Muistelenpa sitä, kun keväällä -97 istuttiin kuvistunnilla ja kuunneltiin samalla radiota. Sieltä tuli ohjelma, jossa puhuttiin sukupuolirooleista. Mies yritti selittää sitä ilmiötä, että cismies voi joskus relata ja olla jopa vähän "neiti", kun taas transmies ei voi. Se sanoi sen niin, että "mies voi joskus olla vähän naisellinenkin, mutta lesbo ei vaan voi". Kyllä ollaan menty eteenpäin. Sillon lesbo ja transmies oli yksinkertasesti yks ja sama asia. Mäkin luulin olevani lesbo, koska "ei sukupuolt' voi vaihtaa siihen suuntaan". Samoihin aikoihin kävin ensimmäisiä nettikeskusteluja lesbojen kanssa. Tuntui, ettei meillä oo mitään yhteistä. Ihmettelin, että mikä ihmeen superpervo mä oikein olen. Mun 90-luvun päiväkirjoissa on paljon sitä pohdintaa. Pohdintaa siitä mikä mä oikein olen. Näin aikuisena on riipasevaa lukea jotain neljäsluokkalaisena kirjottamaani pohdintaa siitä olenko lesbo ja syntinen ym. Niistä kirjotuksista paistaa kaikkein eniten läpi vertaistuen kaipuu. Eipä ollut sillon nettiä ja transpalstaa. Sitä oltiin aika helvetin yksin tän asian kanssa. Luultiin, ettei oo toista samanlaista. Mut ainakin tuli pohdittua asioita, kun ei ollu mitään valmista mallia. Mutta mä oon todella onnellinen nuorten puolesta, kun niillä on netti ja asioista enemmän tietoa.
V.97
radiossa kuultua
3
380
Vastaukset
- niin se oli
Kaveri sanoi silloin, että olis mieluummin poika, mutta nauroi asialle todeten, että "no sit oisin kyl homo"! Ja aina kun se ihastu poikaan, se yritti muuttua sen pojan näköseks.
- halua muistella
niitä aikoja. Se oli hirveetä. On kyllä totta, että netti on muuttanut paljon.
- Heviluuseri
Minä istuin kuvistunnilla joskus seitkytluvulla ja omakuva oli hakusessa. On sitä mukavaa vielä viisikymppisenäkin hakea. Ei katoa elämästä mielenkiinto!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062481Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441845- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928