Annoin eilen 1 -vuotiaalle isokokoiselle koiralleni pienen aidon possunluun, mitä se sitte onnessaan mutusteli.
Tänäaamuna ei sitte koira ollukkaan niin onnessaan, vaan okseni ja ripuloi.
Tarkottaako tämä, ettei koirani vatsa kestä aitoja luita nyt eikä koskaan?
Luuta en antanut raakana, vaan asianmukasesti koiralle valmistettuna saamieni ohjeiden mukaan.
Oisko se sitte pitäny antaa raakana...?
Aidot luut
12
1156
Vastaukset
- -viiu-
Jos annoit koirallesi nyt ensimmäistä kertaa ko. luita, niin on melkolailla tavallista, että vatsa menee alkuun sekaisin, aivan niinkuin minkä tahansa uuden, vieraan ruoka-aineen ollessa kyseessä.
Itse suosittelisin antamaan luut aivan raakana, kypsennettäessä monet luut muuttuuvat sälöileviksi ja voivat rasittaa enemmän vatsaa, jopa hengenvaarallisesti.
Sinuna antaisin vatsan rauhoittua pari päivää ja kokeilisin uudestaan, todennäköisesti koiran vatsa tottuu niihin aja myötä. Oma eläinlääkärini sanoi minulle näin kun omalle pennulleni luita aloin syöttää ja sekaisinhan se vatsa meni, mutta oikeassa oli, vatsa kyllä tottui, ovathan luut kuitenkin varsin luonnonmukainen lisä koiran ruokinnassa, ja tarjoavat mukavaa ajanvietettäkin! :) - antamisesta
Luita ei kypsytetä, raakana ne annetaan! Joidenkin koirien vatsa ei kestä luita vaikka kuinka totuteltaisiin ajan kanssa. Luiden pitää olla suuria sääriluita(naudan, hirven, peuran) ja isot possunkin luut käyvät.
- Gummamummo
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että koiralle ei saa antaa sian eikä kanan luita.
- Hukka-Musti
Gummamummo kirjoitti:
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että koiralle ei saa antaa sian eikä kanan luita.
Olen kuullut, että juuri sian luu on koiralle vaaraksi. Sitä ei saa koskaan antaa koiralle!
- Barfiin
ja lue seuraavasta linkistä miten koiralle tulee antaa luita: Muista luut aina raakana!
http://www.murrenmurkina.com/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=87#2- raakana
Kyllähän ne sian luut käy siinä, kuin muutkin, kun niitä ei mennä kypsyttämällä pilaamaan!
- kierokukorkkiruuvi
raakana kirjoitti:
Kyllähän ne sian luut käy siinä, kuin muutkin, kun niitä ei mennä kypsyttämällä pilaamaan!
Ihan erään asiantuntijan kanssa kerran jutustelin luista,ja sain ohjeen että koiralle ei koskaan saa antaa lampaan,linnun tai sian luita.Ovat haperompia koostumukseltaan ja niistä voi irrota teräviä sälöjä jotka voivat olla kohtalokkaita.
Naudan ja hirven luita esim. saa antaa,ovat erilaisia eivätkä hajoa vaarallisesti.Itse en oo nuita kiellettyjen listalla olevia syöttänyt,ihan varmuuden vuoksi.Eipähän tarvi katua.
Niin ja luut kypsyttämättä tietenkin!!! - selevää, ku tuollakin
neuvotaan syöttämään niitäkin kanan ja sian luita, ja toisaalla taas noiden luiden antaminen koiralle kielletään ja vieläpä EHDOTTOMASTI.
Tietääkö kukaan miten se siis oikeesti menee? - Hukka-Musti
selevää, ku tuollakin kirjoitti:
neuvotaan syöttämään niitäkin kanan ja sian luita, ja toisaalla taas noiden luiden antaminen koiralle kielletään ja vieläpä EHDOTTOMASTI.
Tietääkö kukaan miten se siis oikeesti menee?En aivan tarkkaan muista, mitä siitä joskus kuulin. Sen vain muistan kuulleeni, että sian luu voi olla koiralle tappava välipala.
- tipun siivet ensin
Hukka-Musti kirjoitti:
En aivan tarkkaan muista, mitä siitä joskus kuulin. Sen vain muistan kuulleeni, että sian luu voi olla koiralle tappava välipala.
raakaruokintaa.
Kelle mikäkin sopii, joillakin menee kuralle, toisilla muodostuu ns. sementtikakkaa.
Paras aloitus on nimenomaan broilerinluut, raa'at siivet.
Se, mikä tekee niistä vaarallisia, on kypsennys...
silti en jättäisi vahtimatta koiraa, jolla on luu, josta aina voi irrota palasia jotka voivat juuttua ruokatorveen. - tämäkin taas
tipun siivet ensin kirjoitti:
raakaruokintaa.
Kelle mikäkin sopii, joillakin menee kuralle, toisilla muodostuu ns. sementtikakkaa.
Paras aloitus on nimenomaan broilerinluut, raa'at siivet.
Se, mikä tekee niistä vaarallisia, on kypsennys...
silti en jättäisi vahtimatta koiraa, jolla on luu, josta aina voi irrota palasia jotka voivat juuttua ruokatorveen.Ei mun mielestä voi yleistää,mutta itse henk.koht annan mieluummin linnun,sian,lampaan yms. luita kuin kovia naudan luita.Meillä koirat syövät kaikki luut KOKONAAN ja niistä kovista luista herkemmin lähtee isoja paloja jotka voi tukkia suolen,noi haperommat luut kyllä sulaa matkalla.
tämäkin taas kirjoitti:
Ei mun mielestä voi yleistää,mutta itse henk.koht annan mieluummin linnun,sian,lampaan yms. luita kuin kovia naudan luita.Meillä koirat syövät kaikki luut KOKONAAN ja niistä kovista luista herkemmin lähtee isoja paloja jotka voi tukkia suolen,noi haperommat luut kyllä sulaa matkalla.
Perinteiseen oppiin uskoen olen antanut koirilleni vain naudan tai hirven luita, raakana tai savustettuna. Sian ja kanan luita olen välttänyt, koska siihen uskoon olen nuoresta oppinut... Monesti tosin olen epäillyt, että onko niiden välttämiseen mitään perusteltua syytä. Toki esim. kanan sääriluut ovat helposti sälööntyviä, mikä ei tietenkään ole hyvä juttu vatsassa tai suolistossa, siis moinen veitsenterävä luupiikki. Mutta vaikkapa porsaankyljysten luut on meillä roskapussista syöty omin luvin ainakin muutaman (!) kerran, eikä niistä ole (kypsänäkään) mitään ongelmia koitunut.
Mitään ripulia, ummetusta tai muutakaan vatsavaivaa en ole havainnut luunsyönnin seurauksena. Tosin ei niitä ole meillä ollut muutenkaan, vatsavaivoja siis (*koputtaa puuta*). Havainnot: luiden syönnin jälkeen kakat ovat vaaleampia, joskus jopa ihan valkoisia, mutta silti muuten 'normaaleja'; suolistokaasuja muodostuu enemmän luiden syönnin jälkeen noin vuorokauden ajan. Ei muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928