Olen koulutukseltani merkonomi, lisäksi on ylempikin koulutus. Hain toimistosihteerin viransijaisuutta. Eivät kutsuneet edes haastatteluun, mutta laittoivat kirjeen, jossa kerrottiin valituksi tulleen ylioppilaan.
Millä perusteella eivät kutsu alan koulutusta omaavaa, vaan jonkun kouluttautumattoman?
Niin ja kirjeessä oli, ettei nimittämispäätökseen voi valittamalla hakea muutosta. Paikka sosiaali- ja terveysministeriössä. Sielläkö toimitaan näin, vai onko käytöntö yleinen ja jopa laillisesti oikein?
Ylioppilas ohitti
27
3612
Vastaukset
- tai tuttava
sopivassa asemassa...
- ...
on nykypäivänä ihan yleinen, varsinkin kunnallisilla aloilla. Merkonomina olet jo ylikoulutettu (nykyään kaiken maailman toimistosihteerit "vain" kopioivat paperia, keittävät kahvia ym. aika helpohkoja tehtäviä) tehtävään eivätkä he maksa siitä sellaista palkkaa todennäköisesti mikä merkonomille kuuluu. Haluavat myöskin vähemmän koulutetun siksi, että tuore ylioppilas ei välttämättä lähekään heti opiskelemaan tai vaihda työpaikkaa paremmin palkattuun työhön sekä iso pointti nykyaikana: ylioppialaalle työssä riittää haastetta, merkonomille ei:)
- merkonomit ei vain ole mitään
Ylioppilaat ovat tarpeeksi sivistyineitä tekemään vähän kaikkea.
Sama se on joka työssä. Tradenomitkin ovat muuten yhtä paskoja. Ylioppilaat ohittavat jopa ne.
valitettavasti olen merkonomi ja opiskelen tradenomiksi, missähä mennyt vikaan tämä elämän suunnittelu... - merkonomi .
Olen huomannut. Itselläni on kunnon työkokemus, eikä käsittääkseni mitään sen isonpia "vikoja" mutta aina joku vastavalmistunut pomon serkku vie paikat... Inhottavaa. Suotta niitä paikkoja edes ilmoittaa julkiseen hakuun kun paikka annetaan kuitenkin tiskin alta.
- ap.
merkonomi . kirjoitti:
Olen huomannut. Itselläni on kunnon työkokemus, eikä käsittääkseni mitään sen isonpia "vikoja" mutta aina joku vastavalmistunut pomon serkku vie paikat... Inhottavaa. Suotta niitä paikkoja edes ilmoittaa julkiseen hakuun kun paikka annetaan kuitenkin tiskin alta.
oli vieläpä jatkettu haku. Epäilyttävää todellakin, kun valitaan ylioppilas. Ei se ole reilua, että nämä kouluttautumattomat saavat paikan kenties "sukulaissuhteilla". Nyky-yhteiskunnassa vieläpä koulutus on ollut arvostettua. Mutta uskon, että pomot ja päätöksentekijät eivät näistä välitä välttämättä, vaan ajattelevat "omaa" parastaan, ettei se oma lapsi nyt ainakaan työttömäksi joutuisi.
Kuulun liittoon ja mietin, että kysyiskö liiton lakimieheltä, onko tässä toimittu oikein. - tuli: sopivuus?
ap. kirjoitti:
oli vieläpä jatkettu haku. Epäilyttävää todellakin, kun valitaan ylioppilas. Ei se ole reilua, että nämä kouluttautumattomat saavat paikan kenties "sukulaissuhteilla". Nyky-yhteiskunnassa vieläpä koulutus on ollut arvostettua. Mutta uskon, että pomot ja päätöksentekijät eivät näistä välitä välttämättä, vaan ajattelevat "omaa" parastaan, ettei se oma lapsi nyt ainakaan työttömäksi joutuisi.
Kuulun liittoon ja mietin, että kysyiskö liiton lakimieheltä, onko tässä toimittu oikein.Vaikea on tietää, pääsikö yo sinne ns. suhteilla, verkostolla tai jopa talon sisältä muusta tehtävästä. Mutta on seKIN näkökulma, että katsovat ja arvioivat sopivuutta/viihtyvyyttä; Siihen kuka paikassa viihtyy ja tekee siinä tosissaan ja sitoutuneesti hommia on työnantajalle tärkeintä (hakuprosessit vievät kauheasti aikaa ja resursseja) ja joskus katsovat myös, että se koulutausta on semmonen sopiva; ei liikaa, ei liian vähän. Joku tämmönen näppituntuma mulla. Lisäksi et voi tietää, millaisia muita asioita mahtoivat hakea... Jospa sen takia sinun paperisi eivät heidän mielestään olleen joitakin odotuksia vastaavat. Ehkä se, joka pääsi, joli jotenkin just tehnyt ihan vastaavaa samaa tms.
Olen itse yo ja 90-luvulla sain määräaikaistyöpaikan. Hakemuspapereita heillä oli tuolloin 170 ja mä pääsin. Käsittämätöntä. Johtui siitä, että olin jossakin edellisessä hommassa kuin sattumalta tehnyt just semmosta ihan vastaavaa hommaa, mikä oli osana tässä uudessa hommassa. Heille minä olin tuossa paperiläjässä verraton. Esim. pääsivät neuvomisessa hiukan helpommalla. - Ajattele, taatusti oli erilaisia ammattitutkintojakin suorittaneita noissa hakijoissa. Mä pääsin; vaan yo ja suhteita sinne ei ollut. - ...
tuli: sopivuus? kirjoitti:
Vaikea on tietää, pääsikö yo sinne ns. suhteilla, verkostolla tai jopa talon sisältä muusta tehtävästä. Mutta on seKIN näkökulma, että katsovat ja arvioivat sopivuutta/viihtyvyyttä; Siihen kuka paikassa viihtyy ja tekee siinä tosissaan ja sitoutuneesti hommia on työnantajalle tärkeintä (hakuprosessit vievät kauheasti aikaa ja resursseja) ja joskus katsovat myös, että se koulutausta on semmonen sopiva; ei liikaa, ei liian vähän. Joku tämmönen näppituntuma mulla. Lisäksi et voi tietää, millaisia muita asioita mahtoivat hakea... Jospa sen takia sinun paperisi eivät heidän mielestään olleen joitakin odotuksia vastaavat. Ehkä se, joka pääsi, joli jotenkin just tehnyt ihan vastaavaa samaa tms.
Olen itse yo ja 90-luvulla sain määräaikaistyöpaikan. Hakemuspapereita heillä oli tuolloin 170 ja mä pääsin. Käsittämätöntä. Johtui siitä, että olin jossakin edellisessä hommassa kuin sattumalta tehnyt just semmosta ihan vastaavaa hommaa, mikä oli osana tässä uudessa hommassa. Heille minä olin tuossa paperiläjässä verraton. Esim. pääsivät neuvomisessa hiukan helpommalla. - Ajattele, taatusti oli erilaisia ammattitutkintojakin suorittaneita noissa hakijoissa. Mä pääsin; vaan yo ja suhteita sinne ei ollut.Haastattelussakin (jos sinne asti pääsee) vaikuttaa myös reippaus, hymy, sopiva myönteinen asenne, realistisuus. Ja tietty sekin, että minkä alan merkonomi on... Ylioppilaskin on voinut hankkia jo kesätyössä toimistotyökokemusta ym.
- mieleen että,,
ap. kirjoitti:
Kuulun liittoon ja mietin, että kysyiskö liiton lakimieheltä, onko tässä toimittu oikein.Itse olen ns. ylioppilaana ja ihan muun alan koulutuksen omaavana aikoinaan ohittanut merkonomit, tradenomeja ei silloin vielä ollut. Mutta, minulla oli kauppis kesken iltakouluna ja toimistotyökokemusta ennestään. Ratkaiseva seikka oli kuitenkin, että minulla oli tietotekniikan hyvä hallinta, mikä ei siihen aikaan ollut itsestään selvää. Minua ei olisi saanut merkitä merkonomiksi, koska en sitä vielä silloin ollut. Olin vasta hiukan yli puolivälissä, mutta oli minulla näyttää välitodistus, jossa oli pelkkiä kiitettäviä.
Työkokemus ja osaaminen menee aina muodollisen tutkinnon edelle, enkä kyllä näe yhtään syytä miksi ei menisi. - AP.
mieleen että,, kirjoitti:
Itse olen ns. ylioppilaana ja ihan muun alan koulutuksen omaavana aikoinaan ohittanut merkonomit, tradenomeja ei silloin vielä ollut. Mutta, minulla oli kauppis kesken iltakouluna ja toimistotyökokemusta ennestään. Ratkaiseva seikka oli kuitenkin, että minulla oli tietotekniikan hyvä hallinta, mikä ei siihen aikaan ollut itsestään selvää. Minua ei olisi saanut merkitä merkonomiksi, koska en sitä vielä silloin ollut. Olin vasta hiukan yli puolivälissä, mutta oli minulla näyttää välitodistus, jossa oli pelkkiä kiitettäviä.
Työkokemus ja osaaminen menee aina muodollisen tutkinnon edelle, enkä kyllä näe yhtään syytä miksi ei menisi.Lakimies tutkikoon asian. Asia on jätetty tutkintaan. He kun tietävät enemmän kuin me tavalliset pulliaiset.
- keskikoulun käynyt
... kirjoitti:
Haastattelussakin (jos sinne asti pääsee) vaikuttaa myös reippaus, hymy, sopiva myönteinen asenne, realistisuus. Ja tietty sekin, että minkä alan merkonomi on... Ylioppilaskin on voinut hankkia jo kesätyössä toimistotyökokemusta ym.
Aikoinaan ja päihitti kyllä osaamisellaan kaikki merkonomit, tradenomeja ei silloin vielä ollut. Hänellä oli vuosien työkokemus taustallaan. Kävi sitten merkonomin paperit iltakouluna, minä vinkkasin että ajat muuttuvat ja kannattaa hankkia koulutus vaikka hän muuten onkin fiksu ja osaava. HAnkki sitten ja meidän työpaikkamme menikin konkkaan. Hän sai valtiolta viran ja oli minulle kiitollinen, että tuli käyneeksi sen koulun, koska virkaan se vaadittiin. Koulussa kuulemma tuli JOITAIN uusiakin asioita vastaan. Keskiarvona täysi vitonen 1-5 asteikolla, ihan siksi, koska osasi niistä asioista suurimman osan jo, mitä siellä koulussa opetettiin.
- ettei kanssasi
AP. kirjoitti:
Lakimies tutkikoon asian. Asia on jätetty tutkintaan. He kun tietävät enemmän kuin me tavalliset pulliaiset.
..ole keskustelemassa mm. lakimiehiä? :D
- ap.
ettei kanssasi kirjoitti:
..ole keskustelemassa mm. lakimiehiä? :D
tietää, mutta lakimiehet nyt tarvitsevat taustaselvityksiä. Kuten nyt hakuilmoituksen paikasta. Elikkä tässä kaikille vinkki: muistakaa tallentaa itsellenne hakuilmoitus, kun haette paikkaa. Aina ei tietenkään jaksa kaikkia tallentaa, mutta ainakin jos vähänkään epäilee asian oikeudenmukaista etenemistä.
- ylioppilas?
Tekniikan ylioppilas on lopputyötä vaille diplomi-insinööri, kauppatieteiden ylioppilas on lopputyötä vaille KTM, oikeustieteen ylioppilas .... jne.
Mistä siis tiedät, että kyse on tuoreesta ylioppilaasta ilman työkokemusta,
kun kyseessä voi olla käytännöllisesti katsoen valmiin korkeakoulututkinnon omaava henkilö, jolla voi olla vuosien työkokemuskin?- ........................
Kannattaa kysyä liitosta, tapahtuiko tässä syrjäyttäminen. Näihin kannattaa puuttua, ettei koko Suomi tule ihan villiksi länneksi.
- AP.
........................ kirjoitti:
Kannattaa kysyä liitosta, tapahtuiko tässä syrjäyttäminen. Näihin kannattaa puuttua, ettei koko Suomi tule ihan villiksi länneksi.
liittoni lakimies vastaa- osastolle. Ja vastasi, että asia tarvitsisi lisäselvitystä sekä pyysi lähettämään hakuilmoituksen sinne. Mutta sittenpä tulikin mutta! Nimittäin, olen netistä sen ilmoituksen lukenut ja nettihakemuksen laittanut. Säilyttävätkö vanhoja hakemuksia, tietääkö joku? Ei mulla ole sitä tulostettuna.
Vastattiin myös, että vaikka nimittämispäätökseen ei voi muutosta hakeakaan valittamalla, ei haussa voi tapahtua syrjintää. Eli sen suhteen olisi erittäin hyvä tutkia asia. - AP.
AP. kirjoitti:
liittoni lakimies vastaa- osastolle. Ja vastasi, että asia tarvitsisi lisäselvitystä sekä pyysi lähettämään hakuilmoituksen sinne. Mutta sittenpä tulikin mutta! Nimittäin, olen netistä sen ilmoituksen lukenut ja nettihakemuksen laittanut. Säilyttävätkö vanhoja hakemuksia, tietääkö joku? Ei mulla ole sitä tulostettuna.
Vastattiin myös, että vaikka nimittämispäätökseen ei voi muutosta hakeakaan valittamalla, ei haussa voi tapahtua syrjintää. Eli sen suhteen olisi erittäin hyvä tutkia asia.sähköpostiin tuon ilmoituksen itseä varten. Mutta jostain syystä (?) kysymysmerkki tullut joihinkin väleihin. En tiedä sitten kelpaako tuo, mutta siinä kyllä tulisi selvästi oleellinen ilmi. Ja kuinka siinä muka soveltuvaa ammatillista koulutustakin painotettiin.
- haut_
AP. kirjoitti:
sähköpostiin tuon ilmoituksen itseä varten. Mutta jostain syystä (?) kysymysmerkki tullut joihinkin väleihin. En tiedä sitten kelpaako tuo, mutta siinä kyllä tulisi selvästi oleellinen ilmi. Ja kuinka siinä muka soveltuvaa ammatillista koulutustakin painotettiin.
Useimmiten nämä virat/viransijaisuudet laitetaan vain nimellisesti hakuun koska näin täytyy toimia vaikka paikkaan on sisäisesti jo joku sopiva katsottuna. Tai sitten pomolla voi olla ulkopuolelta "työllistettävä" tuttu/sukulainen.
Jos olisi valittu ollut jonkun tieteen ylioppilas (korkeakoulutettu) niin eiköhän se olisi mainittu. Jos "puhdas" kokematon ylioppilas niin palkkakuluissa säästänee? - AP.
haut_ kirjoitti:
Useimmiten nämä virat/viransijaisuudet laitetaan vain nimellisesti hakuun koska näin täytyy toimia vaikka paikkaan on sisäisesti jo joku sopiva katsottuna. Tai sitten pomolla voi olla ulkopuolelta "työllistettävä" tuttu/sukulainen.
Jos olisi valittu ollut jonkun tieteen ylioppilas (korkeakoulutettu) niin eiköhän se olisi mainittu. Jos "puhdas" kokematon ylioppilas niin palkkakuluissa säästänee?oli maininta hakuilmoituksessa: palkkaus määräytyy ministeriön palkkausjärjestelmän vaativuusluokan 3 mukaisesti: tehtäväkohtainen palkanosa 1 739 euroa/
kk ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaa palkanosaa enintään 50 % tehtäväkohtaisesta palkasta.
No, jos ottivat sukulaisen, niin varmaan ajatus oli, että pääsee sukulainen hieman leivän syrjästä kiinni ja kenties saa rahaa opiskeluunsa tms. - tuolta ylempää
AP. kirjoitti:
oli maininta hakuilmoituksessa: palkkaus määräytyy ministeriön palkkausjärjestelmän vaativuusluokan 3 mukaisesti: tehtäväkohtainen palkanosa 1 739 euroa/
kk ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaa palkanosaa enintään 50 % tehtäväkohtaisesta palkasta.
No, jos ottivat sukulaisen, niin varmaan ajatus oli, että pääsee sukulainen hieman leivän syrjästä kiinni ja kenties saa rahaa opiskeluunsa tms.kirjoitettu vähän ennen kuin tämä. On sekin mahdollista, että ko. valittu on jo tehnyt sitä hommaa tovin aikaa. Valtion virastoissa paljon töissä olleena 90% valitaan talon sisältä ja lähes joka toinen tekee jo sitä hommaa määräaikaisena, mikä vakinaistetaan. Laki vain vaatii, että paikka on laitettava hakuun.
Tuli vielä myös mieleen, että ko. ylioppilas voi olla vaikka lopputyötätai paria tenttiä tai jopa vain pelkkää päättötodistusta vaille valmis tradenomi (tai miksei merkonomikin, mutta sillä puolella lienee läsnäolovelvoite tiukempaa). Nykyään kun kouluja voi käydä aika paljon työn ohessakin. Tradenomiksi ei voi sanoa, jos paperit tulevat vasta toukokuussa, mutta kyllä he jo nyt töitä hakevat ja monet menevät töihin. Nykyään kun kurssijärjestelmän ja tenttimisen vuoksi koulutussysteemi on hyvin erilainen kuin ennen. - mieleen..
tuolta ylempää kirjoitti:
kirjoitettu vähän ennen kuin tämä. On sekin mahdollista, että ko. valittu on jo tehnyt sitä hommaa tovin aikaa. Valtion virastoissa paljon töissä olleena 90% valitaan talon sisältä ja lähes joka toinen tekee jo sitä hommaa määräaikaisena, mikä vakinaistetaan. Laki vain vaatii, että paikka on laitettava hakuun.
Tuli vielä myös mieleen, että ko. ylioppilas voi olla vaikka lopputyötätai paria tenttiä tai jopa vain pelkkää päättötodistusta vaille valmis tradenomi (tai miksei merkonomikin, mutta sillä puolella lienee läsnäolovelvoite tiukempaa). Nykyään kun kouluja voi käydä aika paljon työn ohessakin. Tradenomiksi ei voi sanoa, jos paperit tulevat vasta toukokuussa, mutta kyllä he jo nyt töitä hakevat ja monet menevät töihin. Nykyään kun kurssijärjestelmän ja tenttimisen vuoksi koulutussysteemi on hyvin erilainen kuin ennen.tuota ööh..jos ajattelet automaattisesti, että kyseessä on ylioppilas, jolla ei ole työkokemusta, niin olisitko ehkä sittenkään hyvä työssäkään? Jos ei mieleesikään tulee että taustalla on ollut muita seikkoja, kuten työkokemus, päättymässä oleva koulutus..kyllä kai nyt tämä pitäisi itsesikin tajuta!
- duunari rasvanäppi
Kävin aikoinaan merkonomin paperit työstämässä kauppaopistossa 90-luvun puolivälissä. Näillä papereilla en ole tehnyt mitään - ennen nykyistä työtäni olen tehnyt hommia erikoiskaupassa myyjänä, toimistoapulaisena ja siivoojanakin. Mikään työ ei ole vaatinut mitään papereita, vain innokkuutta työhön; pari duunia sain tavallaan suhteilla.
Merkonomin koulutus avittaa mahdollisuuksia nimenomaan sihteerin työhön, ja yrittäjäksi tai laskentatoimen alan töihin. Mikään noista ei kiinnosta joten opiskeluni oli viittä vaille turha. Lukioon sain mahdollisuuden peruskoulun jälkeen mutta passasin sen koska silloin ei kiinnostanut opiskella yhtään pidempää kuin kiinnostus sillä hetkellä antoi periksi.
Lukion jälkeen olisin joutunut vielä opiskelemaan jonkin alan, eli ainakin 2-3 vuotta lisää lukemista päälle.
Olen nyt reilu 30-kybänen ja nyt teen työtä josta pidän, sen etsiminen vain kesti yli 10 vuotta, kokeilua eri alojen kanssa. Totesin ettei minua kiinnosta tippaakaan toimistossa kyhjöttäminen. Jostain kumman syystä monia se viehättää, siisti sisäduuni ja saa räpeltää tietokoneella kaavioita ja muuta. Minulta se viehätys katosi alle vuodessa ollessani toimistossa töissä, vaikka minulla oli (wau) jopa oma huonekin käytössäni.
Myyjänä viihdyin reilut 6 vuotta, vaikka en olekaan mitenkään supersosiaalinen tapaus. Ainakin siinä oppi asiakaspalvelun hyvin ja näki monenmoista ihmistä, ehkä jotain elämänkokemusta alitajuntaankin.
Nyt olen teknisellä alalla, tosin ilman koulutusta. Korjaamotyötä, ei autoja vaan jotain paljon pienempää. Homma kiinnostaa, kaikkea on sopivassa suhteessa: asiakaspalvelua, toimistorutiineja vähän, ja monipuolisia korjaamon esimiestehtäviä.
Onneksi löysin alan joka tosiaan kiinnostaa, moni meistä kun ei välttämättä sitä koskaan löydä vaan luulee nauttivansa kliinisistä sisätöistä tai jostain seksikkäästä alasta joka osoittautuukin aivan muunlaikseksi sisällöltään; stressaavaksi puurtamiseksi typerien kolleegojen saartamana.
Vieläkin jutellessani samanikäisteni ihmisten kanssa, tuntuu että moni toimistoissa töitään tekevä katsoo vähän nenän vartta pitkin esim. rakennuksella työtä tekeviä, "likaisia" äijiä. Itse stressasin paljon enemmän toimistossa työkiireistä ja jopa työhön liittymättömistäkin asioista pienessä juoruavassa ilmapiirissä. Nyt saan tehdä itsenäisesti duunia, stressiä ei juuri ole ja duunit jää oven taakse fyysisesti ja henkisesti kello 16.00. Palkka on jo nyt lyhyen kokemuksen jälkeen kohta tuplat siitä mitä toimistossa sain.
Ex-merkonomi on hyvä nimimerkki tähän tilanteeseen, olen mahdollisesti jopa kadottanut päästötodistukseni jonnekin(roskiin?), kun sillä en tee enään mitään.- AP.
tuli ajatus myös, ettenpä oikeastaan haluakaan sellaiseen työympäristöön, jossa toimitaan noin kuin toimitaan. Asiallinen pitää olla. Juoruilut on mitä pahinta työympäristöä.
No, joka tapauksessa lakimies katsokoot, onko asiassa toimittu oikein vai en. Ajattelen, että itse en tule saamaan siitä mitään hyötyä, mutta periaatteessa hyöty tulee yhteensä kaikille ihmisille. Jos asiassa on toimittu oikein, niin opinpahan sen, että noin voi toimia. Ja jos taas väärin, oppivat sitten väärintekijät toimimaan oikein. Jos oppivat. - mitään opi
AP. kirjoitti:
tuli ajatus myös, ettenpä oikeastaan haluakaan sellaiseen työympäristöön, jossa toimitaan noin kuin toimitaan. Asiallinen pitää olla. Juoruilut on mitä pahinta työympäristöä.
No, joka tapauksessa lakimies katsokoot, onko asiassa toimittu oikein vai en. Ajattelen, että itse en tule saamaan siitä mitään hyötyä, mutta periaatteessa hyöty tulee yhteensä kaikille ihmisille. Jos asiassa on toimittu oikein, niin opinpahan sen, että noin voi toimia. Ja jos taas väärin, oppivat sitten väärintekijät toimimaan oikein. Jos oppivat.Sama välistäveto ja omien suosiminen tulee jatkumaan niin kuin tähänkin asti..
Mutta pojot sulle aktiivisuudesta! (tuulimyllyjä vastaan) - tiedät, kun kiittelet
mitään opi kirjoitti:
Sama välistäveto ja omien suosiminen tulee jatkumaan niin kuin tähänkin asti..
Mutta pojot sulle aktiivisuudesta! (tuulimyllyjä vastaan)Eikö nää tajua, kaveri joka valittiin voi käynyt koulua enemmän kuin hakija.
T: YO / tuotantopäällikkö
PS. DI 6-8 kk kuluttua - virastohommailija
tiedät, kun kiittelet kirjoitti:
Eikö nää tajua, kaveri joka valittiin voi käynyt koulua enemmän kuin hakija.
T: YO / tuotantopäällikkö
PS. DI 6-8 kk kuluttua"Valtion virastoissa paljon töissä olleena 90% valitaan talon sisältä ja lähes joka toinen tekee jo sitä hommaa määräaikaisena, mikä vakinaistetaan. Laki vain vaatii, että paikka on laitettava hakuun".
Miten valtiolle oikein ylipäätään päästään töihin edes siihen ensimmäiseen paikkaan? Suhteilla, työllistämistuella?Turhauttavaa hakea noita paikkoja kun ei tiedä onko mahkuja vai onko joku jo valittu tehtävään.Yksityisille oikein satelee kutsuja ihan hyviin taloushallinnon paikkoihin, mutta valtiolle en ole saanut kutsua työhaastatteluun ikinä. Työkokemuksesta ja koulutuksesta se ei ole ainakaan minulla kiinni. Valtioltahan jää kohta kamalasti ihmisiä eläkeellekin. Harmittaa! - vastaa:
virastohommailija kirjoitti:
"Valtion virastoissa paljon töissä olleena 90% valitaan talon sisältä ja lähes joka toinen tekee jo sitä hommaa määräaikaisena, mikä vakinaistetaan. Laki vain vaatii, että paikka on laitettava hakuun".
Miten valtiolle oikein ylipäätään päästään töihin edes siihen ensimmäiseen paikkaan? Suhteilla, työllistämistuella?Turhauttavaa hakea noita paikkoja kun ei tiedä onko mahkuja vai onko joku jo valittu tehtävään.Yksityisille oikein satelee kutsuja ihan hyviin taloushallinnon paikkoihin, mutta valtiolle en ole saanut kutsua työhaastatteluun ikinä. Työkokemuksesta ja koulutuksesta se ei ole ainakaan minulla kiinni. Valtioltahan jää kohta kamalasti ihmisiä eläkeellekin. Harmittaa!Suurin osa on tullut tukityöllistämisen kautta, ainakin siellä missä minä olen ollut. Sitten on otettu joskus esim. määräaikaisuuksiin ulkopuoleltakin ja näitä on sitten vakinaistettu. Joskus on ollut opiskelijoita työharjoitteluissa, näitä on sitten pyydetty sijaisiksi myöhemmin ja sitä kautta paikka vähitellen aukeaa. Sitten se yksi kymmenestä tulee ihan ulkopuolelta, jos on hyvä hakija ja päällikkö haluaa "uutta verta". KErran minun ollessani tuella otettiin ulkopuolinen. Itse en paikkaa hakenut, kun oli jo tiedossa uusi paikka muualla. Määräaikaisia oli silloin kuusi, aika katkeria olivat kun heistä ketään ei valittu. Ei kovin kiva paikka tulla sille uudelle.
- vielä..
vastaa: kirjoitti:
Suurin osa on tullut tukityöllistämisen kautta, ainakin siellä missä minä olen ollut. Sitten on otettu joskus esim. määräaikaisuuksiin ulkopuoleltakin ja näitä on sitten vakinaistettu. Joskus on ollut opiskelijoita työharjoitteluissa, näitä on sitten pyydetty sijaisiksi myöhemmin ja sitä kautta paikka vähitellen aukeaa. Sitten se yksi kymmenestä tulee ihan ulkopuolelta, jos on hyvä hakija ja päällikkö haluaa "uutta verta". KErran minun ollessani tuella otettiin ulkopuolinen. Itse en paikkaa hakenut, kun oli jo tiedossa uusi paikka muualla. Määräaikaisia oli silloin kuusi, aika katkeria olivat kun heistä ketään ei valittu. Ei kovin kiva paikka tulla sille uudelle.
VAltiolta jää koko ajan porukkaa eläkkeelle, mutta ei niihin ketään palkata ja jos palkataan, niin vakinaistetaan niitä määräaikaisia. Tästä määräaikaisuuksien ketjuttamisestahan julkinen hallinto on saanut noottia. Siitäkin virastosta, missä itse olin, on jäänyt sen jälkeen varmaan kymmenen ihmistä eläkkeelle, virkoja ei ole ollut auki yleisessä haussa vuosiin kuin yksi ainoa vakituisiin ja yksi päällikön äitiysloman sijaisuus.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618110- 1334614
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.353936- 213258
- 232832
- 292767
- 532487
- 252230
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3972171- 322119