V.97

radiossa kuultua

Muistelenpa sitä, kun keväällä -97 istuttiin kuvistunnilla ja kuunneltiin samalla radiota. Sieltä tuli ohjelma, jossa puhuttiin sukupuolirooleista. Mies yritti selittää sitä ilmiötä, että cismies voi joskus relata ja olla jopa vähän "neiti", kun taas transmies ei voi. Se sanoi sen niin, että "mies voi joskus olla vähän naisellinenkin, mutta lesbo ei vaan voi". Kyllä ollaan menty eteenpäin. Sillon lesbo ja transmies oli yksinkertasesti yks ja sama asia. Mäkin luulin olevani lesbo, koska "ei sukupuolt' voi vaihtaa siihen suuntaan". Samoihin aikoihin kävin ensimmäisiä nettikeskusteluja lesbojen kanssa. Tuntui, ettei meillä oo mitään yhteistä. Ihmettelin, että mikä ihmeen superpervo mä oikein olen. Mun 90-luvun päiväkirjoissa on paljon sitä pohdintaa. Pohdintaa siitä mikä mä oikein olen. Näin aikuisena on riipasevaa lukea jotain neljäsluokkalaisena kirjottamaani pohdintaa siitä olenko lesbo ja syntinen ym. Niistä kirjotuksista paistaa kaikkein eniten läpi vertaistuen kaipuu. Eipä ollut sillon nettiä ja transpalstaa. Sitä oltiin aika helvetin yksin tän asian kanssa. Luultiin, ettei oo toista samanlaista. Mut ainakin tuli pohdittua asioita, kun ei ollu mitään valmista mallia. Mutta mä oon todella onnellinen nuorten puolesta, kun niillä on netti ja asioista enemmän tietoa.

3

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin se oli

Kaveri sanoi silloin, että olis mieluummin poika, mutta nauroi asialle todeten, että "no sit oisin kyl homo"! Ja aina kun se ihastu poikaan, se yritti muuttua sen pojan näköseks.

• halua muistella

niitä aikoja. Se oli hirveetä. On kyllä totta, että netti on muuttanut paljon.

• Heviluuseri

Minä istuin kuvistunnilla joskus seitkytluvulla ja omakuva oli hakusessa. On sitä mukavaa vielä viisikymppisenäkin hakea. Ei katoa elämästä mielenkiinto!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe