Koululiikunnan pakollisuus

...................

Onko mielestäsi pakollinen koululiikunta ylä-asteella ja lukiossa suotavaa?

Koululiikunnan pitäisi olla vapaaehtoista, sillä kaikki oppilaat eivät kykene suorittamaan koululiikunnassa vaadittavia asioita. Joillekin oppilaille esimerkiksi liikuntatunnit uimahallissa ovat epämiellyttäviä kokemuksia.
Oppilaalle saattaa jäädä pakkoliikunnan seurauksena huonoja kokemuksia liikunnan suhteen. Myös liikuntavarusteiden hankkiminen tuottaa ongelmia monille oppilaille.

Ottakaa kantaa, sillä koululiikuntaan todellakin tarvitaan muutoksia!



http://www.adressit.com/pakollinenkoululiikunta

19

3405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sggsgdsgs

      Vihasin liikuntaa peruskoulussa yli kaiken, mutta silti sen lopettaminen tuntuisi jotenkin naurettavalta...

      Mielestäni olisi parempi säilyttää liikuntatunnit, mutta muuttaa opetustapoja. Mitä hyötyä siitä on, että pelataan 9 vuotta samoja pelejä? Kenen kuntoa se lisää, että kerran viikossa löntystelet turhautuneena pallon perässä? Ei koulun tarvitse huolehtia nuorten liikunnantarpeesta (koska se ei siihen järkevästi pysty). Sen sijaan koulu voisi opettaa lapset ja nuoret hoitamaan kuntoaan vapaa-ajallaan, - nyt ja tulevaisuudessa.

      Mua ainakin hyödyttäisi paljon enemmän oppia vaikka eri venytysliikkeiden vaikutuksista, venyttelytapoja, liikunnan ja terveellisen ruokavalion suhteuttamista, tutustumiset kaupungin tarjoamiin liikuntapalveluihin, retket kaupungin kuntoradoille ("hei meillä on täällä tällaisiakin mahdollisuuksia"), fyysisesti tervettä elämää ja sen hoitoa, yms yms yms.

      On niiiiin turhaa veivata niitä samoja lajeja ympäri ja ämpäri. En oppinut mitään. En edes pesäpallon sääntöjä, vaikka sitä pelattiinkin vähän väliä. Sen sijaan nyt vihaan urheilua ja liikuntaa, ja minulla on kasa päin erittäinkin huonoja muistoja liikuntatunneista.

      Lukion liikunnan pakollisuus on mielestäni typerä juttu. Taas sitä samaa jalkapalloa, pesäpalloa, jne. Jos tykkää liikunnasta, niin ottakoon sitten sitä. Mutta tämä liikunta on minun osaltani jo niin nähty ja koettu, että tosiaan tympii käydä ne kurssit. Joillekin liikuntatunti on päivän pelastus ja hengähdystauko lukuaineiden keskellä, mutta mulla se sekoittaa kaiken. Lukio on vapaaehtoista.....

    • Liikka-5

      Jos liikuntatunnit ovat sinulle vastenmielisiä, eikä arvosanalla ole merkitystä, riittää vain, että olet läsnä tunneilla ja teet VAIN sen verran, että saat päättötodistukseen (liikunnan takia ei jätetä ketään luokalle) arvosanaksi vähintään välttävän (5). Tämän eteen ei tarvitse paljoa tehdä = voit ohittaa monta lajia kokonaan. Tämä koskee kaikkia kouluasteita: peruskoulu, lukio ja ammattikoulu.

      Toisaalta voit ehdottaa opettajalle vaihtoehtoista, sinulle sopivampaa liikuntamuotoa, mikä on parempi kuin et tekisi juuri mitään.

      Opetussuunnitelmankin mukaan opetusta voidaan tarvittaessa eriyttää OPPILASLÄHTÖISESTI.

      Jos opettaja kaikesta huolimatta yrittää pakottaa osallistumaan vastenmielisiin lajeihin, rikkoo hän koululiikunnan tärkeintä tavoitetta: liikunnan iloa.

      Jos kieltäydyt opettajan antamasta liikuntasuorituksesta, jälki-istuntoa ei yleensä anneta, koska olet kuitenkin läsnä tunnilla. Jos sitä kuitenkin annetaan, ei kannata edes jäädä tunnille, koska jälki-istunto korvaa tällöin läsnäolonkin. Tämä olkoon samalla protesti vaihtoehdottomalle liikunnanopettajalle.

      Kaikkein paras ja yleisin käytäntö on, että pyydät vanhemmiltasi opettajaa varten lapun, jossa tuetaan sinun mielipidettäsi.

      Jos kaikenlainen koululiikunta, eriytyksestä huolimatta tai sen puutteesta, aiheuttaa vain ahdistusta, voidaan oppilas lääkärin määräyksestä vapauttaa kokonaan koululiikunnasta. Tällöin siitä ei myöskään anneta mitään arvosanaa.

      Täytyy aina muistaa tämä perusasia: Emme käy koulua opettajaa varten, vaan itseämme varten!

    • Liikka-5

      Yksityisyyden suoja

      Alastomuus kuuluu yksityisyyden suojan piiriin, joten ketään EI SAA PAKOTTAA riisuuntumaan alasti. Poikkeuksena ovat laissa erikseen mainitut viranomaistarkastukset.

      Jos siis suihkussa käyminen ei ole mahdollista ilman, että joutuu riisuuntumaan alasti muiden läsnäollessa, siihen ei voida velvoittaa ketään, vaan jokaisella on täysi oikeus itse päättää siitä. Tämä koskee myös alaikäisiä.

    • yäk

      Joo, koulu-uinni pitäs olla niille vapaaehtoista jotka yksinkertaisesti vihaavat sitä, kute mulle.

      • kasper.p

        Itse menin yläasteelle juuri tänä vuonna. Ja jo ala-asteella vihasin liikuntaa. Ja uimista kaikkein eniten! Uinnsta voi seurata koulukiusausta esim. jos joku on vähän lihavampi kuin toinen! Siitä aletaan ilkkumaan ja kiusaamaan! Oikeastaan kyllä sähly ja pallosodat yms. menee mutta muuten vihaan liikuntaaa!

        Ja suksien, sisäpelikenkien, luistinten ja muiden mahdollisesti tarvittavien varusteiden hankinta voi olla vaikeaa vähän köyhemmälle perheelle! Kyllä meidänkin koulussa on varusteita luistimia ja suksi. Mutta niissä isoin koko on 40 ja itelläki on isompi jalka! :D Ja ne on niin huonossa kunnossa että huh huh...

        Koululiikunnan pitäisi olla vapaaehtoista! Vaikka moni ei välttämättä liiku ollenkaan ilman koululiikuntaa, sehän on oma asia! Ja itse vaikka vihaan liikuntaa koulussa, urheilen vapaa ajalla tosi paljon! Skeittaan joka päivä noin 2-4 tuntii ja pyörälen joka viikonloppu kaupunkiin skeittaamaan (8km matkaa)

        Mutta oma kantani on KOULULIIKUNTA VAPAAEHTOISEKSI!!


      • Hyväkuntoinen
        kasper.p kirjoitti:

        Itse menin yläasteelle juuri tänä vuonna. Ja jo ala-asteella vihasin liikuntaa. Ja uimista kaikkein eniten! Uinnsta voi seurata koulukiusausta esim. jos joku on vähän lihavampi kuin toinen! Siitä aletaan ilkkumaan ja kiusaamaan! Oikeastaan kyllä sähly ja pallosodat yms. menee mutta muuten vihaan liikuntaaa!

        Ja suksien, sisäpelikenkien, luistinten ja muiden mahdollisesti tarvittavien varusteiden hankinta voi olla vaikeaa vähän köyhemmälle perheelle! Kyllä meidänkin koulussa on varusteita luistimia ja suksi. Mutta niissä isoin koko on 40 ja itelläki on isompi jalka! :D Ja ne on niin huonossa kunnossa että huh huh...

        Koululiikunnan pitäisi olla vapaaehtoista! Vaikka moni ei välttämättä liiku ollenkaan ilman koululiikuntaa, sehän on oma asia! Ja itse vaikka vihaan liikuntaa koulussa, urheilen vapaa ajalla tosi paljon! Skeittaan joka päivä noin 2-4 tuntii ja pyörälen joka viikonloppu kaupunkiin skeittaamaan (8km matkaa)

        Mutta oma kantani on KOULULIIKUNTA VAPAAEHTOISEKSI!!

        Koulun on hankittava liikuntavälineet:
        http://www.harjavalta.info/2006/liikuntaohjesaanto.php


    • Liikunnan pitäisi ehdottomasti olla vapaaehtoista, otan kantaa pakkoliikunnan pois oton suhteen.

      • Hyväkuntoinen

        Itse päätin yläasteella, etten suostu osallistumaan mihinkään vastenmieliseen liikuntalajiin. Jos sopivia vaihtoehtoja ei ollut tarjolla, istuin sivussa seuraamassa muiden pelejä. Kyllähän se fanaattinen liikunnanopettaja yritti alkuvaiheessa pakottaa osallistumaan kaikkiin lajeihin, mutta en antanut periksi, koska kysehän oli minun liikuntamieltymyksistäni, eikä opettajan. Opettaja kyllä uhkaili liikunnan numeron laskemisella, mihin vastasin, etten liiku myöskään arvosanojen takia, enkä tule antamaan tässä asiassani mitenkään periksi, ja jos painostaminen ei lopu, en ilmesty edes liikuntatunneille. Samoin olisi käynyt, jos opettaja olisi antanut kieltäytymisistä jälki-istuntoa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan hän alkoi vähitellen tajuta, että emme ole kaikki "samasta puusta", ja hän jätti minut rauhaan. Arvosanaksi sain kuitenkin kuutosen, koska en ollut totaalikieltäytyjä, enkä koskaan häirinnyt muita oppilaita.

        Yrittihän se yläasteen liikunnanopettaja pakottaa oppilaita yhteissuihkuunkin, mutta koska suihkuhuoneet olivat täysin avoimia, eikä yksityisyyden suojaan ollut mahdollisuutta, moni jätti ne väliin. Oppilaillakin on oikeus yksityisyyteen, jonka piiriin myös alastomuus kuuluu, eli opettajalla ei ole laillisiakaan oikeuksia pakottaa ketään riisuuntumaan alasti toisten nähden, vaan päätös on täysin oppilaan oma. Mainitsin tästäkin liikunnanopettajalle, joka murisi jotakin, mutta poistui äkkiä pukuhuoneesta. Siihen loppuivat pakottamisyritykset. Tästä monet muutkin oppilaat olivat mielissään.
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Ammattikoulussa jatkoin samalla tyylillä. Ilmoitin liikunnanopettajalle samat asiat kuin yläasteella.
        Opettaja sanoi, että hyvä, kun olet edes läsnä ja teet edes jotakin, koska monet oppilaat eivät käyneet lähes koskaan ammattikoulun liikuntatunneilla. Päättötodistus ei tule jäämään kiinni ammattikoulun liikuntatunneista. Lisäksi koulupudokkaita ei liikuntatunneilta lintsanneista tehdä nykyisin edes peruskouluissa. Hylättyä arvosanaa ei voi käytännössä saada liikunnasta, ellet ole lintsannut lähes kaikkia tunteja ja/tai kieltäytynyt lähes kaikesta koululiikunnasta.

        Peruskouluissa, ammattikouluissa ja lukioissa liikuntaa voidaan eriyttää oppilaslähtöisesti. Opettajat tosin harvoin tekevät näin, paitsi erityskouluissa. Silloin halukkaiden oppilaiden pitäisi vaatia sitä vaikka sitten huoltajan avustuksella. Luokalle ei jätetä pelkästään liikunnan hylätyn arvosanan takia. Lukioissa kaksi pakollista liikuntakurssia on suoritettava, mutta eriyttämiseen on annettava mahdollisuus. Kaikesta koululiikunnasta voidaan myös vapauttaa kokonaan, jos eriyttäminen eikä yksilöllistäminenkään auta, mutta silloin tarvitaan lääkärintodistus (syy voi olla psyykkinenkin, esim. sopeutumishäiriö). Lukioissa kahden pakollisen liikuntakurssien tilalle on tällöin valittava kaksi jotakin muuta kurssia, jotta kokonaiskurssimäärä täyttyisi.


      • Q
        Hyväkuntoinen kirjoitti:

        Itse päätin yläasteella, etten suostu osallistumaan mihinkään vastenmieliseen liikuntalajiin. Jos sopivia vaihtoehtoja ei ollut tarjolla, istuin sivussa seuraamassa muiden pelejä. Kyllähän se fanaattinen liikunnanopettaja yritti alkuvaiheessa pakottaa osallistumaan kaikkiin lajeihin, mutta en antanut periksi, koska kysehän oli minun liikuntamieltymyksistäni, eikä opettajan. Opettaja kyllä uhkaili liikunnan numeron laskemisella, mihin vastasin, etten liiku myöskään arvosanojen takia, enkä tule antamaan tässä asiassani mitenkään periksi, ja jos painostaminen ei lopu, en ilmesty edes liikuntatunneille. Samoin olisi käynyt, jos opettaja olisi antanut kieltäytymisistä jälki-istuntoa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan hän alkoi vähitellen tajuta, että emme ole kaikki "samasta puusta", ja hän jätti minut rauhaan. Arvosanaksi sain kuitenkin kuutosen, koska en ollut totaalikieltäytyjä, enkä koskaan häirinnyt muita oppilaita.

        Yrittihän se yläasteen liikunnanopettaja pakottaa oppilaita yhteissuihkuunkin, mutta koska suihkuhuoneet olivat täysin avoimia, eikä yksityisyyden suojaan ollut mahdollisuutta, moni jätti ne väliin. Oppilaillakin on oikeus yksityisyyteen, jonka piiriin myös alastomuus kuuluu, eli opettajalla ei ole laillisiakaan oikeuksia pakottaa ketään riisuuntumaan alasti toisten nähden, vaan päätös on täysin oppilaan oma. Mainitsin tästäkin liikunnanopettajalle, joka murisi jotakin, mutta poistui äkkiä pukuhuoneesta. Siihen loppuivat pakottamisyritykset. Tästä monet muutkin oppilaat olivat mielissään.
        ----------------------------------------------------------------------------------
        Ammattikoulussa jatkoin samalla tyylillä. Ilmoitin liikunnanopettajalle samat asiat kuin yläasteella.
        Opettaja sanoi, että hyvä, kun olet edes läsnä ja teet edes jotakin, koska monet oppilaat eivät käyneet lähes koskaan ammattikoulun liikuntatunneilla. Päättötodistus ei tule jäämään kiinni ammattikoulun liikuntatunneista. Lisäksi koulupudokkaita ei liikuntatunneilta lintsanneista tehdä nykyisin edes peruskouluissa. Hylättyä arvosanaa ei voi käytännössä saada liikunnasta, ellet ole lintsannut lähes kaikkia tunteja ja/tai kieltäytynyt lähes kaikesta koululiikunnasta.

        Peruskouluissa, ammattikouluissa ja lukioissa liikuntaa voidaan eriyttää oppilaslähtöisesti. Opettajat tosin harvoin tekevät näin, paitsi erityskouluissa. Silloin halukkaiden oppilaiden pitäisi vaatia sitä vaikka sitten huoltajan avustuksella. Luokalle ei jätetä pelkästään liikunnan hylätyn arvosanan takia. Lukioissa kaksi pakollista liikuntakurssia on suoritettava, mutta eriyttämiseen on annettava mahdollisuus. Kaikesta koululiikunnasta voidaan myös vapauttaa kokonaan, jos eriyttäminen eikä yksilöllistäminenkään auta, mutta silloin tarvitaan lääkärintodistus (syy voi olla psyykkinenkin, esim. sopeutumishäiriö). Lukioissa kahden pakollisen liikuntakurssien tilalle on tällöin valittava kaksi jotakin muuta kurssia, jotta kokonaiskurssimäärä täyttyisi.

        ... pakoteta riisumaa alasti. vihaan uintia ja luistelua , ne sattu olemaaa peräkkäin liikuntakalenteris viime vuonna ku olin seiskal . nyt kasil on iha hyvi menny liikunta , mutku talvi tulee , alkaa uinti, hiihto , luistelut jne, ei vetele. en vitus rupee tekee mitää noist.


    • jokuihime

      Koululiikunnan takia mä en harrasta liikuntaa vapaa-ajalla, ja se näkyy vatsassa. Ja sitten vielä väitetään, että koululiikunta pitää meidät terveenä...

      • frdghjk5478

        syy ei ole koululiikunnassa, vaan päissänne, te tarvinnette asennemuutosta

        ja koululiikunta on tarpeellista, koska muuten lihoaisimme tavattomasti ja koululaitos joutuisi hankkimaan suuremmat tuolit pulpetteihin ja leventämään ovia


    • Bilsaaaaaa

      Onko mielestäsi pakollinen biologia ylä-asteella ja lukiossa suotavaa?

      Minusta biologia pitäisi olla vapaaehtoista sillä kaikki oppilaat eivät kykene suorittamaan biologiassa vaadittavia asioita.

      Aika naurettavaa tämmönen

    • ____________________

      äh no mun liikunnanopettaja ainaki aiheutaa mulle kauheet traumat. saakeli inhoon sitä ämmää!! pitäis ees turpasa kiinni ja jättäis sen valittamise vaihteeks yhtee kertaa. Tekee mun liikkatunneist helvettii ku pitää valittaa ainaki puol tuntii mun huonosta asenteesta vaik kyl se on tullu täs puole vuode aikana iha selväks!! sit ku tiiän enne tuntii et en tuu tekee mitää ja kysyn et voinko lähtee vaik lenkille et tekisin ees jotai nii EI kelpaa sille ämmälle ei! sit se huutaa mulle puol tuntii taas et "tee jotai!! kohta on liika 5!" No ei vois vähempää kiinnostaa. Kouliikka on perseest. Ainut laji mist tykkään on lenkkeily. Ihme kyl lenkkeilen joka ikine päivä vaik siihe ei ees kannusteta. Kaikkii muihi lajeihi on tullu jo kauheet traumat. Onko ihme hä??

    • hammasta purren

      En ollut mikään liikunnan ystävä lukiossa tai oikeastaan koskaan kouluaikana eivätkä kokemukset tai fiilikset olleet aina parhaimmat mahdolliset. Kuitenkin on tärkeää, että kaikentasoiset oppilaat saisivat kokea liikunnan elämyksiä ja ymmärtäisivät sen tärkeyden. En siis kannata vapaaehtois-liikuntaa.

      Liikunnanopettajan työ on haastavampaa kuin moni osaa kuvitella. Hän on se, joka vastaa kaikkien viihtyvyydestä. Itselläni oli koko kouluajan mukavat opettajat liikunnassa. Opettajan asenne vaikuttaa myös motivaatioon, keskustelu auttaa. Itsekin pari kertaa juttelin opettajan kanssa kun oli vähän vaikeampaa.

      Mitä tulee liikuntavarusteisiin; nehän ovat kuin koulureppu tai kynät. Aina voi lainata vaikka tuttavilta tai ostaa kirpputorilta.

      • qqqwww

        TESTI


      • ..............

        Liikunnan elämyksiä. No niinhän niitä saakin, että pelaillaan jatkuvasti samoja typeriä pelejä, jotka eivät kiinnosta paskan vertaa. Jos itsellä ei ole pelisilmää, niin olet aina se, joka valitaan viimeiseksi joukkueeseen ja sehän tuntuu aina niin lystikkäältä. Itse olin hyvä permantovoimistelussa ja tykkäsin käyttää omaa kroppaani, mutta opettajan asenne kun oli se, että "käydään tämä lukukauden pakollinen voimistelutunti pois alta, niin päästään taas pelaamaan sählyä." En siis päässyt ikinä kunnolla loistamaan ja pätemään omilla kyvyilläni, kuten ne oppilaat, jotka kuuluivat paikkakunnan urheiluseuraan ja harrastivat muutenkin sählyä ja koripalloa, eli olivat hyviä juuri niissä lajeissa, mitä opettaja aina halusi pelata, ja keräsivät näin pointsit kotiin. Joskus opettaja kyseli, että mitä porukat haluaisivat tehdä nyt tällä kertaa, niin nämä urheilijaihmeet tietenkin saivat tahtonsa läpi ja pääsivät taas vaihteeksi pelailemaan sählyä ja loistamaan. En todellakaan ollut hyvä peleissä ja sen takiahan nämä muut käyttäytyivät ylimielisesti minua kohtaan ja olivat niin olevinaan. Vitutti, kun tiesin, että osasin kumminkin tehdä sellaisia juttuja, mihin nämä vatipäät eivät koskaan olisi pystyneet ja lopulta he olisivat olleet niitä osaamattomia ja kömpelöitä. Siitä menee, meinaan maku pois hyvin nopeasti, kun joutuu jatkuvasti esiintymään muiden varjossa.


      • heeti94:)
        .............. kirjoitti:

        Liikunnan elämyksiä. No niinhän niitä saakin, että pelaillaan jatkuvasti samoja typeriä pelejä, jotka eivät kiinnosta paskan vertaa. Jos itsellä ei ole pelisilmää, niin olet aina se, joka valitaan viimeiseksi joukkueeseen ja sehän tuntuu aina niin lystikkäältä. Itse olin hyvä permantovoimistelussa ja tykkäsin käyttää omaa kroppaani, mutta opettajan asenne kun oli se, että "käydään tämä lukukauden pakollinen voimistelutunti pois alta, niin päästään taas pelaamaan sählyä." En siis päässyt ikinä kunnolla loistamaan ja pätemään omilla kyvyilläni, kuten ne oppilaat, jotka kuuluivat paikkakunnan urheiluseuraan ja harrastivat muutenkin sählyä ja koripalloa, eli olivat hyviä juuri niissä lajeissa, mitä opettaja aina halusi pelata, ja keräsivät näin pointsit kotiin. Joskus opettaja kyseli, että mitä porukat haluaisivat tehdä nyt tällä kertaa, niin nämä urheilijaihmeet tietenkin saivat tahtonsa läpi ja pääsivät taas vaihteeksi pelailemaan sählyä ja loistamaan. En todellakaan ollut hyvä peleissä ja sen takiahan nämä muut käyttäytyivät ylimielisesti minua kohtaan ja olivat niin olevinaan. Vitutti, kun tiesin, että osasin kumminkin tehdä sellaisia juttuja, mihin nämä vatipäät eivät koskaan olisi pystyneet ja lopulta he olisivat olleet niitä osaamattomia ja kömpelöitä. Siitä menee, meinaan maku pois hyvin nopeasti, kun joutuu jatkuvasti esiintymään muiden varjossa.

        Mun koulussa päätettiin laittaa liikunta valinnaiseksi aineeksi alkamaan tulevista seiskoista sillon ku mä oli menossa ysille. Inhosin niin kamalasti liikkaa, ja varsinkin sitä etten vaan ole luotu pelaamaan niitä pelejä ja varsinkin telinevoimistelussa nolasin itteni aina ku en vaan kyenny hyppäämään niitte tankojen ja pukkien yli. Loukkasin vaan käteni ja jalkani ku olin niin kömpelö. Lisäksi mua jännitti niin paljon se et nolaanko itteni, alkaako kaikki taas nauramaan yms. että jo jännityksestä ja pelosta täyttyneenä en pystyny kaikilla voimillani edes yrittämään parasta. Joukkueiden jaossakin jäin aina viimeseksi, ei kukaan tahtonu mua ja esimerkiksi pesäpalloa en osannu yhtään, en vieläkää tajua niitä sääntöjä et millon pitää juosta millon lyödä jne... Mutta suureksi onneksi tämä suoranainen helvetti loppui kun seiskan alussa mulle tuli selkään välilevyn pullistuma! Olin ekaks toista kuukautta pyörätuolissa kotona ja sen jälkeen kun pystyin kävelemään pääsin kouluun ja sillon sain lääkäriltä sen lapun, sen ihanan Koululiikuntakielto- määräyksen! Eli kiitos välilevyn pullistuma!


      • 8
        heeti94:) kirjoitti:

        Mun koulussa päätettiin laittaa liikunta valinnaiseksi aineeksi alkamaan tulevista seiskoista sillon ku mä oli menossa ysille. Inhosin niin kamalasti liikkaa, ja varsinkin sitä etten vaan ole luotu pelaamaan niitä pelejä ja varsinkin telinevoimistelussa nolasin itteni aina ku en vaan kyenny hyppäämään niitte tankojen ja pukkien yli. Loukkasin vaan käteni ja jalkani ku olin niin kömpelö. Lisäksi mua jännitti niin paljon se et nolaanko itteni, alkaako kaikki taas nauramaan yms. että jo jännityksestä ja pelosta täyttyneenä en pystyny kaikilla voimillani edes yrittämään parasta. Joukkueiden jaossakin jäin aina viimeseksi, ei kukaan tahtonu mua ja esimerkiksi pesäpalloa en osannu yhtään, en vieläkää tajua niitä sääntöjä et millon pitää juosta millon lyödä jne... Mutta suureksi onneksi tämä suoranainen helvetti loppui kun seiskan alussa mulle tuli selkään välilevyn pullistuma! Olin ekaks toista kuukautta pyörätuolissa kotona ja sen jälkeen kun pystyin kävelemään pääsin kouluun ja sillon sain lääkäriltä sen lapun, sen ihanan Koululiikuntakielto- määräyksen! Eli kiitos välilevyn pullistuma!

        Minun mielestäni koululiikunnan pitäisi olla valinnaista. Ei siinä kunto kasva jos juoksee kerran viikossa pallon perässä ja kuulee moitteita kun ei ole liikuntavarusteita. Korkeintaan sillä saa pois halun liikkua. Numerotkin annetaan lähinnä pärstäkertoimen mukaan.


    • Anonyymi

      Lapsella nivelsiteittenvenähtymä nilkassa. Ei voinut osallistua liikuntatunteihin, joita kaksi tuntia peräkkäin. Opettajan ohjeiden mukaan lapsi oli ne kaksi tuntia pukuhuoneessa. Onko oikeaa toimintaa opettajalta ? Miksi ei saanut lähteä kotiin ? Päivän viimeiset tunnit liikuntaa,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe