Turvaportit

Mirjamiikku

Onko kukaan muu tietoinen/huolestunut siitä, että Skype-ohjelma avaa kaksi ns.turvaporttia, siis portit 80 ja 443 ovat aina avoinna, kun käytät Skype-ohjelmaa. Kyseisten porttien ollessa auki, on mahdollista päästä käsiksi salasanoihin ym.vastaaviin, siis esim.pankin yms.sivuilla asioidessani siis Skypen ollessa samaan aikaan auki!!! Mitenkä Skypeen saisi laitettua asiaan palautetta ja kysyttyä miksi Skype avaa kyseiset portit, onko jollain tietoa?

5

1066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

Mitään turvaporttia ei ole olemassakaan. Ne kaikki ovat aivan samanlaisia vain numeroarvo eroaa. Monet ohjelmat tosin käyttävät tiettyä porttia oletusasetuksilla. Esimerkiksi nettiselain ottaa yhteyttä normaalisti weppiserverin porttiin 80. Weppiserveri voidaan säätää vastaamaan muustakin portista mutta silloin portti täytyy kertoa selaimelle.

Skype käyttää selainten käyttämää porttia koska yritysten palomuuri ei yleensä estä liikennettä niihin.

Kyseisistä porteista ei voi urkkia konetta. Siellä vastaa Skype tulevaan liikenteeseen.

Selaimesi liikenne lähtee jostain muusta portista kuin 80 mutta se menee weppiserverille porttiin 80 ja vastaavasti paluu tapahtuu johonkin muuhun porttiin kuin 80 omalla koneellasi.

• poistinskypen

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

• poistinskypen
        poistinskypen kirjoitti:

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

Puhelinnauhoituksella voidaan vielä sieltä urkkijan tunkeutujan päästä nauhoittaa mitä kotonasi tapahtuu koneen lähellä. Ja vielä tutkia koko koneesi läpikotaisin. Joku ties minkä maalainen on sen keinon keksinyt kokeillut ja hyväksi havainnut. Aina pahempi jos suomenkielentaitoinen kyseessä, vielä pahempaa jos pahaa haluava tuttava. Suosittelen toki ohjelmaa kaikille, mutta sillä sanasella että kantsisi muistaa nämä asiat.

• zxcvbnm
        poistinskypen kirjoitti:

Jos olet hankkinut Skypesi Skypen kotisivulta niin tuskin siinä mitään hämärää on. Luultavasti koneellasi on kasa haittaohjelmia mikä on melko tavallista Windowsille.

Skype tosin saattaa välittää puheluita kun se on taustalla käynnissä. Käyttäjä ei tätä huomaa mitenkään eikä se rohmua paljoa nettikaistaakaan.

• Mirjamiikku

Olen aina pitänyt Skypeä "turvallisena" ohjelmana, nyt vain kuulin, että avoimet portit ovat melkoinen turvallisuusriski, mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      29
      2394
    2. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      2012
    3. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      18
      1494
    4. Pelkään suunnattomasti

Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      52
      902
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      10
      871
    6. Mies, etko ole miettinyt

että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      783
    7. Olet ihan sairaan

Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      54
      711
    8. Shellin omistajan vaihdos.

Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      710
    9. Mitä kuuluu

Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      25
      689
    10. Olette kyllästyneet

Mutta hyvää huomenta kuitenkin. Mukava päivä tämäkin. 😊⚜️🦌🎄✨❤️
      Ikävä
      135