailla. Teini on menossa isällensä kesällä kuukaudeksi, enkä siksi ota häntä nyt mukaan.

      Nyt on hyvä matkustaa pienemmän kanssa etelä-eurooppaan,koska siellä ei vielä ole liian kuuma. Keskikesällä kun lämpötila kohoaa helposti yli 40 asteeseen ja siellä on silloin todella tukalaa.

      Uskon ja luotan, että nuoreni pärjää tuon puolitoista viikkoa itsekseenkin..

      Kiitos vastauksistanne!

      • 13 ja 14 vuotiaat

        viideksi viikoksi kotiin. Oli heillä joku joka vähän katsoi perään ja tarkisteli että kaikki oli hyvin.

        Rahaa jätin tyttären tilille 40 000 markkaa, joista oli käytetty siistit 3000 mk joka oli kohtuullista. Olisi ollut toki mielenkiintoista jos tytär olisi laittanut koko 40 t haisemaan sinä aikana, mutta niinhän ei käynyt.

        Selitin hänelle että se raha on siellä siksi jos jotain sattuu, katkee jalka tai jotain...


      • se on heitteillejättö

        ja lapsi todennäköisesti huostaanotetaan jos asia tulee ilmi. Ei saa 15 v olla vielä noin pitkiä aikoja yksin. Terveisin ohjaaja nuorisokodista


      • äippä
        13 ja 14 vuotiaat kirjoitti:

        viideksi viikoksi kotiin. Oli heillä joku joka vähän katsoi perään ja tarkisteli että kaikki oli hyvin.

        Rahaa jätin tyttären tilille 40 000 markkaa, joista oli käytetty siistit 3000 mk joka oli kohtuullista. Olisi ollut toki mielenkiintoista jos tytär olisi laittanut koko 40 t haisemaan sinä aikana, mutta niinhän ei käynyt.

        Selitin hänelle että se raha on siellä siksi jos jotain sattuu, katkee jalka tai jotain...

        Missä vastuusi vanhempana? Tuo on heitteillejättö ja vaatisi pikaisia lastensuojelutoimia. Toivottavasti perheesi tilanteeseen on jo puututtu viranomaisten taholta ja saat apua- olet laiminlyönyt räikeästi velvollisuutesi vanhempana.


      • 15wee pärjää!

        15 vuotias pärjää mielestäni hyvin. Se on erillainen tapaus kuin joku 10v. 15 vuotias kyllä uskottavasti pärjää kotona asiallisesti eikä juoksentele kaikenmaailman bileissä. Eriasia on jos tämä ei halua sinun lähtevän. Silloin voisit neuvotella asiasta tämän kanssa. Sinuna en tekisi kyselyitä tänne, koska on itsestäänkin selvää, että kommenttia tulee ereiltä ihmisiltä, eikä he tiedä pärjääkö teini yksin vai ei.


      • Anonyymi
        se on heitteillejättö kirjoitti:

        ja lapsi todennäköisesti huostaanotetaan jos asia tulee ilmi. Ei saa 15 v olla vielä noin pitkiä aikoja yksin. Terveisin ohjaaja nuorisokodista

        Hah! Minut jätettiin kotiin tuon ikäisenä kahdeksi viikoksi, moitteita tuli vain kukista jotka olivat kuolleet ja vähän kehnosta siivoamisesta, sanoivat päälle että on vielä pitkä aika kunnes muutan pois kotoa. Tule ottamaan minut huostaan siis.


    • selvästi provo

      Tämä on selvästi provo. Ei kukaan lähde LOMAILEMAAN ja jätä lasta yksin. Jos pakollinen työmatka, nekään ei yleenäs kestä edes viikkoa, niin hoitajaksi tulee mummi tai joku muu.

      • huono äiti?

        Jep jep.. provohan tää tietty on niin..

        En lähde lomailemaan, lähden matkalle sen vuoksi että lapsi näkee isänsä jota ei ole nähnyt kahteen vuoteen. Ja juu, mummia ja pappaa kysyttiin apuun, mutta olivat matkaa vastaan niinkuin sinäkin..

        Mutta ehkä sinunkin mielestäsi on parempi, ettei lapsi opi tuntemaan isäänsä, vai?!?


      • Mira, Sini ja Kaija
        huono äiti? kirjoitti:

        Jep jep.. provohan tää tietty on niin..

        En lähde lomailemaan, lähden matkalle sen vuoksi että lapsi näkee isänsä jota ei ole nähnyt kahteen vuoteen. Ja juu, mummia ja pappaa kysyttiin apuun, mutta olivat matkaa vastaan niinkuin sinäkin..

        Mutta ehkä sinunkin mielestäsi on parempi, ettei lapsi opi tuntemaan isäänsä, vai?!?

        Riippuu, osaako lapsi tehdä ruokaa, ymmärtää nukkumaanmenoajat ym. Jos lapsi ei osaa tehdä ruokaa, voi se muuttua katastrofiksi. Vaikka ruokaa onkin pakastin ja jääkaappi pullollaan, joskus voi ruoanlaitto uusiutua mikäli lapsi ei osaa laittaa ruokaa. Nukkumaanmenoajat on myös ymmärrettävä. Ei tv:tä aamuseiskaan voi katsella, muuten koko päivä on silkkaa masennusta. Jos haluaa mennä kavereilla, avain ja puhelin mukaan. No, kavereillakaan ei voi olla koko päivää. Itse oma äitini jätti minut 10 v kahdeksi päiväksi yksin kotiin.

        -Kahden lapsen äiti Kaija.


      • toptoptop
        huono äiti? kirjoitti:

        Jep jep.. provohan tää tietty on niin..

        En lähde lomailemaan, lähden matkalle sen vuoksi että lapsi näkee isänsä jota ei ole nähnyt kahteen vuoteen. Ja juu, mummia ja pappaa kysyttiin apuun, mutta olivat matkaa vastaan niinkuin sinäkin..

        Mutta ehkä sinunkin mielestäsi on parempi, ettei lapsi opi tuntemaan isäänsä, vai?!?

        Kutsu mieluummin lasten isä tänne. Ja kyllä, olet huono äiti, valitettavasti.


    • Kuten noista aiemmista vastauksista on jo käynyt ilmi, niin viisitoistavuotiaita on monenlaisia; toiset täysin avuttomia ja toiset taas täysin kekeneviä vastaamaan itsestään.
      Ja sitten kun olet päätöksen tehnyt niin pyyhkäise turhat kommentit sivuun mielenpielestä - ettei pilaa lomaa tai muuten pahoita oloa.
      *hymy*

      • huono äiti?

        Kiitos kommentistasi!

        Teinini on opetettu pienestä asti huolehtimaan itsestänsä,joten ongelmia tuskin tulee.

        Ehkä nämä negatiiviset kommentit tulevatkin niiltä uusavuttomilta vanhemmilta, jotka eivät ole opettaneet lapsiaan tulemaan toimeen hetkeäkään ilman vanhempiaan. ;)


      • ei uusavuton
        huono äiti? kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi!

        Teinini on opetettu pienestä asti huolehtimaan itsestänsä,joten ongelmia tuskin tulee.

        Ehkä nämä negatiiviset kommentit tulevatkin niiltä uusavuttomilta vanhemmilta, jotka eivät ole opettaneet lapsiaan tulemaan toimeen hetkeäkään ilman vanhempiaan. ;)

        naulan kantaan. jotain ylisuojelevia jeesustelijoita tai muuten päästään vialla olevia noi haukkujat. ja jos teini kerran lähtee itsekseen kesällä ulkomaille niin kyllä se pärjää itsekseen omassa kotonaankin. ja kun antaa vähän vastuuta niin ei tule uusavuttomia vötyksiä. sitäpaitsi niitä kamalia kauheuksia voi sattua vaikka olisitkin kotona ja jos teini haluaa hölmöillä se tekee sen jokatapauksessa. 15v. kyllä pärjää jo yksin. hauskaa lomaa!


      • huono äiti?
        ei uusavuton kirjoitti:

        naulan kantaan. jotain ylisuojelevia jeesustelijoita tai muuten päästään vialla olevia noi haukkujat. ja jos teini kerran lähtee itsekseen kesällä ulkomaille niin kyllä se pärjää itsekseen omassa kotonaankin. ja kun antaa vähän vastuuta niin ei tule uusavuttomia vötyksiä. sitäpaitsi niitä kamalia kauheuksia voi sattua vaikka olisitkin kotona ja jos teini haluaa hölmöillä se tekee sen jokatapauksessa. 15v. kyllä pärjää jo yksin. hauskaa lomaa!

        Juurikin näin. Monet 15 vuotiaathan muuttavat toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hyvin pärjäävät ja kuten jo mainittu, niin olen yrittänyt opettaa teinistäni omatoimista jo suht pienestä pitäen.

        ( On pärjännyt tähän asti hyvin, niin ulkomailla kuin täällä koto-Suomessakin.. )

        Yritän nauttia matkastani, kiitos! :)


      • uusavuton.
        huono äiti? kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi!

        Teinini on opetettu pienestä asti huolehtimaan itsestänsä,joten ongelmia tuskin tulee.

        Ehkä nämä negatiiviset kommentit tulevatkin niiltä uusavuttomilta vanhemmilta, jotka eivät ole opettaneet lapsiaan tulemaan toimeen hetkeäkään ilman vanhempiaan. ;)

        Kommenttini ei ollut tarkoitus olla negatiivinen enkä muutenkaan tykkää kun ihmiset niin kärkkäästi ovat toisiaan tuomitsemassa puoleen ja toiseen. Toivoisin ihmisiltä enemmän inhimillisyyttä eikä toisten lyttäämistä.

        Teinisi saattaa pärjätä kotona hyvinkin. Se, mikä kuitenkin pisti korvaan monien kommenttien kohdalla, on kuinka hienoa on kasvaa mahdollisimman varhain itsenäiseksi ja toisista riippumattomaksi, kaikki muu onn uusavutonta. Tässä kohtaa kuitenkin on meidän kulttuurimme sudenkuoppa: pitäisi jo pienenä pärjätä yksinään, kun muissa kulttuureissa (mm. etelä-eurooppa) vielä nuoristakin pidetään paremmin huolta ja sukupolvet jakavat enemmän elämää keskenään. Tästäkö johtuu meidän kansamme paha olo ja monet ikävät teot? Ehkäpä olisi jokaisen syytä miettiä, onko omillaan pärjääminen mahdollisimman varhain kuitenkaan niin hieno tavoite vai voitaisiinko ennemmin kasvattaa, tukea ja kohdata lapsi vanhempien huolenpitoa tarvitsevana vielä pitkälle teini-iässä.


      • toptoptop
        huono äiti? kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi!

        Teinini on opetettu pienestä asti huolehtimaan itsestänsä,joten ongelmia tuskin tulee.

        Ehkä nämä negatiiviset kommentit tulevatkin niiltä uusavuttomilta vanhemmilta, jotka eivät ole opettaneet lapsiaan tulemaan toimeen hetkeäkään ilman vanhempiaan. ;)

        Vai onko joutunut pakostakin oppimaan huolehtimaan itsestään, kun sinä et näköjään siihen kykene.
        Uusavuton taidat olla sinä itse.


    • jo ihan

      hassulta tällainen keskustelu näin minusta, joka olen 15-vuotiaana muuttanut yksin pois kotoa noin 500 kilometrin päähän. Hyvin pärjäsin, vaikka olin kokonaan pois kotoa ja omillani.

      • Ei kasvateta uusavuttomia

        Mä olin kans 15 vuotias kun muutin pois kotoa, ja oon todella hyvin pärjännyt 5 vuotta. Eli olen 20 vee.

        Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa jos äiti lähtee lomalle, näkee pikkunenkin isäänsä:)

        Mä olisin ollut onnellinen jos mulla olis ollut kotona pakastimessa ruokaa, ei ollu ruokaa vaikka asuin kotona...
        Paljon paremmin pärjäsin muutenkin kun muutin omilleni. (olen yhteydessä perheeseeni ja hyvissä väleissä).

        Kyllä normaali 15 vuotias pärjää, ainakin jos äitikin niin sanoo, varmasti poikansa tuntee parhaiten.

        Enkä ymmärrä sitäkään miksi ei saisi juhlia? En tarkoita mitään rettelöviinapartyja vaan ihan kivoja kaveri juhlia:)

        Poikakin on varmasti iloinen kun saa olla yksin kotona ja pärjätä omillaan. Huomaa että äitikin luottaa:)

        Kasvatusta parhaimmillaan!:D

        Kyllä nauran niitä "hyvien vanhempien kasvatusmenetelmiä" kun mukula on ekaa kertaa yksin 18 vuotiaana lukion (tai amiksen) jälkeen muuttamassa toiselle puolelle suomea opiskelemaan kun ei osaa edes makaroonia keittää ja rahankäytöstä ei ole hajuakaan.. Ikinä ei ole siivonnut, pyykkiä pessyt ym.
        Äitille soitetaan joka kuukausi kun ei rahat riitä vuokraan, ruokaan jne..
        (tunnen tälläisiä ihmisiä)

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        Mutta toivon sulle hyvää lomaa!:)


      • wäef'wef
        Ei kasvateta uusavuttomia kirjoitti:

        Mä olin kans 15 vuotias kun muutin pois kotoa, ja oon todella hyvin pärjännyt 5 vuotta. Eli olen 20 vee.

        Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa jos äiti lähtee lomalle, näkee pikkunenkin isäänsä:)

        Mä olisin ollut onnellinen jos mulla olis ollut kotona pakastimessa ruokaa, ei ollu ruokaa vaikka asuin kotona...
        Paljon paremmin pärjäsin muutenkin kun muutin omilleni. (olen yhteydessä perheeseeni ja hyvissä väleissä).

        Kyllä normaali 15 vuotias pärjää, ainakin jos äitikin niin sanoo, varmasti poikansa tuntee parhaiten.

        Enkä ymmärrä sitäkään miksi ei saisi juhlia? En tarkoita mitään rettelöviinapartyja vaan ihan kivoja kaveri juhlia:)

        Poikakin on varmasti iloinen kun saa olla yksin kotona ja pärjätä omillaan. Huomaa että äitikin luottaa:)

        Kasvatusta parhaimmillaan!:D

        Kyllä nauran niitä "hyvien vanhempien kasvatusmenetelmiä" kun mukula on ekaa kertaa yksin 18 vuotiaana lukion (tai amiksen) jälkeen muuttamassa toiselle puolelle suomea opiskelemaan kun ei osaa edes makaroonia keittää ja rahankäytöstä ei ole hajuakaan.. Ikinä ei ole siivonnut, pyykkiä pessyt ym.
        Äitille soitetaan joka kuukausi kun ei rahat riitä vuokraan, ruokaan jne..
        (tunnen tälläisiä ihmisiä)

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        Mutta toivon sulle hyvää lomaa!:)

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        *vanhemmat alkoi tekemään lisää vauvoja


      • Kyllä voi
        wäef'wef kirjoitti:

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        *vanhemmat alkoi tekemään lisää vauvoja

        Vaikka joku tuossa väittikin, että 15-vuotiasta oikeasti pelottaisi yöllä, niin en itse usko siihen. Kyllä 15-vuotias jo pärjää, eikä pelkää tai tunne itseään turvattomaksi ilman vanhempia.

        Ainoa huoli on vain nuo kotibileet.


      • Vielä lisää
        wäef'wef kirjoitti:

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        *vanhemmat alkoi tekemään lisää vauvoja

        "Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        *vanhemmat alkoi tekemään lisää vauvoja "
        Itse olin muistaakseni ekaa kertaa yökylässä 7-vuotiaana, eikä se ollut ollenkaan shokki. Riippuu paljon lapsesta itsestään.


      • voi oppia
        Ei kasvateta uusavuttomia kirjoitti:

        Mä olin kans 15 vuotias kun muutin pois kotoa, ja oon todella hyvin pärjännyt 5 vuotta. Eli olen 20 vee.

        Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa jos äiti lähtee lomalle, näkee pikkunenkin isäänsä:)

        Mä olisin ollut onnellinen jos mulla olis ollut kotona pakastimessa ruokaa, ei ollu ruokaa vaikka asuin kotona...
        Paljon paremmin pärjäsin muutenkin kun muutin omilleni. (olen yhteydessä perheeseeni ja hyvissä väleissä).

        Kyllä normaali 15 vuotias pärjää, ainakin jos äitikin niin sanoo, varmasti poikansa tuntee parhaiten.

        Enkä ymmärrä sitäkään miksi ei saisi juhlia? En tarkoita mitään rettelöviinapartyja vaan ihan kivoja kaveri juhlia:)

        Poikakin on varmasti iloinen kun saa olla yksin kotona ja pärjätä omillaan. Huomaa että äitikin luottaa:)

        Kasvatusta parhaimmillaan!:D

        Kyllä nauran niitä "hyvien vanhempien kasvatusmenetelmiä" kun mukula on ekaa kertaa yksin 18 vuotiaana lukion (tai amiksen) jälkeen muuttamassa toiselle puolelle suomea opiskelemaan kun ei osaa edes makaroonia keittää ja rahankäytöstä ei ole hajuakaan.. Ikinä ei ole siivonnut, pyykkiä pessyt ym.
        Äitille soitetaan joka kuukausi kun ei rahat riitä vuokraan, ruokaan jne..
        (tunnen tälläisiä ihmisiä)

        Kerran luin lehdestä lapsesta joka ei ollut ollut edes yökylässä 3 ikävuoteen mennessä:o Perhepedissä joka yö kolmevuotiaaksi, oli shokki kun joutui raukka mummolaan:o

        Mutta toivon sulle hyvää lomaa!:)

        Nyt menee sinulla asiat sekaisin. Jos muuttaa kotoa lukion/amiksen jälkeen toiselle puolelle Suomea opiskelemaan, voi silti osata pyykätä, siivota ja laittaa ruokaa. Kyllä ne taidot samalla lailla kotona oppii ennen kuin muuttaa yksin asumaan, ihan sama onko se 15 v. vai 18v. Tai sitten ei opi kun ei opeteta, siihenkään ei vaikuta onko 15 vai 18.

        Itsenäinen voi olla vielä kotona asuva 20 vuotias ja omillaan asuva 15- vuotias ei välttämättä ole sen itsenäisempi. Itsenäistyminen ei ole sama asia kuin kotoa pois muuttaminen - itsenäistyminen on henkinen prosessi!


    • tapahtuu

      Jos tapahtuu jotakin, joudut lastensuojeluasiakkaaksi ja lapsesi huostaanotetaan.Olet laillisessa vastuussa, kunnes lapsesi on 18v, ei 15v pysty vastaamaan kuluista, jos jotakin tapahtuu.
      En ikimaailmassa jättäisi varsinkaan teiniä yksin tuoksi ajaksi.

      • huono äiti?

        Tottakai olen vastuussa hänestä, sehän on itsestään selvä asia.

        Tiedän kuitenkin monta vastaavaa tilannetta, että teini on jätetty muutamasta päivästä muutamaan viikkoon pärjäämään itsekseen.

        Elämää ei voi elää, jos jokaista asiaa täytyy pelätä. Elämä on lyhyt ja se täytyy elää täysillä. Me kaikki teemme omat valintamme ja elämme niiden mukaan.

        Toivon ja luotan, että teinini pärjää. Enhän minä täällä koto-Suomessakaan koko ajan ole häntä vahtimassa.

        Kiitos kaikista asiallisista kommenteistanne!


    • MINÄ PUHUN NYT!

      Siis jättäisitkö lapsesi yksin 11 päiväksi? Omasta kokemuksesta tiedän että heti jos vanhempani lähtisivät jonnekin edes päiväksi niin tottakai sillon tehdään mitä lystää. Riippuu ihan lapsestasi miten hänet tunnet, onko hän jäänyt alkoholista kiinni ym? Tupakasta? Jos alkoholista on njoskus kiinni jäänyt niin en lasta jättäisi kotiin. Itse olen 16 ja todella tiedän että hyvin monet vanhemmat, MYÖS minun vanhempani ovat säälittävän hyväuskoisia omasta lapsestaaan. Mitkään naapuritädit ei siinä enää auta kun lapses makaa sairaalassa vatsahuuhtelussa. Tässä mun mielipide. Kiitos.

      • lapset 12 ja 15 vee

        "Elämä lyhyt ja täytyy elää täysillä" Niin että viis lapsesta, kunhan minä saan elää täysillä?!

        15-vuotias on vielä lapsi, eikä se n tarvi pärjätä yksin. Ai niin, me asutaankin Suomessa, jossa on hienoa kun lapsi "pärjää" jo pienenäkin yksin. Muualla maailmassa lapsen kotiin jättäminen on laitonta.

        Kyllä mäkin muutin kotoa kun oli 15, kun oli pakko. Ja mun mummuni muutti kotoa 12, kun oli pakko. Ennen oli ihan eri asia kuin nykyään. Ei silti ole kysymys paapoamisesta, vaan välittämisestä. Mä en ymmärrä tätä nykyään vallalla olevaa "omaa aikaa" ja "omia juttuja" lasten kustannuksella. Jos ne lapset hankkii, ne on hoidettava.

        Itse joudun myös tyttäreni kanssa lähtemään syksyllä hakemaan hevosta Hollannista ja siinä menee vajaa viikko. Sen aikaa kotona on mummu 15 vuotiaan pojan kanssa, isä viikonlopun. En edes kuvittele, että jätän lapseni yksin kotiin.


      • ....

        Siinä vastaus koko porukalle 16-vuotiaan suusta. Olet täysin oikeassa.


    • huono äiti?

      Kiitos kaikille asiallisia viestejä kirjoittaneille!

      Lopetan viestiketjun seuraamisen tähän..

      .. mukavaa kevättä kaikille! :D

      • sen 15v

        ikäisen lapsen ottaa myös mukaan!


      • oma lapsesi

        olisi täydellinen, tunnetko tarpeeksi hyvin hänen kaveripiirinsä? Mitä ne kamalat naapurin kakarat keksivät kun kuulevat sinun olevan reissussa?

        Toivottavasti nautit lomastasi!!


    • blondeistablondein72hki

      hyvä äiti olet ja hienoa jos voit ja kun uskallat luottaa lapseesi!

      Meillä olivat teinit viime kesänä viikon ja fantastisen hienosti meni!!!

      Kaitsijoita oli monia siis tarkoitan niitä jotka hieman pitivät silmällä etteivät bileitä pidä ym ja tänäkin kesänä jäävät keskenään.

    • teinien äiti myös

      Eikös Suomen lain mukaan alle 16-vuotiaan jättäminen yöksi ilman täysi-ikäisen seuraa ole heitteillejättö??? Itselläni on 16v tyttö, 14v poika ja 12v tyttö, enkä mistään hinnasta edes vanhinta jättäisi vielä yksin(tai kavereiden kanssa)
      kotiin, vaikka tyttö onkin reipas ja luotettava. Tuntuu, että moni aikuinen ajattelee vain sitä omaa napaa näissä menoissaan eikä siitä lapsesta välitetä tuon taivaallista,sillä omat menot ovat niin tärkeitä. Oikein inhottaa ajatella millaisia vanhempia toisilla lapsilla on. Miksi niitä lapsia on tullut hankittua, jos on niin kiire antaa heidän "aikuistua".

    • otitko huomioon?

      Hei vaan!

      En voi olla nakkaamatta omaa kommenttia... Olen minäkin muuttanut kotoa pois 15 vuotiaana, mutta en silti jättäisi lastani yksin 11 päiväksi, en edes viikoksi ilman mahdollisuutta päästä hänen luokseen nopeasti jos jotain tapahtuu, tai ainakaan niin ettei hänellä ole ketään TURVALLISTA ja LÄHEISTÄ aikuista kenen puoleen kääntyä. Kuvauksesi perusteella isovanhemmat eivät sellaiselta vaikuta. Ihan muistinvirkistykseksi pyytäisin lukemaan lastensuojelulakia ja Unicefin lasten oikeuksien julistusta. Ei näitä lakeja ja niiden rangaistuksia ole ihan turhaan laadittu, vaan avuksi lasten kasvatuksessa ja lasten turvaksi, koska, valitettavasti, kaikilla ei ole vastuunottokykyä tai ymmärrystä nähdä asioiden vaikutuksia pidemmälle(älä ota henk.kohtaisena huomiona, en tunne sinua niin en voi väittää moista!)

      Muistuttaisin, että jos jätät lapsesi yksin, teet rikoksen viralliselta nimeltään alaikäisen heitteillejättö.

      Miksi ei isä voi tulla katsomaan lastaan?
      Onko pohjimmainen syysi lähtöön oma halu käydä ulkomailla?
      Joskus nuorten vanhemmille tulee halu saada vähän välimatkaa asioihin ja lähteä reissuun ilman heitä. Se on ihan ok.
      Joskus taas arjen pyörittämiseen urautuu eikä huomaa itse oikeita ratkaisuja.

      Oletko kysynyt esim. sosiaalitoimiston lastensuojelusta ehdotuksia tämän tilanteen hoitamiseksi?
      He ovat kuitenkin alan ammattilaisia ja heidän velvollisuutensa on auttaa tässä asiassa ihan lastensuojelullisen ammattinsakin takia: toisen lapsen oikeudesta tavata isäänsä ja toisen lapsen oppivelvollisuuden ja turvallisen ympäristän tuvaamiseksi matkasi ajaksi.
      Otapa varsin yhteyttä sinne ja kysy, ihan vaikka vain piruuttasi, mitä ehdotuksia heillä on tilanteen varalle. Samalla kannattaa kuitenkin muistaa, että sosiaalitoimistot ovat ylityöllistettyjä ja henkilökuntavajeisia, ja heidän aikansa menee usein todella vaikeissa olevien lasten auttamiseksi.
      Entäpä vaikkapa tukiperhe isommalle lapsellesi reissusi ajaksi?

      Mutta teit mitä teit, miettisit vielä kerran, että kannattaako sinun riskeerata rakkaudella kasvattamasi, murrosikäisen ja itsenäistymistä opettelevan lapsen turvallisuuden tunne jättämällä hänet ilman läheistä aikuista pitkäksi aikaa yksin. Ajatus yksin jäämisestä voi olla murkustakin kivempi kuin itse todellisuus. Ja 11 päivää, jo 4 päivää, on pitkä aika, liian pitkä aika ilman aikuista, etenkin jos kuseessä on yh (itsekin olen), ja isäkin kaukana tai ei kasvatuksellisena tukena, jos tapahtuu jotain. Sinä olet kuitenkin lapsesi ainoa todellinen tuki ja turva (jos siis isäsuhde on etäinen tai kaukainen). Meidän yh-äitien vastuu valitettaasti on raskaampi jos sitä ei voi jakaa sen toisen kanssa eikä lapsella ole samaa turvallisuuden "jakomahdollisuutta" kuin yhteen perusaikuiseen, ja vastuu on yksin meidän.
      Aikuisuudessa, vanhemmuudessa ja kasvattamisessa on kysymys myös lakien ja yhteisten, yhteiskunnallisten sääntöjen noudattamisesta, eikä asioita aina vain voi tehdä mutu-tuntumalla tai toisten mielipiteisiin vedoten. Ja ilmoitusvelvollisuus lasten kaltoinkohtelusta on meillä kaikilla- omien ja toisten.
      Voimia ja jaksamista!

      • huono äiti?

        Heippa!

        Kävinpäs vielä kurkkaamassa kertaalleen, että mitä täällä on vastailtu kysymykseeni. Ihan hyviä kommentteja.. kiitos!

        15-vuotiaan isä ei tietenkään voi tulla vahtimaan teiniä tänne, koska häntähän me olemme menossa pienemmän kanssa tapaamaan ulkomaille. Lapsilla on siis sama isä. Mutta mutta.. tulin kuitenkin siihen tulokseen, että lähdemme porukalla matkalle, eli myös tämä 15-v jonka meinasin ensin jättää kotiin.

        Saimme rehtorilta luvan, että hän saa olla pois koulusta tuon reissun ajan joten ei tarvitse olla enää tästä asiasta huolissaan. Lähdemme etelä-eurooppaan lämmittelemään ja pidämme hauskaa koko perheen voimin. :D

        Oikein hyvää jatkoa kaikille asiallisia kommentteja laittaneille!


      • niina-liina
        huono äiti? kirjoitti:

        Heippa!

        Kävinpäs vielä kurkkaamassa kertaalleen, että mitä täällä on vastailtu kysymykseeni. Ihan hyviä kommentteja.. kiitos!

        15-vuotiaan isä ei tietenkään voi tulla vahtimaan teiniä tänne, koska häntähän me olemme menossa pienemmän kanssa tapaamaan ulkomaille. Lapsilla on siis sama isä. Mutta mutta.. tulin kuitenkin siihen tulokseen, että lähdemme porukalla matkalle, eli myös tämä 15-v jonka meinasin ensin jättää kotiin.

        Saimme rehtorilta luvan, että hän saa olla pois koulusta tuon reissun ajan joten ei tarvitse olla enää tästä asiasta huolissaan. Lähdemme etelä-eurooppaan lämmittelemään ja pidämme hauskaa koko perheen voimin. :D

        Oikein hyvää jatkoa kaikille asiallisia kommentteja laittaneille!

        jos kerran lapsilla on sama isä. Minustakin olisi ollut omituista jättää 15v. tyttö yksin.
        Hyvää matkaa!


    • en usko että totta

      Jos tuo on totta, niin on todella vastuutonta. Itselläni 15v poika, niin en jättäisi yksin noin pitkäksi aikaa missään nimessä. Kai sinulla löytyy joku joka voisi tulla hänen seurakseen noin pitkäksi aikaa? Tuo on jo rikollista, heitteillejättämistä! Herää pahvi.

      • +

        Olen itse 15-vuotias nuori. Ja minä ainakin olisin mielissään jos äitini lähtisi vähäksi aikaa matkalle ja saisin olla yksin, mutta se ei tarkoita sitä että järjestäisin kunnon bileet. No tietenkin itse lähtisin mielummin mukaan kuin jäisin kotiin sillä ulkomailla on kiva käydä. Mutta täällä nämä ihmiset jankuttavat sitä että tämä kyseinen äiti haluaa vain itse matkustella ja sen takia olisi jättämässä 15-vuotiaan yksin kotiin. No eihän asia näinkään ole, vaan äitihän on vartavasten viemässä nuoremman lapsen isäänsä katsomaan, joka on erittäin hyvä asia, sillä onhan lapsilla oikeus tutustua isäänsä. Kaikki "negatiivisten" kommentteiden lähettäjät ovat yli suojelevia. Tottakai se merkitsee lapselle paljon jos vanhemmat luottavat siihen täysin ja uskaltavat jättää sen kotiin. Ja voihan sitä soitella vaikka joka päivä ja varmistaa ettei mitään ongelmia tule


    • hipshei

      Olen nyt 17 vuotias ja jos muutama vuosi sitten olisin yksin ollut kotona tuon 11 päivää, niin nyt voin jo myöntää etten olisi hyvin pärjännyt. Varmasti olisin joko järjestänyt kotona pirskeet tai lähtenyt muualle juomaan, hyvähän se olisi ollut lähteä kun ei ois ollu vanhemmat kattomassa millon tulen ja missä kunnossa :-D Riippuu toki millainen 15 vuotias on, millainen kaveriporukka, mitä yleensä tekee viikonloput? On myös niitä 15 vuotiaita, jotka eivät järjestäisi mitään pirskeitä :-) Itsekkin olin (ja olen toki edelleen) rauhallinen enkä ole koskaan mikään vastuuton teini ollut, mutta melkeinpä jokainen joskus kokeilee juomista yms..

      • hukkapoika267

        Itse olin 15-vuotiaana kielikurssilla Maltalla kolme viikkoa. Siis kolme viikkoa yksin vieraassa maassa! Joka vuosi näillekin reissuille lähtee satoja nuoria... Olin "host-perheessä", jota ei juurikaan tekemiseni kiinnostaneet, vaan menin ja tulin kuten halusin, enkä aina edes tullut yöksi kotiin. Joka ilta olimme baarissa, usein kunnon humalassa. Pidimme kuitenkin huolta toisistamme, ja jos jollain meni överiksi hänet vietiin jonnekin turvalliseen paikkaan lepäilemään ja selviämään. Kaikki meni varsin hyvin, sillä vaikka teinillä onkin vielä teinin maailma ja ajatus siitä että kaikkea pitäisi kokeilla, sosiaalisesti siinä iässä ollaan jo varsin vastuullisia. Mitään ei sattunut, eikä ole koskaan sattunut koko kielikurssien historian aikana, vaikken usko meidän olleen mikään erityisen rämyävä kurssiporukka vaan luultavasti kaikki juhlivat samoissa määrin... Ja niin; muuttavathan monet omilleenkin jo 15-vuotiaana, lukioon tai ammattioppilaitokseen toiselle paikkakunnalle. Ja hyvin pärjäävät. Toki tämä on kulttuurinen kysymys, mutta myös kyse on siitä että suomi on turvallinen maa ja lapsemme opetettu melko itsenäisiksi, jolloin myös pärjäävät :) Monissa maissa 15-vuotiailla on ihan oikeastikin jo aikuisen vastuut, työn ja kenties jo lapsenkin kanssa. Suomi lienee maailman kulttuurien keskikastia itsenäistymisiässä....


    • gnioediod

      No kirjoitan mäkin sitten oman mielipiteeni.

      Olen siis 14-vuotias tyttö ja asun kahestaan isäni kanssa. Iskä on välillä poissa yön tai pari. Ilmottaa aina etukäteen ja kysyy, että sopiiko varmasti, että olen yksin. Mua se ei haittaa tippaakaan, oon vaan tyytyväinen, ku saan olla rauhassa. Ruokaa on aina jääkaapissa ja pakastimessa ja varmuuden vuoks vähän rahaa talouskassassa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, enkä mitään bileitä ole koskaan aikonutkaan järjestää. Joskus on ollut 1-2 kaveria yötä ja siihenkin olen erikseen kysynyt luvan.

      Oon sitä mieltä, että riippuu ihan siitä nuoresta itsestään, voiko se olla yksin. Tiedän monia samanikäisiä ja vanhempiakin, joita ei voi jättää yhdekskään yöks yksin tai kämppä on remontissa. Ja sitten taas on näitä ylisuojelevia vanhempia, jotka ei jätä lapsiaan yksin vaikka mikä ois. Ja kauhistelee, kun joku muu niin tekee. Ja alkaa sössöttää, että ne on vastuuttomia ja rikkoo lakia.

    • ,,,

      Et ole huono äiti. Nuorille on vaa hyvä saada olla yksin, ja jos lähellä on apuakin niin mene vaan ihan rauhallisin mielin !:)

    • -96 tyttö

      ei oo ees paha mun faija oli tän vuoden tammikuussa aina viikot pois ja viikonloput himas. ja sit seuraavan kuun se oli venäjäl töis. tääl kävi ainoostaa pari kertaa mun mummo kattoo et kaikki on ok. faija vaa anto ruoka rahat ni kaikki oli okei. ja faija on just nyt täl hetkel viel tän viikon venäjäl niis samois hommis:) mä vaan nautin et saan olla yksin himas, vaik tosin ei tää mun arjest paljoo muutu ku muutenki näkee faijaa vaa maximissaa pari tuntii päiväs yleensä ei ees sitä. btw asun sit kahestaa faijan kaa. on nii ihanaa et voi olla rauhas ja ku kuitenki osaan pestä pyykkii, tehä ruokaa yms muut kodinhoito hommii. et varmaa muutan muutenki ens vuon omillee ku ei kestä faijaa. ja huomasin vanha viesti oli vaa tylsää ni vastasin sit tähänki.

    • 10+10

      täällä sanottiin moneen kertaan, että on heitteillejättöä jos jättää alaikäisen lapsen yksin? mistä menee se raja? lain mukaan? onko se jos et pysty esim töiden takia olemaan 15-vuotiaan lapsesi kanssa esim illalla lapsen jo tultua koulusta kotiin, heitteillejättöä? vai meneekö se siitä jos lapsella ei ole ruokaa?

    • persmarsu

      Oon nyt 14-vuotias tyttö ja faija ajaa työkseen rekkaa, joten se on usein yöt poissa. Joskus se jää johonki huoltsikalle autoon nukkuu, joten se on välil kolme-neljä päivää poissa. Ja kun faija on kotona niin se vaan nukkuu. Jos faija tietää että se on poissa pari päivää putkeen niin se varaa mulle vähä rahaa ja safkaa et pärjään(kaupat n. 4 km päässä, mulla on noin 10minan mahdollisuus käydä kaupas ku koulubussi menee iltapäivällä kahesti kauppojen ohi tai sit kävelen kotiin). Ei sen poissaolo paljoo normaalista eroo, kun mä vietän päivät koulujen jälkeen kylillä kuitenki tai oon omas huonees tms. Toi vaan käy maksamas laskut, pesemäs pyykkiä ja muuta välillä.

    • YKSIN

      LUIN HUVIKSENI LÄPI koska olen puolet lomasta kotona. jokapaivä 9H :(

      • tytsykkä vaan

        itse olen 14 v ja mun äiti ja iskä lähtee viikoks pois ulkomaille ens viikolla. Musta on vaan kiva jäädä yksin kotiin enkä todellakaan välitä bileistä enkä edes osaisi valvoa klo 23 pidempään! tosin meiltä noin 5 km päässä asuu mun mummo minne pyöräilen 20 minuutissa ja bussejakin menee paristi tunnissa sinne! että on tuttu aikuinen lähellä , äiti jättää rahaa ja ruokaa on pakstimessa mummo lupasi laittaa ruokaa aina kun sille tuntuu!


      • Minä
        tytsykkä vaan kirjoitti:

        itse olen 14 v ja mun äiti ja iskä lähtee viikoks pois ulkomaille ens viikolla. Musta on vaan kiva jäädä yksin kotiin enkä todellakaan välitä bileistä enkä edes osaisi valvoa klo 23 pidempään! tosin meiltä noin 5 km päässä asuu mun mummo minne pyöräilen 20 minuutissa ja bussejakin menee paristi tunnissa sinne! että on tuttu aikuinen lähellä , äiti jättää rahaa ja ruokaa on pakstimessa mummo lupasi laittaa ruokaa aina kun sille tuntuu!

        Oon ite nyt 15v jätkä enkä jättäisi itteäni kotiin yksinään, alkoholi ja muut päihteet kiinnostaa liikaa, tosin en mitää bileitä järjestäisi mutta ryyppäisin luultavasti... Kaikki on erilaisia :)


    • 15

      Totta kai ite ilahtuisin. aikaa on vaikka yllin kyllin vetää käteen ja katsoo pornoo!

    • EI!!!

      En jättäisi häntä kotiin ties minkälaisia kavereita liikkuu ettei vaan mitään tapahtuisi esim. huumekokeiluja tai alkoholikokeiluja tupakan polttoa ja seksi kokeiluja ilman ehkäisyä... oma teini tyttöni oli kotona yksin 2 päivää ja sinä aikana hän tuli raskaaksi ja kokeili alkoholia nyt on synnytys lähellä ja kadun sitä kahta päivää että teini oli yksin kotona mutta nyt on oppinut ainakin paremmin ymmärtämään ettei kotona yksinolo tarkoita aikuistumista.. ja ymmärtää nyt huolehtia paremmin itsestään.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe