kuinka paljon

lenkitystä päivässä

Kui paljon lenkitätte/ulkoilutatte koiraanne päivässä? Pentua tai täysikasvuista? Ja onko teidän koira joka päivä myös vapaana pihalla juoksemassa?

11

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maddja

      Minkä ikäinen pentu? Entäs rotu?

      Koska koiran pennun pitää antaa n. 1v asti juosta VAPAANA, ilman hihnalenkkejä..
      Pennun pitää saaha juosta oman kunnon mukaan, ei sinun!
      Itselläni tällä hetkellä n. 1v doggiuros ja vieläkin juoksentelee vapaana, en käytä hihnalenkkiä muutako jos kävelen paikkaan X juoksuttaa, ja sekin n. 5min hihnassa olo..

    • Amandax

      Me asutaan kaupungissa ja ikävä kyllä tuo vapaana kulkeminen ei ole mahdollista joka päivä :-(.

      Nyt pentu on puolivuotias ja selvästi tarvii yhden pidemmän lenkin päivässä. Siis yks pikaisempi aamu-ulkoilu, päivällä n 1/2tuntia ja illalla n. tunti-puoltoista. Kilometrimäärää en osaa sanoa, kun tuosta pidemmästäkin lenkistä osa on "omaa kuikelointia" (siis haistelua yms)

      Tuon pidemmän iltalenkin tarpeellisuuden huomasi siitä, että jos ollaan tehty hyvä reipas lenkki, koiruus on rauhallinren ja menee nukkumaan mielellään siinä 21. Mutta jos se jää jostain syystä vaan ulkona piipahtamiseksi, pentu "toohottaa" ja on levottomampi ja vilkkaampi illalla. Siis selvästi liikaa energiaa ja liian vähän liikuntaa päivän mittaan.

      Näin meillä :-) En tiedä, voiko koiraa koskaan liikaa lenkittää? Pennun kanssa tietty pitää seurailla jaksamista, mutta muuten? Asiaa tuntevammat voisi varmasti valottaa tätä.

      • Amandax

        ...sen verran lisäystä, että meillä on pieni (3,5kg) terrierin pentu.


      • 16 viikkoa
        Amandax kirjoitti:

        ...sen verran lisäystä, että meillä on pieni (3,5kg) terrierin pentu.

        Eli siis meillä on mäyris, 16 viikkoinen, ja juuri kun käytiin toisessa rokotuksessa, kysyin lääkäriltä lenkkien pituudesta ja ylipäänsä pidemmistä kävelylenkeistä. Lääkäri sanoi, että koiran luuston kehittyminen on pitkiä lenkkejä kestävää tuossa puolen vuoden - vuoden iässä, vähän riippuen rodusta ja yksilöstä. Tarkoitti siis, että kunnollisia, pidempiä, kävelylenkkejäkään ei saisi tehdä ennen tuota noin vuoden ikää, jotta ei tulisi esimerkiksi vääriin asentoihin kasvaneita luita tms. Tietysti tätä ennen puistoissa leikitään ja kävellään, mutta ei mitenkään kilometrihakuisesti.


    • Maddja

      Jos liikaa remmilenkkiä heität etkä anna pennun VAPAASTI liikkua tokihan se vaikuttaa mm. lonkkiin, ne voi ruveta vaivaavmaan reilun vuojen iässä.
      mutta itse teet valintasi!

    • kinarifinari

      Meillä on 12 vk ikäinen kiinanharjakoira, joka on kulkenut mukana lenkeillä heti 8 vk lähtien. Kyllä, lenkeillä. Tämä siitä syystä, että pihassa pentu vaan nököttää ja uikuttaa sisälle, mutta lenkillä on innoissaan ja tepastaa menemään tohkeissaan. Ekoina viikkoina sitä tosin pidettiin sylissä n. puolet matkasta, mutta nyt se kävelee suurimman osan, lähes koko lenkin. Jos sen ottaa syliin, se alkaa rimpuilla maahan. Ja metsätiellä se juoksee ja riehuu minkä ehtii.

      Lenkin pitudesta en osaa sanoa kilometreinä, mutta aikaa siihen menee 30-40 min jos kävelee oikein reippaasti. Pennun kanssa tosin menee enempi aikaa, kun yritän mennä hissukseen.

    • Anonyymi

      Meillä on melkein kolme vuotias labbis uros, joka on vähän rauhallisempaa sorttia. Asutaan kaupungissa ja aamulla se pääse hyvin lyhyelle noin. 10min lenkille ja saa oleilla pihassa vapaana. Noin kolmen aikaan se pääse usein 1-2 tunnin lenkille tai vain puolen tunnin lenkille(päivästä riippuen). Illemmalla se pääsee noin tunnin lenkille. Jos joku päivä lenkitys on jäänyt reilusti vähemmälle niin koira pääsee sitten siinä noin kuuden aikaan jollekin 2-3 tunnin lenkille. Lenkki tarkoittaa sitä että kävellään kadulla ja metsässä, jossa sen voi sitten päästää vapaaksi. Lenkkien lomassa käydään noin. Kerran tai kaksi viikossa koirapuistossa, mutta metsässä tulee kyllä välillä vastaan koiria joiden kanssa saa juosta vapaana. Pyrin siihen että lenkillä saa moikata kaikkia koiria jotka siihen suostuvat. Ainiin, koiralla on melkein koko ajan mahdollisuus mennä pihalle vapaana

      • Anonyymi

        "metsässä, jossa sen voi sitten päästää vapaaksi"
        Ei kuule voi ellei ole oma metsäsi, eikä silloinkaan pesimis yms aikoina.


      • Anonyymi

        VOI voi, sinne meni pesät,yms.


      • Anonyymi

        Olet vastuuntunnoton koiranomistaja. Juuri tuollaiset koiranomistajat pilaavat koirien omistajan maineen. Koiria ei lasketa vapaaksi metsässä, kuin vaan ja ainostaan maanomistajan luvalla. Eikä edes maanomistajan luvalla "rauhoitusaikana" . Ymmärtkö? No et varmaankaan.

        Mua inhottaa ihan yli kaiken, kun jollain metsäpolulla tulee vastaan vapaana oleva koira. Mun koira on kytkettynä ja se ei halua etenkään kytkettynä , että sitä tullaan nuuskimaan ja "leipomaan" sen kaulaa. Ihan satavarmasti se ärähtää ja nappaa kiinni, jos joku koira tulee isotellen nuuskimaan. Mä sitten olen huono koiranomistaja näiden vapaana juoksentelevien hurttien omistajien mielestä, kun kehtaan huomauttaa, että mun koira ei tykkää ja vapaanapito on kielletty.

        Mulla on juuri noiden muiden tungettelevien koirien takia aina mukana sauvakävelysauva ja koiraturva. Sauvaa olen joutunut käyttämään ärhentelevään koiraan, mutta satavarmasti myös sumut tulee kuonolle, jos ei vapaana oleva koira muuten usko.

        Mulla on täysi oikeus kävellä kytketyn koiran kanssa metsäpolkuja ilman, että mun pitää pelätä koirani puolesta noita vapaana juoksevia rakkeja ja muista piittaamattomia koiranomistajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vastuuntunnoton koiranomistaja. Juuri tuollaiset koiranomistajat pilaavat koirien omistajan maineen. Koiria ei lasketa vapaaksi metsässä, kuin vaan ja ainostaan maanomistajan luvalla. Eikä edes maanomistajan luvalla "rauhoitusaikana" . Ymmärtkö? No et varmaankaan.

        Mua inhottaa ihan yli kaiken, kun jollain metsäpolulla tulee vastaan vapaana oleva koira. Mun koira on kytkettynä ja se ei halua etenkään kytkettynä , että sitä tullaan nuuskimaan ja "leipomaan" sen kaulaa. Ihan satavarmasti se ärähtää ja nappaa kiinni, jos joku koira tulee isotellen nuuskimaan. Mä sitten olen huono koiranomistaja näiden vapaana juoksentelevien hurttien omistajien mielestä, kun kehtaan huomauttaa, että mun koira ei tykkää ja vapaanapito on kielletty.

        Mulla on juuri noiden muiden tungettelevien koirien takia aina mukana sauvakävelysauva ja koiraturva. Sauvaa olen joutunut käyttämään ärhentelevään koiraan, mutta satavarmasti myös sumut tulee kuonolle, jos ei vapaana oleva koira muuten usko.

        Mulla on täysi oikeus kävellä kytketyn koiran kanssa metsäpolkuja ilman, että mun pitää pelätä koirani puolesta noita vapaana juoksevia rakkeja ja muista piittaamattomia koiranomistajia.

        Jäi pois eräs tärkeä asia kirjoituksestani. Tiedätkö, että saatat koirasi vaaraan pitämällä sitä vapaaa jonkun muun omistamalla maalla? Se nääs voidaan ampua esim, sellaisessa tilanteessa, että se ajaa takaa riistaeläintä. Silloin metsätysoikeuden haltijalla/omistajalla on oikeus poistaa se vaikkapa ampumalla, jos ei muuten kiinni saada ja ajoa loppumaan.

        Kerrohan meille, että mistä noita noin vastuuntunnottomia koiran omistajia oikein sikiää? Juuri sellaisia, että pistää oma koiransa hengen alttiikis siitä syystä, että ite on laiska ja saamaton?

        Terv. äskeinen anonyymi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe