Turun tie..

Pirre*

paljonko se tienmyötä saatu 15 minuutin lisäaika maksoi?

38

1225

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mut vanha ykköstie oli karsee ajettava pimeellä.
      Tosin ei mulla usein oo asiaa itäänpäin,joskus meen katteleen maisemii sitä kautta.

      • uusi pätkä pitkäkin..kun Helsingin ja Turun välillä oli ajansäästö vain 15 minuuttia..

        Oisivat korjanneet vihdoinkin tämän 6 -tienkin, tämä se vasta on karsea ajettava, pimeällä ja muutenkin - kapea kun mikä..aina sinne etelään sitä rahaa työntäävät :)


      • Pirrejuupas kirjoitti:

        uusi pätkä pitkäkin..kun Helsingin ja Turun välillä oli ajansäästö vain 15 minuuttia..

        Oisivat korjanneet vihdoinkin tämän 6 -tienkin, tämä se vasta on karsea ajettava, pimeällä ja muutenkin - kapea kun mikä..aina sinne etelään sitä rahaa työntäävät :)

        Kun täs muutamana kesänä ajelin Itäsuomes niin tiet oli kuin lentokenttiä.En viitti sanoa mikä puolue on hoitanu leiviskänsä hyvin.
        Kun taas tulin rannikkoa ales niin se tie surkee oli.


      • Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kun täs muutamana kesänä ajelin Itäsuomes niin tiet oli kuin lentokenttiä.En viitti sanoa mikä puolue on hoitanu leiviskänsä hyvin.
        Kun taas tulin rannikkoa ales niin se tie surkee oli.

        Mitä tietä tuli, nelostako?

        Tiijjätkö mikä rekkaliikenne tässä kutosella jatkaan on, tukka heilahtaa autossaki kun rekka ohittaa läheltä..pitäs vihdoinkin saaha niitä ohituskaistojakin, mutta sinnehän en teille eurot menee..:(

        :)


      • Meriläinen
        Pirrejuupas kirjoitti:

        uusi pätkä pitkäkin..kun Helsingin ja Turun välillä oli ajansäästö vain 15 minuuttia..

        Oisivat korjanneet vihdoinkin tämän 6 -tienkin, tämä se vasta on karsea ajettava, pimeällä ja muutenkin - kapea kun mikä..aina sinne etelään sitä rahaa työntäävät :)

        kuutostie on loistava kun vertaa haminan tiehen.
        Se on mutkainen, mäkinen ja rekkoja ravaa jatkuvasti.
        Varsinkin talvella liukkaalla ja lumisateella todella vaarallinen mutta sille ei ole tehty mitään.


      • Pirre*
        Meriläinen kirjoitti:

        kuutostie on loistava kun vertaa haminan tiehen.
        Se on mutkainen, mäkinen ja rekkoja ravaa jatkuvasti.
        Varsinkin talvella liukkaalla ja lumisateella todella vaarallinen mutta sille ei ole tehty mitään.

        koko maan maantiet ovat uusissa :)

        Tosiasiassa en pysty vertailemaan näitten teitten välisiä kuntoeroja, - tästä kuutostien kunnostamisesta vaan on ollut puhetta niin kauan kuin muistan, ja mitään ei ole tapahtunut, tai lähes mitään, - on siinä muutama uusi ohituskaista, - ja paljon rekkaliikennettä lisää.

        Laskin kerran kun ajoin aamulla 70 kilometrin pätkää pohjoiseen, sillä välillä tuli tunnin aikana 20 rekkaa vastaan..


    • sen sanottiin

      vähentävän, ainakin teoreettisesti?
      Aika on rahaa, kelle enemmän, kelle vähemmän, kerjäläiselle tuskin yhtään.

      • Pirre*

        ihan oikeat perusteet on olleet, näin maalaisjärellä ajatellen vaan ei ymmärrä, ja kun etenkin asiaa arvioi tuon lyhentyneen matka ajan kantilta, tie/aikasäästö tuntuu kalliilta..


    • uk-ko

      tuoda rahaa ajan mittaan sisäänkin. Sehän on osa Suomen jotain logistiikkastrategiaa, eli meidän pitäisi olla transitoväylä Euroopasta Venäjälle. Kuten ollaankin. Seuraavaksi moottoritietä jatketaan Venäjän rajalle saakka.

      Ja olihan se vanha tie aika stressaava ajettava, kun autorekat jyrryyttivät edestakaisin ja traktorit siellä välissä. Asuin siellä päin ennen ja kyllä se transito oli hankalaa paikallisen asioinnin kannalta, kun ei uskaltanut vasemmalle kääntyä Saukkolan Siwaan: rekkaa eessä, vastassa ja takana ja pientareella.

      • E18 väylään

        ja toivottavasti saadaan korjaus sinne itä-päähänkin tuolle tielle. Nyt pääsee Turusta pääkaupunkiseudulle moottoritietä ja siitä sitten kehäteitä etiäpäin kunnes tulee Porvoon motari ja sitten Loviisan seudun leveäkaistatie. Sitten onkin kapoista meininkiä Kotkan ja Haminan seudulle ja siitä edelleen eteenpäin Vaalimaalle (sekä myös Nuijamaalle). Olette kaikki varmaan kuulleet ja lukeneet millaista maailmanlopun meinikiä liikenteessä on rekkojen kanssa tuolla idän suunnassa.
        Tottakai tuo reitti pitäisi kauttaaltaan saada turvallisemmaksi.


    • tie se,

      "Tulin pitkin Turun tietä, hämäläisten härkätietä"?

      • tulee myös

        Kuninkaan tie, on muuten matkan varrella ihan merkitty mistä Ruotsin kunigas aikanaan körötteli Pietariin ja ehkä edemmäskin. Ehkä se oli se härkätie. Mutkikas ainakin on nykypäivänä. Paljon on näkemistä matkan varrella, jos ei kiirettä pidä määränpäähän.


      • Pirre*

        "mistäs tunsit meijjän portin" jne.. :)

        Kuuntelin vain tuossa uurisia, ja peräti 15 minuuttia lyheni matkaiska uuden väylän johdosta.., se on jottai se..:/


      • tutumpi
        tulee myös kirjoitti:

        Kuninkaan tie, on muuten matkan varrella ihan merkitty mistä Ruotsin kunigas aikanaan körötteli Pietariin ja ehkä edemmäskin. Ehkä se oli se härkätie. Mutkikas ainakin on nykypäivänä. Paljon on näkemistä matkan varrella, jos ei kiirettä pidä määränpäähän.

        on Keisarintie, pohjoisessa.
        Tosin, eipä kai todellisuudessa se keisari yhtään matkaa tehnyt ko. tiellä, varoiksi tehtiin.

        Onneksi jäänyt kivoja sananparsia, meille, nykyihmisille.


      • minäkin,
        Pirre* kirjoitti:

        "mistäs tunsit meijjän portin" jne.. :)

        Kuuntelin vain tuossa uurisia, ja peräti 15 minuuttia lyheni matkaiska uuden väylän johdosta.., se on jottai se..:/

        pienestä on kiinni, nykyihmisen kiire, ikävä kyllä.
        Varttitunti.


      • Odotellaan niitä
        Pirre* kirjoitti:

        "mistäs tunsit meijjän portin" jne.. :)

        Kuuntelin vain tuossa uurisia, ja peräti 15 minuuttia lyheni matkaiska uuden väylän johdosta.., se on jottai se..:/

        todellisia parannuksia, joita ei mitata minuuteissa. Nyt näyttää siltä, että laskevat minuutteja, kun pitäisi puhua turvallisuudesta.
        Itse ajelen ykköstietä aika usein, ja olen tyytyväinen, että vastaantulevat pysyvät nykyisin siellä ihan omilla kaistoillaan (myös ohitellessaan) oli sitten päivä tai pimeä.


      • Pirre*
        Odotellaan niitä kirjoitti:

        todellisia parannuksia, joita ei mitata minuuteissa. Nyt näyttää siltä, että laskevat minuutteja, kun pitäisi puhua turvallisuudesta.
        Itse ajelen ykköstietä aika usein, ja olen tyytyväinen, että vastaantulevat pysyvät nykyisin siellä ihan omilla kaistoillaan (myös ohitellessaan) oli sitten päivä tai pimeä.

        pätkä moottoritietä on?


      • n. 60 km
        Pirre* kirjoitti:

        pätkä moottoritietä on?

        Missänn muualla Suomessa ei kait ole noin paljon tunneleita, olisiko ehkä 8 kpl, nähtävyys sekin. Takapenkkiläiset kouluikäiset ainakin tykkäävät.


      • n. 60 km kirjoitti:

        Missänn muualla Suomessa ei kait ole noin paljon tunneleita, olisiko ehkä 8 kpl, nähtävyys sekin. Takapenkkiläiset kouluikäiset ainakin tykkäävät.

        tuolta muutamasta annetusta linkistä, että tunneleita on kahdeksan, ja varmana lapset tykkäävät - mieki tykkäisin, käytävä kai katsomassa ne asiakseen tulevana suvena :)


    • Otto-Vaan

      Kyllä hinta kerrottiin tv:ä tänäänkin, se vain ei
      takertunut pään karvoihin.
      Olen ajellut Turuntietä aika paljonkin, kyllä se
      oli lehmipolku verrattuna vaikka kutos ja vitos
      tiehen.Mutkainen ja kapea, mutkissa omat
      perävalonsa sai tarkistaa niin tiukkoja olivat.:))
      No nyt tais mennä jo auto Porkkalaan menevälle
      tielle, mutta kuitenkin aihetta oli saada kunnon
      tie Turkuunkin.

      • Pirre*

        tunne koko Turun tietä..niinkuin jo sanoin rupesi ihan huvittamaan tuo uutisessa esilletuotu ajansäästö..sitä nimenomaan uutisessa painotettiin.

        Oliko uusi pätkä n. 50 kilsaa, vai miten?


      • Otto-Vaan
        Pirre* kirjoitti:

        tunne koko Turun tietä..niinkuin jo sanoin rupesi ihan huvittamaan tuo uutisessa esilletuotu ajansäästö..sitä nimenomaan uutisessa painotettiin.

        Oliko uusi pätkä n. 50 kilsaa, vai miten?

        Jos vaikka tuosta linkistä olisi yhtään apua.

        http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article85324.ece?v=t


      • Pirre*
        Otto-Vaan kirjoitti:

        Jos vaikka tuosta linkistä olisi yhtään apua.

        http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article85324.ece?v=t

        Eli kilometri maksoi 10 miljoonaa euroa..jossain oli että lysti maksoi 58 miljoonaa euroa.

        Toivottavasti siitä on maatamme hyödyttävä vaikutus, ettei vain läpikulkuväylä lännestä ittään..:(


      • päässälaskija
        Pirre* kirjoitti:

        Eli kilometri maksoi 10 miljoonaa euroa..jossain oli että lysti maksoi 58 miljoonaa euroa.

        Toivottavasti siitä on maatamme hyödyttävä vaikutus, ettei vain läpikulkuväylä lännestä ittään..:(

        Jos 58 milj. euroa maksaa 50 km, niin-
        1 metri maksaa 1160€
        1 km maksaa 1 160 000€
        Pyöristettynä 10 km maksaa noin 10 miljoonaa.
        Täytyy todeta, että kallista on, mutta halvalla ei hyvää tietä saa.


      • Pirre*
        päässälaskija kirjoitti:

        Jos 58 milj. euroa maksaa 50 km, niin-
        1 metri maksaa 1160€
        1 km maksaa 1 160 000€
        Pyöristettynä 10 km maksaa noin 10 miljoonaa.
        Täytyy todeta, että kallista on, mutta halvalla ei hyvää tietä saa.

        tulikin :)..ja aika iso, uni jo silmissä...., mutta liekö tuo kokonaiskustannusten loppusummakaan se i h a n todellinen - viimeinen..


      • :Pirre*

        linkistä, - en viitsinyt guugletella, enkä Wistatakaan, kun sieltä saisi kaiken tiijjon, eikä voisi "jutella" kenenkään kanssa mistään, siis kysellä, ihmetellä.....:)


    • Uskomatonta! Mitähän ne ihmiset sillä säästyneellä varttitunnilla tekee?Täällä maalla tiet ja kadut on niin kurjassa kunnossa ja huonommaksi vaan menee. Ei löydy rahaa tien kunnostukseen. Etelään kyllä tehdään kallista baanaa ja ei ole rahasta kiinni. Ja se hyöty on varttitunti...Ei oikein mene kaaliin...

      • me tarvita täällä mailla mittää, meille kelpaa jämät - mehän ei tuoteta mitään..


      • Pirrejuupas kirjoitti:

        me tarvita täällä mailla mittää, meille kelpaa jämät - mehän ei tuoteta mitään..

        Kelpaa selitykseksi!


    • Rikka-ruoho

      En lukenut ketjua enkä tiedä mitä muut ovat asiaan kommentoineet. Ei kai tietä siksi tehty, että hieman aikaa säästyisi vaan kyse oli autoilun turvallisuudesta kyseisellä pätkällä. Oletko koskaan ajatut tuota tietä? Oli jo aika saada kunnon moottoritie.

      • Uutisissa painotettiin nimenomaan tuota ajansäästöä, - mutta niin tuolla ylempänä ketjussa joku sanoikin, että vanhalla tiellä on kuulemma ajettu paljon kuolonkolareita.

        Ilmeisesti liikennemääriin, ja nopeuteen suhteutettuna entinen tienne oli jo aikansa elänyt kärrypolku :)


      • Lohjan ja Muurlan välillä
        Pirrejuupas kirjoitti:

        Uutisissa painotettiin nimenomaan tuota ajansäästöä, - mutta niin tuolla ylempänä ketjussa joku sanoikin, että vanhalla tiellä on kuulemma ajettu paljon kuolonkolareita.

        Ilmeisesti liikennemääriin, ja nopeuteen suhteutettuna entinen tienne oli jo aikansa elänyt kärrypolku :)

        Tie parani kummasti. Nyt tuo alkuperäinen ykköstien pätkä Lohjan ja Helsingin välillä tuntuu turhankin mutkaiselta.
        Kaikenkaikkiaan muuten hyvä juttu, mutta muutama hyvä taukopaikka jäi vanhan tien varrelle, esim. Kasvihuoneilmiö ja Saupart ja jokunen huoltamo ja kahvipaikka. Teboil Kivihovi on ainoa tarjolla oleva. Kerran kävin ja ensivaikutelma oli kolkko ja kallis.


    • henrii

      tarkoitetaan raskasta liikennettä, jos vaikka rekka käy pari kertaa päivässä helsigissä tulee siinä säästöä. Ja polttoainetta säästyy, kun ei tarvitse kinnata jotain kuuttakymppiä jonkun peräs.

      • triitrii

        Vanha ykköstie oli jo niin karmeassa kunnossa, että pelotti ajella, kun aina on niitä hulluja seassa, jotka viis veisaavat rajoituksista ja ohittelevat jättiretkoja ihan missä kohtaa vaan.


      • se valaisematon
        triitrii kirjoitti:

        Vanha ykköstie oli jo niin karmeassa kunnossa, että pelotti ajella, kun aina on niitä hulluja seassa, jotka viis veisaavat rajoituksista ja ohittelevat jättiretkoja ihan missä kohtaa vaan.

        Lahjahovilta Muurlaan ennen Turun pään motaria oli pimeällä kamalaa, ja sama toiseen suuntaan. Rystyset valkoisena sai puristaa ratista ja jännittää kaikenaikaa pääseekö perille. Entäs ne 60, 70 rajoitukset siellä matkalla - ihan oma lukunsa. Ja, liikennemäärä oli melkoinen olit sitten mihin aikaan vuorokaudesta tahansa liikkeellä. Eikä ne ohituskaistapätkätkään kovin turvallisilta tuntuneet. Ennen siellä oli vielä heijastimet ja tärinäurat varoittamassa kaistamerkinnöissä, mutta ei enää ihan viimevuosina.
        Ja sattuihan siellä Salon seudulla joku paha bussionnettomuuskin jokunen vuosi sitten.
        Kyllä tarpeeseen tuli tuo uusi tie.
        Jos joku vielä kauhistelee hintaa, niin voiko ihmishenkiä mitata rahassa.
        Aiemmin mainittu uutisointi minuutteineen oli huono ja harhaanjohtava, terveiset vaan uutistoimittajille.


      • henrii
        se valaisematon kirjoitti:

        Lahjahovilta Muurlaan ennen Turun pään motaria oli pimeällä kamalaa, ja sama toiseen suuntaan. Rystyset valkoisena sai puristaa ratista ja jännittää kaikenaikaa pääseekö perille. Entäs ne 60, 70 rajoitukset siellä matkalla - ihan oma lukunsa. Ja, liikennemäärä oli melkoinen olit sitten mihin aikaan vuorokaudesta tahansa liikkeellä. Eikä ne ohituskaistapätkätkään kovin turvallisilta tuntuneet. Ennen siellä oli vielä heijastimet ja tärinäurat varoittamassa kaistamerkinnöissä, mutta ei enää ihan viimevuosina.
        Ja sattuihan siellä Salon seudulla joku paha bussionnettomuuskin jokunen vuosi sitten.
        Kyllä tarpeeseen tuli tuo uusi tie.
        Jos joku vielä kauhistelee hintaa, niin voiko ihmishenkiä mitata rahassa.
        Aiemmin mainittu uutisointi minuutteineen oli huono ja harhaanjohtava, terveiset vaan uutistoimittajille.

        kuinka peräkärry heiluu kapella epätasaisella tiellä, sielä meinaa katulamput tippua, niin ymmärtää miksi turuntie on rakennettu.


      • kulkea vanhaa tietä
        henrii kirjoitti:

        kuinka peräkärry heiluu kapella epätasaisella tiellä, sielä meinaa katulamput tippua, niin ymmärtää miksi turuntie on rakennettu.

        Jotain testauksia tiedossa pe-su ja muutaman muunkin kerran kevään aikana.
        Kärsivällisyyttä tarvitaan.
        Toivotaan, että testaukset loppuvat pian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7393
    2. 78
      4903
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4799
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2629
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2531
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2186
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2181
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe