Muistitikkukysymys

ensikertalaiselta

Mulla on n.1,5 vuotias MacBook. Ajattelin ostaa siihen nyt muistitikun. Käykö "mikä tahansa" tikku Maceille, vai onko näille oltava jotkin ihan omat merkkinsä?

Riittääkö kun lykkää sen USB porttiin, eli mitä teen sen jälkeen, jos haluan esim. siirtää iPhotosta kuvia muistitikulle?

En jaksaisi, enkä ehtisikään selata vanhoja kysymyksiä ja etsiä sitä kautta vastausta tähän, kun olen kohta lähdössä tikkua ostamaan.

10

4730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Kyllä, kaikki tikut käyvät.

      Ne on useimmiten formatoitu FAT-muotoon. Siinä on se ongelma, että se ei tue isoja tiedostokokoja eli 4 GB tai yli. Voit alustaa tikun Levytyökalulla HFS Kirjaavaa muotoon, mutta silloin tikku ei voi alustamatta käyttää Windowsin kanssa. Eli vähän riippuu käytöstä miten kannattaa alustaa. Mulla on sekä FAT32 että HFS tikkuja.

      iPhotosta saat kuvia tikulle vedä ja pudota menetelmällä tai Arkisto/Vie käskyllä.

      • Hyvin alkoi, mutta...

        Tikku on ostettu ja kuviakin sain sinne jo siirrettyä. Ei tarvinnu mitään alustella, ja asia vaikutti loppujen lopuksi kovinkin yksinkertaiselta. Sain myös katsottua niitä jo toiselta läppäriltämme. Poltin jo kokeeksi niitä cd:llekin.

        Mutta miten on iPhotossani olevien (kameran) pienten videonpätkien, yritin ottaa niitä muistitikulle ja sainkin mukamas, ja yritin polttaa niitäkin vielä cd:lle. Mutta sitten kun yritän katsoa niitä, joko tikulta tai siltä polttamaltani cd:ltä, niin nuoli hyppää salamana vasemmalta oikealla, eli video onkin ilmeisesti tullu vain yhtenä kuvana. Mitä nyt oon siinä hommassa tehny pieleen.... tai jättäny kokonaan tekemättä?


      • Mäkkihöperö
        Hyvin alkoi, mutta... kirjoitti:

        Tikku on ostettu ja kuviakin sain sinne jo siirrettyä. Ei tarvinnu mitään alustella, ja asia vaikutti loppujen lopuksi kovinkin yksinkertaiselta. Sain myös katsottua niitä jo toiselta läppäriltämme. Poltin jo kokeeksi niitä cd:llekin.

        Mutta miten on iPhotossani olevien (kameran) pienten videonpätkien, yritin ottaa niitä muistitikulle ja sainkin mukamas, ja yritin polttaa niitäkin vielä cd:lle. Mutta sitten kun yritän katsoa niitä, joko tikulta tai siltä polttamaltani cd:ltä, niin nuoli hyppää salamana vasemmalta oikealla, eli video onkin ilmeisesti tullu vain yhtenä kuvana. Mitä nyt oon siinä hommassa tehny pieleen.... tai jättäny kokonaan tekemättä?

        Niitä videopätkiä varten on iMovie, jolla niitä voi leikata, yhdistellä ja muokata melkein vaikka miten.


      • siitä siirtämisestä muistit...
        Mäkkihöperö kirjoitti:

        Niitä videopätkiä varten on iMovie, jolla niitä voi leikata, yhdistellä ja muokata melkein vaikka miten.

        ...koska tarvis on saada niitä toiselle läppärille...


      • 1stMacFinn
        Hyvin alkoi, mutta... kirjoitti:

        Tikku on ostettu ja kuviakin sain sinne jo siirrettyä. Ei tarvinnu mitään alustella, ja asia vaikutti loppujen lopuksi kovinkin yksinkertaiselta. Sain myös katsottua niitä jo toiselta läppäriltämme. Poltin jo kokeeksi niitä cd:llekin.

        Mutta miten on iPhotossani olevien (kameran) pienten videonpätkien, yritin ottaa niitä muistitikulle ja sainkin mukamas, ja yritin polttaa niitäkin vielä cd:lle. Mutta sitten kun yritän katsoa niitä, joko tikulta tai siltä polttamaltani cd:ltä, niin nuoli hyppää salamana vasemmalta oikealla, eli video onkin ilmeisesti tullu vain yhtenä kuvana. Mitä nyt oon siinä hommassa tehny pieleen.... tai jättäny kokonaan tekemättä?

        Mikä meni pieleen.

        Itse olen joitain videoita siirtänyt iPhotosta tikulle eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, vedä ja pudota.

        Koetappa uudestaan ja tarkista, että se on tikulla ennen CD:lle polttamista.


    • Jaska Perusjaska

      ..ainakin periaatteessa.

      Uskomatonta kyllä, mutta joissain muistitikuissa on valmiiksi asennettuna ties mitä varmuuskopiointiroskaa yms.

      Tikku toimi kyllä macissa, mutta siihen oli alustettu joku win-osio, mikä vei turhaan pari sataa megaa tilaa ja tuli aina näkyviin työpöydälle.

      En saanut millään koko tikkua formatoitua macilla, vaan se piti avata windowsilla ja tikun omalla ohjelmistolla poistaa itsensä. Sen jälkeen formatointi onnistui macilla.

      Eli kannattaa ostaa sellainen muistitikku, missä ei ole mitään ohjelmistoja mukana. Ei tuossakaan kyllä lukenut mitään, mikä on minusta melko käsittämätöntä.

      Tämä tarina vain opetuksena, että niinkin yksinkertainen vempele kuin muistitikku, voi aiheuttaa ongelmia. Ihan oikeasti minäkin ihmettelin tätä, vaikka luulin nähneeni jo kaiken.

      • olisi...

        ...käyttää tikkua nyt ensin lähinnä valokuvien siirtoon toiselta Macilta ("ikivanha", jossa ei ole aikoihin toiminu nettiyhteys?), ja jatkossakin käyttää tikkua vain Maccien (uusien) väliseen toimintaan (ei Windowseja!).

        Voitko nyt suositella minulle jotakin määrättyä merkkiä olevaa pelittävää tikkua sieltä halvimmasta päästä. Muistitilaa ei nyt niin hirveästi tarvii olla, ehkä korkeintaan se 1 GB, vai onkohan sekin jo tarpeettoman paljon mulle.....kun en näistä(kään) juuri mitään ymmärrä.

        Neuvookohan tämä koneeni omilla ohjeillaan sen tikun alustamisen?

        Kiitos tähänastisista ohjeista!


      • MacBook Pro
        olisi... kirjoitti:

        ...käyttää tikkua nyt ensin lähinnä valokuvien siirtoon toiselta Macilta ("ikivanha", jossa ei ole aikoihin toiminu nettiyhteys?), ja jatkossakin käyttää tikkua vain Maccien (uusien) väliseen toimintaan (ei Windowseja!).

        Voitko nyt suositella minulle jotakin määrättyä merkkiä olevaa pelittävää tikkua sieltä halvimmasta päästä. Muistitilaa ei nyt niin hirveästi tarvii olla, ehkä korkeintaan se 1 GB, vai onkohan sekin jo tarpeettoman paljon mulle.....kun en näistä(kään) juuri mitään ymmärrä.

        Neuvookohan tämä koneeni omilla ohjeillaan sen tikun alustamisen?

        Kiitos tähänastisista ohjeista!

        ei ole koskaan liikaa tilaa. Varsinkin jos on tarkoitus säilyttää siinä kuvia, tai jopa videoa. Ei kai merkillä ole mitään väliä, tai en ainakaan tiedä onko joku erittäin hyvä tikku.


      • Jaska Perusjaska
        olisi... kirjoitti:

        ...käyttää tikkua nyt ensin lähinnä valokuvien siirtoon toiselta Macilta ("ikivanha", jossa ei ole aikoihin toiminu nettiyhteys?), ja jatkossakin käyttää tikkua vain Maccien (uusien) väliseen toimintaan (ei Windowseja!).

        Voitko nyt suositella minulle jotakin määrättyä merkkiä olevaa pelittävää tikkua sieltä halvimmasta päästä. Muistitilaa ei nyt niin hirveästi tarvii olla, ehkä korkeintaan se 1 GB, vai onkohan sekin jo tarpeettoman paljon mulle.....kun en näistä(kään) juuri mitään ymmärrä.

        Neuvookohan tämä koneeni omilla ohjeillaan sen tikun alustamisen?

        Kiitos tähänastisista ohjeista!

        Muistitikuissa harvemmin on kovin suuria laatueroja, Suurimmat erot taitavat olla koteloinnissa.

        Periaatteessa kaikki muistitikut toimivat myös macissa kunhan vain ottaa paketista pois ja kiinnittää tietokoneeseen. Mitään alustuksia ei ole välttämätöntä tehdä. Jos täytyy niin macista löytyy levytyökalu-niminen ohjelma, jolla on helppo alustaa mikä tahansa kiintolevy tai muistitikku. Tuossa tulikin jo hieman tietoa tiedostojärjestelmistä.

        1 gt:n ja 8 gt:n muistitikuilla taitaa olla hintaeroa nykyään vain muutama euro, joten kannattaa samantien ostaa sellainen tikku, josta ei tila varmasti lopu kesken.

        Ja jos paketissa mainostetaan jotain varmuuskopiointiohjelmia tms. ne ovat erittäin todennäköisesti windows-only. Halvimmissa tikuissa sellaisia ei välttämättä ole. Tähän mennessä kaikissa minun muistitikuissani on ollut jotakin roskaa mukana.

        Pahoittelut siitä, jos olet mennyt entistä enemmän sekaisin. Ei tämä asia oikeasti näin vaikea ole.

        Ostat vain kaupasta minkä tahansa muistitikun.

        JOS sattuu käymään niin, ettei se toimi ollenkaan, niin palauta se kauppaan. Jos paketissa ei lue, ettei muistitikku sovellu macciin, sinulla on siihen täysi oikeus.


      • On tikuissa mukana

        Kaikenlaista turhaa krääsää, kuten jopa pelejä, apu-ohjelmia, salausjärjestelmiä, ohjaimia jne. Kuitenkin ne kaikki on hyödyttömiä, jos tikun tökkää muuhun kuin windowsiin.

        Kannattaa katsoa käyttöjärjestelmäsuositus paketista. Parhaissa tikuissa on kaikki kolme käyttöjärjestelmäluokkaa logoineen mainittuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1652
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      723
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe