Ei näytä kelpaavaan mummu enää muuta kuin lapsen piiaksi pari kertaa vuodessa ja syntymä päiville.
Rahat kyllä otetaan ilo mielin vastaan. Mutta mummua ei muisteta muuta kuin puhelin soitolla ja kortilla sillon tällön. Syntymä päivät menee nekin nykyään yksin kun mies kuoli toissa vuonna. Ystäviä toki on mutta missä lapset ja lapsen lapset kun sukulaisia ympärille kaipaisin. On heillä vaan koko ajan kiire jonnekkin, viikon loput halutaan pyhittää vain lekotteluun. Ei viitsitä ajaa paria sataa kilometriä mummua tervehtimään. Kun lasten lapset oli ihan pieniä niin silloin kelpasi mummu lasta hoitamaan ja pyllyä pesemään, nyt on unohdettu omiin nurkkiiin.
Miksei mummu enää kelpaa
24
1445
Vastaukset
- keskustelu
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000042236239
Siitä on keskusteltu juuri hiljattain tällä palstalla. - asenteissa
puolin ja toisin. Ei me voida ketään vaatia tai velvoittaa pitämään yhteyksiä. Toisaalta parisataa km on aika pitkä matka työviikon päätteksi lähteä kyläilemään ja mitä kylässä odottaa. Oletko marttyyri ja vaivojensa valittaja, yksinäisyyden yhkäjä. Ei nuoret sellaista jaksa nykyaikana.
Jos olet rakastava lähimmäinen, se ominaisuus vetää puoleensa kuin imupaperi. Olen sen nähnyt kotonani, mun äiti imi läheisiä luokseen läheltä ja kaukaa. - hankkia oma
elämä eikä roikkua lapsissaan ja heidän elämässään.
Mikä pakko sun on rahaa tuputtaa kellekkään?- mummi ja tärkeä vielä
hankkia oma elämä, mutta olen nähnyt, että sitten unohdetaan, kun ei enää tarvita. On niin kiire, niin kiire.
Itse olen henkisesti yrittänyt valmistautua, jos vaikka minullekin käy niin.
- keskusteluja usein
katselee, niin eipä voi kuin olla onnellinen, että saa elää ilman jälkikasvua. Voi elää elämänsä ilman lasten vaatimuksia.
Ja taas tietysti joku sanoo, että ei ole huolehtijoita, kun kuolema lähestyy. Siitäkin on lähipiirissä esimerkkejä: vanhus jätetään yksin, mutta perinnöstä tapellaan. mummun helpompi matkustaa lasten luo, kun kerran on jo yksinkin?
- vähän ennen kyyneleitä.
Omat mummut oli iäkkäitä. Heidän luonaan ei tullu usein käytyä,kun kulkuneuvot ja tiet oli huonot.
Itse kävin lasteni kanssa onnikalla sen parisataa
kilometriä,
ootin 3 tuntia puolivälissä matkaa
toista onnikkaa päämäärään siis mennen -tullen.
Nyt on pelit komiatja maantiet siinä kunnossa,
että kerkiää vaikka mutkin tehä reissun samana päivänä. Sattaapi olla semmonen mummu,joka ei voi
yksin reissata.
Joo olihan se siinä isossa kirijassa,että ko vuori ei tullu Mooseksen luo
ni Mooses meni vuoren luo.
EI MUMMUN TARVI KUMARTAA LASTENLAPSIA!
EIKÄ AIKUISILLE LAPSILLEEN RAHAA ANTAA! vähän ennen kyyneleitä. kirjoitti:
Omat mummut oli iäkkäitä. Heidän luonaan ei tullu usein käytyä,kun kulkuneuvot ja tiet oli huonot.
Itse kävin lasteni kanssa onnikalla sen parisataa
kilometriä,
ootin 3 tuntia puolivälissä matkaa
toista onnikkaa päämäärään siis mennen -tullen.
Nyt on pelit komiatja maantiet siinä kunnossa,
että kerkiää vaikka mutkin tehä reissun samana päivänä. Sattaapi olla semmonen mummu,joka ei voi
yksin reissata.
Joo olihan se siinä isossa kirijassa,että ko vuori ei tullu Mooseksen luo
ni Mooses meni vuoren luo.
EI MUMMUN TARVI KUMARTAA LASTENLAPSIA!
EIKÄ AIKUISILLE LAPSILLEEN RAHAA ANTAA!"tarvia" mittää, jos ei halua...
En koe mummouttani rasitteeksi, ilolla otan lapsenlapseni kotiimme, joskus viisi kerralla ja joskus sisaruksittain.
Perheyhteyksiä on tietysti monenlaisia; myöskään emme voi v a a t i a rakkautta ja huomioimista, pitäisikö se ansaita..- tyyliin
se mikä minulla on, niin onhan se kaikilla.
Olen mummu minäkin, en omista autoa, en edes ajokorttia ja lapseni asuvat paikassa, jonne ei ole yleistä kulkuyhteyttä. Rahapussinikaan ei ole niin paksu, että taksilla voisi ajella. - Pirre*
tyyliin kirjoitti:
se mikä minulla on, niin onhan se kaikilla.
Olen mummu minäkin, en omista autoa, en edes ajokorttia ja lapseni asuvat paikassa, jonne ei ole yleistä kulkuyhteyttä. Rahapussinikaan ei ole niin paksu, että taksilla voisi ajella.onko meillä Suomessa vielä paikkoja jonne ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla, vai onko ne tapauksessasi lakkautettu?
Ei millään pahalla, kysyn vaan kun jäin ihmettelemään tuota asiaa..
Ajatellaan me mummot ja ukit, että lapset elää omaa elämäänsä, he ovat siinä elämänvaiheessa kun lapset tarviaa heitä, ja nykypäivänä työkin on aika tressaavaa, on kiva levätä viikonloput tai harrastaa lasten kanssa; mikäs hätä meillä..ollaan vaan ja nautitaan nyt vapaudestamme.
Ei lisätä enää lasten taakkaa.. - uskomatonta vai ei?
Pirre* kirjoitti:
onko meillä Suomessa vielä paikkoja jonne ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla, vai onko ne tapauksessasi lakkautettu?
Ei millään pahalla, kysyn vaan kun jäin ihmettelemään tuota asiaa..
Ajatellaan me mummot ja ukit, että lapset elää omaa elämäänsä, he ovat siinä elämänvaiheessa kun lapset tarviaa heitä, ja nykypäivänä työkin on aika tressaavaa, on kiva levätä viikonloput tai harrastaa lasten kanssa; mikäs hätä meillä..ollaan vaan ja nautitaan nyt vapaudestamme.
Ei lisätä enää lasten taakkaa..lauseesi vitsiksi tarkoitettu?
Mikäli ei, niin kerronpa sitten, että 60-luvulla pääsi vielä hyvin, nykyisin toisin. - Pirre*
uskomatonta vai ei? kirjoitti:
lauseesi vitsiksi tarkoitettu?
Mikäli ei, niin kerronpa sitten, että 60-luvulla pääsi vielä hyvin, nykyisin toisin.tarkoitin, onko junayhteydet lakkautettu, va ihan kaikki julkiset kulkuneuvoyhteydetkö..ei linjabiilin biiliä kule koskaan - niinkö? :/
Pirre* kirjoitti:
tarkoitin, onko junayhteydet lakkautettu, va ihan kaikki julkiset kulkuneuvoyhteydetkö..ei linjabiilin biiliä kule koskaan - niinkö? :/
Onhan niitä sellaisia paikkoja vaikka kuinka!
Meilläkin junayhteys on 40 km:n päässä, mutta ei sinne ole linja-autoyhteyksiä.
Linja-autoja ei ole näkynyt vuosikymmeniin,
paitsi kouluaikana kouluauto menee kuntakeskukseen ja tietty myös takaisin.
Enkä minä siltikään tunne asuvani missään Taka-Hikiällä - oma auto on ja ajokortti, joten ihan tyytyväinen olen elämääni!- Näin on
Pirre* kirjoitti:
tarkoitin, onko junayhteydet lakkautettu, va ihan kaikki julkiset kulkuneuvoyhteydetkö..ei linjabiilin biiliä kule koskaan - niinkö? :/
Vähennyksiä on tapahtunut ja paljon onkin.
Muistan, kuinka 60-luvulla pääsi eräästä isosta kunnasta Helsinkiin lähes tunnin välein linja-autolla, vaan ei enää. Nyt reitti kulkee siten, että lähimpään kaupunkiin on mentävä ja siitä sitten kävelet 30 km tai ajat taksilla.
Talvella toki hiukan helpompaa, kun kulkee koululaisvuorot (ma-pe), kesällä ei mitään ja näitä vastaavia paikkakuntia on paljon, jopa Helsingin lähikunnissa. Näin on kirjoitti:
Vähennyksiä on tapahtunut ja paljon onkin.
Muistan, kuinka 60-luvulla pääsi eräästä isosta kunnasta Helsinkiin lähes tunnin välein linja-autolla, vaan ei enää. Nyt reitti kulkee siten, että lähimpään kaupunkiin on mentävä ja siitä sitten kävelet 30 km tai ajat taksilla.
Talvella toki hiukan helpompaa, kun kulkee koululaisvuorot (ma-pe), kesällä ei mitään ja näitä vastaavia paikkakuntia on paljon, jopa Helsingin lähikunnissa.Kulkihan meiltäkin 70-luvulla vielä linja-autot neljään kaupunkiin, yhteen jopa kolme vuoroa päivässä.
Niiden loppumiseen oli kyllä syy matkustajien väheneminen, kun omilla autoilla kuljettiin, niin eipä sitä tyhjiä penkkejä kannattanut ajeluttaa.
Itse varmaan vielä joskus menisin linja-autossa kaupunkiin, jos se mahdollisuus vain olisi.Tellastiina kirjoitti:
Onhan niitä sellaisia paikkoja vaikka kuinka!
Meilläkin junayhteys on 40 km:n päässä, mutta ei sinne ole linja-autoyhteyksiä.
Linja-autoja ei ole näkynyt vuosikymmeniin,
paitsi kouluaikana kouluauto menee kuntakeskukseen ja tietty myös takaisin.
Enkä minä siltikään tunne asuvani missään Taka-Hikiällä - oma auto on ja ajokortti, joten ihan tyytyväinen olen elämääni!mie ajattelinkin, etteikö sitten sieltä ole jatkoyhteyttä että pääsisi maalikyliin ja lasten luo kylään.
Tuttujenkin kyytiin voi pyytää joskus..
Täälläkin eletään maalla, mutta koulukyyti kulkee karran päivään, että siinä pääsee kylälle ja siitä sitten toisella lintillä eteenpäin, - taitaapa jopa pikavuorokin mennä piäkaupunkkiin..
- Tase pappa
Muistatkos Mummu, kuinka vaikeaa aikaa se olikaan henkisesti kun piti "luopua" omista lapsistaan.
Sitten hoidit lapsenlapsia paremmin ja hellemmin kuin omiasi. Tunsit jälleen eläväsi ja olevasi tarpeellinen. Olit onnellinen jokaisesta hetkestä,jotka vietit pentujen parissa. Nyt on tullut jälleen aika luopua. Kipeää se tekee.
Onkohan sinun kuitenkin sopeuduttava siihen että nuoret ovat nyt vastuunsa tuntevia vanhempia. He tuntevat pystyvänsä ja haluavat nyt hoitaa oman perheensä. Saattavatpa olla siinä käsityksessä että sinulle täytyy antaa lopultakin oma rauha.
Lapsethan voivat jopa tuntea olevansa ikuisessa kiitolisuuden velassa. Kamalin velkamuotohan on kiitollisuuden velka. Sitä kun ei,voi koskaan maksaa loppuun. Varsinkin,jos siitä velasta huomautellaan aika ajoin. Annahan ajan kulua. Älä mieti asiaa katkerana nuristen. Ole kiitollinen että olet joskus voinut olla avuksi nuorille. Juuri silloin kun he tarvitsivat sitä omaa aikaa liittonsa vahvistamiseksi.Sinä olit siinä. Vakaa ja turvallinen satama,johon voi luotsata oman jälkikasvunsa. Tiedän että olet jälleen valmiina kuin Melperi sotaan,jos ja kun sinun apuasi ehkä kaivataan. Kasvun paikka se on meille isovanhemmillekin. Koetetaan vain kestää.- ok-ok
on kirjoittanut hyvin. Näinhän elämä menee.
Muistan itse miten oli harmillista, kun vanhemmat pyyteli käymään ja aina oli jotain muuta. Lisänä huono omatunto. Päätin silloin, että omia lapsiani en mangu kylään. Tulevat silloin,kun heille sopii ja iloisin mielin.
- pitäisi mummot
ja vaarit muistaa hieman tuntuvamminkin, kuin kerran vuodessa ulkomaanpostikortilla.
että saan olla mummu täydestä sydämestäni.
Apua pyydetään, tarjotaan ja annetaan puolin ja toisin.
Ihmetyttää nuo kaikki kirjoitukset mitä esim. isovanhempain palstalla kirjoitellaan.
Minulla on asiat hyvin ja olen onnellinen, että niin on!- mumetsu-63
täyestä syämmestä....non niin ihunia nuo muksut....ja niitten muksut varsinki. Meillä toimii tasapuolisesti vierailut sun muut....ainaki miun mielestä...toivottavasti muksujenki mielestä. Hauskaa ja kaunista kevättä kaikille. Täälä ainaski näyttää tulevan komia ilima. T.vappaata viettävä mummu
- havumetsien mies.
Ainakin yhtä tärkeää olisi, että mummu kelpaisi vaarille.
Tuntuu kuin tällaista kelpaamista ei kukaan huomaisi.- se mummu
Ei ole autoa, ajokortti kyllä on mutta en ole auton rattiin tarttunut moneen vuosikymmeneen. Turha sanoa että rupa vaan ajamaan ei se näin vanhalta enään onnistu tuntuu että terveyskin tulee vastaan.
en ole katkerana lapsiltani mitään vaatinut, silloin tällöin kysynyt olen että milloinka ehditte käymään, vastaukseksi tulee jotain ylimalkaista että sitten kun keretään, keväällä, kesällä syksyllä. Mutta eipä vaan ole täälä päin näkynyt.
Sitä olen pohtinut että ennen vanhaan vanhuksistakin pidetiin huoli,monta sukupolvea asui saman katon alla ja vanhempi polvi piti tietenkin ensin huolta lapsista ja nuorista, sitten kääntyi tilanne toisinpäin ja uusi polvi piti huolta vanhemmista.
Tiedän, maailma on muuttunut mutta kyllä tämmöistä yhdessä tekemistä ja toisesta huolehtimista kovasti kaipaa nykyajan kiireeseen ja melskeeseen.
Eräs tuttava nainen ryhtyi "varamummuksi" nuorelle pariskunnalle (ei sukua) joilla ei mummuja enään omasta takaa. Heiltä on saanut paljon, myös sitä huomiota ja välittämistä mitä jokainen tarvii myös vanhat.
Eipä tässä näytä muuta vaihto ehtoa olla kuin järjestöistä seuraa hakea ja sitten omasta pienestä pussista maksaa kodinhoito palvelut sun muut.
Surullisia aikoja elämme.
- sitten pitää
Vaarien seukata keskenään ja heristellä keppejään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup325311Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su783357Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene192960Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252615- 452471
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?852159Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321931Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731546Maija Kajan
Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!771372- 661344