1+1 tai 2

siskot

Tilanne on siis se, että asun alaikäisen pikkusiskoni kanssa 3 k asunnossa jossa vuokra on 680e. Tähän mennessä sossu on maksanut asumistuen ylittävän osan 560 euroon asti, loput olemme maksaneet molemmat ns. omilla rahoillamme. Itse saan sairaspäivärahaa ja sossusta lääke- ja lääkärikulut, muuta en saa kun sairaspäiväraha on "tarpeeksi", pikkusisko saa lapsilisän, elatustuen ja sossusta 130e toimeentulotukea.

Pitääkö siis paikkansa, että sossun pitäisi huomioida koko vuokra kun todellisuus on ettei 560 euron 3 k asuntoja ole olemassakaan (Tampereella). Emme siis käytännössä katsoen voi muuttaa halvempaan, tai halvempi olisi korkeintaan 50 euroa halvempi. Mutta siis mitään 560 euron asuntoa ei ole ellemme muuta 2 k.

Toinen kysymys onkin tuosta asunnon koosta. Voiko sossu velvoittaa meitä asumaan 2 k? Me emme kuitenkaan ole pariskunta vaan sisarukset (16v ja 30v) joiden luulisi ansaitsevan omat makuuhuoneet. Katsooko sossu ollenkaan sitä onko tuon 560 euron kahden henkilön talous pariskunta vai ns yksinhuoltaja ja lapsi (en ole siskoni huoltaja, mutta tuohonhan meidän voi rinnastaa)?

19

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäisi saada nähdä vuokrasopimukset ja toimeentulotukipäätökset, mahdollisesti muitakin asiakirjoja ennen kuin voisi antaa varman vastauksen. Se nyt kuitenkin on tosiasia, että sisarukset eivät ole toisiinsa nähden elatusvelvollisia.

Samoin tosiasia on, että sossu ei ilman erityistä syytä varmastikaan hyväksy kahdelle hengelle kaksion ylittävää vuokraa. Eli vuokrana tulee hyväksyä se millä hinnalla kaksi ihmistä voisi kaksiossa asua.

Minkä kokoinen on asuntonne? Voisiko sen vuokrata kahdessa osassa jotka kumpikin olisivat enintään 37 m2? Siinä kyllä sitten asumistuki tippuisi melkoisesti joten sekään ei välttämättä olisi pitkän päälle järkevä ratkaisu.

[email protected]
      julkishallinnon asiantuntija
      http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/
      http://www.sosiaalitoimisto.net/
      - Tampereelta olen noita ja kysynyt 26.2. mutta eivät ole vielä suvainneet vastata.

• siskot

Meillä on omat rahat eikä sinänsä katsota kai, että olisimme elatusvelvollisia toisiamme kohtaan. Sisko saa tosiaan lapsilisät ja elatustuen itselleen sekä sossusta äidinpuolen puuttuvan elatustuen verran toimeentulotukea, hän saa tietysti myös lääkäri- ja lääkekulut. Toimeentulotukipäätöksessä hänelle katsotaan tuloiksi puolet asumistuesta sekä yllämainitut tuet. Menoiksi puolet vuokrasta. Meidät lasketaan kuitenkin yhteiseksi taloudeksi sillä vuokrakatto on se 560e ja perustoimeentulotuki laski minulla 354 euroon kun muutimme yksiin. Tuo on vähän hämärää, koska kysyin ennen siskon muuttoa vaikuttaako se minun rahoihin mitenkään ja monet sossut vannoivat että ei.

Minä saan omalle tililleni koko asumistuen, koska se on minun nimissäni haettu. Sossu katsoo siitä puolet tuloiksi sekä sairaspäivärahan, menoiksi puolet vuokrasta. Jäljelle jää plus miinus nolla jolloin saan vain lääkäri- ja lääkekulut.

Siskoni on alaikäinen eikä voi vuokrasopimusta kirjoittaa, äiti ei nimeään mihinkään paperiin suostu laittamaan (siksi äidinpuolen elatustukikin tulee toimeentulotukena). Vuokrasopimus on siis minun nimissä ja sisko on merkitty täällä asuvaksi alaikäiseksi.

Eli sossun mukaan meidän pitäisi mahtua kaksioon? Eikös se ole vähän syrjivää? Kumman meistä sitten pitäisi asua (ovettomassa) olohuoneessa? Minun 30v unettomuudesta, univaikeuksista ja masennuksesta kärsivän vai teini-ikäisen opiskelijan? Vai samaan makkariinko tunkisimme? Kenties parisänkyssä (ja mahdolliset yövieraat väliin?) vai ostetaanko ihan kerrossänky?

Asuntomme on 73 neliötä. Hieman on iso, mutta selattuani vvo:t ja vts:t ei tosiaan paljoa valinnan varaa ole. Toki muutaman neliön voi nipistää, mutta ei se vuokrassa tosiaan näy kun sen 50e.

• siskot kirjoitti:

Meillä on omat rahat eikä sinänsä katsota kai, että olisimme elatusvelvollisia toisiamme kohtaan. Sisko saa tosiaan lapsilisät ja elatustuen itselleen sekä sossusta äidinpuolen puuttuvan elatustuen verran toimeentulotukea, hän saa tietysti myös lääkäri- ja lääkekulut. Toimeentulotukipäätöksessä hänelle katsotaan tuloiksi puolet asumistuesta sekä yllämainitut tuet. Menoiksi puolet vuokrasta. Meidät lasketaan kuitenkin yhteiseksi taloudeksi sillä vuokrakatto on se 560e ja perustoimeentulotuki laski minulla 354 euroon kun muutimme yksiin. Tuo on vähän hämärää, koska kysyin ennen siskon muuttoa vaikuttaako se minun rahoihin mitenkään ja monet sossut vannoivat että ei.

Minä saan omalle tililleni koko asumistuen, koska se on minun nimissäni haettu. Sossu katsoo siitä puolet tuloiksi sekä sairaspäivärahan, menoiksi puolet vuokrasta. Jäljelle jää plus miinus nolla jolloin saan vain lääkäri- ja lääkekulut.

Siskoni on alaikäinen eikä voi vuokrasopimusta kirjoittaa, äiti ei nimeään mihinkään paperiin suostu laittamaan (siksi äidinpuolen elatustukikin tulee toimeentulotukena). Vuokrasopimus on siis minun nimissä ja sisko on merkitty täällä asuvaksi alaikäiseksi.

Eli sossun mukaan meidän pitäisi mahtua kaksioon? Eikös se ole vähän syrjivää? Kumman meistä sitten pitäisi asua (ovettomassa) olohuoneessa? Minun 30v unettomuudesta, univaikeuksista ja masennuksesta kärsivän vai teini-ikäisen opiskelijan? Vai samaan makkariinko tunkisimme? Kenties parisänkyssä (ja mahdolliset yövieraat väliin?) vai ostetaanko ihan kerrossänky?

Asuntomme on 73 neliötä. Hieman on iso, mutta selattuani vvo:t ja vts:t ei tosiaan paljoa valinnan varaa ole. Toki muutaman neliön voi nipistää, mutta ei se vuokrassa tosiaan näy kun sen 50e.

Tuo 50 euroa voi kyllä olla sen verran suuri, että se ei menisi hallinto-oikeudessakaan läpi.

Järjestelyt olisi alun pitäen ollut syytä tehdä eri tavalla - eli koko asunto on sinulla ja olisit ottanut sisaresi alivuokralaiseksi ja tästä olisi tehty eri sopimus. Siskosi voi kyllä tehdä omissa nimissään vuokrasopimuksen ja allekirjoittaa sen.

[email protected]
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/avustaja.html

• siskot
        petu_67 kirjoitti:

Tuo 50 euroa voi kyllä olla sen verran suuri, että se ei menisi hallinto-oikeudessakaan läpi.

Järjestelyt olisi alun pitäen ollut syytä tehdä eri tavalla - eli koko asunto on sinulla ja olisit ottanut sisaresi alivuokralaiseksi ja tästä olisi tehty eri sopimus. Siskosi voi kyllä tehdä omissa nimissään vuokrasopimuksen ja allekirjoittaa sen.

[email protected]

Alaikäinen voi tehdä vuokrasopimuksen ilman huoltajan suostumusta?

• pakkokin
        siskot kirjoitti:

Alaikäinen voi tehdä vuokrasopimuksen ilman huoltajan suostumusta?

Jos lapsi esim. muuttaa toisellepaikkakunnalle opiskelemaan niin kai hän siellä myös asuu jos matka on pitkä. ja jos ei ota opiskelupaikkaa vastaan niin ei saa tukia. että pakko muuttaa.

• siskot
        pakkokin kirjoitti:

Jos lapsi esim. muuttaa toisellepaikkakunnalle opiskelemaan niin kai hän siellä myös asuu jos matka on pitkä. ja jos ei ota opiskelupaikkaa vastaan niin ei saa tukia. että pakko muuttaa.

Tietääkseni huoltajan on allekirjoitettava silti vuokrasopimus.

Mielestäni olen saanut useammasta paikasta (kela, sossu, maistraatti, vvo) vastaukseksi ettei alaikäinen voi tehdä yksinään vuokrasopimusta. Tosin sen jälkeen kun on väitetty ettei alaikäinen voi muuttaa kirjoja itse ja lopulta käy Porin (?!) Kelasta ilmi, että voi, en usko mihinkään.

Asumme vvo:lla.

• siskot
        petu_67 kirjoitti:

[email protected]

Voidaanko me kuitenkin saada tukea koko nykyiseen vuokraa kunnes saamme halvemman asunnon? Eli voinko tulevassa toimeentulotukihakemuksessa vaatia huomioimaan koko vuokran 560 euron sijaan?

• giap

toisinpäin...

Onko teidän kahden, samaa suokupuolta olevan sisaruksen, erilliset makuuhuoneet ihmisarvon kannalta niin välttämättömät, että väljää asumista pitää tukea oikein verovaroin???

Siis oikeesti??? Eikö ihmisillä ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä PITÄÄ tukea verovaroin! Ei voi olettaa että yhteiskunta tarjoaa luksusta ja kaiken mitä vaan keksii pyytää!!! Jos elät yhteiskunnan elättinä, on sinun tyytyminen siihen mitä saat ja mitä pidetään kohtuullisena.

• liika on liikaa...

Olipa selityksen makua sun juttus... aikuinen ihminen ja kehtaa valittaa!!!

Itse olen yh äiti ja asun 18v lapseni kanssa kaksiossa jossa neliöitä on 47.
        Meidänkin oli vuosi sitten PAKKO muuttaa kolmiosta kaksioon, jotta rahat riittävät muuhunkin kuin vuokranmaksuun.
        Helppoa ja kivaahan tämä ei aina ole, mutta minkäs teet kun on pakko niin on pakko.
        Meillä ei edes keskusteltu siitä kumpi saa oman huoneen, kyllä opiskelevan nuoren aikuisen pitää saada olla rauhassa omassa huoneessa ja aikuinen kyllä mahtuu nukkumaan siellä olkkarin puolella.

Ei se teillekään luulisi mikään mahdottomuus olevan, se on vain sinun asenteestasi kiinni, siskollesi oma huone ja sinä voit varsin hyvin nukkua olohuoneessa!!!

Sopu sijaa antaa...

• siskot
        liika on liikaa... kirjoitti:

Olipa selityksen makua sun juttus... aikuinen ihminen ja kehtaa valittaa!!!

Itse olen yh äiti ja asun 18v lapseni kanssa kaksiossa jossa neliöitä on 47.
        Meidänkin oli vuosi sitten PAKKO muuttaa kolmiosta kaksioon, jotta rahat riittävät muuhunkin kuin vuokranmaksuun.
        Helppoa ja kivaahan tämä ei aina ole, mutta minkäs teet kun on pakko niin on pakko.
        Meillä ei edes keskusteltu siitä kumpi saa oman huoneen, kyllä opiskelevan nuoren aikuisen pitää saada olla rauhassa omassa huoneessa ja aikuinen kyllä mahtuu nukkumaan siellä olkkarin puolella.

Ei se teillekään luulisi mikään mahdottomuus olevan, se on vain sinun asenteestasi kiinni, siskollesi oma huone ja sinä voit varsin hyvin nukkua olohuoneessa!!!

Sopu sijaa antaa...

Kuten aiemmassa viestissä totesin sairastan masennusta ja kärsin todella pahoista uniongelmista/unettomuudesta. En todellakaan voi nukkua olohuoneessa jossa ei välttämättä edes ole ovea.

Minä en ole äiti, minä en ole tehnyt tuota lasta enkä ole hänen hyvinvoinnista velvollinen huolehtimaan. Jos sinä äitinä haluat elättää 18 vuotiasta lastasi kotonasi se on sinun valintasi. Minä en aio pikkusiskoni elättää ja hän asuu minun luonani vain ja ainoastaan, koska äidin luona on vielä huonommat olot. Itse olet lapsesi hommannut.

Miksi sen teinin on yhtään sen tärkeämpi saada oma huone kun minun? Mikä minä olen omaa terveyttäni uhraamaan siskoni puolesta. Onko se kenenkään edun mukaista? Mihin tuo teini sitten menee jos minulta ratkeaa pää?

Ja huomioidaan nyt vielä tosiaan ettemme ole mitään teinejä molemmat ja asu äitin katon alla. Minä olen kuitenkin jo 30v ja tottunut elämään omaa elämääni 15 vuotta kunnes nyt otin siskon luokseni asumaan. Mutta ennen kaikkea, en sairauksieni takia kykene jakamaan huonetta tai nukkumaan huoneessa jossa en saa rauhaa.

Verovaroista en sitten jaksa edes tapella. Jos tässä HYVINVOINTIVALTIOSSA kerta tahdotaan luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet niin kyllä minulla on 20% veroprosentilla oikeus vaatia sitä minkä laki minulle suo. Vai pitääkö köyhän ja sairaan todella tyytyä minkälaiseen kohteluun vaan?

• Väinämöisen kaamea kapula
        siskot kirjoitti:

Kuten aiemmassa viestissä totesin sairastan masennusta ja kärsin todella pahoista uniongelmista/unettomuudesta. En todellakaan voi nukkua olohuoneessa jossa ei välttämättä edes ole ovea.

Minä en ole äiti, minä en ole tehnyt tuota lasta enkä ole hänen hyvinvoinnista velvollinen huolehtimaan. Jos sinä äitinä haluat elättää 18 vuotiasta lastasi kotonasi se on sinun valintasi. Minä en aio pikkusiskoni elättää ja hän asuu minun luonani vain ja ainoastaan, koska äidin luona on vielä huonommat olot. Itse olet lapsesi hommannut.

Miksi sen teinin on yhtään sen tärkeämpi saada oma huone kun minun? Mikä minä olen omaa terveyttäni uhraamaan siskoni puolesta. Onko se kenenkään edun mukaista? Mihin tuo teini sitten menee jos minulta ratkeaa pää?

Ja huomioidaan nyt vielä tosiaan ettemme ole mitään teinejä molemmat ja asu äitin katon alla. Minä olen kuitenkin jo 30v ja tottunut elämään omaa elämääni 15 vuotta kunnes nyt otin siskon luokseni asumaan. Mutta ennen kaikkea, en sairauksieni takia kykene jakamaan huonetta tai nukkumaan huoneessa jossa en saa rauhaa.

Verovaroista en sitten jaksa edes tapella. Jos tässä HYVINVOINTIVALTIOSSA kerta tahdotaan luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet niin kyllä minulla on 20% veroprosentilla oikeus vaatia sitä minkä laki minulle suo. Vai pitääkö köyhän ja sairaan todella tyytyä minkälaiseen kohteluun vaan?

"Vai pitääkö köyhän ja sairaan todella tyytyä minkälaiseen kohteluun vaan?"

Ei pidä, vaikka täällä nämä "paimentajat" näin näyttävät luulevan. Lisäksi heillä ei näytä olevan ylipäätään mitään käsitystä valtion tulonmuodostuksesta, jossa ansiotuloista maksettavat verot ovat vain yksi kärpäsen paska Itämeressä kokonaisuuden kannalta, lisäksi köyhä maksaa saman veron kuin rikaskin mm. arvonlisäveron ja erinäisten maksullisten viranomaissuoritteiden osalta.

Voisit koettaa tehdä valituksen ja selittäisit siinä noita omia olosuhteitasi.

• gpaädflköZ
        siskot kirjoitti:

"Verovaroista en sitten jaksa edes tapella. Jos tässä HYVINVOINTIVALTIOSSA kerta tahdotaan luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet niin kyllä minulla on 20% veroprosentilla oikeus vaatia sitä minkä laki minulle suo."

Siis hetkinen... Vetoat tuohon että maksat 20%veroa, ilmeisesti sairauspäivärahasta... Mistä luulet tuon sairauspäivärahan tilillesi tupsahtavan? Taivaasta? Ei vaan veronmaksajien veroista. Et siis oikeastaan maksa mitään veroja ja ainakin tällä hetkellä rasitat vain suomalaista sosiaalhuoltoa.

Jos eläminen siskosi kanssa on noin kauheaa, niin potki sisko pihalle. Kyllä ne sossut hommaa sille paikan minne mennä ja missä ei ole liikaa taakaksi.

• siskot
        gpaädflköZ kirjoitti:

"Verovaroista en sitten jaksa edes tapella. Jos tässä HYVINVOINTIVALTIOSSA kerta tahdotaan luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet niin kyllä minulla on 20% veroprosentilla oikeus vaatia sitä minkä laki minulle suo."

Siis hetkinen... Vetoat tuohon että maksat 20%veroa, ilmeisesti sairauspäivärahasta... Mistä luulet tuon sairauspäivärahan tilillesi tupsahtavan? Taivaasta? Ei vaan veronmaksajien veroista. Et siis oikeastaan maksa mitään veroja ja ainakin tällä hetkellä rasitat vain suomalaista sosiaalhuoltoa.

Jos eläminen siskosi kanssa on noin kauheaa, niin potki sisko pihalle. Kyllä ne sossut hommaa sille paikan minne mennä ja missä ei ole liikaa taakaksi.

Enkä potki kun satun rakastamaan siskoani. Kamalaa tässä on vain se miten yksinhuoltajia tai siihen rinnastettavia syrjitään pariskuntiin verrattuna.

Missasit siitä lauseesta sen HYVINVOINTIVALTION joka tahtoo luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet sekä kohdan missä totesin lain minulle suovan tiettyjä etuuksia.

• ei rakasta
        siskot kirjoitti:

Enkä potki kun satun rakastamaan siskoani. Kamalaa tässä on vain se miten yksinhuoltajia tai siihen rinnastettavia syrjitään pariskuntiin verrattuna.

Missasit siitä lauseesta sen HYVINVOINTIVALTION joka tahtoo luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet sekä kohdan missä totesin lain minulle suovan tiettyjä etuuksia.

"Siitähän tässä onkin kyse, en rakasta siskoani."

"Enkä potki kun satun rakastamaan siskoani."

Sinä, sinä, sinä ja sun pääsi, miettisit välillä miltä sinun siskostasi tuntuu!

Ehkä sun kannattaisi hakeutua hoitoon ennenkuin palat loppuun, jonka jälkeen taas jaksaisit huolehtia siitä "rakkaasta" siskostasi.

• mietipä_ite
        gpaädflköZ kirjoitti:

että veroja maksetaan paljon muustakin kuin vain palkkatuloista. Palkasta maksettavat verot ovat vain pieni osa valtion tuloista eikä niitä tuloja ole mitenkään korvamerkitty sillä tavalla, että vain teidän, suurta ääntä pitävien "ahkeroivien Suomen pelastajien", maksamat verotulot olisivat jollain tavalla tärkeämpiä kuin mitkään muutkaan valtion kassaan kilahtavat eurot. Ja saattaapi jonkun innokkaan hyväosaisen oopperaharrastusta valtio jo tukea aimo summalla (useampi sata euroa per yksi ainoa oopperalippu). Mutta siitähän te olette ihan hiljaa..

Valtio perii monia maksuja ja veroja aivan tasapäisesti niin rikkaalta kuin köyhältäkin, kunnallisverokin on lähes tasavero, tietenkin sillä pikku poikkeuksella, että pääomatulokuninkaalliset eivät maksa miljoonatuloistaan kunnallisveroa ollenkaan. Pääoma tekee työn, niin itse voi keskittyä vaikka potkimaan potkittuja kaiken maailman keskustelupalstoilla.

Valtiolla ja kunnilla on myös (ainakin vielä) voitollista liiketoimintaa, jonka tuloihin sinä ja kaltaisesi ette liene yhtään sen oikeutetumpia kuin kukaan muukaan suomalainen, vaikka kovasti näytätte kaikki julkiset varat keskustelupalstoilla vain teidän omiksenne olettavan.

• siskot
        ei rakasta kirjoitti:

"Siitähän tässä onkin kyse, en rakasta siskoani."

"Enkä potki kun satun rakastamaan siskoani."

Sinä, sinä, sinä ja sun pääsi, miettisit välillä miltä sinun siskostasi tuntuu!

Ehkä sun kannattaisi hakeutua hoitoon ennenkuin palat loppuun, jonka jälkeen taas jaksaisit huolehtia siitä "rakkaasta" siskostasi.

Otit tosissani tuon "en rakasta siskoani" lauseen? Tiedätkö mikä on ironia? Älä nyt oikeasti viitsi väittää ettet tajunnut.

Ajattelen hyvinkin miltä siskostani tuntuu. Tahdon pitää hänet täällä, koska tiedän sen olevan HÄNELLE parempi vaihtoehto kun muuttaa takaisin äidin luo. Ajan myös HÄNEN asioitaan hoitamalla meidän asunto, vuokra ja muut asiat. Myös tässä kun kyselen asunnon ja toimeentulotuen perään ajan SISKON asiaa. Huolehtimalla myös omasta kunnostani ja siitä, että minä pysyn järkissäni huolehdin SISKOSTA ja siitä ettei HÄN joudu huolehtimaan minusta (kuten huolehti äidistä).

Minä olen hoidon piirissä, mutta valitettavasti mielenterveystoimistosta ei tarjota kun ylläpitävää hoitoa, tällä hetkellä ei sitäkään.

• siskot
        mietipä_ite kirjoitti:

että veroja maksetaan paljon muustakin kuin vain palkkatuloista. Palkasta maksettavat verot ovat vain pieni osa valtion tuloista eikä niitä tuloja ole mitenkään korvamerkitty sillä tavalla, että vain teidän, suurta ääntä pitävien "ahkeroivien Suomen pelastajien", maksamat verotulot olisivat jollain tavalla tärkeämpiä kuin mitkään muutkaan valtion kassaan kilahtavat eurot. Ja saattaapi jonkun innokkaan hyväosaisen oopperaharrastusta valtio jo tukea aimo summalla (useampi sata euroa per yksi ainoa oopperalippu). Mutta siitähän te olette ihan hiljaa..

Valtio perii monia maksuja ja veroja aivan tasapäisesti niin rikkaalta kuin köyhältäkin, kunnallisverokin on lähes tasavero, tietenkin sillä pikku poikkeuksella, että pääomatulokuninkaalliset eivät maksa miljoonatuloistaan kunnallisveroa ollenkaan. Pääoma tekee työn, niin itse voi keskittyä vaikka potkimaan potkittuja kaiken maailman keskustelupalstoilla.

Valtiolla ja kunnilla on myös (ainakin vielä) voitollista liiketoimintaa, jonka tuloihin sinä ja kaltaisesi ette liene yhtään sen oikeutetumpia kuin kukaan muukaan suomalainen, vaikka kovasti näytätte kaikki julkiset varat keskustelupalstoilla vain teidän omiksenne olettavan.

Juu, rikkaat vetään miljoonia verojen ohi naureskellen, samaan aikaan köyhät on katkeria toisilleen ja tappelee siitä kuka saa EHKÄ satasen enemmän kun toinen. Tätä piirrettä suomalaisissa en ole koskaan oikein ymmärtänyt.

• pipse
        siskot kirjoitti:

Juu, rikkaat vetään miljoonia verojen ohi naureskellen, samaan aikaan köyhät on katkeria toisilleen ja tappelee siitä kuka saa EHKÄ satasen enemmän kun toinen. Tätä piirrettä suomalaisissa en ole koskaan oikein ymmärtänyt.

Hyvin sanottu! Aina näissä keskustelupalstoissa törmää jossain vaiheessa tuohon ongelmaan. Köyhät tappelee keskenään ja syyllistää toinen toisiaan naurettavista tukirahoista.
        Ja sekoomus nauraa partaansa!

• siskot
        pipse kirjoitti:

Hyvin sanottu! Aina näissä keskustelupalstoissa törmää jossain vaiheessa tuohon ongelmaan. Köyhät tappelee keskenään ja syyllistää toinen toisiaan naurettavista tukirahoista.
        Ja sekoomus nauraa partaansa!

Yleensä siihen vielä liittyy tämä marttyyri kruunun kiillotus, että kun minä pärjään 50 eurolla kuussa niin sinunkin on pärjättävä! Kinastellaan kuka pärjää vähimmällä ja sitten ihmetellään kun tuet ei nouse.

Ja kukahan taas viimeisenä nauraa, ei ainankaan se köyhä.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      172
      13125
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5468
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4860
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3699
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2808
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      123
      1989
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      114
      1734
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      367
      1655
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      110
      1552
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1481
    Aihe