Turvaportit

Mirjamiikku

Onko kukaan muu tietoinen/huolestunut siitä, että Skype-ohjelma avaa kaksi ns.turvaporttia, siis portit 80 ja 443 ovat aina avoinna, kun käytät Skype-ohjelmaa. Kyseisten porttien ollessa auki, on mahdollista päästä käsiksi salasanoihin ym.vastaaviin, siis esim.pankin yms.sivuilla asioidessani siis Skypen ollessa samaan aikaan auki!!! Mitenkä Skypeen saisi laitettua asiaan palautetta ja kysyttyä miksi Skype avaa kyseiset portit, onko jollain tietoa?

5

1076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

Mitään turvaporttia ei ole olemassakaan. Ne kaikki ovat aivan samanlaisia vain numeroarvo eroaa. Monet ohjelmat tosin käyttävät tiettyä porttia oletusasetuksilla. Esimerkiksi nettiselain ottaa yhteyttä normaalisti weppiserverin porttiin 80. Weppiserveri voidaan säätää vastaamaan muustakin portista mutta silloin portti täytyy kertoa selaimelle.

Skype käyttää selainten käyttämää porttia koska yritysten palomuuri ei yleensä estä liikennettä niihin.

Kyseisistä porteista ei voi urkkia konetta. Siellä vastaa Skype tulevaan liikenteeseen.

Selaimesi liikenne lähtee jostain muusta portista kuin 80 mutta se menee weppiserverille porttiin 80 ja vastaavasti paluu tapahtuu johonkin muuhun porttiin kuin 80 omalla koneellasi.

• poistinskypen

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

• poistinskypen
        poistinskypen kirjoitti:

Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

Puhelinnauhoituksella voidaan vielä sieltä urkkijan tunkeutujan päästä nauhoittaa mitä kotonasi tapahtuu koneen lähellä. Ja vielä tutkia koko koneesi läpikotaisin. Joku ties minkä maalainen on sen keinon keksinyt kokeillut ja hyväksi havainnut. Aina pahempi jos suomenkielentaitoinen kyseessä, vielä pahempaa jos pahaa haluava tuttava. Suosittelen toki ohjelmaa kaikille, mutta sillä sanasella että kantsisi muistaa nämä asiat.

• zxcvbnm
        poistinskypen kirjoitti:

Jos olet hankkinut Skypesi Skypen kotisivulta niin tuskin siinä mitään hämärää on. Luultavasti koneellasi on kasa haittaohjelmia mikä on melko tavallista Windowsille.

Skype tosin saattaa välittää puheluita kun se on taustalla käynnissä. Käyttäjä ei tätä huomaa mitenkään eikä se rohmua paljoa nettikaistaakaan.

• Mirjamiikku

Olen aina pitänyt Skypeä "turvallisena" ohjelmana, nyt vain kuulin, että avoimet portit ovat melkoinen turvallisuusriski, mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4549
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1386
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      20
      1237
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      74
      1178
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      125
      1010
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      257
      905
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      886
    Aihe