Lisämuistia

Minä

Ostin viime kesänä Compaq presorion(6000 sarjan)
koneen ja nyt se on hidastunut!
Kannattaisiko ostaa lisämuistia?
Minkä kokoista, merkkiä ja hintaluokkaa kannattaa harkita?

8

323

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen minä

Koneen nopeuteen vaikuttaa moni tekijä. Muistin lisääminen ei yksin riitä. Prosessorin teho on erittäin vaikuttava tekijä. Minkä tehoinen sulla on? Lisäksi nopeuteen vaikuttaa kiintolevy.Minkä kokoinen sulla on? Jos kiintolevy on pieni ja tavaraa tallennetaan aina vain lisää, hidastuu kone. Kiintolevy kannattaa siivota ja eheyttää aina silloin tällöin. Esim. internetissä surffailu tekee aina turhaa "roskaa" kiintolevylle. Eli suosittelen selvittämään koneen kapasiteetin sekä siivoamaan ja tyhjentämään turhat tiedostot.

• Insinörtti

Eihän se kone ihan omia aikojaan hidastu.
      Jotain ylimääräistä siellä täytyy olla.

Ellet sitten ole päivittänyt koneesi perustahmaaja eli sitä 'levynpyöritysjärjestelmää' uudempaan ja raskaampaan versioon kuin mikä se oli koneen ostohetkellä.

Onko sulla virustorjunta/palomuuri ajan tasalla ?

Kannattaisi ensin tutkia ja siivota mahdolliset pöpöt pois.

Imuroi esim. ilmainen ad-ware6 ohjelma tämän linkin kautta:
      http://www.lavasoftusa.com

Sillä voit tutkia onko koneessasi hidastavia troijalaisia tai muita epäilyttäviä ohjelmia.

Sittenkannattaa poistella turhia ohjelmia ja tiedostoja.
      Esim. kaikki temppi-hakemistojen/selaimen välimuistien ja vastaavien tyhjennys saattaa vaikuttaa aika paljon.

Työpöydän taustakuva on yksi turhake muistisyöppö.

Jos sinulla on esim. 1280 x 1024 resoluution kuva 16 miljoonalla värillä taustakuvana niin se haukkaa aika paljon muistia.

Jos haluat ostaa lisää muistia niin muistin tyyppi määräytyy kyllä manuaalin kautta eli katso sieltä minkätyyppinen muisti käy ja minkäkokoiset palikat sinne sopivat huomioiden tietysti se että
      paljonko ja missä muodossa siellä ennestää sitä muistia on.

• Minä

Koneessani on kyllä palomuuri ja kaksi anti-virus ohjelmaa.
        Olen scannannut koneeni muutamallakin eri ohjelmalla ja pitäisi olla puhdas!
        Mistä tiedän mitä uskallan poistaa koneeltani(tiedostoja ym.), ettei vaikuta tarvitsemiini ohjelmiin...

• Toinen minä
        Minä kirjoitti:

Mistä tiedän mitä uskallan poistaa koneeltani(tiedostoja ym.), ettei vaikuta tarvitsemiini ohjelmiin...

Miksi kaksi virusohjelmaa? Suotavaa olisi, että käytetään vain yhtä kerrallaan, koska ne saattavat sekoittaa toisiaan. Temp-kansion voi kyllä huoletta tyhjentää kokonaan. Mutta paras siivous vanhaan koneeseen on kiintolevyn formatointi. Tallenna omat tiedostosi levykkeelle tai polta cd:lle ja asenna kaikki puhtaana uudeleen, näin pääset parhaiten eroon kaikesta turhasta. Tiedostojen poistaminen itse on aina riskipeliä, jos ei tiedä mitä tekee.

• Minä
        Toinen minä kirjoitti:

Miksi kaksi virusohjelmaa? Suotavaa olisi, että käytetään vain yhtä kerrallaan, koska ne saattavat sekoittaa toisiaan. Temp-kansion voi kyllä huoletta tyhjentää kokonaan. Mutta paras siivous vanhaan koneeseen on kiintolevyn formatointi. Tallenna omat tiedostosi levykkeelle tai polta cd:lle ja asenna kaikki puhtaana uudeleen, näin pääset parhaiten eroon kaikesta turhasta. Tiedostojen poistaminen itse on aina riskipeliä, jos ei tiedä mitä tekee.

Kumpaa suosittelet jätettäväksi AVG 6.0 (ilmaisversio)
        vai Antivir XP?
        Kuinka mahdollista et ne sekoittavat toisensa?!
        Kiitoksia et jaksat vastailla näihin pölhöihin kysymyksiini, mut olen vain itseoppinut näissä jutuissa...

• Insinörtti
        Minä kirjoitti:

Päivitätkö virusohjelmien tietokannat (päivittäin) ?

Sitäpaitsi virusohjelmat eivät välttämättä löydä troijalaisia.
        Suosittelen tuota adwarea, nimenomaan jos susta tuntuu että kone on hidastunut.

Sen avulla voit poistaa mm. turhia bootissa käynnistyviä ohjelmia (mm. mahdollisia troijalaisia ja vastaavia) ja turhia rekisteriavaimia.

Mistäpä sitten noita troijalaisia ja muita kilkkeitä tulee ?

Niitä tulee täysin huomaamattomasti kun klikkailee epämääräisillä sivustoilla epämääräisiä linkkejä.

Olethan myös imuroinut käyttiksen ja selaimen kaikki tietoturvapäivitykset ?

• bum
        Insinörtti kirjoitti:

Päivitätkö virusohjelmien tietokannat (päivittäin) ?

Sitäpaitsi virusohjelmat eivät välttämättä löydä troijalaisia.
        Suosittelen tuota adwarea, nimenomaan jos susta tuntuu että kone on hidastunut.

Sen avulla voit poistaa mm. turhia bootissa käynnistyviä ohjelmia (mm. mahdollisia troijalaisia ja vastaavia) ja turhia rekisteriavaimia.

Mistäpä sitten noita troijalaisia ja muita kilkkeitä tulee ?

Niitä tulee täysin huomaamattomasti kun klikkailee epämääräisillä sivustoilla epämääräisiä linkkejä.

Olethan myös imuroinut käyttiksen ja selaimen kaikki tietoturvapäivitykset ?

Kannattaa kyllä käyttää virustutkan lisäksi myös vaikka tätä tai sitten spybot nimistä vastaavaa. Kaikenlaisia tehonkuluttajia voi löytää, itse siivosin naapurin koneesta 160 kpl adware kohteita, joista 3 ohjelmaa. Kummasti tuli lisäpuhtia koneeseen....
        Lisäbonuksena omien tietojen leviäminen adwaren tekijöille vähenee...
        Ja täsmennys: adware on tiedosto, joka kerää käyttäjän tietoja tai tunkee koneelle mainoksia, ad-aware on ohjelma, joka siivoaa ne pois.
        Kaikki, mitä nuo ohjelmat ehdottavat poistettavaksi, kannattaa hukata. Vielä ei omilta koneilta ole lähtenyt mitään tärkeää pois, ja jos jokin ohjelma ei siivouksen jälkeen toimi, kannattaa miettiä, mikä sen varsinainen tarkoitus olikaan....

• toinen minä
        Minä kirjoitti:

Kumpaa suosittelet jätettäväksi AVG 6.0 (ilmaisversio)
        vai Antivir XP?
        Kuinka mahdollista et ne sekoittavat toisensa?!
        Kiitoksia et jaksat vastailla näihin pölhöihin kysymyksiini, mut olen vain itseoppinut näissä jutuissa...

Itselläni on AVG ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen, kunhan muistaa päivitykset. Uusia viruksia tulee melkein päivittäin, joten virusohjelmaan tehdään myös päivityksiä usein. Mutta kaikkiinhan asioihin on monta mielipidettä. Tietysti virusohjelmissa voiton vie F-secure ja Symantecin Norton, mutta ne maksaa, eikä nekään kaikkia uusia aina löydä.
        Mut siihen siivouksen palatakseni, jos sulla on vanha käytetty konen niin laita tosiaan kaikki uusiksi. Mut jos se on uusi kone, niin takuuaikanahan ei saa itse mennä sähläämään mitään, muuten takuu raukeaa. Levyn eheytys kyllä auttaa hiukan ja se tulisi tehdä ainakin kerran kuukaudessa, mieluummin kaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      121
      7930
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      151
      6658
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4775
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      245
      3245
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2744
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      107
      2266
    7. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      12
      1906
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      150
      1905
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      29
      1710
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1614
    Aihe