Turvaportit

Mirjamiikku

Onko kukaan muu tietoinen/huolestunut siitä, että Skype-ohjelma avaa kaksi ns.turvaporttia, siis portit 80 ja 443 ovat aina avoinna, kun käytät Skype-ohjelmaa. Kyseisten porttien ollessa auki, on mahdollista päästä käsiksi salasanoihin ym.vastaaviin, siis esim.pankin yms.sivuilla asioidessani siis Skypen ollessa samaan aikaan auki!!! Mitenkä Skypeen saisi laitettua asiaan palautetta ja kysyttyä miksi Skype avaa kyseiset portit, onko jollain tietoa?

5

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

      Mitään turvaporttia ei ole olemassakaan. Ne kaikki ovat aivan samanlaisia vain numeroarvo eroaa. Monet ohjelmat tosin käyttävät tiettyä porttia oletusasetuksilla. Esimerkiksi nettiselain ottaa yhteyttä normaalisti weppiserverin porttiin 80. Weppiserveri voidaan säätää vastaamaan muustakin portista mutta silloin portti täytyy kertoa selaimelle.

      Skype käyttää selainten käyttämää porttia koska yritysten palomuuri ei yleensä estä liikennettä niihin.

      Kyseisistä porteista ei voi urkkia konetta. Siellä vastaa Skype tulevaan liikenteeseen.

      Selaimesi liikenne lähtee jostain muusta portista kuin 80 mutta se menee weppiserverille porttiin 80 ja vastaavasti paluu tapahtuu johonkin muuhun porttiin kuin 80 omalla koneellasi.

      • poistinskypen

        Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.


      • poistinskypen
        poistinskypen kirjoitti:

        Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

        Puhelinnauhoituksella voidaan vielä sieltä urkkijan tunkeutujan päästä nauhoittaa mitä kotonasi tapahtuu koneen lähellä. Ja vielä tutkia koko koneesi läpikotaisin. Joku ties minkä maalainen on sen keinon keksinyt kokeillut ja hyväksi havainnut. Aina pahempi jos suomenkielentaitoinen kyseessä, vielä pahempaa jos pahaa haluava tuttava. Suosittelen toki ohjelmaa kaikille, mutta sillä sanasella että kantsisi muistaa nämä asiat.


      • zxcvbnm
        poistinskypen kirjoitti:

        Minulla ei ollut kuin palomuuriasetus kumpaankin suuntaan auki skypellä ja outoja tapahtui vaikka skypeohjelma oli pois päältä. Kuului ylimääräisiä erilaisia kirjautumisäänikilahduksia, jotkut äänet kertoivat että koneesa tehdään jotain mutta minä en tee, kone jumitti aivan kamalasti, sekaisin, ruudulle ilmestyi kopioidaan systeemiä tiedostoja, mm. run32.dll oli menossa kun suljin koko koneen ja tarkistin mikä koneelle on tunkeutunut. Skype käyttää kyseenalaista salaustekniikkaa joka ei yksittäisissä tapauksissa ole hyväksi ja palomuurin läpi päästessään molempiin suuntiin vie yksityisyyssuojan pahimmassa tapauksessa. MInua on ainakin urkittu enkö ole hullu. En käytä enää kyseistä ohjelmaa. Piste.

        Jos olet hankkinut Skypesi Skypen kotisivulta niin tuskin siinä mitään hämärää on. Luultavasti koneellasi on kasa haittaohjelmia mikä on melko tavallista Windowsille.

        Skype tosin saattaa välittää puheluita kun se on taustalla käynnissä. Käyttäjä ei tätä huomaa mitenkään eikä se rohmua paljoa nettikaistaakaan.


      • Mirjamiikku

        Olen aina pitänyt Skypeä "turvallisena" ohjelmana, nyt vain kuulin, että avoimet portit ovat melkoinen turvallisuusriski, mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      4230
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2398
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2151
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2096
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      103
      1740
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1432
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1382
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      327
      1333
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe