Öljyväreillä maalaaminen! help!

aloitteleva maalari

hei!

Tämä voi kuulotaa tyhmältä, mutta koska olen vasta aloittelija niin on kysyttävä paremmin tietäviltä.
Kuinka paljon tärpättiä sekoitetaan väreihin? Ei mitään yksi osa tärpättiä ja yksi väriä, vaan kuinka paljon? Korkillinen, ruokalusikallinen, jne? Ja miten se sekoitetaan väriin? Laitetaan väri paletille ja kaadetaan tärpätti päälle? laitetaan tärpättiä kippoon ja käytetään pensseliä siellä ja sitten pensseli väriin? Kertokaa maalarit omia tapojanne!
Olen vielä niin urpo maalaamisessa käytännössä että tarvitsen vinkkejä. Olen perehtynyt kirjallisuuteen mutta missään ei neuvota kuinka nämä "yksinkertaiset" perusjutut hoidetaan, enkä mielellään läträisi tärpätillä yhtään pakkoa enempää.

3

2214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löäläöålåäö

Ei siihen väriin välttämättä tarvitse tärpättiä lainkaan. Jos tarvitset jostain syystä ohennusta, käytä valmista maalausmediumia tai tee itse tärpätistä ja pellavaöljystä ja sekoita väriin sen verran kun notkeutta tarvitset.

• ...olla käyttämättä!

Tärpätti on vihoviimeinen ohenne. Dammarin liuotuksessa valitettavasti tarpeellinen (kylläkin dammarhartsi liukenee öljyyn kun pellavaöljyyn upotettu dammarhartsi seos lämmitetään tietyssä lämpötilassa). Moni taiteilija on joutunut luopumaan tärpätistä, koska se on voimakkaasti allergisoiva ohenne. Jos haluat maalata ohuen, läpikuultavan pohjamaalauksen niin käytä siihen akryylivärejä tai vesiliukoisia öljyvärejä. Sen päälle sitten voi jatkaa öljyväreillä...

• jos haluat käyttää tärpättiä

Todelliset maalarit euroopan huippumaalauskouluissa käyttää tärpättiä! Yritin käyttää hajutonta tärpättiä kun olin erään huppumaalarin opissa ja hän suurinpiirtein pomppasi pystyyn, mitä olinkaan tekemässä.

Kysymyksesi liittyi ennemmänkin miten käytän tärpättiä kuin että miten sen käyttöä voisi välttää kuten edelliset vastaajat vastasivat. Jos siis haluat tärpättiä käyttää, niin tässä yritän antaa ohjetta miten paljon minä laitan: minulla on käytässä pikkuruinen lusikka (pikku lusikan koko suurinpiirtein neljäsosa teelusikkaa) Sillä pikkulusikalla otan tärpättipullosta tärpättiä ja sillä ko. lusikalla tipahtaa tippa tai kaksi maaliköntin päälle paletille. Hyvä sääntö: laita maaliköntin päälle ensin yksi tippa tärpättiä ja sekoita palettiveitsellä (sanovat että palettiveistä ei saisi käyttää maalin sekoittamiseen paletilla, mutta ota yksi sellainen palettivetsi käyttöösi mitä käytät vain maalin sekoituksissa). Mutta tuollaisia mietit sitten enemmän kun olet enemmän maalannut. Nyt aluksi vaan rohkeasti aloittamaan, kyllä ne tavat siitä paranee ajan myötä kun havaitsee mitä kaikkia virheitä tekee. Alussa on muitakin asioita mietittävänä.
      Palettiveitsi on hyvä olla kun sekoittaa värejä keskenään paletilla. Värejä voi laittaa myös paletille ja hiukan sekoitella pensselillä niitä ja maalata siten ilman täydellistä palettiveitsen kanssa sekoittamista.

Taas palaan kysymyksiisi. tärpättiä sekoitetaan siis maaliin siten että: 1. aivan ensin otat paletin esiin (puinen, lasinen, paperisia kertakäyttö tai puhdistettu maitopurkin kylki on minulla monesti käytössä). 2. otat tuubista pienen köntin maalia (pikkurillin sormenpään verran riippuen kuinka suurta alaa maalaat) arvioi vähän itse 3. Otat pienellä lusikalla (tai joku muu toimiva systeemi) pullosta tärpättiä ja laitan ensin yhden tipan, sekoitat palettiveitsellä tai pensselillä sitä seosta siinä paletilla. samalla katsot vähän josko seos olisi riittävän juoksevaa sinun tarkoitukseesi. Suositten laittamaan toisenkin tipan jos on kovin vahvaa maali vielä.

Ei taida kovin hyvin onnistua pullosta kaataminen! Paitsi jos teet jotain 2mx1m suuruista taulua jolloin otat tuubista isompia maaleja ulos paletille.

Minulla ei kovin hyvin ole toiminut tuo pensselin kastaminen tärpättiin. Kyllä niinkin tehdään, mutta minun pensselini on sellaisia pitkäharjaisia ja ne kastuvat liikaa, joten maali muistuttaa enemmän vesivärejä kuin öljymaalia. Jos teet näin niin ota sitä tärpättiä johonkin esim.hillo-lasi purkkiin ja kastele sitä pensseliä siellä ettei koko tärpätti pullo pikkuhiljaa värjäydy.

Kun maalaat taulua, niin ensimmäisellä kerroksella voi laittaa enemmän tärpättiä ja tehdä tavallaan vesivärimainen kerros. Se kerros myös kuivahtaa nopeaan. Jos siis haluat sen kuivaksi ennen seuraavaa kerrosta. Seuraaviin kerroksiin voi maalikönttiin laittaa taas tipan kaksi pellavaöljyä (ja monesti minä laitan molempia maalisekoituksiini).

Ylijäämä maali paletilta laitetaan pakkaseen talteen ja sieltä se otetaan taas käyttöön seuraavaan tauluun. Ei siis heitetä pois hyvää ja käyttökelpoista maalia. Folio paperiin suljettuna se säilyy siellä 2kk.

Nuo sinun ehdotuksesi korkillinen, ruokalusikallinen tärpättiä kuullostaa aivan liian suurilta. Aloita yksi tippa kerrallaan.

Sekoitukseen vastasinkin jo siis palettiveitsi tai muu siiten sekotukseen sopiva vastaava väline tai pensseli.

Sis väri ensin paletille, siihen tippa kaksi (tarvittaessa useampi riippuen tyylistäsi ja tekniikastasi) tärpättiä,sekoita ja maalaa pensselillä tauluun.

Tärpättiä kippoon ja käytät pensselin kärkeä siellä ja sitten pensseli väriin: voi kokeilla, jos se toimii sinulle parhaiten, tee niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4764
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      208
      3804
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      104
      2210
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1248
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1236
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1105
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      485
      1038
    Aihe